Gastschrijver van vandaag is Koen Heye, al jaren lid van Musica ad Nives (en toch één van de jongeren), medewerker van de VRT en groot liefhebber van de koningin van de instrumenten: het orgel. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Titel: reputatie...?, grote naam....?: laat je niet misleiden Reactie: Ik wil toch even een vervolgje breien aan de blog van 12 mei over de Masterproef orgel van het Lemmensinstituut.Eén van de studenten bracht de 1e orgelsymfonie van Guy Weitz. Dit was inderdaad een absolute revelatie.Weitz blijkt een ten onrechte minder gekend componist, zelfs onder organisten en liefhebbers van orgelmuziek.Ik ben dan op zoek gegaan naar een opname van dit stuk en andere werken van Weitz.Na veel googelen en met de hulp van de collega's van het VRT-geluidsarchief kreeg ik een cd in handen van Jane Parker-Smith, met o.a. daarop die 1e symfonie van Guy Weitz.Zij wordt omschreven als één van de beste concertorganistes, speelt wereldwijd concerten en heeft heel wat cd's op haar naam.Zij studeerde bij Jean Langlais (toch al geen kleine naam in de Franse moderne orgelmuziek) en speelde o.a. reeds op 20 jarige leeftijd in Westminster. Als je dat allemaal leest denk je uiteraard: dat zit al goed.Natuurlijk ook even kijken op welk orgel deze opname gespeeld werd. Dat bleek het Seifertorgel in Kevelaer te zijn, wat het grootste 'romantisch' orgel van Duitsland is.122 registers, ongeveer 10.000 pijpen en dagelijks onderhouden door de orgelbouwer zelf. Daar zou het dan ook al niet aan kunnen liggen.Maar wat blijkt: in vergelijking met de uitvoering van Peter Maus op de masterproef was deze opname eigenlijk niet te aanhoren.Vooral door een duidelijk foute keuze van registers bleef er nog weinig over van dit prachtwerk.Het studentje van het Lemmensinstituut liet de muziek spreken in een sublieme interpretatie, de "beroemde" concertorganiste liet enkel het orgel spreken waardoor de ziel van dit werk totaal de mist in ging.Om maar aan te tonen dat je je in de muziek, en dan vooral in de orgelmuziek, vooral niet mag laten misleiden door naam, faam, reputatie, e.d.m.
|