Interview met Robert Pattinson naar aanleiding van de release van Eclipse.
Voor heel Hollywood zijn ze hot als het jongste acteurskoppel, maar in interviews geven Kristen Stewart en Robert Pattinson niet graag toe dat hun filmkussen nét iets hartstochtelijker zijn dan nodig voor hun rollen in 'Eclipse', de derde statie van de 'Twilight'-saga. Hoewel. Vraag hen waarop het megasucces van 'Twilight' drijft en ze glimmen allebei: 'De liefde, mijnheer.'
Tweeënhalf jaar geleden was hij een nobele onbekende, nu hangt zijn poster in tienerkamers van Kaapstad tot Tokio. Robert Pattinson (24) zucht. Beleefd en bescheiden, zoals het een keurige Britse jongeman betaamt. 'Toch denk ik niet dat de fans naar mij komen kijken als ze een kaartje voor Twilight kopen. Oké, ik zal best wel aanbidsters hebben, maar het is toch de hele ervaring die het hem doet. Je hoeft in het bijzijn van echte Twilight-fans het woord nog maar uit te spreken en ze zijn betoverd. Het jaagt hun verbeelding onwaarschijnlijk op.'
Kan het jouw verbeelding nog prikkelen, zo'n derde keer dezelfde vampier spelen? Robert Pattinson: 'Ik ben de rol niet beu, maar de terugkeer was deze keer iets lastiger. Toen ik Edward hernam in New moon was de inzet niet zo hoog. Pas met die tweede film ging Twilight echt supersonisch. Ik keerde nu dus terug naar een totaal gehypete film waarvan alle acteurs plots sterren waren geworden. Bovendien is Eclipse een veel duurder project, is het aantal mensen dat er zwaar aan verdient flink gestegen én drukte David (Slade, de regisseur) ons op het hart dat Eclipse ánders moest worden. Meer actie, om iets te noemen.'
Had je tijd om je voor te bereiden? Er zaten slechts een paar maanden tussen het maken van films 2 en 3. Robert Pattinson: 'In die tussenperiode draaide ik dan nog eens Remember me. Het was hectisch en ik arriveerde quasi onvoorbereid op de set van Eclipse. Toch zat ik snel weer in de juiste sfeer. Het mag onnozel klinken maar zodra ik de vampiermake-up op mijn gezicht voel, ben ik helemaal Edward.'
Waarom is die make-up zo belangrijk? Robert Pattinson: 'Omdat hij je spel voor een groot stuk bepaalt. Je moet constant uitkijken nergens aan te komen want anders zit alles onder de witte schmink. En door de gekleurde contactlenzen zie je niet erg goed. Je moet elke beweging netjes plannen en uitvoeren.'
Kun jij je eigenlijk vinden in die ouderwetse Edward? Robert Pattinson: 'Het is niet evident om je met zijn waarden te identificeren als je hem hoort zeggen dat seks pas na het huwelijk kan. Probeer dat in deze tijd maar eens uit te leggen. Maar er valt wel een verklaring voor te verzinnen. Edward is een vampier die zich doodgraag weer een echte mens wil voelen. Trouwen is voor hem het ultieme bewijs van het menszijn. Hij wil af van dat dierlijke van vampiers en om te bewijzen dat hij geen beest is, schuift hij seks voor zich uit. Misschien maakt precies dit Twilight zo populair: het is een zoektocht naar pure liefde, maar de weg erheen is bezaaid met obstakels.'
Ben jij het type man dat vasthoudt aan waarden? Robert Pattinson: 'Vroeger dacht ik zo te zijn, ja. Ondertussen heb ik geleerd dat een mens zijn waarden voortdurend bijstelt. Wat ik vroeger verfoeide, doe ik nu de hele tijd.' (lacht)
Vertel eens. Robert Pattinson: (krabt zich nadenkend het hoofd) 'Laat ik je vertellen waar ik nú een hekel aan heb: aan het voortdurend op je hoede zijn. Een van de deuren die bekendheid voor je sluit, is onbezorgd gaan en staan waar je wilt. Vaak moet ik mezelf nog verplichten te overwegen of ik pakweg naar de cinema kan gaan. Dat soort spontane uitjes moet je afleren want een mens wordt er gek van achtervolgd te worden. In Londen stapte ik om acht uur 's avonds een hotel uit en plots fluisterde vanuit een donker portaal een stem: Robert, Robert. Bleek dat daar een meisje op me stond te wachten, maar ik schrok me rot. Dit is de avond waarop ik word vermoord, flitste het door mijn hoofd. Ach, dat is de prijs die je nu eenmaal betaalt. Gelukkig zijn mensen niet half zo gek als je soms geneigd bent te denken.'
Je werd onlangs verkozen tot meest sexy man op aarde. Streelt dat je ijdelheid? Robert Pattinson: 'Ik vind mezelf in die lijst niet thuishoren. Sexy... wat is dat? Het is zo opgefokt. Wie vandaag sexy wordt genoemd, is dat morgen al niet meer. In de 15de eeuw was de koning van Engeland wellicht sexy, nu is het het eerste het beste zangeresje.'
Of Tom Cruise. Die heb je toch ontmoet op de MTV-awards? Robert Pattinson: 'Ik had er niet op aangestuurd, maar ik ontmoette hem toevallig in de bar van het hotel. Ik kan je verzekeren: da's waw.'
Welke herinnering aan 'Twilight' koester je voor altijd? Robert Pattinson: 'Eentje uit het prille begin. Met de hele cast werden we toen in een minibusje naar de set gereden. We leken een groep schoolkinderen die op uitstap gingen. Het was allemaal zo onschuldig en klein, toen. Dat heeft een heel bijzondere band tussen ons gesmeed.'
Een soort familieband? Ook met Kristen? Robert Pattinson: 'We hebben allemaal hetzelfde ritje gereden en je kunt over dit onwezenlijke project eigenlijk met niemand anders praten. Ja, het is een beetje familie geworden. Soms voelen we ons als de Beatles in hun vroege jaren. Met dat verschil dat bij ons iedereen normaal is gebleven.
The Twilight Saga: Eclipse speelt vanaf 30 juni 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: David Slade Cast: Robert Pattinson, Kellan Lutz, Kristen Stewart Duur: 125 minuten
27-06-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
25-06-2010
Sylvester Stallone (63) stopt met acteren.
Sylvester Stallone, bekend van de 'Rocky' en 'Rambo'-films, heeft laten verstaan dat hij wil stoppen met acteren. Hij zei dat zijn jongste film 'The Expendables' wel eens zijn laatste zou kunnen zijn en dat hij het tijd vindt om iets anders te doen.
"Ik heb mijn beste tijd gehad. Op mijn leeftijd hoor je de klok zo luid tikken als de klokken in de Big Ben".
Stallone wil de filmwereld evenwel de rug niet toekeren en wil gaan regisseren. "Het is mijn ultieme ambitie in de voetsporen van Clint Eastwood te treden en films te gaan regisseren waar ik niet in meespeel. Mijn houdbaarheidsdatum zal afhangen van mijn succes op dat vlak", verklaarde Stallone op het Los Angeles Film Festival, waar hij een speciale award kreeg voor zijn hele carrière.
In 'The Expendables' speelt Stallone de leider van een groep huurlingen op leeftijd. Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis en Mickey Rourke spelen cameorollen in de film.
25-06-2010 om 22:03
geschreven door Patje007
21-06-2010
Toy Story 3 speelt hoog spel.
In zijn Amerikaanse openingsweekend heeft Toy Story 3 alle competitie weggevaagd. Door de weergaloze opbrengst van 109 miljoen dollar moesten The Karate Kid en The A-Team afdruipen naar de tweede en derde positie. Beide films zagen hun inkomsten drastisch kelderen.
In de nieuwe 3D Pixarfilm belandt het speelgoed van de inmiddels opgegroeide Andy in een kinderdagverblijf, waar ze al snel uit proberen te ontsnappen. Toy Story 3 heeft de beste opening ooit voor een Pixarfilm en in het lijstje animatiefilms leverde alleen Shrek the Third uit 2007 nog meer op in zijn openingsweekend. Qua bezoekersaantallen echter ligt Toy Story 3 ongeveer op hetzelfde niveau als Finding Nemo en The Incredibles.
De actie-western Jonah Hex, een comicbook verfilming met Josh Brolin als premiejager, opende ondanks of dankzij de aanwezigheid van Megan Fox op een teleurstellende achtste plek. De chick flick Sex and the City 2 en de horrorfilm Splice zijn uit de top tien verdwenen.
Deze week in première in Amerika Het blockbuster seizoen gaat deze week vrolijk verder met de première van Knight and Day met Tom Cruise en Cameron Diaz. In deze actiekomedie wordt een nietsvermoedende Diaz op sleeptouw genomen door een rebelse spion (Cruise) in een spectaculaire ontsnapping aan een groep levensgevaarlijke bad guys.
In de komedie Grown Ups spelen Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock, David Spade en Rob Schneider vijf oude jeugdvrienden die weer bij elkaar komen wanneer de coach van hun vroegere basketbalteam overlijdt. Ze laten oude tijden herleven door met elkaar op vakantie te gaan.
21-06-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
19-06-2010
Foto van de week.
Megan Fox op de première van Jonah Hex, een film over een premiejager-revolver- held gespeeld door Josh Brolin, dewelke bij ons in oktober in première gaat.
19-06-2010 om 18:58
geschreven door Patje007
18-06-2010
30 nieuwe sterren op Walk of Fame.
Dertig filmsterren, muzikanten en andere showbizzpersoonlijkheden zullen in 2011 een ster krijgen op de Hollywood Walk of Fame. Onder anderen Penélope Cruz, Gwyneth Paltrow, Reese Witherspoon, Donald Sutherland, Ed Harris en Danny DeVito behoren tot het lijstje van gelukkigen, zo meldt het Walk of Fame-comité.
Penélope Cruz
Ed Harris
Ook de namen van zangeres Melissa Etheridge, Black Eyed Peas-rapper Will.i.Am en rocker Slash zullen vereeuwigd worden op het bekende voetpad. Bij de tv-sterren worden Tina Fey, Ed O'Neill en talkshowqueen Oprah Winfrey geëerd met een ster.
Het voetpad langs Hollywood Boulevard en Vine Street telt al meer dan 2.400 stervormige tegels en trekt jaarlijks 10 miljoen bezoekers.
18-06-2010 om 21:34
geschreven door Patje007
17-06-2010
Bradley Cooper en Liam Neeson over The A-Team.
In de nieuwe film over The A-Team speelt Bradley Cooper (35) de rol van Face. De Amerikaan moest uren in de sportschool doorbrengen om zijn lichaam te transformeren.
Een gesprek met Bradley Cooper vanuit Los Angeles: Ik was niet zo breed toen ik auditie deed, maar Joe Carnahan -de regisseur- wilde per se dat ik er flink gespierd bij zou lopen. Daarvoor heb ik veel uren in de sportschool doorgebracht.
Aan anabole steroïden heeft The Hangover-ster nooit gedacht. Ik moest het doen met een streng dieet. Met deze film heb ik geleerd hoe je je lichaam in korte tijd kunt transformeren met de juiste voeding.
Afbouwen
Na de opnames moest Cooper snel afbouwen. Ik heb net een film achter de rug waarin ik een dun personage speel. Ik moest dus snel van die spiermassa af. Ik heb veel Chinees gegeten, heel zout. Dat heeft gewerkt, en hoe.
The A-Team is gebaseerd op de populaire serie van een kwart eeuw geleden, en heeft duidelijk een andere Face gekregen. Deze variant heeft wat meer humor, vertelt Cooper. Hij is meer met vechten bezig, met zijn wapen. Maar beiden hebben een grote voorliefde voor vrouwen.
Jessica Biel en Bradley Cooper in The A-Team
Het gebruik van wapens was nieuw voor de dertiger, die een relatie heeft met actrice Renée Zellweger. Ik was onbekwaam. Tijdens de draaidagen ben ik goed getraind door een soldaat. Dat was overweldigend, waardoor ik er compleet door geobsedeerd ben geraakt.
Moeilijke momenten
Cooper kende ook moeilijke momenten op de set. Dat vertelt collega-acteur Liam Neeson, die de rol van Hannibal, de leider van de groep, kreeg toebedeeld. Bradley is een ex-roker, net als ik. Voor mijn rol moest ik van die grote Cubaanse sigaren roken.
Dat werd na twee dagen echt gevaarlijk, omdat ik het lekker begon te vinden. Bradley vroeg me de rook zijn kant uit te blazen, om nicotine binnen te krijgen.
Neeson begon met rubberen sigaretten. Maar de regisseur wilde dat ik per se die Cubaanse ging roken. Hij rookt ze zelf ook, hij is de echte Hannibal. Ik wilde er op leren kauwen, zo deed George Peppard -de acteur die in de jaren 80 de rol van Hannibal vertolkte- het ook.
Regisseur
De ervaren Neeson, die eerder rollen had in onder andere Schindler's List, Star Wars en Gangs of New York, lag aardig op een lijn met regisseur Joe Carnahan over de te varen koers.
Elk element in de film was bespreekbaar, dat werkt wel lekker. De enige discussie ging over legertaal, dat vond ik moeilijk. Waar haal je die uitdrukking vandaan, dacht ik dan. Het publiek zal het niet begrijpen. Het klinkt als dubbel-Nederlands, zonder dat ik jullie taal daarmee af wil kraken.
The A-Team speelt sinds 16 juni 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Wat deden Brad Pitt, Tom Hanks, George Clooney en Denzel Washington voor ze beroemd werden.
Nee, je wordt niet beroemd geboren, zelfs niet in Amerika. De meeste sterren hadden elk een 'echte' job. En sommige daarvan zijn echt verrassend:
Brad Pitt.
Hij droomde er zozeer van om acteur te worden dat Brad zn laatste jaar journalistiek opgaf en naar L.A. trok. De eerste 7 maanden kon je hem daar voornamelijk terugvinden op een straathoek, waar hij reclame maakte voor een fast-food restaurant gekleed in een kippenpak. Daarnaast was Brad ook chauffeur voor strippers, die hij van de ene vrijgezellenparty naar de andere reed.
Tom Hanks.
Tom Hanks kwam tijdens zn eerste job al in aanraking met beroemdheden, zij het op een andere manier dan nu. Hij was namelijk hotelhulpje en mocht als jonge knaap de bagage dragen van ondermeer Cher, Sidney Poitier, Slappy White en Bill Withers.
George Clooney.
Alvorens hij acteur en het gezicht van talloze bekende merken werd, werkte jonge George een reeks vreemde baantjes af. Zo was hij onder meer verkoper van mannenpakken en -schoenen, werkte hij in het magazijn van een groot warenhuis in Kentucky en sneed hij tabak voor een luttele 3 dollar per uur. Eenmaal naar Hollywood verhuisd, voerde hij klusjes uit bij zn tante Rosemary Clooney en werkte hij als bouwvakker en schoonmaker van een theater.
Denzel Washington.
De acteur uit American Gangster kreeg zn eerste baan toen hij 11 jaar oud was, bij de plaatselijke kapper Modernistic. Hij borstelde er kragen af, aan een basisloon van 11 dollar, al maakte hij daar dankzij fooien soms 50 dollar van.
12-06-2010 om 18:34
geschreven door Patje007
Angelina Jolie is Cleopatra.
Angelina Jolie staat in de startblokken om de Egyptische koningin Cleopatra te spelen. Producent Scott Rudin(No Country for Old Men) heeft bevestigd dat een nieuw epos over de Koningin van de Nijl ontwikkeld wordt "voor en met Jolie".
Rudin kocht in 2006 al de filmrechten van de biografie Cleopatra: A Life van schrijfster Stacy Schiff. Die dikke pil was toen nog lang niet klaar, en ligt dan ook nu pas in de winkels. Tijdens haar promotietournee meldde Schiff aan het dagblad USA Today dat Angelina Jolie betrokken is bij de verilming. Gevraagd naar de ideale keuze voor Cleopatra's grote liefde Marcus Antonius, antwoordde de schrijfster dat zij Jolies partner Brad Pittt geknipt vondt.
Het project van Angelina Jolie is niet de enige Cleopatra-film die op stapel ligt. In 2008 kondigde regisseur Steven Soderbergh(Ocean's Eleven, Traffic) een 3D live-action rock 'n' roll musical aan over de Egyptische koningin met Catherine Zeta-Jones en Hugh Jackman in de hoofdrollen. Twee jaar later is Soderbergh nog steeds druk bezig met andere films, en lijkt dit project vooralsnog niet van de grond te komen.
De nieuwe interesse voor Cleopatra in Hollywood is nogal opmerkelijk. In 1963 schitterde Elizabeth Taylor in een epos over de Egyptische koningin. Deze Cleopatra staat nog altijd te boek als een van de meest getroubleerde producties in de filmgeschiedenis. Schandalen en vertragingen teisterden de set, waardoor het de duurste filmproductie aller tijden werd. Hoewel Cleopatra de best bezochte film van het jaar was, bleken de inkomsten lang niet genoeg om de torenhoge kosten te kunnen dekken. Filmstudio 20th Century Fox balanceerde dan ook op het randje van faillisement, maar werd kort daarna gered door het megasucces van The Sound of Music(1965).
12-06-2010 om 18:16
geschreven door Patje007
09-06-2010
Acteur Wesley Snipes sluipt uit het slop met 'Brooklyn's finest'.
In Brooklyn's finest' speelt Wesley Snipes een drugsbaron met wroeging, een rol die voor hem het tij moet keren. 'Het was hoog tijd om nog eens met een getalenteerde regisseur te werken.'
Wie is in godsnaam Wesley Snipes? Twintig jaar geleden hadden we die vraag niet moeten stellen. Voor Spike Lee speelde hij in Mo' better blues een jazzsaxofonist en in Jungle fever een zwarte architect die zich de woede van de buurt op de hals haalt door een relatie te beginnen met een meisje van Italiaanse oorsprong.
Hij maakte indruk als de drugsbaron Nino Brown in New Jack City en toonde zijn komische talent in de basketbalkomedie White men can't jump. Door zijn expertise in gevechtssporten deed hij ook mee in een groot aantal actiefilms, zoals Demolition man met Sylvester Stallone. In Onenight stand mocht hij dan weer het bed delen met Natasja Kinski - hij kreeg er in 1997 de prijs voor beste acteur voor op het Festival van Venetië. En een jaar later scoorde hij als half mens, half vampier zijn dikste hit met Blade.
Het nieuwe decennium was voor Snipes een jammerlijke flop. Hij belandde in Europese genrefilms die rechtstreeks op dvd uitkwamen. Bovendien werd hij in 2008 tot drie jaar cel veroordeeld wegens grootschalige belastingontduiking - hij kon die straf enkel ontwijken door in beroep te gaan.
Pas in 2009 kwam hij nog eens positief in beeld, toen hij op het Filmfestival van Venetië Brooklyn's finest voorstelde; een donker drama van Antoine Fuqua over corrupte flikken.
Moest u niet in de cel zitten? Wesley Snipes: 'Het beroep loopt. Ik kan er niet veel over zeggen, maar weet dat het goed met me gaat. Geloof niet wat er in de pers allemaal verschijnt. Ik zou sommige journalisten een proces moeten aandoen, maar ach... Dat is zonde van de tijd en mijn geld spendeer ik liever aan een goed boek.'
Maar ook zonder dat proces was het voor u niet meteen een decennium om in te kaderen. Hoe verteert u dat? Wesley Snipes: 'Maak je over mij geen zorgen. Ik ben een optimist en heb ook een goede spirituele basis. Bovendien werk ik in de illusiebusiness, waardoor ik me zelf zelden illusies maak. Ik onderscheid makkelijk echt van onecht. De toekomst boezemt me geen angst in.'
'Ik kreeg de voorbije jaren gewoon de kans om de wereld rond te reizen en met Europese filmlui te werken. Een nieuwe wereld en een nieuwe markt aanboren, kan nooit kwaad. Maar als artiest weet je niet altijd met wie je in zee gaat. De schitterende kerel die je veel zal betalen blijkt dan plots een man te zijn die in de eerste plaats geld wil verdienen en voor wie het niets uitmaakt of hij een film verkoopt dan wel hamburgers en toasters. Die films belandden dan rechtstreeks in de dvd-rekken. Het overkwam me meer dan eens. Natuurlijk heb ik mijn agent daarover aangesproken, maar hij zei dat ik het me niet moest aantrekken.'
Bent u nu actiester af? Wesley Snipes: 'Het was hóóg tijd om nog eens met een getalenteerde regisseur te werken als Antoine Fuqua. Ik kan enorm genieten van dramarollen. Het is nooit de bedoeling geweest om die de rug toe te keren. Alleen kreeg ik zoveel meer aanbiedingen voor actiefilms. En in dat genre is je momentum beperkt in de tijd. Je wordt ouder, je lichaam wil minder mee, je raakt sneller gekwetst, het herstel duurt langer... En als je niet oplet werk je met steeds minder grote talenten.'
'Toch zijn mijn dagen als actieheld nog niet geteld. Ik schat dat ik nog een jaar of tien kan meedraaien. En daarna kan ik altijd nog de Oude Wijze Man spelen. Smeer in, veeg af! (imiteert meester Miyagi uit 'The karate kid' en lacht zijn tanden bloot).
'Ik heb mezelf nooit als een actiester gezien. Ik ben veeleer toevallig in dat straatje beland. Mijn roots liggen in het theater, maar toen kreeg ik een paar filmrollen. Nu moet je weten dat krijgskunst mijn hobby is en zodra ik de kans kreeg om in een film te laten zien wat ik kon, was ik vertrokken. Actiesterren zijn nu eenmaal vaak niet de beste acteurs en omgekeerd zijn veel acteurs niet erg fysiek... Ziedaar mijn kleine niche.'
'Ik sta trouwens op het punt om een actiefilm te draaien met Abel Ferrara (Snipes speelde eerder mee in 'King of New York' van deze cultregisseur). Ik zal de gevechtsscènes wel voor mijn rekening nemen, hij mag de crazyavant-gardedingen doen.'
In 'Brooklyn's finest' speelt u een drugsbaron. Hebt u moeten terugdenken aan Nino Brown uit 'New Jack City'? Wesley Snipes: 'Uiteraard. En dat was veeleer een argument om de rol niet te aanvaarden. De mensen willen Nino Brown 2 zien, maar ik weiger hen dat te geven. Ik wil niet bijdragen tot het voortbestaan van het stereotype van de zwarte drugsdealer en topcrimineel.'
'Ik kwam toen ik die rol aanvaardde pas van de theaterschool en men hield me voor dat New Jack City een soort The Godfather zou worden, maar dan met getalenteerde zwarte acteurs. En wie zag ik op de set verschijnen? Ice-T, Ice-Cube en Vanilla Ice!' (lacht, alleen de rapper Ice-Tspeelde daadwerkelijk mee).
'Antoine Fuqua heeft me kunnen overtuigen om nog eens een drugsbaron te spelen omdat mijn personage deze keer na een lange celstraf heel anders tegen de dingen aankijkt - je wil trouwens niet weten hoeveel kerels me achteraf zijn komen vertellen dat zíj Nino Brown waren. Alsof dat een eer was!'
'Brooklyn's finest' is behoorlijk donker en schetst een deprimerend beeld van agenten. Hoe kijkt u daar als zelfverklaarde optimist tegenaan? Wesley Snipes: 'Welke demonen plagen je?, vroeg ik Antoine . Zo'n donkere film! Ongelukkig genoeg weerspiegelt Brooklyn's finest wel een keiharde werkelijkheid. Soms moet je het lelijke belichten zodat we allen samen de boel kunnen schoonvegen.'
'Ik ben in de jaren 1970 opgegroeid in de Bronx. In de heroïneperiode stikte het gebouw waar ik woonde van de verslaafden. Op geen enkele verdieping brandde licht, omdat de lampjes steeds weer gestolen werden. Je kon de junks horen spuiten en ruziën. Ik was negen en doodsbang dat ze me zouden vastgrijpen als ik naar mijn tante en nannymoest die een verdieping hoger woonden. Maar aan kinderen raakten ze toen gelukkig niet. Tegenwoordig worden kleine kinderen daarentegen schaamteloos ingezet en geëxploiteerd. Geldzucht en een gebrek aan respect hebben de boel zwaar verziekt.'
Brooklyn's Finest speelt vanaf vandaag in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Antoine Fuqua Cast: Richard Gere, Don Cheadle, Ethan Hawke Genre: Actie-, politiefilm Duur: 140 minuten
09-06-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
05-06-2010
Dossier vergeten sterren: deel 7: Dustin Hoffman.
Een gesprek met Dustin Hoffman(72 jaar) over heden, verleden en toekomst, én internationale politiek, en een mooie gelegenheid om terug te blikken op zijn imposante carrière. Ten slotte behoort de tweevoudige Oscarwinnaar samen met Jack Nicholson, Gene Hackman en Robert Duvall tot de boegbeelden van een invloedrijke generatie Amerikaanse methodacteurs. Bovendien heeft de geboren en getogen Los Angelino met - gaat u er gerust even voor zitten - The Graduate, Midnight Cowboy, Little Big Man, Straw Dogs, Papillon, Lenny, All the President's Men, Marathon Man, Kramer Vs Kramer, Tootsie en Rain Man intussen meer klassiekers op zijn cv dan om het even welke andere levende Hollywoodacteur. Hoffman blijkt achter de coulissen vooral een intelligente en grappige man.
Dustin Hoffman in Marathon Man
U volgt dus de internationale politiek? Dustin Hoffman: (knikt)Ik probeer op de hoogte te blijven. Van de Belgische situatie ken ik natuurlijk niet de details, maar ik heb er onlangs een stuk over gelezen in The New York Times
In het begin van uw carrière - toen u een aantal politiek getinte films maakte zoals All the President's Men - zei u nochtans vaak dat u niet in politiek geïnteresseerd was, alleen in goeie scripts en interessante rollen. Dustin Hoffman: Ik ben altijd in politieke feiten en ideeën geïnteresseerd geweest, niet in politici of in dat hele celebritygedoe. Ik zal je eens wat vertellen. Een paar jaar geleden inviteerde Silvio Berlusconi me voor de inhuldiging van zijn zoveelste nieuwe tv-station in Milaan. Ik ben daar ook naartoe gegaan, omdat vrienden ook gingen. En omdat hij mijn vrouw en mij gratis wou overvliegen. Het is een van de engste ervaringen van mijn leven geworden. Op een gegeven moment werd onze auto omsingeld door paparazzi. Ze begonnen hem heen en weer te duwen. Het was een compleet gekkenhuis. Ik wist zeker dat de auto over de kop zou gaan en dat ik gelyncht zou worden. Dat ze zoiets met Richard Nixon doen, tot daar aan toe. Maar met een simpele, altijd bescheiden gebleven acteur? Die avond heb ik tegen mijn vrouw gezegd: 'Géén Berlusconi meer. Géén politiek meer.' Mij zien ze nooit meer in de buurt van een politicus.
Dustin Hoffman en Robert Redford in All the President's Men
Als acteur is uw engagement niettemin afgenomen. De laatste jaren bent u vooral te zien in komedies en familiefilms. Robert Redford, uw leeftijdsgenoot en collega uit All the President's Men, is geëngageerder dan ooit tevoren. Bent u ontgoocheld in de politieke kracht van film? Of bent u gewoon ontgoocheld in de politiek? Dustin Hoffman: Goeie vraag. Promo-interviews voor nieuwe films noemen ze 'junkets', niet? Geef toe, dat woord zegt toch alles? Want hoelang hebben jij en ik om een gesprek te voeren? Twintig minuten? Ik doe dit al sinds 1967, toen ik doorbrak met The Graduate, en toen kon ik nog een vol uur met een journalist praten. Daarna werd het een halfuur, en straks mag je nog hooguit één vraag stellen. Het is een mooie metafoor voor de quotecultuur, die vooral in Amerika lelijk heeft toegeslagen. Het gaat alleen nog om slogans en spektakel, zowel in de filmindustrie als in de politiek. Onder George W. Bush heeft Amerika zijn culturele dieptepunt bereikt. Dat Redfords politieke films geen volk lokken, verbaast me dus niet. In de seventies, toen we samen All the President's Men maakten, was er tenminste nog een publiek dat opgevoed was om kritisch te zijn, om vragen te stellen.
Vroeger werden de filmstudio's geleid door mensen die effectief iets van film afwisten, en die gewoon hun investeringen probeerden terug te verdienen met een zo divers mogelijk aanbod. Nu zijn het ceo's die om het even wat zouden verkopen, en met al hun volstrekt identieke sequels en franchises spectaculaire winstcijfers willen voorleggen aan hun aandeelhouders. Zouden Midnight Cowboy, Lenny of All the President's Men vandaag nog door een studio worden gemaakt? In geen duizend jaar!
Er waren de voorbije jaren toch een paar kleine, politieke films die wél geld opbrachten en een publiek bereikten, zoals Good Night and Good Luck en Syriana? Dustin Hoffman: Dat waren geen films, dat waren mirakels. Tegenwoordig rekenen de studio's ook alles op voorhand uit. Hoeveel een film zal kosten, wat hij zal opbrengen en welk publiek hij zal bereiken. Mr. Magorium, bijvoorbeeld, is een kinderfilm zonder seks en geweld. Daarvan wisten ze onmiddellijk dat hij niet sterk zou openen. Omdat het vooral tieners zijn die de nieuwe films platlopen. En omdat ouders die met hun kinderen willen gaan soms een paar weken nodig hebben vooraleer ze tijd kunnen vrijmaken.
Dustin Hoffman en Anne Bancroft in the Graduate
Is er ook niet enorm veel veranderd voor de acteurs? U staat bekend als een gedreven methodacteur die zijn rollen uitvoerig voorbereidt. Heeft dat in tijden van computeranimatie en performance capturing nog wel zin? Dustin Hoffman: Daar zeg je me wat. Als je Jaws vergelijkt met Beowulf, die nieuwe, hypergeavanceerde film in digitale 3D, dan zaten we dertig jaar geleden nog in de prehistorie. We zijn niet ver van het punt verwijderd waarop je volledig digitale filmsterren in volledig digitale films zult hebben, zonder dat je nog enig verschil merkt met de echte acteurs.
Bang dat u straks zonder werk zit? Dustin Hoffman: Nee. Ik ben wel bang dat ik straks dood ben. Maar wat mij betreft, mogen die digitale acteurs nú aanrukken. Stel je voor dat ik dankzij die computereffecten nog zou kunnen meespelen in de sequel op The Graduate. Of in Tootsie, maar dan met een echte vagina. Eindelijk een nieuwe wereld die opengaat. (lacht)
Dustin Hoffman in Billy Bathgate U zit blijkbaar met uw leeftijd. Of houdt u graag het kind in uzelf wakker? Dustin Hoffman: De twee. Ik kan moeilijk blijven beweren dat ik van middelbare leeftijd ben, want zoveel 140-jarigen ken ik niet. Anderzijds doe ik al jaren mijn best om volwassen te zijn, maar dat is nog niet hetzelfde als a grown-up. Dat zijn valse volwassenen, lieden in pak en das die oorlog voeren om de vrede te bewaren. Of verzekeringen verkopen en dan geen cent uitbetalen wanneer er een orkaan over New Orleans raast. Aan dat soort hypocrisie en machtsspelletjes weiger ik mee te doen. Is Bush een volwassene? Vergeet het. He's a grown-up.
Vlak voor de invasie van Irak hebt u tijdens het filmfestival van Berlijn een emotionele speech gehouden tegen de oorlog, wat toen zeker niet bon ton was. Vreesde u niet om, net als Norman Mailer, George Clooney en Susan Sontag, voor landverrader uitgescholden te worden? Dustin Hoffman: Ik was niet van plan die toespraak te houden; het was meer een emotionele opwelling dan wat anders. Maar ik meende elk woord tot in de toppen van mijn tenen. Ze hadden me tijdens het festival uitgenodigd voor een Unicefgala, en ik had eerlijk gezegd al een paar glazen op. Plots vroeg iemand me of ik een speech wou geven. Een halfuur later ben ik het podium opgeklauterd en heb ik de beste toespraak van mijn leven gegeven. Ze staat zelfs nog altijd op het internet. Ik zei: 'Ze manipuleren het verdriet om 9/11 om een oorlog te kunnen beginnen. Ik ben niet tegen Amerika. Ik ben niet tegen baseball. Ik ben niet tegen rock-'n-roll. Ik ben niet tegen jazz. Maar ik ben wél tegen de beslissing van onze regering om Irak binnen te vallen.' En ik kreeg verdorie meer applaus dan toen ik een Oscar won.
Waar ik gewoon niet bij kon, was de flagrante manier waarop Bush de bevolking zat voor te liegen. De Vietnamoorlog was ook gebaseerd op leugens, maar toen leefden we nog niet in een multimediamaatschappij en konden de feiten nauwelijks worden gecheckt. Nu wisten we dat Irak geen massavernietigingswapens had en niet de minste bedreiging vormde. Ik herinner me nog dat Condoleezza Rice zei: 'We gaan niet op de paddenstoelwolk zitten wachten.' Complete bullshit natuurlijk, maar wel een krachtig beeld en de perfecte slogan om iedereen de stuipen op het lijf te jagen. Maar het is natuurlijk niet alleen de schuld van de politici. Ook mijn collega-acteurs, regisseurs, producenten en videogameontwerpers moeten maar eens dringend ophouden met al die gewelddadige films te maken. Ze maken geweld almaar acceptabeler. (kwaad) Hou er toch verdomme mee op!
Dustin Hoffman en Meryl Streep in Kramer vs. Kramer
Met permissie, maar in Straw Dogs en Marathon Man zaten ook brutale geweldscènes, die voor hun tijd zelfs baanbrekend waren. Dustin Hoffman: Maar dat waren géén hersenloze films. Het waren ook geen 'geweldfilms'. Ze gingen weliswaar over geweld, over hoever een mens kan en mag gaan. Maar ze wierpen vragen op en waren confronterend, wat je van de gemiddelde actiefilm tegenwoordig niet meer kunt beweren. Vandaar dat ik de jongste jaren vooral komedies en familiefilms doe. Ik ben die oorlogsporno spuugzat.
Heeft uw keuze voor komedies en familiefilms ook niet te maken met het feit dat u nog weinig goeie, dramatische hoofdrollen aangeboden krijgt en u zich noodgedwongen met bijrollen moet verzoenen? Dustin Hoffman: Ook. Daar ga ik niet over zitten liegen. Als je een zekere leeftijd voorbij bent en je heet niet Sean Connery, dan moet je accepteren dat je minder wordt gevraagd voor een hoofdrol. Daar heb ik vrede mee. Tien jaar geleden zei mijn vrouw me: 'Waarom ben je toch altijd zo kritisch voor jezelf en ga je zo diep voor je rollen? Probeer nu toch eens te relaxen en intuïtief een rol te kiezen.' En dat heb ik sindsdien ook gedaan. Ik heb een komedie zoals Meet the Fockers gedaan zonder het script te lezen, gewoon omdat ik graag wou samenwerken met Robert de Niro, Ben Stiller en Barbra Streisand. En ik heb Perfume gedaan omdat ik het boek van Patrick Süskind geweldig vond en een fan was van de Duitse regisseur Tom Tykwer. Vroeger zou ik weken nodig hebben gehad om die beslissingen te nemen. Nu zeg ik meteen 'ja' of 'nee'. En ik kijk niet meer om.
Dustin Hoffman en Sean Connery in Family business
05-06-2010 om 17:48
geschreven door Patje007
03-06-2010
Cynthia Nixon daarentegen is haar Sex and the City-personage nog lang niet beu: 'Miranda gaat steeds meer op mezelf lijken'.
Filmcritici mogen dan al hun neus ophalen voor de tweede 'Sex and the city'-film, de fans krijgen er maar niet genoeg van. Ook Cynthia Nixon is nog steeds blij met haar personage Miranda. 'Ze is in de loop der jaren steeds meer op mezelf gaan lijken', zegt de Amerikaanse actrice.
Als de roodharige advocate Miranda Hobbes staat ze altijd een beetje in de schaduw van Sarah Jessica Parker en Kim Cattrall, maar Cynthia Nixon (44) is allesbehalve een grijze muis. In het echte leven kunnen dure designerkleren haar gestolen worden, overwon ze borstkanker, is ze blond, moeder van twee kinderen uit een huwelijk dat zeven jaar geleden op de klippen liep én sinds enkele jaren openlijk lesbisch. Over haar privéleven praat de actrice zelden, maar over haar personage Miranda wil ze wel wat kwijt. 'Ik ben zachter dan Miranda, maar Miranda is in de loop der jaren meer op mezelf beginnen te lijken', zegt ze.
Hoe was het om opnieuw in de huid van Miranda te kruipen? Cynthia Nixon: 'Opwindend, omdat Michael Patrick King (regisseur en scenarioschrijver) er steeds opnieuw in slaagt om onze personages te laten evolueren. Ook Miranda is veel veranderd in de loop der jaren. In het allereerste seizoen van Sex and the city was ze bitter, cynisch, achterdochtig en liep ze de hele tijd op de toppen van haar tenen. De Miranda van nu is een redelijk gelukkige vrouw en moeder. Haar carrière is nog steeds heel belangrijk, maar in de tweede Sex and the city-film gebeuren er dingen waardoor ze die carrière anders gaat bekijken. Als prille veertiger moet Miranda plots uitzoeken wie ze is en wat het leven voor haar nog in petto heeft. Gelukkig kan ze rekenen op de steun van haar man Steve. In de vorige film had hun relatie een zware dip, maar nu zijn ze weer een fijn koppel. Steve is degene die Miranda aanmoedigt om niet langer met zich te laten sollen. Dat betekent heel veel voor haar.'
Fashionista's komen ook weer uitgebreid aan hun trekken. Cynthia Nixon: 'Ja, ook Miranda krijgt weer haar deel van de modekoek. Miranda heeft het geld voor de juiste kapsels, juwelen, kleren, schoenen en niet te vergeten, handtassen. Zelfs in de scènes in het Midden-Oosten laat ons modegevoel ons niet in de steek. Maar het blijft wel realistisch, het mocht niet te provocerend worden. Zeker niet voor Miranda, die erg veel belang hecht aan sociale codes.'
Was u ooit al in het Midden-Oosten geweest? Cynthia Nixon: 'Nee, nooit. De hele ploeg is naar Casablanca gevlogen, en vandaar werden we naar Marrakesh gebracht, waar het grootste deel van de opnames plaatsvond. De mensen zijn er erg gastvrij. Ze vinden het heerlijk om je thuis te ontvangen. Ik ben een theefan, dus ik genoot met volle teugen van de groene thee die ze me overal aanboden, met verse munt, zálig. We vlogen ook naar Erfoud, een fantastisch gebied met ongerepte woestijn. Overal duinen, zover je kon kijken. Ik had zo'n landschap al gezien in films als Lawrence of Arabia, en ik had het gevoel dat ik in een filmdecor was beland. Ook al heb je die woestijn vlakbij je neus, dan nog lijkt het een postkaart. '
'Sex and the city' heeft nog steeds een schare heel trouwe fans die maar niet genoeg krijgen van de avonturen van de vier vriendinnen. Verbaast u dat? Cynthia Nixon: 'Ja, nog steeds, na al die jaren. We zijn verrast, maar ook ontroerd dat ons publiek onze personages zo trouw blijft volgen.'
Hoe is de relatie met uw drie co-actrices? Cynthia Nixon: 'Wel, we kennen elkaar nu al zo lang, twaalf jaar ongeveer. Mijn dochter Samantha is dertien geworden tijdens de opnames van deze film. Ze was acht maanden toen we de pilootaflevering van de tv-serie draaiden. We hebben samen en apart veel meegemaakt. We houden van elkaar, we steunen elkaar. Natuurlijk zijn er af en toe wel eens strubbelingetjes geweest, maar de geruchten in de pers dat we niet meer tegen elkaar spraken, zijn flink overdreven. Tijdens de opnames van de film zijn we wel weer meer naar elkaar toegegroeid. We gingen samen op stap, aten samen, gingen samen winkelen. Zowel bij de acteurs als de filmcrew zijn er banden gesmeed.'
Stel dat er een derde film komt: hoe ziet u de toekomst van Miranda? Cynthia Nixon: 'Ik denk dat ze meer controle krijgt over haar leven. Zeker nu ze ouder en wijzer wordt, moet ze stilaan weten wat ze echt wil. Het zou mij niet verbazen dat ze een eigen advocatenfirmaatje zou oprichten. Volgens mij zou ze dat heel goed doen.'
03-06-2010 om 20:27
geschreven door Patje007
02-06-2010
Sarah Jessica Parker krijgt stilaan genoeg van Carrie: «Na een tijd verlang je naar iets anders»
Dankzij Sex and the City werd Sarah Jessica Parker een superster, een mode-icoon en een van de best betaalde actrices. Ook de tweede bioscoopfilm gebaseerd op de serie betekent kassa voor Parker: ze kreeg naar verluidt 15 miljoen dollar. Een gesprek met de ster, die zich opvallend bewust is van haar imago en verantwoordelijkheid.
Speelde u deze sequel met een derde film in het hoofd? Sarah Jessica Parker: «Neen. We dachten bij de eerste bioscoopfilm dat we het laatste van Sex and the City hadden gezien. We hebben tijdens de opnames geen enkele keer over een mogelijk vervolg gepraat. Zo hebben we het altijd gedaan. We koesteren elke dag omdat we zo dol zijn op onze job.»
Wordt het niet vervelend om altijd Carrie te spelen ? Sarah Jessica Parker: «Ach neen. Ik vind het heel leuk om tijd met Carrie Bradshaw door te brengen. Maar ik ben nu eenmaal een actrice en wil nieuwe dingen verkennen. Ik vind Carrie belangrijk, maar daarnaast moet ik andere rollen kunnen spelen. Het is goed voor je psyche als je af en toe onbekend terrein verkent. Beeld jij je in dat je altijd over hetzelfde zou moeten schrijven. Misschien vind je het onderwerp wel interessant, maar na een tijd verlang je toch ook naar wat anders.»
De serie Sex and the City heeft het vooral over relaties. Wat is volgens u het geheim van een goede relatie? Sarah Jessica Parker: «Ik zou niet weten wat werkt voor andere mensen. Ik kan immers alleen maar praten over mijn eigen relatie. En zelfs die relatie kan je op veel verschillende manieren interpreteren. Dus kan ik die vraag niet beantwoorden. Ik denk trouwens dat niemand dat zal kunnen.»
Kan een mode-icoon zoals u fouten maken op dat vlak? Sarah Jessica Parker: «Zeker. Al mijn fouten zijn zelfs uitgebreid gedocumenteerd. Je kan er echt niet naast kijken. Maar gelukkig heb ik die fouten ook gemaakt samen met een hele generatie. Ik was dus zeker niet alleen. Ik ben zoals veel andere vrouwen het slachtoffer geweest van modeverschijnsels.»
Sex and the City is een liefdesverklaring aan New York. Maar waar zou u het liefst van al wonen? Sarah Jessica Parker: «Eigenlijk kan het me niet schelen waar ik woon, als ik maar bij mijn kinderen ben. Maar mocht ik kunnen kiezen en mijn kinderen mogen meegaan, dan zou ik in nog altijd in New York City willen wonen. We hebben momenteel ook een huis op het platteland in Ierland. Eveneens een bewuste keuze. Ik vind het enggeestig om altijd op dezelfde plek te willen blijven en geen andere landen en steden te verkennen. Het is bovendien leerzaam voor de kinderen.»
Wat is het beste en het slechtste aan uw job? Sarah Jessica Parker: «Het beste is dat ik drie gezonde kinderen heb en dat ik genoeg verdien zodat ik goed voor hen kan zorgen. Mijn zoon kan bijvoorbeeld naar de school gaan waar hij zich goed voelt en ik kan mijn kroost grootbrengen in New York City. De rest is van geen tel. Ik moet hard werken, dat wel. Maar ik ben gezegend met gezonde kinderen. Dat is onbetaalbaar.»
U bent niet weg te slaan uit modemagazines en roddelblaadjes. Leest u die eigenlijk? Sarah Jessica Parker: «Neen, en op het internet volg ik het ook niet. Ik heb trouwens totaal geen idee van hoe een computer werkt. Ik ben gezegend met onwetendheid. Ik heb enkel een telefoon nodig, want ik moet weten hoe het met mijn kinderen, mijn echtgenoot en mijn familie is.»
Sex and the City 2 speelt sinds vandaag in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Michael Patrick King Cast: Sarah Jessica Parker, Kim Cattrall Duur: 150 minuten Genre: Komedie
02-06-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
01-06-2010
Law Abiding Citizen.
Law Abiding Citizen speelt vanaf 2 juni 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: F. Gary Gray Cast: Gerard Butler, Jamie Fox Duur: 109 minuten Genre: Actie, thriller