Freida Pinto, bekend van 'Slumdog Millionaire', heeft een miljoenencontract getekend om het liefje van 007 te spelen in de 23ste Bondfilm. Die zal zich in Afghanistan afspelen.
"Regisseur Sam Mendes wilde haar al maanden strikken, maar ze was te nerveus om meteen toe te happen. Dit wordt de meest ambitieuze Bondfilm ooit. Sam is van plan het genre opnieuw uit te vinden", aldus een insider in de Daily Mirror. Peter Morgan, die ook 'The Queen' schreef, heeft de eerste versie van het script gepend.
Freida heeft een relatie met Dev Patel, haar tegenspeler in 'Slumdog Millionaire' en die is blij dat zijn vriendin zo'n grote rol te pakken heeft. Daniel Craig herneemt zijn rol als James Bond, de Amerikaanse Olivia Wilde is benaderd om een medewerkster van de VN te spelen.
20-03-2010 om 14:27
geschreven door Patje007
Atom Egoyan over Chloe. 'Dit is Basic Instinct niet'.
Een script dat hij niet zelf heeft geschreven, een productie van Ghost Busters-prutser Ivan Reitman én een reeks verplichte test screenings. Verkocht arthouselieveling Atom Egoyan voor de erotische thriller Chloe zijn ziel aan de mainstream? 'Ik wist waaraan ik begon.'
Twee jaar geleden zat Atom Egoyan in zak en as. En niet omdat Adoration, zijn meditatie over communicatie in de post-9/11-wereld, op het Filmfestival van Cannes gemengd onthaald werd. De van origine Armeense, maar in Egypte en Canada opgegroeide filmmaker was wel wat gewoon: zijn vorige films, waaronder Exotica, The Sweet Hereafter en Felicia's Journey, werden evenmin unaniem positief ontvangen, maar vulden wel arthousezalen over de hele wereld.
Atom Egoyan
Het probleem was dat de internationale verkoop van zijn nieuwe prent stevig tegenviel. 'Vroeger vond ik altijd wel een distributeur die mijn films in zijn land met hand en tand wilde verdedigen', zucht Egoyan. 'Die tijd blijkt echter voorgoed voorbij. Met de opkomst van de dvd, het down-loaden, digitale projecties en het vernieuwde 3D-procedé zijn er geen zekerheden meer. Je hebt eigenlijk nog maar twee opties: ofwel ga je voor een echte lowbudgetfilm, ofwel ga je in zee met de grote jongens.'
Egoyan ging voor de tweede optie. Hij liet zijn oog vallen op Chloe, een remake van Anne Fontaines Nathalie over een vrouw die haar man verdenkt van overspel en een beroep doet op een prostituee om haar vermoedens te controleren. Dat Ivan Reitman, regisseur van flutkomedies als Ghost Busters, Kindergarten Cop en My Super Ex-Girlfriend, het project zou produceren, schrikte hem niet af: 'We zijn mannen met een visie. We moesten gewoon zorgen dat we op dezelfde golflengte zaten voor we begonnen te filmen.'
Heb je daar niet te veel toegevingen voor moeten doen? Egoyan: Als er iemand water bij de wijn deed, was het Ivan. Oorspronkelijk speelde de film zich in San Francisco af. Ik wilde echter koste wat het kost de setting naar Toronto verplaatsen. In de ene stad voel ik me een toerist, in de andere ken ik elk straatje. Dat maakt een wereld van verschil.
Hoe heb je een Hollywoodplayer als Reitman overtuigd om met jou in zee te gaan? Egoyan: Blijkbaar was hij een grote fan van Exotica. Over de rest van mijn oeuvre was hij niet zo positief. Toen we elkaar voor het eerst ontmoetten, somde hij de minpunten van mijn films op. Dat was geen leuke ervaring, maar het deed me inzien dat Chloe hem na aan het hart lag. Anders ben je niet zo brutaal tegen iemand met wie je wil samenwerken.
Wat sprak je zo aan in 'Chloe'? Egoyan: Ik flirt al lange tijd met de mainstream. Na Exotica had ik bijna een project voor Warner Bros. gedaan. Dat sprong echter te elfder ure af. Nadien zijn de grote studio's me scenario's blijven sturen. Het merendeel daarvan is echter totale troep. Chloe was het eerste script in jaren dat me kon bekoren.
De film is dan wel een remake, hij bevat heel wat nieuwe elementen Egoyan: Een remake is misschien niet het juiste woord. Een heruitvinding of een herwerking lijken me toepasselijker termen. Nathalie was een stuk ambiguer. Je wist nooit echt wat de vrouwelijke personages van elkaar wilden. In onze film is hun relatie kristalhelder. Bovendien voegden we een thrillerelement toe waarvan in Nathalie geen sprake is.
Die suspensedimensie roept herinneringen op aan 'Basic Instinct'. Was de B-parel van Paul Verhoeven een extra reden om San Franciso te verlaten? Egoyan: Jezus, daar had ik zelfs nog niet aan gedacht! Ik wilde uit San Francisco wegblijven omdat die stad voor mij synoniem staat met Vertigo. Op mijn zoektocht naar mogelijke locaties deed werkelijk elke straat me er aan Hitchcocks klassieker denken.
De link met erotische thrillers à la 'Basic Instinct' en 'Fatal Attraction' kun je toch niet ontkennen? Egoyan: Ik begrijp de vergelijking, maar er is een groot verschil tussen Chloe en dat soort films. Op het moment dat Glenn Close in Fatal Attraction in beeld verschijnt, is er geen twijfel mogelijk: ze is een duivelin en ze zal sterven als een duivelin. Mijn houding tegenover Chloe is stukken vredelievender. Ik ben zelfs enorm bezorgd over haar. Ik geloof dat films fungeren als spiegels van hun tijd. En ik moet zeggen dat ik denk dat de wereld er nu beter aan toe is dan in het begin van de jaren 90. (Lacht)
Julianne Moore zei onlangs dat ze totaal geen begrip heeft voor de daden van haar personage. Begrijp jij haar wel? Egoyan: Haar personage lijdt duidelijk aan een of andere neurose. Een mentaal stabiele vrouw zou nooit op het idee komen om de trouw van haar echtgenoot te testen door een prostituee op hem af te sturen. Tegelijkertijd denk ik dat ze van zichzelf schrikt. Ze had nooit verwacht dat ze zo geïntrigeerd zou zijn door de gedetailleerde rapporten die Chloe uitbrengt. Eigenlijk zouden de verhalen over haar man haar moeten choqueren, maar ze winden haar vooral op. Ze doen haar dingen voelen die ze al lang niet meer gevoeld heeft.
Je was contractueel verplicht om de film te 'test screenen'. Dat wil zeggen dat Jan met de pet kon bepalen hoe het eindresultaat er zou uitzien. Egoyan: Maak je geen zorgen. Ik wist waaraan ik begon. (Lacht) Voor een bepaald soort films zijn 'test screenings' onontbeerlijk. Er moet toch een reden geweest zijn waarom legendarische filmfiguren als Laurel & Hardy en Frank Capra erbij zwoeren? Bovendien gaat het om een uiterst uitgekiend proces. Er bestaan gespecialiseerde firma's die gedetailleerde vragenlijsten opstellen en precies weten welke bioscoopbezoekers ze moeten uitnodigen. Eigenlijk is er niet zoveel verschil met regisseurs als Wim Wenders die hun film aanpassen nadat ze hem op het Filmfestival van Cannes vertoond hebben.
Ben je zelf tevreden over het eind-resultaat? Egoyan: De film heeft een twist die ervoor zorgt dat ik bepaalde facetten van de personages niet kon laten zien. Daardoor verliezen die iets of wat aan diepgang. Daar me het hoofd over blijven breken zou echter compleet idioot zijn. Ik wist waaraan ik begon toen ik het project aanvaardde. Tegelijkertijd durf ik te beweren dat het een echte Atom Egoyanprent is. Ik werk steeds samen met dezelfde crew: mensen als directorofphotography Paul Sarossy, componist Mychael Danna en monteuse Susan Shipton dragen bij tot de sensibiliteit waarvoor mijn films gekend zijn.
Je aloude fascinatie voor technologie zit ook weer in de film. Egoyan: Dat klopt. Bepaalde obsessies kan ik helaas niet onderdrukken. (Lacht) Ondanks mijn vrees dat ik mezelf begon te parodiëren, voegde ik enkele chatscènes toe. In het originele script ging het om saaie telefoon-gesprekken. Als je dan toch een film maakt over mensen die elkaar de hele tijd observeren, kun je de lijn beter ineens doortrekken.
Waar komt die obsessie eigenlijk vandaan? Egoyan: Ik was nog een peuter toen ik met mijn ouders van Egypte naar Canada verhuisde. Wanneer mijn vader me jaren later home movies van ons verblijf in Caïro liet zien, was ik compleet de kluts kwijt. Ik herinnerde me niets meer van die periode en toch bestonden er beelden van. Sindsdien volg ik de evolutie van allerlei technologieën op de voet.
Tot slot: wat deed je de deugdzame 'Mamma Mia!'-dochter Amanda Seyfried casten in de pikante titelrol? Egoyan: Toen ik Amanda voor het eerst ontmoette, was ze nog een nobody. Ze had een bijrol gespeeld in een of andere soap, maar daar hield het op. Ik viel echter onmiddellijk voor haar mysterieuze charme. Enkele maanden nadat ik haar castte, speelde ze mee in Mamma Mia! en was het hek van de dam. 'Jij bent de laatste regisseur die met me wilde samenwerken voor wat ik kan en niet voor wie ik ben', zei ze me onlangs. Spijtig genoeg klopt dat.
20-03-2010 om 14:20
geschreven door Patje007
18-03-2010
De 10 duurste films ooit.
The Hurt Locker heeft 'slechts' 11 miljoen dollar gekost, maar wel 6 Oscars gekregen, onder andere die voor beste film, beste regie en beste scenario. Terwijl het sciencefictionepos van James Cameron Avatar er 3 kreeg, maar wel een half miljard gekost heeft. Tijd voor een overzicht van de 10 duurste films aller tijden met het aantal Oscars dat ze binnengerijfd hebben.
1. Avatar - 500 miljoen dollar
Het 3D-epos van regisseur James Titanic Cameron, dat in december 2009 op het publiek werd losgelaten, heeft ondertussen al de magische kaap van 2 miljard dollar aan de kassa overschreden. Het is nog nooit gebeurd dat een film wereldwijd zoveel geld heeft opgeleverd. De sf-film speelt zich grotendeels af op de planeet Pandora, waar de mens kostbare delfstoffen probeert te winnen ten koste van de plaatselijke bewoners, de Navi. Die stellen die roofbouw niet op prijs. Om dat volk om te praten zetten de mensen een nieuw geheim wapen in: de verlamde marinier Jake Sully. Avatar kreeg 9 nominaties, maar won slechts 3 Oscars in minder belangrijke categorieën: beste cameravoering, beste art direction en beste visuele effecten.
2. Pirates of the Caribbean: At Worlds End - 300 miljoen dollar
De derde film van the Pirates of the Caribbean was de meest succesvolle film aan de kassa in 2007. At Worlds End leverde 960 miljoen dollar op wereldwijd.
De film was genomineerd voor beste make-up en beste visuele effecten, maar heeft geen Oscarbeeldje in de wacht gesleept.
3. Titanic - 285 miljoen dollar
Op het moment dat deze historische film uitgebracht werd, was het ook de duurste film ooit gemaakt, en het werd ook de best verdienende film, tot Avatar werd uitgebracht. De romantische rampenfilm, geregisseerd en geproduceerd door James Cameron, kostte 285 miljoen dollar.
De film heeft wereldwijd 1,8 miljard dollar opgebracht. Titanic zal waarschijnlijk volgend jaar in 3D worden uitgebracht. Het lange drama met Leonardo DiCaprio en Kate Winslet in de hoofdrollen, won 11 Oscars, onder andere die van beste film en beste regisseur.
4. Spider-Man 3 - 258 miljoen dollar
Tobey Maguire keerde terug als Peter Parker en zijn alterego Spiderman in de derde film van de reeks, met Sam Rami als regisseur.
De film bracht in 2007 een kassarecord op van 59 miljoen dollar op de openingsdag in de VS en heeft wereldwijd liefst 890 miljoen dollar opgebracht.
5. Harry Potter and the Half-Blood Prince - 250 miljoen dollar
De Harry Potter-films zijn allemaal gebaseerd op de romans van J.K. Rowling. Harry Potter and the Half-Blood Prince, de zesde film, werd uitgebracht in 2009 en was opmerkelijk donkerder dan de vorige films. Het was ook de duurste van de reeks. Met 934 miljoen dollar opbrengst aan de kassa werd het een van de best verdienende films aller tijden. Daniel Radcliffe gaat al 6 jaar lang mee als jonge tovenaar in Zweinstein. Emma Watson en Rupert Grint spelen ook in deze film nog steeds mee als Hermelien Griffel en Ron Wemel. De film werd genomineerd voor beste cinematografie, maar kreeg geen Oscar.
6. Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest - 225 miljoen dollar
De tweede film in de ongelofelijke succesvolle filmreeks Pirates of the Caribbean met Johnny Depp en Orlando Bloom werd de derde film ooit die met zijn opbrengst aan de kassa de kaap van 1 miljard dollar overstak. Deze film van 2006 met Keira Knightley en Bill Nighy kreeg vaak kritiek te verduren voor zijn rommelige plot en de duurtijd van de film (2,5 uur). Dead mans chest werd genomineerd voor 4 Academy Awards, maar won er slechts één: die van beste visuele effecten.
7. King Kong - 207 miljoen dollar
King Kong, de film die geregisseerd werd door Peter Jackson met Naomi Watts in de hoofdrol, was een remake van de gelijknamige klassieke Hollywoodfilm in 1933.
In 2006 werd deze versie uitgebracht en die heeft wereldwijd ruim 550 miljoen dollar opgebracht. King Kong won 3 Academy Awards voor beste geluidsmontage, geluidsmixage en visuele effecten.
8. The Chronicles of Narnia: Prince Caspian - 200 miljoen dollar
Deze tweede film in de Narnia-reeks is gebaseerd op het vierde deel van De Kronieken van Narnia van C.S. Lewis. Prince Caspian heeft wereldwijd aan de kassa 419 miljoen dollar opgebracht. Het werd in 2008 uitgebracht, met Ben Barnes als hoofdrolspeler, die ook de hoofdrol speelde in Dorian Gray in 2009. Disney heeft 175 miljoen dollar gespendeerd om de film wereldwijd te kunnen promoten, maar die werd niet genomineerd voor de Oscars.
9. Quantum of Solace - 200 miljoen dollar
De laatste Bond-film, uitgebracht in 2008, werd geregisseerd door Marc Foster met Daniel Craig als James Bond.
De 22ste film in de 007-reeks heeft wereldwijd 586 miljoen dollar opgebracht, maar werd in geen enkele categorie genomineerd.
10. Superman Returns - 200 miljoen dollar
De man van staal keerde terug in 2006 met Brandon Routh als Superman in deze film, geregisseerd door Bryan Singer. De film bracht 391 miljoen dollar op wereldwijd. De film werd genomineerd voor een Academy Award voor visuele effecten, maar Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest ging er met het beeldje vandoor.
18-03-2010 om 20:38
geschreven door Patje007
17-03-2010
Rourke toch niet in nieuwe Conan-film.
Mickey Rourke zal toch niet te zien zijn in de nieuwe film rond Conan The Barbarian. De ruige acteur zou aanvankelijk de vader van Conan spelen, maar deze rol is op het laatste moment naar Ron Perlman gegaan. Dit heeft de Amerikaanse weblog Vulture Blog bekendgemaakt.
Rourke zou zelf bedankt hebben voor de Conan-film omdat hij een hoofdrol gaat spelen in de film 'War of the Gods', die eveneens binnenkort opgenomen wordt.
In januari had Rourke de rol in 'Conan' al afgewezen, omdat hij het salaris te laag zou hebben gevonden. Begin maart leek het erop dat de producenten en de acteur het toch eens waren geworden over Rourke zijn gage. Nu haakt de acteur, die vorig jaar een comeback maakte met het drama 'The Wrestler', op het laatste moment alsnog af. Ron Perlman is een logische vervanger: deze acteur, die bekend is van zijn rol als comic book-held Hellboy, duikt immers met regelmaat op in actierijke fantasy- en science fiction-films.
De rol van Conan The Barbarian wordt gespeeld door de Hawaïaanse spierenbundel Jason Momoa. Deze treedt hiermee in de voetsporen van Arnold Schwarzenegger, die het personage van Conan in de jaren tachtig beroemd maakte. Opnames voor de film zijn inmiddels van start gegaan in Bulgarije. Voormalig fotomodel Rachel Nichols en de van 'Avatar' bekende acteur Stephen Lang spelen ook in de film mee.
17-03-2010 om 20:10
geschreven door Patje007
David Fincher geïnteresseerd in Millennium-trilogie.
Regisseur David Fincher zou serieuze interesse hebben om 'The Girl With The Dragon Tattoo' te regisseren. Dit wordt de Amerikaanse verfilming van het boek 'Millennium: Mannen die Vrouwen haten', het eerste deel van de populaire Zweedse Millennium-trilogie.
De onlangs nog voor een Oscar genomineerde Britse actrice Carey Mulligan zou de voornaamste kandidate zijn voor de hoofdrol van Lisbeth Salander. Dit meldt Vulture Blog, een weblog van het Amerikaanse tijdschrift New York Mag. In december kondigde filmstudio Sony Pictures al aan dat er Amerikaanse verfilmingen van de populaire Millennium-trilogie in aantocht zijn. De Zweedse verfilmingen van de romans van auteur Stieg Larsson zijn al in vele landen een groot succes gebleken. In deze films wordt de hoofdrol van Salander gespeeld door de Zweede actrice Noomi Rapace.
David Fincher heeft onlangs voor Sony al een film opgenomen over facebook en de studio is zeer tevreden met het werk van de regisseur. De van onder meer 'Se7en', 'Fight Club' en 'The Curious Case of Benjamin Button' bekende filmmaker zou dan ook bovenaan het verlanglijstje van de filmstudio staan. Het tweede deel van de Millennium-trilogie, 'De vrouw die met vuur speelde', is op 13 januari 2010 in de Vlaamse bioscopen uitgekomen. Het slot van de trilogie heet 'Gerechtigheid'. Deze film is vanaf mei 2010 in de bioscopen te zien.
17-03-2010 om 20:05
geschreven door Patje007
'Wall Street 2' uitgesteld.
Filmstudio 20th Century Fox heeft om diverse redenen besloten de release van de film 'Wall Street 2: Money Never Sleeps' uit te stellen tot eind september. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het vervolg op de Oliver Stone-film uit 1987 eind april in de bioscopen te zien zou zijn.
Oliver Stone
Fox wil echter meer publiciteit voor de film genereren door deze een wereldpremière te geven op het filmfestival van Cannes in mei. Daarnaast zou regisseur Oliver Stone nog bezig zijn met de montage, en daar zou hij zo meer tijd voor krijgen. Dit schrijft de website Deadlinehollywood. Een première in mei zou betekenen dat de film aan het begin van de zomer al te zien zou kunnen zijn, maar Fox wil de film later uitbrengen omdat de zomer al is volgepland met blockbusters. Vandaar dat de film pas in september uit zal komen.
In 'Wall Street 2: Money Never Sleeps' speelt Michael Douglas wederom de rol van de schurkachtige Gordon Gekko. Wanneer deze na tientallen jaren gevangenisstraf weer terugkeert op de beurs van Wall Street ziet Gekko dat de beursjongens in hun gierige praktijken zover zijn doorgeslagen, dat zijn streken uit de jaren tachtig hierbij verbleken. Shia La Beouf speelt een jonge effectenmakelaar die samen met Gekko een naargeestige zakenman wil aanpakken. Deze wordt gespeeld door Josh Brolin. Met de film wil Oliver Stone zijn visie geven op de kredietcrisis en de mannen die deze veroorzaakt hebben.
17-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
16-03-2010
Case 39.
Case 39 speelt vanaf 17 maart 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Christian Alvart Cast: Renée Zellweger, Ian McShane Genre: Thriller, drama Duur: 109 minuten
16-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
15-03-2010
Eerste Mission Impossible-ster overleden .
De Amerikaanse acteur Peter Graves, ster uit de televisiereeks "Mission Impossible" en uit de filmreeks "Airplane!", is in zijn woning in Los Angeles overleden. De acteur werd 83 jaar.
In "Mission: Impossible" speelde Graves de rol van Jim Phelps, de leider van het team topagenten dat aflevering na aflevering met stelletjes booswichten werd geconfronteerd. Hij speelde de rol van 1967 tot 1973, en nogmaals van 1988 tot 1990. In de gelijknamige films, met Tom Cruise in de hoofdrol, was geen rol voor hem weggelegd.
In de komische rampenfilm "Airplane!" (1980) stak Graves als de klunzige piloot Clarence Oveur de draak met zijn door de jaren heen opgebouwd acteursimago van 'straight guy'. Vroege glansrollen speelde de acteur in 1953 als verraderlijk nazispion in het WOII-gevangenisdrama "Stalag 17" van Billy Wilder en in het miskende meesterwerk "Night of the Hunter" (1953) van Charles Laughton.
15-03-2010 om 20:19
geschreven door Patje007
14-03-2010
Jean Reno over de Parijse klopjacht op joden. «Ik ben ziek geweest van deze film»
In de bloedhete zomernacht van 16 juli 1942 organiseert de collaborende Parijse politie een klopjacht op joden. Dertienduizend joodse Parisiens worden samengebracht in de Vélodrome dHiver, daar drie dagen aan hun lot overgelaten en vervolgens op transport gezet naar de concentratiekampen. Acteur Jean Reno, in de rol van de joodse dokter David Sheinbaum, doet het verhaal van La Rafle, Frans voor razzia.
Jean Reno: «Er zijn al veel films gemaakt over de Holocaust, en ook over de Rafle du Vel dHiv. Maar deze film is anders, omdat hij het verhaal van de kinderen brengt. Er zijn die bewuste nacht veel volwassenen opgepakt, en dat is op zich al vreselijk, maar dat er ook kinderen gearresteerd, gedeporteerd en vernietigd zijn, maakt het dubbel zo afgrijselijk.»
Hoe moeilijk was het voor u om deze rol te spelen? Jean Reno: «Sheinbaum was een heel persoonlijke rol, een van de rollen waarin ik het meest van mijn ziel heb gelegd. Het was dus erg zwaar. Ik zat op de set constant te eten om de emoties te verdringen. Anderen hadden dan weer last van allerlei psychosomatische kwaaltjes, koortsblaasjes en dergelijke. We probeerden ons goed humeur te bewaren je kan ook niet de hele dag staan grienen , maar dat was niet gemakkelijk. We voelden ons allemaal rotslecht, zowel mentaal als fysiek.»
Welke scène was het zwaarst? Jean Reno: «Die in de velodroom zelf. Die scènes hebben we in Hongarije gefilmd, in de zomer. Het was er minstens even warm als tijdens de echte rafle. Op de verjaardag van de gebeurtenissen hebben we voor het draaien een minuut stilte gehouden. Vreselijk was dat. We stonden allemaal te denken aan hoe die mensen daar drie dagen zonder water en zonder toiletten hebben gezeten, overlevend op een paar broodkruimels.»
Waarom blijft men volgens u films maken over de Holocaust? Jean Reno: «Omdat we nog steeds niet gestopt zijn met het uitroeien van minderheden. De haat is de wereld nog altijd niet uit. Mensen blijven vechten voor hun religie, dat is totaal onbegrijpelijk voor mij. Ik vind dat religie een beetje zoals een politieke voorkeur zou moeten zijn: iets heel persoonlijks, dat alleen jezelf aangaat en niemand anders. Ik begrijp niets van de mens, en ik zal waarschijnlijk sterven zonder hem ooit te hebben begrepen.»
Heeft de mens dan geen lessen getrokken uit de Tweede Wereldoorlog? Jean Reno: «Nee. We hebben al bij al misschien een millimeter vooruitgang geboekt op een totaalafstand van twintig kilometer. Heel triestig Daarom hebben we de plicht om de Holocaust telkens weer in herinnering te blijven brengen. Er zijn vandaag de dag steeds meer mensen die de de jodenvervolging ontkennen, en de enige remedie daartegen is om de rauwe feiten te tonen. In die zin heeft deze film dus een belangrijke opvoedende rol: La Rafle is een beetje als een geschiedenisboek. Hij zal dan ook op veel Franse scholen getoond worden, om de scholieren op een bevattelijke manier de gruwel van de Holocaust te doen inzien.»
La Rafle speelt sinds 10 maart 2010 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Roselyne Bosch Cast: Mélanie Laurent, Jean Reno Genre: Drama, historische film Duur: 115 minuten
14-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
13-03-2010
Interview met Julianne Moore naar aanleiding van de release van Chloe.
Plot: Een vrouw verdenkt haar man ervan dat hij een affaire heeft. Hierdoor neemt de vrouw contact op met Chloe (Amanda Seyfried), een prostituee die betaald wordt om hem te verleiden. De vrouw hoopt zo zekerheid te krijgen achter haar vermoedens, maar vanaf dat moment begint haar leven alleen maar complexer te worden en brengt ze zelfs haar eigen familie in gevaar.
Julianne Moore speelt op dit moment glansrollen in Tom Fords A single man' én Atom Egoyans Chloe'. En dat op haar 49ste. Mijn eerste interview ging al over ouder worden in Hollywood.'
Julianne Moore weet dat de journalisten die op haar zaten te wachten, onderling een hoogoplaaiende discussie hebben gehad over de twee vrouwelijke hoofdrollen in Chloe: wie manipuleert wie, de gefrustreerde gynaecologe Catherine (Moore) of de fantaserende prostituee Chloe (Amanda Seyfried)? Ze heeft er haar plezier in: Zijn jullie er niet uitgeraakt? Mooi zo. Heel goed.'
De actrice blaakt van het zelfvertrouwen. Ze is 49 en rijgt de memorabele rollen aan elkaar. Behalve in Chloeis ze momenteel ook te bewonderen in Tom Fords A single man; later dit jaar krijgen we haar samen met Annette Bening te zien als lesbisch koppel in The kids are allright. Daarmee is ze niet alleen constant aan het werk geweest, haar rollen worden ook gevarieerder met ouder worden.
Moore begon pas laat in films te acteren en werd ook maar laat opgemerkt; toen ze in 2003 werd genomineerd voor een Oscar als beste actrice in een hoofdrol (voor Far from heaven) én een bijrol (in The hours), had ze al een fijn cv bij elkaar geacteerd. Ze kiest voor ongewone projecten en is daar soms de enige in die bejubeld wordt haar rol in Blindnessvan Fernando Meirelles is maar een voorbeeld.
Moore is loyaal aan de mensen met wie ze werkt en heeft een ware fanclub onder de regisseurs. Ze liet binnen de 24 uur weten dat ze de rol in Asingle manwilde spelen', zegt Tom Ford. Ik belde haar om haar te bedanken, maar ze zei: Ben je gek, ik doe het omdat het een mooie rol is, anders zou ik mezelf alleen maar schaden. Dat gaf niet alleen mijn zelfvertrouwen een enorme boost, het opende ook deuren, want Julianne had het goed bevonden.'
Mevrouw Moore, uw naam is tegenwoordig synoniem voor kwaliteit in Hollywood. Julianne Moore: Terwijl ik vijftig word en dus werkloos thuis zou moeten zitten. (lacht)Ik heb de laatste tijd ontzettend veel geluk gehad, omdat interessante regisseurs me vroegen voor rollen waarvan ik zei: ja, graag! Maar ik ga er nog altijd niet van uit dat het zo blijft: acteren is een hondenstiel, je weet nooit of je een volgende job krijgt. Als ik een film heb afgewerkt, leef ik altijd zuinig tot ik de volgende rol krijg mijn man lacht me daar altijd voor uit.'
Weet je, ik krijg al vragen over ouder worden in Hollywood sinds mijn eerste film, waarschijnlijk omdat ik toen al 30 of 31 was. Wel, je kunt maar zijn wat je bent. Ik ben 49, als ik de hele dag zou wensen dat ik 30 was, zou ik nog geen rollen krijgen voor een dertigjarige. En ondertussen zou ik niet ervaren wat het betekent om 49 te zijn, wat me als acteur van pas kan komen. Dus leef ik in het moment.'
Maar Catherine, het hoofdpersonage in Chloe', is onzeker omdat ze ouder wordt. Julianne Moore: Dat klopt. Die vrouw is fragiel en kwetsbaar; ze heeft weinig zelfvertrouwen op seksueel vlak en vreest dat haar man haar bedriegt. Ik denk dat veel veertigers onzeker worden over hun lijf en hun aantrekkingskracht, ook mannen. Niemand wil graag nadenken over ouder worden, zeker niet als je jong bent. En als je er op middelbare leeftijd steeds vaker aan wordt herinnerd dat het verhaal eindig is, doordat je lijf of je geest niet altijd meer meewillen, dan is dat angstaanjagend. Het is gek dat daar niet meer films over bestaan: films over ouder worden gaan altijd meteen over bejaarden.'
Vindt u Catherine sympathiek? Julianne Moore: Haar angsten zijn zeker herkenbaar, en de manier waarop ze ermee omgaat ook. Vrouwen verzinnen vaak hele scenario's in hun hoofd, zonder dat hun man ook maar iets vermoedt. De onnozelste dingen die hij doet of niet doet, bevestigen hun angsten. Een vriendin van me belde me vorige zomer, omdat ze dacht dat haar man een relatie was begonnen met zijn ex. Telkens hij zijn mails controleerde, dacht ze dat hij met haar afsprak. Ze was zo bang en wanhopig dat ze aan de telefoon zat te huilen maar ze had er nog niet met hem over gesproken! Ik denk dat dat vaker voorkomt dan je denkt. De film vraagt om mee te gaan in Catherines angst.'
Atom Egoyan vond dat het scenario vanuit het standpunt van een vrouw was geschreven. Bent u het met hem eens? Julianne Moore: Daar hebben we toch zeker één keer over gediscussieerd, toen hij zei dat het personage van Liam Neeson de perfecte echtgenoot en vader was. Die man flirt met élke vrouw die hij tegenkomt! Een deel van haar onzekerheid is dus echt wel zijn schuld. En zij is natuurlijk een controlefreak, maar in plaats van haar af en toe te confronteren, zwijgt hij en knijpt ertussenuit, ook al weet hij dat hij haar dan publiek vernedert.'
Dat vond ik het mooie aan het scenario: het zijn échte mensen, met zowel kleine als mooie kantjes, en het standpunt van de kijker verandert een paar keer in de loop van de film. Bovendien... al die films over singles die de ware liefde zoeken, pfff. Die eindigen allemaal als het hoofdpersonage een partner vindt, terwijl het interessante gedeelte dan net begint. Al mijn vrienden zijn tien jaar of langer getrouwd, daar mogen gerust wat meer films over worden gemaakt.'
U schrikt niet terug voor seksscènes, in deze film zit er zelfs een lesbische scène tussen u en Amanda Seyfried. Julianne Moore: We hadden veel samen gerepeteerd, zodat we op ons gemak zouden zijn; dat is altijd goed voor seksscènes. Omdat Amanda en ik al maatjes waren toen we de scène opnamen, konden we grappen vertellen en lachen zodra de camera niet rolde. En verder Seks is nu eenmaal iets wat mensen doen. Je moet daar niet meer problemen rond maken dan nodig. En voor je vraagt wat mijn man ervan vindt: hij heeft me laten weten dat hij me liever met Amanda in bed ziet dan met een man, maar dat hij ook met een man geen problemen heeft.' (lacht)
Wegens die openhartige scènes en uw keuzes voor kleine projecten hebt u wel de reputatie erg moedig te zijn. Julianne Moore: Er is niets wat ik niet durf te doen voor de camera, maar ik ben een ontzettende angsthaas op elk ander vlak. (lacht hartelijk) Als een regisseur me zou vragen van een rots te springen of een parachutesprong te maken, zou ik héél lang aarzelen. Ik duik zelfs liever niet van de hoge plank.'
Maar ik ben niet bang van gevoelens. En acteren is nu eenmaal doen alsof: het is een gecontroleerde omgeving, je mag experimenteren met gevoelens die in het echte leven eng zijn. Dus zie ik niet in wat zo moedig is aan mijn keuzes.'
Maar u speelt wel vaak personages die een beetje geïsoleerd zijn, of zich zo voelen. Julianne Moore: Dat vind ik ook. Ik denk dat dat uit mijn jeugd stamt: mijn vader was militair, we verhuisden vaak en ik was geregeld het nieuwtje in de klas dat er een beetje buiten stond. Toevallig is Charley uit A single man ook zo'n vrouw. Maar ze pakt het heel anders aan dan Catherine: Charley wentelt zich in zelfbeklag, maar doet het op een grappige manier ik heb altijd van ironie gehouden.'
U schrijft er zelfs over, in de kinderboekjes Freckleface Strawberry' Julianne Moore: (lacht) Ah, mijn sproetentrauma! Ik had er nooit op gelet dat ik ros haar en sproeten had, maar toen ik een jaar of zeven was, kon ik er niet meer naast kijken. Kinderen stellen zich tot die leeftijd geen vragen over hun uiterlijk.'
Toen mijn zoon zeven was, zag ik hem opeens ongelukkig in de spiegel kijken en zeggen: mama, mijn tanden zijn zo lang!' Mijn moederhart brak, maar ik wilde hem ook niet wijsmaken dat het wel weggaat niet iedereen wordt een mooie zwaan. En omdat ik geen boekje vond dat zegt alle mensen hebben iets wat ze niet mooi vinden, maar als je groot wordt, leer je dat het niet belangrijk is, heb ik er zelf een geschreven. En ik ben blijven schrijven, omdat er nog veel dingen waren die ik niet in de winkel vond.'
U bent ook buiten de filmwereld actief, als woordvoerster van de homovereniging Glaad en van Planned Parenthood, wat u niet altijd in dank wordt afgenomen. Julianne Moore: Ja, je kunt niet zeggen dat je voor abortus bent zonder hopen kritiek te krijgen. Planned Parenthood is pro choice en dat zegt wat het moet zeggen: je moet de mogelijkheid hebben om voor abortus te kiezen, als dat voor jou de beste keuze is.'
Het is cruciaal dat vrouwen zelf hun voortplanting mogen regelen en beschikking hebben over voorbehoedsmiddelen of, in het slechtste geval, abortus.'
Chloé speelt sinds 10 maart 2010 in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Atom Egoyan Cast: Liam Neeson, Julianne Moore Amanda Seyfried Genre: drama Duur: 99 minuten
13-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
De Star Wars-held die niemand kent: Anthony Daniels is al meer dan 30 jaar gouden robot C-3PO.
Van zijn naam is nog niemand in zwijm gevallen, maar Anthony Daniels is wel de enige acteur die in alle zes de Star Wars-film heeft gespeeld. 'Ik heb alleen de pech dat ik verborgen zit in het enge pak van robot C-3PO', zegt Daniels die op 30 maart in Antwerpen 'Star Wars: In Concert' presenteert. 'Een uniek evenement: ik vertel het verhaal en Dirk Brossé dirigeert de muziek van John Williams.'
Toen George Lucas in 1977 zijn eerste Star Warsregisseerde, kon hij nooit vermoeden dat de saga een wereldwijd fenomeen zou worden, net zo min als Anthony Daniels (64) er een idee van had dat de filmreeks anno 2010 nog steeds zijn doen en laten zou beheersen.
'Mijn leven is Star Wars', knikte Daniels deemoedig toen hij gisteren in Brussel langskwam om het nieuwe Star Wars-evenement te promoten. 'Ik heb er een voltijdse baan aan. Enkele jaren geleden overwoog ik ermee te stoppen omdat ik het gevoel kreeg alles te hebben gehad. Maar kijk, ondertussen heeft mijn Star Wars-verhaal er alweer nieuwe vertakkingen bij. In Las Vegas leende ik de stem van C-3PO aan een gokautomaat, zo'n eenarmige bandiet. En zopas heb ik een Star Wars-versie van een TomTom navigatiesysteem ingesproken. (lacht) En zeggen dat dit begon als een baantje van twaalf weken dat ik eigenlijk niet wou hebben. Wie wil er nu een anonieme robot spelen? Wat stom van me.'
Steekt het niet dat iedereen de goudkleurige robot kent, maar niet wie er achter het masker steekt? Anthony Daniels:'Ach, dat wist ik al toen ze een afgietsel van mijn lichaam maakten om een robotpak te bouwen waar ik in moest kruipen. Noch dat afgietsel, noch dat pak waren een lolletje. C-3PO zit erg nauw en je hebt het daardoor altijd te warm of te koud. Nee, ik ben geen acteur geworden om bekendheid te verwerven, maar ik vond het wel jammer dat ze het publiek lieten geloven dat C-3PO een echte robot was. Ze verzwegen mijn naam. Dat was moeilijk te verkroppen.'
Dat is ondertussen wel veranderd. Nu reist u de wereld rond als C-3PO. Anthony Daniels: 'Nu mag ik op het podium klimmen om het verhaal van Star Wars op mijn manier aan het publiek te vertellen. Dat is prettig, maar ook een zware verantwoordelijkheid. Ik breng een verhaal waar mensen van houden en het laatste waar ze op zitten te wachten is dat iemand het voor hen vergalt. Het is mijn taak het geloof in de saga levend te houden.'
Omschrijf het karakter van C-3PO eens. Anthony Daniels: 'Hij is een dienaar, bijna de Britse butler die alles over heeft voor zijn patron. Hij is heel beleefd en gemanierd, maar ook een beetje softin die zin dat hij aan zijn zelfbehoud denkt. Hij houdt niet van explosies, van gevaar of geweld. R2D2 (de kleine robot) is net het tegenovergestelde, die is heel dapper en uitdagend.'
Lijkt C-3PO een beetje op u? Anthony Daniels: 'Euh, ik kan beleefd zijn, maar vrienden kennen ook mijn andere kant. (lacht)Ik kan ook erg boos worden. Door onnodig lawaai, gebrek aan loyauteit of door domheid. Daarom ben ik vaak op mezelf boos (brede grijns). Je moet toch een dummkopf zijn om dit zo lang te doen. Ach, ik noem C-3PO wel eens een overdrijving van mezelf.'
In hoeverre is C-3PO aanwezig in uw huis? Anthony Daniels: 'Bij mij thuis staat er niet één object dat naar Star Wars verwijst. Geen posters, geen speelgoed, geen souvenirs. Mijn woonkamer zou net zo goed die van een dokter of een advocaat kunnen zijn. Als ik aan Star Wars herinnerd wil worden, trek ik naar de pub een paar straten verder, daar woont een grote fan die alles heeft. Nee, doe mij maar een stukje mooi antiek voor mijn living.'
Wordt u wel eens herkend op straat? Anthony Daniels: 'Ja en nog wel op de meest gênante momenten. Zo sloop ik eens door de supermarkt met een behoorlijke kater. Uitgerekend toen kwam er natuurlijk iemand op me af van dank u, dank u. Tja, dan moet je wel glimlach op je gezicht toveren. Maar goed, het is prettig als mensen waarderen wat je doet.'
Zeker George Lucas mag u dankbaar zijn: u bent dé ambassadeur die Star Wars warm houdt. Anthony Daniels: 'Hij is er de man niet naar om mij te bedanken, maar hij is wel al drie keer naar de show komen kijken. (In Amerika loopt die al een tijdje). Ik mag George Lucas wel, ook al kwam hij tijdens de pauze plots mijn loge binnenvallen. Dat doe je toch niet bij een acteur in volle concentratie? Maar ja, hij is nu eenmaal de grote baas.'
Behalve in Star Wars heeft u nog maar in weinig films gespeeld. Waarom eigenlijk? Anthony Daniels: 'Ik leid een heerlijk privéleven, ik heb een leuke vrouw Christina, een stek in Londen en een huis in Frankrijk met een hele grote tuin. Nee, ik hoef niet zo nodig hele dagen op de set of de planken te staan. Niet dat deze show me geen voldoening schenkt, ook al heb ik even overwogen om ermee te stoppen. Dit is toch geen Hamlet, zeurde ik tegen Christina.En dan, reageerde zij.Je hebt er al duizenden mensen mee geëntertaind. Denk je dat Shakespeare op iets anders uit was?'
U vertelt het verhaal, Dirk Brossé dirigeert de muziek van John Williams. Hebben jullie samengewerkt? Anthony Daniels: 'Niet echt, we doen elk ons ding. Maar laat ik u zeggen: Dirk Brossé, dat is een man die België moet koesteren. Je moet echt eens kijken naar zijn handen wanneer hij dirigeert: wonderlijk. Ik zag hem in Londen zijn vioolconcerto dirigeren met het London Symphony Orchestra. Ik kreeg tranen in de ogen. Ook het John Williams-concert is schitterend. Het onderstreept hoe belangrijk die muziek wel is voor StarWars. Heeft u Star Wars al gezien zonder muziek? Ha, ik wel! (zachtjes)Niet veel soeps hoor, nogal platjes. De muziek maakt het hele verschil.'
13-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
11-03-2010
Interview met Helena Bonham Carter, vrouw van Tim Burton.
'Alice in Wonderland', grijze schmink en zwarte kleren: het is helemaal de wereld van Tim Burton en Helena Bonham Carter. 'Wij gothic? Ik zou niet goed weten wat dat is.'
Helena Bonham Carter heeft zin in een drankje. Ze bestelt een dubbele espresso. En een glas spuitwater. En een appelsmoothie. Ze kijkt ongerust als de interviewer alleen maar een koffie bestel. 'Is dat alles?', vraagt ze zacht. Van alles tegelijk drinken, legt ze uit, is dé manier om gebalanceerd te diëten. Al geeft ze toe dat haar theorie niet gestoeld is op exacte wetenschap.
Het interview vindt plaats in een café in de buurt waar ze woont in Noord-Londen. 'Ik wil u iets tonen', zegt ze, en ze haalt een bizar kartonnen figuurtje boven van een klein vrouwtje met een enorm waterhoofd. 'Ik heb mezelf meegebracht. Dit ben ik in Alice.'
Alice in Wonderlandis de nieuwste film die ze heeft gemaakt met haar partner, de regisseur Tim Burton. Het is hun zesde samenwerking, en wellicht de grootste (het is in elk geval de duurste, geschat op 250 miljoen dollar). Het is klassiek Burton-terrein - een sprookjeswereld waar niemand volwassen wordt en de onschuld een walgelijke stank meedraagt. Bonham Carter speelt geen doetje - een kruising tussen de Rode Koningin en de Hartenkoningin.
Ze heeft de film nog niet gezien. Ze kan er niet tegen om zichzelf aan het werk te zien. Net zoals Johnny Depp, het knappere alter ego van Burton die de Mad Hatter speelt in Alice. 'Johnny kijkt nooit naar iets waar hij in zit. Dat is lichtjes geruststellend. Als zelfs Johnny Depp zichzelf al niet bezig kan zien...' Ze ziet er in elk geval niet op haar best uit in Alice. 'Nee, op Tim hoef ik niet te rekenen om me mooi te maken.'
De carrière van Bonham Carter valt uiteen in twee periodes: pre-Burton en Burton.
Ze lijkt in niets meer op de negentienjarige die doorbrak met A room with a view en een postermeisje werd voor E.M. Forster, Engelse rozen en de corsettenindustrie.
De afgelopen tien jaar was één en al Burton, met steeds geschiftere personages in steeds geschiftere films, van Big fishover Charlie and the chocolate factory tot Sweeney Todd,waarin ze de schattigste handlangster van een seriemoordenaar in de filmgeschiedenis speelt.
Haar witte onderjurken zijn allang ingeruild voor zwarte kant, zwarte hoeden en zwarte rokken; alles zwart. Het weelderige pre-Rafaëlitische haar is een vogelnest geworden en de bleke huid spookachtig wit. 'Ouder worden heeft enorm geholpen', zegt ze. 'Het lijdt geen twijfel dat ik een betere actrice ben, en je kan een zekere typecasting achterwege laten. Ik was toch een beetje de corsetbimbo.'
Ze stopt, neemt een slok van haar smoothie, een hap tosti en begint opnieuw. 'Wel, niet meteen bimbo, maar je weet wat ik bedoel. Het sekssymbool met corset. Nu ben ik niet langer het sekssymbool, maar een grootmoeder in spe.' Met elke hap verandert ze van mening. 'Nu ja, grootmoeder is nu ook weer niet het juiste woord.'
In die vroege films kwam ze over als een bekakte, stijf-Britse Nastassja Kinski. Opmerkelijk, want ze is deels ook Spaans, Frans, Oostenrijks, Tsjechisch en Russisch. Haar verbouwereerde moeder vroeg zich zelfs af waar iedereen toch dat idee van de welopgevoede Britse familie vandaan had.
Het antwoord was eenvoudig: de overgrootvader van Bonham Carter was de liberale premier Herbert Asquith. Maar ook daarin, zegt ze, vergissen de mensen zich - Asquith deed niet chic, hij was een kleermaker die goed zijn boterham verdiende. En de Bonham Carters, dat waren ouderwetse liberalen. Jawel, ooit was er een buitenhuis, maar dat werd jaren geleden opgeofferd toen ze harde tijden te verduren kregen.
Vanop afstand ziet haar jeugd er bevoorrecht uit, maar de realiteit is anders. Haar moeder had een inzinking toen Helena vijf was en kwam die pas na drie jaar te boven (later zou ze aan de slag gaan als psychotherapeute).
Toen Bonham Carter dertien was, kreeg haar vader, een succesvolle bankier, een beroerte die hem zwaar invalide achterliet. Als kleine meid was ze voor op haar jaren. Net na haar vaders beroerte zocht ze zelf een agent om haar te vertegenwoordigen. 'Je kan je leven niet rechttrekken, maar je kan wel ontsnappen naar een wereld waar je controle over hebt. Het is trouwens vreemd dat ik voor het acteren koos, want ik was hyperverlegen. Maar ik was erop gebrand om de dingen goed te maken. Ik was nogal een keikop en ik geloofde dat ik zelfvoorzienend moest worden, dat ik voor mezelf moest zorgen.'
Was er voldoende geld? 'Nipt. Enerzijds was ik rijp voor mijn leeftijd, maar anderzijds liep ik ongelooflijk achter. Tot mijn dertigste woonde ik bij mijn moeder en mijn vader. Na elke filmopname keerde ik naar huis terug. Ik weigerde de sprong te maken naar de volwassenheid. Ik was getrouwd met mijn ouders.'
Helena Bonham Carter in 'Alice in Wonderland'
'Als ik terugkijk, weet ik dat ik bleef omwille van mijn vader - een poging om de situatie beter te maken. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ik dacht dat als ik een kind bleef, dat dat een compensatie zou zijn voor wat mijn papa overkomen was.'
Ze maakte haar professioneel debuut toen ze zestien was, in een tv-spot. Drie jaar later was ze een filmster. Maar ze voelde zich alsof ze de boel belazerd had. Ze acteerde aan de zijde van namen als Judi Dench en Maggie Smith, zonder enige training; het was afwachten tot ze zou worden ontmaskerd. 'Ik had er geen flauw benul van waar ik mee bezig was. Ik dacht: fuck, ik kan dit niet doen. Ik vond dat ik aan het bluffen was. Nu valt het me makkelijker, omdat ik oprecht gelukkig ben.'
In de late jaren 1990 schitterde ze in Fight club, een film die het publiek anders naar haar deed kijken. Plots was de Engelse roos een verwilderde Amerikaanse, die in het zwart gekleed, louche rookkringen liep uit te blazen en gevaarlijke spelletjes speelde met de stoute jongens Brad Pitt en Edward Norton.
De film werd uitgejouwd tijdens de première op het filmfestival van Venetië, die ze bijwoonde met haar moeder. 'David (Fincher, de regisseur) was in de put van de reactie, het was echt heftig, maar hij kreeg een opsteker van mijn mama: maak je geen zorgen, dit wordt een cultfilm.' En het werd een groot succes. Nog altijd valt ze terug op haar moeders oordeel - ze laat haar scenario's lezen om haar te helpen bij het ontleden van een personage.
De rol in Fight club nam ze aan net na haar enige Oscarnominatie, voor The wings of the dove. 'Het was Brads idee om mij te vragen. In die zes weken voor de Oscars is er een venster waarin je alles aangeboden krijgt. Blijkt de zevende week dat je hem niet hebt, dan kan je het op je buik schrijven. Dus moet je jezelf wel smijten. Ik kreeg veel mooie rollen aangeboden, en ik koos voor Fight club. Al moet ik bekennen dat ik het scenario niet helemaal doorhad. Ik dacht: oh God, dit kan hier serieus fout gaan en overal van die vechtclubs doen ontstaan. Er zit geen grootse filosofie achter, het is allesbehalve volwassen.'
Toen ze dertig was, voelde ze zich eindelijk klaar om te verhuizen uit het huis van haar ouders in Noord-Londen. Ze bleef wel een paar kilometer verderop wonen. Ze versleet een resem vriendjes, onder wie Kenneth Branagh, maar samenwonen was er nog niet van gekomen. 'Ik weet nog dat ik dacht: zou het niet geweldig zijn als de ware jakob hiernaast kwam wonen?'
En zo gebeurde. Tijdens het filmen van Planet of the apes, de eerste keer dat ze met Burton werkte, wisselde Bonham Carter nauwelijks een woord met hem. De enige conversatie die ze zich herinnert, is dat hij wist dat hij haar als één van zijn apen wilde, en dat hij een tijdje in haar buurt in Londen had gewoond en dat het de enige plek ter wereld was waar hij zich thuis had gevoeld.
Nadat de film was ingeblikt, ze was 35, begonnen ze een relatie en kocht hij het huis ernaast. Of beter: de twee huizen ernaast. Ze hebben twee kinderen, de zesjarige Billy Ray en de tweejarige Nell. Burton woont er nog altijd naast.
Zodra ze samen was met Burton, veranderde het imago van Bonham Carter. Ze werden vaak samen gefotografeerd in het zwart, met dezelfde bleke gezichten, dezelfde warrige haardos. Ze werd vastgelegd terwijl ze de kinderen de berg opduwde, eruitziend alsof ze juist uit bed was.
Na haar bevalling had ze er geen probleem mee om haar uitgezakte lichaam te laten zien. Grof zijn over haar uiterlijk werd een sport. Maar hoe onverzorgd of pafferig ze ook was, ze zag er nog altijd mooi uit. 'Ik krijg veel kritiek over hoe ik me kleed. Dat is mijn label in de pers: het vestimentaire rampgebied!'
Ik denk dat ze het nog half leuk vindt ook. Zelf is ze daar niet zo zeker van. 'Welnee, soms is het echt beledigend. Maar tegenwoordig klinkt het bijna liefkozend; wij zijn het geschifte koppel.'
Vandaag ziet ze eruit alsof ze recht uit een Burton-film komt gestapt: zwarte bloemenjurk, zwarte rok, knielange kousen met bloemmotief, zwarte laarzen om iemand een stamp mee te verkopen en zoveel kettingen en hangers rond haar nek, dat het mag verbazen dat ze haar hoofd nog kan rechthouden. Ze wordt vaak bestempeld als een goth, maar ze weet niet wat dat juist betekent. 'Ik hou niet echt van de muziek, ik heb geen goth-platen. Is het al dat zwart? De make-up? Mijn wit gezicht? De witheid. Ja... Soms doet Tim grijze make-up aan voor de pers zonder het mij te vertellen. Achteraf reageer ik dan: je bent ziek! Waarop hij: nee, het is die grijze make-up.'
'Hij houdt trouwens ook niet van goth-muziek. Maar we verkleden ons wel voor Halloween.' Blijven ze dan thuis met hun make-up of gaan ze uit? 'Nee, we gaan naar buiten en we spelen. Ik weet niet... Hij houdt van de dood... Of liever: het maakt deel uit van zijn werk.'
Even nippen van haar koffie. Water. Smoothie. Ze zegt dat ze een nachtmerrie is voor assistenten op de set. 'Woody Allen vergiftigde mijn drankjes altijd.' Ze corrigeert zichzelf. 'Hij deed alsof hij ze vergiftigde.'
Ze bestelt nog een dubbele espresso. Op alle mogelijke manieren daagt Bonham Carter de Hollywoodconventies uit - niet het minst met haar tanden, die geel zijn. 'Ik heb nooit witte tanden gehad. Gelukkig hebben ze mij nooit aangezet tot vreselijke dingen zoals je tanden witter laten maken of je neus rechtzetten.'
Mensen gaan er al snel van uit dat de wereld van het koppel Burton-Bonham Carter even afgescheiden is van de realiteit als die van pakweg Alice in Wonderland. Ik zeg dat een vriend me vroeg om te polsen of zij de vreemdste ouders zijn op de speelplaats. Ze giechelt, vindt het een geestig idee, maar zegt dat ik nog teleurgesteld zou zijn.
'Op een keer ontmoette ik een briljante, intuïtieve astrologe - ik heb het wel voor die dingen - en het eerste wat zij me zei over Tim was: lieve God, wat een efficiënte man,. Hoe interessant, dacht ik, want dat is wel het laatste dat mensen over hem zouden zeggen. Maar het klopt. Hij is een heel creatief iemand met een geflipte buitenkant, maar in se is hij helder en praktisch ingesteld. Om eerlijk te zijn, ik denk dat wij helemaal niet gek zijn.'
Ook als het op het huishouden aankomt, zijn ze niet meer dan praktisch. Hij kocht de aanpalende huizen omdat het hare te klein was om in samen te leven (het waren drie artiestenpanden, elk met één grote kamer) en ze hebben allebei ruimte nodig. Nu is de opdeling perfect - zij heeft één huis, hij een ander en in het derde kunnen de kinderen spelen met hun nanny. Onder het praten gaat ze door de foto's op haar gsm, toont beelden van de kinderen, haar moeder en vader, Shelley, de schildpad. 'Dat is Bill als piraat op zijn piratenfeestje. Hij is zo geduldig. Nell is twee - zij maakt alles met de grond gelijk. Hij is introvert, zij is extravert. Hij is heel zacht, zij veel mannelijker.'
Zien zij en Burton elkaar veel thuis? 'Hij komt altijd op bezoek; heel ontroerend.' Heeft hij een sleutel van haar huis? 'Nee, de huizen zijn met elkaar verbonden. Er is een doorgang. Journalisten spreken van een ondergrondse tunnel, heel gothic. Maar in werkelijkheid ligt hij een stuk boven de grond, met heel veel licht.' Slapen ze samen? 'Soms. Er is een probleem van snurken... Ik babbel, hij snurkt. En hij lijdt aan slapeloosheid, dus moet hij tv-kijken om in slaap te geraken. Bij mij moet het stil zijn.'
Ze denkt dat ze veranderd is sinds ze met Burton is. 'Hij heeft me bewuster gemaakt. Hij vindt dat ik voortdurend overacteer. Ik zou een beweeglijk gezicht hebben. Tim heeft vaak gezegd dat ik hyperactieve wenkbrauwen heb - hij noemt ze dansende rupsen. Terwijl hij bij minimale expressie zweert. Hij vereenvoudigt de zaken graag, terwijl ik ze moeilijker maak. Ik denk dat we dit kunnen doen, of dit of dat - keuzes, keuzes - en dan verkramp ik omdat ik niet meer weet wat te doen.'
Heeft zij hem veranderd? 'Mensen die hem kennen, zeggen van wel - en dat voelt als een compliment. Ik heb hem doen praten. Voordien praatte hij niet. Hij is veel meer verlegen dan ik. Elke zin brak hij af. Ik noemde hem een tehuis voor verlaten zinnen. Tegenwoordig maakt hij ze wel af.'
Ze wordt vaak omschreven als de muze van Burton, maar dat maakt haar ongemakkelijk. 'Het zou me niet raken als hij me geen rol gaf; er komt altijd wel een film langs waarvoor ik niet geschikt ben. Dat kan ik niet persoonlijk nemen.'
Maar wat als hij haar nooit meer zou vragen? 'Als ik wél de gepaste persoon ben, dan zou ik het persoonlijk nemen.' Zou hun relatie zoiets overleven? 'Het zal in elk geval interessant worden. Werken met Tim is niet zonder druk. Bij Aliceging het goed. Sweeneywas stresserend - het woog op onze relatie.'
Johnny Depp en Helena Bonham Carter in 'Sweeney Todd
Is hij de baas op de set of haar partner? 'Privé is hij een partner, op de set is hij de baas.'
De producer van Alice, Richard D Zanuck, heeft gezegd dat het een film is 'voor kleine mensen en mensen die het verhaal gelezen hebben toen ze vijftig jaar geleden klein waren'. Dat houdt steek voor veel van het werk dat Burton en Bonham Carter samen hebben gemaakt. 'En toch voel ik me op mijn 43ste voor het eerst volwassen, en in staat om bijna elke rol te vertolken. Ik ben klaar voor de moeders en de grootmoeders. En ik voel me ook sexier dan ooit, niet omdat ik seksueel aantrekkelijk ben, het voelt gewoon alsof ik in mijn lichaam ben gegroeid.'
Voelde ze zich sexy toen ze een knap jong ding was? 'Nee, absoluut niet. Het duurde een eeuwigheid om in een vrouw te veranderen, om me daar gelukkig bij te voelen. Toen ik jong was, wilde ik liever androgyn zijn; je kan er niet mee uitpakken, je kan het niet gebruiken. Dat hele gedoe was iets vies, iets om je voor te schamen. En nu is het: hey, geniet ervan! Nu apprecieer ik mijn vormen. Het is fijn om rondingen te hebben. Om een vrouw te zijn.'
Ze schraapt de restjes uit haar dubbele espresso. 'Ik zal wel een laatbloeier zijn.'
11-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
10-03-2010
Johnny Depp leeft zich helemaal uit in 'Alice in Wonderland'.
Tim Burtons 'Alice in Wonderland' is dan toch in volle 3D-glorie in de bioscoop te zien. Johnny Depp kan zich in het grillige sprookje weer helemaal uitleven als de Mad Hatter. 'Het is een mirakel dat regisseurs mij nog altijd inhuren voor hun film', zegt Depp.
Het liefst van al zou Johnny Depp (46) zich met zijn gezin terugtrekken op zijn privédomein in Zuid-Frankrijk om er wijnboer te worden. Maar voorlopig heeft hij het veel te druk met zijn filmcarrière. Binnenkort zal hij voor het eerst met zijn echtgenote Vanessa Paradis in een film spelen, en ook Captain Jack moet weer dringend zeeën gaan bevaren in de vierde Pirates of the Caribbean-film, die in de zomer van 2011 in de zalen verwacht wordt.
Vanaf vandaag is Depp ook te zien als de Mad Hatter (De Gekke Hoedenmaker) in Tim Burtons eigenzinnige versie van Alice in Wonderland. Het is al de zevende keer dat Depp met Tim Burton samenwerkt. 'Tim is mijn favoriete opper-mafketel', lacht Depp. 'Hij heeft een zekere waanzin in zich die hem toelaat zulke fantastische films te maken. Ik heb hem altijd bewonderd voor zijn visie en zijn absolute onbekwaamheid om compromissen te sluiten. Wat mij betreft is hij een van de weinige echte artiesten in de filmbusiness.'
U heeft de Mad Hatter weer een unieke look gegeven. Wat is uw eigen inbreng daarin? Johnny Depp: 'Ik heb er met Tim Burton en de make-upartieste op voorhand uitvoerig over gepraat en veel dingetjes heb ik gewoon uit de Alice-boeken van Lewis Carroll gehaald. Carroll geeft in zijn verhaal veel cryptische aanwijzingen. Zo vermeldt hij terloops dat de Mad Hatter voorwerpen onderzoekt die beginnen met de letter M. Maar de vraag waarom hij dat doet, wordt nooit beantwoord. Dat intrigeerde me en ik ben wat meer opzoekwerk gaan doen over hoedenmakers. Zo vond ik een tekst over de zogenaamde hoedenmakersziekte. Zij gebruikten een lijm waarin veel kwik zat waardoor ze vaak een kwikvergiftiging opliepen. Sommigen ontwikkelden een persoonlijkheidsstoornis of een Tourette-achtig syndroom, of erger. De Mad Hatter is niet zomaar een maf figuur, hij is beschadigd.'
Het personage is in de film zeker donkerder dan in het originele Alice-verhaal. Johnny Depp: 'Het is boeiend om de innerlijke extremen te vinden. De ene minuut kookt de Mad Hatter van woede, even later is hij doodsbenauwd en plots is hij weer helemaal opgewekt en vrolijk. Het komt er op aan op het juiste moment de juiste emotie te tonen.'
U scheert nu al een tijdje artistiek en commercieel hoge toppen in de filmbusiness. Wat is uw geheime recept? Johnny Depp: 'Geluk. Ik heb gewoon ontzettend veel geluk gehad de voorbije jaren. Het is een mirakel dat mensen mij nog altijd inhuren voor hun film. Dit had ik zelf nooit kunnen voorspellen. Vóór Pirates of the Caribbeanwerd ik bestempeld als 'Kassavergif'. Daar kon ik overigens best mee leven, dat etiket stoorde me totaal niet. Toen kwam Pirates en plots hoefde Tim Burton niet langer te discussiëren met studiobazen om mij toch een rol te mogen geven. Dat is jaren anders geweest. Bij iedere film was er altijd wel iemand die zich luidop afvroeg wat die gekke Depp nu toch weer aan het doen was. Het is iedere keer een beetje als infiltreren in het kamp van de vijand en je er doorheen zien te spartelen.'
U hebt nu al zeven keer met Tim Burton gewerkt. Intussen bent u een superster geworden. Op welke manier is jullie relatie door de jaren heen veranderd? Johnny Depp: 'We hebben elkaar ongeveer twintig jaar geleden ontmoet, voor Edward Scissorhands. Het feit dat hij mij toen gecast heeft was - ik kan het niet genoeg herhalen - een mirakel. Ik zal hem daar eeuwig dankbaar voor blijven. Op professioneel gebied is er eigenlijk niets veranderd. Tim heeft een heel eigen manier van werken. Al bij Scissorhands moest hij mij maar een blik toewerpen en ik wist wat hij bedoelde. Dat is gebleven. Ik kan hem op de filmset ook nog steeds verrassen, daarom houdt hij van mij.'
'Op persoonlijk vlak zijn we in al die jaren natuurlijk naar elkaar toegegroeid. We zijn allebei vader geworden, en dan is het onvermijdelijk dat de gesprekken van twee volwassen mannen op een bepaald moment ook over het verversen van luiers en andere kids-stuff gaan. Ik ben er trouwens trots op dat ik de eerste was die aan Tim de volledige dvd-collectie van The Wigglesheb gegeven.' (lacht)
Vindt u het niet grappig dat u na al die jaren in het vak nog steeds een tieneridool bent? Johnny Depp: 'Sommige mensen kunnen blijkbaar prima overweg met photoshop als ze erin slagen jongelui posters van mij aan te smeren. (lacht)Ik doorbreek graag grenzen. Ik houd mezelf graag voor dat mijn films zowel een kind van vijf als iemand van 85 kunnen aanspreken. Eigenlijk wil ik Bugs Bunny zijn.'
10-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
09-03-2010
Reacties van de dolgelukkige oscarwinnaars.
Als Oscarwinnaar heb je maar een paar seconden om je dankwoordje voor een miljoenenpubliek te doen. Gelukkig is er in de perskamer meer tijd om op adem te komen. Uit een gesprek met de dolgelukkige winnaars bleek oa. dat Sandra Bullock zowel de waarde van de Oscar als van haar Razzie weet in te schatten.
Als eerste kwam Mo'Nique als een wervelwind op de journalisten af. De actrice had zojuist gewonnen voor haar bijrol in het drama Precious. Haar klassieke outfit bleek een eerbetoon te zijn aan de eerste Afro-Amerikaanse Oscarwinnares: "Ik heb deze donkerblauwe jurk aan omdat het de kleur is die Hattie McDaniel droeg toen ze in 1940 de Oscar in ontvangst nam. Ook heb ik net als zij een bloem in mijn haar."
Mo'Nique
Beste Mannelijke Bijrol ging naar Christoph Waltz voor Inglourious Basterds. De Oostenrijker stond enkele Duitstalige journalisten in zijn moedertaal te woord, maar het talenwonder sprak uiteraard ook vloeiend Engels. "Als je iemand als Quentin Tarantino ontmoet, krijg je weer die idealen terug van een beginnend acteur. Dat mijn rol uiteindelijk tot deze Oscar zou leiden, is nooit in me opgekomen."
Christoph Waltz
Jeff Bridges werd Beste Acteur voor zijn hoofdrol in de film Crazy Heart. In hoeverre lijkt hij op zijn personage van countryzanger Bad Blake? "Ik identificeerde me vooral met zijn muziek. Net als hij musiceerde en componeerde ik van kinds af aan. In tegenstelling tot mijzelf, had Bad echter geen fijne ouders en geen sterk huwelijk. Er zijn veel dingen die Bad niet had en ik wel. De muziek is wat ons bindt. Misschien richt ik wel een countryband op. Wie weet."
Jeff Bridges
Daarna kwam Sandra Bullock de perskamer binnen, die tot Beste Actrice was uitgeroepen voor haar rol in The Blind Side. Welk advies heeft zij voor actrices die in ooit haar schoenen willen staan? "Je moet gewoon in je eigen schoenen willen staan, niet in de mijne. Iedereen weet precies hoe de ander moet leven en wat de ander moet doen. Gewoon niet luisteren. Mijn moeder heeft me altijd ingepeperd dat je origineel moet zijn. Ik snapte haar advies pas later. Dat iedereen uniek is. Wees zuinig op wie je bent en niet op wat iedereen wil dat je bent."
Sandra Bullock
De ironie wil dat Sandra een avond eerder de Razzie won voor Slechtste Actrice in de film All about Steve. "Ik zal ze naast elkaar op een plank zal zetten. De Razzie misschien een plankje lager. Ze maken allebei onderdeel uit van de entertainment business. Soms gaat het goed, soms minder goed. Het is misschien wel beter dat ik de twee prijzen tegelijk heb gekregen, want het houdt je met beide benen op de grond. En ik heb erg veel lol gehad bij de uitreiking van de Razzies."
09-03-2010 om 21:26
geschreven door Patje007
08-03-2010
The Hurt Locker grote winnaar op de 82ste Oscaruitreiking.
Zowel Avatar als The Hurt Locker mochten hopen op negen Oscars, maar het was die laatste die met het leeuwendeel ging lopen. De Academy kroonde het oorlogsdrama, goed voor in totaal zes beeldjes, tot de beste film van het jaar.
Kathryn Bigelow
De 82ste Oscarceremonie werd gepresenteerd door acteurs Steve Martin en Alec Baldwin. De twee hielden een vrij sobere show levende. De economische crisis blijkt ook Hollywood te treffen. Enkel de prijs voor de Beste Soundtrack werd voorafgegaan door een grote act. Ben Stiller stal de show toen hij als een Na'Vi, het buitenaardse volk uit Avatar, de Oscar voor beste Makeup kwam uitdelen.
De uitreiking was vooraf aangekondigd als een strijd tussen de films van het voormalig echtpaar James Cameron, die Avatar regisseerde, en Kathryn Bigelow, die The Hurt Locker maakte. Naast de prijs voor Beste Film haalde Bigelow het uiteindelijk ook in een rechtstreeks duel in de categorie Beste Regie. Ze is zo de eerste vrouw ooit die deze prijs in de wacht sleept. The Hurt Locker kreeg ook de Oscar voor Beste Originele Script.
Avatar ging uiteindelijk naar huis met louter technische Oscars, meer bepaald die voor Art Direction, Cinematografie en uiteraard Visuele Effecten. Op het vlak van Film Editing, Sound Mixing en Sound Editing moest Camerons scifi-film het opnieuw afleggen tegen The Hurt Locker.
De beeldjes voor beste hoofdrollen gingen dit jaar naar Amerikanen. Jeff Bridges werd gelauwerd voor zijn rol van countryzanger Bad Blake in Crazy Heart. Sandra Bullock won voor haar vertolking in The Blind Side. Heb ik dit echt verdiend of heb ik jullie gewoon uitgeteld?, reageerde een geëmotioneerde Bullock, die al jaren het ene kassucces na het andere boekt in Hollywood, maar nooit eerder genomineerd werd voor een Oscar. Opmerkelijk: zaterdag 'won' Bullock ook de Razzie voor Slechtste Actrice, voor haar rol in All about Steve. Ze is zo de eerste die beide prijzen in hetzelfde jaar pakt. Bullock, nooit verlegen om een grapje, kwam ook haar Razzie persoonlijk ophalen.
De uitreiking voor beste bijrollen was niet spannend. Torenhoge favorieten MoNique (de falende moeder in Precious) en de Oostenrijker Christoph Waltz (de weerzinwekkende Hans Landa in Inglorious Basterds) pikten hun zoveelste prijs van het jaar op.
Ook in de categorie voor Beste Animatiefilm lag de winnaar voor de hand. Up was immers ook bijzonder genoeg bevonden om genomineerd te worden in de categorie voor Beste Film. De Pixar-film ging bovendien lopen met de Oscar voor Beste Soundtrack.
De Argentijnse film 'El secreto de sus ojos' werd verrassend verkozen tot de beste niet-Engelstalige film. Hij versloeg onder meer de favorieten 'Un prophète' (Frankrijk) en 'Das weisse band' (Duitsland).
Overzicht van de Oscarwinnaars:
Beste Film: The Hurt Locker Beste Acteur in een Hoofdrol: Jeff Bridges (Crazy Heart) Beste Acteur in een Bijrol: Christoph Waltz (Inglourious Basterds) Beste Actrice in een Hoofdrol: Sandra Bullock (The Blind Side) Beste Actrice in een Bijrol: Mo'Nique (Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire) Beste Regie: Kathryn Bigelow (The Hurt Locker) Beste Animatiefilm: Up Beste Korte Animatiefilm: Logorama Beste Art Direction: Avatar Beste Cinematografie: Avatar Beste Film Editing: The Hurt Locker Mooiste kostuums: The Young Victoria Beste Makeup: Star Trek Beste Soundtrack: Up Beste Nummer: 'The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)' (Crazy Heart) Beste Kortfilm: The New Tenants Beste Geluidsmontage: The Hurt Locker Beste Geluidsmixage: The Hurt Locker Beste Visuele Effecten: Avatar Beste Aangepast Script: Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire Beste Originele Script: The Hurt Locker Beste Documentaire: The Cove Beste Korte Documentaire: Music by Prudence Beste niet-Engelstalige Film: El Secreto de Sus Ojos (Argentinië)
08-03-2010 om 20:16
geschreven door Patje007
07-03-2010
Sandra Bullock ontvangt Razzie, maar maakt vanavond ook kans op Oscar.
Sandra Bullock is zaterdag bekroond als slechtste actrice van het jaar. Voor haar rol in de komedie 'All about Steve' kreeg ze de Razzie-Award, een anti-Oscar voor het slechtste wat Hollywood jaarlijks te bieden heeft. De ironie wil dat Bullock vanavond ook kans maakt op een Oscar voor haar rol in het drama 'The blind side'.
Bullock toonde zich sportief en kwam de award persoonlijk afhalen. Meestal sturen de prijswinnaars hun kat. Ze werd dan ook beloond met luid applaus van de 700 aanwezigen.
Sandra Bullock, winnares van een Golden Globe voor haar rol in 'The Blind Side'.
De actrice deelde dvd's uit van "All about Steve" en zei volgend jaar terug te komen als de jury beloofde de film te bekijken en echt vindt dat het de slechtste film van het jaar was.
Vielen nog in de prijzen: 'Transformers: Revenge of the Fallen' als slechtste film van het jaar, 'Battlefield Earth' als slechtste film van het decennium, Eddy Murphy als slechtste acteur van het decennium en Paris Hilton als slechtste actrice van het decennium.
De Razzies worden traditioneel een dag voor de Oscars uitgereikt. Sandra Bullock kan overigens de eerste zijn die zowel als slechtste en als beste actrice wordt uitgeroepen. Ze is immers genomineerd voor een Oscar als beste actrice voor haar rol in "The blind Side'.
07-03-2010 om 11:35
geschreven door Patje007
06-03-2010
Maandag 8 maart 2010(3u): 82ste Oscaruitreiking.
Alec Baldwin en Steve Martin presenteren maandagmorgen de 82ste uitreiking van de Oscars.
06-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
The road to the Oscars: 'Precious': De underdog van de Oscars.
Mariah Carey en Lenny Kravitz acteerden gratis en zonder make-up in 'Precious' van Lee Daniels, over een dikke tiener die leert schrijven. Met misschien een rist Oscars tot gevolg.
Het is een annus mirabilis geweest voor Precious, based on the novel 'Push' by Sapphire, om de film zijn volledige naam te geven. Hij was net af toen hij vorig jaar zonder veel tamtam op het Amerikaanse Sundance-festival werd vertoond. Het publiek begon reclame te maken voor die film over een dikke, zwarte tiener uit Harlem die leert schrijven en zo de kracht vindt om haar milieu - zwanger van eigen vader, agressieve moeder - te verlaten. Er werd gefluisterd dat die sociaal assistente uit de film een onherkenbare Mariah Carey was, en die verpleger Lenny Kravitz. De critici gingen ook kijken. Uiteindelijk won Precious de publieksprijs en de juryprijs van het festival. Daniels en Gabourey Sidibe, die Precious vertolkt, begonnen aan een zegetocht langs festivals.
Ondertussen is de film genomineerd voor zes Oscars, waaronder die voor de beste film, beste regisseur en beste actrice. En Lee Daniels ligt nog altijd op de grond te kreunen. 'Ze hadden me verteld dat Vlamingen verlegen zijn, en dan kreeg ik een staande ovatie! Ik heb deze film gemaakt voor mijn mensen: zwarten uit het arbeidersmilieu. Omdat ze mijn arthousefilmpjes nooit te zien kregen. Maar het ongelooflijke is dat mensen hem overal vatten. Ik heb iets van mijn eigen film geleerd: als je de waarheid vertelt, zal die universeel worden begrepen. Ik ben vijftig, ik dacht dat je het dan wel weet. Bleek dat ik niets weet - dat was een shock.'
'Ik was bevooroordeeld. Niet alleen over blanke Amerikanen, Europeanen en Aziaten. Ik dacht dat dikke zwarte meisjes lui waren, niet erg proper, niet bijster slim. Ik besteedde gewoon geen aandacht aan hen. Dat zou ik nooit meer doen. Ik zal nooit meer iemand negeren die zo mooi is als Precious.
'Gabby is mijn engel. Aan het begin van de audities gaf mijn casting director me een tape van Gabby. Maar ik zocht de ruwe waarheid,, dus ik legde die tape opzij. Vierhonderd audities later liet ik haar toch maar komen. Ze komt mijn bureau binnen en begint te kwetteren als een blank meisje uit Californië: Oh my God! How are you! This is such an exciting movie, I can't wait to be part of it!, En ik: huh?, Maar dan viel mijn frank. Had ik een meisje als Precious gecast, dan zou dat uitbuiting geweest zijn, en principieel fout. Gabby komt uit een heel goede familie en is veel slimmer dan ik. Maar als ze interviews doet, bekijken mensen haar eerst een beetje medelijdend. Ze is een actrice, mensen! Ze is niet echt analfabeet! Maar omdat ze dik is, neemt iedereen dat aan.'
'Mo'Nique (die de rol van de moeder speelt)en Mariah zijn vriendinnen van me. Ze vertrouwen me, dat is de natte droom van elke regisseur. Ik zei tegen Mo'Nique: stop met je oksels te scheren. Lee, wat????, Tegen Mariah zei ik dat ik een pukkel wilde schminken. Man, laat me een paar dagen cola drinken en chips eten, dan komt de pukkel vanzelf., Op een dag kwam ze jubelend op de set: ze had een pukkel en wilde meteen haar close-ups doen. Ik had haar ook gezegd haar entourage thuis te laten, en dat heeft ze gedaan. Niks kapsones, keihard gewerkt.'
'Helen Mirren zou Mariahs rol spelen, maar dan kreeg ze een rol aangeboden die echt geld opleverde. Ik snap dat: werk wijs je niet zomaar af. Mijn budget was onbestaande. Mariah belde me vlak na Helen, om samen iets te gaan drinken. Ik legde uit dat ik een probleem had voor mijn film, ze vroeg welke film. O, verfilm je Push? Ik ben gek op dat boek., En toen ging er een lampje branden in mijn hoofd: iedereen verwacht Helen in een rol als maatschappelijk werkster. Niemand verwacht Mariah in die rol.'
'Iedereen denkt dat ik even wou tonen wat ik allemaal in huis had, door een hiphopvideoclip te draaien, en een catwalkreportage, maar het was de gemakkelijkste manier om te visualiseren dat Precious mentaal aan het groeien was. Het moeilijkste was het fragment waarin zij en Mo'Nique overvloeien in de Italiaanse film op tv, Twee vrouwenmet Sophia Loren. We moesten de set nabouwen, ik ken geen Italiaans. We hadden geen geld voor een tolk. Dus belde ik een vriend uit Little Italy, die me het telefoonnummer van een Italiaanse gaf. Zij coachte de actrices per telefoon: Co-sa man-gia?, Weet je, een idioot vroeg me waarom zwarte vrouwen naar Italiaanse neorealistische films zouden kijken. Hallo? Omdat zulke films op de publieke zender worden uitgezonden! En Mary kijkt ernaar om Precious op de zenuwen te werken, zoals ze alles doet om Precious te irriteren.'
'Ik ben begonnen als theaterregisseur; dan werd ik casting director voor films; dan manager van acteurs; ten slotte producer. Mijn eerste film was Monster's ball, waarvoor ik een Oscar won. Maar ik ben geen gewone producer: ik werk met debuterende regisseurs en bemoei me overal mee. Veel mensen willen daarom niet meer met me werken. Dus was zelf regisseren de logische stap.
Weet je, als je als eerste zwarte producer een Oscar wint en naar Cannes gaat, blaast dat je ego behoorlijk op. Toen mijn eerste film Shadowboxerflopte, lag ik een maand depressief in bed. (lacht, kreunt even)Maar ik hou nog steeds van die film: het is niet omdat je kindje een teen mist, dat je er minder van houdt. Ik lees alleen geen kritieken meer. En ik zoek een manier om een film te maken die even camp is als Shadowboxer. Want ik wil niet alleen maar de Lee Daniels zijn die (fluistert) héél diepzinnige films regisseert.'
06-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
05-03-2010
The Road to the Oscars: Interview met Jef Bridges naar aanleiding van Crazy Heart.
Hello filmfreaks,
Maandag 8 maart 2010(3u 'smorgens onze tijd) is het weeral zover: de uitreiking van de Academy Awards oftewel the Oscars. Eerst even meegeven dat jullie voor up-to-date informatie hieromtrent enkel linksboven op deze site op de Oscarbeeltjes hoeven te klikken om doorverwezen te worden naar de officiële site van The Oscars, waar er wordt afgeteld naar het grote moment. Deze site geeft jullie oa. ook een overzicht van welke films, acteurs, actrices, regisseurs... genomineerd zijn, dus ik zou zeggen, voor de liefhebbers onder jullie, ga zeker eens naar deze site.
Eén van de kanshebbers op de Oscar voor beste acteur is Jeff Bridges voor zijn rol in de film Crazy Heart. Deze film werd verder nog genomineerd in de categoriën beste actrice in een bijrol(Maggie Gyllenhaal) en beste originele song. Vandaar dat ik jullie vandaag een interview presenteer met Jeff Bridges, de hoofdrolspeler in de film Crazy Heart.
Een icoon als The Dude - die badjasdragende 'slacker' uit de Coensklassieker The Big Lebowski - valt moeilijk te overtreffen. Toch oogst Jeff Bridges veel bijval voor zijn vertolking van een alcoholverslaafde countryzanger in Crazy Heart. De kans is groot dat hij zijn vijfde Oscarnominatie verzilvert. 'Stel je voor dat ik win: ik zie me al naar voren lopen, struikelen over iemands sleep en mijn hele speech vergeten. '
Filmsterren laten graag op zich wachten. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Wanneer Jeff Bridges een half uurtje te laat zijn suite in het Londense Soho Hotel binnenslentert, vergeef ik hem dat echter meteen. 'The Dude has entered the building', is het enige dat door mijn hoofd gonst. Met zijn relaxte tred, goedlachse ingesteldheid en warme handdruk lijkt hij echt op zijn meest onvergetelijke personage.
Zijn leren riem, bruine boots en verzorgde baard doen dan weer denken aan zijn nieuwste rol. In Crazy Heart kruipt Bridges in de huid van Bad Blake, een aan lagerwal geraakte country-zanger die optreedt in bowlingzalen en luizige drankholen en worstelt met een kanjer van een alcoholprobleem. Zijn relatie met een alleenstaande moeder (Maggie Gyllenhaal) en het aanbod om het voorprogramma van enkele stadionconcerten van zijn voormalige protegé (Colin Farrell) te verzorgen, maken echter dat het geluk Blake eindelijk lijkt toe te lachen.
Dat geldt trouwens ook voor Bridges. Toen het bioscooppubliek hem in The Last Picture Show (1971) leerde kennen, leek hij een gedoodverfde Hollywoodster. Ondanks rollen in enkele kaskrakers brak de zoon van High Noon-deputy Lloyd Bridges en broer van The Hotel New Hampshire-uitbater Beau Bridges echter nooit helemaal door. Ome Oscar was hem evenmin gunstig gezind. Met zijn vijfde nominatie lijkt het tij echter te keren. De prestigieuze Golden Globe en Screen Actors' Guild Award zijn zelfs al binnen.
'Ik kijk er niet naar uit', antwoordt Bridges op de vraag of hij klaar is voor het Oscargala. 'Ik haat stresserende situaties. En volgens mij kunnen we het er over eens zijn dat de uitreiking van de Academy Awards een van de zenuwslopendste filmevents van het jaar is. Stel je voor dat ik win: ik zie me al naar voor lopen, struikelen over iemands sleep en mijn hele speech vergeten. Niet dat ik die al geschreven heb. Ik bedenk wel iets ter plekke.
Het lijkt wel of de Oscaraandacht je gestolen kan worden. Jeff Bridges: De nominatie maakt me blij om twee redenen. Ten eerste ben ik vereerd dat mijn collega's laten blijken dat ze mijn werk appreciëren. En verder heeft de Oscarbelangstelling Crazy Heart aan de vergetelheid ontrukt. Op een bepaald moment zag het ernaar uit dat de film een 'straight to dvd'-release zou worden. Gelukkig heeft distributeur Fox de prent op de juiste manier gepromoot en is hij in het awardscircuit terechtgekomen.
De nominatie zal toch ook positieve gevolgen hebben op professioneel vlak, niet? Jeff Bridges: Eigenlijk kan ik de underdogpositie waarin ik me al heel mijn carrière bevind wel waarderen. Als ik nu een Oscar win, ben ik niet langer 'de meest ondergewaardeerde acteur van Hollywood'. Dat zou ik een beetje sneu vinden.
Wat sprak je het meest aan in 'Crazy Heart': de alcohol of de muziek? Jeff Bridges: (Proest het uit)De muziek, natuurlijk! Een alcoholicus ben ik nooit geweest. Ik zal niet ontkennen dat ik ooit gekotst heb na een avondje uit, en ik heb zeker mijn deel katers gehad. Na zo'n avontuurlijke avond houd ik me echter altijd even koest. Muziek is daarentegen een ware passie. Als een film me de kans geeft om muziek te maken én ervoor betaald te worden, ben ik meteen verkocht.
Toch heb je dit project aanvankelijk geweigerd. Jeff Bridges: Toen ik voor het eerst benaderd werd, viel er op het scenario weinig aan te merken, maar tastte ik op muzikaal vlak in het duister. Het was niet duidelijk wie zich over de songs ging ontfermen, en met waardeloze muziek zou een film als deze een complete mislukking worden. Een jaar later liep ik mijn goede makker T-Bone Burnett (legendarische countryproducer die de soundtrack van 'O Brother, Where ArtThou?'samenstelde) tegen het lijf en begon over dit project. Bleek dat men het hem ook had aangeboden en dat hij 'neen' had gezegd omdat er nog geen acteurs aan verbonden waren. Toen besloten we er maar samen voor te gaan.
Het valt op dat de concertsequenties ontzettend realistisch ogen. Jeff Bridges: Bedankt voor het compliment, Partner! Dat komt in de eerste plaats omdat we ook écht aan het spelen zijn. T-Bone heeft een hoop fantastische muzikanten rond Colin en mij verzameld. Voor de opnames hebben alle muzikanten een paar keer samen gerepeteerd. Zo ontstond er een echt groepsgevoel.
Is je passie voor muziek je met de paplepel ingegeven? Jeff Bridges: Dat kun je wel zeggen, ja. Toen ik nog heel jong was, leerde mijn moeder mij en mijn broer piano-spelen. Ze stond erop het zelf te doen. Het idee dat iemand anders zich daarover zou ontfermen, gaf haar de kriebels. Ik zeurde echter altijd dat ik liever buiten wilde ravotten. Jammer genoeg heeft ze naar mij geluisterd en is ze met de lessen gestopt. Ze zei nog dat ik daar spijt van zou krijgen, en gelijk had ze.
In 'The Fabulous Baker Boys' lijk je nochtans erg bedreven op de vleugel. Jeff Bridges: Ik ben een betere acteur dan pianist, laten we het daarbij houden. (Lacht)Als ik piano speel, heb ik steeds het gevoel dat ik veel beter had kunnen zijn. Maar goed, op mijn dertiende ben ik gitaar beginnen te spelen. Mijn broer had een elektrisch exemplaar gekocht dat hij niet echt gebruikte. Daarom pikte ik het om samen met mijn makkers op te jammen.
Kun je aan deze leek de charmes van de countrymuziek uitleggen? Jeff Bridges: Country valt moeilijk te definiëren. Je kunt zeggen dat het een regionale muzieksoort is die voornamelijk in het Zuiden in de smaak valt. Maar dat klopt niet. Ach, muziek is muziek. Alle zogenaamd typisch Amerikaanse muziekgenres hebben Europese roots. Country leunt met zijn violen en polkaritmes dicht aan bij de muziek van jouw voorvaderen. Nog een leuke theorie - waarmee ik mijn vorige stelling trouwens weer tenietdoe - country is de blues van de blanke man.
Naast acteren en musiceren houd jij je bezig met fotografie. Enkele jaren geleden heb je zelfs een fotoboek gepubliceerd. Jeff Bridges: In de middelbare school ben ik met fotograferen begonnen. Ik nam foto's van mijn klasgenoten en ontwikkelde ze in een zelfgebouwde doka. Jaren later kocht mijn echtgenote een Widelux Camera voor me. Onze huwelijksfotograaf gebruikte zo'n toestel en ik was op slag verkocht. Je kunt er ontzettend panoramische plaatjes mee schieten.
Je neemt het merendeel van je foto's op filmsets. Jeff Bridges: Om de tijd tussen twee takes te doden besloot ik foto's te nemen. Bovendien geeft mijn baan me de kans om het filmproces vanuit een uniek perspectief te tonen. Ik vind het trouwens leuk dat het formaat dat ik hanteer, herinneringen oproept aan de weidse 70mm-kopieën die vroeger geprojecteerd werden.
Terug naar je filmcarrière: verkies je kleine producties als 'Crazy Heart' boven popcornknallers als 'Iron Man'. Jeff Bridges: Eerlijk: ik doe mijn best om zo weinig mogelijk te werken. Ik hang veel liever met mijn familie rond. Als ik dan toch toezeg, ga ik er honderd procent voor. Blockbuster of lowbudgetprent, dat maakt niet uit. De films die ik doe, bevatten altijd een of ander cool element dat ik niet kan negeren. Zo koos ik voor Iron Man omdat ik met Jon Favreau - wiens Swingers een van mijn lievelingskomedies is - en Robert Downey Jr. kon samenwerken.
De opnames van zo'n blockbuster zullen wel makkelijker verlopen dan die van 'Crazy Heart', dat gebukt ging onder de budgettaire problemen. Jeff Bridges: Dat had je gedacht! De shoot van Iron Man - een film met een budget van om en bij de tweehonderd miljoen dollar - was een van de meest chaotische die ik ooit heb meegemaakt. Het productieteam was vertrokken van een releasedatum, niet van een script. (Lacht) Het gebeurde dus regelmatig dat Downey, Favreau, ik en enkele anderen 's morgen zaten te brainstormen over de scènes die we die dag moesten opnemen. Soms had ik het gevoel dat ik op de set van de duurste studentenfilm aller tijden was beland. Kleinere producties zoals Crazy Heart en The Big Lebowski zijn daarentegen tot in de puntjes voorbereid. Het budget ligt namelijk zo laag dat er geen seconde verkwist kan worden.
Binnenkort begin je aan de opnames van 'True Grit', de westernremake van de gebroeders Coen. Jeff Bridges: Man, ik kan niet wachten! Dat project is een waar godsgeschenk. De western is misschien wel mijn favoriete filmgenre, en opnieuw samenwerken met Joel en Ethan lijkt me hemels. Bovendien krijg ik de kans om zij aan zij te spelen met indrukwekkende acteurs als Josh Brolin en Matt Damon.
Niet vergeten: je treedt in de voetsporen van John Wayne, wiens eenogige U.S. Marshall een van de meest iconische filmpersonages aller tijden is. Jeff Bridges: Daar probeer ik geen rekening mee te houden. De Coens hebben hun script gebaseerd op het originele boek van Charles Portis, niet op de film van Henry Hathaway. Natuurlijk vind ik Wayne een fenomenale acteur, maar ik ga me niet aan zijn vertolking spiegelen.
Laatste vraagje: wat zou The Dude van 'Crazy Heart' vinden? Jeff Bridges: Hij zou hem wel 'diggen'. Hoewel het gebrek aan songs van Creedence Clearwater Revival hem lichtjes tegen de borst zou stoten. (Lacht)
05-03-2010 om 00:00
geschreven door Patje007
03-03-2010
Interview met Martin Scorsese naar aanleiding van Shutter Island: deel 2.
Martin Scorsese hoeven we u al lang niet meer voor te stellen. Zijn Mean Streets, Taxi Driver en The Departed bepaalden ons beeld van de onderwereld. Met Shutter Island waagt de meester zich op zijn 67e voor het eerst aan een van zijn favoriete genres: de psychologische horrorfilm. 'Ik houd van psychologische gruwel.'
In de eenentwintig films uit zijn veertig jaar durende carrière - documentaires, kortfilms en videoclips niet meegerekend - heeft Martin Scorsese een hoop genres beroerd. Aan een volbloed horrorfilm had hij zich nog niet gewaagd, maar dat lijkt hij met Shutter Island goed te maken. Ironisch genoeg is hij een fan van dat genre. 'Ik houd van psychologische gruwel', geeft hij toe. 'De films die ik steeds opnieuw bekijk, zijn vaak zulke prenten. Ik geniet van verhalen die voortdurend op hun kop worden gezet en pas op het eind de waarheid openbaren.'
Shutter Island, gebaseerd op de gelijknamige roman van Dennis Lehane(Mystic River, Gone Baby Gone), is zeker zo'n verhaal. De titel verwijst naar een fictief eiland voor de kust van Boston, waar een psychiatrische instelling voor criminele geesteszieken gevestigd is. Anno 1954 maken twee FBI-agenten de oversteek om een mysterieuze verdwijning uit te pluizen. Terwijl de ene agent zich vanwege een naderende storm het liefst zo snel mogelijk uit de voeten wil maken, begint de andere te vermoeden dat er meer aan de hand is dan de dokters willen vertellen.
Scorsese heeft zich duidelijk geamuseerd met de puzzelstructuur van de film, die de kijker met genoegen op het verkeerde been zet. 'Het toeval wil dat ik het script van Shutter Island in handen kreeg op het moment dat ik een documentaire over Val Lewton aan het inspreken was, een man die in de jaren 40 een paar steengoede B-films geproduceerd heeft', vertelt Scorsese. 'Geheimzinnige, sfeervolle en huiveringwekkende verhalen zoals Cat People, I Walked with a Zombie en Isle of the Dead. Shutter Island leek me daar perfect bij te passen.'
'Shutter Island' is zo'n film waarin niemand is wie hij zegt. Hoe zorgde je ervoor dat de acteurs altijd de goede toon vonden? Martin Scorsese: Het kwam erop neer dat we in het juiste spoor moesten blijven. Elke acteur moest weten wat de echte bedoelingen van zijn personage zijn en daaraan vasthouden. Het script zou er dan wel voor zorgen dat de kijker lang genoeg in het ongewisse zou blijven. Als je Shutter Island een tweede keer bekijkt, besef je trouwens dat veel dialogen helemaal anders klinken, dat de personages eigenlijk iets totaal anders zeggen. Daarbij komt nog de vraag of wat je ziet realiteit, herinnering of droom is. We spelen op al die verschillende niveaus.
In hoeverre heb je je verdiept in de soms ongelooflijk brutale psychiatrische praktijken uit de jaren 50? Martin Scorsese: Ik heb me beperkt tot de technieken die in het script aan bod kwamen, zoals de lobotomie. Dat ging heel eenvoudig: de dokter duwde een scherp voorwerp, doorgaans een ijspriem, onder het oog van de patiënt en wrikte heen en weer. Je kunt het zelf doen als je wil. Die simpele ingreep zorgt ervoor dat de persoonlijkheid van de patiënt compleet verandert. Er waren maar een paar sterfgevallen en sommige mensen hadden er zelfs baat bij. Actrice Frances Farmer heeft er een gehad, net als een van de zussen van John F. Kennedy. Het probleem is natuurlijk dat het niet zo simpel kan zijn. Je moet schade aanrichten als je met een ijspriem in iemands hersenen peutert. Om nog te zwijgen over de morele kant van de zaak.
Het getuigt toch van weinig respect voor de patiënt. Martin Scorsese: Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is een kwestie van respect en van mededogen. Wat doe je met mensen die onhandelbaar zijn omdat hun brein niet goed werkt? Waar haal je als dokter het geduld vandaan om voor die mensen te zorgen? Je zal altijd twee kampen hebben, met aan de ene kant dokters die de inspanning willen leveren en anderzijds artsen die opteren voor medicijnen om de patiënt kalm te houden. Begin jaren 80 besliste president Reagan om alle psychiatrische inrichtingen te sluiten. De patiënten zouden wel met geneesmiddelen geholpen worden. Het gevolg was dat veel van die zieke mensen op straat belandden.
Zijn we niet allemaal een beetje gestoord? Martin Scorsese: Volgens mij wel. We weten allemaal wel dat we een middenweg moeten vinden om onze beschaving in stand te houden en we hanteren een bepaalde morele code. Normaliteit is echter zeer relatief en verschilt van cultuur tot cultuur. Wij hebben veel vragen gesteld aan Dr. James Gilligan, een expert op het vlak van gewelddadige patiënten. Hij heeft beslist om met praattherapie te werken. En ja, er waren rellen. In bepaalde instellingen overmeesterden de patiënten de bewakers, sneden ze hun hoofd af en speelden ze er voetbal mee. En toch bleven Gilligan en zijn collega's met die patiënten praten. Een patiënt was er zo erg aan toe dat niemand hem durfde te benaderen. Op een dag stond die moordenaar recht in de refter om een kreupele patiënt te helpen. 'Ah,' zei Gilligan, 'hij is menselijk.' Vandaag werkt die man in de bibliotheek van de instelling. Hij is nog steeds een krankzinnige crimineel, maar door hem als een mens te behandelen heeft Gilligan hem kunnen helpen.
Hoeveel van die thematiek zat al in de roman van Dennis Lehane? Martin Scorsese: Heel veel, hij gaat zelfs nog een paar stappen verder. Shutter Island heeft het ook over de controle op de menselijke geest, en dat kan gebeuren via ideologie. Daar heb je geen medicijnen voor nodig. Elke blinde of fundamentele ideologie heeft hetzelfde effect. Het is Invasion of the Body Snatchers, wat dan weer aansluit bij de paranoia van de jaren 50. Al die implicaties zitten in het boek.
Wat zijn je eigen herinneringen aan die vroege Koude Oorlog? Martin Scorsese: Ik was acht jaar oud in 1950 en ik kwam uit een conservatief arbeidersgezin. Mijn ouders lazen geen boeken. Ze hadden de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en zaten toen midden in een economische boom. De auto's werden steeds groter - of liever de vinnen op de auto's. (Lacht) Natuurlijk had niemand bij ons zo'n auto, tenzij je een gangster was. Wij namen de metro en de bus. Er was veel welvaart, en dat maakt de angst eigenlijk enkel groter. De nonnen op school vertelden ons dat elk laagvliegend vliegtuig de Bom aan boord kon hebben. Ik was snel onder de indruk als kind. Zo zit ik in elkaar. Ik hoor nog altijd de stem van de directrice, die net zo was als Meryl Streep in Doubt. Zelfde habijt en al. (Lacht) Plots hoorde je haar door de luidsprekers: 'Attention please! Take cover!' En dan doken we doodsbang onder onze bank. Waarna bleek dat het gewoon een test was. (Lacht)
Herken je die angst in de paranoia van vandaag? Martin Scorsese: Natuurlijk. Alleen heet de grote boeman terrorisme. Als je dan in een stad of een streek woont waar veel verschillende nationaliteiten rondlopen, krijgt die paranoia iets van een universele burgeroorlog. Heeft de persoon naast me snode plannen? Je weet van niemand meer wat zijn intenties zijn, en dat veroorzaakt uiteraard een enorm wantrouwen. Het enige wat je kunt doen om daar tegenin te gaan, is meer informatie geven over elkaar, tonen wie die andere mensen zijn. Dat moeten we onze kinderen meegeven. Cinema speelt daar een heel grote rol in. Het is ook een van de redenen waarom ik de World Cinema Foundation heb opgestart. Ik heb een open geest en een gezonde nieuwsgierigheid ontwikkeld door films te bekijken van over de hele wereld. Dan ga je de anderen als echte mensen zien, niet als een gezichtsloze bedreiging.
'Ik vind muziek even belangrijk als beeld', zei je onlangs in een interview. Bedoel je dan dat je van bij het begin met de soundtrack bezig bent? Martin Scorsese: Het hangt ervan af. Als het een script is dat ik zelf op gang heb getrokken en als ik eraan meeschrijf, denk ik gewoonlijk eerst aan de muziek. Ik vermeld die muziek trouwens letterlijk in het script. In films als The Aviator ging het anders. Daar is de score pas later gekomen. Welke songs waar in de film aan bod zouden komen, stond wel al vast. Net als de liedjes in Mean Streets, Raging Bull, Goodfellas en Casino. Bij Gangs of New York wist ik dat ik de 'fife & drum'-blues uit de noordelijke Mississippistreek zou gebruiken die ik in de late jaren 70 heb ontdekt. Ik heb voortdurend muziek en geluiden in het hoofd.
Hoe ben je deze keer te werk gegaan? Martin Scorsese: Shutter Island was een speciaal geval. Deze film had een echte score nodig. Ik had al gewerkt met Bernard Herrmann, Elmer Bernstein en Howard Shore, nu had ik zin om eens iets anders te proberen. En ik dacht aan Robbie Robertson, die ik goed ken sinds ik met TheLast Waltz het laatste concert van zijn groep The Band registreerde. Ik stelde voor om de manier waarop ik met populaire songs omga, toe te passen op moderne symfonische muziek. Hij heeft de film bekeken, we hebben veel gepraat over de toon van het verhaal en hij heeft dan een selectie gemaakt van fragmenten. Hij had het idee dat de herinneringen van het hoofdpersonage uit de muren komen, dat ze aanwezig zijn zonder dat je er de vinger op kunt leggen. En dus klinkt het nu alsof de muziek uit een andere kamer komt.