Inhoud blog
  • HERINNERINGEN BIJ HET OVERLIJDEN VAN LUDO MARTENS
  • EEN AFRIKAAN OP GROENLAND
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
  • DE STAD ZINGT (ZONG)
  • FAVORIETE DICHTERS
  • LEOS JANACEK: CAPRICCIO
  • F. GONZALEZ-CRUSSI: DE VIJF ZINTUIGEN
  • VIJFTIG
  • ABSURDE PEN
  • BEVRIJD VAN HET HALSSTARRIG IK
  • HET BEGIN EN HET EINDE
  • 'ER IS ALLEEN DE BEWEGING VAN DE MUZIEK’: ANNA ENQUIST in HET GEHEIM
  • EEN ZORGELIJKE VISIE
  • EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN
  • VADERS EN MOEDERS VERSE SOEP VAN OUDE DUIVEN OP NIEUWJAARDAG
  • DE VOLZIN
  • INCLUSIE
  • KLEINE FILOSOFIE VAN DE VISSER
  • JARMILA: ERNST WEISS
  • LILIANA X
  • TESTAMENT
  • CAFE HOPPER
  • OOH SO GOOD ‘N BLUES
  • WARM IS HET ZEKER
  • ZONDAG
  • MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN
  • UN HOMME ET UNE FEMME
  • MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP
  • 3 BOEKEN VAN BERT KEIZER
  • VANMORGEN WOU IK OPSTAAN
  • HET DRAAIBOEK
  • DAAR IS DE MAN
  • JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)
  • INTIEME BRIEVEN
  • DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL
  • DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
  • GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN
  • FEEST IN DE WIJK
  • DVORAK
  • VAN MORRISON
  • GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES
  • DE BEWEGING
  • VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'
  • DE MUEZZIN IS ZIEK
  • JOHANN THEILE: MATTHÄUSPASSION
  • HET WOORD VAN DE MENSEN
  • ARTHUR VINCENT LOURIE
  • HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST (1, 2 en 3)
  • SCHIPBREUK: CYRILLE OFFERMANS
  • ORCHIDEE
  • MUZIEK IS GOED VOOR EEN MENS!
  • HOOGSEIZOEN
  • PAOLO FRESU
  • ASGER HAMERIK
  • DE PIANO
  • ALEXANDER PORFIRYEVITCH BORODIN: COMPLETE KAMERMUZIEK
  • K. P. KAVAFIS: DE BANK DER TOEKOMST
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • DE WITTGENSTEINS: ALEXANDER WAUGH
  • BO LINDE: VIOOLCONCERT EN CELLOCONCERT
  • PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET
  • KAREL ANCERL (1908-1973)
  • DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES
  • DE BEKENDE HAND
  • GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN
  • FRANZ SCHMIDT
  • EEN ZWAKKE GLIMLACH
  • DE OUDE SLAAF EN DE BLOEDHOND
  • DENKERS
  • STOK
  • MORTEN LAURIDSEN
  • KEES WINKLER: OVER HET DICHTEN en MINOR POET
  • MAHLER - LISTMANIA
  • ODE 1, 2 en 3
  • HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN
  • HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL
  • MUNIR BASHIR
  • DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR
  • EEN BOEKENKETTING
  • DE WEG
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • HET MUZIKAALSTE GEDICHT
  • EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL
  • HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST
  • DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG
  • DE KREET VAN CORDELIA
  • KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
  • KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)
  • EMIL HAKL: ZOON & VADER
  • ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
  • NIET BIJ BACH ALLEEN
  • DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
  • PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
  • HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE
  • ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL
  • LEZEN
  • ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY
  • JAAR VAN DE HOND
  • DE WERELD IS IN VERWACHTING
  • LINKS LIGGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Johan Kindt
    Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is logopedist, maar ben nu gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 10/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, koken, muziek beluisteren, lezen, fietsen en naar mensen kijken, ook in de spiegel.
    Categorieën
    Laatste commentaren
  • zeer mooi gedicht! (DIDIER)
        op DE WEG
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
    Over boeken, gedichten en muziek.
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
    K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS

    Wie mislukt is, wie achteruitgegaan is,
    hoe moeilijk valt het hem de nieuwe taal
    van de armoede te leren, en de nieuwe levenswijze.

    Hoe zal hij in de miserabele vreemde huizen binnengaan! -
    In wat voor stemming zal hij wandelen op straat,
    en wanneer hij voor de deur staat, waar haalt hij
    de kracht vandaan om de bel aan te raken.
    En voor de verachtelijke noodzaak van het brood
    en van onderdak, hoe zal hij daarvoor dank betonen!
    Hoe zal hij reageren op die koele blikken,
    die hem laten merken dat hij tot last is!
    De trotse lippen, hoe zullen die nu
    beginnen nederig te spreken;
    en het opgeheven hoofd, hoe zal het zich buigen!
    Hoe zal hij de zinnen horen, die bij ieder woord
    zijn gehoor verscheuren - en niettemin
    moet je doen alsof je het niet opmerkt,
    alsof je onnozel bent en het niet begrijpt.


    Verzamelde gedichten

    (geschreven in juni 1894, uit Verzamelde gedichten van K. P. Kavafis, Athenaeum Amsterdam, 2004; bestaat er een actueler gedicht?)

    21-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET MUZIKAALSTE GEDICHT
    HET MUZIKAALSTE GEDICHT



    Het boekje 'HET MUZIKAALSTE GEDICHT' is een aanwinst uit de ramsj. Het is samengesteld door Toef Jaeger en ingeleid door P. F. Thomése. Het bevat een bloemlezing van zo'n 100 gedichten waarin vele soorten van muziek een rol spelen van Bach over volkslied tot jazz en deze allemaal geschreven door dichters als Anoniem en Achterberg tot Vroman en Zwagerman. Ook Claus en Lanoye en van Vliet ontbreken niet.

    Het gedicht dat ik hier overneem is van de onlangs overleden Nederlandse schrijver en dichter Adriaan Jaeggi. Voor informatie over hem: zie
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Adriaan_Jaeggi .

    WOLFGANG EN IK

     

    Ik hoor dat Mozart

    is teruggekeerd op aarde

    en ik mag hem rondleiden

    Hij schrikt van de auto’s

     

    Op straat loopt hij

    met zijn handen op zijn oren

    We gaan een café in

    Ik zeg daar is het stiller

     

    We hebben geen geluk

    de jukebox gilt en de mensen

    Mozart kijkt om zich heen

    Waar zit dat orkest

     

    In die kast, wijs ik

    en leg hem in tien woorden

    het principe van de cd

    en de laserstraal uit

     

    Er komt een meisje naar ons toe

    Wie is je vriend, vraagt ze

    Wolfgang, dit is

    hoe heet je eigenlijk

     

    een paar uur later bij haar thuis

    sta ik dorstig op van het bed

    in de keuken staat Mozart

    het licht aan en uit te knippen

     

    Adriaan Jaeggi (uit ‘Sorry dat ik het  paar en de hond heb doodgeschoten’. Bert Bakker, Amsterdam 2002).

    GEGEVENS: Het muzikaalste gedicht; De mooiste gedichten over muziek uit Nederland en Vlaanderen; Inleiding P. F. Thomése; Uitgeverij Podium, Amsterdam, 2006, 149 p.

    20-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL

    EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL

     

    Een man zocht naar zijn gevoel

    Maar kon niets vinden

     

    Door zijn neusgaten klom hij naar boven

    Tot achter zijn ogen

    Hij greep ze met beide handen vast

    En richtte ze als volgspots op mensen, huizen en bomen

    Hij speurde in alle hoeken en kanten

    Maar vond niets

     

    Hij klom hoger

    Waadde door woelige hersenwindingen

    Liep sprakeloos langs Broca en Wernicke

    Naar wie hij de hand opstak

    Maar zag nergens zijn gevoel

     

    Langs luchtpijpen en toevoerbuizen

    Liet hij zich afzakken

    Belandde in ademende blaasjes en verzuurde magen

    Liet zich met aorta’s en kolieken meedrijven

    Naar pompen en cloaca’s

    Eén keer hoorde hij kloppen en ruisen

    Maar het was niets

     

    Langs riolen en verlengstukken van voortplanting

    Perste hij zich naar buiten

    Hees zich langs haartjes en poriën,

    Plooien en rimpels weer naar boven

    Zat eindelijk op zijn eigen hoofd

    Maar zijn gevoel

    Dat zag hij niet

     

    Zo zat hij daar,

    Uitzichtloos boven alles verheven,

    Niet eens zo slecht gehumeurd

    Wel met het besef dat hij bij al dat zoeken

    Flink zijn broek had gescheurd!

     

    J. KiNDT

    2009

    19-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST

    HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST


       
     

    Het licht rijdt zich in het duister vast

     

    op torens

    in straten

    stations

    en luchthavens

    vallen klokken stil

    op windhanen

     

    hoog boven dit alles ontbreekt

    thermiek

    vliegtuigen

    stijgen met een zucht

    op landingsbanen

    in de lucht

    piloten worden ziek

    het is er kil

    treinen ontsporen

    auto ‘s staan voor altijd stil

    alles gaat een andere richting uit

    er zijn nog

    overvallen

    diefstallen

    maar niet langer buit

     

    boven Groenland

    breken krachtige boten zich vast

    in het ijs

    niets is meer wit

    niets meer zwart

    er is alleen nog grijs

     

    in hoogovens

    weigert ijzererts

    koud

    het smelten

    van gletsjers

    olie laat zich niet langer

    naar boven pompen

    stemmen

    steken stokken

    in de keel

    van zangers en redenaars zwijgen

    als goud

     

    in de senaat

    zijn de oude heren

    van achterbaks

    recht voor de raap

    in diepe slaap 

    het parlement loopt leeg

    als een kind

    met diarree

     

    imodium

    motilium

    ze werken niet langer meer mee

    het heil komt nu

    van een kopje slappe thee

    van ikke, wikke of weegbree

    en een akte of twee

    van twijfel en hoop

     

    de wereld staat te koop!

     

    J. KiNDT

    2009

    18-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG

    DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG

     

    De man met de deken op de rug

    en over de rechter schouder

    trekt weer door de stad.

    Moeizaam vordert hij van straat naar steeg.

    Zijn Duracell is bijna leeg.

     

    Wild en ongewassen,

    hangt aan de kin

    zijn baard

    als een ineen gekoekte slagroomtaart.

     

    Vroeg of laat

    lopen zijn voeten verloren

    in veel te grote veterloze hoge schoenen.

    Zijn broek en leven hangen aan een zijden draad.

     

    Elke stap voorwaarts, rechts of links

    wekt tegenkracht,

    wekt golven dikke lucht,

    Londense smog,

    erwtensoep,

    waar hij doorheen waadt.

     

    Af en toe zuigt de bodem hem voorover,

    levert hij strijd met de zwaartekracht.

    Elk herfstblad, elk steentje kan potentieel gevaarlijk zijn.

    Zijn evenwicht is pover.

     

    Vallen doet hij echter niet.

    Hij komt nu aan het einde van de straat.

    Hij is niet dom,

    maar kiezen valt hem zwaar:

    Rechtdoor, links, rechts?

     

    Nog even

    en hij is het hoekje om.

     

     

    J. KiNDT

    2005

    17-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE KREET VAN CORDELIA

    DE KREET VAN CORDELIA



     

    1.

    Zoals ik elders in deze krant al schreef, publiceerde een krant een interview met cul­tuurfilosoof George Steiner (°Parijs 1920). Opval­lend is dat hij het in zijn boeken voortdurend heeft over ‘schokkende’ er­varingen die iedereen, in de ont­moeting met kunst, lite­ratuur en muziek, kan ondergaan. George Steiner: ‘Ik heb heel vroeg, door het lezen van King Lear, een ervaring gehad die mijn leven heeft bepaald. Ik had het gevoel dat ‘de Kreet van Cordelia’ in dat stuk van Shakespeare, krachtiger was dan alle kreten die ik ooit op straat kon ho­ren. Wat ik zeg is niet alleen van toepassing op de lite­ratuur. Ook de schil­derkunst en de beeldhouw­kunst kunnen ons ver­anderen. Maar de muziek is onge­twijfeld nog raadselachtiger. Men moet zich kun­nen laten ver­rassen door een ge­dicht, een schilderij, een melodie waarvan men niet vermoedde dat ze kon­den bestaan. Door die erva­ring ben ik ervan overtuigd dat de kracht van grote werken ons leven kan veranderen.’




    2.

    De aanvang van een muzieksessie met ernstig meervoudig gehandicapte kinderen op een wo­ning: Steve, Wim, Jef, An, Anneke, Ellen, Walter, Jessie en de anderen zitten of liggen in rol­stoel of zitschelp. Ik schuif de gordijnen dicht. Kaarsen worden aangestoken. Op de tafel staan een mand vol geurig fruit en een gele chrysant: een stilleven. Ik ga voor de bewoners staan en neem de handen vast. Ik zing het goe­de­morgenlied voor elk van hen afzonderlijk. Met handgeklap begeleid ik mezelf: stil, luid, mars, wals en vele variaties op hetzelfde thema. Hier en daar wordt er gelachen, iemand maakt geluidjes, bijna alle­maal worden ze ‘wakker’. Met de afstandsbediening start ik daarna de cd-speler: De Klaagzangen van de Profeet Jeremias ge­compo­neerd door Giovanni da Palestrina (1575). Werken met mensen betekent fysieke nabijheid: je moet ze vastpakken of op de schoot nemen. Het is raar dat je met de af­standsbe­diening muziek kan doen klinken die het lichaamscontact tussen mensen bevordert.


    PALESTRINA Lamentations Of Jeremiah I-III - 1
     

    3.

    Ik geloof dat ook voor deze mensen er zoiets als een Steineriaanse erva­ring bestaat: het ge­voelsmatige, voor-rationele, vaak vanuit de verte, overvallen worden door mu­ziek, die in één flits tot in het diepste wezen doordringt. Daarnaast kan ikzelf of wat ik doe misschien ook ‘kunst’ zijn of worden. Als er bij het vakkundig werk af en toe in­spiratie ontstaat, dan is het niet ondenkbaar dat, door beeldend, boetse­rend, muzi­kaal-ritmisch en literair-vertellend met deze mensen om te gaan, kunst, omgangs­kunst, ter plekke ontstaat. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk omgangskunstenaar te zijn, zoals de kun­stenaar er ook niet elke dag in slaagt een kunstwerk te maken.



     

    4.

    Zonder woorden doe ik pogingen om contact te krij­gen. De muziek van Palestrina sleept je mee door het goede en het kwade van de dag en je gedach­ten. Zoals in de tekst van Jeremias staat: 'Bonum est viro, cum portaverit iugum ab adulescentia sua. Sedebit solitarius et tacebit, quia levavit super se.’ Het is goed voor de mens vanaf zijn prilste jeugd zijn juk te dragen. Hij moet in een­zaam­heid zwijgen wanneer Hij het hem oplegt.

     

    Een moeder van één van de bewoners zei het eens heel treffend: ‘Het is jammer dat onze A. niet meer kan bewegen, maar met zijn geest is alles nog in orde.’ Onbewust gaf deze vrouw aan, dat er nog iets meer be­staat dan het motorische of cognitieve ­deel van de geest. Het is dat gedeelte dat zich, ondanks alles, open blijft stellen voor be-'ziel'-de muziek.


     

    Nicolas Kowalski, Ghana. Zijn werk reflecteert zijn intense verlangen 'de geest' vrij te maken.

    J. KiNDT

    2004

    16-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
    KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)

       Edgar Varèse

       Kees Winkler

    Houten klompen klosseklompen

    bric-à-brac tic-à-tac attack tak tak

    onophoudelijk loeit een sirene naar Odyss

    lonkt vonkt springt barst geklepper

    stilte dan houten klompen klosseklompen

    in de lucht gesprongen fuga stilte

    springen sprong sprong de tuba retteketet

    de apocalyptische ster spat uiteen

    vuurwerk bric-à-brac tak tak

    alles moet weg alleen de liefhebber

     

    (uit: Verzamelde gedichten, Thomas Rap, Amsterdam, 1997)

     

    Laat het muziekstuk ARCANA van Edgar Varèse nu net een van mijn favoriete muziekstukken zijn. Het stond ook op de eerste lp die ik me ooit aanschafte, nog bij Rombaux in Brugge, beginjaren '60 en het is nog steeds een van mijn favoriete stukken, klinkt na 80 jaar nog steeds super modern.

     

    Ziehier enkele mooie uitvoeringen:


          

       (mijn favoriete versie)

        


    Voor meer informatie over de componist Edgar Varèse, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Edgard_Var%C3%A8se

    15-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)

    KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)

     

    Dit is de keizer der klavierconcerten

    zelfs Mozarts laatste haalt er niet bij

    symfonisch en solistisch meesterwerk en

    geheel van vreemde invloed vrij

     

    Je moet het Friedrich Gulda horen spelen

    Architectonisch van opbouw en met de vele

    briljante ciseleringen waar ik zo van hou

    altijd weer nieuw nu 200 jaar oud

     

    (uit: Verzamelde gedichten, Thomas Rap, Amsterdam, 1997)
     
      (Beethoven, pianoconcerten, Gulda, Wiener Philharmoniker, Horst Stein, 1971)

    14-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMIL HAKL: ZOON & VADER
    EMIL HAKL: ZOON & VADER



    Vader en zoon lopen langs straten en pleinen en in café 's van de stad Praag en praten met elkaar op scherpzinnige, humoristische manier over koetjes en kalfjes, zijnde onder andere: vliegtuigen, vrouwen, allerlei gebeurtenissen uit het leven, kortom het leven. Dat gebeurt op een heel gewone manier, zonder zwaarwichtigheid. En toch krijgt de lezer een mooi beeld van de beide figuren en van het leven zoals het is. Dit is een schijnbaar luchtig boek dat lekker wegleest, in een iets te nadrukkelijke hollandse vertaling. Een aanrader! Het boek kreeg in 2002 de titel van beste boek in Tsjechië.

     

    13-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    12-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
    ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE

    Al eerder heb ik hier de kleine meesterlijke roman 'Jarmila' van Ernst Weiss voorgesteld (Van Gennep Amsterdam 2006).



    Onlangs verscheen een andere roman van Ernst Weiss: De Ooggetuige!



    Voor meer informatie over Ernst Weiss: zie http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Weiss

    Weiss schreef zijn meest bekende werk voor een prijsvraag in 1938. Maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de roman toen niet uit. Dat gebeurde pas veel later in 1963, 23 jaar na zijn dood.

    Hoofdpersoon in het boek is een arts-psychiater die (na enkele hoofdstukken over zijn jeugd en zijn ouders) terecht komt in een soort psychiatrisch legerziekenhuis, waar hij gefascineerd wordt door een patiënt, een zekere A. H., die lijdt aan een vorm van hysterische blindheid. Hij besluit de patiënt te behandelen en geneest hem, op zijn beurt blind voor de gevolgen van zijn therapie.

    Dit boek, dat gaat over een delicaat onderwerp, gezien ook de actualiteit (de begrijpelijke gevoeligheden van de Joodse gemeenschap), fascineert en beangstigt van begin tot einde en verdient m. i. veel meer aandacht dan het tot nu toe heeft gekregen.

    Zie bv. ook: http://extra.volkskrant.nl/select/boeken/artikel.php?id=624

    12-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIET BIJ BACH ALLEEN
    NIET BIJ BACH ALLEEN

    Zoals zo vaak levert het bezoek aan de rommelmarkt mij op zijn minst weer eens een interessant boek-(je) op.



    Martin Kaaij is van huis uit gitarist, maar schrijft ook muziekbijdragen voor de VPRO-gids. In dit boekje stelt hij zich de vraag waarom we eigenlijk naar Bach, Beethoven of Brahms luisteren en niet naar bijvoorbeeld Zelenka, Fuchs of Varèse. Het echte antwoord heb ik niet kunnen terugvinden, maar dat neemt niet weg dat dit een zeer lezenswaardig boekje is, niet in het minst vanwege het soms grappige taalgebruik. Zelf moet ik niet overtuigd worden. Ik luister vaak naar muziek van Zelenka (probeer de Lamentaties eens) en ik ben een liefhebber van Varèse (Arcana). Het pianokwartet op. 75 van Robert Fuchs of het Stabat Mater van Franz Ignaz Beck ken ik echter niet. Werk aan de winkel dus. En... dit is een leuk lekker weglezend boek! 

    Voor meer informatie uit De Volkskrant: http://www.xs4all.nl/~fvdwaa/art/vk1682.htm

              
    J. D. Zelenka   Edgar Varèse         Franz Ignaz Beck  Robert Fuchs

    (Niet bij Bach alleen, Rangen en standen in de klassieke muzioek, Martin Kaaij, Contact, Amsterdam/Antwerpen 2005)

    11-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
    DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH

    Van schrijfster Lut Ureel kreeg ik jaren geleden dit gedicht van de Zweedse dichter Lars Gustafsson toegestuurd. Ik vind het nog steeds meesterlijk en het is al die tijd één van mijn favorieten gebleven. Pas onlangs zag ik de originele dichtbundel in een boekhandel en ik kon het boek niet laten liggen. 



    Er moet een wereld bestaan hebben voor
    de Triosonate in D, een wereld voor de Partita in a mineur,
    maar hoe zag die wereld eruit?
    Een Europa van grote lege vertrekken zonder weerklank,
    overal onwetende instrumenten waar
    Musikalisches Opfer en Das Wohltemperierte Klavier
    nooit over een claviatuur waren gegaan.
    Eenzaam gelegen kerken
    waar de sopraanstem uit de Johannes-Passion
    zich nimmer in hulpeloze liefde slingerde
    rond de mildere windingen van de fluit,
    weidse zachtmoedige landschappen
    waar alleen oude houthakkers met hun bijlen te horen zijn
    het gezonde geluid van sterke honden in de winter
    en - als een slingerklok - schaatsen klauwend in glansijs;
    zwaluwen zwermend in de zomerlucht,
    schelp waar het kind aan luistert
    en nergens Bach, nergens Bach,
    schaatsstilte van de wereld voor Bach.

    (De stilte van de wereld voor Bach, Lars Gustafsson, Hoogland & Van Klaveren, 2007)

    10-12-2009 om 10:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
    PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN

    93998

    Een toeval komt nooit alleen. Nadat ik op mijn omzwervingen door het 'tweedehands' circuit van de Antwerpse binnenstad tegen een klein prijsje het boek 'De muziek van een leven' van A. Makine had opgepikt, vind ik een paar winkels verder voor een schijntje een dubbelcd met de strijkkwartetten van P. I. Tchaikovsky.

    Het moeten niet altijd zijn overbekende symfonieën zijn of zijn viool- of pianoconcert die we in de cd-lader stoppen. De 3 strijkkwartetten en het mooie strijksextet 'Souvenir de Florence' zijn het perfecte geluidsdecor voor de roman van Makine en passen wonderwel bij deze donkere dagen.

    Het label Brilliant Classics (93998) heeft deze opnamen overgenomen van het label CRD. Er wordt schitterend gemusiceerd door het Endellion String Quartet. De opname is erg mooi!

    09-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE

    HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE

     

    Het jaar loopt naar zijn einde

    Verliest zo stilaan zijn gezicht

    Dat vraagt

    Zoals bij elk gezichtsverlies

    Om sluitende woorden

    Om een slotgedicht

     

    Maar ach

    Die mooie woorden

    Ze zijn

    Zo rap

    Zo veel

    Te mooi

     

    Gooi ze door elkaar

    Spel ze verkeert

    Maak ze leleik

    Geef ze rimpels

    Vermingk ze

    Laat ze uit de toon

                                                     vallen

     

    En stop er dan maar mee

    Hou er mee op

    Van nu tot straks

    is er een woordenstop

     

    J. KiNDT

    2008

    08-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL
    ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL

    Ancerl Gold Edition 35: Vycpalek / Cantata of the Last Things of Man; Ostrcil / Suite for Large Orchestra

    Dit is muziek van de minder bekende Tchechische componisten Ladislav Vycpalek en Otakar Ostrcil.

    Van Ladislav Vycpalek is de 'Cantata of the Last Things of Man'. Vycpalek leefde van 1882 tot 1969. Hij schreef deze cantate bij het overlijden van zijn zus (1920-1922). De tekst is gebaseerd op twee Moravische volksliederen en begint met de woorden

    'Wie op vrijdag ziek wordt, hem vermag geen mens te helpen'

    en is geschreven voor sopraan, bariton, koor en groot orkest, maar volgt qua tonaliteit en melodie vrij dicht de gevolgde volksliederen. De melodieën klinken nobel en, religieus geïnspireerd als ze zijn, troostend en bemoedigend.

    Het werk is in 4 delen en duurt 44'. Het werd in mono opgenomen in 1957, maar het oor went snel.

    Van Otakar Ostrcil is de 'Suite voor groot orkest'. Ostrcil leefde van 1879 tot 1935. Hij was een modern georiënteerd componist en dirigent. Hij leidde in Praag ondermeer een modelproductie van Wozzeck van Alban Berg. In zijn composities richtte hij zich op de meer neoclassicistische stijl zoals later ondermeer ook Martinu. De suite voor groot orkest schreef hij in 1912. Deze bevat 5 delen: mars, scherzo, variaties, serenade en fuga. Het werk werd, eveneens in mono, opgenomen in 1954. Maar ook hier went het oor snel: mono is geen beletsel.

    Gegevens:
    (Cantata of the Last Things of Man) en Otakar Ostrcil (Suite for Large Orchestra), Drahomira Tikalova (sopraan), Ladislav Mraz (bariton), Prague Philharmonic Choir, Czech Philharmonic Orchestra, Conductor KAREL ANCERL (Supraphon Karel Ancerl Gold Edition SU3695-2 901).
    Over deze dirigent zal ik het later nog eens uitvoerig hebben.

     Ladislav Vycpalek

     Otakar Ostrcil

     Karel Ancerl

    07-12-2009 om 11:06 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZEN

    LEZEN


     

     

    Lezen
    is goede wijn begraven

    in droomschuilkelders,

    waar de droomwijn,

    na jaren rijpen,

    gist,

    uit het hersenvat barst,

    het glas vult,

    dat zich aan mijn gretige lippen zet.

     

    De smaak

    tart

    elke suggestie

    van de verbeelding.

     

    Lezen is elders leven!

     

    (Na het lezen van HET LEVEN IS ELDERS van MILAN KUNDERA)

    J. KiNDT

    Het leven is elders

    HET LEVEN IS ELDERS


    'Het leven is elders' vertelt over e en verstikkende moeder-en-zoon-relatie. Het is het cynisch-ironische relaas van de opkomst en ondergang van het moederskindje Jaromil dat bij zijn ge­boorte al tot dichter werd uitgeroepen en dat onmachtig is de liefde anders te bedrijven dan in de pseudo-lyriek die hij schrijft. De moeder controleert alles, hoe haar zoon opgroeit, hoe zijn dichterschap zich ontwikkelt, ze legt zelfs elke dag zijn ondergoed klaar, lelijke onder­broeken met wijde pijpen die Jaromil verafschuwt, maar waaraan hij niet kan ontkomen. De moeder is sterk vergelijkbaar met de ijzeren greep die de Tsjecho-Slowaakse staat op de kun­stenaars heeft. Jaromils kansen op een vrije ontwikkeling worden steeds kleiner, een reden waarom hij zich steeds radicaler en absoluter wil gaan gedragen, de held wil uithangen om steeds opnieuw een nederlaag te ervaren. Alleen in zijn droomwereld - in zijn tweede ik Xaver - maakt hij zich waar. Ten eerste als held die durft, ten tweede als minnaar, en dan vooral van rijpe vrouwen (Bron: Jana Beranová en Kees Mercks in Moderne Tsjechische literatuur).

    03-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY
    ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY

    Surprised by Beauty: A Listener's Guide to the Recovery of Modern Music

    SURPRISED BY BEAUTY is een interessant boek van Robert R. Reilly. Het verscheen in 2002 bij Morley Books Washington en draagt als ondertitel: A Listener's Guide to the Recovery of Modern Music.

    Robert R. Reilly schrijft al sinds 1995 maandelijkse muziek- en ook wel andere bijdragen in het Amerikaanse katholieke maandblad CRISIS MAGAZINE. Het zijn geen duffe muziekkritieken, maar boeiende bijdragen over hedendaagse muziek en componisten, met een voorkeur voor componisten die minder bekend zijn en toch bijzonder goede muziek hebben geschreven. Eén van zijn standpunten is dat de seriële muziek van Schoenberg tegen de muzikale kenmerken van de menselijke natuur zou zijn.

    Ondermeer vanuit dit standpunt verkiest Reilly vaak te schrijven over componisten die bewust of onbewust deze 12-toonstechniek niet hebben gevolgd. Als lezer kom je dan uit bij talloze minder bekende en onbekende componisten en bij heel veel onbekende muziek.

    Of je het nu met zijn standpunten eens bent of niet, voor samenstellers van programma 's van filharmonische orkesten en andere muziekensembles is dit boek niet te missen. Voor de gewone muziekliefhebber bevat dit boek zeer toegankelijke bijdragen die hem kunnen verrassen en leiden naar de talloze nog onbetreden en boeiende paden van de muziek.

    Vagn Holmboe: Symphonies Nos. 8 & 9 Vagn Holmboe, symfonieën nrs. 8 en 9, BIS    

    02-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JAAR VAN DE HOND

    JAAR VAN DE HOND

     

    Ik droomde

    dat ik een Chinees dichter was,

    een reïncarnatie

    van Du Fu

    of misschien wel Li Tai Po,

    o grootheidswaan,

    dat ik zou voorlezen

    op Poetry International

    in de stadsschouwburg

    te Rotterdam,

    dat ik daar op het podium moest staan.

     

    Zoals ik daar toen kwam te staan,

    overigens voor een lege zaal,

    was ik te vroeg,

    was ik te laat,

    - dat vond ik vreemd -

    zo kende ik mezelf niet meer.

    Ik leek heel klein

    met bleke huid en gitzwart haar

    en toch met veel gewicht.

    Van een Mongoliër

    had ik de ogen en het aangezicht.

     

    De Gusheng weerklonk!

    In plaats van aan mijn gedicht,

    begon ik een ode aan Babi Panggang

    inclusief een lofbetuiging

    aan dat slimme dier

    dat iemand ooit varken heeft genoemd

    dat wordt geroemd om zijn droevige ogen

    en zijn smakelijk vlees

    dat geroosterd en zuurzoet

    door ons mensdom wordt verorberd,

    Ik zweer het U,

    Bij Adler, Freud en Jung,

    Niets hiervan is gelogen.

     

    Maar bij de solo van de gele tamtam

    riep niemand in de zaal me toe

    dat Babi Panggang

    eigenlijk

    uit Indonesië kwam.

     

    Daarna kwam ik niet meer

    uit mijn woorden

    Alleen een zangerig geluid

    Dat sterk op Limburgs leek

    kwam nog uit mijn mond

    en leek me te willen vermoorden.

     

    Moraal:

     

    Een dichter willen zijn

    slapend,

    gereïncarneerd in Du Fu of Li Tai Po,

    dat is mythe,

    dat is niet gezond,

    dat is efemere morgenstond!

     

    Wees echter open, eerlijk, zorgzaam,

    yin en yang,

    zoet en zuur
    en ook monogaam.

    Durf ook cynisch, pessimistisch zijn

    en geniet ervan.

    Grijp je kans voor het te laat is.

    Het Jaar van de Hond

    duurt echt niet heel erg lang!

     

    J. KiNDT

    2006

    01-12-2009 om 11:24 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE WERELD IS IN VERWACHTING

    DE WERELD IS IN VERWACHTING

     



    De wereld

    Is in verwachting

     

    Van mij

     

    Eerst is alles onderzocht

    Alle bronnen aangeboord

     

    Zo was het goed

    Ik, een mengsel van atomen,

    Ik kon ter wereld komen

     

    Nee

    Niet als Piet of Jan of Klaas,

    Maar gewoon

    Zoals ik ben

    In mijn alledaagse kleren

    Zo zou ik het moeten keren

     

    *

     

    Ik ben op pad gezet

    In het avontuur gestort

    Rijkelijk voorzien

    Van menselijke genen

    En van een overvloed

    Aan teveel

    En van het hebben

    Van tekort

    Aan kiezen

    Ik kon er niets bij winnen

    Maar had ook niets te verliezen

     

    Ik zou mijn mannetje staan

    Aan de slag

    Aan het werk moeten gaan

    En vooral

    Niet zo veel

    Nieuws bedenken

    Alles is er al!

     

    Maar nu is het genoeg

    Ik gooi alles over boord

    Ik roep

    Ik scheld

    Ik bijt van me af

    Ik blaf

     

    *

     

    Voor de wereld

    Bleek mijn protesteren

    Echter geen probleem

     

    Men zei:

    Er is niets aan de hand

    Het is niet meer

    Dan een veel voorkomend
    Misverstand

     

    Bijt er maar op los,

    Hijg en grom

    En kef

    En blaf

    Jouw leven is nog lang niet

    Af!

     

    Voor jouw natuur is het zelfs gezond

    Je bent immers geboren

    Als een droevige, dartele, hond!

     

    J. KiNDT

    2009 

    26-11-2009 om 11:10 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LINKS LIGGEN

    LINKS LIGGEN


     Friedensreich Hundertwasser, Huis in Wenen
     

    1.

    De mens loopt rechtop. Door zich op te richten kwamen armen en han­den vrij om allerlei din­gen te doen. Al snel volstonden deze handvaar­digheden en handigheden niet meer voor het uitvoeren van meer inge­wikkelde handelingen. Daarom zocht de mens naar verlengstukken voor armen en benen: hulpstukken, instrumenten om andere voorwerpen te maken, om aan eten te komen, om muziek te maken, om aan te vallen of om zich te verdedigen. Maar rechtop lopen be­tekent ook voor je uitkijken en vooral naar beneden kijken. Moeders zeggen het ook vermanend te­gen hun kinderen : "Kijk uit waar je loopt"! Dat 'waar' is de bodem, de weg, de vloer, het grondvlak. De rechtoplopende mens voert onbewust en tegelijkertijd een aantal zin­tuiglijke en motorische handelingen uit, waarbij hij heel vaak en heel snel naar beneden moet kijken om eventu­ele obstakels uit de weg te gaan. Om echter sneller en veiliger te kunnen voortbewegen, heeft de mens dat loopvlak glad, effen, hindernissen­vrij, voorspelbaar ge­maakt. Een ezel die zich dan nog stoot ... hoewel juist ezels en paarden en andere gelijkaardige dieren een looppatroon heb­ben ont­wikkeld dat in complexiteit het looppatroon van de mens verre­weg schijnt te overtreffen. Er is echter ook de keerzijde: over oneffen terrein lopen met allerlei hindernissen waar je voor moet uitkijken, is goed voor de tastzin, het evenwicht, het denken, kortom: de totale men­selijke ontwikkeling. Daar­­om bedacht de Oostenrijkse schil­der en architect Hundertwasser weer huizen en gangen met ingebouwde oneffenheden, loopvlak­ken die stijgen en dalen en door hun materiële samenstelling steeds weer anders aanvoelen. Het lopen gebeurt dan niet meer onbe­wust, maar wordt opnieuw een bewuste handeling.


     Friedensreich Hundertwasser, Huis in Wenen

    2.

    Vanuit deze rechtopgerichte houding en voortbeweging situeren zich in het schuin naar bene­den gerichte blikveld de gebruiksvoorwerpen, bijna allemaal gemaakt om er van boven op neer te zien. Denken we maar aan het bovenaan­zicht van tafels en de vele andere voorwerpen die zich daarop bevinden. Deze meestal frontaal van bovenuit bekeken voorwer­pen zijn in dit gezichtsveld al­lemaal mooi afgewerkt, glad, versierd, met mooie kleurige stoffen bekleed, ontworpen om de ogen de kost te geven. De onderkant van de voorwerpen is echter vaak lelijk en onafgewerkt: wat niet gezien moet worden, verliest elk belang. De stoel waarop ik zit te schrijven is mooi. Onderaan echter zie je hoe de bekleding geniet en gelijmd is. Het reste­rende hout is ruw, ongeverfd en ooit door ie­mand met potlood bekrast.



     

    3.

    Vandaag een muzieksessie gehad met een groep diep verstandelijk ge­handicapte bewoners. Samen met hun begeleiders liggen we op dikke schuimrubberen mat­ten. Er wordt zachtjes gepraat, gemasseerd en ge­luisterd naar Tony Scotts 'Music for Yoga Meditation'. Deze bewo­ners liggen vele uren per week op hun rug en kijken op hun manier - hoe we­ten we niet pre­cies - naar boven, naar het plafond, vaak ook zonder zelf van houding of van plaats te kunnen ver­anderen.


    Zelf de proef op de som nemend, zie ik het latwerk van het plafond. Dichtbij en boven mij lo­pen de lijnen van de plankjes en de zwartge­schil­derde tussenruimtes steeds dich­ter naar elkaar toe; van mij weg lopen de lijnen uit elkaar. Wij noemen dit perspectief, maar misschien zien zij alleen licht- en kleur­vlakken. Er zijn ballonnen opgehangen. Van onderuit gezien lijken het niet meer dan in de lucht zwevende gekleurde ovalen of cirkeltjes. Wij grote mensen weten dat ze zachtjes door de tocht in beweging zijn ge­zet. Het touwtje waaraan ze ophangen lijkt ze, vanuit het plafond gezien, te ondersteunen. Het licht van de door een licht­orgeltje gestuurde sfeer­verlichting is zo sterk, dat de armaturen van deze lampen zich daar­ach­ter in het duister bevinden en dus voor de beperkte waarnemer eigenlijk niet bestaan. Dat licht wordt door niets veroorzaakt. Gekleurde linten lij­ken rechtop te staan op het plafond, de dwarse betonbalken lijken wel zitbanken. Als je langere tijd zo ligt en kijkt, lijkt het pla­fond wel de bo­dem en de bodem het plafond. Maar dit is wellicht te veel mijn wereld, niet die van de bewoners. Maar...wat en hoe zien ze dan wel? Nog erger wordt het als ik mij, omhoog kij­kend, in ruglig over de vloer voortbeweeg.



    Tafels en stoelen zijn onderaan lelijk. Voortdu­rend kijk ik links en rechts tegen voorwerpen op die van onderuit gezien veel groter en hoger lijken dan ze zijn. Niets heeft een bovenkant. Ik kan nergens meer overheen of doorheen kij­ken. Er is geen ver­gezicht, letterlijk noch figuurlijk perspec­tief. Veel komt onvoorspelbaar op me af. Beelden van mensen en voor­werpen zijn vervormd maar ik weet het niet.

     

    Wie of wat ben ik, als alles groter is dan mijzelf? Ik blijf vaak onopge­merkt. Ik ben geen teken, ben van geen betekenis. Ik heb geen invloed. Ik heb niets te zeggen. Soms laten ze me links liggen.

     

    4.

    Wat betekent het als je niets te zeggen hebt, je geen macht, politeia, po­litiek wordt toegekend?
     
     Cornelis Verhoeven, filosoof

    Over links en rechts in de politiek schreef C. Verhoeven in zijn boekje 'Boven de boomgrens’ (1977) het volgende :"Om nog enige politieke betekenis aan de tegenstelling te kunnen toe­kennen moeten wij, geloof ik, haar tot het uiterste versimpelen.

     

    En in oorsprong is zij simpel : rechts is rechtshandig en links is linkshandig. In feite wordt deze wat toevallige tegenstelling gebruikt om het onderscheid aan te geven tussen normale en abnormale, handige en onhan­dige, ge­slaagde en mislukte mensen. Links heeft maatschappelijk een ongun­stige betekenis, rechts een gunstige. Rechts is het mooie handje, nog altijd.

     

    Welnu, ik kom tot mijn grote be­wering. Politiek is rechts, zij wordt beoefend door geslaagde, han­dige jongens met een mooi handje. Ge­slaagd is rechts, mislukt is links. Macht is rechts. De politicus die opkomt voor de mislukten en onderdrukten, zegt wel namens hen te spreken, maar hij doet dat achter hun rug om, met zijn eigen mooie handje. Zij spreken niet. Zij maken alleen zijn carrière mogelijk. Hij interpreteert hun bestaan en bedisselt handig. Engagement is rechts, nobele bewogen­heid is rechts. Links is monddood of ongeïnteresseerd, zijn belangen worden door rechts behandeld. Om te kunnen praten moet links eerst omgeschoold worden tot het mooie rechtse handje. Links is beurs (zacht van binnen), gedeukt en weerloos, onpolitiek; het wordt altijd uitgebuit en gedupeerd. Politiek gezien bestaat links niet en voor zover het genoemd wordt, wordt het zo genoemd door rechts, door zijn bekommerde, bedis­selende leiders, die rechts zijn vanaf het moment dat zij geslaagd zijn. Alleen de achterhoede kan links zijn, maar alleen achterhoede omdat zij zo genoemd wordt door de jongens met het mooie handje die voorop lo­pen en de baas spelen. Links heeft tot nog toe geen naam en geen ge­zicht.

     

    De enige plaats waar iets zin­nigs over links gezegd wordt is, meen ik, het evangelie. Zalig zijn de linksen, want zij zul­len nooit rechts wor­den".

    J. KiNDT (13 september 2001)


       

    26-11-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs