Wat doet de dirigent voor een optreden?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Allereerst natuurlijk het programma opstellen eventueel naar aanleiding van een thema. Helaas komt het ook steeds vaker voor dat het programmeren afhankelijk is van de beschikbare leden tijdens dat optreden. De volgorde van de te zingen werken is het allerbelangrijkste. Het slotstuk is vaak heel bepalend voor het gevoel waarmee het publiek naar huis gaat. Daar zullen al de voorafgaande stukken naar toe moeten leiden. Het laatste stuk wordt niet voor niets 'het klapstuk van de avond' genoemd. Nu bedoel ik daar natuurlijk niet mee dat het laatste stuk altijd maar 'hard en hoog' moet zijn. Ook een heel ingetogen stuk kan het hoogtepunt van de (ingetogen) avond zijn. De onderlinge volgorde is ook weer van heel veel factoren afhankelijk. Allereerst de toonsoort (sommige toonsoorten zijn voor amateurs moeilijk achter elkaar aan te zingen), afwisseling in tempi, talen, met of zonder solisten bekende en onbekende werken, en de lengte van de stukken. Dan bij het optreden is de dirigent meestal een van de eersten die aanwezig is. Hij zal zeker op een onbekende locatie deze eerst willen bekijken (en beluisteren). Hij moet de opstelling van het koor vaak nog controleren, en helaas moet hij ook nog heel vaak zelf zorgen dat er voor hem een lessenaar is. Aan verhogingen voor het koor wordt vaak wel door de uitnodigende instantie gedacht, maar verder komt men niet :-( Dan last but not least moet de dirigent klaar staan om nog allerlei vragen van de koorleden te beantwoorden. Ook is het heel belangrijk dat de dirigent een beetje invloed uitoefent op de sfeer die er heerst. Is men gespannen, zenuwachtig, onrustig of juist verveeld? Er blijft veel (onzichtbaar) werk aan de winkel voor de dirigent.
|