Voor een nieuw stuk op de repetitie komt is er al het een en ander aan vooraf gegaan. Het uitzoeken van de muziek is een tijdrovende bezigheid. Het nieuwe stuk moet passen in het programma, het moet voor alle partijen goed te zingen zijn, niet te hoog of te laag en het moet te leren zijn binnen de tijd die er voor gepland is. (De dirigent heeft een repetitie schema voor ongeveer een jaar waarin hij voor zichzelf een aantal criteria verwerkt heeft.) Is het stuk eenmaal gekozen, dan gaat de dirigent het eerst zelf 'leren'. Dat is niet alle partijen leren zingen, maar veel meer het uitzoeken, op welke manier de problemen bij bepaalde passages en of partijen, het beste op een ook nog educatieve manier zijn op te lossen. Welke oefening is daar eventueel voor te gebruiken, of welk trucje kun je er op los laten, of moet er nog iets radicalers gebeuren? Hoe moet de muziek en de tekst geïnterpreteerd worden? Moet er nog iets voor de eventuele begeleiding gedaan worden? Hoe spreek je de (vreemde) tekst precies uit. Wat betekenen de woorden allemaal precies, want waarom staat dat woord op die plek? Ook voor de repetitie heeft de dirigent een schema. Welke stukken, hoelang studeren en met welke te verwachten problemen en in welke fase studeren. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
|