Law Abiding Citizen speelt vanaf 2 juni 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: F. Gary Gray Cast: Gerard Butler, Jamie Fox Duur: 109 minuten Genre: Actie, thriller
01-06-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
30-05-2010
Ben Kingsley heeft ster op Walk of Fame.
De Britse acteur Sir Ben Kingsley heeft zijn eigen ster gekregen op de beroemde Hollywood Walk of Fame in Los Angeles. Dat staat op de website van de BBC. De ster werd donderdag onthuld.
Naast de 66-jarige acteur was onder anderen acteur Bruce Willis van de partij. "Dat ik hier nu naast jou sta is iets waarvan ik nooit had durven dromen toen ik opgroeide in Engeland", zei Kingsley. Hij noemde het 'een eer' om vanaf nu 'deel uit te maken van de architectuur van deze uitzonderlijke stad'. Kingsley, wiens echte naam Krishna Pandit Bhanji is, is vooral bekend van zijn vertolking van Gandhi in de gelijknamige film uit 1982. Voor zijn rol als de Indiase vrijheidsstrijder ontving hij een Oscar. Hij ontving Oscar-nominaties voor zijn rollen in de films 'Bugsy' (1991), 'Sexy Beast' (2001) en 'House of Sand and Fog' (2003). Momenteel is Kingsley te bewonderen in de film 'The Prince of Persia: The Sands of Time'.
30-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
29-05-2010
Acteur Dennis Hopper(74) overleden.
De Amerikaanse acteur, regisseur en kunstschilder Dennis Hopper is op 74-jarige leeftijd overleden. Hij stierf in het Californische Venice, omringd door familie en vrienden.
Hopper maakte in de jaren zestig en zeventig naam met films die bepaalden hoe Amerika zichzelf zag, zoals 'Easy Rider' en 'Apocalypse Now'.
Hij koos vaak voor de rol van buitenbeentje of vreemdeling en groeide zo in de afgelopen vijftig jaar uit tot één van de bekendste Amerikaanse acteurs. Hij werd twee keer genomineerd voor een Oscar.
Hopper had al geruime tijd prostaatkanker. Op de valreep kreeg hij eind maart nog een ster op Hollywood Boulevard. Hopper kon bij de ceremonie aanwezig zijn, maar verder kwam de sterk verzwakte acteur niet veel meer buiten de deur.
Easy Rider
Hopper had als tiener al veel kleine tv-rolletjes en een enkele bijrol (bijvoorbeeld met James Dean in 'Rebel without a Cause') op zijn naam staan, maar hij brak in 1969 door met Easy Rider.
De basis voor de film was gelegd met 'The Trip' van B-film-regisseur Roger Corman, waarin Hopper samenwerkte met de beginnende acteurs Jack Nicholson en Peter Fonda. Samen met hen maakte hij als regisseur en hoofdrolspeler de roadmovie.
Easy Rider was baanbrekend door het onderwerp en het gebruik van populaire muziek van Steppenwolf ('Born to be Wild') en The Byrds.
Op hun reis van Californië naar New Orleans passeren Billy (Hopper) en Captain America (Fonda) een dwarsdoorsnede van de VS in de jaren zestig: idealistische boeren, hippies in een commune en de bekrompen burgers die drugsgebruik maar niets vinden.
De film maakte als geen andere de idealen van de hippiebeweging bekend bij het grote publiek, maar was tevens het symbolische einde van de hippiecultuur: Billy en Captain America worden aan het einde neergeschoten door kleinzielige boerenpummels.
Crisis
Na het succes van 'Easy Rider' kwam Hopper in een artistieke en persoonlijke crisis. Hij gebruikte veel drugs, scheidde twee keer in twee jaar en voerde openlijk ruzie met Peter Fonda. Zijn nieuwe film 'The Last Movie' werd door publiek en critici neergesabeld.
Hoewel hij in 'Apocalypse Now' (1979) een kleine maar memorabele rol had als doorgedraaide persfotograaf, duurde een comeback tot midden jaren tachtig. Eerst zette hij in 'Blue Velvet' een psychopathische crimineel neer (compleet met lachgasverslaving). Daarna kreeg hij een Oscarnominatie voor 'Hoosiers', waarin hij een aan lager wal geraakte man speelde die een comeback maakte als de coach van zijn zoon. Die rol was hem op het lijf geschreven.
Kunst
Naast succes op het witte doek was Hopper ook een gerenommeerd kunstenaar. Hij schilderde, fotografeerde en was beeldhouwer. Vooral zijn portretten uit de jaren zestig werden bekend. In 2001 exposeerde hij nog in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Slechterik
Omdat hij het in 'Blue Velvet' zo goed had gedaan als bad guy, werd Hopper regelmatig gecast als slechterik: bommenlegger in 'Speed', huurmoordenaar in 'Red Rock West' en piraat in 'Waterworld'.
In de laatste jaren van zijn leven keerde hij nog enkele keren terug naar waar hij ooit begon, het kleine scherm. Hij speelde de tegenstander van Jack Bauer in het eerste seizoen van '24' en een platenproducer in 'Crash', de tv-serie geïnspireerd door de gelijknamige film.
Scheiding
De laatste maanden van zijn leven haalde Hopper nog de koppen van de tabloids met een smerige scheiding van zijn vijfde vrouw Victoria Duffy. Hopper beschuldigde haar van diefstal en zei dat zij zijn behandeling tegen kanker tegenwerkte.
Het was misschien wel een toepasselijk einde voor een leven vol passie, drugs en drama. "Ik ben niet zo iemand die terugkijkt op zijn leven", zei hij ooit. "Zo fijn was het allemaal namelijk niet. Ik heb veel goede herinneringen, maar ook een paar bijzonder donkere. Maar ik geloof niet dat ik er iets aan zou willen veranderen."
29-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
James Franco: rebel without applause.
Vijf jaar geleden was hij de nieuwe James Dean, maar sindsdien grossierde hij alleen maar in flops en bijrollen. Gaat hij de geschiedenis in als James Fiasco?
Het kan verkeren. Toen James Franco enkele jaren geleden doorbrak met zijn rol als de gekwelde filmheld James Dean, die hij met brio en diep gerimpeld voorhoofd vertolkte in de gelijknamige tv-biopic, werd de gecultiveerde Califoniër een gouden toekomst voorspeld. En toen hij even later met zijn bijrol in de megablockbusterSpider-Man bewees ook bij het mainstreampubliek in de smaak te vallen, leek hij helemaal voorbestemd voor het supersterrendom. 'Le nouveau DiCaprio est arrivé' werd hier en daar al enthousiast getoeterd. Dat bleek voorbarig, want sindsdien wist Franco amper de verwachtingen in te lossen. Sterker nog: bijna álle films waarin hij als leading man werd gecast, draaiden om de meest uiteenlopende redenen op bescheiden tot regelrechte fiasco's uit. Zo zag hij het prestigieuze oorlogsepos The Great Raid (2005) mee ten onder gaan in de zwanenzang van productiefirma Miramax (de film werd door de broertjes Weinstein meer dan twee jaar lang in de ijskast gestopt en na hun definitieve split met Disney snel-snel in de zalen gedropt), terwijl het al even groots opgezette historische epos Tristan & Isolde (2006) gebukt ging onder reshoots, knipbeurten en comateuze pr.
James Franco in The Great Raid
Voeg daar nog enkele pijnlijke missers aan toe zoals Sonny (2003), het gerateerde regiedebuut van Nicolas Cage; Disneys spectaculair geflopte mariniersdrama Annapolis (2006) en drie obscure indie-films die Franco zelf regisseerde, maar die alleen door de spreekwoordelijke paardenkop werden gezien (The Ape en Fool's Gold, beide uit 2005 én het recentere Good Time Max) en je begrijpt dat Franco's kunstzinnige ego - de man schildert, schrijft toneelstukken, zucht vaker dan hij praat en háát promotournees - op zijn minst enkele barstjes begon te vertonen. 'Toch heb ik geen spijt van de keuzes die ik heb gemaakt', stelt de would-be en should-be ster tijdens een ontmoeting in Londen. 'Op papier zagen die projecten er veelbelovend uit en ik heb er altijd iets van opgestoken. Maar ik ben de eerste om toe te geven dat ze niet het verhoopte resultaat hebben opgeleverd.'
Dure spektakelfilms als 'The Great Raid' en 'Tristan & Isolde' hadden een ster van je moeten maken, maar werden commerciële debacles. Lag je daar wakker van? James Franco: Ja. Niet in de eerste plaats voor mezelf, maar omdat die films een veel beter lot verdienden. Met name over die twee titels was ik wél tevreden. Het was goed gemaakt entertainment voor een groot publiek. Om allerlei redenen is het echter fout gelopen. Problemen met de productiefirma, slechte timing, negatieve geruchten die het publiek afschrikten... (zucht) Weet je: op een gegeven moment wilde ik er de brui aan geven. Ik voelde me een aapje in een mediacircus en werd écht depressief van al die negatieve recensies. Daarom ook ben ik opnieuw beginnen studeren en trek ik weer meer tijd uit om te schilderen.
Wat studeer je? James Franco: Engelse literatuur en creative writing aan de UCLA. Mijn bachelordiploma had ik al, maar ik ben indertijd moeten stoppen omdat mijn acteercarrière te veel tijd in beslag nam.
James Franco in Pineapple Express
Maar je blijft ondertussen wel acteren? James Franco: Zeker. Door een stap achteruit te zetten, begreep ik weer waarom ik ooit met acteren was begonnen. Mijn passie laaide weer op. Het was ook een goeie zet om weer met literatuur bezig te zijn in plaats van alleen maar met filmscripts. Het helpt je relativeren en brengt opnieuw zuurstof naar je hersenen. Anthony Hopkins zei ooit: 'In een carrière maak je hooguit tien films die ertoe doen. De rest is overbodig en het herbekijken niet waard. Alleen weet je nooit op voorhand of je met een van die tien bezig bent.' Met die ingesteldheid wil ik voortaan door het leven: altijd je uiterste best doen, maar niet wakker liggen van het resultaat.
Je schrijft toneelstukken, schildert en regisseert. Is acteren in zo'n 'Spider-Man'-film dan niet gewoon een goed betaald klusje tussendoor? James Franco: (lacht) Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit comics lees en dat de meeste superheldenfilms me niks zeggen. Maar Spider-Man steekt er kwalitatief echt wel bovenuit. Sam Raimi is een geweldige regisseur, ik kan met fantastische collega's werken als Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Willem Dafoe en noem maar op. En vooral: die films gáán ook ergens over. Het is geen orgie van special effects. Mijn personage Harry ondergaat een volledige transformatie en wordt geconfronteerd met intense gevoelens van wraak, jaloezie en verdriet. Het is meer dan een blits pakje aantrekken en wat staan gesticuleren tussen bluescreens.
Put je niet veel meer voldoening uit schilderen? James Franco: Het is in elk geval een persoonlijker uitlaatklep. Films maken en acteren doe je in groep. Als schilder sta je alleen voor het canvas en ben je ook alleen verantwoordelijk voor het resultaat. Het is zelfexpressie in zijn meest essentiële vorm. Ik kan er ook beter mee om als mensen mijn schilderijen slecht vinden dan als ze films kraken waarin ik maar een klein radertje ben. Ik ben nogal een controlefreak.
Scène uit Tristan & Isolde
Hoe ver reiken je ambities als schilder? James Franco: Ik doe het veel en graag, maar ik besef dat ik nog geen topper ben. Gisteren heb ik Tate Modern bezocht en het ziet er niet naar uit dat daar gauw een van mijn werken zal hangen. Maar als alles goed gaat, ga ik straks wel voor het eerst in een Londense galerij tentoonstellen. Dat schrikt me trouwens meer af dan de recensies van mijn films. (lacht)
Naast 'Spider-Man' liep inmiddels ook 'Flyboys'(2007) in de zalen, een oorlogsfilm over vliegeniers uit de Eerste Wereldoorlog. Klopt het dat je daarvoor speciaal een pilotenbrevet hebt behaald? James Franco: (knikt) Ik heb me altijd al redelijk obsessief op mijn rollen voorbereid en in dit geval had ik mijn contract getekend vier maanden voor de opnames moesten beginnen. Aangezien er veel vliegscènes inzaten en ik voldoende tijd had, heb ik dan maar besloten om vlieglessen te nemen. En met succes. Wat dat betreft spiegelde ik me aan een van mijn grote voorbeelden: Steve McQueen. Die speelde ook ooit een piloot in een oorlogsfilm en haalde daarvoor ook speciaal zijn vliegbrevet. Da's geen kwestie van stoer doen of te veel vrije tijd hebben. Zoiets komt je vertolking wel degelijk ten goede. Als je McQueen in een vliegtuig ziet zitten, voelt dat perfect natuurlijk aan en zie je gewoon dat hij weet op welke knoppen hij moet drukken.
Scène uit Flyboys
Van research gesproken: voor je rol in 'City by the Sea' heb je ooit een week rondgezworven tussen de daklozen van New York. James Franco: Inderdaad. Ik heb toen ook met verschillende junks opgetrokken. Belangrijkste les: dat je als acteur vooral niet te veel moet klagen. Zo lastig is ons leven uiteindelijk niet. En wat me toen ook opviel: hoe minder men heeft, hoe vrijgeviger en solidairder men wordt. Héél leerzaam voor iemand die uit een wereldje komt waar alles om geld draait.
Wat heb je van je rol als James Dean geleerd? James Franco: Dat Dean géén poseur was, maar een van de grootste en meest vernieuwende acteurs aller tijden, samen met Marlon Brando. Hij heeft me ook geleerd dat je je eigen persoonlijkheid in je rollen moet leggen. Je moet niet bang zijn om een script naar je hand te zetten en af te gaan op je instinct. Dat probeer ik ook altijd te doen, zelfs al krijgt een regisseur het daarvan wel eens op zijn heupen.
Al veel regisseurs tot razernij gedreven? James Franco: (lacht)Je moet weten wanneer je kunt improviseren en vooral wanneer niét. In de kleine independentfilms die ik zelf regisseer, heb ik niets liever dan dat acteurs zoveel mogelijk eigen inbreng hebben. Ook Robert Altman - met wie ik The Company heb gemaakt - moedigde zijn cast daarin altijd aan. Alleen moet je niet plots verrassend uit de hoek willen komen tijdens een actiescène in Spider-Man. Eén zo'n shot kost tienduizenden dollars en uren voorbereiding.
James Franco en Kirsten Dunst in Spider-Man 3
Over wijlen Altman gesproken: waren jullie niet van plan om samen nog een film te maken? James Franco: Twee zelfs. Een dag voor zijn dood hadden we het er nog over aan de telefoon - we waren goed bevriend geraakt. De eerste, die Paint heette en over het New Yorkse kunstwereldje ging, was inmiddels afgevoerd, maar Robert was al druk met een nieuw project bezig: Hands on a Hard Body, een ensemblefilm gebaseerd op een documentaire over Texaanse autofreaks. Robert was écht creatief tot de laatste snik, een mentor voor zijn acteurs en een van mijn helden als regisseur. We zullen hem vreselijk missen.
James Franco in Flyboys
29-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
27-05-2010
Brooklyn's Finest.
Regie: Antoine Fuqua Cast: Richard Gere, Don Cheadle Release: 9 juni 2010 Duur: 140 minuten Genre: Actie
27-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
De 10 zomerfilms van 2010.
Wat heeft de filmzomer van 2010 in petto? Een stel vriendinnen op stiletto's, oude en nieuwe actiehelden en dito tekenfilmsterren, vampiers en tovenaars. Laat die hittegolf maar komen!
2 JUNI: SEX AND THE CITY 2 Carrie, Samantha, Miranda en Charlotte zijn terug in een nieuw avontuur vol glamour, humor, nieuwe schoenen en nieuwe dilemmas. Twee jaar na haar huwelijk met Big maakt Carrie zich zorgen dat ze stilaan een verveelde huisvrouw wordt. Maar dan loopt ze haar oude vlam Aidan tegen het lijf en de chemie tussen hen blijkt nog lang niet verdwenen. Hoewel de kritieken voor de eerste Sex and the city-film niet denderend waren, bracht die wereldwijd wel bijna 400 miljoen euro op, dus Sarah Jessica Parker en haar vriendinnen hopen dat de kassa weer zodanig hard rinkelt dat ze aan deel drie kunnen beginnen.
16 JUNI: THE A-TEAM Nostalgie ten top met de filmversie van The A-Team, de tv-serie die in de jaren 80 miljoenen tieners aan de buis kluisterde. De vier oorlogsveteranen Hannibal, Murdock, Face en B.A. komen ook in de film van de ene benarde situatie in de andere terecht. Mr. T is er helaas niet bij, maar Jessica Biel en enkele spectaculaire actiescènes maken dat ongetwijfeld goed.
23 JUNI: TOY STORY 3 Met Toy Story begon bijna 15 jaar geleden de digitale revolutie in de animatiewereld. Disney en Pixar halen goudhaantjes Woody en Buzz Lightyear nog eens uit de kast voor een derde avontuur, in 3D deze keer. Andy gaat studeren en dus dumpt hij zijn speelgoed in een kindercrèche. Maar Woody en Buzz en hun speelgoedvrienden zien dat natuurlijk helemaal niet zitten en verenigen hun krachten. Dé animatietopper deze zomer voor jong en oud.
30 JUNI: TWILIGHT: ECLIPSE Horden tienermeisjes en oudere vampierenfans stormen ongetwijfeld weer halsoverkop naar de bioscoop voor Eclipse, het derde deel in The Twilight saga. Bella wordt nog steeds verscheurd tussen haar gevoelens voor Edward en Jacob. Tot overmaat van ramp komt de wrede vampier Victoria weer op de proppen die nog steeds op wraak zint. Al snel gaat Seattle gebukt onder een reeks mysterieuze moorden. Edward en Jacob reiken elkaar noodgedwongen de hand, want enkel samen kunnen de vampieren en de weerwolven het gevaar afwenden en Bella beschermen. Naar verluidt de spannendste Twilight tot nu toe!
14 JULI: SHREK FOREVER AFTER Ook DreamWorks laat een oude tekenfilmheld weer opdraven: de groene oger Shrek. Het derde deel viel wat tegen, maar in Shrek Forever after zou Shrek in schoonheid eindigen. In het vierde deel is de oger een gewone familieman geworden, en dat zint hem niet echt. Hij verlangt terug naar de tijd waarin hij de dorpelingen de stuipen op het lijf joeg. Tegen beter weten in sluit hij een deal met de gladde praatjesmaker Repelsteeltje.
21 JULI: THE KARATE KID Niet Will Smith, maar zijn 12-jarige zoon Jaden Smith steelt deze zomer de show in de remake van The karate kid. Dre Parker had een van de populairste kinderen van Detroit kunnen zijn, maar een nieuwe wending in de carrière van zijn moeder brengt hem naar... China. Dre valt onmiddellijk voor de charmes van zijn klasgenote Mei Yin maar culturele verschillen maken hun vriendschap onmogelijk. Bovendien krijgt hij het aan de stok met Cheng, de relschopper van de klas, die een Kung Fu-wonderkind blijkt te zijn. Dre vindt troost bij de klusjesman Mr. Han (Jackie Chan) die een geheime Kung Fu meester is.
28 JULI: THE LAST AIRBENDER Ooit was M. Night Shyamalan het nieuwe wonderkind van de cinema met hits als The sixth sense en Unbreakable, maar daarna ging het snel bergaf. Ook met zijn laatste film The happening wou het niet echt lukken. In The last airbender ontdekt ene Aang dat hij dé Avatar is die de vier elementen Lucht, Water, Aarde en Vuur kan sturen. Aang slaat de handen in elkaar met Katara, een Watermeester, en haar broer Sokka om de harmonie te herstellen in hun wereld die door oorlog verscheurd is... Het wordt erop of eronder voor Shyamalan.
4 AUGUSTUS: SALT Angelina Jolie speelt de hoofdrol in de moderne spionagethriller Salt. Toen ze bij de CIA ging werken, zwoer Evelyn Salt een eed aan plicht, eer en land. Ze zal haar trouw moeten bewijzen wanneer een overloper haar ervan beschuldigt een ondergedoken Russische spionne te zijn...
11 AUGUSTUS: THE SORCERERS APPRENTICE Nicolas Cage speelt tovenaar Balthazar Blake in deze Disney-komedie die niets met Harry Potter te maken zou hebben. Blake leidt een leerling op om samen met hem de gemene tovenaar Maxim Horvath te bestrijden. Een behekste bezemsteel komt roet in het eten strooien. Losjes gebaseerd op Disneys Fantasia.
25 AUGUSTUS: THE EXPENDABLES Sylvester Stallone brengt oude en nieuwe actiehelden zoals Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Bruce Willis, Arnold Schwarzenegger en natuurlijk hemzelf bij elkaar in een hommage aan de actiethriller. Een groepje voormalige huursoldaten wordt door de CIA ingehuurd voor nog één laatste klus: een dictator afzetten. Nu al the talk of the town in de Verenigde Staten.
27-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
26-05-2010
Cannes bekroont Juliette Binoche als beste actrice.
Juliette Binoche kaapte zondag de prijs voor beste actrice weg op het filmfestival van Cannes. De Française, die tevens twee weken lang het uithangbord was in de Franse badstad, schittert in Copie conforme van de Iraanse regisseur Abbas Kiarostami. Een gesprek:
The Unbearable Lightness of Being, The English Patient en Chocolat maakten van haar een wereldster, maar Juliette Binoche (46) speelde ook mee in films van Godard, Kieslowski en Haneke. Nadat ze eerder het kokette gezicht van L'Oréal was, siert ze nu de officiële poster van Cannes en die van Copie conforme.
Kiarostami heeft de film geschreven met jou in gedachten. Kennen jullie elkaar al lang? Juliette Binoche: (Knikt) Al een jaar of twaalf. Taste of Cherry heeft mij indertijd zo diep ontroerd dat Abbas meteen op mijn verlanglijstje stond van regisseurs met wie ik ooit nog wilde werken. Zijn liefde voor het landschap, voor mensen op de dool, en de natuurlijke manier waarop hij filosofeert over de liefde en het leven zijn uniek. Abbas had me al verschillende keren gevraagd om naar Teheran te komen, maar wegens de politieke situatie ginds was dat niet evident. Toen hij me drie jaar geleden opnieuw uitnodigde, dacht ik: 'Als ik weer weiger, zal ik daar mijn hele leven spijt van hebben. Als ik toestem, zal ik er misschien spijt van hebben.' Dus ben ik toch geweest, al wist ik niet welke verrassing me te wachten stond.
Hoe bedoel je? Juliette Binoche: Toen ik het vliegtuig uitstapte, stonden tientallen journalisten me op te wachten. De volgende dag stonden Abbas en ik zelfs op de voorpagina van de kranten. Op dat moment was er nog geen sprake van Copie conforme. Net voor mijn vertrek vertelde hij plots iets wat hij zogezegd zelf had meegemaakt tijdens zijn rondreis door Toscane. Achteraf bleek dat het uiteraard volkomen verzonnen verhaal van Copieconforme. Door te doen alsof het een autobiografische anekdote was, wilde hij blijkbaar polsen of het me interesseerde en of het wel geloofwaardig was. Hij heeft me er dus leep ingelokt
Je speelt een Française die met een Britse kunsthistoricus op date trekt door Toscane. Was je vertrouwd met dat milieu? Juliette Binoche: Toch wel. Ik schilder, net als Abbas. Bij mijn bezoek aan Teheran heb ik hem trouwens een van mijn schilderijen cadeau gedaan. Vandaar dat ik ook al verschillende keren in en rond Arezzo geweest was, met zijn prachtige musea, kerken en palazzi. Mijn personage mag dan uit de koker van Abbas komen, hier en daar kon ik er mijn eigen accenten en dialogen aan toevoegen. Het kwam erop aan een evenwicht te vinden tussen aantrekken en afstoten, tussen het opwekken van sympathie en afkeer. Ik bedoel: bij momenten is mijn personage onuitstaanbaar en hysterisch, zeker wanneer ze weer eens naar de man uithaalt. Ik heb mijn vriendje al gewaarschuwd: 'Neem het alsjeblief niet persoonlijk. Dit gaat niet over jou en in het echt zou ik zoiets nooit zeggen.' Hij geloofde me. (Lacht)
De man in kwestie wordt vertolkt door de Britse operazanger William Shimell, die nooit eerder voor een camera had gestaan. Heb je hem moeten coachen? Juliette Binoche: Nu en dan, al bleek William een natuurtalent. Tijdens de eerste dagen heb ik hem verschillende keren op het hart gedrukt dat hij de dialogen niet alleen moest uitspreken, maar ook moest menen. Hij moest dus niet bang zijn om me uit te schelden of om het conflict op te zoeken. In het begin blokkeerde hij af en toe en je zag ook dat de passiviteit van zijn personage hem frustreerde. Toen we na een week die restaurantscène draaiden waarin hij eindelijk eens naar mij mag uithalen, kwamen al zijn woede en frustraties er in één gulp uit. Tijd voor wraak. Heel even vreesde ik zelfs dat hij dat restaurant zou slopen.
In het najaar sta je naast Al Pacino in de Amerikaanse misdaadthriller 'Son of No One'. Je bent echt een van de weinige sterren die al jaren probleemloos tussen arthouse en mainstream schipperen. Juliette Binoche: Ik houd van afwisseling en kijk totaal niet neer op mainstream-cinema. Het belangrijkste voor mij is de kwaliteit van het script en de regisseur. Plus: het gevoel dat je overhoudt aan de verkennende gesprekken met de producenten. Ik bevind me in de luxepositie dat ik het niet meer voor het geld hoef te doen en aan aanbiedingen heb ik nog steeds geen gebrek. Wie weet, word ik straks nog wel de nieuwe Bondgirl, al betwijfel ik of ik daar op mijn 46e nog voor in aanmerking kom. (Lacht)
Klopt het cliché dat actrices na hun veertigste moeilijker aan de bak komen? Juliette Binoche: Dat hangt ervan af. Voor dure Hollywoodfilms zeker, omdat die vooral op tieners mikken. Voor onafhankelijke projecten geldt dat dan weer niet. Ik ben er in elk geval gerust op. Ik ben niet van plan om me plastisch te laten bijwerken en erbij te lopen als een kopie van mijn jongere zelf. Dan liever het origineel met alle rimpels en verzakkingen. (Lacht)
26-05-2010 om 20:13
geschreven door Patje007
24-05-2010
Orlando Bloom tekent voor The Three Musketeers.
Paul W.S. Andersons 3D verfilming van The Three Musketeers begint snel vorm aan te nemen. Variety bericht namelijk dat Orlando Bloom de Duke van Buckingham zal gaan spelen. Verder gaat de rol van de bediende Planchet naar de Britse acteur James Corden.
Orlando Bloom
Er waren al wat rolletjes verdeeld, namelijk aan Christoph Waltz (Cardinal Richelieu), Logan Lerman (DArtagnan), Matthew MacFadyen (Athos), Ray Stevenson (Porthos), Luke Evans (Aramis), Milla Jovovich (Mlady De Winter) en Mads Mikkelsen (Rochefort). Verder weten we dat Juno Temple in gesprek is voor de rol van Anne of Austria.
Anderson schreef het scenario samen met Andrew Davies (Bridget Jones's Diary). De beoogde release is in de zomer van 2011.
24-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
22-05-2010
Foto van de week
Helena Mattson op de première van Iron Man 2.
22-05-2010 om 20:41
geschreven door Patje007
James Franco tekent voor Rise of the Apes.
James Franco heeft getekend voor een rol in Rise of the Apes, de prequel van de in 2001 verschenen Planet of the Apes. De acteur, die we eerder konden zien in City by the Sea en Spider-Man, zal de rol van een wetenschapper op zich nemen.
Rise of the Apes moet zich afspelen in het hedendaagse San Francisco, en laat de nasleep zien van menselijke experimenten met genetisch gemanipuleerde apen, en hoe de apen ten strijde trekken tegen de mensen om de heerschappij over de planeet. Franco speelt dan een cruciaal figuur in de oorlog tussen beide soorten.
WETA Digital zal de apen met de computer genereren, in tegenstelling tot de door Tim Burton geregisseerde voorloper, waarin de apen door mensen in kostuum werden gespeeld.
De opnames beginnen op 5 juli, op 24 juni 2011 moet de film uitkomen in de bioscopen
22-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
21-05-2010
Dossier vergeten sterren: deel 6: Kathleen Turner.
In de jaren 80 deed ze zowel mannen als vrouwen zwijmelen met 'Body Heat', 'Romancing the Stone' en 'Prizzi's Honor'. Tot reuma, een paar flops en de tand des tijds haar naar de planken van Broadway verwezen. Een gesprek met diva Kathleen Turner:
Tijdloze topfilms als Body Heat, Prizzi's Honor en Peggie Sue Got Married, een Oscarnominatie én een handvol glansrollen op Broadway: het is een imposant cv dat Kathleen Turner (55 inmiddels) bijeen heeft geacteerd. Midden jaren 80 leek ze zelfs goed op weg om Hollywooddiva's als Ava Gardner en Lauren Bacall naar de kroon te steken. Maar daar staken de omstandigheden een stokje voor en veel hebben we de jongste jaren van de New Yorkse film- en theaterdiva met die zwoele, in whisky en sigaretten gemarineerde stem niet meer gehoord.
Katheen Turner en Jack Nicholson in Prizzi's Honor
Sinds begin jaren 90 lijdt Turner niet alleen aan artritis, een ziekte die haar zelfs even tot de rolstoel dreigde te veroordelen; ook andere factoren deden de voormalige vamp vroegtijdig uit het Hollywoodfirmament tuimelen. Haar koppige karakter en eigenzinnige rollenkeuzes bijvoorbeeld. Maar ook: haar verwelkende schoonheid, die net iets minder tegen de meedogenloos malende tanden des tijds bestand is gebleken dan haar sexy rollen in Body Heat of Crimes of Passion. Dat Turner op Broadway furore maakte met Edward Albees klassieke battle of the sexes Who's Afraid of Virginia Woolf mag dan ook niet verwonderen. Niet alleen was de rol haar qua talent en ervaring op het getekende lijf geschreven; net als haar personage heeft Turner ook écht geleefd en geleden. Een geëngageerde, eerlijke en veelzijdige rasactrice die niet alleen heeft gevochten tegen de drankduivel (Turner belandde een paar jaar geleden nog in rehab) en de reuma, maar ook en vooral tegen haar twintig jaar jongere, bloedmooie en wereldberoemde zelf.
'Frustraties heb ik daar nooit aan overgehouden', zegt Turner als we haar ontmoeten in haar favoriete bar in de Upper West Side. 'Ik ben druk bezig op Broadway, geef tegenwoordig ook acteerles én ben er zeker van dat er nog mooie filmrollen in het verschiet liggen. Kijk naar Sissy Spacek of Meryl Steep: die zijn even oud als ik en draaien ook nog altijd mee. Hollywood is van oudsher een seksistisch mannenbastion, maar er is toch enige beterschap.'
U heeft wel geen grote filmrollen meer gehad sinds midden de jaren 90. Kathleen Turner: Klopt. Maar naSerial Mom uit 1994 ben ik ook ernstig ziek geworden. Aanvankelijk vreesden de dokters zelfs dat ik in een rolstoel zou belanden, maar ik heb ondertussen acht operaties achter de rug en de nieuw ontwikkelde medicatie die ik sinds enkele jaren neem, lijkt goed te werken. Fysiek gaat het weer redelijk met mij. Ik heb de voorbije twee jaar bijna elke dag gewerkt, als actrice en als regisseur. Wie weet slinger ik straks opnieuw aan lianen met Michael Douglas, zoals in Romancing the Stone (lacht).
Het moet niettemin een klap zijn geweest toen de diagnose gesteld werd. Kathleen Turner: Sure.Maar ik heb de dokters meteen gezegd: 'Ik heb geen tijd om ziek te zijn. Ik moet acteren.' Acteren is het enige wat ik ooit heb willen doen. Het is mijn leven en zonder kan ik niet. Ik had dus geen andere keuze dan te vechten en dat heb ik dan ook gedaan. Gelukkig ben ik koppig en gedreven genoeg.
Kathleen Turner in Serial Mom
Té koppig en té gedreven, als we sommige verhalen mogen geloven. Kathleen Turner: (lacht) Ik ben ouder en wijzer geworden. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik vroeger wel eens kuren had, maar wat wil je als je van de ene dag op de andere wereldberoemd wordt? Vergeet ook niet dat ik geen rooie duit had toen ik eind jaren 70 in New York arriveerde en zelfs moest bijklussen als dienster om rond te komen. Een spoedcursus 'Hollywoodster' bestaat jammer genoeg niet. Het is pas later, toen ik ziek werd en het minder ging, dat ik besefte dat roem en geld maar bijkomstigheden zijn.
Eind jaren 70 bent u naar New York verhuisd. Klopt het dat u daarvoor even in Antwerpen hebt gewoond? Kathleen Turner: Nee. Maar mijn oudere broer is in Antwerpen geboren. Ik kom uit een diplomatenfamilie en heb als kind in Canada, Cuba, Venezuela en Engeland gewoond. En daarvoor woonden mijn ouders ook een tijdje in Antwerpen. Toen mijn moeder van mij moest bevallen, zijn ze echter terug naar Springfield, Missouri getrokken, het boerengat waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Zelf heb ik dus géén Belgische roots, al ben ik wel verschillende keren in Brussel geweest. En als studente vermoedelijk ook in Gent. Al ben ik daar niet helemaal zeker van. Als studente had ik andere dingen aan mijn hoofd dan gotische kerken of filmfestivals (lacht).
Kathleen Turner en Nicolas Cage in Peggy Sue got married
Het is niet de eerste keer dat u jureert op een filmfestival. In 2004 zat u in de jury van Cannes, waar u samen met voorzitter Quentin Tarantino voor controverse zorgde door Michael Moore de Gouden Palm te geven voor 'Fahrenheit 9/11'. Kathleen Turner: Een politieke keuze, vonden velen, maar ik blijf het een goeie, artistieke film vinden. Persoonlijk had ik liever de Koreaanse actiefilm Old Boy zien winnen, maar als jurylid ben je maar een schakel in de groep. We hebben alle beslissingen democratisch genomen en zo hoort het. Als voorzitter waak ik daarover. Iedereen mag zijn zegje doen en als iemand zijn veto stelt, dan schikken we ons daarnaar. Zelfs ik. Zie je wel dat ik geen braaf meisje geworden ben? (lacht)
En dat voor iemand die zichzelf ooit aan Lauren Bacall voorstelde met de woorden: 'Hello. I'm the younger you.' Kathleen Turner: Dat verhaal doet allang de ronde, maar zo onbeschoft of zelfingenomen was ik nu ook weer niet. Ik vond ook niet dat ik op haar leek. Alleen die lage, rokerige stem had ik met haar gemeen. Wist je trouwens dat ze hier vlak om de hoek woont en ik haar af en toe tegen het lijf loop? We hebben een running gag over onze stemmen: als we mekaar tegenkomen, kijken we altijd wie het diepst kan gaan. Zo van: (met alsmaar lagere stem) 'Hello. Miss Turner.' 'Hello Miss Bacall.' 'Doing fine today?' 'Doing very fine, thank you.' Nice weather isn't it... tot je alleen nog gebrom hoort. Meestal wint zij (lacht).
Scène uit Romancing the Stone Heeft u iets speciaals gedaan om aan die sexy stem te komen? Kathleen Turner: Roken. Véél roken. Gelukkig ben ik al een paar jaar gestopt en besef ik nu wat een vieze gewoonte het is. Ik doe wel nog dagelijks stemoefeningen en zing ook af en toe. Vrees niets: ik ga géén plaat uitbrengen. Maar ik hou enorm van stemmenwerk. Ik heb verschillende luisterspelen gedaan, de stem van Jessica Rabbit ingesproken in Who Framed Roger Rabbit en ik heb ook meegewerkt aan Monster House - al acht ik de kans klein dat iemand zich die animatiefilm over tien jaar nog zal herinneren. Pixar mag me anders altijd bellen.
Is het niet vreemd om als actrice het werk van collega's te beoordelen? Acteurs zijn doorgaans héél gevoelig voor kritiek. Kathleen Turner: Da's juist. Maar ik kan wél een goeie vertolking herkennen en daar dus zeker iets zinnigs over zeggen. Zelf heb ik die kritiek altijd kunnen relativeren. Er zijn lofzangen over mij gepubliceerd die op het gênante af waren. En men heeft de meest afschuwelijke beledigingen geuit. Sommige critici zijn totaal onbeschoft .Enkele jaren geleden werd ik in de New York Times omschreven als een 'doorprikte olifant'. Dat vond ik wél vreselijk. Omdat het niets met de film of mijn rol te maken had.
Vindt u dat actrices strenger beoordeeld worden op hun uiterlijk dan mannen? Kathleen Turner: Is the pope a catholic? Het is misschien al iets beter dan vroeger. Maar véél leading ladies boven de 45 zijn er niet. Mannen daarentegen mogen de actieheld uithangen tot ze luiers dragen en vaak hebben ze ook nog een love interest die hun kleindochter zou kunnen zijn. Maar omgekeerd, ho maar. Men schreeuwt meteen moord en brand! Toen ik een paar jaar geleden naakt ging als Mrs. Robinson in de toneelversie van The Graduate reageerde men gewoon hysterisch. 'Een vrouw van 47 die uit de kleren gaat? Dat mens moet wel een gestoorde nymfomane zijn.' Dat was zo ongeveer de teneur. Zielig gewoon.
Ten tijde van 'The Graduate' heeft u ook even in een ontwenningskliniek gezeten wegens drankmisbruik. Kwam dat even hard aan als die gemene kritieken? Kathleen Turner: (geforceerde glimlach) None of your goddamn business. Volgende vraag.
Scène uit The War of the Roses
Heeft uw passie als actrice iets te maken met uw achtergrond als diplomatendochter? Kathleen Turner: Zeker. Als je als kind vaak verhuist, ben je overal een outsider. Er is niemand die je kent en weet hoe je écht ineensteekt. Je kunt dus verschillende personages creëren om met nieuwe situaties of vreemde mensen om te gaan. En je bent het ook gewoon om on the road te leven. Als je van filmset naar filmset trekt, moet je ook met verschillende mensen omgaan en op verschillende plekken verblijven. Plus: het helpt je ook om zelfstandig te zijn en je eigen pad te kiezen.
Hoe bedoelt u? Kathleen Turner: Mijn vader was een strenge, godvrezende, oer-Amerikaanse patriot. Acteren vond hij zowat het laagste van het laagste - na communisten uiteraard. Ook op politiek vlak waren we water en vuur. Toen we in Londen woonden, stapte ik vaak mee in protestmarsen tegen de Amerikaanse ambassade. 's Middags gooide ik eieren naar zijn kop, 's avonds zaten we gezellig samen aan tafel (lacht). De moed vinden om mijn droom na te jagen was dus niet zo makkelijk, zeker niet omdat hij ook vroeg is overleden. Ik was zeventien en compleet van de kaart toen hij stierf. Dag en nacht acteren was mijn manier om dat plotse afscheid te verwerken. Maar hij zag me graag en steunde me op zijn eigen, onbeholpen manier. Ik herinner me nog dat hij mijn moeder altijd naar mijn toneelstukken bracht, dan in de auto bleef wachten en tijdens de pauze even binnenkwam om te vragen hoe ik het deed.
Hij heeft uw succes dus nooit meegemaakt: dat begon pas in 1978 met een rolletje in de soapserie 'The Doctors'. Kathleen Turner: Waardeloze rommel, maar een mens moet érgens beginnen. Ik heb ooit gelezen dat ik indertijd door de producenten van die serie zou zijn ontslagen omdat ze me niet 'sexy' genoeg vonden, maar da's totale onzin. Aan vervelende avances en complimentjes geen gebrek, in elk geval. Na één seizoen interesseerde die serie me gewoon niet meer en deed ik er alles aan om onder mijn contract uit te komen. Geen teksten meer van buiten leren, zonder make-up opdagen...
Scène uit Romancing the Stone U was dus toen al assertief. Opvallend is ook dat u nooit in Los Angeles heeft gewoond. Kathleen Turner: Ik háát Hollywood. Ik heb er altijd huizen gehuurd toen ik er werkte, maar verder woon ik al dertig jaar in New York. Als ze me nodig hebben, weten ze me hier ook wel te vinden. Wat vreselijk is aan LA, is dat álles er filmindustrie is. Je komt op elke straathoek acteurs, scenaristen en producenten tegen en iedereen wil ook iets van je gedaan krijgen. Het is een vreselijk opportunistisch en claustrofobisch wereldje, waar alles om geld draait. Wat steracteurs tegenwoordig betaald krijgen, is gewoon obsceen. Ik heb indertijd ook aardig verdiend, maar twintig miljoen dollar per film? Er zijn Afrikaanse landen met een kleiner bruto nationaal product! En het enige wat je met dat geld kunt doen is een ommuurde villa kopen in Beverly Hills om de aasgieren van je af te houden. Ik heb altijd gedacht dat geld je leven aangenamer moest maken. Dat het je in staat moet stellen om te reizen en mensen te ontmoeten en gelukkig te maken. Niet om je van de buitenwereld te isoleren en het leven van een alien te leiden. En dan die obsessie met jeugd en fitness! Ik denk dat de helft van de inwoners van LA zich plastisch laat bijwerken of met botox inspuit.
Zoals Michael Douglas, uw co-ster uit 'Romancing the Stone', 'The Jewel of the Nile' en 'The War of the Roses', die enkele jaren geleden een face-lift heeft ondergaan? Kathleen Turner: (lacht) Goed geprobeerd, maar daar ga ik me niet aan verbranden. Ik zie Michael nog af en toe en ik heb hem graag. Die facelift is zijn keuze. Ik vind het alleen jammer dat mensen zo slaafs zijn en zich door die celebritycultus laten beïnvloeden. Ook op politiek vlak trouwens. Toen ik de laatste keer naar de stembus ging, zei een oud vrouwtje me dat ze ging stemmen op de favoriete kandidaat van Paul Newman. Omdat ze zo'n grote fan was. Redelijk onnozel, als je het mij vraagt.
Kathleen Turner en Michael Douglas in The Jewel of the Nile
U bent zelf toch ook politiek actief? U zet zich al jaren in voor Amnesty International, heeft zelfs een eigen politieke radiotalkshow gehad en voerde mee campagne voor de Democratische presidentskandidaat Barack Obama. Kathleen Turner: Niet omdat ik mensen wil manipuleren, maar omdat ik hen bewust wil maken. Het is ook nodig als je weet dat een derde van de Amerikaanse bevolking niet eens gaat stemmen en meer dan de helft geen idee heeft waar de kandidaten voor staan. Bewustzijn en activisme is nodig. Kijk naar wat de regering-Bush heeft uitgevreten of wat we hier in New York met 9/11 hebben meegemaakt. Obama is een integer, humanistisch politicus die een vrouw- en milieuvriendelijk beleid wil voeren. Hij is geen mooiprater, maar een eenvoudige kerel die de mouwen wil opstropen en de zaken aanpakken. Da's helemaal mijn stijl. Ook als actrice trouwens. Mijn cursus heet bijvoorbeeld: 'Acting: shut up and do it.' Stop met zeuren over inleving, Stanislavski and what the fuck not. Leer gewoon je tekst, denk na over je personage en spéél gewoon. Met alle respect voor Dean en Brando, maar ik heb de meeste method-acteurs altijd ongelofelijke aanstellers gevonden.
Een rode draad in uw rollenkeuze is: zelfstandige vrouwen die hun troeven uitspelen om hun doel te bereiken. Kathleen Turner:(knikt) En iets bijleren onderweg. Ik ben niet geïnteresseerd in eenzijdige personages die niks opsteken tijdens het verhaal, hoe goed het scenario of de regisseur ook mogen zijn. Wellicht is dat moralistische trekje een gevolg van mijn strenge opvoeding. Ik hou ook niet van domme, seksistische premisses. Indertijd heb ik Indecent Proposal afgewezen omdat ik het een compleet idioot idee vond dat een vrouw zomaar haar lichaam zou verkopen met toestemming van haar man. Dan liever een hoer als China Blue in Crimes of Passion, die zélf de prostitutie induikt. En ook Basic Instinct had een te hoge testosteronfactor om écht geloofwaardig of ook voor vrouwen interessant te zijn. Ik heb beide films ook nooit gezien. Eigenlijk ga ik niet vaak meer naar de film. Meer dan twintig keer per jaar kom ik niet meer in de bioscoop. Wat valt er ook nog te zien? Als je het huidige niveau vergelijkt met toen ik begon, is het écht om te huilen. Het gaat allang niet meer om de kwaliteit maar puur om de centen, met al die sequels, threequels en formulekomedies. Als ik moet kiezen tussen Spider-Man 7 of een goed boek, hoef ik niet lang na te denken. Mijn autobiografie bijvoorbeeld. Send yourself roses is de titel. Wachten tot iemand anders het doet kan héél frustrerend zijn (lacht).
21-05-2010 om 22:41
geschreven door Patje007
19-05-2010
Interview met Jake Gyllenhaal naar aanleiding van de release van Prince of Persia: The Sands of Time.
In de spektakelfilm Prince of Persia: The Sands of Time gebaseerd op de gelijknamige videogame, kruipt Jake Gyllenhaal in de huid van de Perzische prins Dastan die een magische dolk moet beschermen waarmee de tijd gemanipuleerd kan worden. Een gesprek met de acteur vanuit Los Angeles:
Een film waarin de personages leren rokken en grote sandalen dragen kan er al snel belachelijk uitzien als je er niet 100% voor gaat. Was je je daarvan bewust? Jake Gyllenhaal: Jazeker. Regisseur Mike Newell zei vaak: "Je moet het geloven. Je moet geloven dat dit echt kan gebeuren." Als acteur doe je dat natuurlijk toch al, maar in zo'n fantastische wereld van Perzië is dat wel extra belangrijk. Er is dan ook veel aandacht besteed aan de visuele kant van de film, met zeer getalenteerde mensen. We wilden enerzijds trouw blijven aan de videogame en tegelijkertijd een geheel nieuw personage ontwikkelen. We kozen voor het lange haar, het Engelse accent.
Was het moeilijk om zo'n Brits accent aan te leren? Jake Gyllenhaal: Dat ging niet erg gemakkelijk. Ik heb er hard voor moeten werken, samen met mijn taalcoach. In het verleden heb ik wel eens rollen geweigerd, omdat ik er niet van overtuigd was dat ik het voor elkaar zou krijgen. Mijn zus(Maggie Gyllenhaal) kon altijd al een geweldig Brits accent opzetten, maar wanneer ik het probeerde, klonk het telkens slecht. Als een soort mengeling tussen Duits en Texaans. Dus ik heb er hard voor gewerkt, en sprak tijdens alle draaidagen met het Engelse accent, zowel op de set als daarbuiten. Het mooie was dat in mijn Amerikaans sommige stukken tekst niet grappig waren, maar met de Britse tongval klonken ze vanzelf droogkomisch
Waarom hebben jullie eigenlijk voor dat Engelse accent gekozen? Engeland heeft toch nooit over Perzië geregeerd? Jake Gyllenhaal: Ons bronmateriaal bestond voornamelijk uit de videogames van Jordan Mechner. En hierin sprak het personage met een Engels accent. Gezien het fantasy-genre en de periode waarin het verhaal zich afspeelt, merkte producent Jerry Bruckheimer op dat het Engelse accent 't beste alle verschillende culturen omvat. Het Engels klinkt mij inderdaad een beetje klassiek in de oren - ik weet niet hoe dat komt, misschien vanwege de associatie met Shakespeare. Daar komt bij dat regisseur Mike Newell en eigenlijk de hele cast uit Engeland kwam, behalve ik dan.
En hoe heb je je de rol van prins Dastan eigen gemaakt? Jake Gyllenhaal: Samen met ontwerpster Penny Rose heb ik veel aandacht voor de kostuums gehad. Iedere accessoire kreeg zijn eigen verhaal, ook al komt dat misschien niet altijd terug in de film. Zo draag de prins in het begin een jas waar verschillende dingen aan vastgemaakt zijn. Bijvoorbeeld met verschillende plukjes haar van vrouwen met wie hij iets gehad heeft. Die kleine dingetjes waren voor mij allemaal stukjes van het personage.
Als je een hoofdrol aanneemt in een monsterproductie van Jerry Bruckheimer, kan men een ander beeld van je krijgen als acteur. Heb je dat in overweging genomen? Jake Gyllenhaal: Natuurlijk, perceptie is altijd belangrijk bij het publiek. Maar je probeert toch verschillende dingen te doen.
Je hebt hard moeten trainen voor deze rol. Krijg je dan een ander zelfbeeld? Jake Gyllenhaal: Ik heb al eerder rollen gespeeld waarvoor ik fysiek in vorm moest raken. De eerste keer was Jarhead, waarvoor ik erg vaak naar de sportschool ben gegaan. Ja, als je in vorm bent, krijg je een soort scherpte, en fysiek gevoel dat je leeft. Maar van binnen blijft alles zoals het was, dus wat is dan uiteindelijk het nut? Ik was wel erg trots nadat ik voor Prince of Persia een sprong van tien meter naar beneden had gemaakt. Dat moest vijf keer achter elkaar. Na afloop maakte ik een foto van mezelf, waarop je goed kunt zien hoe ik me toen voelde: "Dat was geweldig!".
Je hebt behoorlijk wat komische teksten. Wie was hiervoor je voorbeeld? Jake Gyllenhaal: Ik denk vooral Errol Flynn. De klassieke avonturenfilms à la Robin Hood, die we allemaal geweldig vinden, waren van grote invloed op Prince of Persia. Ik vind het een fascinerende combinatie van een gevoel voor humor uitstralen en toch volledig geloven dat het allemaal echt is. Flynn wist die balans enorm goed te bewaren. Hij ging er helemaal voor waar dat nodig was voor het verhaal, en maakte tegelijkertijd enorm veel lol.
Prince of Persia heeft waarschijnlijk meer pixels dan zandkorrels. Hoe was het om de uiteindelijke film te zien? Jake Gyllenhaal: De sets hingen natuurlijk vol met groene doeken, maar driekwart is echt gebouwd. Er is een scène waarin de koning te paard het grote kasteel binnen komt rijden, met honderden figuranten en gebouwen. Dat was allemaal echt. Deze productie is zo enorm groot, dat ik tijdens de opnames moeilijk het overzicht kon bewaren. Dus toen ik de hele film zag, was dat een enorme opluchting. Het was alsof ik weer een kind was dat naar de bioscoop ging.
Waren de struisvogels ook echt? Jake Gyllenhaal: Jazeker. En dat was voor mij de engste scène om op te nemen! Want die vogels zijn echt levensgevaarlijk. Ze zien er misschien grappig uit, maar ze kunnen je met hun snavel een kopje kleiner maken. Ze zijn zo groot, je kunt er zo door vermorzeld worden.
Ik heb veel respect gekregen voor de makers van dit soort grote actiefilms, want ze zijn zo moeilijk te maken. Je moet je voor honderd procent geven. Als je er niet voluit ingaat op het moment dat het zwaard op je afkomt, ziet het er niet realistisch uit. Dat bereikte een hoogtepunt toen tegenspeler Toby Kebbell mijn gezicht met een bijl bewerkte. Echt letterlijk. Die bijl schaafde langs mijn neus. En dat shot zit nog in de film ook.
Prince of Persia: The Sands of Time speelt vanaf vandaag in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Mike Newell Cast: Jake Gyllenhaal, Ben Kingsley Duur: 116 minuten Genre: Actie, avontuur
19-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
17-05-2010
Interview met Demi Moore.
Ze overleefde het allemaal : een miserabele jeugd, de scheiding van Bruce Willis, evenveel downs als ups in haar rijk gevarieerde filmcarrière, gegniffel over haar relatie met de 15 jaar jongere Ashton Kutcher, wilde geruchten over dure esthetische ingrepen. Meer nog, op dit moment is Demi Moore de perfecte belichaming van de filosofie van Helena Rubinstein : 'Live brilliantly'.
Flawlesséén van haar films heeft een titel die evengoed op Demi zelf zou kunnen slaan. Zoals ze daar zit in haar suite in het elegante Four Seasons Hotel in Beverley Hills : slank, maar niet pijnlijk mager in een simpele zwarte jurk, nauwelijks opgemaakt en dat haar, lang en glanzend, los over haar schouders. Aan haar linkerpols een rood woldraadje dat haar verbondenheid met de kabbala verraadt.
Naar dat perfect gesculpteerde gezicht. Naar perfecte blote armen en benen. Niet pezig als van een middelbare vrouw die te hard haar best doet in de fitness. Knieën die volgens kwatongen chirurgisch verbouwd zouden zijn. Geen rimpel, geen litteken, niets. Deze vrouw ziet er onfatsoenlijk goed uit voor haar leeftijd.
In Flawless, een clevere roofovervalfilm gesitueerd in de swinging sixties, speelt ze een gefrustreerde kaderbediende van de London Diamond Corporation die zich door de conciërge (Michael Caine) op sleeptouw laat nemen in een driest plan om het bedrijf een paar ton diamanten lichter te maken. In de prent ziet ze er scherp uit, een beetje pinnig ook. Ach, ze heeft ze allemaal gespeeld, slachtoffers én feeksen. En om de een of andere reden zijn de bitchesmij beter bijgebleven : meedogenloze Meredith Johnson in Disclosure, de verraderlijke 'gevallen engel' in Charlie's angels. In levenden lijve ziet ze er veel zachter uit, meisjesachtig bijna. Alleen die stem - hees, rokerig - is dezelfde : "Wacht even, ik moet naar de wc", is het eerste dat ze zegt. Van demystificatie gesproken.
In levenden lijve ziet u er nog beter uit dan op het grote scherm. Waaraan ligt dat : goede genen, de juiste verzorging, een ijzeren wilskracht ? Demi Moore (lachend) : Een beetje van alles zeker. Het kan natuurlijk geen kwaad om je goed te verzorgen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het vooral van binnen moet komen. Als je je niet goed in je vel voelt, mag je smeren zoveel je wil, het zal niet hetzelfde effect hebben. Iedereen kampt met onzekerheden. Die overwinnen is een belangrijk onderdeel van de evolutie van het leven.
Ten tijde van GI Jane was u obsessief met uw conditie bezig. Hoe zit dat nu ? Demi Moore: Die film eiste van mij niet alleen een bepaalde look, maar ook een ingesteldheid, een verbetenheid om dat personage aannemelijk te maken. Ik liep 20 kilometer per dag, bracht vele uren in de gym door, lette fanatiek op mijn eten. Tijdens die draaiperiode was ik echt in piekconditie. Maar achteraf had ik een geweldige burn-out. Ik stopte met werken en met trainen. Ik realiseerde me dat mager zijn niet gelijk was aan gelukkig zijn. Op dat moment is mijn perspectief totaal veranderd. Ik sta niet langer op voet van oorlog met mijn lichaam, ik ga er meer ontspannen mee om, vreugdevoller. Het is niet langer een bastion dat ik krampachtig moet verdedigen, vanuit een gevoel van angst. En het rare is, sinds dat obsessieve weg is, krijg ik met minder moeite meer gedaan van mijn lijf.
Demi Moore in G.I. Jane U bent niet van plan om u tot uw laatste snik tegen de ouderdom te verzetten ? Voor een actrice zijn looks toch kapitaal. Demi Moore: Neenee, het gaat niet om oorlog voeren. Je kunt toch niet winnen. Als ik naga wat er veranderd is sinds mijn twintigste... Vroeger concentreerde ik mij vooral op wat er ontbrak in mijn leven. Zo is dat als je jong bent : wat goed gaat lijkt vanzelfsprekend en als er wat misloopt, denk je dat het leven je een lelijke loer draait. Als er mij iets niet aanstond, kon ik mij daar echt blind op staren. Nu ik al een en ander meegemaakt heb, ben ik meer geneigd om te appreciëren wat ik heb, in plaats van te piekeren over wat ik niet heb. En ja, natuurlijk verandert je lichaam bij het ouder worden, iedereen boven de 35 die in de spiegel kijkt weet dat. Maar ik denk dat je dan beter een stap achteruit doet en het hele plaatje bekijkt : ik heb een geweldige relatie en fantastische kinderen, ik vind nog steeds interessante rollen, ik kom goed overeen met mijn ex en mijn vrienden. Als je daar bij stilstaat neem je de rimpeltjes en de kleine onvolkomenheden er gewoon bij. Sommige lijntjes zijn zelfs mooi omdat je ze verdiend hebt. Natuurlijk moedig ik iedereen aan om zichzelf zo goed mogelijk in de watten te leggen, maar schoonheid maakt deel uit van een groter geheel, daar ben ik heilig van overtuigd.
Scène uit Disclosure
Zoals zoveel Hollywoodsterren bent u in de ban van de kabbala. Wat heeft die leer u bijgebracht ? Demi Moore: Mijn spirituele zoektocht begon al heel jong. Ik pikte hier en daar wat op, worstelde met opvattingen uit verschillende filosofische leerscholen. Met de kabbala viel het allemaal op z'n plaats. De waarheid is de waarheid, waar ze ook vandaan komt. De kabbala is een praktische leer, direct toepasbaar op het leven van alledag, die mij een aantal specifieke hulpmiddelen heeft aangereikt die mijn levenskwaliteit onmiskenbaar vergroot hebben.
En ik die dacht dat de kabbala een duistere, mystieke leer was, een soort zwarte magie. Demi Moore: Wel mystiek, maar niet duister. Kijk, het is een zeer complexe leer, met verschillende lagen. Hoe meer je erin geïnteresseerd bent, hoe dieper je kunt gaan. Mij sprak vooral het toegankelijke, het praktische aspect aan. Wat heb je aan filosofie als het alleen maar interessante informatie is ? Ik zeg niet dat iedereen er baat bij heeft, maar mij is het op het lijf geschreven. Het helpt mij om beter met mijn energie om te gaan, om genereuzer tegenover anderen te staan en een aardiger mens te zijn.
Demi Moore en Ashton Kutcher
U gaat in elk geval op een zeer beschaafde manier om met uw ex. Al die foto's van uw 'ménage à trois'. Is het echt zo gemakkelijk ?Demi Moore: Kijk, Bruce en ik hebben drie fantastische dochters. Het plezier dat we daaraan hebben is zoveel groter als we het delen, in plaats van die kinderen heen en weer te trekken : 'Nu zijn ze van mij, van dan tot dan mag jij ze hebben.'
We zijn begonnen als een gezin, waarom dat niet proberen voort te zetten ? Noch hij, noch ik zijn getrouwd met het idee dat we uit elkaar zouden gaan en ik iemand anders zou tegenkomen. Maar zo is de situatie nu eenmaal, waarom er dan niet het beste van maken ? We leveren allemaal een inspanning, er zijn nu eenmaal emoties en gevoeligheden om rekening mee te houden, maar eigenlijk voelt het niet eens aan als moeite doen. Wat er ook gebeurd is tussen ons, we zijn nu op een punt gekomen dat we echt kunnen genieten van elkaars gezelschap. Niet vergeven is zo uitputtend. En het belangrijkste van allemaal : ik denk dat onze kinderen door onze openheid beter geworden zijn van ons allemaal. En misschien inspireren we wel anderen door te tonen dat het zo ook kan.
In de film 'Bobby' werd u geregisseerd door Emilio Estevez, ook een ex van u. Demi Moore: Ach, als je iemand eenmaal graag ziet... Goed, er kan van alles mislopen, je kunt erachter komen dat je niet echt bij elkaar past. Maar iets heeft je samengebracht en ook al verandert de formule, in het beste geval overleeft de appreciatie het conflict. Soms is uit elkaar gaan zelfs de enige manier om de affectie, het respect voor elkaar te herwinnen. Emilio en ik waren kuikens toen we elkaar ontmoetten. En ook al deugden we niet als koppel, we hebben altijd contact gehouden en als ik nu terugkijk, denk ik : 'Ik heb mooie dingen meegemaakt met een fijn mens, wat een bofkont ben ik toch.' Hetzelfde met Bruce. We hebben het een hele tijd goed gehad samen, we hebben een mooi gezin gesticht. Ik heb die kinderen niet op de wereld gezet om ze alleen op te voeden, ik heb heel bewust voor een gedeeld ouderschap gekozen. En ja, nu hebben we co-ouderschap met ons drieën, wat misschien een beetje onconventioneel is, maar wat dan nog ?
Demi Moore in Bobby
In een uitzending van 'Saturday night live' hebt u zelf ooit de draak gestoken met het leeftijdsverschil tussen u en Ashton Kutcher.Demi Moore: Ja, ik was verkleed als oud besje, met een kunstgebit. We hebben ons rotgeamuseerd. (verrast) Is dat in België op de tv geweest ?
Nee, helaas niet. Maar jullie zijn nu al een hele poos samen, tot spijt van wie 't benijdt. Demi Moore: Weet je, wat ons bindt heeft niets met zijn of mijn leeftijd te maken. Als iemand na mijn scheiding van Bruce voorspeld had dat ik op een 25-jarige zou vallen die mijn drie kinderen er als een bonus zou bijnemen, dan had ik hem gek verklaard. Maar al heel snel had ik het gevoel dat ik Ashton altijd gekend had, qua wijsheid is hij zijn leeftijd veel vooruit. Omdat in het begin iedereen zoveel poeha maakte over dat leeftijdsverschil, hebben we er dan maar zelf de draak mee gestoken. Opdat de mensen zouden voelen : 'Wij zijn ook een beetje onnozel.'
Nog niet zo lang geleden was er sprake van een baby. Speelt u nog altijd met dat idee ? Demi Moore: We zouden wel willen. We zijn gelukkig met mijn drie kinderen en eentje van ons tweeën erbij zou heel mooi zijn.
Uw dochters zijn al tieners. Een zwangerschap en dan helemaal van voren af aan beginnen, schrikt u dat niet af ? Demi Moore: Euh, daar wil ik niet te hard over nadenken.
Na uw scheiding vanBruce Willisen de films 'Striptease' en 'GI Jane' hebt u zich een jaar of vijf met uw kinderen in Idaho teruggetrokken. Was dat geen groot risico voor uw carrière ? Demi Moore: In die tijd dacht ik niet in termen van carrière. Mijn huwelijk was ten einde en mijn moeder was net gestorven. Mijn jongste was vijf. Ik ben zelf het product van gescheiden ouders die er vaak niet waren als ik ze nodig had. Ik wilde niet dat de geschiedenis zich zou herhalen. Het was geen risico, het was de enige juiste beslissing. Ik wist, als ik nu niet bij mijn kinderen blijf, zal ik later met veel grotere problemen geconfronteerd worden.
Demi Moore in Striptease
Hoe was het om achteraf weer aan de slag te gaan ? Demi Moore: Niet simpel. Ik was niet bepaald op het hoogtepunt van mijn carrière weggegaan. Ik wist eerst zelfs niet goed waarom ik terug wilde. Het waren mijn kinderen die erop aandrongen : 'Zou je niet eens opnieuw aan het werk gaan ?' Blijkbaar voelden ze aan dat ik iets miste. Maar het ging niet alleen om nieuwe projecten te vinden. Ongelooflijk hoe snel alles verandert in de showbusiness : mensen komen en gaan, ik moest nieuwe netwerken uitbouwen, de juiste mensen laten weten dat ik opnieuw beschikbaar was. Maar ik zie zoiets als een onderdeel van een leercurve. In plaats van mij overweldigd te voelen en depressief te worden, ga ik er tegenaan. Dat is de vechter in mij, ik ben iemand die obstakels als opportuniteiten beschouwt.
Uw kinderen groeien op. Valt het u moeilijk om ze los te laten ? Demi Moore: Ja en nee. Aan de ene kant weet ik graag waar ze uithangen. Als de twee oudsten uitgaan, heb ik graag dat ze zich geregeld melden. Aan de andere kant wil ik hen de kans geven om hun vleugels uit te slaan. Vorig jaar is mijn middelste dochter helemaal in haar eentje in Frankrijk een talencursus gaan volgen. Ze verbleef bij een gezin in de buurt van Parijs. Natuurlijk was ik bezorgd, maar ook trots. Want dan komt zo'n kind terug, spreekt vloeiend Frans en geeft blijk van een zelfzekerheid waarvan ik op die leeftijd alleen maar kon dromen. Aan de ene kant besef je dat je ze kwijtgeraakt, maar het is ook opwindend om mee te maken hoe ze steeds grotere stappen buiten de deur zetten en opgroeien tot de individuen die ze zijn, met hun eigen interesses en verwachtingen. Wat ik probeer is hen aan te moedigen in de hoop dat ze al het verworvene met mij zullen delen.
Mag ik vragen voor wie u heeft gestemd met de presidentsverkiezingen ? Demi Moore: Voor een democraat. Natuurlijk ben ik opgetogen dat we een vrouwelijke kandidaat hadden. Hillary is een sterke persoonlijkheid die een ongelooflijke weg heeft afgelegd. Ik denk dat veel vrouwen zich kunnen identificeren met de problemen die ze overwonnen heeft. Maar ik heb Obama ontmoet en ik moet zeggen, ik ben zeer onder de indruk. Niet alleen van zijn charisma, maar ook van zijn diepgang en het perspectief dat hij biedt op echte verandering. Volgens mij zullen niet alleen de Amerikanen daar wel bij varen, maar ook de rest van de wereld.
Wat is het belangrijkste dat het leven u geleerd heeft ? Demi Moore: Geen simpele vraag, daar moet ik over nadenken. Er is zoveel... Weet je, als ik terugkijk dan valt het op dat de dingen die ik van het leven kreeg voornamelijk zijn voortgekomen uit obstakels. Iedereen streeft naar een leven waarin alles op rolletjes loopt, dat is normaal, maar uiteindelijk zijn het niet de periodes waarin alles vlot verliep die je het meest bijbrengen. De kansen die ik kreeg en benut heb, het geluk dat ik nu ken, het is allemaal uit tegenslag en strijd ontstaan. In moeilijke omstandigheden leert een mens zijn sterkte kennen en daar oogst je later de vruchten van. En daarnaast, wat is het belangrijkste in het leven ? Geven. Te vaak leven we vanuit de houding : wat zit er in voor mij? Terwijl het juist de omgekeerde houding is die je het rijkst maakt : wat kan ik doen, wat kan ik delen met anderen ? En het allerbelangrijkste ? Liefde, natuurlijk. Een mens die gedragen wordt door liefde is een gelukkig mens.
17-05-2010 om 20:05
geschreven door Patje007
16-05-2010
Prince of Persia: The Sands of Time
Prince of Persia: The Sands of Time speelt vanaf 19 mei 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Mike Newell Cast: Jake Gyllenhaal, Ben Kingsley Genre: Actie, avontuur
16-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
Shia LaBeouf ontevreden over 'Transformers 2'.
Shia LaBeouf is ontevreden over de tweede 'Transformers'-film die vorig jaar verscheen. "De film bevatte een aantal geweldige stunts, maar er zat geen hart in", zegt hij.
De 23-jarige acteur belooft echter dat het derde deel dit weer helemaal goedmaakt. De opnamen van 'Transformers 3' gaan volgende week van start. LaBeouf neemt weer de hoofdrol op zich en 'Armageddon'-regisseur Michael Bay tekent wederom voor de regie.
LaBeouf was niet erg onder de indruk van de tweede film. "We raakten de draad kwijt. We probeerden alles groter te maken. Michael ging daarin te ver, waardoor de film te groot werd." "Ik vind dat we de kern van de film uit het oog zijn verloren: de relaties. Zonder die relaties doet de film er niet toe", analyseert de acteur. "Dan wordt het gewoon een stel vechtende robots."
Volgens LaBeouf wordt het derde deel de beste film uit de serie. "Er zullen veel doden vallen. Deze keer hebben de robots het voorzien op mensen."
'Transformers 3' verschijnt volgend jaar in de bioscopen.
16-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
14-05-2010
Famke Janssen gaat regisseren .
De Nederlandse actrice Famke Janssen gaat een film regisseren. 'Bringing Up Bobby' wordt deze week voorgesteld op het Filmfestival van Cannes. Janssen acteerde onder meer in de James Bondfilm 'GoldenEye' en in de X-Men-trilogie.
'Bringing Up Bobby' gaat over een alleenstaande moeder die samen met haar 10-jarige zoontje rijke mensen geld aftroggelt. Wanneer het tweetal besluit zich te gaan settelen in Oklahoma, blijkt dat hun criminele verleden hen blijft achtervolgen. Janssen schreef het scenario van de film en zal hem dus ook zelf regisseren. De hoofdrol wordt vertolkt door actrice Milla Jovovich. De opnames zouden deze zomer starten. Begin 2011 zou de film al in première gaan.
Famke Janssen is overigens niet de enige in haar familie met regisseursambitie. Haar zus, Antoinette Beumer, maakte als regisseur onder meer 'SeeYou in Vegas' en het zeer succesvolle 'De Gelukkige Huisvrouw'. Op dit moment werkt Beumer aan een Nederlandse remake van de Belgische thriller 'Loft'.
14-05-2010 om 10:55
geschreven door Patje007
13-05-2010
Interview met Russell Crowe naar aanleiding van de release van Robin Hood.
Acteur Russell Crowe vertolkt de titelrol in de nieuwste verfilming van Robin Hood. Het spektakel van regisseur Ridley Scott opent woensdagavond het Filmfestival van Cannes. Een gesprek vanop de persconferentie waar de hoofdrolspeler tekst en uitleg gaf:
Er bestaan al tientallen films over Robin Hood. Waarom wilden jullie nog een nieuwe versie maken? Russell Crowe: "Het duurde een tijdje voor we de juiste vorm hadden gevonden. We hebben erg zitten zoeken naar de juiste insteek van het verhaal dat we wilden vertellen. We besloten eens te gaan zoeken naar de mens áchter de altruïstische held die iedereen al eeuwen kent. Maar uiteindelijk hadden we een film die als we hem gingen maken, bijna acht uur zou gaan duren. Dat kan natuurlijk niet. Op zo'n moment kun je die nieuwe visie waar je al flink aan hebt gewerkt laten schieten. Maar Ridley Scott is de man er niet naar om dat te doen. Dus zijn we gaan bedenken hoe we die acht uur in een compacte film konden passen."
Maar waarom zou de kijker nog een verhaal over Robin Hood willen zien? Russell Crowe: "Omdat alles wat je hiervoor over Robin gehoord hebt, niet waar was. Er is heel veel verzonnen rond het personage. Wij wilden graag zijn geschiedenis herschrijven. Ik erken dat dat een arrogant streven is voor een verhaal dat al duizend jaar bestaat."
Hoe hebben jullie feit en fictie dan met elkaar vermengd? Russell Crowe: "Ik denk dat je bij een historisch epos moet proberen de aandacht van het publiek te trekken met het gevoel dat je op z'n minst een klein beetje naar de waarheid zit te kijken. Dat hebben we met Gladiator ook gedaan: het is een fictief verhaal, maar er zit een kern van waarheid in die mensen in het verhaal trekt. Dat effect wilden wij bij Robin Hood ook bereiken. Het belangrijkste verschil dat wij maken met andere films is dat we Richard Leeuwenhart laten sterven in Frankrijk. De andere versies vertellen doorgaans hoe hij weer vrolijk terugkeerde naar Engeland. Op die manier is iedereen ook meteen bij de les: wooo, dit is een andere Robin Hood dan we eerder hebben gezien!"
Toch lijkt Robin en Marian er tamelijk moderne principes op na te houden. Marian is zeer geëmancipeerd en Robin pleit voor meer tolerantie jegens moslims. Russell Crowe: "Ik denk dat je dan echt teveel achter het verhaal zoekt. Het gaat er vooral om dat Robin er niet tegen kan om zijn medemens onnodig te zien lijden. Dat is een gedachte van alle tijden."
Toen jullie het project aankondigden, ging het gerucht dat u zowel de rol van Robin Hood als die van de sheriff van Nottingham zou spelen. Is dat een serieuze optie geweest? Russell Crowe: "Nee, geen moment. Ik zal je vertellen hoe dat gerucht de wereld in gekomen is. We hebben er jaren over gedaan om de film te ontwikkelen. In die periode hebben Ridley en ik tientallen interviews gegeven waarin regelmatig naar Robin Hood werd gevraagd. Ik heb toen op een gegeven moment uitgelegd dat Robin tijdens zijn verblijf in Nottingham een ander mens werd, een ander personage. Eén journalist heeft dat verkeerd geïnterpreteerd: 'Ah, een ander personage! Russell gaat twee personages spelen!' En dan gaat zo'n verhaal een heel eigen leven leiden."
Als Robin Hood nu zou leven, hoe zou zijn leven er volgens u dan nu uit zien? Russell Crowe: "Ik denk dat het meest essentiële van het personage zijn inborst is. Hij wil de wereld veranderen, een betere plek maken. Hij wilde de welvaart en de rechten herverdelen. Wat voor vorm zou Robin Hood aannemen als hij nu zou leven? Zou hij politicus zijn? Of zou hij Wall Street aanpakken, de plek waar mensen enorme bedragen krijgen voor niets doen? Of zou hij misschien journalisten aanpakken, die vaak hun eigen waarheid verspreiden alsof het de waarheid is? Ik denk dat die laatste groep de grootste vijand zou zijn van Robin Hood. Hij zou de strijd aangaan met het monopoliseren van de media, en dus het monopoliseren van wat mensen lezen, horen en dus denken."
De Fransen worden echter in het verhaal afgeschilderd als sadisten en bruten. Vindt u het niet raar dat juist deze film het Filmfestival van Cannes opent? Russell Crowe: "Ik denk dat het wel mee valt - de Engelsen zijn in deze film óók geen lieverdjes. En ik denk niet dat je moet gaan proberen met een hedendaagse politieke bril te gaan kijken naar een film die zich acht eeuwen geleden afspeelt. Het waren heel andere tijden. Als deze film al een statement wil maken, dan is het dat Richard Leeuwenhart in 1199 is gestorven dankzij een pijl van een harteloze Franse crimineel. Dat is wel een historisch feit dat we graag onder de aandacht wilden brengen!"
De film heeft een enorm open einde. Hebben jullie al aan een vervolg gedacht? Russell Crowe: "Zoals gezegd: in principe hadden we bijna acht uur aan materiaal. Dus ja, het is niet onmogelijk om een tweede deel te maken. Alle personages leven nog en er valt nog genoeg te vertellen. Toch is het in principe niet onze intentie. Het was een enorme klus om deze film te maken. Maar als de studio het ons vraagt, zullen Ridley Scott, ik en andere betrokkenen er zeker serieus over nadenken."
13-05-2010 om 12:32
geschreven door Patje007
11-05-2010
Interview met Ridley Scott naar aanleiding van de release van Robin Hood.
Na Gladiator, A Good Year, American Gangster en Body of Lies is de actiefilm Robin Hood de vijfde samenwerking tussen hoofdrolspeler Russell Crowe en regisseur Ridley Scott. Een gesprek met de regisseur die bekendstaat om zijn epische scènes en zich dus met Robin Hood weer helemaal kan uitleven:
Wat trok u aan in deze nieuwe productie van het Robin Hood-verhaal? Ridley Scott: Ik houd van historische films en ben in ieder tijdperk geïnteresseerd. Ik heb The Duellists gemaakt, 1492, Gladiator, Kingdom of Heaven en nu deze. Ze gaan allemaal over andere periodes en ieder tijdperk heeft zijn eigen charme, zijn eigen attributen. Het is geen escapisme, maar de geschiedenis... Ik ging bijna zeggen dat de geschiedenis interessanter is dan het heden, maar dat zou een rare opmerking zijn. Was het vanzelfsprekend om opnieuw met Russell Crowe te werken? Ridley Scott: Ja, we hebben geregeld onderling contact. Hij belt me wel eens op en wil dan weten waar ik mee bezig ben. Soms vraag ik hem om een script te lezen en van het een komt het ander. Russell is een geweldig acteur en fysiek ook erg sterk. Die combinatie werkt prima voor Robin Hood.
Ook Cate Blanchett speelt een zeer krachtige rol als jonkvrouw Marian. Is dat omdat u vindt dat er te weinig sterke vrouwen in films te zien zijn? Ridley Scott: Nee, dat heeft te maken met de geloofwaardigheid van het verhaal en het personage. Marian trouwde pas op haar vijfentwintigste - in de Middeleeuwen was dat erg laat voor een jonkvrouw. Binnen een week ging haar man samen met koning Richard naar de Kruistochten en tien jaar later werd hij gedood op zijn weg terug naar huis. Tien jaar lang heeft Marian leiding gegeven aan het landgoed van haar oude schoonvader Walter. Dat heeft haar tot een sterke vrouw gemaakt. Walter begint een beetje te dementeren, maar als hij komt te overlijden zal het landgoed niet naar Marian gaan: haar man is dood en ze is geen erfgenaam.
Hoe heeft u de productie van Robin Hood voorbereid? Ridley Scott: Ik heb mijn stinkende best gedaan tijdens de research. In de geschiedenis komt de figuur van Robin Hood ter sprake tussen 800 en 1400. Dus bijna zes eeuwen lang. Hij wordt 'de groene man' genoemd, Robin of Locksley, Robin of the Hood, Robin Hood, Robin Longstride. Hij blijft steeds weer opduiken. De kans is groot dat hij echt bestaan heeft, maar waarschijnlijk heeft hij nog veel vroeger geleefd om uit te kunnen groeien tot zo'n grote icoon van de rechtvaardige weldoener die de zwakken helpt.
Hoe verhoudt uw versie zich tot de eerdere films over Robin Hood? Ridley Scott: Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom de Sheriff van Nottingham meestal wordt neergezet als een grijzende slechterik met een krulsnor. Waarom zou hij zo'n slecht persoon zijn geweest? En ik snapte ook nooit waarom prins John steevast werd afgeschilderd als een incompetente heerser. John moest een land leiden dat bankroet was gemaakt door zijn broer Richard, dus in zekere zin was het juist wel redelijk om in die tijd de belastingen te verhogen. Richard Leeuwenhart wordt vaak gezien als een held, maar hij was een verspillende koning, die de herenliefde bedreef en een complete barbaar was. In de Israëlische stad Akko liet hij 2500 moslims onthoofden omdat het losgeld te laat kwam. Dát was Richard Leeuwenhart.
Probeert u met deze film de tegenstellingen minder zwart-wit neer te zetten of een aantal historische zaken te herzien? Ridley Scott: Nee, het gaat mij specifiek om het uitgangspunt van het verhaal. In 1198 werd Richard per ongeluk gedood door een verdwaalde pijl, en kreeg John de macht over Engeland. Aan hem de verschrikkelijke taak een failliet land overeind te helpen. Niemand heeft geld en niemand wordt betaald. Een land dat overspoeld wordt door soldaten die terugkeren van de Kruistochten in de hoop hun familie te vinden, als die in de tussentijd niet van de honger omgekomen zijn. Robin Hood weet niet eens wat zijn thuis is. De laatste herinnering aan zijn vader was toen hij vijf jaar oud was. Robin komt terug in Engeland, zonder goed te weten waar hij heen moet of wat hij moet doen.
Ik begreep dat het oorspronkelijke plan was om de film Nottingham te noemen en te vertellen vanuit het oogpunt van de sheriff? Ridley Scott: Dat script kon vanaf de eerste pagina herschreven worden. Het was volkomen belachelijk en een verschrikkelijk slecht idee. Dan ben je in de publiciteit van de film alleen maar bezig uit te leggen waarom de film Nottingham heet en wat dat te betekenen heeft. Waarom zou je een film Nottingham noemen als je eigenlijk gewoon het verhaal van Robin Hood vertelt?
Robin Hood speelt vanaf 12 mei 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Ridley Scott Cast: Russell Crowe , Cate Blanchett Vanessa Redgrave Duur: 140 minuten Genre: Actie, drama
11-05-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
10-05-2010
Lindsay Lohan speelt naarst Robert De Niro in Machete.
Lindsay Lohan gaat nog eens wat geld verdienen. Samen met Jessica Alba speelt ze naast Robert De Niro in de avonturenfilm 'Machete'. Regisseur Robert Rodriguez heeft een speciale 'illegale' trailer vrijgegeven van 'Machete'. De film is gebaseerd op een neptrailer uit zijn 'Grindhouse'-project met Quentin Tarantino.
Lindsay Lohan
De trailer bevat een boodschap aan de Amerikaanse staat Arizona, met een knipoog naar de Mexicaanse illegalenproblematiek die de laatste weken wereldwijd de krantenkoppen haalt. Het filmpje bevat veel bekende gezichten, waaronder Danny Trejo die op 65-jarige leeftijd zijn eerste hoofdrol vervult. Ook zullen Michelle Rodriguez, Don Johnson, Cheech Marin en Steven Seagal hun opwachting maken. De actiefilm zal in september in de bioscoop verschijnen. Robert De Niro krijgt het overigens druk de komende maanden. Zo speelt hij ook naast Jason Statham en Clive Owen in de actiethriller 'The Killer Elite', die wordt opgenomen in Melbourne. De film is gebaseerd op de roman 'The Feathermen' van Ranulph Fiennes en vertelt het verhaal van een groep Britse elitesoldaten die worden opgejaagd door huurlingen. Verder speelt De Niro in de thriller 'The Dark Fields' met Bradley Cooper en Anna Friel.
Robert De Niro
10-05-2010 om 18:24
geschreven door Patje007
08-05-2010
Interview met Scarlett Johansson.
De platinablonde lokken de hese stem, het romige decolleté en het sexy pruilmondje: veel moeite moet Scarlett Johansson niet doen om een overtuigende vamp neer te zetten. En de manier waarop ze in 'The Black Dahlia'(2006) over het doek trippelt, oneliners afvuurt of een sigaret opsteekt, jaagt de temperatuur dan ook razendsnel de hoogte in. Als Kay Lake speelt ze het opportunistische vriendinnetje van politieman Lee Blanchard (Aaron Eckhart) én diens collega Bucky Bleichert (Josh Hartnett) die samen door het LA van de jaren 40 op zoek gaan naar de moordenaar van Hollywoodstarlet Elizabeth Short.
Waar Johansson onscreen voortdurend heen en weer wordt geslingerd tussen twee mannen, bleek haar keuze backstage heel wat sneller gemaakt. Tijdens de opnames in Bulgarije werd Scarlett - die door haar moeder annex manager trouwens naar Scarlett O'Hara werd vernoemd, de southern belle uit Gone with the Wind - verliefd op leading man Josh Hartnett. Sindsdien vormen de twee het meest glamoureuze en door paparazzi opgejaagde koppel van Hollywood.
Als Kay Lake speel je nog maar eens een vamp. Ben je dat imago niet beu? Scarlett Johansson: Zo sexy is Kay nu ook weer niet. Ze is best aantrekkelijk en zowel Lee als Bucky hebben een oogje op haar, maar het is géén femme fatale. Het enige wat ze wil, is op het rechte pad blijven en haar verleden als prostituee vergeten. Ze tracht Bucky of Lee ook geen loer te draaien, zoals elke zichzelf respecterende femme fatale zou doen. Eigenlijk is Kay meer een glamoureuze huisvrouw, een trofee-echtgenote die koken, wassen en plassen sensueel maakt. Pure fictie dus. (lacht)
Maar ze is dus wel sexy? Scarlett Johansson: In een film noir hoort dat suggestieve, sensuele sfeertje er gewoon bij. De échte femme fatale in de film is Hilary Swank.
Akkoord, maar hoe ga jij nu met jouw imago om? Scarlett Johansson: De jongste jaren is de media-aandacht overweldigend en dan verlies je wel eens de controle over hoe je wordt geportretteerd. Dat ik verkeerd wordt geciteerd of het voorwerp van roddels ben, daar kan ik best mee leven. De mensen om wie ik geef weten wel beter. Wat me wél stoort, is dat vaak enkel nog de verpakking overblijft. Ik zit hier een interessante film van een fantastische regisseur te promoten, maar de meeste vragen gaan over mijn privéleven.
Scarlett Johansson in The Island
Is dat niet de tol van de roem, zeker voor een actrice met jouw looks en persoonlijkheid? Scarlett Johansson: Misschien, maar ik zie niet goed in waarom je inhoud en verpakking niet zou kunnen combineren. Da's toch wat ik tracht te doen. Ik heb geen probleem met een fotoshoot waarvoor ik allerlei sexy poses moet aannemen en waarin mijn glamoureuze kant wordt uitgespeeld. Maar ondertussen tracht ik wel interessante rollen te kiezen in films die ergens over gaan en die ook buiten de lijntjes durven te kleuren.
Je bent populairder dan ooit, maar het is wel van 'Match Point' geleden dat je nog een hit scoorde. Sta je daar bij stil? Scarlett Johansson: Amper. Match Point was trouwens ook geen dikke hit. Hij werd enthousiast ontvangen en voor een onafhankelijk gedraaide film deed hij het commercieel uitstekend, maar hij stond niet eens in de box-office top-30. Cijfers zeggen dus niet alles.
Scarlett Johansson in Match Point
Aha, jij bent die ene actrice! Scarlett Johansson: (lacht)Ik méén het. Natuurlijk ben ik ijdel, zeg ik niet nee als ik goed betaald word en vind ik het leuk om complimentjes te krijgen, maar het is niet het belangrijkste. Een goeie rol in een goeie film: daar kun je altijd op terugvallen, en ik ben ervan overtuigd dat The Black Dahlia tot die categorie behoorde.
Was je een fan van De Palma? Scarlett Johansson: Een hele grote zelfs. Dus heb ik er alles aan gedaan om hem te overtuigen mij te kiezen en het esthetische aspect van de rol een beetje te herdenken. Kay wordt in Ellroys boek namelijk omschreven als een roodharige vamp van één meter tachtig, moet je weten. (lacht)
Is de Palma echt zo nukkig als ze zeggen? Scarlett Johansson: Dat valt mee. Brian weet perfect wat hij wil en hij is ook duidelijk de baas op de set, maar tegenover zijn acteurs is hij ongelofelijk genereus. Als hij al eens uit zijn sloffen schoot, dan was het tegen de crew. Omdat hij ons alle tijd en ruimte wilde geven en dus wou voorkomen dat we door technische details werden afgeleid. In ruil daarvoor moet je wel honderd procent beschikbaar blijven. Als hij om tien uur 's avonds - wanneer je klaar staat om te vertrekken en al het materiaal allang is opgeborgen - plots een idee krijgt voor een bepaalde scène, aarzelt hij niet om iedereen terug te roepen.
Scène uit Match Point
Valt zijn werkmethode te vergelijken met die van Woody Allen? Scarlett Johansson: Woody is veel opener, praat en improviseert veel meer. Hij weet ook wel wat hij wil, maar laat het je liefst zelf ontdekken. Brian is meer de autocraat, de auteur die welomschreven instructies geeft en die zijn visie zo consequent mogelijk op het doek wil brengen. De ene methode is niet beter of leuker dan de andere, ze zijn gewoon verschillend.
Je lijkt Woody's nieuwe muze te zijn - Diane Keaton en Mia Farrow achterna. Naar verluidt heeft hij zijn film 'Scoop' zelfs speciaal voor jou geschreven. Scarlett Johansson: Ten eerste zou ik mezelf nooit met grote actrices als Diane Keaton en Mia Farrow durven vergelijken. Ik ben 25 en kom pas piepen. En ten tweede vind ik de term 'muze' sterk overdreven. Ik ben gewoon een goeie vriendin en collega. Tijdens Match Point hebben we enorm veel lol beleefd en bleken we precies hetzelfde gevoel voor humor te hebben. Vandaar dat ik Woody vertelde dat ik dolgraag nog eens met hem wilde samenwerken. En dan liefst in een film waarin hij zelf ook meedeed, als komisch duo. Uit dat ideetje vloeide uiteindelijk Scoop voort; maar stellen dat ik de inspiratie bood voor de film of straks in nog meer Allenfilms te zien zal zijn: dat klopt gewoon niet.
Scène uit Vicky Christina Barcelona
Je bent een grote De Palmafan, zei je. Sommigen vinden zijn films vrouwonvriendelijk en voyeuristisch. Scarlett Johansson: Flauwekul. Iedereen die graag naar films kijkt, is voyeuristisch. Dat is eigen aan het medium. En wat dat vrouwonvriendelijke betreft: daar heb ik bij de Palma nooit wat van gemerkt. Privé is hij een zachtaardige vent en ook in zijn films is het zeker niet al schieten, vloeken en ander machogedoe wat de klok slaat. Veel mensen reduceren zijn oeuvre tot Scarface of The Untouchables, maar vergeten dat hij ook Obsession en Femme Fatale heeft gemaakt, films waarin er wel interessante en genuanceerde vrouwenrollen zitten. Zo ook in The Black Dahlia. Daarin zijn het zelfs de vrouwen die de hele intrige in gang zetten en sturen.
Het boek en de film spelen zich af in de jaren 40. Een inspirerende periode? Scarlett Johansson: Zeker. Ik ben dol op die oude noirfilms en die screwballkomedies met Cary Grant en Doris Day, al ben ik toch blij dat ik toen nog niet geboren was. Met uitzondering van iconen als Bette Davis, Joan Crawford en Vivien Leigh hadden vrouwen het toen véél moeilijker om interessante rollen te pakken te krijgen en lange tijd was Hollywood ook gewoon een conservatief mannenbastion.
Het oude studiosysteem had ook heel wat nadelen. Het zorgde misschien voor werkzekerheid, maar het beknotte ook je individuele vrijheid. Een actrice had vaak geen andere keuze dan meerjarige contracten met een grote filmstudio te ondertekenen, wat betekende dat je voor elke goeie, interessante film minstens twee of drie snel ineengeflanste prullen moest maken. Gelukkig kunnen jonge actrices vandaag wél vrij hun rollen kiezen en krijgen ze al eens iets meer omhanden dan mooi glimlachen naast de mannelijke held. We gaan er duidelijk op vooruit.
Wat dat betreft, ben je ook proactief bezig: je heb al je eigen productiehuis. Scarlett Johansson: (knikt)Ik leid dat samen met mijn moeder en we hebben verschillende interessante films met sterke vrouwenrollen in de pipeline zitten.
Net als jij willen we graag inhoud en verpakking combineren. Klaar voor nog wat gossipvragen? Scarlett Johansson: (lacht) Heb ik een keuze? Shoot.
Klopt het dat je Kay Lake naar Marilyn Monroe hebt gemodelleerd? Scarlett Johansson: Niet echt. Ik had vooral Carol Lombard in gedachten en voor de poses en de jurken dacht ik ook aan Lauren Bacall. Maar goed: als je Marilyn wil vernoemen, ga ik zeker niet protesteren. (lacht)
Hoe was het om samen te werken met je vriendje Josh Hartnett? Scarlett Johansson: (ontwijkend) Heel aangenaam, dank je.
Ooit zei je in een interview dat monogamie tegennatuurlijk is. Vind je dat nog steeds? Scarlett Johansson: Yeah, I do. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het is wel enorm lastig en er kruipt veel werk in. Bovendien is het soms de moeite niet waard. Ik bedoel: een relatie moet je energie en lucht geven. Het moet een solide basis zijn om op te vertrekken. Geen last of een reeks strenge regels waar je per se aan moet voldoen. Vandaar dat ik veeleer geloof in seriële monogamie, al begin ik natuurlijk altijd aan een relatie met het idee dat ze nooit voorbij zal gaan. Ik bedrieg mijn partner niet en ik wil zelf in geen geval bedrogen worden. Alleen weet je maar nooit wat er onderweg gebeurt.
Dit was een interview naar aanleiding van de release van The Black Dahlia, een film uit 2006. Momenteel is Scarlett Johansson te zien als Natalie Rushman in Iron Man 2.