Inhoud blog
  • HERINNERINGEN BIJ HET OVERLIJDEN VAN LUDO MARTENS
  • EEN AFRIKAAN OP GROENLAND
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
  • DE STAD ZINGT (ZONG)
  • FAVORIETE DICHTERS
  • LEOS JANACEK: CAPRICCIO
  • F. GONZALEZ-CRUSSI: DE VIJF ZINTUIGEN
  • VIJFTIG
  • ABSURDE PEN
  • BEVRIJD VAN HET HALSSTARRIG IK
  • HET BEGIN EN HET EINDE
  • 'ER IS ALLEEN DE BEWEGING VAN DE MUZIEK’: ANNA ENQUIST in HET GEHEIM
  • EEN ZORGELIJKE VISIE
  • EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN
  • VADERS EN MOEDERS VERSE SOEP VAN OUDE DUIVEN OP NIEUWJAARDAG
  • DE VOLZIN
  • INCLUSIE
  • KLEINE FILOSOFIE VAN DE VISSER
  • JARMILA: ERNST WEISS
  • LILIANA X
  • TESTAMENT
  • CAFE HOPPER
  • OOH SO GOOD ‘N BLUES
  • WARM IS HET ZEKER
  • ZONDAG
  • MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN
  • UN HOMME ET UNE FEMME
  • MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP
  • 3 BOEKEN VAN BERT KEIZER
  • VANMORGEN WOU IK OPSTAAN
  • HET DRAAIBOEK
  • DAAR IS DE MAN
  • JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)
  • INTIEME BRIEVEN
  • DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL
  • DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
  • GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN
  • FEEST IN DE WIJK
  • DVORAK
  • VAN MORRISON
  • GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES
  • DE BEWEGING
  • VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'
  • DE MUEZZIN IS ZIEK
  • JOHANN THEILE: MATTHÄUSPASSION
  • HET WOORD VAN DE MENSEN
  • ARTHUR VINCENT LOURIE
  • HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST (1, 2 en 3)
  • SCHIPBREUK: CYRILLE OFFERMANS
  • ORCHIDEE
  • MUZIEK IS GOED VOOR EEN MENS!
  • HOOGSEIZOEN
  • PAOLO FRESU
  • ASGER HAMERIK
  • DE PIANO
  • ALEXANDER PORFIRYEVITCH BORODIN: COMPLETE KAMERMUZIEK
  • K. P. KAVAFIS: DE BANK DER TOEKOMST
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • DE WITTGENSTEINS: ALEXANDER WAUGH
  • BO LINDE: VIOOLCONCERT EN CELLOCONCERT
  • PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET
  • KAREL ANCERL (1908-1973)
  • DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES
  • DE BEKENDE HAND
  • GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN
  • FRANZ SCHMIDT
  • EEN ZWAKKE GLIMLACH
  • DE OUDE SLAAF EN DE BLOEDHOND
  • DENKERS
  • STOK
  • MORTEN LAURIDSEN
  • KEES WINKLER: OVER HET DICHTEN en MINOR POET
  • MAHLER - LISTMANIA
  • ODE 1, 2 en 3
  • HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN
  • HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL
  • MUNIR BASHIR
  • DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR
  • EEN BOEKENKETTING
  • DE WEG
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • HET MUZIKAALSTE GEDICHT
  • EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL
  • HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST
  • DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG
  • DE KREET VAN CORDELIA
  • KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
  • KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)
  • EMIL HAKL: ZOON & VADER
  • ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
  • NIET BIJ BACH ALLEEN
  • DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
  • PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
  • HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE
  • ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL
  • LEZEN
  • ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY
  • JAAR VAN DE HOND
  • DE WERELD IS IN VERWACHTING
  • LINKS LIGGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Johan Kindt
    Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is logopedist, maar ben nu gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 10/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, koken, muziek beluisteren, lezen, fietsen en naar mensen kijken, ook in de spiegel.
    Categorieën
    Laatste commentaren
  • zeer mooi gedicht! (DIDIER)
        op DE WEG
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
    Over boeken, gedichten en muziek.
    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANMORGEN WOU IK OPSTAAN

    VANMORGEN WOU IK OPSTAAN



     

    Vanmorgen wou ik opstaan

    Maar mijn ogen zaten dicht

    Mijn oren vol met wat was

    En is

    Daarbij komen nog

    Een mond zonder smaak

    Een reukloze neus

    En een afgestroopte huid

    Armen en benen

    Zijn nog slechts fantoom

    Was ik dan wakker nu

    Of was dit nog mijn,

    Bij dageraad,

    Doordrammende droom?

     

    Mijn naam bleek slechts een vaag gerucht

    Een naambord

    Een op mij geplakt etiket


    Ik word bij de dingen van dezelfde soort gezet.


    J. KiNDT

    2006


    06-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET DRAAIBOEK

    HET DRAAIBOEK



     

    HET DRAAIBOEK

     

    zij zouden met een motor met zijspan

    in het duister

    doorheen het kamp

    langs kronkelende bospaden

    onverwacht opduikende dennenbomen tegemoet moeten rijden,

    dat werd hun verteld

     

    tot overmaat van ramp

    zouden ze zich in het zwakke licht van de maan

    een weg moeten banen

    door de doornstruiken en de nevels van de nacht,

    dat stond in hun opdracht

     

    om vooruit te komen

    zouden zij het onmiddellijke duister

    en vermoede vergezichten blindelings moeten verslinden

    hier en daar zouden lichten aan en uit kunnen gaan

    zodat ze het noorden helemaal zouden verliezen,

    iemand zou alle ingangen afsluiten,

    als ratten zouden ze in de val zitten,

    dat was hen vooraf duidelijk gemaakt

     

    toen pas zouden ze het zien:

    de oorlog zou uitbreken

    de legerlogboeken zouden dode soldaten

    uit het dak van de lijkwagens braken

    waarop mensen zich zouden vermenigvuldigen

    om de leemtes te vullen

    zoals te verwachten zou zijn

     

    maar dat het anders zou lopen,

    dat stond niet in het draaiboek

     

    J. KiNDT
    2008

    05-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAAR IS DE MAN

    DAAR IS DE MAN

      

    Daar is de man van de Bijbel.

    Daar is de man van het boek.

    Daar is de man van de twijfel.

    Waar is die man naar op zoek?

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die hij te doen verzuimde?

     

    Daar is de vrouw in de mode.

    Daar is de vrouw in het boek.

    Daar is de vrouw met een code.

    Waar is die vrouw naar op zoek?

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die zij te doen verzuimde?

     

    Daar is het kind met het hondje.

    Daar leest het kind in het boek.

    En daar draait het kind in een rondje.

    Waar is dat kind naar op zoek?

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die het te doen verzuimde?

     

    Daar staan de mensen te praten,

    te praten over dat boek.

    Ze kunnen het praten niet laten.

    Ze weten niet wat ze moeten doen.

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die zij te doen verzuimden?

     

    Ziedaar de man van de Bijbel.

    Ziedaar de vrouw in het boek.

    en daar danst het kind in een rondje.

    De mensen doen dan maar de ogen toe.

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is er ruimte

    en wat met de plicht die zij te doen verzuimden?

     

    J. KiNDT


      

    04-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)

    JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)

    Eerst is het natuurlijk ontgoochelend als je hoort dat Mevr. Virsaladze niet kan spelen vanwege plotse ziekte. Het moet voor deSingel een race tegen de tijd zijn geweest om op de letterlijke valreep dan toch Jan Michiels en niemand minder dan Tae-Hyung Kim - m. i. ten onrechte 5de laureaat van de KEW 2010,  hij had minstens op 1, 2 of 3 moeten eindigen - te kunnen overtuigen elk een deel van het concert over te nemen.



    Ik vermoed dat Jan Michiels recht uit de auto of taxi moet zijn gestapt om op het podium de 3 Intermezzi op. 117 van Brahms te spelen. Toch deed hij dat op een zeldzaam verstilde intimistische wijze. Niets liet vermoeden dat het daarvoor wellicht allemaal heel hectisch en snel had moeten gaan. Daarna speelde hij de sonate nr. 32, op. 111 van van Beethoven: een krachttoer in het bijzonder wat betreft deel 2: het alles overtreffende arietta. Jan Michiels is in de letterlijke zin een groot vertolker. Zonder vertoon speelt hij deze immense sonate, evenwel juist met een des te grotere accuratesse. En het is precies deze accuratesse die Beethoven's verhaal aangrijpend tot bij de luisteraar overbrengt. Terecht grote bijval.



    Tae-Hyung Kim - studeerde bij Virsaladze - overrompelde meteen in de zesde sonate van van Beethoven op. 10, 2 om daarna te vervolgen met de Fantasiestücke op. 12 van Robert Schumann. Anders dan Jan Michiels is hij een magiër. Hij bespeelt de piano met grote nederigheid en groot respect voor het instrument, de partituur en vooral de te produceren klank, de muziek staat echt centraal. De grote lijnen stromen in golven uit zijn persoon zonder de kleine noten te vergeten. Als luisteraar word je van begin tot einde meegezogen in zijn bedwelmende klankwereld. En zo werd het - geheel in de afwezige geest van Elisso Virsaladze - toch een uitzonderlijk concert, maar dan zonder de hectiek van een concours. Jammer dat het concert af en toe ontsierd werd door grommende basgeluiden die diep vanuit de buik van deSingel naar boven kwamen. Mag ik zeggen dat dit eigenlijk niet zou mogen gebeuren? Overigens wensen we Elisso Virsaladze veel beterschap.

    03-06-2010 om 11:52 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. INTIEME BRIEVEN
     INTIEME BRIEVEN



     

    Ik las

    James Redfields

    ‘Celestijnse Belofte’

    - mijn bewustzijn daalde -

    en ‘De as van mijn moeder’

    van Frank Mc Court.

     

    Wie niet?

     

    Ik las Michel de Montaigne

    - over de toestand der mannelijke edele delen op latere leeftijd -

    en Georges Simenons

    ‘Trois chambres à Manhattan’:

    eindelijk een roman van hem

    die bijna goed afloopt.

     

    Wie wel?

     

    De weemoed van Primo Levi las ik

    in ‘Is dit een mens?’,

    alsook de Kleine Trilogie der Treurigheid

    (Veel honden hebben baasjes,

    veel mannen wel een vrouw.

    Ik heb alleen maar niemand

    waar ik zoveel van hou.)

    van Lévi Weemoedt

    en Rachel Andersons kinderboek

    ‘Een heel gewone dag’

    over een autist en een mongool

    elke dag de bus op naar de school.

     

    Maar nergens

    las of hoorde ik wat mij overkwam,

    tenzij misschien bij Leoš Janáček

    in zijn tweede strijkkwartet

    ‘Listy duvèrné’!

     

    U weet niet wat het zeggen wil?

    ‘Intieme brieven’ zijn het:

    de inhoud hou ik stil.

     

    Toch is mijn verhaal nu ook weer niet zo bijzonder.

    Want deze week stond het onverwacht te lezen in de Libelle.

     

    Een buitenkansje dus

    voor wie het

    in de Muziek of in de Literatuur

    niet zoeken kan of wil.

     

    J. KiNDT
    2010


    Intimate Letters 

    03-06-2010 om 11:06 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL

    DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL

     

    (gezien door een raam op de tweede verdieping van het pand nummer 11
    aan de Wolstraat te Antwerpen)

     

    *

     

    Elke

    morgen

    rond

    half zeven

    breng jij,

    mijn staande klok,

    mijn privé pendule,

    mij

    uit mijn slaap

    weer tot leven.

     

    Vroeger

    was je alleen

    overdag

    te zien.

    Kunstlicht

    hield ons toen

    ’s nachts

    nog niet uit de slaap.

    En jij was

    lang

    nog niet zo ijdel,

    zelfs in het donker

    te willen opvallen.


    Je beperkte je

    tot het secuur slaan

    van kwartieren,

     halve en hele uren.

    Maar als een trendy BT (Bekende Toren)

    begon je stilaan

    jezelf

    te verhuren.

     

    Je stond erop

    nu ook ’s nachts

    kleur te bekennen.

    Eerlijk,

    daar moesten we aan wennen.

    Belangrijk

    was niet meer alleen

    het juiste uur.

    Ook ’s nachts

    toonde je nu

    schaamteloos

    je politieke

    en religieuze

    signatuur

     

    *

     

    Wit bijvoorbeeld belichtten ze je

    op de donderdag

    voor Pasen

     

    Af en toe,

    om Zurenborg en café Den Draak te plezieren,

    beschenen ze je

    roze

    op zaterdag

     

    Om de 4 à 6 jaar

    bleef alles

    op zondag

    donker en zwart.

     

    Soms maakten ze van jou een toneelhuis,

    een theater,

    een virtuele Blauwe Maandagcompagnie.

    Dan speelden D’Hollander of Haazen

    met je klokkenspel

    Jammer dat Perceval

    geen beiaardier was.

    Hij had er nogal mee

    gerammeld.

     

    Rood aangelopen

    zag ik je nog niet dikwijls.

    Dat was voorbehouden voor

    Bob Cools

    op Het Schoon Verdiep.

     

    *

     

    Voor Antwerpen boekenstad

    wou Tom Lanoye je terecht

    met gracieuze graffiti omkleden.

    Maar zijn stadsgedicht

    kwam tegenover je

    op je concurrent te hangen,

    helaas aan de verkeerde kant

    van De Boerentoren

    zodat je het aan jou gerichte bericht niet kon zien.

     

    Zoiets contrairs mag je van Lanoye verwachten

    Het Andere Boek belichaamt hij in zijn eentje.

    Samen met La Esterella maakte hij het daarna weer goed

    Al bijna een eeuw zingt ze over de Lievevrouwentoren.

     

    *

     

    Soms vraag ik me af of je nog wel eens

    naar beneden,

    naar het verleden,

    kijkt?

     

    Aan je voeten,

    in je schaduw,

    in de Blauwmoezelstraat en op de Lijnwaadmarkt liepen,

    lopen met tussentijden van minuten, uren, dagen, maanden, jaren en eeuwen

    een stoet van bekende en onbekende

    mannen en vrouwen.


    Voorop

    de fantastische fanfare van honger en dorst

    ‘het fanfareke’ van ‘t Blazoen
    en van de gewone man.

     

    Daarna

    Anna Bijns (1493-1575)

    bekend van haar ‘Refereinen’.

     

    Pieter Paul Rubens (1577-1640)

    met op praalwagens ezels

    en op die ezels schilderijen

    van volmaakte naakten en volumineuze vrouwen.

     

    Vervolgens,

    de man die zijn volk leerde lezen,

    Hendrik Conscience (1812-1883)

    met zijn Leeuw van Vlaenderen.

     

    In de optocht ook

    Peter Benoit (1834-1901)

    die De Schelde componeert en dirigeert:

    onder de soli, het koor en het orkest

    Tom Barman en Deus.

     

    Verderop

    Willem Elsschot (1882-1960).

    Hij probeert ‘De verlossing’ en ‘Verzen van vroeger’

    aan de man te brengen.

     

    Nog wat verder

    Gerard Walschap(1898-1989)

    zij aan zij

    met de verpleegster Alice Nahon (1896-1933),

    ja, die van

    ‘het is goed in ’t eigen hart te kijken, nog even voor het slapen gaan’

    en met in de hand zijn boek

    ‘De bejegening van Christus’

    uit 1940.


    Daarachter

    druk gesticulerend

    een op Alice Nahon kritiek spuiende

    Paul van Ostaijen (1896-1928),

    in het zwart,

    met zijn ‘Bezette Stad’.

     

    Maurice Gilliams ook (1900-1982),

    bekend van onder andere

    ‘Winter te Antwerpen’ en

    ‘Elias of het gevecht der nachtegalen’.

     

    Dan snel achter elkaar,

    Julien Schoenaerts (1925-2006)

    orerend uit De Kleine Prins van Antoine de Saint-Exupéry,

     

    Hugo Claus (°1929-2008),

    met bundels verzen,

    torsend Het Verdriet van België,

     

    Wannes Van de Velde (°1937-2008)

    en Dario Fo (°San Giano Italië 1926)

    spelen Mistero Buffo.

    Vergeet het niet:

    ne zanger is ne groep!

     

    Panamarenko (alias Henri Van Herreweghe), de luchtschipper,

    geboren en getogen in Antwerpen (°1940),

    als kind gefascineerd door de Duitse V1's,

    de onbemande vliegtuigjes die in 1944

    met hun catastrofale bomlading

    over de Scheldestad vlogen.

    Met een aanloopje probeert hij op te stijgen met een virtueel vliegtuigje, tevergeefs!

     

    Tot slot,

    Jan Decleir (°1946),

    acterend in meer dan 80 films,

    staat daar te schilderen met Fredje Bervoets (°1942)

    en Hugo Claus

    in galerij De Zwarte Panter,

    bij Adriaan Raemdock,

    een horde cameramensen achter hen aan.

     

    *

     

    Vroeger zetten clerici een kruis op je spits.

    Je windhaan wees uitsluitend naar Rome.

    Maar, je had het niet verwacht,

    het misschien te laat zien aankomen.

    Velen wilden niet of niet meer naar Rome,

    hoe kan het bestaan.

    Voor anderen bleken er dan weer meer wegen naar Rome te gaan.

    Ineens moest je kerk zijn, synagoge, tempel en moskee.

    Met duvel volgelopen toeristen gebruikten je als plee.

     

    Aan jouw voeten kwamen Spanjaarden, Nederlanders, Italianen, Turken, Marokkanen, Russen, Roemenen, Joden en Islamieten wonen. Vlamingen ontliepen je en trokken naar Brasschaat

    alwaar hun sterre bleek uitslaat. Een toren van Babel  werd je, kon je het verdragen? Je dacht,

    geen nood, ze worden net als ons. Maar helaas, ze bleven zoals ze waren gekomen.

    Je vreesde wat je vermoedde, dat we ze nodig hadden, dat ze altijd hier zouden blijven, dat we ze zouden moeten nemen zoals ze waren, dat we met hen zouden moeten leren leven

     

    *

     

    Dat het klimaat veranderd was had je al langer gevoeld en het gat in de ozonlaag kwam er nog bij.

    Na decennia van mooie, warme zomers van Antwerpen, is nu plots de winter ingetreden. Velen uit de optocht van eeuwen verdwenen, verdwijnen, ondergronds, sommigen om nooit meer terug te komen.

    Anderen gaan op in rook, nog anderen zochten, zoeken het zomerse zuiden,

    land van Fraternité et Solidarité.

     

    *

     

    Niet zo lang geleden zag je er grijs uit. Je moest node gewassen, naar de kapper, je jas naar de stomerij,

    intussen zijn je transjes weer mooi wit en je krulletjes permanent.

     

    Waar mensen krommer groeien met de tijd, blijf jij, fiere opa, rechtop, al heb je tot steun ijzeren ankers nodig en metalen stangen, niets menselijks is je vreemd. In je tochtige klokkengaten wapperen altijd vlaggen, als eretekens op je revers gespeld.

     

    *

     

    Laatst benam een wolk mij het gezicht. Geheel en al was je met waas omhuld, maar een week later speelde je striptease. Je had - god weet waarom - je bovenlichaam ontbloot, je lagere delen in een boa van mist gewikkeld. Schaam je, toren, het Schipperskwartier en Villa Tinto liggen enkele straten verderop.

     

    Gisteren, bij hondsslecht weer, was je ineens weer verdwenen, misschien voor een borrel in de Kat, de Muze of de Pelikaan. Ik weet het, geen mens die er op let, maar, ze hadden je gewoon eventjes binnen gezet.

    J. KiNDT 2007

    01-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
    DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY (1809-1847)



    Mijn luistervoorstel is: de 6 strijkkwartetten van Felix Mendelssohn. Mendelssohn is slechts 38 jaar geworden. Al heel jong (hij was een wonderkind) componeerde hij muziek waardoor deze nogal eens het etiket van jong, gracieus, te mooi, oppervlakkig meekreeg. Maar dat klopt slechts zeer gedeeltelijk. Zijn strijkkwartetten (of hij nu 14 was of 20) refereren naar Beethoven en in enkele gevallen kunnen ze er ook mee wedijveren (op. 80).

    Wat er ook van zij, de muziek van Mendelssohn is een balsem voor het oor en spreekt de luisteraar aan op een breed scala van hemelse, melancholische en andere menselijke gevoelens.

    Voor meer informatie, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Felix_Mendelssohn-Bartholdy

    Er bestaan heel wat integrale opnames van de 6 strijkwartetten. Vanwege de lage prijs, het schitterend authentieke spel en de mooi opname, kies (koos) ik voor het Aurora String Quartet op Naxos (3 losse cd's)

         
    Deze opnames krijgen in de recente Penguin Guide 4 ****! Zeer aanbevolen!

    Onlangs vond ik in een 2dehandszaak in Gent de integrale van deze strijkkwartetten gespeeld door het Coull Quartet op Hyperion (misschien nog beter).

    Product Details

    En nog iets later kocht ik voor een prikje deze opnames met het Weense Artis Quartet op het label Accord:

    Product Details

    Deze laatste is misschien wel de beste!

    31-05-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs