Inhoud blog
  • HERINNERINGEN BIJ HET OVERLIJDEN VAN LUDO MARTENS
  • EEN AFRIKAAN OP GROENLAND
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
  • DE STAD ZINGT (ZONG)
  • FAVORIETE DICHTERS
  • LEOS JANACEK: CAPRICCIO
  • F. GONZALEZ-CRUSSI: DE VIJF ZINTUIGEN
  • VIJFTIG
  • ABSURDE PEN
  • BEVRIJD VAN HET HALSSTARRIG IK
  • HET BEGIN EN HET EINDE
  • 'ER IS ALLEEN DE BEWEGING VAN DE MUZIEK’: ANNA ENQUIST in HET GEHEIM
  • EEN ZORGELIJKE VISIE
  • EEN GEDICHT MOET MOEILIJK ZIJN
  • VADERS EN MOEDERS VERSE SOEP VAN OUDE DUIVEN OP NIEUWJAARDAG
  • DE VOLZIN
  • INCLUSIE
  • KLEINE FILOSOFIE VAN DE VISSER
  • JARMILA: ERNST WEISS
  • LILIANA X
  • TESTAMENT
  • CAFE HOPPER
  • OOH SO GOOD ‘N BLUES
  • WARM IS HET ZEKER
  • ZONDAG
  • MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN
  • UN HOMME ET UNE FEMME
  • MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP
  • 3 BOEKEN VAN BERT KEIZER
  • VANMORGEN WOU IK OPSTAAN
  • HET DRAAIBOEK
  • DAAR IS DE MAN
  • JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)
  • INTIEME BRIEVEN
  • DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL
  • DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
  • GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN
  • FEEST IN DE WIJK
  • DVORAK
  • VAN MORRISON
  • GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES
  • DE BEWEGING
  • VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'
  • DE MUEZZIN IS ZIEK
  • JOHANN THEILE: MATTHÄUSPASSION
  • HET WOORD VAN DE MENSEN
  • ARTHUR VINCENT LOURIE
  • HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST (1, 2 en 3)
  • SCHIPBREUK: CYRILLE OFFERMANS
  • ORCHIDEE
  • MUZIEK IS GOED VOOR EEN MENS!
  • HOOGSEIZOEN
  • PAOLO FRESU
  • ASGER HAMERIK
  • DE PIANO
  • ALEXANDER PORFIRYEVITCH BORODIN: COMPLETE KAMERMUZIEK
  • K. P. KAVAFIS: DE BANK DER TOEKOMST
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • DE WITTGENSTEINS: ALEXANDER WAUGH
  • BO LINDE: VIOOLCONCERT EN CELLOCONCERT
  • PROKOFIEV: HET TWEEDE STRIJKKWARTET
  • KAREL ANCERL (1908-1973)
  • DE JOHN LEE HOOKER KOEIENBLUES
  • DE BEKENDE HAND
  • GEDICHTENDAG 2010: BROOD BAKKEN
  • FRANZ SCHMIDT
  • EEN ZWAKKE GLIMLACH
  • DE OUDE SLAAF EN DE BLOEDHOND
  • DENKERS
  • STOK
  • MORTEN LAURIDSEN
  • KEES WINKLER: OVER HET DICHTEN en MINOR POET
  • MAHLER - LISTMANIA
  • ODE 1, 2 en 3
  • HET MECHANISME VAN DE INSPIRATIE: WILLEM ROGGEMAN
  • HET LIEVELINGSBOEK VAN ELSCHOT: MIDDERNACHT van GEORGES DUHAMEL
  • MUNIR BASHIR
  • DE KUNSTENAAR EN DE TSAAR
  • EEN BOEKENKETTING
  • DE WEG
  • K. P. KAVAFIS: WIE MISLUKT IS
  • HET MUZIKAALSTE GEDICHT
  • EEN MAN ZOCHT NAAR ZIJN GEVOEL
  • HET LICHT RIJDT ZICH IN HET DUISTER VAST
  • DE MAN MET DE DEKEN OP DE RUG
  • DE KREET VAN CORDELIA
  • KEES WINKLER: ARCANA (VARESE, 1927)
  • KEES WINKLER: BEETHOVEN OPUS 73 (EMPEROR CONCERTO)
  • EMIL HAKL: ZOON & VADER
  • ERNST WEISS: DE OOGGETUIGE
  • NIET BIJ BACH ALLEEN
  • DE STILTE VAN DE WERELD VOOR BACH
  • PYOTR ILYICH TCHAIKOVSKY: COMPLETE STRIJKKWARTETTEN
  • HET JAAR LOOPT NAAR ZIJN EINDE
  • ONBEKENDE COMPONISTEN: LADISLAV VYCPALEK en OTAKAR OSTRCIL
  • LEZEN
  • ROBERT R. REILLY: SURPRISED BY BEAUTY
  • JAAR VAN DE HOND
  • DE WERELD IS IN VERWACHTING
  • LINKS LIGGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Johan Kindt
    Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is logopedist, maar ben nu gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 10/10/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen, koken, muziek beluisteren, lezen, fietsen en naar mensen kijken, ook in de spiegel.
    Categorieën
    Laatste commentaren
  • zeer mooi gedicht! (DIDIER)
        op DE WEG
  • BIJ WIJZE VAN LEVEN
    Over boeken, gedichten en muziek.
    05-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZONDAG

    ZONDAG



     

    zondag

    ondag

    ’n dag

    dag

    ag

    g …….

     

    zondag

    zon: da!

    zond

    zon

    zo!

    z …….


    J. KiNDT

    2008  

     

    05-10-2010 om 12:46 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN
    MUZIEK BELUISTEREN: HET GROTE LUISTEREN & DE KLEUR VAN KLANKEN

      

    "Ja, muziek betekent alles. Totdat we er iets over moeten zeggen. Dan staan we met onze mond vol tanden. We komen niet veel verder dan dat er goede en slechte muziek is. Dat er zoveel soorten muziek zijn. Dat het maar net is waar je van houdt. Dat het allemaal een kwestie van smaak is. Muziek is wat zij teweeg brengt en daarmee basta."

    Dit is een beginfragment uit het boek 'HET GEBROKEN OOR' van Elmer Schönberger (Meulenhoff, Amsterdam, 2005). In het begin-essay van dit boek 'HET GROTE LUISTEREN' legt Schönberger uit hoe wij naar muziek luisteren en hoezeer dit de laatste jaren veranderd is. Tegenwoordig is er in onze omgeving steeds muziek aanwezig, maar luisteren we er nog wel naar?

    Ziehier, aldus Schönberger, de pendelbeweging van Het Grote Luisteren: van structuur naar inhoud, van text naar context, maar ten slotte altijd weer terug naar de bron van de klank en niets dan de klank.

    Na dit essay (de Huizinga-lezing 2005), volgen, gerangschikt naar thema, vele muziekbesprekingen uit Vrij Nederland, waarbij we echt wel mogen zeggen dat de 'hedendaagse ernstige muziek' centraal staat.

    Een heel omvangrijk, goed en verrassend geschreven, boeiend boek voor wie op weg wil op het pad van Het Grote Luisteren!



    Ook Patricia de Martelaere heeft het in haar boek 'EEN VERLANGEN NAAR ONTROOSTBAARHEID - Over leven, kunst en dood - (Meulenhoff, Amsterdam, 1993) over een identiek onderwerp.

    In het essay 'De Kleur van Klanken' (p. 124) onderscheidt ze muziek die naar een verhaaltje zou verwijzen (representationisme, programmamuziek) en muziek waarvan het wezen ervan gelegen is in het uitdrukken van emoties (tranen-theorie). Volgens de auteur gaan geen van beide theorieën op. Wel probeert ze een antwoord te formuleren op de 'allesbepalende vraag in deze controverse of muziek op zichzelf, los van elke verbinding met taal, op een zinvolle manier als een soort taal kan worden geïnterpreteerd.' De auteur lijkt het haast in alle opzichten van niet.

    Muziek verwijst niet naar het buitentalige noch naar het emotionele, muziek is - om het met Elmer Schönberger te zeggen - MUZIEK ZONDER MEER. En ... luisteren naar MUZIEK ZONDER MEER vraagt aandacht, inspanning en moeite .... .

    J. KiNDT

    05-10-2010 om 12:44 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UN HOMME ET UNE FEMME

    UN HOMME ET UNE FEMME

     

    UN HOMME ET UNE FEMME 1

     

    Een man

    kwam naar me toe.

    ‘Ken je me nog?’,

    vroeg ze.

     

    Zo snel als ik dit nu opschrijf,

    zo traag had ik op dat moment door dat

    hij

    een vrouw was.

     

    Haar intuïtie leek groter.

     

    Nog voor ze me een hand gaf,

    voelde ze al dat ik dacht,

    dat ik twijfelde

    aan haar geslacht.

     

    Een beetje overmoedig vroeg ze toen,

    ‘hoe gaat het met je vrouw’?

     

    Zo zie je maar hoe ieder fouten maken kan.

     

    Immers, jaren al

    was ik niet meer

    een man.

     

    UN HOMME ET UNE FEMME 2

     

    Loop

    naar de maan!

    Dat zei ik niet.

    Ik dacht het

    en ze deed inderdaad… alsof.

    Schijnbaar zelfverzekerd nam ze haar aanloop.

    Maar ze had me over het hoofd gezien.

    Ze viel voorover, althans zo leek het.

    In werkelijkheid ging ze achteroverliggen.

     

    Ik speelde

    dat ik haar ijdelheid streelde.

    In geveinsde ijver vergat ik haar hoofd.

    Juist dàt had ze niet graag.

     

    Ogenschijnlijk viel ik daarna in slaap.

    In mijn vermeende dromen

    liep ik al jaren naar de maan.

     

    UN HOMME ET UNE FEMME 3

     

    Slaap, waar ben je?

     

    Bij de buren slaat de kwartsklok middernacht.

    Bij ons komt middernacht iets later.

    Oude Friese klokken lopen wel vaker achterop.

     

    Ik daal de trappen af.

    Poorten gaan open.

    Op de agora,

    tussen de zuilen,

    tateren verstaalde maagden

    om een blok reusachtig steenkoud marmer.

    Ik vlei mezelf ertegenaan.

     

    Wanneer de hanen kraaien

    word ik langzaam,

    warmer,

    wakker.

     

    UN HOMME ET UNE FEMME  4

     

    Kijk!

     

    In een film heeft

    iemand,

    ooit,

    een man en een vrouw,

    dicht bij elkaars afstand,

    voor een beeldscherm neergezet.

     

    Dit toestel heeft zichzelf ongemerkt

    naar een andere zender gezapt

    waar,

    opnieuw,

    midden in een andere film

    iemand

    een man en een vrouw

    ver van elkaars nabijheid

    voor een ander beeldscherm heeft neergezet.

     

    En zie!

     

    Ook dit apparaat zapt zichzelf weer op zoek

    naar een andere zender

    waar,

    weer in een andere film,

    iemand

    een man en een vrouw

    ver van elkaars nabijheid,

    dicht bij elkaars afstand

    voor weer een ander beeldscherm heeft neergezet.

     

    Maar…

     

    Op dit late uur is

    stilaan

    alles,

    overal,

    sneeuw en witte ruis en kleurenbalk en mozaïek.

     

    Een spiegel komt naar voor

    en bekijkt

    de man en de vrouw

    die langzaam lomer worden.

     

    Nog voor ze zich in slow motion van kledingstukken hebben ontdaan,

    naderen ze naakt.

    Uit de spiegel treden ze de kamer binnen.

    Daar omhelzen ze elkaar

    op muziek van Henri Mancini.

     

    Nooit eerder zette

    iemand,

    ergens,

    ooit,

    een man en een vrouw

    voor het beeldscherm,

    zo ver van elkaars nabijheid, zo dicht bij elkaars afstand.

     

    J. KiNDT

    2005

    05-10-2010 om 12:42 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP

    MANNEN ZETTEN VAAK EEN HOGE BORST OP



     

    Mannen zetten vaak

    een hoge borst op

    maar later

    als ze opa zijn

    is die hoge borst

    een licht golvende vlakte

    een oase in de woestijn

    waarop de kleindochter

    aanbeden

    moegestreden

    gaapt en slaapt

    geheel en al zichzelf ligt zijn

     

    Haar rechter oor

    luistert mijn binnenkant af

    haar linker staat

    op rood

    op wachten

    op groen

    op doorlopen

    oversteken

    nieuwe kinderstreken

     

    Ze slaapt

    heel zeker van zichzelf

    alsof ze nu al weet

    dat ze onder mijn fluistergewelf

    altijd weer wakker wordt

     

    Over opa's binnenwerk

    zet ze misschien later nog eens

    een hoge borst op.


    J. KiNDT

    2006

      

    05-10-2010 om 12:41 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 BOEKEN VAN BERT KEIZER
    3 BOEKEN VAN BERT KEIZER

    Bert Keizer is een Nederlands arts, filosoof en schrijver. Ik ken hem van zijn wekelijkse columns in de krant TROUW en die gaan inderdaad over zijn belevenissen als arts in een verpleegtehuis, over filosofische onderwerpen en zoveel meer. Zo maakte ik kennis met zijn mooie boek 'Het refrein is Hein - leven en sterven in een verpleegtehuis' (uitg. SUN Nijmegen,1994).



    Later las ik van hem 'Ludwig Wittgenstein; Taal, de dwalende gids' (SUN, 2002), een boek waarin hij de lezer op begrijpelijke wijze en in zijn geheel eigen taalgebruik de beroemde filosoof voorstelt.

    Ludwig Wittgenstein 

    En recent las ik het aangrijpende en literair scherpzinnige boek 'Onverklaarbaar bewoond; het wonderlijke domein van de hersenen' (Balans & VU-uitgeverij Amsterdam 2010), waarin Bert Keizer op onnavolgbare wijze beschrijft wat er zoal gebeurt op een afdeling neurochirurgie van een ziekenhuis. Mij valt op hoe de schrijver erin slaagt met heel gewone taal en eerder lapidaire beeldspraak de meest ingewikkelde dingen met veel respect en ethisch besef toch haarscherp uit te leggen.

    'Hopeloos dit. Je ziet zo'n leven wegrollen alsof er steeds meer scheuren ontstaan in een zak vol knikkers (p. 239). 



    Na het lezen van deze 3 boeken en vele van zijn columns durf ik deze schrijver één van de beste hedendaagse schrijvers noemen in ons taalgebied. Van harte aanbevolen, hoewel misschien best even niet in een vakantiepriode, maar daar beslist de eventuele lezer natuurlijk zelf over.

    01-07-2010 om 16:45 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANMORGEN WOU IK OPSTAAN

    VANMORGEN WOU IK OPSTAAN



     

    Vanmorgen wou ik opstaan

    Maar mijn ogen zaten dicht

    Mijn oren vol met wat was

    En is

    Daarbij komen nog

    Een mond zonder smaak

    Een reukloze neus

    En een afgestroopte huid

    Armen en benen

    Zijn nog slechts fantoom

    Was ik dan wakker nu

    Of was dit nog mijn,

    Bij dageraad,

    Doordrammende droom?

     

    Mijn naam bleek slechts een vaag gerucht

    Een naambord

    Een op mij geplakt etiket


    Ik word bij de dingen van dezelfde soort gezet.


    J. KiNDT

    2006


    06-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET DRAAIBOEK

    HET DRAAIBOEK



     

    HET DRAAIBOEK

     

    zij zouden met een motor met zijspan

    in het duister

    doorheen het kamp

    langs kronkelende bospaden

    onverwacht opduikende dennenbomen tegemoet moeten rijden,

    dat werd hun verteld

     

    tot overmaat van ramp

    zouden ze zich in het zwakke licht van de maan

    een weg moeten banen

    door de doornstruiken en de nevels van de nacht,

    dat stond in hun opdracht

     

    om vooruit te komen

    zouden zij het onmiddellijke duister

    en vermoede vergezichten blindelings moeten verslinden

    hier en daar zouden lichten aan en uit kunnen gaan

    zodat ze het noorden helemaal zouden verliezen,

    iemand zou alle ingangen afsluiten,

    als ratten zouden ze in de val zitten,

    dat was hen vooraf duidelijk gemaakt

     

    toen pas zouden ze het zien:

    de oorlog zou uitbreken

    de legerlogboeken zouden dode soldaten

    uit het dak van de lijkwagens braken

    waarop mensen zich zouden vermenigvuldigen

    om de leemtes te vullen

    zoals te verwachten zou zijn

     

    maar dat het anders zou lopen,

    dat stond niet in het draaiboek

     

    J. KiNDT
    2008

    05-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAAR IS DE MAN

    DAAR IS DE MAN

      

    Daar is de man van de Bijbel.

    Daar is de man van het boek.

    Daar is de man van de twijfel.

    Waar is die man naar op zoek?

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die hij te doen verzuimde?

     

    Daar is de vrouw in de mode.

    Daar is de vrouw in het boek.

    Daar is de vrouw met een code.

    Waar is die vrouw naar op zoek?

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die zij te doen verzuimde?

     

    Daar is het kind met het hondje.

    Daar leest het kind in het boek.

    En daar draait het kind in een rondje.

    Waar is dat kind naar op zoek?

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die het te doen verzuimde?

     

    Daar staan de mensen te praten,

    te praten over dat boek.

    Ze kunnen het praten niet laten.

    Ze weten niet wat ze moeten doen.

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is de ruimte

    en wat met de plicht die zij te doen verzuimden?

     

    Ziedaar de man van de Bijbel.

    Ziedaar de vrouw in het boek.

    en daar danst het kind in een rondje.

    De mensen doen dan maar de ogen toe.

     

    Waar is de tijd?

    Wanneer is er ruimte

    en wat met de plicht die zij te doen verzuimden?

     

    J. KiNDT


      

    04-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)

    JAN MICHIELS EN TAE-HYUNG KIM VERVANGEN ELISSO VIRSALADZE (DESINGEL, 31 MEI 2010)

    Eerst is het natuurlijk ontgoochelend als je hoort dat Mevr. Virsaladze niet kan spelen vanwege plotse ziekte. Het moet voor deSingel een race tegen de tijd zijn geweest om op de letterlijke valreep dan toch Jan Michiels en niemand minder dan Tae-Hyung Kim - m. i. ten onrechte 5de laureaat van de KEW 2010,  hij had minstens op 1, 2 of 3 moeten eindigen - te kunnen overtuigen elk een deel van het concert over te nemen.



    Ik vermoed dat Jan Michiels recht uit de auto of taxi moet zijn gestapt om op het podium de 3 Intermezzi op. 117 van Brahms te spelen. Toch deed hij dat op een zeldzaam verstilde intimistische wijze. Niets liet vermoeden dat het daarvoor wellicht allemaal heel hectisch en snel had moeten gaan. Daarna speelde hij de sonate nr. 32, op. 111 van van Beethoven: een krachttoer in het bijzonder wat betreft deel 2: het alles overtreffende arietta. Jan Michiels is in de letterlijke zin een groot vertolker. Zonder vertoon speelt hij deze immense sonate, evenwel juist met een des te grotere accuratesse. En het is precies deze accuratesse die Beethoven's verhaal aangrijpend tot bij de luisteraar overbrengt. Terecht grote bijval.



    Tae-Hyung Kim - studeerde bij Virsaladze - overrompelde meteen in de zesde sonate van van Beethoven op. 10, 2 om daarna te vervolgen met de Fantasiestücke op. 12 van Robert Schumann. Anders dan Jan Michiels is hij een magiër. Hij bespeelt de piano met grote nederigheid en groot respect voor het instrument, de partituur en vooral de te produceren klank, de muziek staat echt centraal. De grote lijnen stromen in golven uit zijn persoon zonder de kleine noten te vergeten. Als luisteraar word je van begin tot einde meegezogen in zijn bedwelmende klankwereld. En zo werd het - geheel in de afwezige geest van Elisso Virsaladze - toch een uitzonderlijk concert, maar dan zonder de hectiek van een concours. Jammer dat het concert af en toe ontsierd werd door grommende basgeluiden die diep vanuit de buik van deSingel naar boven kwamen. Mag ik zeggen dat dit eigenlijk niet zou mogen gebeuren? Overigens wensen we Elisso Virsaladze veel beterschap.

    03-06-2010 om 11:52 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. INTIEME BRIEVEN
     INTIEME BRIEVEN



     

    Ik las

    James Redfields

    ‘Celestijnse Belofte’

    - mijn bewustzijn daalde -

    en ‘De as van mijn moeder’

    van Frank Mc Court.

     

    Wie niet?

     

    Ik las Michel de Montaigne

    - over de toestand der mannelijke edele delen op latere leeftijd -

    en Georges Simenons

    ‘Trois chambres à Manhattan’:

    eindelijk een roman van hem

    die bijna goed afloopt.

     

    Wie wel?

     

    De weemoed van Primo Levi las ik

    in ‘Is dit een mens?’,

    alsook de Kleine Trilogie der Treurigheid

    (Veel honden hebben baasjes,

    veel mannen wel een vrouw.

    Ik heb alleen maar niemand

    waar ik zoveel van hou.)

    van Lévi Weemoedt

    en Rachel Andersons kinderboek

    ‘Een heel gewone dag’

    over een autist en een mongool

    elke dag de bus op naar de school.

     

    Maar nergens

    las of hoorde ik wat mij overkwam,

    tenzij misschien bij Leoš Janáček

    in zijn tweede strijkkwartet

    ‘Listy duvèrné’!

     

    U weet niet wat het zeggen wil?

    ‘Intieme brieven’ zijn het:

    de inhoud hou ik stil.

     

    Toch is mijn verhaal nu ook weer niet zo bijzonder.

    Want deze week stond het onverwacht te lezen in de Libelle.

     

    Een buitenkansje dus

    voor wie het

    in de Muziek of in de Literatuur

    niet zoeken kan of wil.

     

    J. KiNDT
    2010


    Intimate Letters 

    03-06-2010 om 11:06 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL

    DE TOREN VAN DE KATHEDRAAL

     

    (gezien door een raam op de tweede verdieping van het pand nummer 11
    aan de Wolstraat te Antwerpen)

     

    *

     

    Elke

    morgen

    rond

    half zeven

    breng jij,

    mijn staande klok,

    mijn privé pendule,

    mij

    uit mijn slaap

    weer tot leven.

     

    Vroeger

    was je alleen

    overdag

    te zien.

    Kunstlicht

    hield ons toen

    ’s nachts

    nog niet uit de slaap.

    En jij was

    lang

    nog niet zo ijdel,

    zelfs in het donker

    te willen opvallen.


    Je beperkte je

    tot het secuur slaan

    van kwartieren,

     halve en hele uren.

    Maar als een trendy BT (Bekende Toren)

    begon je stilaan

    jezelf

    te verhuren.

     

    Je stond erop

    nu ook ’s nachts

    kleur te bekennen.

    Eerlijk,

    daar moesten we aan wennen.

    Belangrijk

    was niet meer alleen

    het juiste uur.

    Ook ’s nachts

    toonde je nu

    schaamteloos

    je politieke

    en religieuze

    signatuur

     

    *

     

    Wit bijvoorbeeld belichtten ze je

    op de donderdag

    voor Pasen

     

    Af en toe,

    om Zurenborg en café Den Draak te plezieren,

    beschenen ze je

    roze

    op zaterdag

     

    Om de 4 à 6 jaar

    bleef alles

    op zondag

    donker en zwart.

     

    Soms maakten ze van jou een toneelhuis,

    een theater,

    een virtuele Blauwe Maandagcompagnie.

    Dan speelden D’Hollander of Haazen

    met je klokkenspel

    Jammer dat Perceval

    geen beiaardier was.

    Hij had er nogal mee

    gerammeld.

     

    Rood aangelopen

    zag ik je nog niet dikwijls.

    Dat was voorbehouden voor

    Bob Cools

    op Het Schoon Verdiep.

     

    *

     

    Voor Antwerpen boekenstad

    wou Tom Lanoye je terecht

    met gracieuze graffiti omkleden.

    Maar zijn stadsgedicht

    kwam tegenover je

    op je concurrent te hangen,

    helaas aan de verkeerde kant

    van De Boerentoren

    zodat je het aan jou gerichte bericht niet kon zien.

     

    Zoiets contrairs mag je van Lanoye verwachten

    Het Andere Boek belichaamt hij in zijn eentje.

    Samen met La Esterella maakte hij het daarna weer goed

    Al bijna een eeuw zingt ze over de Lievevrouwentoren.

     

    *

     

    Soms vraag ik me af of je nog wel eens

    naar beneden,

    naar het verleden,

    kijkt?

     

    Aan je voeten,

    in je schaduw,

    in de Blauwmoezelstraat en op de Lijnwaadmarkt liepen,

    lopen met tussentijden van minuten, uren, dagen, maanden, jaren en eeuwen

    een stoet van bekende en onbekende

    mannen en vrouwen.


    Voorop

    de fantastische fanfare van honger en dorst

    ‘het fanfareke’ van ‘t Blazoen
    en van de gewone man.

     

    Daarna

    Anna Bijns (1493-1575)

    bekend van haar ‘Refereinen’.

     

    Pieter Paul Rubens (1577-1640)

    met op praalwagens ezels

    en op die ezels schilderijen

    van volmaakte naakten en volumineuze vrouwen.

     

    Vervolgens,

    de man die zijn volk leerde lezen,

    Hendrik Conscience (1812-1883)

    met zijn Leeuw van Vlaenderen.

     

    In de optocht ook

    Peter Benoit (1834-1901)

    die De Schelde componeert en dirigeert:

    onder de soli, het koor en het orkest

    Tom Barman en Deus.

     

    Verderop

    Willem Elsschot (1882-1960).

    Hij probeert ‘De verlossing’ en ‘Verzen van vroeger’

    aan de man te brengen.

     

    Nog wat verder

    Gerard Walschap(1898-1989)

    zij aan zij

    met de verpleegster Alice Nahon (1896-1933),

    ja, die van

    ‘het is goed in ’t eigen hart te kijken, nog even voor het slapen gaan’

    en met in de hand zijn boek

    ‘De bejegening van Christus’

    uit 1940.


    Daarachter

    druk gesticulerend

    een op Alice Nahon kritiek spuiende

    Paul van Ostaijen (1896-1928),

    in het zwart,

    met zijn ‘Bezette Stad’.

     

    Maurice Gilliams ook (1900-1982),

    bekend van onder andere

    ‘Winter te Antwerpen’ en

    ‘Elias of het gevecht der nachtegalen’.

     

    Dan snel achter elkaar,

    Julien Schoenaerts (1925-2006)

    orerend uit De Kleine Prins van Antoine de Saint-Exupéry,

     

    Hugo Claus (°1929-2008),

    met bundels verzen,

    torsend Het Verdriet van België,

     

    Wannes Van de Velde (°1937-2008)

    en Dario Fo (°San Giano Italië 1926)

    spelen Mistero Buffo.

    Vergeet het niet:

    ne zanger is ne groep!

     

    Panamarenko (alias Henri Van Herreweghe), de luchtschipper,

    geboren en getogen in Antwerpen (°1940),

    als kind gefascineerd door de Duitse V1's,

    de onbemande vliegtuigjes die in 1944

    met hun catastrofale bomlading

    over de Scheldestad vlogen.

    Met een aanloopje probeert hij op te stijgen met een virtueel vliegtuigje, tevergeefs!

     

    Tot slot,

    Jan Decleir (°1946),

    acterend in meer dan 80 films,

    staat daar te schilderen met Fredje Bervoets (°1942)

    en Hugo Claus

    in galerij De Zwarte Panter,

    bij Adriaan Raemdock,

    een horde cameramensen achter hen aan.

     

    *

     

    Vroeger zetten clerici een kruis op je spits.

    Je windhaan wees uitsluitend naar Rome.

    Maar, je had het niet verwacht,

    het misschien te laat zien aankomen.

    Velen wilden niet of niet meer naar Rome,

    hoe kan het bestaan.

    Voor anderen bleken er dan weer meer wegen naar Rome te gaan.

    Ineens moest je kerk zijn, synagoge, tempel en moskee.

    Met duvel volgelopen toeristen gebruikten je als plee.

     

    Aan jouw voeten kwamen Spanjaarden, Nederlanders, Italianen, Turken, Marokkanen, Russen, Roemenen, Joden en Islamieten wonen. Vlamingen ontliepen je en trokken naar Brasschaat

    alwaar hun sterre bleek uitslaat. Een toren van Babel  werd je, kon je het verdragen? Je dacht,

    geen nood, ze worden net als ons. Maar helaas, ze bleven zoals ze waren gekomen.

    Je vreesde wat je vermoedde, dat we ze nodig hadden, dat ze altijd hier zouden blijven, dat we ze zouden moeten nemen zoals ze waren, dat we met hen zouden moeten leren leven

     

    *

     

    Dat het klimaat veranderd was had je al langer gevoeld en het gat in de ozonlaag kwam er nog bij.

    Na decennia van mooie, warme zomers van Antwerpen, is nu plots de winter ingetreden. Velen uit de optocht van eeuwen verdwenen, verdwijnen, ondergronds, sommigen om nooit meer terug te komen.

    Anderen gaan op in rook, nog anderen zochten, zoeken het zomerse zuiden,

    land van Fraternité et Solidarité.

     

    *

     

    Niet zo lang geleden zag je er grijs uit. Je moest node gewassen, naar de kapper, je jas naar de stomerij,

    intussen zijn je transjes weer mooi wit en je krulletjes permanent.

     

    Waar mensen krommer groeien met de tijd, blijf jij, fiere opa, rechtop, al heb je tot steun ijzeren ankers nodig en metalen stangen, niets menselijks is je vreemd. In je tochtige klokkengaten wapperen altijd vlaggen, als eretekens op je revers gespeld.

     

    *

     

    Laatst benam een wolk mij het gezicht. Geheel en al was je met waas omhuld, maar een week later speelde je striptease. Je had - god weet waarom - je bovenlichaam ontbloot, je lagere delen in een boa van mist gewikkeld. Schaam je, toren, het Schipperskwartier en Villa Tinto liggen enkele straten verderop.

     

    Gisteren, bij hondsslecht weer, was je ineens weer verdwenen, misschien voor een borrel in de Kat, de Muze of de Pelikaan. Ik weet het, geen mens die er op let, maar, ze hadden je gewoon eventjes binnen gezet.

    J. KiNDT 2007

    01-06-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY
    DE STRIJKKWARTETTEN VAN FELIX MENDELSSOHN-BARTOLDY (1809-1847)



    Mijn luistervoorstel is: de 6 strijkkwartetten van Felix Mendelssohn. Mendelssohn is slechts 38 jaar geworden. Al heel jong (hij was een wonderkind) componeerde hij muziek waardoor deze nogal eens het etiket van jong, gracieus, te mooi, oppervlakkig meekreeg. Maar dat klopt slechts zeer gedeeltelijk. Zijn strijkkwartetten (of hij nu 14 was of 20) refereren naar Beethoven en in enkele gevallen kunnen ze er ook mee wedijveren (op. 80).

    Wat er ook van zij, de muziek van Mendelssohn is een balsem voor het oor en spreekt de luisteraar aan op een breed scala van hemelse, melancholische en andere menselijke gevoelens.

    Voor meer informatie, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Felix_Mendelssohn-Bartholdy

    Er bestaan heel wat integrale opnames van de 6 strijkwartetten. Vanwege de lage prijs, het schitterend authentieke spel en de mooi opname, kies (koos) ik voor het Aurora String Quartet op Naxos (3 losse cd's)

         
    Deze opnames krijgen in de recente Penguin Guide 4 ****! Zeer aanbevolen!

    Onlangs vond ik in een 2dehandszaak in Gent de integrale van deze strijkkwartetten gespeeld door het Coull Quartet op Hyperion (misschien nog beter).

    Product Details

    En nog iets later kocht ik voor een prikje deze opnames met het Weense Artis Quartet op het label Accord:

    Product Details

    Deze laatste is misschien wel de beste!

    31-05-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN
    GELEZEN: DAVID VOGEL - HUWELIJKSJAREN



    product afbeelding

    David Vogel (1891-1944), tijdgenoot van Kafka is herontdekt. Deze Russisch-joodse intellectueel vestigde zich in 1912 in Wenen, werd er beide oorlogen gevangen genomen en in '44 door de Duitsers omgebracht. Hij schreef in het Hebreeuws waardoor zijn werk niet in brede kring bekend werd. Na de oorlog opgegraven manuscripten zorgden voor een (her-)ontdekking en reconstructie van leven en werk van deze interessante schrijver. 'Huwelijksleven' geeft uitvoerige beschouwingen over het decadente Wenen tussen de beide oorlogen, dat nauwelijks leefruimte biedt aan de armoelijdende kring joodse intellectuelen waarin de hoofdpersoon zich beweegt. Deze nerveuze, gevoelige Gurdweill trouwt onverwacht met een hooghartige, sadistische barones, die hem moedwillig en geraffineerd te gronde richt, fysiek en psychisch. Geen politieke beschrijving - toch is de naderende dreiging voelbaar. Het slopende aftakelingsproces wordt benauwend goed en onontkoombaar beschreven.

    Voor meer informatie: zie ook www.nobelprijsvoordeliteratuur.nl/meulenhoff/result-auteur.asp?Auteur=David%20Vogel

    Verzameld werk - boek - David Vogel -  (2008)  - Dizzie.nl - de boekencommunity van Nederland

    Dit is één van de schrijvers en één van de boeken die je bij toeval of pas later ontdekt (bv. door het vinden van het boek op een rommelmarkt) en waarbij je na het onthutste lezen ervan via internet ontdekt dat schrijver en boek weer erg in de belangstelling staan.

    Dit is een geweldige roman die je lezend verslindt maar waardoor je ook zelf verslonden wordt. Een geweldig boek en een absolute aanrader.

    30-05-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. FEEST IN DE WIJK
     FEEST IN DE WIJK



     

    Op een dag had ik ruzie met mijn vrouw omdat wij allebei weer eens te veel ik wilden zijn.

     

    Die dag, bij toeval, kregen wij tweemaal ‘Enkelvoud’ cadeau:

    Gedichten van Herman de Coninck

    en lazen ze, naast elkaar, simultaan, in de tuin.

     

    Ik en wij, dat moest samen kunnen, dacht ik daarna.

     

    Maar hoe ik ook met de letters schoof, ik kwam niet verder dan ‘wijk’

    en de hardrock van het wijkfeest die er op dat ogenblik overheen donderde.

     

    Ik houd een i over, een geamputeerde ik, een ik op krukken.

     

    In het woord krukken staan gelukkig nog drie k’s waar ik op steunen kan.

     

    Wij, wij hinken in ons eentje achterop!


    J. KiNDT
    1999


    28-05-2010 om 00:00 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DVORAK
    DVORAK

    Regelmatig speuren naar reeds gebruikte voorwerpen op de rommelmarkt of in tweedehands winkels levert altijd wel iets interessants op, want... veel ligt te wachten op het heropgevist worden. Deze week maak ik me sterk dit boekje aan de vergetelheid te hebben 'ontrukt':

    Dvorak Cover

    In dit mooi uitgegeven boekje schetst de auteur het leven en werk van de componist Antonin Dvorak tegen de achtergrond van de politieke en sociale spanningen ten tijde van het Oostenrijks-Hongaarse Rijk.

    Het eerste hoofdstuk beschrijft de bronnen van de Tsjechische nationale (volks-) muziek. Daarna volgen in 8 hoofdstukken een beschrijving van het leven en het werk van Antonin Dvorak. Het laatste hoofdstuk gaat in op de vraag welk werk van hem als belangrijk en kwalitatief hoogstaand mag worden gerekend. 

    Dit is zo 'n boekje dat je niet van A tot Z hoeft te lezen, maar waarin je je kan verdiepen in allerlei interessante aspecten van het leven van deze componist inclusief een aantal illustraties, foto 's en afbeeldingen van kunstenaars uit die tijd, alsook de volledige lijst van zijn werk, zodat je niet altijd naar de 'Nieuwe Wereld Symfonie' hoeft te grijpen.



    Gegevens:

    Dvorak; Kurt Honolka; Haus Publishing; London; 1974/2000/2004; 165 pagina 's.

    Antonin Dvorak: Symphonic Poems  Dvorak: Biblical Songs
    Dvorak: Complete Symphonies Dvorak: Rusalka

    Dvorak: Requiem  Dvorák: String Quartet No. 10; Cypresses
       
    Dvorák: String Quartets (Complete)  

    27-05-2010 om 11:49 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN MORRISON

    VAN MORRISON



     

    Georges Ivan Morrison (°aug. 1945).

    Alias Van the Man.

     

    Ik zag hem vaak optreden.

    Soms met de rug naar het publiek.

    Geen groet.

    Geen woord.

    Een enkele keer zijn muzikanten bij naam noemend.

    Verder alleen maar zijn songs.

     

    Van Morrison bespeelt zijn publiek niet.

    Schrikt van de massa alsof hij geen mens had verwacht.

    Wendt zich,

    Zonnebril altijd op,

    Af van het flitsende licht.

    Vermijdt de pers.

    Waarom?

    Omdat enkel de muziek spreekt?

     

    Van Morrison boeit het publiek

    Door zijn persoonlijkheid en door de muziek

    Die ergens uit voortkomt

    Alsof het iets is dat buiten hem om gebeurt.



     

    Met Greil Marcus in zijn boek STRANDED (1979) ben ik het eens.

     

    ‘Van Morrison heeft met zijn songs een privé-relatie.

    Daar komt niemand tussen.

    Hij verstopt zich in de schaduwen van de spots.

    Zendt golven van wantrouwen,

    Zelfs vijandschap de zaal in,

    Loopt midden in de set het podium af.


    Hoewel hij de luisteraars diep wil raken,

    Voelt hij zich tegelijk door zijn publiek

    Beloerd,

    Bekeken,

    Betrapt.

     

    Daarom neemt hij afstand om dichterbij te kunnen komen.

    Enkel en alleen met zijn muziek lost hij deze paradox op.

     

    Voor hem,

    Geen laserlicht

    Geen rookmachine

    Om te verhullen wat hij niet kan.

     

    Van Morrison verstopt zich

    Om door zijn muziek des te meer te tonen wie hij is'.

     



    Dit jaar in augustus wordt Van Morrison (net als ondergetekende) 65. Als oude knorpot kan hij nu definitief gerekend worden tot de gilde van de bromberen, maar zijn muziek is springlevend. Van dezelfde Greil Marcus verscheen zo pas een nieuw boek dat stilstaat bij de grote muzikale mijlpalen in het werk van Van The Man: When that rough god goes riding, listening to Van Morrison (Public Affairs, 2010).

    When That Rough God Goes Riding: Listening To Van Morrison 

    “Van Morrison,” says Greil Marcus, “remains a singer who can be compared to no other in the history of modern popular music.” When Astral Weeks was released in 1968, it was largely ignored. When it was rereleased as a live album in 2009 it reached the top of the Billboard charts, a first for any Van Morrison recording. The wild swings in the music, mirroring the swings in Morrison’s success and in people’s appreciation (or lack of it) of his music, make Van Morrison one of the most perplexing and mysterious figures in popular modern music, and a perfect subject for the wise and insightful scrutiny of Greil Marcus, one of America’s most dedicated cultural critics. This book is Marcus’s quest to understand Van Morrison’s particular genius through the extraordinary and unclassifiable moments in his long career, beginning in 1965 and continuing in full force to this day. In these dislocations Marcus finds the singer on his own artistic quest precisely to reach some extreme musical threshold, the moments that are not enclosed by the will or the intention of the performer but which somehow emerge at the limits of the musician and his song (From the Editor).

    Mijn favoriete plaat voor nu: No guru, no method, no teacher (1986)



    We blijven luisteren!

    J. KiNDT
    2010

    06-05-2010 om 12:32 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES
    GLENN GOULD BACH GOLDBERGVARIATIES

    Voor veel muziekliefhebbers hebben Glenn Gould's opnames van de Goldbergvariaties van Bach uit 1955 en 1981 'cultstatus'.

    1955 Goldberg Variations


    Bach: Goldberg Variations, BWV 988

    Maar bij het nieuwe nummer van het tijdschrift Diapason zit een cd met de liveversie van de Goldbergvariaties van Bach opgenomen in Salzburg in augustus 1959 (mono). Deze opname is mijns inziens verreweg zijn beste. Het klinkt als een lange improvisatie, in betere tempi, parelend, speels, licht, mooie mono-sound. Wat mij betreft: ik kies voor deze:

    Glenn Gould à Salzbourg - Bach : Variations Goldberg 

    Als ik me niet vergis, zou dit het laatste optreden van Glenn Gould in Europa geweest zijn.

    29-04-2010 om 12:56 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE BEWEGING

    DE BEWEGING


     


    De beweging

    is zo eindeloos op de vlucht

    dat de verwondering

    om de onverhoedse stilstand

    pas later

    mijn bewustzijn vult.

     

    Het inderhaast op gang gebrachte aanvulvermogen

    - als een noodgenerator -

    kan uitval niet gedogen

    maar komt niet verder dan het even vasthouden

    van een vaag herkenbaar beeld

    uit een veel te snel geprojecteerde film

    dat alweer is uitgewist

     

    Is het beeld

    dat mij,

    ondanks vertraagd herhalen,

    steeds ontglipt,

    misschien het zeldzaam jig-saw hemelsblauw

    van dat ene net niet terug te vinden

    micro-macro puzzelstuk

    hoog boven dit onvoltooid volmaakt barokgebouw?


     Bach: die Kunst der Fuge BWV 1080

    Bij de slotfuga à 3 soggetti unvolständig van Die Kunst der Fuge BWV 1080 van J. S. Bach. Een fuga is een meerstemmig muziekstuk waarin het hoofdthema, door één van de partijen ingezet, achtereenvolgens door andere stemmen wordt overgenomen, waarbij de voorgaande stem zoveel mogelijk stipt gevolgd wordt; een muzikale beweging.

    J. KiNDT
    1996

    29-04-2010 om 12:41 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'
    VREES NIET: een gedicht van C. BUDDINGH'



    Vrees niet: ik maak nog regelmatig grapjes,
    ik sta nog steeds bekend als humorist.
    En niet ten onrechte: ik laat ze ook lachen,
    familie, vrienden, auditoriums.

    Gaat het u slecht? Ik troost u met een kwinkslag.
    Bent u bedroefd? 'k Vermaak u met een Witz.
    Zoals mijn moeder het zo mooi kon zeggen:
    'Ik haal het allemaal uit mijn holle kies.'

    Ik blijf de jongen van de brede grijns,
    de schalkse knipoog, 't gniffelend binnenpretje.
    Het kan nog steeds. 'k Ben nog niet te oud.

    En mocht u menen dat 'k te ernstig word,
    te somber, te weemoedig, te zwaarwichtig?
    Heus, wees gerust: ik lach me nog eens dood.

    (Uit: De eerste zestig, De Bezige Bij, Amsterdam, 1978)

    08-04-2010 om 17:04 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE MUEZZIN IS ZIEK

    DE MUEZZIN IS ZIEK


    De muezzin is ziek

    Zijn zang

    Zijn lied

    Galmt niet meer over de stad

     

    De klokken

    van de toren van de kathedraal

    Zijn vertrokken

    naar Rome

    En niet meer teruggekeerd

     

    Het verkeer valt langzaam stil

    Net een oude pendule

    Die slag om slinger

    Niet meer loopt

    Door een te slappe veer

    Niet opgetrokken gewichten

    Verweerd

    Lang niet meer gesmeerd

     

    De stemmen van mensen

    Altijd en overal

    Tot praten verplicht

    Zijn verstomd

     

    Rest

    Gesis

    Gesuis

    Rest

    Witte ruis

     

    Het is stil in de stad

     

    Stil

     

    Heel stil

     

    In het geheim

    Overleggen

    Katten en ratten

    Mieren met muizen

    Over de verdeling van leegstaande huizen

    En hier en daar

    Staat

    in een vlekje groen

    Nog een koe

    In zichzelf te praten

    Te melken en te malen

    Over de toestand

    Die hopeloos is

    Maar nog niet ernstig genoeg

     

    Het is nu alleen nog wachten

    Op iets of iemand

    Van hogerhand

    Die met één druk op de knop

    Alles weer in werking stelt

    Zoals een kandidaat

    In een quiz als Blokken

    Op de knop drukt

    En daarna

    Het verkeerde antwoord geeft.

     

    J. KiNDT

    2010

    01-04-2010 om 15:32 geschreven door Johan Kindt  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 06/06-12/06 2011
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs