
Het bericht op de radio vanmorgen dat toekomstige leerkrachten een ontstellend gebrek hebben aan algemene kennis verwondert mij helemaal niet. De achtereenvolgende onderwijshervormingen die zogezegd moesten zorgen voor democratisering van het onderwijs, hebben er alleen maar voor gezorgd dat de culturele bagage bijna tot een nulpunt is gedaald. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
O tempora, o mores! Gisteren had ik het nog over de jezuïeten. Ik blijf dankbaar dat ik hun opvoeding en onderwijs heb meegekregen in het college van de Jezuieten in Turnhout. Van hen kreeg ik een onafhankelijke, onderzoekende, kritische geest. Van hen kreeg ik de belangstelling voor geschiedenis, kunst, literatuur. Door hen leerde ik dingen in een ruime context plaatsen. Schitterende leraren zoals pater Versmissen en pater Van Assche drukten een onuitwisbare stempel in ons gemoed.
Is het nu zoveel beter? In elk geval leverde Turnhout mensen af als Jos Gheysels (Groen), Jan Peers (hoogleraar geneeskunde en gewezen directeur UZ Leuven) , Edward Schillebeeckx (theoloog), Luc Van Looy (bisschop van Gent), Christian Van Thillo (persmagnaat), Paul Janssens (Janssens Pharmaceutica)
En dat allemaal door het onderwijs zogezegd moest verbeterd worden.

|