Matt Damon moest op de set van de actiethriller 'Green Zone' leiding geven aan een groep daadwerkelijke militairen. De acteur speelt in de film de rol van een legerofficier die met een eigen eenheid op zoek is naar massavernietigingswapens in Irak. De mannen in Damon's legereenheid zijn stuk voor stuk echte soldaten en Matt vond het een eer om met deze jongens te werken: Het was niet zomaar iets om met veteranen te werken die net teruggekeerd waren uit Irak en Afghanistan, aldus Matt. Damon meent dat 'Green Zone' zeer realistisch overkomt door de aanwezigheid van echte soldaten: Ze zorgden voor een omgeving die erg authentiek aanvoelde. Acteurs zouden dat niet zo goed kunnen als echte veteranen. Om in het gezelschap van zulke alerte mensen te zijn die echt zulke situaties meegemaakt hebben, dat is voor een acteur van onschatbare waarde.
Matt was temidden van al deze ijzervreters maar een broekie, maar dat kwam hem wel van pas. Door hun werk lijkt hij zijn rol beter te spelen: Die jongens maakten het makkelijk voor mij, omdat ze precies weten wat ze doen - terwijl ze daarmee de indruk wekken dat ik goed leiding geef! Volgens regisseur Paul Greengrass duurde het wel even voordat de soldaten overtuigd waren om mee te doen: Die jongens hadden geen tijd voor onzin. Ze wilden een film maken die precies weer zou geven wat zij doormaakten. En veel van hen pakten nog niet eens hun bagage uit voordat ze zeker wisten dat we dat zouden gaan doen! 'Green Zone' draait vanaf 14 april 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
03-04-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
02-04-2010
Russell Crowe krijgt ster op Walk of Fame.
Het is de beurt aan Russell Crowe om in de bloemetjes gezet te worden op de Walk of Fame in Hollywood. Dat meldt filmmaatschappij Universal. De acteur uit films als "Gladiator", "Body of Lies" en "3:10 to Yuma" krijgt zijn ster op maandag 12 april.
De 45-jarige filmster uit Nieuw-Zeeland sleepte al drie Oscarnominaties voor beste acteur in de wacht. In 2001 verzilverde hij zijn nominatie voor zijn rol in "Gladiator". Crowe is in België vanaf 19 mei te zien in "Robin Hood". De film zal ook het filmfestival van Cannes openen.
02-04-2010 om 22:00
geschreven door Patje007
Dubbelinterview Eva Mendes & Michael Shannon over Bad Lieutenant.
Werner Herzog brengt twee films tegelijk uit. Een over een doorgesnoven politieagent in New Orleans, en een over een man die zijn moeder met een sabel doorklieft. Acteurs Michael Shannon en Eva Mendes over hun werk voor de Duitse meesterfilmer.
Neemt Werner daar weer de credits voor? Actrice Eva Mendes (1974), in huidkleurig jurkje, tuit gespeeld verontwaardigd haar perfect gestifte lippen. Kort nadat bekend werd dat de Duitse regisseur haar had gestrikt voor zijn Bad Lieutenant, Port of Call: New Orleans, werd ze in Amerika uitgeroepen tot mooiste vrouw op de planeet. En nu bazuint Herzog overal rond dat ze die eer uiteraard aan hem te danken heeft; zoiets kan immers geen toeval zijn.
Eva Mendes
In zijn film speelt ze een aan cocaïne verslaafde prostituee, het liefje van de volkomen doorgesnoven en gewelddadige politiedetective McDonagh: Nicolas Cage in een van zijn beste en meest uitzinnige rollen in jaren. Mendes: Wat ik ook doe in de rest van mijn carrière, een film zoals deze zal nooit meer voorbijkomen. Het is zó Werner. Een gestoorde film I love it.
In de voorbereidingsperiode ontmoette ze, vergezeld door haar acteercoach, enkele prostituees in New Orleans. Dat leert je niet te snel te oordelen over je personage. Aardige vrouwen waren het, bij wie in de jeugd vaak al iets was misgegaan. Veel had ze er overigens niet aan: Werner wilde dat ik niet te veel met de achtergrond bezig was. Ik vroeg hem weleens: hoe kwam mijn personage eigenlijk in deze situatie terecht? Maar dan zei hij altijd: nee, nee, nee, ik wil alleen dat je hier bent en eerlijk bent, nu.
Bad Lieutenant, Port of Call: New Orleans is wel en niet een vervolg op het origineel uit 1992 van regisseur Abel Ferrara. Niet volgens Herzog, die volhoudt de versie met Harvey Keitel als losgeslagen agent nooit te hebben gezien. Wel volgens Ferrara, die de makers van de nieuwe film publiekelijk toewenste te sterven in de hel.
Hoe dan ook: Herzog heeft het script volkomen naar zijn hand gezet en laat zijn politiedrama moedwillig ontsporen in allerlei even komische als onthutsende scènes, die spotten met gangbare genregrenzen. Zo lardeert de Duitser zijn vertelling met surrealistische beelden van enkele leguanen, die hij met een minuscule camera letterlijk op de huid filmde.
Ik weet nog steeds niet wat die beesten in onze film doen, zegt actrice Mendes over de reptielen. Als iemand het doorheeft, zeg het me alsjeblieft. Werner durf ik dat niet te vragen. Maar ze horen absoluut in de film. Voor mij is het een groot abstract schilderij. Laat ik dit zeggen: het is in elk geval geen advertentie voor drugsgebruik.
Michael Shannon
Michael Shannon (1974) speelt een piepkleine rol in Herzogs Bad Lieutenant, en een hoofdrol in diens My Son, My Son, What Have Ye Done, als een doorgedraaide theateracteur die zijn moeder met een sabel doorklieft. Shannon, in non-descripte trui en met warrig haar, werd het afgelopen jaar genomineerd voor een Oscar voor zijn opvallend intense bijrol als contactgestoorde buurjongen in Revolutionary Road.
Of ik me aangetrokken voel tot psychisch instabiele personages? Nou, het is niet zo dat ik thuis een grote stapel scripts op mijn bureau heb liggen. Zo van: hmm, laat ik deze eens doen. In de filmindustrie gaat het er meer om hoe anderen jou zien dan hoe je jezelf ziet. Kennelijk is er niemand die denkt: man, die Shannon zou een geweldige Indiana Jones zijn, of: hij past geweldig in die romantische komedie met Renée Zellweger. Nee, ze denken: Shannon is perfect als die jongen die zn moeder vermoordt.
De film is losjes gebaseerd op een moordzaak uit de jaren zeventig; Herzog zocht de inmiddels vrijgelaten moordenaar op in diens woonwagen. Maar Werner was niet geïnteresseerd in een personificatie, zegt Shannon. Een rechttoe rechtaan imitatie van de echte geschiedenis zegt hem niks.
Zijn personage Brad McCullum speelt met een amateurgezelschap in een Grieks toneelstuk, waarin hij wordt geacht zijn toneelmoeder te vermoorden. Zo zitten er ook wat theaterscènes in de film, wat ironisch is, want Werner houdt helemaal niet van theater. Shannon doet het Engels van de regisseur na, met diens typische Duitse accent: Het is futiel, al die mensen die zo zichtbaar hun best doen om te acteren ik haat het! Dus vroeg Shannon aan Werner: waarom dan een film met theater erin? Verwerkt in een film vond hij het juist weer wel heel erg leuk.
Herzog staat bekend om zijn korte opnameperiodes en werkte de film binnen vijf weken af, inclusief eindmontage. Shannon: Veel regisseurs verschijnen s ochtends doodsbang op de set, zonder idee wat ze gaan doen. Werner is niet zo. Ik heb ook gewerkt met Sidney Lumet in Before The Devil Knows Youre Dead en met William Friedkin in Bug, en wat je vaak ziet bij die old school-cineasten: ze weten hoe belangrijk de voorbereiding is.
In My Son, My Son, What Have Ye Done, mede door David Lynch geproduceerd, speelt acteur Willem Dafoe de politiedetective die de moordenaar moet inrekenen. Willem heeft de reputatie dat hij zich volledig overgeeft aan zijn regisseur, zegt Shannon. Wat Werner ook vroeg, Willem deed het zonder vragen of tegenstribbelen. Dat komt overeen met hoe ik naar het vak kijk: acteren is uiteindelijk een service-industrie, meer niet. Werner heeft die positie overigens ook verdiend, met zijn reputatie. Niemand dacht: goh, ik hoop maar dat die Herzog weet wat hij doet.'
02-04-2010 om 13:13
geschreven door Patje007
01-04-2010
Avatar krijgt zeker sequel, Independance Day krijgt er 2.
Hoofdrolspeler Sam Worthington bevestigt dat hij samen met regisseur James Cameron een sequel op 'Avatar' zal maken. Die beslissing hing af van de opbrengsten van de film, die inmiddels de meest lucratieve prent aller tijden is. "De deal was dat we een vervolgfilm zouden maken op voorwaarde dat de film een miljard dollar opbracht. Wel, we hebben momenteel ongeveer 2,6 miljard opbrengsten dus we hebben het aan ons broek".
Sam Worthington in Avatar
Een deadline voor het project is er niet. Worthington in BBC Newsbeat: "De baas, Jim Cameron, gaat niet zomaar een sequel maken. Hij zoekt uitdagingen, wil de lat altijd maar hoger leggen en ik denk dat het publiek dat ook zal verwachten van 'Avatar 2'. Van zodra Jim zijn uitdaging heeft gevonden, kunnen we aan de slag".
Cameron heeft inmiddels bevestigd dat na de dvd-release van 'Avatar' de film in september opnieuw in de zalen zal uitgebracht worden. "Omdat er veel mensen zijn die de kans niet hebben gekregen om de film in IMAX 3-D te zien en we willen hen die ervaring niet ontzeggen".
Independence day.
'Independence Day', de film uit 1996 met Will Smith die de planeet redt van een aanval door aliens, krijgt dankzij het succes van 'Avatar' maar liefst twee sequels. Volgens de gespecialiseerde website IESB.net keert Smith terug als Captain Steve Hiller en worden beide films volgend jaar al opgenomen.
01-04-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
31-03-2010
Werner Herzog, regisseur van Bad Lieutenant: 'Hollywood moest wennen aan mij'.
Nicolas Cage als The Bad Lieutenant in een regie van Werner Herzog? Op papier lijkt het een hallucinante grap, maar op pellicule blijkt het een heerlijk geflipte flikkenfilm. Herr Herzog over Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans. 'Zoals gebruikelijk deed ik maar wat.'
Met een allegaartje aan corrupte flikken op speed, leguanen, alligators én Val Kilmer kan geen onverlaat beweren dat Werner Herzogs BadLieutenant geen vreemde beestjes bevat. Het resultaat? Een curieuze, maar onderhoudende mix van Hollywoodclichés en herzogiaanse gekte.
Nochtans heeft de heerlijk excentrieke Duitse beeldenstormer - 67 intussen - weinig gesleuteld aan het basisconcept van Abel Ferrara's originele film. Ook deze prent draait immers om de lotgevallen van een gekwelde flik die zijn diensturen het liefst neukend, snuivend en gokkend doorbrengt. Enkele nuances: mijnheer de luitenant loopt deze keer mank van de rugpijn, heeft een knipperlichtrelatie met hoertje Eva Mendes én moet tussendoor de moord op enkele immigranten zien op te lossen.
De rondwandelende apotheek van dienst is niet Harvey Keitel, zoals in Ferrara's door coke en katholieke schuldcomplexen voortgedreven cultklassieker uit 1992, maar wel Nicolas Cage. Die zet misschien wel zijn meest trippy vertolking neer sinds Wild at Heart en kiepert zo mogelijk nog meer drugs en drank naar binnen dan in Leaving Las Vegas.
Bovendien is er nóg een hemelsbreed verschil. Zo speelt de variant - of 'verkrachting' zoals de misnoegde Ferrara de film noemt - zich niet af in grootstad New York, maar in het door de orkaan Katrina platgewalste New Orleans. Schrik dus niet wanneer je Cage en co door ondergelopen panden en verwoeste huizen ziet waggelen, of wanneer er plots een cajunmuziekje te horen is en een leguaan door het beeld floept.
Wat begint als een klassieke flikkenfilm - nu ja - muteert aldus grijnslachend tot een typische Herzogprent. De man wordt sinds zijn succesdocumentaire Grizzly Man (2005) dan wel ook door Hollywood omarmd, wie klassiekers als Aguirre, der Zorn Gottes (1972),Jeder für Sich und Gott gegen Alle (1974) of Fitzcarraldo (1982) heeft gezien, weet wat dat betekent: een film die balanceert op de grens tussen zin en waanzin en de meest extreme oorden en karakters opzoekt.
Werner Herzog
Voor alle duidelijkheid. Je film is geen remake, maar een variant. Werner Herzog: (Knikt) Behalve de titel is er geen enkel verband. Ik heb de film van Abel Ferrara zelfs nooit gezien. Ik bekijk sowieso weinig films. Aangezien ik er zelf minstens één per jaar maak en nog documentaires en opera's regisseer, blijft er geen tijd over om naar de bioscoop te gaan.
Naar verluidt is Ferrara niet gelukkig met je film. Werner Herzog: Dat is dan zijn probleem. Ik heb hem uitgenodigd om samen een whisky te drinken, maar heb niets meer van hem gehoord. Blijkbaar maakt hij vooral graag scènes in de pers. Een van onze producenten bezat de rechten op de titel en wilde graag een franchise starten. Dat leek me niet meteen een interessant idee, maar gelukkig hadden we een goed scenario en een goede cast.
Hoe heb je Nicolas Cage kunnen strikken? Werner Herzog: Hij bleek een fan van mijn werk, en ik van het zijne. Ik heb hem voor het eerst ontmoet in de Californische wijngaard van zijn oom Francis Ford Coppola toen hij een jaar of twaalf was. Daarna hebben we geen contact meer gehad, tot hij me drie jaar geleden belde met de vraag om samen te werken. Voor Bad Lieutenant hebben we ons lot dan ook aan elkaar verbonden. We wilden de film enkel samen maken.
Het is de meest conventionele film uit je oeuvre, al blijft hij vintage Herzog. Was het wennen aan Hollywood? Werner Herzog: Het was voor Hollywood vooral wennen aan mij. (Grijnst) In feite heb ik altijd al mainstreamfilms gemaakt. Als je een goed verhaal en een goede cast hebt, is je film mainstream. Punt. Dit keer wilde ik graag een film noir maken, maar dan wel een waarvan je de plot níét na vijf minuten doorhebt. Het script bevatte tal van geweldige dialogen en bovendien kon ik er mijn eigen toetsen aan toevoegen - zoals die leguanen, demente drugsfantasieën en all the other wild stuff. Alleen al daarom wilde ik per se in New Orleans draaien en niet in New York, waar het verhaal zich oorspronkelijk afspeelde: omdat de stad stukken goedkoper is, had ik iets meer tijd en ruimte om dingen uit te proberen.
Zoals? Werner Herzog: Nicolas mocht erop los improviseren. Ik moedigde hem aan om het wilde beest in hem los te laten. Zijn personage is immers een gekwelde ziel die wel het goede nastreeft, maar zijn heil zoekt in het kwade. Het probleem is alleen dat draaien met wilde beesten - wat ik in mijn films vaak doe - risico's inhoudt. Vooral met echte dan. Zo heeft die leguaan me lelijk gebeten. Hij zette zijn tanden in mijn duim en ik kreeg hem niet meer van mijn lijf geschud. Het was alsof er een schroef door ging, al vond de crew het hilarisch. Als ik de beelden zie, was het me de pijn wel waard: dat beest ziet er ongelofelijk stom uit. (Lacht)
Je zoekt graag risico's op. Was dat een extra motivatie om in New Orleans te draaien?
Werner Herzog: De stad is nog steeds één groot rampgebied. Zeker de helft van de bevolking is er na Katrina weggetrokken en de eersten die terugkeerden, waren criminelen. In de toeristische clichés, zoals de French Quarter of de jazzclubs, was ik niet geïnteresseerd. Ik wilde de stad vatten zoals een documentaire-maker, en daarom heb ik eerst vier weken door de stad gezworven op zoek naar locaties. Het landschap past perfect bij de film. Een film noir gedijt het best in tijden en plekken waar de financiële, sociale en morele orde van de kaart is geveegd. Vandaar dat de film zo gemeen, geschift én grappig is.
Het is dus meer een zwarte komedie dan een whodunit? Werner Herzog: Mijn hoofdpersonage moet weliswaar een moordzaak oplossen, maar de poëzie van het landschap en de humor zijn zeker zo belangrijk. Ik had ook niet de tijd om veel over de suspenseboog na te denken. Nadenken is voor academici. Films maken is dichten met beelden. Je moet drijven op je instinct, niet op je intellect. Zoals gebruikelijk deed ik maar wat. Gelukkig stel ik vast dat mensen mijn film een stuk grappiger en boeiender vinden dan de gemiddelde Eddie Murphykomedie. (Lacht)
Waar komt je legendarische energie eigenlijk vandaan? Werner Herzog: (Droog) Mijn energie haal ik uit voedsel. Zulke vragen stellen heeft geen enkele zin. Sommige dingen zijn ondoorgrondelijk en dat moet je respecteren. Vandaar dat ik psychoanalyse altijd als een grote vergissing heb beschouwd - het is zelfs een van de redenen waarom ik de 20e eeuw als een grote vergissing beschouw. Ik aanvaard mijn lot en ik leid er een betekenisvol leven door, ook al heb ik jarenlang in semi-armoede geleefd.
Wat als je geen filmmaker was geworden? Werner Herzog: Dan was ik wiskundige geworden. Ik heb mijn eigen stelling ontwikkeld over hyperbolische ruimte en irreële getallen die voorlopig nog geen enkele wiskundige kan oplossen. Een beetje zoals de stelling van Fermat. (Ernstig) Niet mijn films zullen de geschiedenis ingaan maar wel de stelling van Herzog.
Maar in afwachting maak je films. Werner Herzog: (Knikt) Ik heb op mijn negentiende mijn eerste film gemaakt, ook al wist ik tot mijn elfde geeneens van het bestaan van het medium af. Ik ben opgegroeid in een afgelegen Beiers bergdorp en pas op mijn elfde kreeg ik op school voor het eerst een film te zien. Om mijn eerste film te financieren werkte ik 's nachts in een staal-fabriek en mijn eerste camera heb ik gestolen uit de filmacademie van München. Ik vond dat ik daar het natuurlijke recht toe had. (Lacht) Vandaar dat ik me dooderger aan regisseurs die voortdurend klagen dat ze geen geld hebben. Ik heb nooit geld gehad, en heb er nog steeds geen - tot wanhoop van de dieven die ik vorige week over de vloer heb gehad. Ik bezit zelfs geeneens de rechten op mijn films. Die heb ik in een stichting gestopt omdat ik mijn oeuvre graag wil samenhouden, ook na mijn dood. Je moet de mouwen opstropen en de tering naar de nering zetten. Je krijgt geen draaivergunning van de autoriteiten? Fabriceer er dan zelf één! Dat heb ik indertijd ook gedaan in Peru (waar hij 'Aguirre' en 'Fitzcarraldo' draaide in de jungle), inclusief handtekening van de president. (Lacht)
Toch heb je het vaak moeilijk gehad om je projecten gefinancierd te krijgen. Werner Herzog: Ik heb het nog altijd moeilijk. Het is zelfs moeilijker dan vroeger omdat de industrie enkel nog in Transformers geïnteresseerd is en omdat ze het publiek voor ernstige films heeft weggejaagd. Toch zul je me nooit horen klagen. Vandaar dat ik zo ontgoocheld was na de Wende. Toen de Berlijnse Muur werd neergehaald, werd ik overspoeld door innerlijke vreugde. Ik had altijd al voorspeld dat de hereniging van Duitsland geen politieke, maar een culturele kwestie was. Ik ben indertijd te voet de Duitse grens afgelopen omdat ik als dichter het land opnieuw wilde samenbrengen. Maar wat zag je toen de Muur viel? Tien dagen nadien begonnen mensen al te klagen dat de overheid te weinig voor hen deed. Ik weiger aan die klaagcultuur mee te doen. Ik vind dat beperkingen net de creativiteit prikkelen. Mijn volgende film My Son, My Son, What Have Ye Done? (een door David Lynch geproduceerde huiverfilm met Willem Dafoe) heb ik gedraaid en gemonteerd in vijf weken tijd voor drie miljoen dollar.
Heb je altijd final cut gehad? Werner Herzog: Door snel en efficiënt te werken, heb ik altijd veel vrijheid afgedwongen, maar final cut is een mythe. Het is niet de regisseur of de producent die het eindresultaat bepaalt, maar het testpubliek. Spielberg mag beweren wat hij wil: als negentig procent van zijn testpubliek zijn einde te lang vindt, zit hij een half uur later in zijn montagekamer. Dat weet ik uit goede bron.
Hoe weet je of je eigen films goed zijn, als je zo zelden films bekijkt? Werner Herzog: Dat weet ik niet, maar dat hoeft ook niet. Ik volg mijn instinct. Ik heb ook nooit een opera bijgewoond, maar ik regisseer er wel zelf.
In de jaren 70 werd je tot de Neue Deutsche Welle van Fassbinder, Schlöndorff en Wenders gerekend. Hadden jullie veel contact met elkaar? Werner Herzog: Ik ben altijd een eenling geweest en heb mezelf nooit als een deel van een stroming beschouwd. Ik had wel respect voor Fassbinder en dat was wederzijds, maar je moet die dingen niet romantiseren. Veel van hun films zijn hopeloos verouderd, maar mijn Aguirre blijft fris en levendig. En weet je hoe dat komt? Omdat ik altijd gefilmd heb vanuit de verbeelding en niet vanuit een storyboard.
31-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
30-03-2010
Axel Daeseleire is politie- en familieman in âWolfâ.
Axel Daeseleire mag in Wolf zijn dienstwapen nog eens trekken. Dit keer niet bij het Gentse politiekorps (Flikken) of bij de Cel Vermiste Personen (Vermist), maar bij de Cel Economische en Financiële Misdaadbestrijding kortweg Ecofin. Wolf kondigt de dertiendelige fictiereeks Wolven aan, die binnenkort de zondagavond van Eén zal bezetten. Daeseleire, net terug van een maand deugddoende vakantie, speelt de hoofdrol en voorziet ons graag van tekst en uitleg bij zijn personage, commissaris Thomas Verhaege.
De film is tussen de opnames voor de serie door gedraaid. Twee vliegen in een klap, of eerder een verwarrende boel? Axel Daeseleire: «Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet altijd wist of we nu voor de film of voor de reeks aan het draaien waren. Dat was bij momenten verwarrend, maar dan is er gelukkig een regisseur die steeds het overzicht bewaart. Op de set voelde het eigenlijk alsof we allemaal kleine puzzelstukjes opnamen, die pas bij de montage in elkaar zouden vallen. Ik was dus erg benieuwd om het eindresultaat te zien.»
Waar zit het verschil tussen Wolf en Wolven? Axel Daeseleire: «De film is zeker geen pilootaflevering of een samenvatting van de reeks. Hij eindigt anders en bevat een twist die niet in de serie zit. Maar er zijn natuurlijk veel gelijkenissen: het verhaal wordt in beide gevallen door de ogen van mijn personage verteld, en ook de andere personages zijn dezelfde. Een groot verschil is dat de film vooral focust op de confrontatie tussen mijn personage en dat van Pieter Embrechts, terwijl er in de tv-reeks ook tijd is om Verhaeges collegas bij Ecofin uitgebreid te belichten. Daarom heet de film ook Wolf in het enkelvoud, en de serie Wolven in het meervoud.»
Van waar eigenlijk die titel? Axel Daeseleire: «Ecofin vormt een soort roedel van outsiders. In de natuur worden sommige wolven uit de groep verbannen, vaak na een gevecht met de leider. Het gebeurt dat een aantal van die verstoten wolven elkaar tegenkomt en samen een nieuwe roedel vormt. Die bestaat dan uit erg verschillende karakters, maar vertoont vaak een erg sterke samenhang. Dat geldt ook voor Ecofin. Allemaal einzelgängers, die verbonden zijn door een gemeenschappelijk doel: jagen op de grote vissen die de georganiseerde misdaad in handen hebben.»
Je wordt vaak geassocieerd met machorollen. Thomas Verhaege is ook weer geen softie. Axel Daeseleire: «Maar ook geen macho. Hij is gedreven, maar binnen de groep is hij geen alfamannetje. En naast politieman is hij ook familieman. Je krijgt wel degelijk een andere kant van hem te zien. Mensen komen nogal snel met de term macho aandraven, en dat stoort me soms, omdat het een veel te enge definitie is voor een personage.»
Stoort het je ook dat mensen de persoon Axel Daeseleire als macho bestempelen? Axel Daeseleire: «Ik beschouw het meer en meer als een compliment! Ik ben ne vent, en dat zal ik ook niet proberen te ontkennen. Nu, in werkelijkheid liggen die machorollen verder van mezelf af dan veel mensen denken, maar ik ben gewoon niet zo bezig met mijn imago. Ik voel dus ook niet de behoefte om dat machocliché te ontkrachten. Die drang gaat met de leeftijd rusten. Ik vind het alleen spijtig dat ik door mogelijke werkgevers vaak word vastgepind op dat imago.»
Welke rol zie je dan wel voor je weggelegd? Axel Daeseleire: «Ik zou heel graag eens in een goeie Vlaamse epoquefilm willen spelen, naar het voorbeeld van Perfume: The Story of a Murderer, een zeer geslaagde boekverfilming. Ik wil bijvoorbeeld wel eens een zeventiende-eeuwse leerlooier vertolken!»
Wolf speelt sinds 24 maart 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Rik Daniëls & Stef Desmyter Cast: Gene Bervoets, Axel Daeseleire Pieter Embrechts... Genre: Actie, drama Duur: 100 minuten
30-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
28-03-2010
Nicolas Cage over Bad Lieutenant, Port of Call: New Orleans: âIk ben geen egoïstische anarchist meerâ.
Plot: In Werner Herzogs nieuwe film "Bad Lieutenant: Port Of Call New Orleans", speelt Nicolas Cage een louche detective die even verslingerd is aan zijn job als aan de drugs. In zijn wervelend kat-en-muis-spel langs de grenzen van de wet, trekt hij even vaak zijn badge als zijn dienstwapen om zijn zin door te drijven. In de nasleep van de orkaan Katrina, wordt hij een een hooggeplaatste drugsverslaafde die als onverschrokken en autoritaire detective compleet losgeslagen over de prachtige ruïnes van New Orleans heerst. De prostituee waarvan hij houdt (gespeeld door Eva Mendes)maakt zijn turbulente leven nog gecompliceerder. Samen verzwelgen ze in hun eigen wereld die getekend wordt door lust, onweerstanbare verlangens en zelfbewustzijn.
Nicolas Cage speelt, zoals gezegd, een drugsverslaafde agent in Werner Herzogs Bad Lieutenant, Port of Call: New Orleans. In Venetië gaf hij een tijdje geleden een mini-persconferentie.
Nicolas Cage (1964), strak in pak, maar wel met halve cowboylaarsjes, spreekt met dezelfde lome stem als al zijn filmpersonages, en onderbreekt zijn opmerkingen met karakteristieke, korte, niet doorgezette lachjes, ook precies zoals in de film. Maar anders dan vroeger, poogt hij nu niet meer te leven als zijn rollen. Ik zit in het vak sinds mijn 15de, wat me een soort kindacteur maakt. Aanvankelijk was het zwaar, om te leven en tegelijk acteur te zijn. Maar inmiddels weet ik hoe ik de kortste weg naar huis moet nemen, na een dag opnames. Ik ben van een egoïstische anarchist veranderd in iemand die om de gevoelens van andere mensen geeft. Ik ben gestopt met roken, gordel om in de auto niet iemand die zijn karakter mee naar huis neemt en de kinderen traumatiseert.
Voor zijn rol als doorgesnoven detective in Bad Lieutenant, zegt Cage, deed hij iets extreems. Ik heb hem helemaal nuchter gespeeld. En Werner dacht op een gegeven moment dat ik écht coke snoof. Ik dacht: dat is een goed teken.
Tijdens de opnamens van zijn met een Oscar bekroonde rol in Leaving Las Vegas (1995), pakte hij dat nog anders aan. Francis Bacon dronk als hij schilderde. Dat vond ik interessant om in wat scènes uit te proberen, en het werkte. Nu vroeg ik me af: kan ik zoiets ook sober, op de kracht van de verbeelding? Het is een impressionistische benadering, in plaats van een fotorealistische, zoals in Leaving Las Vegas.
Tegenwoordig is hij anti-drugs. Drugs maken de wereld een ongelukkige. Want je kunt niet dicht bij vrede komen als je onderhandelt met mensen die high zijn.
Dat de opnames van Bad Lieutenant in New Orleans plaatsvonden, waar hij woont, speelde mee in zijn keuze voor de film Bad Lieutenant, Port of Call: New Orleans.
New Orleans is mystiek, vol magie. Het is de geboorteplaats van jazz, en de improvisatie van jazz wilde ik adopteren in mijn spel. Daar moet ik ook Werner voor danken, want die stond me toe van de script-bladzijdes af te gaan, met de dialoog. Ik zal een gek verhaal vertellen, op een avond dacht ik aan een tweekoppige arend waarom weet ik niet. En de volgende dag kwam er op het kantoor van Jerry Bruckheimer, de filmproducent, een mailtje binnen van een man die me een tweekoppige slang wilde verkopen. Dus ik zei: okay, ik weet niet hóe hij wist dat ik er een nodig had, maar hij heeft gelijk. Ik belde hem op en vroeg: hoeveel wil je ervoor? Ik zeg niet hoeveel het was, maar ik heb m gekocht. Tijdens een etentje met Werner zei ik: wil je mijn bodyguard ontmoeten? Werner zei ja, dus ik haalde mijn tweekoppige slang op.
Alhoewel in Bad Lieutenant verschillende echte slangen en andere reptielen figureren, heeft het beest van Cage de film niet gehaald. Ik heb hem gedoneerd aan een dierentuin. Maar dieren spelen een belangrijke rol in deze film. Werner is zeer gehecht aan zijn leguanen, hij maakte zich vaak zorgen of ze wel genoeg in beeld kwamen.
Over het conflict met Abel Ferrara, de maker van de originele Bad Lieutenant, zegt Cage: Ik houd van zijn film, maar de onze is heel anders. De eerste Bad Lieutenant was een christelijke ervaring, waarin Harvey Keitel geweldig is en gebukt gaat onder schuld. Mijn karakter kent helemaal geen schuldgevoelens, hij overleeft slechts.
Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans speelt vanaf 31 maart 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Werner Herzog Cast: Nicolas Cage, Eva Mendes Val Kilmer Genre: Politie, drama Duur: 122 minuten
28-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
27-03-2010
Foto van de week.
Jessica Alba
27-03-2010 om 21:08
geschreven door Patje007
Nieuwe film Uma Thurman is een flop.
De nieuwe film van Uma Thurman, 'Motherhood', lijkt een flop te worden. Tijdens de openingsdag in Groot-Brittannië ging maar één persoon naar de prent kijken.
De film vertelt het verhaal van een gestresseerde moeder die haar kinderen opvoedt en terwijl een carrière als schrijfster probeert uit te bouwen. Naast Uma Thurman spelen Minnie Driver en Anthony Edwards mee. Actrice Jodie Foster verschijnt ook even in beeld.
Uma Thurman in Kill Bill
Dat lijkt echter geen kijkers te lokken, want tijdens het openingsweekend in Groot-Brittannië bezochten slechts 12 mensen 'Motherhood' in de filmzalen. De filmstudio investeerde maar liefst 5 miljoen dollar in de prent maar of het die kosten zal terugverdienen, blijft de vraag.
Het is nog niet bekend of 'Motherhood' in de Belgische filmzalen te zien zal zijn.
27-03-2010 om 20:18
geschreven door Patje007
'Clash of The Titans' wordt trilogie.
Als het aan regisseur Louis Leterrier ligt wordt zijn spektakelfilm 'Clash of The Titans' uitgebouwd tot een trilogie. Verhalen hiervoor heeft hij al in zijn hoofd. De Franse filmmaker moest van studio Warner Bros namelijk met verhaallijnen voor twee vervolgfilms aankomen, alvorens zij hem toestemming zouden geven om 'Clash of The Titans' te maken. Dit vertelde de regisseur onlangs aan MTV in Amerika. "Ik heb al twee extra films geschreven. Warner zei tegen mij 'we laten je de film maken als je ons er nog twee belooft'", aldus Leterrier. Natuurlijk hangt het van het succes van de eerste film af of deel twee en drie ook gemaakt zullen worden: "Laten we op ongelakt hout afkloppen dat het lukt. En dan beloof ik dat ik nog meer heb, veel meer. En niet meer van hetzelfde maar anders!", zo verzekert de regisseur.
Scène uit Clash of the Titans
Of Leterrier wel of niet aan de slag zal gaan met een tweede en misschien derde 'Clash of the Titans' zal ook afhangen van een andere film. De Franse filmmaker maakt er geen geheim van dat hij dolgraag de spektakelfilm 'The Avengers' wil regisseren voor filmstudio Marvel. deze film vormen de superhelden Iron Man, Thor, Captain America, Nick Fury en de Hulk een onverslaanbaar team. Leterrier regisseerde voor Marvel al 'The Incredible Hulk' en is daarmee één van de gegadigden voor wat hij als zijn droomproject ziet. De Fransman geeft zichzelf echter niet al te veel kans: "Ik sta op Marvel's verlanglijstje, maar wel helemaal onderaan. En ik weet niet wie er boven mij staan, maar dat zijn allemaal grote namen".
Vooralsnog mag Leterrier in elk geval eerst voor veel bioscoopgeweld zorgen met zijn 'Clash of The Titans'. Deze epische film met in de hoofdrollen Sam Worthington, Liam Neeson en Ralph Fiennes is vanaf 7 april 2010 in de bioscopen te zien.
27-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
25-03-2010
Alice in Wonderland - Tim Burton. 'Je mag het kind in jezelf nooit loslaten'.
Voor Alice in Wonderland zette Tim Burton zijn levenslange aversie van CGI en 3D graag opzij. Hollywoods prince of darkness zag in deze hoogtechnologische trucjes de ultieme manier om Lewis Carrolls klassieker naar het scherm te vertalen - inclusief de magie, het verdriet én de tomeloze verbeelding. 'Op de set waan ik me in een luchtbel waarin alles kan.'
Tim Burton maakt een slordige indruk. Hij struikelt zijn suite van het Londense Dorchester Hotel binnen in een verfomfaaid zwart kostuum en met zijn gigantische bril scheef op zijn neus. Als hij van een fles water nipt, sijpelt het vocht meer naast dan in zijn mond. En toch bewaart hij te allen tijde zijn cool. Sterker nog: hij heeft meer charisma dan alle bands op het podium van Rock Werchter samen.
Burtonsfilms teren op gelijkaardige tegenstrijdigheden. Met Edward Scissorhands (1990) herdoopte hij voormalige tienerster Johnny Depp tot een grimemo-icoon avant la lettre. Zijn biopic Ed Wood (1994) deed zelfs de strengste arthousefan meeleven met het titelpersonage, misschien wel de slechtste regisseur aller tijden. En musicalbewerking Sweeney Todd (2007) ademde ondanks de barokke bloed-baden en ontoegankelijke liedjes een hartverscheurende tragiek uit.
Tim Burton
Hetzelfde geldt voor Burtons interpretatie van Alice in Wonderland. In de handen van een mindere filmgod, was deze update van Lewis Carrolls wereldberoemde verhaal een gezichtsloos Disneyproduct geworden. U weet wel: een moker van een moraallesje hier, een crapuleus CGI-creatuur daar. Burton benadrukt in zijn semisequel, waarvan het verhaal zich tien jaar na Alices eerste avontuur afspeelt, voornamelijk de treurnis van Carrolls onvergetelijke personages.
Alice, fantastisch vertolkt door nieuwkomer Mia Wasikowska, valt andermaal in het konijnenhol wanneer ze op de vlucht slaat voor een troosteloze toekomst met een man die haar niet kan bekoren. Achter de geflipte façade van Johnny Depps Mad Hatter - inclusief vuurrode haren en vreemde vormen aannemende ogen - schuilt een diepdroevig relaas. De andere bewoners van Wonderland - of is het Underland? - gaan gebukt onder het juk van de opvliegende Red Queen (gespeeld door Burtons wederhelft Helena Bonham Carter) die de bizar-brave White Queen (Anne Hathaway) van de troon heeft gestoten.
Ook op visueel gebied weet Burton te verbazen. Nog nooit maakte de combinatie van green screen-acteerwerk, volledig uit nullen en enen opgetrokken creaturen en digitale 3D zo'n levendige indruk. Bovendien houdt Burton in tegenstelling tot James Cameron rekening met de bioscoopbezoeker en schroeft hij het montagetempo aanzienlijk terug. Zo word je werkelijk meegezogen in het maffe universum van het Horlogekonijn, de Maartse Haas en de Cheshire Cat.
Het is dan ook even schrikken wanneer Burton vertelt dat hij tijdens zijn jeugdjaren géén Carrollfan was. 'Ik moet toegeven dat ik als kind het boek niet heb gelezen', grinnikt de cineast. 'Ik heb Alice en de andere Wonderlandpersonages leren kennen door verwijzingen in liedjes, films en andere boeken. Toen ik Carrolls klassieker uiteindelijk toch las, was ik er helemaal ondersteboven van.'
Dit moet om en bij de 25e adaptatie van 'Alice in Wonderland' zijn. Burton: Dat is net de sterkte van Carrolls boek. Iedereen kan het op zijn manier interpreteren. Dé perfecte bewerking bestaat niet. Nu, ik denk wel dat Carroll met sommige adaptaties net iets blijer is geweest dan met andere. (Lacht)
Jouw versie wijkt wel erg af van het bronmateriaal. Burton: Een brave bewerking interesseerde me absoluut niet, dat heb ik de Disneybonzen meteen duidelijk gemaakt. Er zijn al zoveel getrouwe versies dat ik het hoog tijd vond voor een persoonlijker interpretatie. Daarom koppelde ik Carrolls onvergetelijke personages en magische setting aan mijn eigen dromen en fantasieën.
Toch is er ook ruimte voor realistische problemen. Burton: Klopt. Mensen hebben de neiging om droom en werkelijkheid te scheiden, maar ik geloof daar niet in. Fantasie en realiteit lopen in elkaar over. Ze vormen één geheel. Dat voelde Carroll perfect aan. Ik denk dat zijn cryptische omschrijvingen van dergelijke bevindingen vaak raker waren dan de geschriften van psychologen als Freud en Jung. Carrolls verhalen vatten het ondefinieerbare van ons onderbewustzijn.
Ten tijde van 'Big Fish' hekelde je het gebruik van CGI. Nu maak je een film die voor negentig procent uit digitale effecten bestaat. Burton: Cinema evolueert tegen een razendsnel tempo. De CGI van tien jaar geleden is een lachertje in vergelijking met die van nu. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik plots stapelgek ben op digitale effecten. Het leek me echter de perfecte techniek om een geflipt verhaal als dit te vertellen. Ik beschouw CGI net zoals stop-motion en handgetekende animatie als een werktuig waarmee je een fictieve doch geloofwaardige wereld kunt creëren.
Zag je het onmiddellijk zitten om de film in 3D te draaien? Burton: Als dit geen 3D-project was geweest, had ik waarschijnlijk niet toegezegd. Het procedé - dat me in mijn jeugd verschillende keren schele hoofdpijn heeft bezorgd - staat eindelijk op punt. Het is geen gimmick meer. Bovendien leent het verhaal van Alice zich goed voor deze technologie. Digitale 3D is de ultieme manier om de vreemde trip van Carrolls verbeelding naar het grote scherm te vertalen.
Zal je vanaf nu dan alleen nog in 3D draaien? Burton: Ik wil vooral niet te hard van stapel lopen. Als de invoer van geluid en kleur ons één ding geleerd heeft, is het wel dat je nooit moet overdrijven. De beste films zijn degene die subtiel omspringen met de tools die voorhanden zijn. Toch moet ik toegeven dat de 3D-technologie mijn manier van werken flink overhoop heeft gegooid. Zelden heb ik zo hard zitten tobben over de mise-en-scène en de cameravoering.
Als Alice in een benarde situatie terechtkomt, zegt ze steeds: 'Het is mijn droom. Ik kan doen wat ik wil.' Benader jij je projecten op dezelfde manier? Burton: Was het maar zo simpel. Ik zou het graag anders zien, maar ellenlange vergaderingen met saaie studiobonzen en andere klojo's zijn verplichte kost als je een film van de grond wil krijgen. Zodra ik op de set sta, waan ik me wel in een luchtbel waarin alles kan. Dat viel nu echter flink tegen. Ik heb nog nooit zo gestrest om een film af te krijgen. Anders vind ik het al lastig dat ik een dag moet wachten voor ik kan zien of een shot gelukt is. Deze keer sleepte de digitale bewerking van bepaalde beelden tot enkele dagen voor de première aan.
Het valt op dat je als eeuwige 'man in black' ditmaal enorm kleurrijk uit de hoek komt. Burton: Ik heb niets tegen kleuren - kijk maar naar Edward Scissorhands. Ik vind alleen dat je er op de juiste manier mee moet omgaan. Een film als Ed Wood zou al zijn kracht verliezen als we hem in kleur hadden gedraaid. Ik beschouw het kleuren-palet van een film als een extra personage dat je evenveel aandacht moet geven als de andere figuren.
Het zijn drukke dagen: je brengt een nieuwe film uit, er loopt een tentoonstelling van je tekenwerk in het New Yorkse Museum of Modern Art en in mei zit je in Cannes de festivaljury voor. Vreest de eeuwige outsider in jou niet dat de mainstream Tim Burton tracht op te slokken? Burton: Daar heb ik niet meteen een antwoord op. Ik analyseer de dingen die ik doe niet. Dat is de enige manier om een beetje normaal te blijven. Ik weet wel dat ik het verschrikkelijk zou vinden als mijn naam plots synoniem zou staan met een of ander afgelikt product. Ik heb nooit een grootse strategie uitgedokterd om de filmwereld te veroveren. Als mensen mij bijvoorbeeld vertellen dat ik al zeven keer met Johnny en al zes keer met Helena heb samengewerkt, val ik uit de lucht. Die dingen gebeuren organisch. Ik plan nooit vooruit. Zo berekend ben ik niet.
Johnny en jij hebben van de Mad Hatter een opvallend tragisch personage gemaakt. Burton: In de meeste adaptaties gedragen de figuren die Alice ontmoet zich als eendimensionale gekken. Het is echter onmogelijk om een publiek te laten meeleven met een stelletje malloten. Vandaar dat Johnny en ik op zoek gingen naar een manier om het personage van de Mad Hatter uit te werken. Tijdens zijn research ontdekte Johnny dat de uitdrukking 'mad as a hatter' (stapelgek zijn) ontstaan is toen verschillende 19e-eeuwse hoedenmakers krankjorum werden omdat ze met kwik werkten en de hele dag schadelijke gassen inademden. Zulke details zorgen ervoor dat je het publiek meer in het verhaal betrekt.
Werk je zo vaak met Helena omdat ze je partner is? Burton: Absoluut niet. Uiteindelijk draait het allemaal om de personages. Johnny en Helena weten wat ze willen. Als een rol hen niet aanstaat, zullen ze beleefd doch kordaat weigeren. En ik vraag hen alleen maar als ik denk dat ze perfect zijn voor een rol. Helena enkel casten omdat ze mijn geliefde is? Dat is pas een slecht idee!
Nieuwkomer Mia Wasikowska toont zich een ware revelatie als Alice. Burton: Onze zoektocht naar Alice heeft lang geduurd. Toen Mia langskwam, wisten we onmiddellijk dat we haar gevonden hadden. Dat het om een onbekende actrice ging, was een pluspunt, maar het was toch Mia's uitstraling die het hem deed. In haar ogen schuilt een oude ziel. Die kwaliteit paste perfect bij de Alice die ik in gedachten had. In de voorgaande adaptaties werd het wicht bijna altijd herleid tot een onuitstaanbare snotaap. Dat wilde ik absoluut vermijden.
Jouw Alice worstelt met een kanjer van een jeugdtrauma. Burton: Dat vind ik het belangrijkste element van de film. Alice heeft haar herinneringen aan Wonderland volledig verdrongen en ze doet haar uiterste best om haar kinderjaren achter zich te laten. Volgens mij is dat een van de domste dingen die je kunt doen. Je mag het kind in jezelf nooit ofte nimmer loslaten.
Zware kost voor een Disneyfilm. Burton: Natuurlijk wist ik dat een Disneyproductie bepaalde beperkingen meebrengt. Tot op zekere hoogte heb ik daar zelfs begrip voor, want ze investeren ontzettend veel geld in mijn project. Ik ben op mijn beurt volwassen genoeg om te beseffen dat als ik hun centen aanneem en hen vervolgens de middenvinger geef om de vreemdste shit aller tijden af te leveren, ik nooit meer in Hollywood aan de bak kom.
Volgens mij lachte Disney groen toen de Amerikaanse keuringscommissie besloot om het jonge publiek te waarschuwen voor beelden van 'een rokende rups'. Hebben ze je nooit het vuur aan de schenen gelegd? Burton: Wat mij betreft mogen ze alle commissieleden een enkeltje Siberië geven. Hun bemerkingen zijn vaak totaal van de pot gerukt. Gelukkig begreep Disney dat we niet konden raken aan een iconisch personage als de Waterpijp-rups. Tijdens de shoot van Charlie and the Chocolate Factory lag dat wel net iets anders. Dag in dag uit vroegen de clowns van Warner Bros. me of Willie Wonka niet wat vriendelijker kon zijn tegen de kinderen.
25-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
24-03-2010
The Ghost Writer.
Gezien Roman Polanski wel andere dingen aan het hoofd heeft dan zijn nieuwe thriller richten we ons tot twee mensen die hem op de Berlinale vertegenwoordigden: hoofdacteur Ewan McGregor en schrijver Robert Harris.
Ewan McGregor: 'Het doet me pijn wat Roman nu moet doormaken'
'Ja. ' Daarmee moeten we het doen als we Ewan McGregor vragen of hij het niet ironisch vindt dat Polanski net nu een film heeft gemaakt rond een publiek persoon die rekenschap moet geven voor zijn daden. The Ghost Writer gaat immers over een voormalige premier die beschuldigd wordt van oorlogsmisdaden terwijl er achter de schermen vuile politieke spelletjes gespeeld worden. Het is moeilijk om niet aan Polanski zelf te denken, nu die zich na meer dan dertig jaar moet verantwoorden voor de verkrachting van een dertienjarig meisje.
McGregor wil er niet veel woorden aan vuilmaken. 'Het doet me pijn wat Roman nu moet doormaken, want ik heb hem enorm graag', zegt McGregor. 'En ik denk dat ik mensen goed inschat. Ik gruwde van het idee dat een man van 76 bijna de hele dag in een cel moest doorbrengen en dat zijn kinderen hun vader niet konden zien. Dat kunnen ze trouwens nog altijd niet.'
Verder is de bijna 39-jarige Schot even praatgraag als altijd. McGregor vindt de laatste jaren goed zijn weg in de filmwereld. Zo wisselde hij vorig jaar kaskraker Angels & Demons af met de ietwat gedurfde komedie I Love You Phillip Morris, de burleske satire Men Who Stare at Goats en het klassiek drama Amelia. McGregor lijkt zowat overal in te passen.
Die kwaliteit komt hem van pas in The Ghost Writer, waarin hij als broodschrijver in een web van intriges terechtkomt als hij voor een bom geld de memoires van de eerder vernoemde ex-premier op papier begint te zetten. Het is een personage zoals Hitchcock ze graag had - denk aan Cary Grant in North by Northwest of James Stewart in The Man Who Knew Too Much.
Ewan McGregor: Ik zie de gelijkenis, maar het is niet zo dat Roman Polanski en ik er in die termen over gepraat hebben. Mij viel achteraf trouwens ook op hoeveel mijn personage gemeen heeft met Johnny Depps karakter in The Ninth Gate. Toen ik die film opnieuw zag, dacht ik: 'Die draagt verdorie dezelfde jas als ik. En dezelfde tas!' (Lacht)
Kim Cattrall en Ewan McGregor in 'The Ghost Writer
Robert Harris heeft nooit verborgen dat hij het personage van de ex-premier gebaseerd heeft op Tony Blair. Maakte dat iets uit voor jou? McGregor: Eerlijk gezegd niet. Ik kreeg het script met de mededeling dat het van Polanski kwam en dat hij in mij geïnteresseerd was voor de rol van de ghostwriter. Toen ik het las, bekeek ik alles automatisch door de ogen van dat personage en zijn functie in de film. En ook toen we draaiden, was ik evenmin bezig met de politieke kant van het verhaal. Mijn personage is tenslotte ook niet bezig met de bredere context of wat Robert Harris precies wilde vertellen. Ik liep me niet te verkneukelen bij de gedachte dat we Tony Blair stevig te grazen zouden nemen.
Kan je er nog steeds zo onbevooroordeeld naar kijken? McGregor: De kaarten liggen anders, zeker nu de Chilcot Inquiry onderzoekt hoeveel boter Blair op het hoofd heeft in verband met de invasie in Irak. Dat stemt me echter gelukkig. Ik vind het niet meer dan normaal dat politici rekenschap moeten geven van hun daden. Het kan niet dat ze boven de wet verheven zijn. Ik was heel blij om te zien dat Blair zich voor elk van zijn beslissingen moest verantwoorden. Net zoals ik heel kwaad ben dat Bush waarschijnlijk nooit hetzelfde zal moeten doen. Die is langs de achterdeur van het Witte Huis naar zijn helikopter gestapt en recht naar de golfterreinen van Texas gevlogen. Terwijl er in Irak zoveel soldaten en burgers omgekomen zijn en het dodental nog dagelijks oploopt.
Nu moet Obama de boel opruimen. Word je daar als buitenstaander niet cynisch van? McGregor: Ik ken de situatie in Amerika eigenlijk beter dan die in Groot-Brittannië omdat ik al een paar jaar niet meer in mijn geboorteland heb gewoond. Het helpt ook niet dat het me allemaal niet boeit. Het is zoals met voetbal: elke paar weken neem ik me voor om het eens te proberen omdat iedereen er zo wild van is. Maar na enkele minuten van een match op tv zit ik me alweer stierlijk te vervelen. Soms zeg ik tegen mezelf: 'Luister Ewan, volgend jaar word je veertig. Je bent een volwassen man met drie kinderen. Zorg dus maar dat je op de hoogte bent.' Zodra ik in een krant echter een artikel over een politicus begin te lezen, raak ik niet verder dan de tweede paragraaf. Het kan me niets schelen. Al heb ik het wel voor Obama. Hem geloof ik tenminste. (Grijnst)
Je bent wel Unicef-ambassadeur. Blijkbaar kun je je toch ergens voor engageren. McGregor: Begrijp me niet verkeerd, politiek op zich vind ik wel belangrijk. Ik wil weten hoe de wereld draait. Alleen lukt het me niet om interesse te hebben voor politici of partijpolitiek. We hebben mensen nodig die in de politiek stappen omdat ze een visie hebben van hoe het beter kan met onze wereld en daarvoor willen vechten. De meeste politici bewijzen echter keer op keer dat het hun daar hoegenaamd niet om te doen is. Zij lijken steeds weer bereid om hun idealen te verkopen voor een hogere machtspositie. Ik heb niets dan verachting voor mensen die hun idealen verhandelen.
Robert Harris: 'Polanski vond The Ghost Writer maar saai' Dat Roman Polanski voor zijn nieuwe film bij de Britse bestsellerauteur Robert Harris (53) ging aankloppen, is geen toeval. Enkele jaren geleden wilde de regisseur Fatherlandverfilmen, Harris' roman over een wereld waarin Adolf Hitler WO II gewonnen heeft. Omdat die rechten niet vrij waren, besloot hij om een ándere thriller van Harris te verfilmen. Pompeii, een historisch epos gesitueerd in het Romeinse stadje aan de vooravond van de desastreuze vulkaanuitbarsting, had het duurste Europese filmproject ooit moeten worden. Eind 2008 gooide de schrijverstaking echter roet in het eten: Pompeii werd opgedoekt.
Niet getreurd. Tijdens hun besprekingen voor Pompeii had Harris laten vallen dat hij net de eerste pagina's had geschreven van een thriller over een ghostwriter die The Ghost zou gaan heten. ''Wat een saai idee', mopperde Roman toen', vertelt Harris. 'Hij raadde me het hele plan zelfs af. Toch heb ik hem nadien het manuscript van The Ghost opgestuurd, met daarbij een kattebelletje: 'Geen toga's, geen vulkanen.' Een week later belde hij me om te zeggen dat ik gelijk had. En zo begonnen we aan The Ghost Writer.'
Voor de figuur van de ex-premier liet Harris zich inspireren door een man die hij tijdens zijn journalistieke carrière goed had leren kennen: Tony Blair. Tijdens de campagne die New Labour in 1997 aan de macht zou helpen, mocht hij de toekomstige premier op de voet volgen. Er ontstond een hartelijke relatie - 'Vriendschap', noemt Harris het - die de daaropvolgende jaren echter flink verzuurde. De schrijver had er dus geen enkel probleem mee om Blair als model te nemen voor de rol die in de film door Pierce Brosnan wordt vertolkt. 'Wat mij interesseerde, was het idee dat iemand tijdens zijn machtsperiode zo geïsoleerd geraakt dat hij elk contact met de echte wereld verliest', legt Harris uit.
De links met de Labourman zijn zichtbaar: van zijn tv-vriendelijke uiterlijk over de aantijgingen van onrechtmatige oorlogsvoering tot de ontmoeting met een vrouw die verdacht veel op Condoleezza Rice lijkt. 'Dat is een van de grapjes die Polanski aan het script heeft toegevoegd', corrigeert Harris. 'Hij heeft een heel ondeugend en scherp gevoel voor humor. Zo zit zijn geest in elkaar. Ik had bijvoorbeeld een scène geschreven waarin ghostwriter Ewan McGregor een beetje ongemakkelijk op het bed van zijn overleden voorganger gaat zitten. Roman vond dat er iets ontbrak. Plots zei hij: 'Ik weet het! Ewan zit daar, kijkt even naar beneden en ziet iets. Hij reikt onder het bed en haalt... een paar pantoffels tevoorschijn! Die neemt hij tussen zijn duim en wijsvinger om ze in de vuilnisbak te gooien.' Dat is zo'n puur Polanskimoment. Grotesk, bizar en slim.'
In tegenstelling totPompeii heeft The Ghost Writer de bioscoop wel gehaald, maar ook dat ging niet zonder slag of stoot. Net voor Polanski eind september aan de postproductie zou beginnen, werd hij op de luchthaven van Zürich gearresteerd in verband met de 32 jaar oude Amerikaanse zedenzaak. Twee dagen later schreef Harris voor The New York Times een opiniestuk waarin hij het opnam voor de cineast.
'Laat me eerst duidelijk stellen dat ik niet wil goed praten wat eind jaren 70 gebeurd is', stelt hij. 'Integendeel, ik veroordeel het. Maar je mag niet vergeten dat zijn reclasseringsambtenaar toen al geoordeeld had dat Roman geen celstraf, maar een psychiatrische evaluatie moest krijgen en dat de rechter het daar eerst mee eens was. Die rechter begon echter plots te vrezen dat hij in een slecht daglicht gesteld zou worden als Polanski niet achter de tralies belandde. Op dat moment is Roman uit de VS gevlucht. Eerlijk gezegd denk ik dat we dat allemaal zouden doen als we geconfronteerd werden met het Amerikaanse strafrechtelijke systeem en de manier waarop het soms functioneert.'
Polanski kon The Ghost Writer in gevangenschap afwerken en wacht nu het verdere verloop af. 'Ik heb hem nog niet een keer horen klagen', zegt Harris. 'Hij zegt enkel dat hij al ergere dingen beleefd heeft. Roman is een sterke persoon. Om te overleven wat hij meegemaakt heeft en in de filmwereld te doen wat hij gedaan heeft zonder je onafhankelijkheid te verliezen, moet je stevig in je schoenen staan. Als iemand zich hier doorheen kan slaan, is hij het wel.'
24-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
23-03-2010
Malkovich & McDormand in 'Transformers 3'.
John Malkovich en Frances McDormand voegen zich bij de cast van 'Transformers 3'. Dit schreef regisseur Michael Bay maandag op zijn website.
John Malkovich
Het nieuws is verrassend, aangezien Malkovich en McDormand allebei gerenommeerde acteurs zijn die normaal niet op komen dagen in een blockbuster waar het meer om robots en explosies dan om het verhaal gaat. McDormand zal het hoofd van de Amerikaanse Geheime Dienst spelen. Het gaat om een grote rol. Voor de actrice, die vooral bekend is van haar Oscarwinnende rol als zwangere sheriff uit 'Fargo', wordt het de eerste keer dat zij aan een blockbuster meewerkt. De actrice duikt normaal geregeld op in de films van haar man Joel Coen en haar zwager Ethan Coen.
Frances Mc Dormand
John Malkovich zal de baas spelen van hoofdpersoon Sam Witwicky, die wederom gespeeld zal worden door Shia LaBeouf. De kale acteur is al eerder in popcornfilms te zien geweest; zo speelde hij de schurk in de bommen-en granatenfilm 'Con Air'. Ook zou hij in Sam Raimi's vierde Spiderman-film te zien geweest zijn als schurk, maar deze film werd twee maanden terug gecanceld.
Naast Malkovich en McDormand is ook de Aziatisch-Amerikaanse komiek Ken Jeong aan de cast toegevoegd. Jeong was eerder onder meer te zien in de komedies 'Role Models' en 'The Hangover'. Megan Fox, die voor haar rol in de tweede Transformers-film onlangs nog een Razzie-nominatie ontving, keert weer terug als Sams vriendinnetje Mikaela. Ook acteurs Josh Duhamel en Tyrese Gibson zijn weer van de partij in hun rollen als soldaten die met de Transformers samenwerken. Opnames voor de derde Transformers-film gaan in april van start in Los Angeles.
Megan Fox
De film zal verder gedurende de zomer opgenomen worden in Chicago, Washington, Florida, Texas, Afrika, Moskou en China. Michael Bay lijkt er nog steeds niet over uit of hij de film nu wel of niet in 3D op gaat nemen. 'Transformers 3' moet eind juni 2011 de bioscopen indenderen.
23-03-2010 om 20:38
geschreven door Patje007
20-03-2010
Freida Pinto wordt nieuw Bondmeisje.
Freida Pinto, bekend van 'Slumdog Millionaire', heeft een miljoenencontract getekend om het liefje van 007 te spelen in de 23ste Bondfilm. Die zal zich in Afghanistan afspelen.
"Regisseur Sam Mendes wilde haar al maanden strikken, maar ze was te nerveus om meteen toe te happen. Dit wordt de meest ambitieuze Bondfilm ooit. Sam is van plan het genre opnieuw uit te vinden", aldus een insider in de Daily Mirror. Peter Morgan, die ook 'The Queen' schreef, heeft de eerste versie van het script gepend.
Freida heeft een relatie met Dev Patel, haar tegenspeler in 'Slumdog Millionaire' en die is blij dat zijn vriendin zo'n grote rol te pakken heeft. Daniel Craig herneemt zijn rol als James Bond, de Amerikaanse Olivia Wilde is benaderd om een medewerkster van de VN te spelen.
20-03-2010 om 14:27
geschreven door Patje007
Atom Egoyan over Chloe. 'Dit is Basic Instinct niet'.
Een script dat hij niet zelf heeft geschreven, een productie van Ghost Busters-prutser Ivan Reitman én een reeks verplichte test screenings. Verkocht arthouselieveling Atom Egoyan voor de erotische thriller Chloe zijn ziel aan de mainstream? 'Ik wist waaraan ik begon.'
Twee jaar geleden zat Atom Egoyan in zak en as. En niet omdat Adoration, zijn meditatie over communicatie in de post-9/11-wereld, op het Filmfestival van Cannes gemengd onthaald werd. De van origine Armeense, maar in Egypte en Canada opgegroeide filmmaker was wel wat gewoon: zijn vorige films, waaronder Exotica, The Sweet Hereafter en Felicia's Journey, werden evenmin unaniem positief ontvangen, maar vulden wel arthousezalen over de hele wereld.
Atom Egoyan
Het probleem was dat de internationale verkoop van zijn nieuwe prent stevig tegenviel. 'Vroeger vond ik altijd wel een distributeur die mijn films in zijn land met hand en tand wilde verdedigen', zucht Egoyan. 'Die tijd blijkt echter voorgoed voorbij. Met de opkomst van de dvd, het down-loaden, digitale projecties en het vernieuwde 3D-procedé zijn er geen zekerheden meer. Je hebt eigenlijk nog maar twee opties: ofwel ga je voor een echte lowbudgetfilm, ofwel ga je in zee met de grote jongens.'
Egoyan ging voor de tweede optie. Hij liet zijn oog vallen op Chloe, een remake van Anne Fontaines Nathalie over een vrouw die haar man verdenkt van overspel en een beroep doet op een prostituee om haar vermoedens te controleren. Dat Ivan Reitman, regisseur van flutkomedies als Ghost Busters, Kindergarten Cop en My Super Ex-Girlfriend, het project zou produceren, schrikte hem niet af: 'We zijn mannen met een visie. We moesten gewoon zorgen dat we op dezelfde golflengte zaten voor we begonnen te filmen.'
Heb je daar niet te veel toegevingen voor moeten doen? Egoyan: Als er iemand water bij de wijn deed, was het Ivan. Oorspronkelijk speelde de film zich in San Francisco af. Ik wilde echter koste wat het kost de setting naar Toronto verplaatsen. In de ene stad voel ik me een toerist, in de andere ken ik elk straatje. Dat maakt een wereld van verschil.
Hoe heb je een Hollywoodplayer als Reitman overtuigd om met jou in zee te gaan? Egoyan: Blijkbaar was hij een grote fan van Exotica. Over de rest van mijn oeuvre was hij niet zo positief. Toen we elkaar voor het eerst ontmoetten, somde hij de minpunten van mijn films op. Dat was geen leuke ervaring, maar het deed me inzien dat Chloe hem na aan het hart lag. Anders ben je niet zo brutaal tegen iemand met wie je wil samenwerken.
Wat sprak je zo aan in 'Chloe'? Egoyan: Ik flirt al lange tijd met de mainstream. Na Exotica had ik bijna een project voor Warner Bros. gedaan. Dat sprong echter te elfder ure af. Nadien zijn de grote studio's me scenario's blijven sturen. Het merendeel daarvan is echter totale troep. Chloe was het eerste script in jaren dat me kon bekoren.
De film is dan wel een remake, hij bevat heel wat nieuwe elementen Egoyan: Een remake is misschien niet het juiste woord. Een heruitvinding of een herwerking lijken me toepasselijker termen. Nathalie was een stuk ambiguer. Je wist nooit echt wat de vrouwelijke personages van elkaar wilden. In onze film is hun relatie kristalhelder. Bovendien voegden we een thrillerelement toe waarvan in Nathalie geen sprake is.
Die suspensedimensie roept herinneringen op aan 'Basic Instinct'. Was de B-parel van Paul Verhoeven een extra reden om San Franciso te verlaten? Egoyan: Jezus, daar had ik zelfs nog niet aan gedacht! Ik wilde uit San Francisco wegblijven omdat die stad voor mij synoniem staat met Vertigo. Op mijn zoektocht naar mogelijke locaties deed werkelijk elke straat me er aan Hitchcocks klassieker denken.
De link met erotische thrillers à la 'Basic Instinct' en 'Fatal Attraction' kun je toch niet ontkennen? Egoyan: Ik begrijp de vergelijking, maar er is een groot verschil tussen Chloe en dat soort films. Op het moment dat Glenn Close in Fatal Attraction in beeld verschijnt, is er geen twijfel mogelijk: ze is een duivelin en ze zal sterven als een duivelin. Mijn houding tegenover Chloe is stukken vredelievender. Ik ben zelfs enorm bezorgd over haar. Ik geloof dat films fungeren als spiegels van hun tijd. En ik moet zeggen dat ik denk dat de wereld er nu beter aan toe is dan in het begin van de jaren 90. (Lacht)
Julianne Moore zei onlangs dat ze totaal geen begrip heeft voor de daden van haar personage. Begrijp jij haar wel? Egoyan: Haar personage lijdt duidelijk aan een of andere neurose. Een mentaal stabiele vrouw zou nooit op het idee komen om de trouw van haar echtgenoot te testen door een prostituee op hem af te sturen. Tegelijkertijd denk ik dat ze van zichzelf schrikt. Ze had nooit verwacht dat ze zo geïntrigeerd zou zijn door de gedetailleerde rapporten die Chloe uitbrengt. Eigenlijk zouden de verhalen over haar man haar moeten choqueren, maar ze winden haar vooral op. Ze doen haar dingen voelen die ze al lang niet meer gevoeld heeft.
Je was contractueel verplicht om de film te 'test screenen'. Dat wil zeggen dat Jan met de pet kon bepalen hoe het eindresultaat er zou uitzien. Egoyan: Maak je geen zorgen. Ik wist waaraan ik begon. (Lacht) Voor een bepaald soort films zijn 'test screenings' onontbeerlijk. Er moet toch een reden geweest zijn waarom legendarische filmfiguren als Laurel & Hardy en Frank Capra erbij zwoeren? Bovendien gaat het om een uiterst uitgekiend proces. Er bestaan gespecialiseerde firma's die gedetailleerde vragenlijsten opstellen en precies weten welke bioscoopbezoekers ze moeten uitnodigen. Eigenlijk is er niet zoveel verschil met regisseurs als Wim Wenders die hun film aanpassen nadat ze hem op het Filmfestival van Cannes vertoond hebben.
Ben je zelf tevreden over het eind-resultaat? Egoyan: De film heeft een twist die ervoor zorgt dat ik bepaalde facetten van de personages niet kon laten zien. Daardoor verliezen die iets of wat aan diepgang. Daar me het hoofd over blijven breken zou echter compleet idioot zijn. Ik wist waaraan ik begon toen ik het project aanvaardde. Tegelijkertijd durf ik te beweren dat het een echte Atom Egoyanprent is. Ik werk steeds samen met dezelfde crew: mensen als directorofphotography Paul Sarossy, componist Mychael Danna en monteuse Susan Shipton dragen bij tot de sensibiliteit waarvoor mijn films gekend zijn.
Je aloude fascinatie voor technologie zit ook weer in de film. Egoyan: Dat klopt. Bepaalde obsessies kan ik helaas niet onderdrukken. (Lacht) Ondanks mijn vrees dat ik mezelf begon te parodiëren, voegde ik enkele chatscènes toe. In het originele script ging het om saaie telefoon-gesprekken. Als je dan toch een film maakt over mensen die elkaar de hele tijd observeren, kun je de lijn beter ineens doortrekken.
Waar komt die obsessie eigenlijk vandaan? Egoyan: Ik was nog een peuter toen ik met mijn ouders van Egypte naar Canada verhuisde. Wanneer mijn vader me jaren later home movies van ons verblijf in Caïro liet zien, was ik compleet de kluts kwijt. Ik herinnerde me niets meer van die periode en toch bestonden er beelden van. Sindsdien volg ik de evolutie van allerlei technologieën op de voet.
Tot slot: wat deed je de deugdzame 'Mamma Mia!'-dochter Amanda Seyfried casten in de pikante titelrol? Egoyan: Toen ik Amanda voor het eerst ontmoette, was ze nog een nobody. Ze had een bijrol gespeeld in een of andere soap, maar daar hield het op. Ik viel echter onmiddellijk voor haar mysterieuze charme. Enkele maanden nadat ik haar castte, speelde ze mee in Mamma Mia! en was het hek van de dam. 'Jij bent de laatste regisseur die met me wilde samenwerken voor wat ik kan en niet voor wie ik ben', zei ze me onlangs. Spijtig genoeg klopt dat.
20-03-2010 om 14:20
geschreven door Patje007
18-03-2010
De 10 duurste films ooit.
The Hurt Locker heeft 'slechts' 11 miljoen dollar gekost, maar wel 6 Oscars gekregen, onder andere die voor beste film, beste regie en beste scenario. Terwijl het sciencefictionepos van James Cameron Avatar er 3 kreeg, maar wel een half miljard gekost heeft. Tijd voor een overzicht van de 10 duurste films aller tijden met het aantal Oscars dat ze binnengerijfd hebben.
1. Avatar - 500 miljoen dollar
Het 3D-epos van regisseur James Titanic Cameron, dat in december 2009 op het publiek werd losgelaten, heeft ondertussen al de magische kaap van 2 miljard dollar aan de kassa overschreden. Het is nog nooit gebeurd dat een film wereldwijd zoveel geld heeft opgeleverd. De sf-film speelt zich grotendeels af op de planeet Pandora, waar de mens kostbare delfstoffen probeert te winnen ten koste van de plaatselijke bewoners, de Navi. Die stellen die roofbouw niet op prijs. Om dat volk om te praten zetten de mensen een nieuw geheim wapen in: de verlamde marinier Jake Sully. Avatar kreeg 9 nominaties, maar won slechts 3 Oscars in minder belangrijke categorieën: beste cameravoering, beste art direction en beste visuele effecten.
2. Pirates of the Caribbean: At Worlds End - 300 miljoen dollar
De derde film van the Pirates of the Caribbean was de meest succesvolle film aan de kassa in 2007. At Worlds End leverde 960 miljoen dollar op wereldwijd.
De film was genomineerd voor beste make-up en beste visuele effecten, maar heeft geen Oscarbeeldje in de wacht gesleept.
3. Titanic - 285 miljoen dollar
Op het moment dat deze historische film uitgebracht werd, was het ook de duurste film ooit gemaakt, en het werd ook de best verdienende film, tot Avatar werd uitgebracht. De romantische rampenfilm, geregisseerd en geproduceerd door James Cameron, kostte 285 miljoen dollar.
De film heeft wereldwijd 1,8 miljard dollar opgebracht. Titanic zal waarschijnlijk volgend jaar in 3D worden uitgebracht. Het lange drama met Leonardo DiCaprio en Kate Winslet in de hoofdrollen, won 11 Oscars, onder andere die van beste film en beste regisseur.
4. Spider-Man 3 - 258 miljoen dollar
Tobey Maguire keerde terug als Peter Parker en zijn alterego Spiderman in de derde film van de reeks, met Sam Rami als regisseur.
De film bracht in 2007 een kassarecord op van 59 miljoen dollar op de openingsdag in de VS en heeft wereldwijd liefst 890 miljoen dollar opgebracht.
5. Harry Potter and the Half-Blood Prince - 250 miljoen dollar
De Harry Potter-films zijn allemaal gebaseerd op de romans van J.K. Rowling. Harry Potter and the Half-Blood Prince, de zesde film, werd uitgebracht in 2009 en was opmerkelijk donkerder dan de vorige films. Het was ook de duurste van de reeks. Met 934 miljoen dollar opbrengst aan de kassa werd het een van de best verdienende films aller tijden. Daniel Radcliffe gaat al 6 jaar lang mee als jonge tovenaar in Zweinstein. Emma Watson en Rupert Grint spelen ook in deze film nog steeds mee als Hermelien Griffel en Ron Wemel. De film werd genomineerd voor beste cinematografie, maar kreeg geen Oscar.
6. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest - 225 miljoen dollar
De tweede film in de ongelofelijke succesvolle filmreeks Pirates of the Caribbean met Johnny Depp en Orlando Bloom werd de derde film ooit die met zijn opbrengst aan de kassa de kaap van 1 miljard dollar overstak. Deze film van 2006 met Keira Knightley en Bill Nighy kreeg vaak kritiek te verduren voor zijn rommelige plot en de duurtijd van de film (2,5 uur). Dead mans chest werd genomineerd voor 4 Academy Awards, maar won er slechts één: die van beste visuele effecten.
7. King Kong - 207 miljoen dollar
King Kong, de film die geregisseerd werd door Peter Jackson met Naomi Watts in de hoofdrol, was een remake van de gelijknamige klassieke Hollywoodfilm in 1933.
In 2006 werd deze versie uitgebracht en die heeft wereldwijd ruim 550 miljoen dollar opgebracht. King Kong won 3 Academy Awards voor beste geluidsmontage, geluidsmixage en visuele effecten.
8. The Chronicles of Narnia: Prince Caspian - 200 miljoen dollar
Deze tweede film in de Narnia-reeks is gebaseerd op het vierde deel van De Kronieken van Narnia van C.S. Lewis. Prince Caspian heeft wereldwijd aan de kassa 419 miljoen dollar opgebracht. Het werd in 2008 uitgebracht, met Ben Barnes als hoofdrolspeler, die ook de hoofdrol speelde in Dorian Gray in 2009. Disney heeft 175 miljoen dollar gespendeerd om de film wereldwijd te kunnen promoten, maar die werd niet genomineerd voor de Oscars.
9. Quantum of Solace - 200 miljoen dollar
De laatste Bond-film, uitgebracht in 2008, werd geregisseerd door Marc Foster met Daniel Craig als James Bond.
De 22ste film in de 007-reeks heeft wereldwijd 586 miljoen dollar opgebracht, maar werd in geen enkele categorie genomineerd.
10. Superman Returns - 200 miljoen dollar
De man van staal keerde terug in 2006 met Brandon Routh als Superman in deze film, geregisseerd door Bryan Singer. De film bracht 391 miljoen dollar op wereldwijd. De film werd genomineerd voor een Academy Award voor visuele effecten, maar Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest ging er met het beeldje vandoor.
18-03-2010 om 20:38
geschreven door Patje007
17-03-2010
Rourke toch niet in nieuwe Conan-film.
Mickey Rourke zal toch niet te zien zijn in de nieuwe film rond Conan The Barbarian. De ruige acteur zou aanvankelijk de vader van Conan spelen, maar deze rol is op het laatste moment naar Ron Perlman gegaan. Dit heeft de Amerikaanse weblog Vulture Blog bekendgemaakt.
Rourke zou zelf bedankt hebben voor de Conan-film omdat hij een hoofdrol gaat spelen in de film 'War of the Gods', die eveneens binnenkort opgenomen wordt.
In januari had Rourke de rol in 'Conan' al afgewezen, omdat hij het salaris te laag zou hebben gevonden. Begin maart leek het erop dat de producenten en de acteur het toch eens waren geworden over Rourke zijn gage. Nu haakt de acteur, die vorig jaar een comeback maakte met het drama 'The Wrestler', op het laatste moment alsnog af. Ron Perlman is een logische vervanger: deze acteur, die bekend is van zijn rol als comic book-held Hellboy, duikt immers met regelmaat op in actierijke fantasy- en science fiction-films.
De rol van Conan The Barbarian wordt gespeeld door de Hawaïaanse spierenbundel Jason Momoa. Deze treedt hiermee in de voetsporen van Arnold Schwarzenegger, die het personage van Conan in de jaren tachtig beroemd maakte. Opnames voor de film zijn inmiddels van start gegaan in Bulgarije. Voormalig fotomodel Rachel Nichols en de van 'Avatar' bekende acteur Stephen Lang spelen ook in de film mee.
17-03-2010 om 20:10
geschreven door Patje007
David Fincher geïnteresseerd in Millennium-trilogie.
Regisseur David Fincher zou serieuze interesse hebben om 'The Girl With The Dragon Tattoo' te regisseren. Dit wordt de Amerikaanse verfilming van het boek 'Millennium: Mannen die Vrouwen haten', het eerste deel van de populaire Zweedse Millennium-trilogie.
De onlangs nog voor een Oscar genomineerde Britse actrice Carey Mulligan zou de voornaamste kandidate zijn voor de hoofdrol van Lisbeth Salander. Dit meldt Vulture Blog, een weblog van het Amerikaanse tijdschrift New York Mag. In december kondigde filmstudio Sony Pictures al aan dat er Amerikaanse verfilmingen van de populaire Millennium-trilogie in aantocht zijn. De Zweedse verfilmingen van de romans van auteur Stieg Larsson zijn al in vele landen een groot succes gebleken. In deze films wordt de hoofdrol van Salander gespeeld door de Zweede actrice Noomi Rapace.
David Fincher heeft onlangs voor Sony al een film opgenomen over facebook en de studio is zeer tevreden met het werk van de regisseur. De van onder meer 'Se7en', 'Fight Club' en 'The Curious Case of Benjamin Button' bekende filmmaker zou dan ook bovenaan het verlanglijstje van de filmstudio staan. Het tweede deel van de Millennium-trilogie, 'De vrouw die met vuur speelde', is op 13 januari 2010 in de Vlaamse bioscopen uitgekomen. Het slot van de trilogie heet 'Gerechtigheid'. Deze film is vanaf mei 2010 in de bioscopen te zien.
17-03-2010 om 20:05
geschreven door Patje007
'Wall Street 2' uitgesteld.
Filmstudio 20th Century Fox heeft om diverse redenen besloten de release van de film 'Wall Street 2: Money Never Sleeps' uit te stellen tot eind september. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het vervolg op de Oliver Stone-film uit 1987 eind april in de bioscopen te zien zou zijn.
Oliver Stone
Fox wil echter meer publiciteit voor de film genereren door deze een wereldpremière te geven op het filmfestival van Cannes in mei. Daarnaast zou regisseur Oliver Stone nog bezig zijn met de montage, en daar zou hij zo meer tijd voor krijgen. Dit schrijft de website Deadlinehollywood. Een première in mei zou betekenen dat de film aan het begin van de zomer al te zien zou kunnen zijn, maar Fox wil de film later uitbrengen omdat de zomer al is volgepland met blockbusters. Vandaar dat de film pas in september uit zal komen.
In 'Wall Street 2: Money Never Sleeps' speelt Michael Douglas wederom de rol van de schurkachtige Gordon Gekko. Wanneer deze na tientallen jaren gevangenisstraf weer terugkeert op de beurs van Wall Street ziet Gekko dat de beursjongens in hun gierige praktijken zover zijn doorgeslagen, dat zijn streken uit de jaren tachtig hierbij verbleken. Shia La Beouf speelt een jonge effectenmakelaar die samen met Gekko een naargeestige zakenman wil aanpakken. Deze wordt gespeeld door Josh Brolin. Met de film wil Oliver Stone zijn visie geven op de kredietcrisis en de mannen die deze veroorzaakt hebben.