Ik heb het al eerder gehad over de nodige bestuursvaardigheden bij koren. In essentie is de besluitvorming rond een of ander evenement of over een of andere keuze hetzelfde als in een regering of in een bedrijf. Je moet eerst een lijstje maken met alle elementen die gaan meespelen :xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
* zijn de leden gemotiveerd? (op voorhand navragen eerder dan gissen)
* welke data komen in aanmerking? (mogelijkheden concreet aftoetsen bij de leden)
* zijn de leden die we nodig hebben beschikbaar? (echt oplijsten) : het gaat over zangers per stem, over begeleider,
* heb je externe medewerkers nodig, en zo ja, wanneer zijn zij beschikbaar?
* welk zijn de alternatieve locaties? Zijn de locaties beschikbaar?
* becijfering van de financiële implicaties op papier (verschillende scenarios).
Ik weet dat dit allemaal een beetje ingewikkeld lijkt, maar zonder deze systematiek verlies je alleen maar tijd of loop je tegen een boel frustraties aan. Besturen is nu eenmaal niet alleen afgaan op je gevoel en improviseren. Bovenstaande dingen zijn des te belangrijker als je te maken hebt met vrijwilligers-leden. In sommige verenigingen is dat vrijwillig karakter wel heeeel ruim, zodat je des te meer moet consulteren.
|