Voor mij blijft een blog een individuele uitdrukking van mijn eigen gedachten, emoties, en interessepunten, die ik - zoals in een gesprek - wel met anderen wil delen. Als ik het dus heb over een of ander concert dat ik mocht bijwonen, dan ben ik geen doorwinterde muziekrecensent, die een min of meer afgewogen oordeel gaat ventileren dat opinievormend wil zijn. Dit gezegd zijnde kom ik even terug op een concert in de Sint Guidokerk in Anderlecht, waar Chorus Erasmus zowel Vivaldi als Theodorakis te lijf ging. Ik vind dat elk koor het recht heeft om meesterwerken uit de muziekliteratuur te ontdekken en voor zichzelf ten gehore te brengen. Wanneer je daarmee naar buiten treedt, dan zijn er wel elementaire regels waar je moet aan voldoen. Vivaldi's Gloria is er niet door gediend als je het orkestje laat ondersteunen door een piano. (Idem trouwens voor het Ave Verum van Mozart - al kan je daar tenminste vergoelijkend zeggen dat Mozart toch al minstens de piano kende). Ook het brengen van een stuk of wat populaire operakoren is meer een hengelen naar succes bij het publiek, dan een garantie voor een muzikaal hoogstandje. Wie de Habanera uit Carmen brengt meet zich onvermijdelijk met de allergrootste diva's van de operascene. En wie het zigeunerkoor uit Il Trovatore van Verdi vertolkt, kan niet verwachten dat de (oudere) luisteraar vergeet wat wij jaren lang op de radio elke zondag na het middagnieuws ingelepeld kregen. Als dan inzetten (van mannen) onjuist gebeuren, en als het tempo wordt opgedreven, alsof het koor de laatste trein moet halen, dan zit je als concertbezoeker op je stoel te wippen. Met alle sympathie dus, dit concert was geen muzikaal succes, en ik veronderstel dat dit op het conto van de Chileense dirigent moet geschreven worden.
Ik zou zeggen: de volgende links laten horen hoe het toch wel mooier kan:
http://www.youtube.com/watch?v=KHij0Vb3vMg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=DzdDf9hKfJw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=VU56Dj5-prU&feature=related
|