Inhoud blog
  • HERINNERINGEN BIJ HET OVERLIJDEN VAN LUDO MARTENS
  • EEN AFRIKAAN OP GROENLAND
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
  • DE STAD ZINGT (ZONG)
  • FAVORIETE DICHTERS
  • LEOS JANACEK: CAPRICCIO
  • F. GONZALEZ-CRUSSI: DE VIJF ZINTUIGEN
  • VIJFTIG
  • ABSURDE PEN
  • BEVRIJD VAN HET HALSSTARRIG IK
  • HET BEGIN EN HET EINDE
  • 'ER IS ALLEEN DE BEWEGING VAN DE MUZIEK’: ANNA ENQUIST in HET GEHEIM
  • EEN ZORGELIJKE VISIE
  • EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN
  • VADERS EN MOEDERS VERSE SOEP VAN OUDE DUIVEN OP NIEUWJAARDAG
  • DE VOLZIN
  • INCLUSIE
  • KLEINE FILOSOFIE VAN DE VISSER
  • JARMILA: ERNST WEISS
  • LILIANA X
  • TESTAMENT
  • CAFE HOPPER
  • OOH SO GOOD ‘N BLUES
  • WARM IS HET ZEKER
  • ZONDAG
  • MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN
  • UN HOMME ET UNE FEMME
  • MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP
  • 3 BOEKEN VAN BERT KEIZER
  • VANMORGEN WOU IK OPSTAAN
  • HET DRAAIBOEK
  • DAAR IS DE MAN
  • JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)
  • INTIEME BRIEVEN
  • DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL
  • DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
  • GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN
  • FEEST IN DE WIJK
  • DVORAK
  • VAN MORRISON
  • GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES
  • DE BEWEGING
  • VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'
  • DE MUEZZIN IS ZIEK
  • JOHANN THEILE: MATTHÄUSPASSION
  • HET WOORD VAN DE MENSEN
  • ARTHUR VINCENT LOURIE
  • HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST (1, 2 en 3)
  • SCHIPBREUK: CYRILLE OFFERMANS
  • ORCHIDEE
  • MUZIEK IS GOED VOOR EEN MENS!
  • HOOGSEIZOEN
  • PAOLO FRESU
  • ASGER HAMERIK
  • DE PIANO
  • ALEXANDER PORFIRYEVITCH BORODIN: COMPLETE KAMERMUZIEK
  • K. P. KAVAFIS: DE BANK DER TOEKOMST
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • DE WITTGENSTEINS: ALEXANDER WAUGH
  • BO LINDE: VIOOLCONCERT EN CELLOCONCERT
  • PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET
  • KAREL ANCERL (1908-1973)
  • DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES
  • DE BEKENDE HAND
  • GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN
  • FRANZ SCHMIDT
  • EEN ZWAKKE GLIMLACH
  • DE OUDE SLAAF EN DE BLOEDHOND
  • DENKERS
  • STOK
  • MORTEN LAURIDSEN
  • KEES WINKLER: OVER HET DICHTEN en MINOR POET
  • MAHLER - LISTMANIA
  • ODE 1, 2 en 3
  • HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN
  • HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL
  • MUNIR BASHIR
  • DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR
  • EEN BOEKENKETTING
  • DE WEG
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • HET MUZIKAALSTE GEDICHT
  • EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL
  • HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST
  • DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG
  • DE KREET VAN CORDELIA
  • KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
  • KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)
  • EMIL HAKL: ZOON & VADER
  • ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
  • NIET BIJ BACH ALLEEN
  • DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
  • PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
  • HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE
  • ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL
  • LEZEN
  • ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY
  • JAAR VAN DE HOND
  • DE WERELD IS IN VERWACHTING
  • LINKS LIGGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Johan Kindt
    Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is logopedist, maar ben nu gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 10/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, koken, muziek beluisteren, lezen, fietsen en naar mensen kijken, ook in de spiegel.
    Categorieën
    Laatste commentaren
  • zeer mooi gedicht! (DIDIER)
        op DE WEG
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
    Over boeken, gedichten en muziek.
    09-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN
    HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN

    Dit is een mooi gedicht van Willem R. Roggeman waar ik enige affiniteit mee heb. Voor informatie over hem, zie: http://www.kunstbus.nl/literair/willem+roggeman.html

    HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE

    Met toevallig gekozen woorden
    schrijft hij een gedicht
    dat handelt over een droom
    waarin hij zelf optreedt
    als de glorieuze uitvinder
    van een vreemde machine
    die dromen voortbrengt
    waarin hij voorkomt
    schrijvend aan een gedicht
    waarin hij
    met toevallig gekozen worrden
    handelt over een droom
    waarin hij zelf optreedt
    als de glorieuze uitvinder
    van een vreemde machine
    die dromen voortbrengt
    waarin hij voorkomt
    schrijvend een gedicht
    met toevallig gekozen woorden.

    (uit Al wie omkijkt is gezien. Gedichten 1974-1987, Amsterdam, 1988)



    Ik kende dit gedicht niet, maar schreef zelf al eerder het volgende gedicht dat qua vorm een zekere gelijkenis vertoont.

    UN HOMME ET UNE FEMME 4

     

    Kijk!

     

    In een film heeft

    iemand,

    ooit,

    een man en een vrouw,

    dicht bij elkaars afstand,

    voor een beeldscherm neergezet.

     

    Dit toestel heeft zichzelf ongemerkt

    naar een andere zender gezapt

    waar,

    opnieuw,

    midden in een andere film

    iemand

    een man en een vrouw

    ver van elkaars nabijheid

    voor een ander beeldscherm heeft neergezet.

     

    En zie!

     

    Ook dit apparaat zapt zichzelf weer op zoek

    naar een andere zender

    waar,

    weer in een andere film,

    iemand

    een man en een vrouw

    ver van elkaars nabijheid,

    dicht bij elkaars afstand

    voor weer een ander beeldscherm heeft neergezet.

     

    Maar…

     

    Op dit late uur is

    stilaan

    alles,

    overal,

    sneeuw en witte ruis en kleurenbalk en mozaïek.

     

    Een spiegel komt naar voor

    en bekijkt

    de man en de vrouw

    die langzaam lomer worden.

     

    Nog voor ze zich in slow motion van kledingstukken hebben ontdaan,

    naderen ze naakt.

    Uit de spiegel treden ze de kamer binnen.

    Daar omhelzen ze elkaar

    op muziek van Henri Mancini.

     

    Nooit eerder zette

    iemand,

    ergens,

    ooit,

    een man en een vrouw

    voor het beeldscherm,

    zo ver van elkaars nabijheid, zo dicht bij elkaars afstand.

     

    J. KiNDT

    2005



    En ook nog dit ...

    LEVEN

     

    Leven

    Is

     

    Blijven hangen

    Op het eerste woord

    Van een lange zin

    Waarvan je niet weet

    Hoe hij verder gaat

     

    Leven

    Is

     

    Snel uitkomen

    Op het laatste deel

    Van een eenwoordzin

    Die is voorspeld

     

    Voorspeld

    Niet weten

    Is

     

    Leven

    Is

     

    Blijven hangen

    Op het eerste woord

    Van een lange zin

    Waarvan je niet weet

    Hoe hij verder gaat

     

    Leven

    Is snel uitkomen

    Op het laatste deel

    Van een eenwoordzin

    Die is voorspeld

     

    Voorspeld

    Niet weten

    Is

     

    Leven

    Is

     

    J. KiNDT

    2008

    09-01-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL
    HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL

    Kuierend door de Antwerpse straten sta ik stil voor een boekenantiquariaat. Tegen de voorgevel staat een grote kartonnen doos met daarin boeken die schijnbaar nog antiquarischer zijn dan de boeken binnen, of misschien eerder omgekeerd, boeken die het antiquarisch niveau van de geselecteerde boeken binnen niet eens meer halen en daarom voor bijna niets de deur uit mogen.

    Uit die doos haal ik tot mijn verwondering MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL (CONFESSIONS DE MINUIT uit 1920, uitg. Athenaeum Polak & Van Gennep, 2006, Amsterdam). Op de achterflap staat dat dit boek geschreven is in 'een humoristische stijl die in elke zin een sterk, maar bedwongen gevoel laat zien: die karakteristiek geldt voor Willem Elschot, en al evenzeer voor zijn Franse tijdgenoot Georges Duhamel. Niet vreemd dat diens MIDDERNACHT Elschots lievelingsboek was.'



    In dit boek (de eerste van vier romans over het leven van L. Salavin) zien we hoe de jonge Louis Salavin maatschappelijk aan het afglijden is, maar het wordt beschreven in een eenvoudige, heldere taal, met veel humor en veel mededogen.

    Voor meer informatie over G. Duhamel, zie: http://fr.wikipedia.org/wiki/Georges_Duhamel

    Zo zie je maar dat je ook mooie boeken kan vinden in een doos die zelfs het gerenommeerde antiquariaat niet meer binnen mag.

    MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL is een heel mooi en aandoenlijk boek, niet voor niets het voorkeurboek van Elschot. Als je het nog kan vinden: LEZEN!

    08-01-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUNIR BASHIR

    MUNIR BASHIR



    Net terug van een rondje Antwerpen: 'snuisteren' in de bakken met 'koopjes - cd 's' in diverse winkels. Geen grote oogst.
    Wel: Munir Bashir en L 'art du 'ûd (Collection Ocora Radio France, 1971, 1998, 41') met 8 schitterende improvisaties op de Ud. Munir Bashir is (was) één van de bekendste Ud-spelers ter wereld, zo niet de beste.

    Hij werd geboren in Irak in 1930, maar moest vluchten voor verschillende regimes. Naast zijn vele 'wereldconcertreizen', leefde hij vooral in Budapest waar hij studeerde aan het Franz Liszt Conservatorium en er doctoreerde onder Zoltan Kodaly.
    Bashir (bijgenaamd De Emir van de Oud) improviseert ingetogen volgens zeer oude en authenthieke speeltechnieken over zeer oude toonladders. Hij bereikt daarbij een perfecte balans tussen vurigheid, melodische inventies en klassieke principes. Je zou het een soort tot muziek omgezette meditatie kunnen noemen. Munir Bashir stierf in 1997.

    07-01-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR
    DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR



    In 'De Kunstenaar en de Tsaar' schetst Solomon Volkov een fascinerend beeld van de conflictueuze en explosieve verhouding tussen Stalin en Shostakovitch in de jaren '30 en '40 van vorige eeuw. De auteur toont hoe de cultuurpolitiek van Stalin het werk van Shostakovich heeft beïnvloed en in welke intimiderende sfeer Shostakovich moest werken. Na lezing luister je met een ander oor naar de muziek van Shostakovich en besef je meer de vele lagen die hij in zijn muziek heeft ingebouwd: een boeiend werk voor de liefhebber van deze op alle terreinen complexe muziek. (De Kunstenaar en de Tsaar, Solomon Volkov, De Arbeiderspers, Amsterdam, 2005) 

    Shostakovich: Symphonies No.1 and No.5  Symfonie 1, Ancerl.

    The Gambler, The Nose  Opera De Neus, Rozhdestvensky.

     Symfonie 4, Haitink.

      Opera Lady Macbeth of Mtsensk, Rostropovitch.

     Symfonie 5, Previn.

     15 Strijkkwartetten, Fitzwilliam String Quartet.

     Symfonie 10, Karajan.

     Symfonie 13, Haitink.

    06-01-2010 om 11:41 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN BOEKENKETTING
    EEN BOEKENKETTING

    Een boekenketting (bestaat er een beter woord voor) is een rijtje boeken dat je leest, waarbij het ene boek via een hint in dat boek leidt naar een volgende boek.

    Het begon met het vinden in een tweedehandsboekenzaak van het boek 'Cowboy in de psychiatrie' van de Nederlandse psychiater Bram Bakker (Rainbow Delphi, uitg. Maarten Muntinga, Amsterdam, 2003-2005).



    Dit boek bevat twee boeken: 'Te gek om los te lopen' en 'Te zot voor woorden'. Beide boeken zijn hoofdzakelijk verzamelingen columns die Bakker schrijft in een Nederlandse krant en waarbij hij zeer algemeen een kritische blik werpt op de Nederlandse psychiatrie. In dit boek vond ik een verwijzing naar de roman van de Californische schrijver-psychiater Irvin D. Yalom: 'De Therapeut' (Balans, Amsterdam, 1997, twaalfde druk 2008).



    In dit zeer vlot lezend werk en met heel natuurlijke dialogen schrijft Yalom zeer boeiend over de opvattingen, twijfels en zwakheden van de therapeut. In deze roman vond ik een hint naar een roman uit 1944: 'Op het scherp van de snede (The razor's edge) van de in Frankrijk geboren Brit W. Somerset Maugham (1874-1965), een roman over de zoektocht naar de waarden van het leven en naar innerlijke rust.



    Deze drie werken leidden me vervolgens tot weer drie nieuwe boeken:

     De Schopenhauerkuur, Irvin D. Yalom, Balans, Amsterdam, 2004, 2009.

     Nietsches tranen, Irvin D. Yalom, Balans, Amsterdam, 1992, 2008, een bijzonder knap boek waarbij je als lezer zeer sterk met jezelf geconfronteerd wordt en waarbij je in het bijzonder de keuzes die je al dan niet maakt in je leven in vraag stelt. Schitterend boek! En tenslotte:

    WILLIAM SOMERSET MAUGHAM**GEKLUISTERDE LEVENS**OF HUMAN BONDAGE*WM. HEINEMAN Gekluisterde levens (Of human Bandage, 1915), W. Somerset Maugham, een autobiografische roman, over de ongelukkige periode tijdens zijn jonge jaren en zijn ervaringen als medisch student: het meesterwerk van Somerset Maugham!

    Voorwaar een hele boekenreis!

    05-01-2010 om 13:22 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE WEG

    DE WEG

    (no hay caminos, hay que caminar)

     

    Ik heb geen plan

    Ik ga maar aan

    Er zijn geen wegen

    De weg ontstaat tijdens het gaan

     

    Aan de voet de horizon

    Aan de horizon de richting

    Aan de richting de weg

    Aan de weg het pad

    Aan het pad de kant

    Aan de kant de lijn

    Aan de lijn het punt

    Punt aan de lijn

     

    Op dat punt sta ik

    Ik draai me om

    En kijk terug

     

    Waar is de tijd?

    Kom ik tot bedaren?

    Ik zie geen lijn meer, geen kant, geen pad

    Geen horizon, geen richting, geen weg

    Geen steentjes, geen kruimels van Klein Duimpje te ontwaren

    Allemaal ben ik ze kwijt!

     

    Dan maar weer stappen

    Zonder gps of kaarten

    Dan maar weer blindelings gaan

    Er is geen plan

    Geen weg

    Geen baan

    De weg ontstaat tijdens het gaan

     

    En na een tocht van land tot land

    Kom ik na jaren weer tot stilstand

    Ik kijk om me heen

    Wat een toeval

    Wat een stunt

    Ik sta weer op het zelfde punt

     

    Er is geen plan

    Ik ga maar aan

    Er zijn geen wegen

    De weg ontstaat tijdens het gaan.

     

    J. KiNDT

    2009

    24-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
    K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS

    Wie mislukt is, wie achteruitgegaan is,
    hoe moeilijk valt het hem de nieuwe taal
    van de armoede te leren, en de nieuwe levenswijze.

    Hoe zal hij in de miserabele vreemde huizen binnengaan! -
    In wat voor stemming zal hij wandelen op straat,
    en wanneer hij voor de deur staat, waar haalt hij
    de kracht vandaan om de bel aan te raken.
    En voor de verachtelijke noodzaak van het brood
    en van onderdak, hoe zal hij daarvoor dank betonen!
    Hoe zal hij reageren op die koele blikken,
    die hem laten merken dat hij tot last is!
    De trotse lippen, hoe zullen die nu
    beginnen nederig te spreken;
    en het opgeheven hoofd, hoe zal het zich buigen!
    Hoe zal hij de zinnen horen, die bij ieder woord
    zijn gehoor verscheuren - en niettemin
    moet je doen alsof je het niet opmerkt,
    alsof je onnozel bent en het niet begrijpt.


    Verzamelde gedichten

    (geschreven in juni 1894, uit Verzamelde gedichten van K. P. Kavafis, Athenaeum Amsterdam, 2004; bestaat er een actueler gedicht?)

    21-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET MUZIKAALSTE GEDICHT
    HET MUZIKAALSTE GEDICHT



    Het boekje 'HET MUZIKAALSTE GEDICHT' is een aanwinst uit de ramsj. Het is samengesteld door Toef Jaeger en ingeleid door P. F. Thomése. Het bevat een bloemlezing van zo'n 100 gedichten waarin vele soorten van muziek een rol spelen van Bach over volkslied tot jazz en deze allemaal geschreven door dichters als Anoniem en Achterberg tot Vroman en Zwagerman. Ook Claus en Lanoye en van Vliet ontbreken niet.

    Het gedicht dat ik hier overneem is van de onlangs overleden Nederlandse schrijver en dichter Adriaan Jaeggi. Voor informatie over hem: zie
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Adriaan_Jaeggi .

    WOLFGANG EN IK

     

    Ik hoor dat Mozart

    is teruggekeerd op aarde

    en ik mag hem rondleiden

    Hij schrikt van de auto’s

     

    Op straat loopt hij

    met zijn handen op zijn oren

    We gaan een café in

    Ik zeg daar is het stiller

     

    We hebben geen geluk

    de jukebox gilt en de mensen

    Mozart kijkt om zich heen

    Waar zit dat orkest

     

    In die kast, wijs ik

    en leg hem in tien woorden

    het principe van de cd

    en de laserstraal uit

     

    Er komt een meisje naar ons toe

    Wie is je vriend, vraagt ze

    Wolfgang, dit is

    hoe heet je eigenlijk

     

    een paar uur later bij haar thuis

    sta ik dorstig op van het bed

    in de keuken staat Mozart

    het licht aan en uit te knippen

     

    Adriaan Jaeggi (uit ‘Sorry dat ik het  paar en de hond heb doodgeschoten’. Bert Bakker, Amsterdam 2002).

    GEGEVENS: Het muzikaalste gedicht; De mooiste gedichten over muziek uit Nederland en Vlaanderen; Inleiding P. F. Thomése; Uitgeverij Podium, Amsterdam, 2006, 149 p.

    20-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL

    EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL

     

    Een man zocht naar zijn gevoel

    Maar kon niets vinden

     

    Door zijn neusgaten klom hij naar boven

    Tot achter zijn ogen

    Hij greep ze met beide handen vast

    En richtte ze als volgspots op mensen, huizen en bomen

    Hij speurde in alle hoeken en kanten

    Maar vond niets

     

    Hij klom hoger

    Waadde door woelige hersenwindingen

    Liep sprakeloos langs Broca en Wernicke

    Naar wie hij de hand opstak

    Maar zag nergens zijn gevoel

     

    Langs luchtpijpen en toevoerbuizen

    Liet hij zich afzakken

    Belandde in ademende blaasjes en verzuurde magen

    Liet zich met aorta’s en kolieken meedrijven

    Naar pompen en cloaca’s

    Eén keer hoorde hij kloppen en ruisen

    Maar het was niets

     

    Langs riolen en verlengstukken van voortplanting

    Perste hij zich naar buiten

    Hees zich langs haartjes en poriën,

    Plooien en rimpels weer naar boven

    Zat eindelijk op zijn eigen hoofd

    Maar zijn gevoel

    Dat zag hij niet

     

    Zo zat hij daar,

    Uitzichtloos boven alles verheven,

    Niet eens zo slecht gehumeurd

    Wel met het besef dat hij bij al dat zoeken

    Flink zijn broek had gescheurd!

     

    J. KiNDT

    2009

    19-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST

    HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST


       
     

    Het licht rijdt zich in het duister vast

     

    op torens

    in straten

    stations

    en luchthavens

    vallen klokken stil

    op windhanen

     

    hoog boven dit alles ontbreekt

    thermiek

    vliegtuigen

    stijgen met een zucht

    op landingsbanen

    in de lucht

    piloten worden ziek

    het is er kil

    treinen ontsporen

    auto ‘s staan voor altijd stil

    alles gaat een andere richting uit

    er zijn nog

    overvallen

    diefstallen

    maar niet langer buit

     

    boven Groenland

    breken krachtige boten zich vast

    in het ijs

    niets is meer wit

    niets meer zwart

    er is alleen nog grijs

     

    in hoogovens

    weigert ijzererts

    koud

    het smelten

    van gletsjers

    olie laat zich niet langer

    naar boven pompen

    stemmen

    steken stokken

    in de keel

    van zangers en redenaars zwijgen

    als goud

     

    in de senaat

    zijn de oude heren

    van achterbaks

    recht voor de raap

    in diepe slaap 

    het parlement loopt leeg

    als een kind

    met diarree

     

    imodium

    motilium

    ze werken niet langer meer mee

    het heil komt nu

    van een kopje slappe thee

    van ikke, wikke of weegbree

    en een akte of twee

    van twijfel en hoop

     

    de wereld staat te koop!

     

    J. KiNDT

    2009

    18-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG

    DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG

     

    De man met de deken op de rug

    en over de rechter schouder

    trekt weer door de stad.

    Moeizaam vordert hij van straat naar steeg.

    Zijn Duracell is bijna leeg.

     

    Wild en ongewassen,

    hangt aan de kin

    zijn baard

    als een ineen gekoekte slagroomtaart.

     

    Vroeg of laat

    lopen zijn voeten verloren

    in veel te grote veterloze hoge schoenen.

    Zijn broek en leven hangen aan een zijden draad.

     

    Elke stap voorwaarts, rechts of links

    wekt tegenkracht,

    wekt golven dikke lucht,

    Londense smog,

    erwtensoep,

    waar hij doorheen waadt.

     

    Af en toe zuigt de bodem hem voorover,

    levert hij strijd met de zwaartekracht.

    Elk herfstblad, elk steentje kan potentieel gevaarlijk zijn.

    Zijn evenwicht is pover.

     

    Vallen doet hij echter niet.

    Hij komt nu aan het einde van de straat.

    Hij is niet dom,

    maar kiezen valt hem zwaar:

    Rechtdoor, links, rechts?

     

    Nog even

    en hij is het hoekje om.

     

     

    J. KiNDT

    2005

    17-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE KREET VAN CORDELIA

    DE KREET VAN CORDELIA



     

    1.

    Zoals ik elders in deze krant al schreef, publiceerde een krant een interview met cul­tuurfilosoof George Steiner (°Parijs 1920). Opval­lend is dat hij het in zijn boeken voortdurend heeft over ‘schokkende’ er­varingen die iedereen, in de ont­moeting met kunst, lite­ratuur en muziek, kan ondergaan. George Steiner: ‘Ik heb heel vroeg, door het lezen van King Lear, een ervaring gehad die mijn leven heeft bepaald. Ik had het gevoel dat ‘de Kreet van Cordelia’ in dat stuk van Shakespeare, krachtiger was dan alle kreten die ik ooit op straat kon ho­ren. Wat ik zeg is niet alleen van toepassing op de lite­ratuur. Ook de schil­derkunst en de beeldhouw­kunst kunnen ons ver­anderen. Maar de muziek is onge­twijfeld nog raadselachtiger. Men moet zich kun­nen laten ver­rassen door een ge­dicht, een schilderij, een melodie waarvan men niet vermoedde dat ze kon­den bestaan. Door die erva­ring ben ik ervan overtuigd dat de kracht van grote werken ons leven kan veranderen.’




    2.

    De aanvang van een muzieksessie met ernstig meervoudig gehandicapte kinderen op een wo­ning: Steve, Wim, Jef, An, Anneke, Ellen, Walter, Jessie en de anderen zitten of liggen in rol­stoel of zitschelp. Ik schuif de gordijnen dicht. Kaarsen worden aangestoken. Op de tafel staan een mand vol geurig fruit en een gele chrysant: een stilleven. Ik ga voor de bewoners staan en neem de handen vast. Ik zing het goe­de­morgenlied voor elk van hen afzonderlijk. Met handgeklap begeleid ik mezelf: stil, luid, mars, wals en vele variaties op hetzelfde thema. Hier en daar wordt er gelachen, iemand maakt geluidjes, bijna alle­maal worden ze ‘wakker’. Met de afstandsbediening start ik daarna de cd-speler: De Klaagzangen van de Profeet Jeremias ge­compo­neerd door Giovanni da Palestrina (1575). Werken met mensen betekent fysieke nabijheid: je moet ze vastpakken of op de schoot nemen. Het is raar dat je met de af­standsbe­diening muziek kan doen klinken die het lichaamscontact tussen mensen bevordert.


    PALESTRINA Lamentations Of Jeremiah I-III - 1
     

    3.

    Ik geloof dat ook voor deze mensen er zoiets als een Steineriaanse erva­ring bestaat: het ge­voelsmatige, voor-rationele, vaak vanuit de verte, overvallen worden door mu­ziek, die in één flits tot in het diepste wezen doordringt. Daarnaast kan ikzelf of wat ik doe misschien ook ‘kunst’ zijn of worden. Als er bij het vakkundig werk af en toe in­spiratie ontstaat, dan is het niet ondenkbaar dat, door beeldend, boetse­rend, muzi­kaal-ritmisch en literair-vertellend met deze mensen om te gaan, kunst, omgangs­kunst, ter plekke ontstaat. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk omgangskunstenaar te zijn, zoals de kun­stenaar er ook niet elke dag in slaagt een kunstwerk te maken.



     

    4.

    Zonder woorden doe ik pogingen om contact te krij­gen. De muziek van Palestrina sleept je mee door het goede en het kwade van de dag en je gedach­ten. Zoals in de tekst van Jeremias staat: 'Bonum est viro, cum portaverit iugum ab adulescentia sua. Sedebit solitarius et tacebit, quia levavit super se.’ Het is goed voor de mens vanaf zijn prilste jeugd zijn juk te dragen. Hij moet in een­zaam­heid zwijgen wanneer Hij het hem oplegt.

     

    Een moeder van één van de bewoners zei het eens heel treffend: ‘Het is jammer dat onze A. niet meer kan bewegen, maar met zijn geest is alles nog in orde.’ Onbewust gaf deze vrouw aan, dat er nog iets meer be­staat dan het motorische of cognitieve ­deel van de geest. Het is dat gedeelte dat zich, ondanks alles, open blijft stellen voor be-'ziel'-de muziek.


     

    Nicolas Kowalski, Ghana. Zijn werk reflecteert zijn intense verlangen 'de geest' vrij te maken.

    J. KiNDT

    2004

    16-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
    KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)

       Edgar Varèse

       Kees Winkler

    Houten klompen klosseklompen

    bric-à-brac tic-à-tac attack tak tak

    onophoudelijk loeit een sirene naar Odyss

    lonkt vonkt springt barst geklepper

    stilte dan houten klompen klosseklompen

    in de lucht gesprongen fuga stilte

    springen sprong sprong de tuba retteketet

    de apocalyptische ster spat uiteen

    vuurwerk bric-à-brac tak tak

    alles moet weg alleen de liefhebber

     

    (uit: Verzamelde gedichten, Thomas Rap, Amsterdam, 1997)

     

    Laat het muziekstuk ARCANA van Edgar Varèse nu net een van mijn favoriete muziekstukken zijn. Het stond ook op de eerste lp die ik me ooit aanschafte, nog bij Rombaux in Brugge, beginjaren '60 en het is nog steeds een van mijn favoriete stukken, klinkt na 80 jaar nog steeds super modern.

     

    Ziehier enkele mooie uitvoeringen:


          

       (mijn favoriete versie)

        


    Voor meer informatie over de componist Edgar Varèse, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Edgard_Var%C3%A8se

    15-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)

    KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)

     

    Dit is de keizer der klavierconcerten

    zelfs Mozarts laatste haalt er niet bij

    symfonisch en solistisch meesterwerk en

    geheel van vreemde invloed vrij

     

    Je moet het Friedrich Gulda horen spelen

    Architectonisch van opbouw en met de vele

    briljante ciseleringen waar ik zo van hou

    altijd weer nieuw nu 200 jaar oud

     

    (uit: Verzamelde gedichten, Thomas Rap, Amsterdam, 1997)
     
      (Beethoven, pianoconcerten, Gulda, Wiener Philharmoniker, Horst Stein, 1971)

    14-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EMIL HAKL: ZOON & VADER
    EMIL HAKL: ZOON & VADER



    Vader en zoon lopen langs straten en pleinen en in café 's van de stad Praag en praten met elkaar op scherpzinnige, humoristische manier over koetjes en kalfjes, zijnde onder andere: vliegtuigen, vrouwen, allerlei gebeurtenissen uit het leven, kortom het leven. Dat gebeurt op een heel gewone manier, zonder zwaarwichtigheid. En toch krijgt de lezer een mooi beeld van de beide figuren en van het leven zoals het is. Dit is een schijnbaar luchtig boek dat lekker wegleest, in een iets te nadrukkelijke hollandse vertaling. Een aanrader! Het boek kreeg in 2002 de titel van beste boek in Tsjechië.

     

    13-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    12-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
    ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE

    Al eerder heb ik hier de kleine meesterlijke roman 'Jarmila' van Ernst Weiss voorgesteld (Van Gennep Amsterdam 2006).



    Onlangs verscheen een andere roman van Ernst Weiss: De Ooggetuige!



    Voor meer informatie over Ernst Weiss: zie http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Weiss

    Weiss schreef zijn meest bekende werk voor een prijsvraag in 1938. Maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de roman toen niet uit. Dat gebeurde pas veel later in 1963, 23 jaar na zijn dood.

    Hoofdpersoon in het boek is een arts-psychiater die (na enkele hoofdstukken over zijn jeugd en zijn ouders) terecht komt in een soort psychiatrisch legerziekenhuis, waar hij gefascineerd wordt door een patiënt, een zekere A. H., die lijdt aan een vorm van hysterische blindheid. Hij besluit de patiënt te behandelen en geneest hem, op zijn beurt blind voor de gevolgen van zijn therapie.

    Dit boek, dat gaat over een delicaat onderwerp, gezien ook de actualiteit (de begrijpelijke gevoeligheden van de Joodse gemeenschap), fascineert en beangstigt van begin tot einde en verdient m. i. veel meer aandacht dan het tot nu toe heeft gekregen.

    Zie bv. ook: http://extra.volkskrant.nl/select/boeken/artikel.php?id=624

    12-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIET BIJ BACH ALLEEN
    NIET BIJ BACH ALLEEN

    Zoals zo vaak levert het bezoek aan de rommelmarkt mij op zijn minst weer eens een interessant boek-(je) op.



    Martin Kaaij is van huis uit gitarist, maar schrijft ook muziekbijdragen voor de VPRO-gids. In dit boekje stelt hij zich de vraag waarom we eigenlijk naar Bach, Beethoven of Brahms luisteren en niet naar bijvoorbeeld Zelenka, Fuchs of Varèse. Het echte antwoord heb ik niet kunnen terugvinden, maar dat neemt niet weg dat dit een zeer lezenswaardig boekje is, niet in het minst vanwege het soms grappige taalgebruik. Zelf moet ik niet overtuigd worden. Ik luister vaak naar muziek van Zelenka (probeer de Lamentaties eens) en ik ben een liefhebber van Varèse (Arcana). Het pianokwartet op. 75 van Robert Fuchs of het Stabat Mater van Franz Ignaz Beck ken ik echter niet. Werk aan de winkel dus. En... dit is een leuk lekker weglezend boek! 

    Voor meer informatie uit De Volkskrant: http://www.xs4all.nl/~fvdwaa/art/vk1682.htm

              
    J. D. Zelenka   Edgar Varèse         Franz Ignaz Beck  Robert Fuchs

    (Niet bij Bach alleen, Rangen en standen in de klassieke muzioek, Martin Kaaij, Contact, Amsterdam/Antwerpen 2005)

    11-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
    DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH

    Van schrijfster Lut Ureel kreeg ik jaren geleden dit gedicht van de Zweedse dichter Lars Gustafsson toegestuurd. Ik vind het nog steeds meesterlijk en het is al die tijd één van mijn favorieten gebleven. Pas onlangs zag ik de originele dichtbundel in een boekhandel en ik kon het boek niet laten liggen. 



    Er moet een wereld bestaan hebben voor
    de Triosonate in D, een wereld voor de Partita in a mineur,
    maar hoe zag die wereld eruit?
    Een Europa van grote lege vertrekken zonder weerklank,
    overal onwetende instrumenten waar
    Musikalisches Opfer en Das Wohltemperierte Klavier
    nooit over een claviatuur waren gegaan.
    Eenzaam gelegen kerken
    waar de sopraanstem uit de Johannes-Passion
    zich nimmer in hulpeloze liefde slingerde
    rond de mildere windingen van de fluit,
    weidse zachtmoedige landschappen
    waar alleen oude houthakkers met hun bijlen te horen zijn
    het gezonde geluid van sterke honden in de winter
    en - als een slingerklok - schaatsen klauwend in glansijs;
    zwaluwen zwermend in de zomerlucht,
    schelp waar het kind aan luistert
    en nergens Bach, nergens Bach,
    schaatsstilte van de wereld voor Bach.

    (De stilte van de wereld voor Bach, Lars Gustafsson, Hoogland & Van Klaveren, 2007)

    10-12-2009 om 10:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
    PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN

    93998

    Een toeval komt nooit alleen. Nadat ik op mijn omzwervingen door het 'tweedehands' circuit van de Antwerpse binnenstad tegen een klein prijsje het boek 'De muziek van een leven' van A. Makine had opgepikt, vind ik een paar winkels verder voor een schijntje een dubbelcd met de strijkkwartetten van P. I. Tchaikovsky.

    Het moeten niet altijd zijn overbekende symfonieën zijn of zijn viool- of pianoconcert die we in de cd-lader stoppen. De 3 strijkkwartetten en het mooie strijksextet 'Souvenir de Florence' zijn het perfecte geluidsdecor voor de roman van Makine en passen wonderwel bij deze donkere dagen.

    Het label Brilliant Classics (93998) heeft deze opnamen overgenomen van het label CRD. Er wordt schitterend gemusiceerd door het Endellion String Quartet. De opname is erg mooi!

    09-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE

    HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE

     

    Het jaar loopt naar zijn einde

    Verliest zo stilaan zijn gezicht

    Dat vraagt

    Zoals bij elk gezichtsverlies

    Om sluitende woorden

    Om een slotgedicht

     

    Maar ach

    Die mooie woorden

    Ze zijn

    Zo rap

    Zo veel

    Te mooi

     

    Gooi ze door elkaar

    Spel ze verkeert

    Maak ze leleik

    Geef ze rimpels

    Vermingk ze

    Laat ze uit de toon

                                                     vallen

     

    En stop er dan maar mee

    Hou er mee op

    Van nu tot straks

    is er een woordenstop

     

    J. KiNDT

    2008

    08-12-2009 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs