Ook bij ons loopt het storm voor 'Skyfall' , waarin 007’s vertrouwen in zijn chef M(rol van Judi
Dench) zwaar op de proef wordt gesteld.
Precieze cijfers worden vandaag pas bekendgemaakt, maar via Sony werd vernomen dat van
alle Belgen die van vrijdag tot en met zondag naar de bioscoop gingen, zowat de helft een tick-
et voor 'Skyfall' kocht.

De film doet het overigens wereldwijd uitstekend. In alle 25 landen waar hij afgelopen week-
end uitkwam, staat hij op nummer één, goed voor een opbrengst van al 60 miljoen euro. Daar
zal nog een aanzienlijk bedrag bij komen wanneer 'Skyfall' op 9 november de Amerikaanse
bioscopen bereikt.



De reden voor dat succes? Een sterk verhaal, een schitterende schurk(rol van Javier Bardem–
én een mysterieuze Bondgirl.

Ook James Bond laat zich inpakken door haar charmes: hij duikt met Severine de douche in
voor meer dan zomaar een wissewasje. ‘Douchen met Daniel Craig, wie zou daar nu iets te-
gen kunnen hebben?’, zegt Marlohe, die er wel aan toevoegt dat een naaktscène altijd iets on-
gemakkelijks heeft. De actrice heeft er nochtans ervaring mee, want in de Franse ziekenhuis-
reeks 'Equipe médicale d’urgence' etaleerde ze haar talenten in een stomende vrijscène.

Marlohe is met haar 33 een van de oudste Bondgirls ooit. Ze startte haar carrière als model,
haalde onder meer de cover van Vogue , en probeerde het daarna als actrice.


Bérénice Marlohe:
Het viel tegen om goede rollen te vinden, dus trok ik naar Hollywood. Daar
hoorde ik dat ze actrices voor de nieuwe James Bond zochten. Ik stuurde brutaalweg een mail
naar de castingdirectrice van 'Skyfall'. Tot mijn verbazing werkte het. Ik mocht in Londen auditie
doen voor regisseur Sam Mendes en daarna met Daniel Craig.

Naar verluidt was het Craig die Marlohe als Bondgirl uitkoos.

Bérénice Marlohe: Maar ik heb van bij het begin duidelijk gemaakt dat ik méér wou zijn dan het
meisje dat in bikini paradeert. Ik zet graag mysterieuze vrouwen neer, een beetje zoals ik zelf ben.
Ik ben tenslotte een kwart Chinees, een kwart Cambodjaans en de helft Frans. Eigenlijk ben ik ook
bijna Vlaams want mijn moeders roots liggen in Frans Vlaanderen.’

In 'Skyfall' heeft Marlohe nauwelijks actiescènes.


Bérénice Marlohe:
Toch stond ik er op schietles te krijgen. Als je in een 007 speelt, moet je toch
de kruitdampen van een pistool hebben opgesnoven? Ik heb mogen oefenen met een Beretta en
dat heeft mijn concentratie aangescherpt. Of ik een goede schutter ben? Geen idee. Mijn schiet-
schijf zat al vol gaten toen ik begon. Ik weet dus niet of ik ook maar één keer raak heb geschoten.