Inhoud blog
  • HERINNERINGEN BIJ HET OVERLIJDEN VAN LUDO MARTENS
  • EEN AFRIKAAN OP GROENLAND
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
  • DE STAD ZINGT (ZONG)
  • FAVORIETE DICHTERS
  • LEOS JANACEK: CAPRICCIO
  • F. GONZALEZ-CRUSSI: DE VIJF ZINTUIGEN
  • VIJFTIG
  • ABSURDE PEN
  • BEVRIJD VAN HET HALSSTARRIG IK
  • HET BEGIN EN HET EINDE
  • 'ER IS ALLEEN DE BEWEGING VAN DE MUZIEK’: ANNA ENQUIST in HET GEHEIM
  • EEN ZORGELIJKE VISIE
  • EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN
  • VADERS EN MOEDERS VERSE SOEP VAN OUDE DUIVEN OP NIEUWJAARDAG
  • DE VOLZIN
  • INCLUSIE
  • KLEINE FILOSOFIE VAN DE VISSER
  • JARMILA: ERNST WEISS
  • LILIANA X
  • TESTAMENT
  • CAFE HOPPER
  • OOH SO GOOD ‘N BLUES
  • WARM IS HET ZEKER
  • ZONDAG
  • MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN
  • UN HOMME ET UNE FEMME
  • MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP
  • 3 BOEKEN VAN BERT KEIZER
  • VANMORGEN WOU IK OPSTAAN
  • HET DRAAIBOEK
  • DAAR IS DE MAN
  • JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)
  • INTIEME BRIEVEN
  • DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL
  • DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
  • GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN
  • FEEST IN DE WIJK
  • DVORAK
  • VAN MORRISON
  • GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES
  • DE BEWEGING
  • VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'
  • DE MUEZZIN IS ZIEK
  • JOHANN THEILE: MATTHÄUSPASSION
  • HET WOORD VAN DE MENSEN
  • ARTHUR VINCENT LOURIE
  • HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST (1, 2 en 3)
  • SCHIPBREUK: CYRILLE OFFERMANS
  • ORCHIDEE
  • MUZIEK IS GOED VOOR EEN MENS!
  • HOOGSEIZOEN
  • PAOLO FRESU
  • ASGER HAMERIK
  • DE PIANO
  • ALEXANDER PORFIRYEVITCH BORODIN: COMPLETE KAMERMUZIEK
  • K. P. KAVAFIS: DE BANK DER TOEKOMST
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • DE WITTGENSTEINS: ALEXANDER WAUGH
  • BO LINDE: VIOOLCONCERT EN CELLOCONCERT
  • PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET
  • KAREL ANCERL (1908-1973)
  • DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES
  • DE BEKENDE HAND
  • GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN
  • FRANZ SCHMIDT
  • EEN ZWAKKE GLIMLACH
  • DE OUDE SLAAF EN DE BLOEDHOND
  • DENKERS
  • STOK
  • MORTEN LAURIDSEN
  • KEES WINKLER: OVER HET DICHTEN en MINOR POET
  • MAHLER - LISTMANIA
  • ODE 1, 2 en 3
  • HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN
  • HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL
  • MUNIR BASHIR
  • DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR
  • EEN BOEKENKETTING
  • DE WEG
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • HET MUZIKAALSTE GEDICHT
  • EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL
  • HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST
  • DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG
  • DE KREET VAN CORDELIA
  • KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
  • KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)
  • EMIL HAKL: ZOON & VADER
  • ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
  • NIET BIJ BACH ALLEEN
  • DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
  • PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
  • HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE
  • ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL
  • LEZEN
  • ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY
  • JAAR VAN DE HOND
  • DE WERELD IS IN VERWACHTING
  • LINKS LIGGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Johan Kindt
    Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is logopedist, maar ben nu gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 10/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, koken, muziek beluisteren, lezen, fietsen en naar mensen kijken, ook in de spiegel.
    Categorieën
    Laatste commentaren
  • zeer mooi gedicht! (DIDIER)
        op DE WEG
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
    Over boeken, gedichten en muziek.
    25-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PAUL BROKS: HET LAND VAN DE STILTE

    PAUL BROKS: HET LAND VAN DE STILTE

     

    Het land van de stilte,
    Paul Broks (De Bezige Bij Amsterdam 2003 ISBN 90 234 1271 0).


    Met Het land van de stilte schreef de Engelse neuropsycholoog Paul Broks een fenomenaal boek over herinnering, identiteit en bewustzijn, gevat in een mozaïek van neurologische ver­tellingen. Net als de illustere Oliver Sacks, bestudeert Broks defecten in het menselijk brein en giet zijn ervaringen in zeer leesbare vertellingen waarbij, door de schitterende pen van Broks, de patiënten als het ware opstaan van het papier en werkelijk worden voor het oog van de lezer.

    25-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IN HET VOETSPOOR VAN BARTOK: LAJOS VAJDA EN HET HONGAARSE SURREALISME
    IN HET VOETSPOOR VAN BARTOK: LAJOS VAJDA EN HET HONGAARSE SURREALISME

    Bekijk de afbeelding op ware grootte 





    Lajos Vajda, Monster in blauwe ruimte

    De Hongaarse kunstenaar Lajos Vajda (1908-1941) is niet erg oud geworden. Hij stierf op zijn 33ste aan TBC. Na zijn experimenteren met geometrische vormen en bij zijn sociale betrokkenheid in een tijd van oorlog en autoritaire regimes, keert hij na een verblijf van 4 jaar terug uit Parijs naar Budapest.

     

    Net zoals Bartok en en Kodaly met betrekking tot de (volksmuziek) verzamelt hij op het platteland (grafische) motieven ontleend aan de volkskunst.



    Naar het einde van zijn leven toe schept hij onherkenbare landschappen en monsters die alleen in zijn verbeelding leven.

    Deze originele en mooie schilderijen en collages zijn nog tot 17-01-2010 te zien in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Absoluut de moeite waard.

    Op 6 december as. om 12:00 uur speelt het Spiegel String Quartet ter gelegenheid van deze tentoonstelling Bartok's 2e en 4e strijkkwartet.

    Bartok: Strings Quartets Nos. 1-6

    24-11-2009 om 17:20 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ENTARTETE MUSIK: EDUARD ERDMANN

    ENTARTETE MUSIK: EDUARD ERDMANN

    Eduard Erdmann: Symphonies Nos. 1 & 2; Rondo

    Afgelopen weekend heb ik nog eens geluisterd naar deze CD: muziek van Eduard Erdmann (symfonieën 1 & 2, Koch Schwann, Rundfunk Symfonieorchester Saarbrücken, Israêl Yinon, 2001, 3-6572-2).

    Deze CD is heel mooi opgenomen en spectaculair gespeeld. Deze 2 symfonieën hebben geen afzonderlijke delen, maar zijn doorgecomponeerd, duren respectievelijk 24 en 27 minuten. Het klankbeeld van de muziek sluit nog het dichtste aan bij de muziek van Karl Amadeus Hartmann, maar ook Mahler en Berg zijn niet zo ver weg.

    Erdmann en zijn muziek behoren tot wat men de 'Entartete Musik' is gaan noemen vanwege het feit dat de nazi 's het leven van deze componisten heel moeilijk maakten en hun muziek verboden ten voordele van uitsluitend duitse muziek.

    Eduard Erdmann werd in 1896 geboren in de buurt van Riga (Letland) en volgde er al vanaf zijn elfde pianoles. Hij was een zeer begaafde leerling en bracht het later tot een van de grootste concertpianisten in Europa. Zijn woonplaats werd Berlijn in Duitsland. Als componist bleek hij echter nog meer begaafd te zijn en hij componeerde dan ook een hele reeks werken waaronder 4 symfonieën. Maar in de loop van de jaren dertig werden hijzelf en zijn composities door rechtse krachten ondermijnend en subversief genoemd.

    Terwijl veel collega's musici en componisten wegvluchtten voor het Hitler-regime, wilde hij echter in Duitsland blijven, ook vanwege zijn liefde voor het land. Vanaf dan kon hij geen noot meer componeren. Later bleek dat hij door de nazi 's moreel onder druk was gezet om lid van de partij te worden, anders zou hij in zijn land niet kunnen overleven. Deze bekentenis zou hem na de oorlog in gewetensnood brengen. Hij verhuisde naar Flensburg in Noord-Duitsland waar hij zich terugtrok en enkel leefde van het lesgeven. Hij stierf plots in 1958.

    Bij wijze van eerherstel is het beluisteren van de symfonieën 1 en 2 een interessante, maar vooral ook een ontroerende belevenis. Niet te missen!
     

    24-11-2009 om 11:31 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GIUSEPPE PONTIGGIA: TWEE KEER GEBOREN

    GIUSEPPE PONTIGGIA: TWEE KEER GEBOREN

     ‘Niet de intelligentie van de mensen zou moeten getest worden, maar wel de domheid'.

     Pontiggia, Giuseppe - Twee keer geboren

    In 2001 verscheen bij De Bezige Bij te Amsterdam in vertaling de roman 'Twee keer gebo­ren' van de Italiaanse schrijver Giuseppe Pontiggia (ISBN 90 234 7077-X, 232 blz., 17.50 euro). Pontiggia (°1934) was en is op dit ogenblik een van de meest vooraanstaande, geliefde en gelauwerde schrijvers in Italië.

    In deze roman vertelt de hoofdfiguur, meneer Frigerio, zo’n dertig jaar na datum, met terug­werkende kracht, over de relatie met zijn gehandicapte zoon. De roman begint bij de geboorte van zijn zoon en vervolgens krijgen we een aangrijpende verhaal over de weg die zijn 'spasti­sche' zoon aflegt naar emancipatie en zelfstandigheid.


    Dat doet de schrijver niet zozeer door zijn zoon Paolo centraal te stellen, maar door allerlei situaties te schetsen waarin hijzelf en alle andere mensen (dokters, deskundigen, therapeuten, onderwijzend personeel, familie) met Paolo geconfronteerd worden en ermee omgaan. In deze omgangsvormen staat volgens de schrijver de 'domheid' voorop. Je zou het boek trouwens als één beschouwing over de domheid kunnen zien. Dat leidt onder meer (het boek staat er vol van) tot de schitterende oneliner 'dat niet de intelligentie van de mensen zou moeten getest worden, maar wel de domheid'.

    Bij hem zelf (eerst wou hij vluchten) bestaat die domheid uit het onvermogen zijn rationaliteit opzij te zetten in plaats van plaats te kunnen geven aan emoties. Wat de 'domheid' van de om­geving betreft: met de verteller, mijnheer Frigerio, doorlopen we talloze situaties (dokters, therapeuten, school) die zeer herkenbaar zijn en die je als lezer niet onberoerd laten, je soms van plaatsvervan­gende schaamte vervullen, zonder echter melig of moralistisch over te ko­men.

    De centrale gedachte in de roman wordt vertolkt door een professor die aan de ouders mee­deelt: ‘Deze kinderen worden tweemaal geboren. Ze moeten zich leren bewegen in een wereld die er door hun geboorte alleen maar moeilijker op is geworden. De tweede geboorte hangt af van u, van wat U zult weten en geven. Ze worden tweemaal geboren: des te zwaarder is de weg die ze te gaan hebben. Maar uiteindelijk zal het ook voor U een wedergeboorte beteke­nen’.

    ‘Twee keer geboren’ is een van de knapste romans die ik over dit onderwerp gelezen heb en dat in de eerste plaats omwille van de literaire, essayistische-aforistische kwaliteiten. Ondanks de tal­loze reflecterende en analytische interventies krijg je als lezer een beklemmende, maar ook bevrijdende inkijk in de gevoelswereld van het hoofdpersonage. Een echte aanrader.

    J. KiNDT

    19-11-2009 om 10:31 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE SCHELDE STROOMT

    DE SCHELDE STROOMT


    De Schelde stroomt en stroomt en stroomt
    En neemt, zoals de mens,
    Nu eens een bocht naar links
    Dan weer een bocht naar rechts
    Zo ongemerkt
    Zo ademloos
    Zo zonder veel omhaal,
    Blijft
    In haar bedding
    In haar straat
    Altijd haar eigen Staten-Generaal
    En op de oever
    van Burcht tot aan de zee
    Staan
    Onverstoorbaar
    Koeien te herkauwen
    Op een onverteerbaar
    Ja en Nee.


    J.KiNDT
    19 oktober 2009

    18-11-2009 om 13:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ARNOLD SCHOENBERG: CONCERTO FOR STRING QUARTET AFTER HÄNDEL
    ARNOLD SCHOENBERG: CONCERTO FOR STRING QUARTET AFTER HÄNDEL

    Vandaag naar dit mooie en onderschatte werk geluisterd. Het is een bewerking van het Concerto Grosso, opus 6, nummer 7 van G. F. Händel.



    Uiteindelijk werd het een volstrekt eigen, nieuwe compositie. En nee, Schoenberg is helemaal niet zo moeilijk als men wel eens beweert. Deze CD met onder andere nog Lied der Waldtaube en The Book of Hanging Gardens + een conversatie met Schoenberg himself en een orkestgroep uit New York olv. Robert Craft. Wat wil je nog meer voor 6 à 7 euro.

    Schoenberg: Concerto for String Quartet & Orchestra; Lied der Waldtaube; The Book of the Hanging Gardens   NAXOS 8.557520

    17-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IN DUBIO

    IN DUBIO
    Vrijheid van meningsuiting als het recht om te twijfelen

    Op dit moment lees ik het boek 'In dubio' van R. Wijnberg. Het is geen makkelijk boek. Het boek gaat over het begrip 'Vrije meningsuiting'. Zoals wel vaker blijkt hieruit, ook al gebruiken velen dit begrip te pas en te onpas, hoe ingewikkeld dit begrip wel is. Daarom: een aanrader!!!

     In Dubio  (In dubio; Rob Wijnberg; Prometheus, Amsterdam, 2008.)

    Heeft vrijheid van meningsuiting grenzen, en zo ja, waar liggen die dan? Die vraag heeft het openbare discours in Nederland nu al jaren in zijn greep. In dubio. Vrijheid van meningsuiting als het recht om te twijfelen is een gewaagde poging die vraag definitief te beantwoorden.

    In een kort maar krachtig betoog laat Rob Wijnberg zien dat vrijheid van meningsuiting eigenlijk een onmogelijke vrijheid is: een vrijheid die grenzen vereist maar tegelijkertijd juist die grenzen verwerpt. In wervelend tempo, maar met oog voor gedegen argumentatie, verdedigt Wijnberg ieders recht van spreken. Of het nu gaat om een oproep tot het verbieden van de koran, een pleidooi voor de legalisering van pedofilie of het domweg uitschelden van een ambtenaar in functie: het vrije woord wint altijd. Want vrijheid van meningsuiting is méér dan slechts het recht om te beledigen; het is het recht om te twijfelen. Aan alles (Bron Uitg. Prometheus).

    16-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JEAN RUSTIN

    JEAN RUSTIN

    Een van mijn favoriete schilders is de Fransman Jean Rustin. Jean Rustin (
    Montigny-lès-Metz, 3 maart 1928) is een hedendaags Frans kunstschilder.



    Rustins werk wordt wel het Franse antwoord op Francis Bacon genoemd. De schilder groeide op in een politiek linkse familie en had zelf anarchistische sympathieën. Van 1947 tot 1953 studeerde hij aan de Ecole nationale supérieure des beaux-arts te Parijs. Sindsdien leeft en werkt hij in de Parijse voorstad Bagnolet. Rustin begon zijn carrière als abstract schilder, onder meer geïnspireerd door de zogenaamde art informel, de pop-art en de Ecole de Paris en vooral ook het latere werk van Henri Matisse. De grote omslag naar figuratieve kunst kwam in 1971, toen hij, op het hoogtepunt van zijn loopbaan, zijn schilderijen op een grote overzichtstentoonstelling in het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris zag hangen. Hij realiseerde zich dat dit werk helemaal niet uitdrukte wat hij met zijn kunst wilde zeggen en raakte gedesillusioneerd, ook op persoonlijk en politiek vlak.

    Nu zegt hij daarover: "Tegenwoordig lijkt het me praktisch onmogelijk om alles met niets te willen uitdrukken, hoewel ik toentertijd heilig in de abstracte schilderkunst geloofde". In de daarop volgende 10 jaar exposeerde hij nauwelijks nog en besteedde hij al zijn tijd aan het ontwikkelen van een nieuwe beeldtaal. Toen hij rond 1981 weer frequent begon te exposeren, was dat met figuratief werk, waarin hij naar eigen zeggen wél alles kon uitdrukken wat hij als schilder kwijt wilde (Bron Wikipedia).



     

    15-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PARK DE HOGE VELUWE

    PARK DE HOGE VELUWE

    Op het bospad
    Liggen
    De blaren
    Te verkleuren
    Tot
    Goudgeel
    Tapijtfluweel

    De bomen

    Hebben zich ervan losgemaakt
                zich opgericht
    En staan nu
    Rechtop
    Kaal
    Te verwilderen
    Als van Gogh
    Eerst nevel en mist
    Later veel zon
    Te schilderen

    Naar jaarlijkse gewoonte
    Zo tegen midden mei
    Gaan ze liggen
    Zij aan zij
    En fotoshoppen zich te pletter

    Nog voor ze groen zijn
    Achter de oren
    Beginnen de bladeren dan alweer
    Met hun frivool gekwetter!

    J. KiNDT
    2009

    14-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GIUSEPPE MARTUCCI - LA CANZONE DEI RICORDI
    GIUSEPPE MARTUCCI - LA CANZONE DEI RICORDI



    In zijn bijzonder lezenswaardig boek 'Mozart en de Anderen' (Arbeiderspers Amsterdam 2006) steekt Maarten 't Hart geheel terecht de loftrompet over zijn lievelingscomponist W. A. Mozart. Daarbij geeft hij aan dat niet alles van Mozart een meesterwerk kan worden genoemd. Tegelijk geeft de auteur een overzicht van de talloze meesterwerken die tot het oeuvre van Mozart behoren, zoals bijvoorbeeld het 'trio voor viool, altviool en cello, KV. 563'. De rij is bijna eindeloos.

    Product Details

    Daartegenover noemt Maarten 't Hart een hele reeks componisten waarvoor hij een lans wil breken, maar die, volgens hem, ondanks het hoge niveau van hun componistenarbeid, misschien maar één meesterwerk hebben afgeleverd.

    Zo 'n componist is de Italiaan Giuseppe Martucci (1856 - 1909) en het meesterwerk: de liederen-cyclus La Canzone dei Ricordi (Lied van Herinneringen, misschien wel zijn belangrijkste werk uit 1886-87).

    Deze liederencyclus voor hoge mezzosopraan en orkest over spijt over een verloren liefde (gecomponeerd vlak na de Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler), roept in een taal die herinnert aan Brahms, Schumann en Wagner, een nostalgische sfeer op en dit toch in een geheel persoonlijke compositiestijl die van begin tot einde boeit en ontroert.

     (Giuseppe Martucci)

    Toen ik dit las, had ik nog nooit van deze liedcyclus gehoord. Inmiddels behoort het tot mijn terugkerend luisterrepertoire en ik mag hopen dat deze liedcyclus hier of daar eens op het programma zou komen te staan. Met dank aan Maarten 't Hart!

    Luistermogelijkheden zijn:

     (Yakar, D 'Avalos, Brilliant Classics)

     (Freni, Muti, Sony)

    Click album cover to view larger version (Madalin, Bonavera, Hyperion Helios)

     (Coggi, La Vecchia, Naxos)

    13-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RELAXIN’ WITH THE MILES DAVIS QUINTET

    RELAXIN’ WITH THE MILES DAVIS QUINTET




    Binnen op de radio:

    muziek van Bach

     

    Ook buiten is alles muziek:

    dansmuziek

    van vallende sneeuw

     

    Zo zie ik het

    die middag

    thuis

    door de ramen

     

    Hebben Bach en sneeuw misschien iets samen?

     

    *

     

    Van hoog in de lucht

    dansen de vlokken

    als solisten naar beneden

     

    Ze dansen

    zonder elkaar aan te stoten

    Sommigen eindigen vroegtijdig

    in verraderlijke dakgoten

     

    Anderen houden beleefd vol

    tot op de begane grond

    Ze vallen elkaar niet voor de voeten

    Hoeven elkaar niet eens

    shit of foert te zeggen

    Geen choreograaf

    Die ook maar iets uit moet leggen

     

    Uit zichzelf vormen ze

    elegant en gracieus

    een sneeuwtapijt,

    een donzig bed

    Allen dragen ze bij

    tot een niet ingestudeerd

    maar feilloos sneeuwvlokkenballet

     

    Allen vallen,

    precies in de maat,

    van de symfonia

    aan het begin

    van de cantate

    Am zweiten Weihnachtstage

    uit Bachs Weihnachtsoratorium BWV 248

    die ik op dat moment op de radio hoor

     

    Sneeuwval is een pastorale

    een herdersdans van vlokken

    in immens witte danszalen


    *

     

    Zat Bach bij het componeren voor het raam

    en viel er toen misschien ook sneeuw?

     

    Liet Bach de sneeuw naar zijn pijpen dansen

    of heeft de sneeuw Bach gemanipuleerd?

     

    Sneeuw is onschuldig

    Maar een componist als Bach

    denkt dat hij alles mag!

     

    Ik heb de radio dan maar

    op een andere zender gezet

    Daar draaiden ze op dat moment de plaat

    Relaxin’ with the Miles Davis Quintet

     

    J. KiNDT

    2005


    12-11-2009 om 13:54 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH

    DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH

    Van schrijfster Lut Ureel kreeg ik jaren geleden dit gedicht van de Zweedse dichter Lars Gustafsson toegestuurd. Ik vind het nog steeds meesterlijk en het is al die tijd één van mijn favorieten gebleven. Pas onlangs zag ik de originele dichtbundel in een boekhandel en ik kon het boek niet laten liggen. 














    Er moet een wereld bestaan hebben voor

    de Triosonate in D, een wereld voor de Partita in a mineur,
    maar hoe zag die wereld eruit?
    Een Europa van grote lege vertrekken zonder weerklank,
    overal onwetende instrumenten waar
    Musikalisches Opfer en Das Wohltemperierte Klavier
    nooit over een claviatuur waren gegaan.
    Eenzaam gelegen kerken
    waar de sopraanstem uit de Johannes-Passion
    zich nimmer in hulpeloze liefde slingerde
    rond de mildere windingen van de fluit,
    weidse zachtmoedige landschappen
    waar alleen oude houthakkers met hun bijlen te horen zijn
    het gezonde geluid van sterke honden in de winter
    en - als een slingerklok - schaatsen klauwend in glansijs;
    zwaluwen zwermend in de zomerlucht,
    schelp waar het kind aan luistert
    en nergens Bach, nergens Bach,
    schaatsstilte van de wereld voor Bach.

    (De stilte van de wereld voor Bach, Lars Gustafsson, Hoogland & Van Klaveren, 2007)

    Zie ook: http://www.winterspelen.net/winterspelen/bach/plaatjes_bach/NRC-20070302-destiltevoorbach.pdf

     

    12-11-2009 om 13:29 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN MOOI NIEUW LIED
    EEN MOOI NIEUW LIED

    Dichter,
    Waar ben je gebleven?
    Waar zat je al die tijd?
    Was je met vakantie?
    Kwam je op verhaal?
    Werd je te oud, te gek voor woorden?
    Verleerde je de trucjes met de taal?

    Moeilijk is nochtans het dichten niet.
    Woorden kan je samenpersen als vezels in een vezelplaat,
    er een kast mee bouwen waarin het boek der boeken staat.
    Uitpersen kan je ze tot essence, extract of concentraat
    en een druppel laten lekken op een hete plaat.
    Woorden kunnen ook verdampen tot je er lucht van krijgt
    maar ze kunnen ook ozon worden, stof of rampen.
    Je kan woorden opgooien, zoals de kat de muis,
    je kunt ze nog een tijdje laten leven
    maar vroeg of laat moeten ze dood

    Jij ziet het,
    Dichter,
    moeilijk is het dichten niet!
    Jij zet wat woorden bij elkaar
    en voor je het weet
    heb je een mooi nieuw lied.

    J. KiNDT
    2007

    12-11-2009 om 11:26 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ANDREÏ MAKINE: DE MUZIEK VAN EEN LEVEN
    ANDREÏ MAKINE: DE MUZIEK VAN EEN LEVEN

    'De muziek van een leven' van A. Makine is zo 'n roman die je als muziekliefhebber eerder oppikt omwille van de sprekende titel, dan omwille van het feit dat je de schrijver zou kennen of omwille van de inhoud van het boek. Niet echt iets om fier over te zijn.

    Meer dan dat Makine een naar Frankrijk uitgeweken Rus is en ooit eens de Prix Goncourt kreeg wist ik er niet over.

    En dan begin je in dit boek te lezen en het kapselt je helemaal in, beneemt je de adem, maakt je wijzer, emotioneert, doet je helemaal meeleven, doet je voelen wat je zelf tot mens maakt, om tenslotte na een paar uur bij de slotzinnen van het boek te belanden en met tegenzin te moeten vaststellen dat je het al uit hebt.

    'Hij bedacht dat er in dit leven een geheimschrift, een codetaal zou moeten bestaan om, kort en eenduidig, de enorme ingewikkeldheid onder woorden te brengen van die zo natuurlijke en jammerlijke pogingen iets van het leven en de liefde te maken'.

    Dit soort meesterlijke zinnen, samen met een schitterende vertelling, in een buitengewoon mooie vertaling, over een jonge pianist die vlak voor een concert wordt gewaarschuwd dat hij niet meer naar huis moet gaan omdat zijn ouders door Stalins geheime politie zijn aangehouden en hoe zijn leven dan verder verloopt, maken deze roman tot een geweldige leeservaring!

    Over A. Makine: zie http://en.wikipedia.org/wiki/Andre%C3%AF_Makine

    De muziek van een leven; Andreï Makine; De Geus; 2005. Neem dit kleine (120 bladzijden), grote boek mee en zeker aan de kleine prijs waarvoor het nu beschikbaar is. Je hoeft er niet eens voor naar de boekenbeurs.

    12-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN

    EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN

     

    Een gedicht moet moeilijk zijn,

    op het eerste gezicht nooit goed te verstaan.

    Wolken moeten met benen gaan

    en ogen moeten zweven.

    Bedden, tafels, stoelen,

    alles moet tot bloedens toe,

    een volk moet sneven.

     

    Een gedicht moet moeilijk zijn,

    een vraagstuk uit de driehoeksmeting,

    een ingewikkelde scheikundeles,

    aangeboden achterstevoren,

    met enkel duister en geheimen,

    een mat beslagen raam

    waar niets doorheen kan schijnen.

     

    Een gedicht moet moeilijk zijn,

    moet mythen en symbolen kennen,

    te ontleden intertekstueel.

    Een dichter aan de drank moet het schrijven

    of minstens een homoseksueel

     

    Een gedicht moet moeilijk zijn,

    afbreekbaar met bulldozer

    of subtieler met pincet.

    De dichter moet een gozer zijn,

    een loser in de goot.

    Hij moet iets in de wolken zien

    of er minstens één mee zijn

     

    Een dichter moet een snoek

    of, als het kan, een soepboer zijn,

    een zeeman of een kuiper of een dwerg

    of een zekere Gerrit Achterberg.

     

    Zo ’n dichter ‘die het tijdstip weet te voorvoelen

    waarop zich deze werking integraal

    voltrekken zal’ in ‘het woordenmateriaal’.

     

    Ja, een gedicht moet somber zijn en zwaar,

    nee niet grappig, maar subversief en naar,

    misschien zelfs naar de Koran of de Bijbel neigen

     

    En soms,

    soms moet een gedicht

    ook heerlijk kunnen zwijgen.

     

    J. KiNDT

    11-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs