Foto
Inhoud blog
  • Vakantie !!!
    Archief per maand
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005
    Foto

                 Trailers

  • Man of Steel 19/06/2013
  • Star Trek Into Darkness 05/06/2013
  • Fast & Furious 6 22/05/2013
  • The Great Gatsby 15/05/2013
  • Iron Man 3 24/04/2013
  • Parker 17/04/2013
  • Oblivion 10/04/2013
  • G.I. Joe 2: Retaliation 03/04/2013
    Foto
                  Video-
          interviews
    FILMS - ACTUEEL
  • The Company You Keep(interview Robert Redford)
  • Stoker(interview Nicole Kidman)
  • Iron Man 3(interview Robert Downey Jr.)
  • Warm Bodies(interview Nicholas Hoult)
  • Side Effects(interview Jude Law)
  • The Croods(interview Emma Stone en Nicolas Cage)
  • The Sessions(interview Helen Hunt)
  • FILMS - ARCHIEF - DEEL 1
  • Hitchcock(interview Anthony Hopkins)
  • Lincoln(interview Steven Spielberg)
  • The Last Stand(Arnold Schwarzenegger)
  • Gangster Squad(Josh Brolin)
  • Gangster Squad(Ryan Gosling)
  • Alex Cross(interview met Matthew Fox)
  • The Hobbit(interview met Peter Jackson)
  • Argo(interview Ben Affleck)
  • Skyfall(interview cast)
  • Skyfall(interview Daniel Craig)
    FILMS - ARCHIEF - DEEL 2
  • The Dark Knight Rises(interview cast)
  • Brave(interview John Lasseter)
  • The Amazing Spider-Man(interview cast)
  • Rock of Ages(interview Malin Akerman)
  • Rock of Ages(interview Malin Akerman)
  • Dark Shadows(interview Johnny Depp/Michelle Pfeiffer)
  • Mirror Mirror(interview Julia Roberts)
  • Titanic 3D(interview Kate Winslet en James Cameron)
  • Perfect Sense(interview Eva Green)
  • Safe House(interview Denzel Washington)
    FILMS - ARCHIEF: DEEL 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Fast & Furious 5
  • Water for Elephants
  • Thor
  • Just go with it
  • I am number four
  • Salt
  • Eat Pray Love
  • The Green Hornet
  • Clash of the Titans
    ACTEURS
  • Russell Crowe
  • Sandra Bullock
  • Adrien Brody
  • Jessica Alba
  • Jean Reno
  • Thandie Newton
  • Michael Madsen
  • Foto
            


    Filmsites
    Nederlandstalig
  • Cinenews
  • Cinebel
  • De Filmblog
  • Supercalifragilistic
  • Filmfreak
  • Filmtotaal
  • Movienewz
  • Moviemachine
  • Movie
  • In de bioscoop
  • Biosagenda
  • Cinevox
  • Vlaamse Film
  • Cineme
  • Cinema
  • Moviegids
  • De Filmkrant
  • Filmabides
  • De betere film
  • Moviesnet
    Engelstalig
  • Internet Movie Database
  • Film.com
  • Deadline
  • Empire
  • Movieinsider
  • Moviefanatic
  • The Wrap
  • Hollywoodreporter
  • The Film Stage
  •       


    Bioscopen
  • Kinepolis
  • UGC
  • Utopolis
  • Cartoon's
  • Euroscoop


  • Filmmaat-
    schappijen
  • Paramount Pictures
  • Universal Studios
  • Warner Bros
  • Sony Pictures
  • Fox
  • Miramax
  • MGM
  • Touchstone pictures
    Foto
  • Hollywood Walk of Fame
  • Startpagina !
    CINEMA - UW ONLINE FILMKRANT

    06-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 8 maart 2010(3u): 82ste Oscaruitreiking.
    Alec Baldwin and Steve Martin serve as co-hosts of the 82nd Academy Awards(R). Sunday, March 7, 2010.
    Alec Baldwin en Steve Martin presenteren maandagmorgen de 82ste
    uitreiking van de Oscars.

    06-03-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The road to the Oscars: 'Precious': De underdog van de Oscars.
    Mariah Carey en Lenny Kravitz acteerden gratis en zonder make-up in 'Precious' van Lee Daniels, over een dikke tiener die leert schrijven. Met misschien een rist Oscars tot gevolg.

    Het is een annus mirabilis geweest voor Precious, based on the novel 'Push' by Sapphire, om de film zijn volledige naam te geven. Hij was net af toen hij vorig jaar zonder veel tamtam op het Amerikaanse Sundance-festival werd vertoond. Het publiek begon reclame te maken voor die film over een dikke, zwarte tiener uit Harlem die leert schrijven en zo de kracht vindt om haar milieu - zwanger van eigen vader, agressieve moeder - te verlaten. Er werd gefluisterd dat die sociaal assistente uit de film een onherkenbare Mariah Carey was, en die verpleger Lenny Kravitz. De critici gingen ook kijken. Uiteindelijk won Precious de publieksprijs en de juryprijs van het festival. Daniels en Gabourey Sidibe, die Precious vertolkt, begonnen aan een zegetocht langs festivals.

    Ondertussen is de film genomineerd voor zes Oscars, waaronder die voor de beste film, beste regisseur en beste actrice. En Lee Daniels ligt nog altijd op de grond te kreunen. 'Ze hadden me verteld dat Vlamingen verlegen zijn, en dan kreeg ik een staande ovatie! Ik heb deze film gemaakt voor mijn mensen: zwarten uit het arbeidersmilieu. Omdat ze mijn arthousefilmpjes nooit te zien kregen. Maar het ongelooflijke is dat mensen hem overal vatten. Ik heb iets van mijn eigen film geleerd: als je de waarheid vertelt, zal die universeel worden begrepen. Ik ben vijftig, ik dacht dat je het dan wel weet. Bleek dat ik niets weet - dat was een shock.'


    'Ik was bevooroordeeld. Niet alleen over blanke Amerikanen, Europeanen en Aziaten. Ik dacht dat dikke zwarte meisjes lui waren, niet erg proper, niet bijster slim. Ik besteedde gewoon geen aandacht aan hen. Dat zou ik nooit meer doen. Ik zal nooit meer iemand negeren die zo mooi is als Precious.

    'Gabby is mijn engel. Aan het begin van de audities gaf mijn casting director me een tape van Gabby. Maar ik zocht “de ruwe waarheid,, dus ik legde die tape opzij. Vierhonderd audities later liet ik haar toch maar komen. Ze komt mijn bureau binnen en begint te kwetteren als een blank meisje uit Californië: “Oh my God! How are you! This is such an exciting movie, I can't wait to be part of it!, En ik: “huh?, Maar dan viel mijn frank. Had ik een meisje als Precious gecast, dan zou dat uitbuiting geweest zijn, en principieel fout. Gabby komt uit een heel goede familie en is veel slimmer dan ik. Maar als ze interviews doet, bekijken mensen haar eerst een beetje medelijdend. Ze is een actrice, mensen! Ze is niet echt analfabeet! Maar omdat ze dik is, neemt iedereen dat aan.'

    'Mo'Nique (die de rol van de moeder speelt) en Mariah zijn vriendinnen van me. Ze vertrouwen me, dat is de natte droom van elke regisseur. Ik zei tegen Mo'Nique: stop met je oksels te scheren. “Lee, wat????, Tegen Mariah zei ik dat ik een pukkel wilde schminken. “Man, laat me een paar dagen cola drinken en chips eten, dan komt de pukkel vanzelf., Op een dag kwam ze jubelend op de set: ze had een pukkel en wilde meteen haar close-ups doen. Ik had haar ook gezegd haar entourage thuis te laten, en dat heeft ze gedaan. Niks kapsones, keihard gewerkt.'

    Precious

    'Helen Mirren zou Mariahs rol spelen, maar dan kreeg ze een rol aangeboden die echt geld opleverde. Ik snap dat: werk wijs je niet zomaar af. Mijn budget was… onbestaande. Mariah belde me vlak na Helen, om samen iets te gaan drinken. Ik legde uit dat ik een probleem had voor mijn film, ze vroeg welke film. “O, verfilm je Push? Ik ben gek op dat boek., En toen ging er een lampje branden in mijn hoofd: iedereen verwacht Helen in een rol als maatschappelijk werkster. Niemand verwacht Mariah in die rol.'

    'Iedereen denkt dat ik even wou tonen wat ik allemaal in huis had, door een hiphopvideoclip te draaien, en een catwalkreportage, maar het was de gemakkelijkste manier om te visualiseren dat Precious mentaal aan het groeien was. Het moeilijkste was het fragment waarin zij en Mo'Nique overvloeien in de Italiaanse film op tv, Twee vrouwen met Sophia Loren. We moesten de set nabouwen, ik ken geen Italiaans. We hadden geen geld voor een tolk. Dus belde ik een vriend uit Little Italy, die me het telefoonnummer van een Italiaanse gaf. Zij coachte de actrices per telefoon: “Co-sa man-gia?, Weet je, een idioot vroeg me waarom zwarte vrouwen naar Italiaanse neorealistische films zouden kijken. Hallo? Omdat zulke films op de publieke zender worden uitgezonden! En Mary kijkt ernaar om Precious op de zenuwen te werken, zoals ze alles doet om Precious te irriteren.'

    'Ik ben begonnen als theaterregisseur; dan werd ik casting director voor films; dan manager van acteurs; ten slotte producer.
    Mijn eerste film was Monster's ball, waarvoor ik een Oscar won. Maar ik ben geen gewone producer: ik werk met debuterende regisseurs en bemoei me overal mee. Veel mensen willen daarom niet meer met me werken. Dus was zelf regisseren de logische stap.

    Weet je, als je als eerste zwarte producer een Oscar wint en naar Cannes gaat, blaast dat je ego behoorlijk op. Toen mijn eerste film Shadowboxer flopte, lag ik een maand depressief in bed. (lacht, kreunt even) Maar ik hou nog steeds van die film: het is niet omdat je kindje een teen mist, dat je er minder van houdt. Ik lees alleen geen kritieken meer. En ik zoek een manier om een film te maken die even camp is als Shadowboxer. Want ik wil niet alleen maar de Lee Daniels zijn die (fluistert) héél diepzinnige films regisseert.'

    06-03-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    05-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Road to the Oscars: Interview met Jef Bridges naar aanleiding van Crazy Heart.

    Hello filmfreaks,

    Maandag  8 maart 2010(3u 'smorgens onze tijd) is het weeral zover: de uitreiking van de Academy Awards oftewel the Oscars.
    Eerst even meegeven dat jullie voor up-to-date informatie hieromtrent enkel linksboven op deze site op de Oscarbeeltjes hoeven te klikken om doorverwezen te worden naar de officiële site van The Oscars, waar er wordt afgeteld naar het grote moment.
    Deze site geeft jullie oa. ook een overzicht van welke films, acteurs, actrices, regisseurs... genomineerd zijn, dus ik zou zeggen, voor de liefhebbers onder jullie, ga zeker eens naar deze site.

    Eén van de kanshebbers op de Oscar voor beste acteur is Jeff Bridges voor zijn rol in de film Crazy Heart.
    Deze film werd verder nog genomineerd in de categoriën beste actrice in een bijrol(Maggie Gyllenhaal) en beste originele song.
    Vandaar dat ik jullie vandaag een interview presenteer met Jeff Bridges, de hoofdrolspeler in de film Crazy Heart.

    Een icoon als The Dude - die badjasdragende 'slacker' uit de Coensklassieker The Big Lebowski - valt moeilijk te overtreffen. Toch oogst Jeff Bridges veel bijval voor zijn vertolking van een alcoholverslaafde countryzanger in Crazy Heart. De kans is groot dat hij zijn vijfde Oscarnominatie verzilvert. 'Stel je voor dat ik win: ik zie me al naar voren lopen, struikelen over iemands sleep en mijn hele speech vergeten. '

    Filmsterren laten graag op zich wachten. Dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Wanneer Jeff Bridges een half uurtje te laat zijn suite in het Londense Soho Hotel binnenslentert, vergeef ik hem dat echter meteen. 'The Dude has entered the building', is het enige dat door mijn hoofd gonst. Met zijn relaxte tred, goedlachse ingesteldheid en warme handdruk lijkt hij echt op zijn meest onvergetelijke personage.

    Zijn leren riem, bruine boots en verzorgde baard doen dan weer denken aan zijn nieuwste rol. In Crazy Heart kruipt Bridges in de huid van Bad Blake, een aan lagerwal geraakte country-zanger die optreedt in bowlingzalen en luizige drankholen en worstelt met een kanjer van een alcoholprobleem. Zijn relatie met een alleenstaande moeder (Maggie Gyllenhaal) en het aanbod om het voorprogramma van enkele stadionconcerten van zijn voormalige protegé (Colin Farrell) te verzorgen, maken echter dat het geluk Blake eindelijk lijkt toe te lachen.

    Dat geldt trouwens ook voor Bridges. Toen het bioscooppubliek hem in The Last Picture Show (1971) leerde kennen, leek hij een gedoodverfde Hollywoodster. Ondanks rollen in enkele kaskrakers brak de zoon van High Noon-deputy Lloyd Bridges en broer van The Hotel New Hampshire-uitbater Beau Bridges echter nooit helemaal door. Ome Oscar was hem evenmin gunstig gezind. Met zijn vijfde nominatie lijkt het tij echter te keren. De prestigieuze Golden Globe en Screen Actors' Guild Award zijn zelfs al binnen.

    'Ik kijk er niet naar uit', antwoordt Bridges op de vraag of hij klaar is voor het Oscargala. 'Ik haat stresserende situaties. En volgens mij kunnen we het er over eens zijn dat de uitreiking van de Academy Awards een van de zenuwslopendste filmevents van het jaar is. Stel je voor dat ik win: ik zie me al naar voor lopen, struikelen over iemands sleep en mijn hele speech vergeten. Niet dat ik die al geschreven heb. Ik bedenk wel iets ter plekke.

    Crazy Heart

    Het lijkt wel of de Oscaraandacht je gestolen kan worden.
    Jeff Bridges: De nominatie maakt me blij om twee redenen. Ten eerste ben ik vereerd dat mijn collega's laten blijken dat ze mijn werk appreciëren. En verder heeft de Oscarbelangstelling Crazy Heart aan de vergetelheid ontrukt. Op een bepaald moment zag het ernaar uit dat de film een 'straight to dvd'-release zou worden. Gelukkig heeft distributeur Fox de prent op de juiste manier gepromoot en is hij in het awardscircuit terechtgekomen.


    De nominatie zal toch ook positieve gevolgen hebben op professioneel vlak, niet?
    Jeff Bridges: Eigenlijk kan ik de underdogpositie waarin ik me al heel mijn carrière bevind wel waarderen. Als ik nu een Oscar win, ben ik niet langer 'de meest ondergewaardeerde acteur van Hollywood'. Dat zou ik een beetje sneu vinden.


    Wat sprak je het meest aan in 'Crazy Heart': de alcohol of de muziek?
    Jeff Bridges: (Proest het uit) De muziek, natuurlijk! Een alcoholicus ben ik nooit geweest. Ik zal niet ontkennen dat ik ooit gekotst heb na een avondje uit, en ik heb zeker mijn deel katers gehad. Na zo'n avontuurlijke avond houd ik me echter altijd even koest. Muziek is daarentegen een ware passie. Als een film me de kans geeft om muziek te maken én ervoor betaald te worden, ben ik meteen verkocht.


    Toch heb je dit project aanvankelijk geweigerd.
    Jeff Bridges: Toen ik voor het eerst benaderd werd, viel er op het scenario weinig aan te merken, maar tastte ik op muzikaal vlak in het duister. Het was niet duidelijk wie zich over de songs ging ontfermen, en met waardeloze muziek zou een film als deze een complete mislukking worden. Een jaar later liep ik mijn goede makker T-Bone Burnett (legendarische countryproducer die de soundtrack van 'O Brother, Where Art Thou?' samenstelde) tegen het lijf en begon over dit project. Bleek dat men het hem ook had aangeboden en dat hij 'neen' had gezegd omdat er nog geen acteurs aan verbonden waren. Toen besloten we er maar samen voor te gaan.


    Het valt op dat de concertsequenties ontzettend realistisch ogen.
    Jeff Bridges: Bedankt voor het compliment, Partner! Dat komt in de eerste plaats omdat we ook écht aan het spelen zijn. T-Bone heeft een hoop fantastische muzikanten rond Colin en mij verzameld. Voor de opnames hebben alle muzikanten een paar keer samen gerepeteerd. Zo ontstond er een echt groepsgevoel.

    ©Fox Searchlight

    Is je passie voor muziek je met de paplepel ingegeven?
    Jeff Bridges: Dat kun je wel zeggen, ja. Toen ik nog heel jong was, leerde mijn moeder mij en mijn broer piano-spelen. Ze stond erop het zelf te doen. Het idee dat iemand anders zich daarover zou ontfermen, gaf haar de kriebels. Ik zeurde echter altijd dat ik liever buiten wilde ravotten. Jammer genoeg heeft ze naar mij geluisterd en is ze met de lessen gestopt. Ze zei nog dat ik daar spijt van zou krijgen, en gelijk had ze.


    In 'The Fabulous Baker Boys' lijk je nochtans erg bedreven op de vleugel.
    Jeff Bridges: Ik ben een betere acteur dan pianist, laten we het daarbij houden. (Lacht) Als ik piano speel, heb ik steeds het gevoel dat ik veel beter had kunnen zijn. Maar goed, op mijn dertiende ben ik gitaar beginnen te spelen. Mijn broer had een elektrisch exemplaar gekocht dat hij niet echt gebruikte. Daarom pikte ik het om samen met mijn makkers op te jammen.


    Kun je aan deze leek de charmes van de countrymuziek uitleggen?
    Jeff Bridges: Country valt moeilijk te definiëren. Je kunt zeggen dat het een regionale muzieksoort is die voornamelijk in het Zuiden in de smaak valt. Maar dat klopt niet. Ach, muziek is muziek. Alle zogenaamd typisch Amerikaanse muziekgenres hebben Europese roots. Country leunt met zijn violen en polkaritmes dicht aan bij de muziek van jouw voorvaderen. Nog een leuke theorie - waarmee ik mijn vorige stelling trouwens weer tenietdoe - country is de blues van de blanke man.

    ©Fox Searchlight

    Naast acteren en musiceren houd jij je bezig met fotografie. Enkele jaren geleden heb je zelfs een fotoboek gepubliceerd.
    Jeff Bridges: In de middelbare school ben ik met fotograferen begonnen. Ik nam foto's van mijn klasgenoten en ontwikkelde ze in een zelfgebouwde doka. Jaren later kocht mijn echtgenote een Widelux Camera voor me. Onze huwelijksfotograaf gebruikte zo'n toestel en ik was op slag verkocht. Je kunt er ontzettend panoramische plaatjes mee schieten.


    Je neemt het merendeel van je foto's op filmsets.
    Jeff Bridges: Om de tijd tussen twee takes te doden besloot ik foto's te nemen. Bovendien geeft mijn baan me de kans om het filmproces vanuit een uniek perspectief te tonen. Ik vind het trouwens leuk dat het formaat dat ik hanteer, herinneringen oproept aan de weidse 70mm-kopieën die vroeger geprojecteerd werden.


    Terug naar je filmcarrière: verkies je kleine producties als 'Crazy Heart' boven popcornknallers als 'Iron Man'.
    Jeff Bridges: Eerlijk: ik doe mijn best om zo weinig mogelijk te werken. Ik hang veel liever met mijn familie rond. Als ik dan toch toezeg, ga ik er honderd procent voor. Blockbuster of lowbudgetprent, dat maakt niet uit. De films die ik doe, bevatten altijd een of ander cool element dat ik niet kan negeren. Zo koos ik voor Iron Man omdat ik met Jon Favreau - wiens Swingers een van mijn lievelingskomedies is - en Robert Downey Jr. kon samenwerken.

    ©Fox Searchlight

    De opnames van zo'n blockbuster zullen wel makkelijker verlopen dan die van 'Crazy Heart', dat gebukt ging onder de budgettaire problemen.
    Jeff Bridges: Dat had je gedacht! De shoot van Iron Man - een film met een budget van om en bij de tweehonderd miljoen dollar - was een van de meest chaotische die ik ooit heb meegemaakt. Het productieteam was vertrokken van een releasedatum, niet van een script. (Lacht) Het gebeurde dus regelmatig dat Downey, Favreau, ik en enkele anderen 's morgen zaten te brainstormen over de scènes die we die dag moesten opnemen. Soms had ik het gevoel dat ik op de set van de duurste studentenfilm aller tijden was beland. Kleinere producties zoals Crazy Heart en The Big Lebowski zijn daarentegen tot in de puntjes voorbereid. Het budget ligt namelijk zo laag dat er geen seconde verkwist kan worden.


    Binnenkort begin je aan de opnames van 'True Grit', de westernremake van de gebroeders Coen.
    Jeff Bridges: Man, ik kan niet wachten! Dat project is een waar godsgeschenk. De western is misschien wel mijn favoriete filmgenre, en opnieuw samenwerken met Joel en Ethan lijkt me hemels. Bovendien krijg ik de kans om zij aan zij te spelen met indrukwekkende acteurs als Josh Brolin en Matt Damon.


    Niet vergeten: je treedt in de voetsporen van John Wayne, wiens eenogige U.S. Marshall een van de meest iconische filmpersonages aller tijden is.
    Jeff Bridges: Daar probeer ik geen rekening mee te houden. De Coens hebben hun script gebaseerd op het originele boek van Charles Portis, niet op de film van Henry Hathaway. Natuurlijk vind ik Wayne een fenomenale acteur, maar ik ga me niet aan zijn vertolking spiegelen.


    Laatste vraagje: wat zou The Dude van 'Crazy Heart' vinden?
    Jeff Bridges: Hij zou hem wel 'diggen'. Hoewel het gebrek aan songs van Creedence Clearwater Revival hem lichtjes tegen de borst zou stoten. (Lacht)

     












    05-03-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview met Martin Scorsese naar aanleiding van Shutter Island: deel 2.

    Martin Scorsese hoeven we u al lang niet meer voor te stellen. Zijn Mean Streets, Taxi Driver en The Departed bepaalden ons beeld van de onderwereld. Met Shutter Island waagt de meester zich op zijn 67e voor het eerst aan een van zijn favoriete genres: de psychologische horrorfilm. 'Ik houd van psychologische gruwel.'

    Shutter Island

    In de eenentwintig films uit zijn veertig jaar durende carrière - documentaires, kortfilms en videoclips niet meegerekend - heeft Martin Scorsese een hoop genres beroerd. Aan een volbloed horrorfilm had hij zich nog niet gewaagd, maar dat lijkt hij met Shutter Island goed te maken. Ironisch genoeg is hij een fan van dat genre. 'Ik houd van psychologische gruwel', geeft hij toe. 'De films die ik steeds opnieuw bekijk, zijn vaak zulke prenten. Ik geniet van verhalen die voortdurend op hun kop worden gezet en pas op het eind de waarheid openbaren.'

    Shutter Island, gebaseerd op de gelijknamige roman van Dennis Lehane(Mystic River, Gone Baby Gone), is zeker zo'n verhaal. De titel verwijst naar een fictief eiland voor de kust van Boston, waar een psychiatrische instelling voor criminele geesteszieken gevestigd is. Anno 1954 maken twee FBI-agenten de oversteek om een mysterieuze verdwijning uit te pluizen. Terwijl de ene agent zich vanwege een naderende storm het liefst zo snel mogelijk uit de voeten wil maken, begint de andere te vermoeden dat er meer aan de hand is dan de dokters willen vertellen.

    Shutter Island

    Scorsese heeft zich duidelijk geamuseerd met de puzzelstructuur van de film, die de kijker met genoegen op het verkeerde been zet. 'Het toeval wil dat ik het script van Shutter Island in handen kreeg op het moment dat ik een documentaire over Val Lewton aan het inspreken was, een man die in de jaren 40 een paar steengoede B-films geproduceerd heeft', vertelt Scorsese. 'Geheimzinnige, sfeervolle en huiveringwekkende verhalen zoals Cat People, I Walked with a Zombie en Isle of the Dead. Shutter Island leek me daar perfect bij te passen.'


    'Shutter Island' is zo'n film waarin niemand is wie hij zegt. Hoe zorgde je ervoor dat de acteurs altijd de goede toon vonden?
    Martin Scorsese:
    Het kwam erop neer dat we in het juiste spoor moesten blijven. Elke acteur moest weten wat de echte bedoelingen van zijn personage zijn en daaraan vasthouden. Het script zou er dan wel voor zorgen dat de kijker lang genoeg in het ongewisse zou blijven. Als je Shutter Island een tweede keer bekijkt, besef je trouwens dat veel dialogen helemaal anders klinken, dat de personages eigenlijk iets totaal anders zeggen. Daarbij komt nog de vraag of wat je ziet realiteit, herinnering of droom is. We spelen op al die verschillende niveaus.


    In hoeverre heb je je verdiept in de soms ongelooflijk brutale psychiatrische praktijken uit de jaren 50?
    Martin Scorsese:
    Ik heb me beperkt tot de technieken die in het script aan bod kwamen, zoals de lobotomie. Dat ging heel eenvoudig: de dokter duwde een scherp voorwerp, doorgaans een ijspriem, onder het oog van de patiënt en wrikte heen en weer. Je kunt het zelf doen als je wil. Die simpele ingreep zorgt ervoor dat de persoonlijkheid van de patiënt compleet verandert. Er waren maar een paar sterfgevallen en sommige mensen hadden er zelfs baat bij. Actrice Frances Farmer heeft er een gehad, net als een van de zussen van John F. Kennedy. Het probleem is natuurlijk dat het niet zo simpel kan zijn. Je moet schade aanrichten als je met een ijspriem in iemands hersenen peutert. Om nog te zwijgen over de morele kant van de zaak.

    Shutter Island

    Het getuigt toch van weinig respect voor de patiënt.
    Martin Scorsese:
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is een kwestie van respect en van mededogen. Wat doe je met mensen die onhandelbaar zijn omdat hun brein niet goed werkt? Waar haal je als dokter het geduld vandaan om voor die mensen te zorgen? Je zal altijd twee kampen hebben, met aan de ene kant dokters die de inspanning willen leveren en anderzijds artsen die opteren voor medicijnen om de patiënt kalm te houden. Begin jaren 80 besliste president Reagan om alle psychiatrische inrichtingen te sluiten. De patiënten zouden wel met geneesmiddelen geholpen worden. Het gevolg was dat veel van die zieke mensen op straat belandden.


    Zijn we niet allemaal een beetje gestoord?
    Martin Scorsese:
    Volgens mij wel. We weten allemaal wel dat we een middenweg moeten vinden om onze beschaving in stand te houden en we hanteren een bepaalde morele code. Normaliteit is echter zeer relatief en verschilt van cultuur tot cultuur.
    Wij hebben veel vragen gesteld aan Dr. James Gilligan, een expert op het vlak van gewelddadige patiënten. Hij heeft beslist om met praattherapie te werken. En ja, er waren rellen. In bepaalde instellingen overmeesterden de patiënten de bewakers, sneden ze hun hoofd af en speelden ze er voetbal mee. En toch bleven Gilligan en zijn collega's met die patiënten praten.
    Een patiënt was er zo erg aan toe dat niemand hem durfde te benaderen. Op een dag stond die moordenaar recht in de refter om een kreupele patiënt te helpen. 'Ah,' zei Gilligan, 'hij is menselijk.' Vandaag werkt die man in de bibliotheek van de instelling. Hij is nog steeds een krankzinnige crimineel, maar door hem als een mens te behandelen heeft Gilligan hem kunnen helpen.

    Shutter Island


    Hoeveel van die thematiek zat al in de roman van Dennis Lehane?
    Martin Scorsese:
    Heel veel, hij gaat zelfs nog een paar stappen verder. Shutter Island heeft het ook over de controle op de menselijke geest, en dat kan gebeuren via ideologie. Daar heb je geen medicijnen voor nodig. Elke blinde of fundamentele ideologie heeft hetzelfde effect. Het is Invasion of the Body Snatchers, wat dan weer aansluit bij de paranoia van de jaren 50. Al die implicaties zitten in het boek.


    Wat zijn je eigen herinneringen aan die vroege Koude Oorlog?
    Martin Scorsese:
    Ik was acht jaar oud in 1950 en ik kwam uit een conservatief arbeidersgezin. Mijn ouders lazen geen boeken. Ze hadden de Grote Depressie en de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en zaten toen midden in een economische boom. De auto's werden steeds groter - of liever de vinnen op de auto's. (Lacht) Natuurlijk had niemand bij ons zo'n auto, tenzij je een gangster was.
    Wij namen de metro en de bus. Er was veel welvaart, en dat maakt de angst eigenlijk enkel groter. De nonnen op school vertelden ons dat elk laagvliegend vliegtuig de Bom aan boord kon hebben. Ik was snel onder de indruk als kind. Zo zit ik in elkaar. Ik hoor nog altijd de stem van de directrice, die net zo was als Meryl Streep in Doubt. Zelfde habijt en al. (Lacht) Plots hoorde je haar door de luidsprekers: 'Attention please! Take cover!' En dan doken we doodsbang onder onze bank. Waarna bleek dat het gewoon een test was. (Lacht)

    Shutter Island

    Herken je die angst in de paranoia van vandaag?
    Martin Scorsese:
    Natuurlijk. Alleen heet de grote boeman terrorisme. Als je dan in een stad of een streek woont waar veel verschillende nationaliteiten rondlopen, krijgt die paranoia iets van een universele burgeroorlog. Heeft de persoon naast me snode plannen? Je weet van niemand meer wat zijn intenties zijn, en dat veroorzaakt uiteraard een enorm wantrouwen.
    Het enige wat je kunt doen om daar tegenin te gaan, is meer informatie geven over elkaar, tonen wie die andere mensen zijn. Dat moeten we onze kinderen meegeven. Cinema speelt daar een heel grote rol in. Het is ook een van de redenen waarom ik de World Cinema Foundation heb opgestart. Ik heb een open geest en een gezonde nieuwsgierigheid ontwikkeld door films te bekijken van over de hele wereld. Dan ga je de anderen als echte mensen zien, niet als een gezichtsloze bedreiging.


    'Ik vind muziek even belangrijk als beeld', zei je onlangs in een interview. Bedoel je dan dat je van bij het begin met de soundtrack bezig bent?
    Martin Scorsese:
    Het hangt ervan af. Als het een script is dat ik zelf op gang heb getrokken en als ik eraan meeschrijf, denk ik gewoonlijk eerst aan de muziek. Ik vermeld die muziek trouwens letterlijk in het script. In films als The Aviator ging het anders. Daar is de score pas later gekomen. Welke songs waar in de film aan bod zouden komen, stond wel al vast. Net als de liedjes in Mean Streets, Raging Bull, Goodfellas en Casino. Bij Gangs of New York wist ik dat ik de 'fife & drum'-blues uit de noordelijke Mississippistreek zou gebruiken die ik in de late jaren 70 heb ontdekt. Ik heb voortdurend muziek en geluiden in het hoofd.

    Shutter Island

    Hoe ben je deze keer te werk gegaan?
    Martin Scorsese:
    Shutter Island was een speciaal geval. Deze film had een echte score nodig. Ik had al gewerkt met Bernard Herrmann, Elmer Bernstein en Howard Shore, nu had ik zin om eens iets anders te proberen. En ik dacht aan Robbie Robertson, die ik goed ken sinds ik met The Last Waltz het laatste concert van zijn groep The Band registreerde. Ik stelde voor om de manier waarop ik met populaire songs omga, toe te passen op moderne symfonische muziek. Hij heeft de film bekeken, we hebben veel gepraat over de toon van het verhaal en hij heeft dan een selectie gemaakt van fragmenten. Hij had het idee dat de herinneringen van het hoofdpersonage uit de muren komen, dat ze aanwezig zijn zonder dat je er de vinger op kunt leggen. En dus klinkt het nu alsof de muziek uit een andere kamer komt.







     

    03-03-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charlize Theron en Barbara Streisand reiken Oscars uit.
    Charlize Theron, Kathy Bates en Barbra Streisand, alle drie oscarwinnaressen, zijn toegevoegd aan de schare presentatoren voor de Oscaruitreiking die zondag in Los Angeles plaatsvindt. Naast hen zullen ook Samuel L. Jackson, John Travolta, Queen Latifah en Robert Downey Jr. beeldjes uitreiken.


    Charlize Theron

    Op de 82ste oscarceremonie zullen ook enkele tienersterren beeldjes mogen overhandigen: Miley Cyrus, Zac Efron, Kristen Stewart en Taylor Lautner. Ook de grote winnaars van vorig jaar, Sean Penn (beste acteur) en Kate Winslet (beste actrice), krijgen een rol in de ceremonie. Gastheren zijn Steve Martin en Alec Baldwin.


    Sean Penn




    02-03-2010 om 21:02 geschreven door Patje007


    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Hurt Locker, de eerste echte Irak-film.

    Met evenveel Oscar-nominaties (9) als Avatar is The Hurt Locker in Amerika de actiesensatie van het moment. Regisseur Kathryn Bigelow en schrijver Mark Boal over hun oorlogsfilm. 'Dit is gestoord materiaal, zei ik. Iets voor jou.'

    The Hurt Locker


    'De plaats van ultieme pijn,' antwoordt regisseur Kathryn Bigelow (1951), op de vraag wat het eigenlijk is, zo'n hurt locker. 'Het is een term die wij gebruikten, of beter: die Mark hoorde gebruiken door de soldaten toen hij in Irak embedded was bij de explosieven opruimingsdienst van het Amerikaanse leger.'

    Scenarist Mark Boal (1973), die naast regisseur Bigelow zit, knikt en herhaalt de woorden 'ultieme pijn' met gepast gezag, alsof het een mythische bestemming betreft. 'Het beschrijft het moment waarop je je over een bom heen buigt', vervolgt Bigelow, 'maar het je niet lukt die onschadelijk te maken en de boel in je gezicht ontploft. Dan zul je die plaats van totale pijn leren kennen.'

    Het hoofdpersonage uit hun film The Hurt Locker, de macho-sergeant James (een rol van de voor een Oscar-genomineerde Jeremy Renner), zoekt die mogelijke eindklap elke dag vrijwillig op. 873 Knutselbommen ontmantelde hij al, in Afghanistan en Irak. 'Hij is verslaafd aan zijn vak,' zegt Boal, 'en dus aan de oorlog'.


    Kathryn Bigelow

    De scenarist en regisseur zitten naast elkaar in een strandtent in Venetië, aan tafel met een handjevol journalisten. Ontspannen, elkaars zinnen aanvullend. Het is begin september 2008. Een dag eerder is The Hurt Locker tijdens het Italiaanse filmfestival in wereldpremière gegaan. Het is een film die een wat wonderlijke levensloop tegemoet zal gaan. Gekoesterd door de Amerikaanse kritiek (weekblad Time: 'een vrijwel perfecte oorlogsfilm') en gelauwerd met een karavaan vakprijzen, maar geen publiekssucces. Met een productiebudget van 15 miljoen dollar (exclusief marketing), en een op dat moment voorlopige opbrengst van een krappe 17 miljoen, zal de film vermoedelijk pas na de dvd-release in 2010 uit de kosten komen. In Nederland werd The Hurt Locker aanvankelijk niet eens uitgebracht; de distributeur die de rechten bezit, zag er geen brood in. De Oscarnominaties brachten daar verandering in.

    ©Summit Entertainment

    The Hurt Locker maakt, bijna anderhalf jaar na de première, plotseling een goede kans om filmgeschiedenis te schrijven. Met negen nominaties (o.a. beste film, regie, scenario, hoofdrolspeler, camera, geluid) speelt de kleinschalige oorlogsfilm de klassieke rol van underdog in de strijd tegen het eveneens negen maal genomineerde 3d-kassucces Avatar. Met een voor de Amerikaanse entertainmentindustrie saillant detail, dat zich fijn leent voor allerlei vergelijkingen: Kathryn Bigelow en Avatar-regisseur James Cameron waren van 1989 tot 1991 met elkaar getrouwd. Cameron schreef en produceerde ook een van haar films; de futuristische thriller Strange days.

    Bigelow is, na Lina Wertmüller (Seven Beauties, 1975), Jane Campion(The Piano, 1991) en Sofia Coppola(Lost in Translation, 2003) pas de vierde vrouw met een nominatie voor beste regie. Dat ze excelleert binnen het door mannen gedomineerde actiegenre maakt het, naar de Hollywoodnorm, alleen nog uitzonderlijker.

    'Gezeur', noemt Bigelow die extra aandacht voor haar geslacht. Ze is regisseur. Punt. 'Ik film voor zover ik weet niet met een vrouwelijke of mannelijke lens', zegt ze in Venetië. 'Humanistisch, is de enige term waaraan ik zou denken als ik mijzelf als regisseur kwalificeer.'

    ©Summit Entertainment
    Anthony Mackie en Jeremy Renner in 'The Hurt Locker'

    Boal wil wel iets verder gaan: 'Kathryn is niet een stereotypische vrouw. Als we voor een scène in The Hurt Locker om vijf uur 's ochtends een berg moesten beklimmen, voor een overzichtsshot van een explosie in de woestijn, liep zij dertig meter voor de rest uit. Je moet je voorstellen: we filmden in Jordanië en iedereen van de volledig mannelijke crew was wel eens ziek, van de hitte en droogte. Alleen zij niet. Dát is Kathryn.'

    Boal schreef in 2004 als journalist een geruchtmakend artikel over een jonge Amerikaanse soldaat die net terug uit Irak op gruwelijke wijze werd afgeslacht door zijn legermaten. Regisseur Paul Haggis(Crash) zag er een film in, en bewerkte het artikel samen met Boal tot het voor een Oscar genomineerde oorlogsdrama In the Valley of Elah. Nog voor die film uitkwam reisde Boal naar Irak, waar hij voor een artikel in het tijdschrift Playboy wekenlang optrok met een elite eenheid van bommen-ontmantelaars. Terug in de Verenigde Staten belde hij direct met Bigelow, die hij kende van een eerdere samenwerking voor een televisieserie. 'Dit is gestoord materiaal, zei ik. Iets voor jou.'

    ©Summit Entertainment

    Bigelow, die zich bovenal met de surf-thriller Point Break een positie verwierf als actieregisseur, had sinds het commercieel geflopte, peperdure duikbootavontuur K-19: the Widowmaker(2002) geen speelfilm meer gemaakt. 'Echt actuele en cinematografisch interessante filmideeën zijn zeldzaam', zegt ze. 'Toen Mark me de alledaagse realiteit van dit soort grondsoldaten in Irak beschreef, zag ik er een soort ervaringsfilm in als Apocalypse Now en Black Hawk Down. Die films brachten mij naar een plek die ik in werkelijkheid nooit zou kunnen leren kennen. Voor mij is dat een van de grootste kwaliteiten van cinema.'

    Bigelow liet Boal zelf het script schrijven, en vroeg hem als medeproducent. Voor een regisseur die wel weer eens toe was aan enig succes, is een film over Irak geen voor de hand liggende keuze. Boal: 'Kathryn heeft een goede naam in de filmwereld. Maar wanneer je een concept voor een Irak-film probeert te slijten, kijken de Hollywood-officials je aan alsof je zegt: ik ga tien tot vijftig miljoen dollar van je stelen.'

    'De studio's wilden er niks mee te maken hebben', zegt Bigelow. Ze besloot de productie zo goedkoop mogelijk te houden (sterren als Ralph Fiennes en Guy Pearce hebben slechts korte, zij het opvallende bijrollen), maar wel volledig op locatie te filmen, in Jordanië. 'Dat ik al wat bekende films heb gemaakt hielp daarbij. De koninklijke familie was zeer ondersteunend. We konden vlak bij de grens van Irak filmen. Ik wilde die grens ook overgaan, als was het maar om te kunnen zeggen dat we ook écht in Irak hadden gefilmd, maar dat ging niet vanwege de sluipschutters.'

    ©Summit Entertainment
    Regisseur Kathryn Bigelow op de set van 'The Hurt Locker'

    Een voordeel van Jordanië was ook de enorme hoeveelheid daar wonende Iraakse vluchtelingen. 'De twee gevangen genomen Irakezen in The Hurt Locker zijn zelf ook echt gevangen genomen in Irak. En ook echt ontsnapt.'

    Boal wil het belang van die juiste etnische casting graag 'in Hollywood-context' plaatsen: 'Arabieren, zeker die op de achtergrond, worden vrijwel altijd gespeeld door Marokkanen. Omdat de films in Marokko worden opgenomen is dat wel zo makkelijk, en het Amerikaanse publiek ziet of hoort toch geen verschil. De Irakezen die ik in Jordanië sprak verbaasden zich daar ook over: waarom denken ze in Hollywood toch dat wij op Marokkanen lijken?'

    Maar hoe authentiek ook op de achtergrond, voor de Irakezen was geen rol van substantie beschikbaar in The Hurt Locker, zegt Bigelow. 'Omdat wij geen Arabieren zijn, wil ik ook niet proberen om uit hun perspectief te filmen. Volgens mij zou het oneerlijk zijn om binnen te dringen in een wereld waar ik zo weinig van afweet.'

    ©Summit Entertainment

    Die keuze voor een Amerikaans perspectief is ook inherent aan het onderwerp van de film, merkt Boal op. 'Ik trok als journalist op met een bommeneenheid, dat is de bron voor The Hurt Locker. En die soldaten hangen niet zo veel rond met Irakezen.'

    De politieke kleur van The Hurt Locker is in Amerika onderwerp van debat. Is dit in entertainment verpakte kritiek op de Amerikaanse strijd in Irak, of juist briljante legerpropaganda? Bigelow en Boal zijn niet geneigd die vraag direct te beantwoorden. De scenarist: 'Deze film gaat over de natuur van mensen die vechten, over de psychosociale redenen die we hebben om een oorlog in te gaan.'

    'Maar het is geen lesje', beslist Bigelow. 'Al die eerdere films over Irak gingen vooral over re-integratie van de soldaat, en het thuisfront. Daar wilde ik iets tegenover stellen. Voor mij is The Hurt Locker de eerste échte Irak-film. Deze film plaatst je op de straten van Bagdad, met je voeten in het stof.'



    01-03-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robin Hood.


    Regie:      Ridley Scott
    Cast:        Russell Crowe, Cate Blanchett
    Première:  Mei 2010
    Genre:      Actie, drama

    28-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    27-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto van de week: Johnny Depp.
    Johnny Depp speelt de Mad Hatter

    De film Alice in Wonderland is op datum van 25 februari 2010 in Londen met veel toeters en bellen in wereldpremière gegaan. Honderden gillende fans trotseerden de regen om de sterren uit de film op te wachten op het Leicester Square. Het plein was voor de gelegenheid omgetoverd tot een magische wereld met voor één keer geen rode loper maar wel een groene. Anne Hathaway en Johnny Depp stalen de show.


    27-02-2010 om 21:35 geschreven door Patje007


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carey Mulligan breekt door dankzij 'An Education'.
    Carey Mulligan (24) speelt straks naast Michael Douglas in 'Wall Street 2'. Dat heeft ze te danken aan 'An education', een film waarin niet alleen zij goed op dreef is.
    The New York Times heeft haar intussen uitgeroepen tot 'next big thing'.

    Carey Mulligan

    In An education speelt Mulligan Jenny, die aan het begin van de jaren zestig hevig verlangt naar wat opwinding. Die komt er prompt in de vorm van een wereldse oudere man. De film heeft alles mee: een uitstekend scenario, geschreven door Nick Hornby naar de memoires van de journaliste Lynn Barber, uitstekende vertolkingen van onder meer Alfred Molina als Jenny's vader en Peter Sarsgaard als de problematische droomprins, en een fraaie regie van de Deense Lone Scherfig.


    En Carey Mulligan dus, die een collega uitwuift met de woorden: 'Ik ben me er van bewust dat er allerlei dingen over me worden geschreven, maar dat gaat buiten me om. Ik heb The New York Times niet gevraagd om dat te schrijven, hé?'


    Hebt u uzelf al eens gegoogled?
    Carey Mulligan: 'Euh, ja. Maar wat je dan leest, is echt afschuwelijk. Ik concentreer me op de leuke kanten van de hele hype: dat ik nu gebeld word voor veel interessante films, in plaats van te moeten zagen en flemen om auditie te mogen doen.'

    'De rest is opwindend - tot vorig jaar was ik nog nooit naar een filmfestival geweest. Maar ik ben ook nog nooit wakker geworden met de vraag “wat draag ik vanavond op de rode loper?, Door An education werd ik gevraagd voor Wall Street. Opeens speelde ik in een andere divisie: als we in New York buitenopnamen maakten, stonden er paparazzi, zodat ik voortdurend mijn concentratie verloor.'

    ©Sony Classics

    Waarom wilde u 'An education' zo graag doen?
    Carey Mulligan: 'Omdat Nick Hornby het scenario had geschreven. En toen ik hoorde dat Emma Thompson al had toegezegd, ben ik echt beginnen te lobbyen. Ik wist dat het scenario gebaseerd was op de memoires van Lynn Barber, maar ik vond niet dat ik haar zo authentiek mogelijk moest spelen -ik heb Jenny echt benaderd als een fictief personage. Het gebeurt bovendien niet vaak dat een jong personage zo'n evolutie doormaakt in de loop van één film.'


    Hebt u iets geleerd over tieners in de vroege jaren zestig?
    Carey Mulligan
    : 'Dat er toen helemaal geen tieners waren! Je ging van kindertijd naar volwassenheid, zonder onnozele periode tussenin. Nooit eens plezier maken, dat moet heel frustrerend zijn geweest. En het maakt je kwetsbaar voor mensen met slechte bedoelingen, omdat je snakt naar een uitlaatklep. Maar als ik even frivool mag zijn, tussendoor: ik wou dat mannen zich nog zo kleedden als toen. Die pakken, de hoeden: ik hou ervan.'


    Uw eigen kostuums in de film gaan van een schooluniform naar een Audrey Hepburn-look.
    Carey Mulligan: 'Het waren geen kostuums: Lone liet ons echte kleren van toen dragen. Dat was een leuk idee: het helpt je in je rol te komen. In die scène waarin ik een jurkje draag dat uit een geruit gordijn lijkt te zijn geknipt en Rosamund gekleed gaat als Marilyn Monroe, had ik absoluut geen moeite om me Assepoester te voelen.' (lacht)



    Weet u dat iedereen u nu als een soort Jenny probeert te typeren?
    Carey Mulligan
    : 'Wel… ik was zelf ook een goede leerling. Ik ben op mijn veertiende naar een internaat gegaan. Maar toen ik eenmaal begon te acteren, verloor ik toch snel mijn interesse in school. En toen ik een universiteit moest kiezen, heb ik auditie gedaan bij drie toneelscholen zonder het thuis te vertellen, meteen het meest rebelse wat ik ooit heb gedaan.'


    Die toneelscholen hadden het wel fout toen ze u weigerden.
    Carey Mulligan: 'Maar nee, toneelscholen krijgen elk jaar drieduizend kandidaten en ik bracht een verschrikkelijk pretentieuze monoloog over zelfmoord als vrijekeuzestuk. Ik vind het wel vaak jammer dat ik geen technische opleiding heb gehad. Spreekoefeningen zouden me bijvoorbeeld van pas zijn gekomen.'


    Jenny is zes jaar jonger dan u, was het niet moeilijk om u in te leven?
    Carey Mulligan: 'Om een of andere reden heb ik tot nu toe altijd jongere personages gespeeld; ik zie er waarschijnlijk nog niet uit als een volwassene. Ach, in een schooluniform en zonder make-up zie je er jonger uit. Zelf heb ik nooit zulke interessante, foute vrienden gehad als Lynn, ik vrees dat ik daarvoor te nuchter ben. Zelfs op internaat heb ik niet verlangd naar wilde escapades, al had ik wel een oogje op de gast die het gazon maaide.' (lacht)


    'An education' speelt sinds 24 februari 2010 in de Kinepolis-bioscopen.


    Regie: Lone Scherfig
    Cast:   Carey Mulligan, Peter Sarsgaard
               Emma Thompson
    Genre: Drama
    Duur:   100 minuten







    27-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview Scorsese en DiCaprio over Shutter island .

    'Of ik een vaderfiguur voor Leo ben? Meer een soort oom. An uncle!' Amerika's grootste regisseur barst in een bulderende lach uit. Zijn markante wenkbrauwen schieten boven zijn hoornen bril uit. Martin Scorsese is op een zaterdagochtend in Berlijn, waar hij acht journalisten ontmoet in een zaaltje van het Regent Hotel, in een opperbest humeur. "Goedemorgen heren!" zei hij toen hij de kamer binnenliep. "Het is toch nog steeds ochtend?" En daarmee verontschuldigde hij zich voor het kwartiertje dat hij ons heeft laten wachten.

    Director Martin Scorsese on the set of "Shutter Island" (2010)

    Dat hij vele interviews, een persconferentie en een wereldpremiere voor de boeg heeft, is de 67-jarige regisseur niet aan te zien.  Hij heeft er zin in. "Marty praat nogal graag,' had zijn assistente ons meegedeeld en dus zou zij vijf minuten voor het eind van het interview een teken geven. En dan had Marty, de regisseur van klassiekers als Taxi driver, Raging bull, The last waltz en Goodfellas, nog vijf minuten om zijn zin af te ronden. Ze zei het zonder een spoor van ironie; ze had vaker met dit bijltje gehakt.

    De "Leo' waar Scorsese het over heeft is acteur Leonarde DiCaprio, de hoofdrolspeler in de intense psychologische thriller/horrorfilm Shutter island, na Gangs of New York, The aviator en The departed al weer de vierde film die de acteur samen met Scorsese gedraaid heeft. Ditmaal over een politieman die op onderzoek gaat in een psychiatrische inrichting en ontdekt dat hij moet afdalen in de krochten van zijn eigen geest.


    Leonardo DiCaprio - "Shutter Island" (2010)

    "Ik hou van zijn talent om steeds verder te gaan," zegt Scorsese. "Ik vraag hem iets en dan gaat hij terug, vooruit, opzij en uiteindelijk vinden we samen iets. En hij is een jonge acteur, die in staat is zijn eigen ervaringen en emoties in zijn werk te gebruiken. Hij heeft me nooit, maar dan ook nooit, teleurgesteld in de vier films die we samen hebben gemaakt. Ook niet in deze laatste film, waarvoor hij heel diep is gegaan. Shutter island was voor Leo een hele moeilijke, soms verontrustende, film om te maken. Maar hij groeit nog altijd en hij is nergens bang voor. Het lijkt me geweldig om contact te houden en af en toe samen een film te maken."

    Het respect is wederzijds kan Leonardo DiCaprio een uur later al melden, in het kwartiertje dat hij met de pers heeft. DiCaprio (35, tien jaar na Titanic) zou zichzelf nog altijd als jongen kunnen spelen. Ondanks het eeuwige jongensachtige speelt hij in Shutter Island een beschadigde man, een veteraan van vele gruwelen en het is een van zijn beste rollen geworden. "Natuurlijk wil ik met hem samenwerken," zegt DiCaprio. "Scorsese is de grootste regisseur van deze tijd. Een acteur moet gek zijn om nee tegen hem te zeggen. Ik heb het geluk dat hij rollen voor me heeft.  Ik heb het gevoel dat ik na tien jaar nog van hem leer. Films zijn een deel van zijn leven, op een manier die ik bij niemand tegen kom. Hij heeft nog altijd een open blik en hij kan nog altijd leren van filmklassiekers. Hij gebruikt de klassiekers als zijn palet. Hij nodigt voor elke film de cast en crew uit om samen met hem films te bekijken en dan is het net alsof je erbij bent als Van Gogh aan het schilderen is."

    DiCaprio schiet in een treffende imitatie van Scorsese: 'Let eens op die lucht daar linksboven en de muziek hier, Leo let je wel op, wat de acteur hier doet, dat kun je gebruiken. Nee, let niet op de tekst, die is onzin, let op zijn gezicht.'
    Hij wil maar zeggen: hij is als acteur gezegend dat hij daar bij kan zijn.Scorsese is niet te beroerd om de vaakgestelde vraag over de overeenkomsten en verschillen van DiCaprio met zijn andere favoriete acteur (hij werkte achtmaal met DeNiro) te beantwoorden.
    "Het zijn natuurlijk verschillende generaties en Leo komt uit Los Angeles. Bob komt uit mijn buurt, van Manhattan. Hij kent dezelfde mensen als ik, kende die manier van leven, terwijl onze achtergronden ook nogal verschilden. Ik heb een working class achtergrond, waarbij geen boeken werden gelezen, terwijl de vader van Bob een bohemien en een kunstenaar was. Maar hij werd door die buurt geadopteerd.

    Leonardo DiCaprio - "Shutter Island" (2010)




    Wij hebben precies dezelfde context. Als we het hebben over de mensen van vroeger uit de oude buurt, dan hebben we nog altijd de gewoonte om geen namen te noemen. En niet alleen omdat het met de georganiseerde misdaad te maken heeft, maar omdat het een wereld was waar iedereen geheimen had. Maar ik weet zeker dat Leo heel goed bij ons in de buurt had gepast; ik herken de manier waarop hij tegen het leven aankijkt.

    Bob en Leo zijn zonder angst." En misschien wordt de regisseur ook aangetrokken door de volledige overgave van DeNiro en DiCaprio, als ze eenmaal voor een rol hebben gekozen. DeNiro's vermogen om in de huid van zijn personages te kruipen was legendarisch en soms ook verontrustend. En als je DiCaprio hoort praten over de steun die hij, kind van zijn generatie, op YouTube heeft gezocht waar zijn favoriete trefwoorden 'schizofrenie' en 'meervoudige persoonlijkheids stoornis' waren, is het duidelijk dat het een acteur is die niets aan het toeval wil overlaten. 
    Shutter island is ook een ode aan de meesters van de horrorfilm, de film noir en de psychologische thriller. 'Ik ben opgegroeid met die films. En neem nu het verhaal, gebaseerd op de roman van Dennis Lehane. Twee politiemensen arriveren op het hoogtepunt van de Koude Oorlog op een eiland voor de kust van Boston waar een instituur voor de criminally insane is gevestigd. Er is een gevangene ontsnapt en op het moment dat ze daar zijn breekt er een winterstorm los.
    En dat zijn allemaal elementen die je terugvoeren naar de film noirs uit die tijd, horrorfilms als The haunting en The innocent en het werk van Otto Preminger, Billy Wilder en Jacques Tourneur.

    Trouwens, je hoeft alleen maar die eilanden te bezoeken, die voor de kust van Boston liggen en je krijgt beelden uit die films door. Ik zag het spel
    met de verschillende genres als een mogelijkheid om het verhaal complexer te maken. Ik heb geprobeerd allerlei verschillende genreconventies door elkaar te weven en daarmee ook iets te zeggen over de geestesgesteldheid van de personages. Je moet het zien als een keuze voor een bepaald vocubalaire."

    Shutter Island

    Films uit de jaren veertig die zich met psycho-analyse bezig hielden noemt Scorsese 'te simplistisch'. "Ik kijk elke keer naar Spellbound van Hitchcock als hij weer eens op televisie is en die film ziet er schitterend uit, maar het verhaal lijkt wel uit een kinderboek te komen. Die psychiaters in die films - Scorsese begint zich druk te maken - wat hebben die lui? We zitten anderhalf uur naar iemands psychoses te kijken en aan het eind is alles voorbij na één hypnosebehandeling. Waarom begonnen ze daar niet mee? Waar is het verhaal?" Het is duidelijk dat Scorsese niet als een archivaris naar de klassieke cinema kijkt, maar er nog steeds gepassioneerd mee overhoop ligt, alsof hij die films gisteren voor het eerst in de buurtbioscoop heeft gezien.

    Thematische rode draad van Shutter island is een diepgevoelde paranoia, die Marshall Teddy Daniels langzaam in de greep krijgt. Het is aan de kijker om zijn weg uit het labyrinth te zoeken: zijn de angsten echt of zitten we in het hoofd van de marshall? "In eerste instantie werd ik gegrepen door de emotionele reis die de hoofdpersoon maakt. Maar als je vervolgens gaat nadenken over hoe je het boek moet verfilmen dan kom je op een interessant terrein. Dan ga je nadenken over hoe je scenes opbouwt, hoeveel lagen je aanbrengt en hoe elke scene als realiteit, droom of hallucinatie kan worden opgevat. En dat maakt elk shot buitengewoon interessant; het geeft je zoveel keuzes.

    Shutter Island

    We hebben in de montage (Scorsese monteert al zijn films met de legendarische Thelma Schoonmaker) dertien versies gehad. Je snijdt en je snijdt en je comprimeert, soms te veel, soms te weinig. En tussendoor hebben we veel testscreenings gehad; het is een film voor een groot publiek, dus wil je weten wat het publiek ervan vindt. Het was een complex proces."

    Scorsese heeft van Shutter island veel meer dan een omgevallen videotheek gemaakt; het is ook een fascinerende studie van een man in de greep van zijn eigen angsten en neuroses. "Je moet bedenken dat ik twaalf was in de tijd dat de film speelt. Op die leeftijd was ik ervan overtuigd dat er elk moment een oorlog kon beginnen; elke ochtend dat ik wakker werd wist ik zeker dat er die dag een luchtaanval zou zijn. Ik ben van de generatie die werd geleerd om onder de tafel te gaan zitten als de bom kwam: duck and cover.
    Daar kan nu licht over worden gedacht, maar dat heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Ik was makkelijk beinvloedbaar. Sorry, but that's who I am.Ik groeide op in Little Italy, op Manhattan, in straten die werden gedomineerd door Siciliaanse en Napolitaanse immigranten die allemaal hun geheimen hadden meegenomen.

    Shutter Island

    Paranoia was een onvervreembaar onderdeel van deze cultuur, die veel - niet alles, moet ik er altijd bij zeggen - te maken had met de georganiseerde misdaad. In die wereld groeide ik op en ik kan dat bij mezelf niet meer veranderen. En dus is angst en paranoia een onderdeel van mijn werk. En het is niet dat ik er altijd maar over praat, nou ja, ik praat er wel altijd over, maar dat komt omdat you guys er altijd naar vragen. En trouwens, het gaat er om dat je niet angstig leeft, maar leeft met de angst."

    En net voor zijn assistente op het punt staat krachtig in te grijpen zegt Scorsese 'thank you, guys' en snelt weg. Op naar de volgende ontmoeting. Hij heeft er zin in.

    Shutter Island






    26-02-2010 om 17:20 geschreven door Patje007


    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edge of Darkness.


    Regie: Martin Campbell
    Cast:   Mel Gibson, Ray Winstone
    Genre: Thriller, drama
    Duur:   126 minuten







    25-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interview met Mel Gibson naar aanleiding van de release van Edge of Darkness.

    Na acht jaar vol religieuze banbliksems, dronken scheldtirades en echtelijke problemen vond Mel Gibson (54) het hoog tijd om nog eens als acteur het nieuws te halen met zijn nieuwe thriller Edge of Darkness. 'Mad Mel' is zijn bijnaam echter nog altijd meer dan waard.

    ©Warner Bros. Pictures

    Stellen dat het sinds zijn laatste filmoptreden in M. Night Shyamalans thriller Signs (2002) nogal gestormd heeft ten huize Gibson, is een eufemisme dat kan tellen. Vooreerst regisseerde de Australische A-lister met The Passion of The Christ (2004) en Apocalypto (2006) twee even controversiële als bloederige blockbusters. Bovendien werd hij in juli 2006 door enkele agenten stomdronken van achter het stuur geplukt. En om het nog even erger te maken stak Gibson tegen de Joodse agent van dienst een antisemitische tirade af die via internet algauw de wereld rondging.

    Nadat hij zich publiek voor het incident excuseerde en een ontwenningskuur volgde, kwam de aartsconservatieve katholiek vorig jaar opnieuw in een mediahetze terecht. Na bijna dertig jaar huwelijk ruilde Gibson zijn vrouw Robyn - de moeder van zijn zeven kinderen - in voor de bijna veertien jaar jongere Russin Oksana Grigorieva, een tweederangs chanteuse bij wie hij inmiddels zijn achtste kind verwekte. Pikant detail: officieel zijn Gibson en Robyn nog steeds getrouwd, al vroeg ze in april 2009 wel de echtscheiding aan.

    Geen wonder dus dat de actieheld uit de Mad Max- en Lethal Weapon-franchises een tijdje uit de spotlights wegbleef. Met de politieke thriller Edge of Darkness van Goldeneye- en Casino Royale-regisseur Martin Campbell komt daar nu echter verandering in.
    Gebaseerd op de gelijknamige BBC-serie uit 1985 toont de film hoe speurder Thomas Craven - een typische rol voor een zichtbaar verouderde Gibson - zijn dochter afgeknald ziet worden, vervolgens zelf op onderzoek trekt en uitkomt bij een schimmige multinational die nucleaire wapens fabriceert.

    ©Warner Bros. Pictures

    De man die voor zijn actie-epos Brave-heart in 1997 nog de Oscars voor beste film en beste regisseur binnenrijfde, lijkt zich intussen maar weinig aan te trekken van wat er over hem geschreven wordt. De vaste klant van de roddelrubrieken is wat verkouden, maar antwoordt steeds gedecideerd en nogal excentriek. 'Hoe het met me gaat? Prima! Het is zoals ze zeggen: 'What doesn't kill you, only makes you stronger.''


    Toen je 'Signs' maakte, moest alle controverse nog losbarsten. Waarom heb je nadien besloten om te stoppen met acteren?
    Mel Gibson: Omdat het routine geworden was en ik meer zin had om te produceren en te regisseren. Ik wist niet of het tijdelijk of definitief zou zijn, aangezien ik vroeger ook al eens rustpauzes van een jaar had ingelast. Vandaar dat ik mijn afscheid nooit officieel heb aangekondigd. Niet om dan een paar jaar later te moeten zeggen: 'Sorry, jongens. Ik heb me bedacht.' Ik ben Barbra Streisand niet. Die is ondertussen al tien jaar aan haar ultieme en definitieve afscheidstoer bezig.


    Waarom keer je nu terug met 'Edge of Darkness'?
    Mel Gibson: Het kriebelde weer. Tijdens mijn afwezigheid heb ik wel eens gedacht: waarom leid ik niet gewoon een rustig leventje op Fiji? (Gibson bezit er een privé-eiland bezit) Acteren is nu eenmaal altijd mijn grote passie geweest. Bovendien was ik een fan van de BBC-serie indertijd. Bill Monahan ( de scenarist van 'Kingdom of Heaven', 'The Departed' en 'Body of Lies) heeft de serie echt in een actueel jasje gestoken. Toen ik het script las, wist ik dat we een spannende en dramatische film konden maken die ook iets zegt over het huidige politieke klimaat. Het gaat over nucleaire wapens, de intriges van de overheid en bedrijven die over lijken gaan om winst te maken. Met de huidige politieke, economische en ecologische crisis leek zo'n film me heel erg relevant.

    ©Warner Bros. Pictures

    Was je het acteren niet verleerd?
    Mel Gibson: Ik moest mijn roestige bouten smeren, zeker voor de actiescènes. Maar al bij al ging het verbazend vlot. Acteren is als zwemmen: je verleert het niet en techniek is belangrijker dan kracht.


    Ben je veranderd als acteur?
    Mel Gibson: (Droog) Ik heb meer rimpels en minder haar.


    Had je op de set niet de neiging om mee te regisseren?
    Mel Gibson: Ik had mijn inbreng, maar Martin was wel onze kapitein aan boord. Films maken doe je samen. De acteurs, de cameraman en de producent dragen allemaal hun steentje bij, maar de regisseur hakt de knopen door. Vergelijk het met koken. De regisseur is de chef en een acteur is een ei, een van zijn ingrediënten. Briljant gevonden, niet?  Oink, oink, oink. (Grinnikt).


    Geweldig. Net als in 'Mad Max', 'Ransom', 'The Patriot' en zoveel andere films speel je een vader die een geliefde verliest en op wraak zint. Blijkbaar draag je veel woede in je.
    Mel Gibson: Hell, yes! Maar wie niet? Moeder Teresa misschien. Als ik zelf een kind zou verliezen - toch de ultieme angst van elke ouder - zou ik mezelf wellicht net zo gedragen als Craven, wat niet betekent dat wraak de juiste oplossing is.

    ©Warner Bros. Pictures


    Craven overleeft op routine. Heb je zelf bepaalde rituelen om je door de moeilijke momenten heen te helpen?
    Mel Gibson: Naar verluidt dronk Gandhi elke morgen zijn eigen pis. Fluit uit de broek en zuipen maar. Gekke kerel, die Momar. Of was het Mahatma? Ik daarentegen houd het bij cappuccino.


    Craven leeft voor zijn dochter, maar voelt zich mislukt als vader. Wat voor een vader ben jij?
    Mel Gibson: (Gespeeld kwaad) A bááááád one. Ik stuur mijn kinderen zonder eten naar bed. Neen, maar een goede vader zijn is moeilijk. Het voordeel van veel kinderen hebben, is echter dat je kunt oefenen met de eerste. Tegen de vierde heb je de stiel eindelijk een beetje onder de knie. Het is ook anders met dochters dan met zonen. Meisjes zijn gemakkelijker als ze jonger en moeilijker als ze ouder zijn. Jongens zijn precies omgekeerd;


    Had je zelf een goede relatie met je vader?
    Mel Gibson: Toch wel. Hij was slim en heeft me enorm veel geleerd, praktische dingen vooral. Hij was ook streng en gedisciplineerd. Maar in de goede zin. Je kon hem drie keer negeren voor hij zich kwaad maakte, maar dan wist je ook dat je het verdiend had. Ik herken veel van hem in mezelf, ook zijn slechte kantjes. Maar kunnen we het over wat anders hebben? Schrijf maar gewoon dat ik de slechtste vader ter wereld ben. Zo goed?

    ©Warner Bros. Pictures

    In een recent interview zei je dat je excessieve karakter je grootste minpunt is. Wat bedoel je daarmee?
    Mel Gibson: Ik heb mezelf net een beroerde vader genoemd, dat is behoorlijk excessief. Verder weet ik niet meer wat ik daarmee bedoelde. Tenzij het ging over mijn sigarettenconsumptie. Ik was een verstokte roker vroeger. Maar ik heb goed nieuws: morgen ben ik precies vier weken gestopt. Yep, ik tel nog steeds de dagen. (Grijnst).
     

    Dat je vroeger ook problemen had met alcohol is bekend. Heb je nu geen verslavingen meer?
    Mel Gibson: Cappuccino is momenteel mijn enige verslaving. En tv-jingles. Ik kan het niet helpen. Telkens als ik alleen ben, begin ik tv-jingles te zingen. En neen, ik ga hier nu niet doen alsof ik alleen ben. Zo'n goede acteur ben ik nu ook weer niet. (Lacht)


    Je hebt veel meegemaakt de voorbije jaren. Ben je nu gelukkiger dan vroeger?
    Mel Gibson: Zeker. Nu ben ik supergelukkig. Gisteren was ik daarentegen heel slechtgezind. (Schatert en begint lelijk te hoesten) Sorry als je straks mijn verkoudheid overneemt. Het is mijn subtiele manier om wraak te nemen op de journalisten.

    ©Warner Bros. Pictures


    Wat betekent geluk voor jou?
    Mel Gibson: In het Frans betekent 'a-pe-nis'(spreekt het woord 'happiness' uit met een 'Allo 'Allo'-accent) in elk geval iets helemaal anders dan 'geluk'. Sorry. Slechte grap. It just came at the sperm of the moment. (Doet alsof hij masturbeert) In the wrist of the action. Oeps. Weer fout.


    Euhm... Juist. Denk je wel eens aan hertrouwen?
    Mel Gibson: Zeker. En ik denk ook wel eens aan wakker worden in een bad van koud zweet. (Grijnst)


    Terug naar de film dan maar. Die wijst onder meer op de gevaren van nucleaire energie. Begin jaren 90 weigerde je al een Frans erelint uit protest tegen hun nucleaire proeven in de Stille Zuidzee. Een belangrijk thema?
    Mel
    Gibson: Klopt. Mensen zitten tegenwoordig maar te zeuren over dat gat in de ozonlaag en o wee als een meisje te veel haarlak gebruikt. Nucleaire wapens testen en nucleair afval dumpen blijkt echter geen enkel probleem.


    Ik wist niet dat je een groene jongen was.
    Mel Gibson: Ik ben geen ecokrijger. Ik vind gewoon dat je zorg moet dragen voor Moeder Natuur. Sinds ik gestopt ben met roken, ben ik trouwens nog groener geworden. Vroeger kleurde mijn slijm bruin. Nu groen. (Lacht)

    ©Warner Bros. Pictures


    Je hebt ook geïnvesteerd in natuurparken in Mexico waar je 'Apocalypto' hebt gedraaid, niet?
    Mel Gibson: (Knikt) En ik heb een paar jaar geleden geld gestopt in een bedrijf in Kuala Lumpur dat een nieuwe methode heeft ontwikkeld om rubber te recycleren. Volgens de VN zijn banden de grootste bedreiging voor het milieu. Je raakt er niet meer van af. Men probeert ze wel in cement te draaien of op te fikken, maar het enige wat die fuckers doen, is zich ophopen en ziektes verspreiden. Je hebt ook zeven olievaten nodig om één enkele band te fabriceren. Waanzin gewoon. Dat Bono daar eens over zingt.


    Binnen enkele maanden ben je te zien naast Jodie Foster in haar nieuwe zwarte komedie 'The Beaver'. En je volgende project als regisseur wordt een Vikingfilm met Leonardo DiCaprio. Kun je daar al iets over vertellen?
    Mel Gibson:
    Bill Monahan zal het script schrijven en loopt nu al verkleed als een Visigoot op een of andere fjord rond. Het moet de ultieme Vikingfilm worden: niet zo'n fake Hollywood-gedoe, maar een spirituele actiefilm in het Oudnoors die je doet beven van angst. Je moet voelen hoe het moet zijn geweest om die woestelingen plots voor je deur te hebben. Ik mik als vanouds op de drie 'E's: 'To Entertain. To Educate. To Elevate.' De prent is trouwens een jongensdroom van mij. Toen ik zestien was, moest ik een scriptie maken over de roots van de Engelse taal. Toen ik daarvoor een boek las over het Oudnoors en de Vikingen dacht ik: 'Hierover moet eens een goede authentieke film worden gemaakt.' En dat idee is al die jaren door mijn hoofd blijven spoken.


    Dat belooft. Slotvraag: Wat is je levensmotto?
    Mel Gibson:
    (Cynisch) Don't get caught. Leef elke dag alsof het je laatste is. Shit a lot and cry. Denk daar maar eens over na. (Lacht).


    Edge of Darkness speelt sinds 17 februari 2010 in de Kinepolis-bioscopen.


    Regie: Martin Campbell
    Cast:   Mel Gibson, Ray Winstone,
    Duur:   126 minuten
    Genre:  Thriller, drama













    25-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scorsese scoort opnieuw met horrorthriller 'Shutter Island'.
    Oscarwinnaar Martin Scorsese heeft met zijn nieuwste prent, de horrorthriller 'Shutter Island', de Amerikaanse box office veroverd.
    Zijn film over mysterieuze gebeurtenissen op een gevangeniseiland voor psychisch gestoorde misdadigers, bracht het voorbije weekeinde naar voorlopige cijfers 40,2 miljoen dollar in de kassa in de VS en Canada.
    Daarmee overtreft de meester uit New York zichzelf: zijn beste première ooit was met 'The Departed', dat in zijn openingsweekeinde in 2006 net geen 27 miljoen dollar opleverde.



    Ook bij hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio kon champagne ontkurkt worden. Zijn beste debuutweekend tot dusver was de Spielbergkomedie 'Catch Me If You Can', die in 2002 zijn bioscoopcarrière startte met een saldo van 30 miljoen.

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die Hard 5' komt er in 2011.
    Volgend jaar wordt een vijfde 'Die Hard' opgenomen, de filmreeks met Bruce Willis in de hoofdrol die in 1988 startte. Dat bevestigde Willis. De 54-jarige wil dat Len Wiseman, die in 2007 'Live Free or Die Hard' regisseerde, ook de vijfde film regisseert.

    ©20th Century Fox

    Willis voegde er aan toe dat zijn favoriete films de films zijn die mensen grappig vinden. "Ik vind het niets bijzonders dat ik in zoveel films heb gespeeld. Het is allemaal een illusie, allemaal bullshit. Het is een leuke job, daar niet van, maar al wat er bij komt kijken, kan me gestolen worden. Mensen laten lachen, dat is waar het om draait". Bruce speelt momenteel dan ook in de komedie 'Cop Out', naast Adam Brody. 

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matt Damon speelt broer John F. Kennedy.
    De Amerikaanse acteur Matt Damon kruipt voor een biografische film in de huid van Robert F. Kennedy, de Amerikaanse burgerrechtenactivist en broer van president John F. Kennedy.
    De film is gebaseerd op de biografie van Evan Thomas, 'Robert Kennedy: His Life'. Robert F. Kennedy werd in 1968 vermoord.

    Matt Damon

    Volgens de website Deadline Hollywood zal de film de transformatie van RFK, van de jongere broer in de schaduw van president John F. Kennedy tot een sterke nationale leider, in de verf zetten. Het script wordt geschreven door Steven Knight, de regie zal in handen zijn van Gary Ross(regisseur van oa. Seabiscuit en Pleasantville).

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.John Travolta klimt met nieuwe actiethriller uit diep dal na dood van zoon Jett (16).

    Ruim dertig jaar na de danskaskrakers 'Saturday night fever' en 'Grease' bewijst John Travolta in zijn nieuwe film dat hij nog lang niet oud en versleten is. 'Ook zonder haar vinden mensen mij aantrekkelijk. Dat was een openbaring.'


    ©Lion's Gate

    Het zal voor de fans wellicht even slikken zijn om John Travolta (56) in de actiethriller From Paris with love aan het werk te zien als de vuilbekkende, onconventionele undercoveragent-met-kale-knikker Charlie Wax. Die wordt door de FBI naar Parijs gestuurd om een louche drugszaak op te lossen en neemt daar groentje James Reese (vertolkt door Jonathan Rhys-Meyers) onder zijn hoede. De twee moeten ook een terroristische groep ontmantelen die een zelfmoordaanslag op de Amerikaanse ambassade plant.

    De opnames werden afgerond in de herfst van 2008, enkele maanden voor het noodlot toesloeg in het gezin Travolta: tijdens een vakantie op de Bahamas vond de acteur zijn zestienjarige zoon Jett dood terug in de badkamer nadat die een beroerte had gekregen.

    De filmmaatschappij stuurde vóór dit interview tot drie keer toe een mail met het dwingende verzoek absoluut geen vragen over dit drama te stellen. 'Meneer Travolta is zo professioneel om naar Parijs te komen om de film te promoten, maar hij is nog lang niet over de tragedie heen en zal daar wellicht ook nooit overheen komen', luidt het. 'Wie toch vragen daarover stelt, moet weten dat het interview meteen stopgezet zal worden.'

    Toch ziet Travolta er niet als een gebroken man uit als hij breed lachend de hotelsuite in het chique Meurice-hotel binnenstapt. Stevige handdruk, staalblauwe ogen in een bijna rimpelloos gezicht. Hij ziet er minder geblokt uit dan enkele jaren geleden en zeker niet zo zwaarlijvig als op de foto's die enkele maanden na de dood van zijn zoon de wereld rondgingen met de boodschap dat de acteur zich overmand door verdriet helemaal liet gaan.



    U heeft weer haar!
    John Travolta: (lacht) 'Ja, haar groeit gelukkig terug. Maar ik vond kaal zijn best aangenaam. Ik heb me net zoals veel andere mannen altijd veel zorgen gemaakt over mijn haar. Dan besef je plots dat mensen je even aantrekkelijk vinden zonder, zeker als je een mooie gladde schedel hebt als ik.Dat was een openbaring voor mij. Ik voelde me'

    ©Lion's Gate

    Bevrijd?
    John Travolta
    : 'Bevrijd, ja, dat is het juiste woord. Maar om eerlijk te zijn: nadat je voor de tiende keer je kop kaalgeschoren hebt, begint dat ook lichtjes tegen te steken. Het is zo veel werk!'


    Dit is een erg fysieke rol met veel gevaarlijke stunts. Wou u iets bewijzen aan het publiek, of aan uzelf?
    John Travolta
    : 'Ik wou vooral bewijzen aan Luc (Besson, de producent) en Pierre (Morel, de regisseur) dat ik die stunts aankon. Toen ik het scenario voor het eerst las, dacht ik dat ze dat onmogelijk van mij konden verwachten, op mijn leeftijd. Maar ze verwachtten het wél, ook al stonden er voor de gevaarlijkste scènes ook stuntmannen paraat. En het was echt dolle pret om met twee pistolen tegelijk te staan zwaaien. Ik heb ervan genoten om hen te tonen dat ik best nog tot heel wat in staat ben. Ook voor mezelf was dat een overwinning. Ik heb nooit eerder een film gedraaid met zoveel actiescènes.'

    ©Lion's Gate

    Nooit gewond geraakt?
    John Travolta:
    'Geen enkele keer. Ik was dan ook goed voorbereid. Mijn tegenspeler Jonathan is erg atletisch. Die traint zijn lichaam vanzelf elke dag. Ik moet extra gemotiveerd worden. Deze film was zeker een uitdaging, dus huurde ik een privétrainer in en zat ik elke dag in de gym.'


    Voor uw rollen in 'Saturday night fever', 'Staying alive' en 'Grease' moest u destijds ook in vorm zijn.

    John Travolta: 'Precies. Dansen of vechten in een film, zoveel verschil is er niet. In beide gevallen komt er een precieze choreografie bij kijken. Zo'n scène speel je volgens nummers. Eén, twee, drie: draai je om. Vier: sla ze in de maag. Vijf: wring hun arm om. Ritme is erg belangrijk in zo'n scène, anders vallen er gewonden.'


    U vond het zichtbaar leuk om Charlie Wax te spelen.
    John Travolta: 'Ja, het is een heerlijk personage. Hij zit al zolang in het vak en hij is een kei in wat hij doet, dus kan hij zich veroorloven de eikel uit te hangen. Hij heeft een attitude van: been there, done that. Maar hij is geen slechte kerel. Ruwe bolster, blanke pit. Ik ken veel echte undercoveragenten, en daar zitten kerels tussen die nog een stuk straffer zijn dan Charlie Wax. In welke gevaarlijke situaties die allemaal terechtkomen zonder een krimp te geven, onvoorstelbaar.'

    ©Lion's Gate

    U bent vorige maand met uw privévliegtuig nog naar Haïti gevlogen na de aardbeving. Waarom wou u dat per se doen?
    John Travolta: 'Toen ik op tv die vreselijke beelden zag, dacht ik: ik ben maar twee uurtjes van Haïti en ik heb een Boeing 707, dus waarom ga ik zelf niet naar ginder om te helpen? 'Dus liet ik via de Scientologykerk (Travolta is net als Tom Cruise een van de uithangborden van de omstreden Scientologykerk die door sommigen als een gevaarlijke sekte wordt aangezien) ziekenhuizen in Florida contacteren. In een mum van tijd had ik zeven ton hulpmiddelen en 22 dokters bij elkaar die ik rechtstreeks bij de mensen bracht. Zonder enige bureaucratie hebben we daardoor honderden levens kunnen redden.'


    Wordt u nostalgisch als u nog eens uw eerste films bekijkt?
    John Travolta: 'Absoluut. Ik kijk wel eens mee als mijn dochter van negen haar vriendinnen uitgenodigd heeft om naar Grease te kijken. Ella glimt dan van trots als ze haar papa ziet. Ze zegt nooit: hé, was jij dat? Het is niet dat ik intussen totaal onherkenbaar ben. Eigenlijk ben ik in al die jaren niet zo vreselijk veel veranderd.'

    From Paris With Love

    From Paris with Love speelt vanaf 24 februari 2010 iin de Kinepolis-bioscopen.

    Regie:  Pierre Morel
    Cast:   Jonathan Rhys Meyers, John Travolta
    Genre: Actie
    Duur:   93 minuten





    23-02-2010 om 00:00 geschreven door Patje007


    21-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto van de week: Penélope Cruz .

    Penélope Cruz in 'Nine', waar ze een oscarnominatie voor beste vrouwelijke
    bijrol aan overhield.

    21-02-2010 om 17:35 geschreven door Patje007


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Omstreden Polanski krijgt Zilveren Beer voor beste regisseur.
    Op het Filmfestival van Berlijn heeft de omstreden regisseur Roman Polanski de Zilveren Beer voor beste regisseur gewonnen. Hij kreeg de prijs voor zijn film 'The ghost writer'.



    De regisseur werkte de nieuwe film af toen hij achter de tralies zat. In september 2009 werd Roman Polanski aangehouden onder Amerikaans aanhoudingsbevel voor de aanranding van een 13-jarig meisje. Momenteel staat hij onder huisarrest.

    Daarom kwam niet Polanski zelf, maar de producer van 'The ghost writer' de prijs afhalen. De twee hoofdrolspelers Ewan McGregor en Pierce Brosnan tekenden ook niet present in Berlijn.

    De Gouden Beer voor beste film ging naar de Turkse film 'Honey' van Semih Kaplanoglu.

    Regisseur Semih Kaplanoglu koestert zijn Gouden Beer.

    21-02-2010 om 17:30 geschreven door Patje007


    20-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dossier 'Shutter Island': deel 3: Ben Kingsley over de nieuwe van Martin Scorsese.
    Hij hoopte al twintig jaar op een telefoontje van Martin Scorsese, dus hapte Ben Kingsley meteen toe voor 'Shutter Island'. Vooral omdat hij een psychiater mocht spelen. 'Ik denk dat de meeste acteurs gefascineerd zijn door mensen die de grip verliezen.'
    Detective Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) en zijn nieuwe assistent onderzoeken de verdwijning van een patiënte uit een psychiatrische inrichting -een onbegrijpelijke verdwijning-, want de streng beveiligde instelling staat op een kale rots in de woeste zee.

    De directeur van de inrichting, Dr. John Cawley (Ben Kingsley), biedt hen alle hulp. Maar hoe oprecht hij ook is, er worden meteen vraagtekens achter zijn naam gezet. En met een Duitse arts (Max von Sydow) in zijn staf is hij zo kort na de Tweede Wereldoorlog helemaal verdacht bij Daniels, die een trauma uit de oorlog meedraagt.

    Leonardo DiCaprio and Ben Kingsley - "Shutter Island" (2010)

    Shutter Island, de nieuwe film van Martin Scorsese, zet je voortdurend op het verkeerde been, maar Ben Kingsley, die thee schenkt voor de journalisten die hij in Londen ontvangt, is als een beminnelijke, theatrale oom.

    Kingsley leerde Scorsese kennen tijdens een Britse culturele week, in de jaren tachtig in Washington DC. 'Ik was er met Richard Attenborough om de Britse film te vertegenwoordigen. Marty is gek op Britse film en heeft ook veel van onze verloren schatten gerestaureerd, vooral Pressburger (de regisseur van De rode schoenen week uit van Oostenrijk-Hongarije naar Engeland) Hij gaf een privéfilmvertoning, met commentaar, en Dickie en ik zaten met open mond te luisteren, als schooljongetjes.'

    Toen Scorsese hem belde, hapte Kingsley meteen toe, vooral omdat hij een psychiater mocht spelen. 'Grote werken uit de kunst gaan niet zelden over mentale ontreddering: De schreeuw van Edvard Munch, sommige schilderijen van Brueghel, sommige composities van Mahler en Sjostakovitsj. Ik denk dat Marty, zoals veel creatieve mensen, gefascineerd is door de desintegratie en integratie van de menselijke geest: vernietiging en creatie horen nu eenmaal samen. Ik denk dat de meeste acteurs er ook door gefascineerd zijn. King Lear, Hamlet: het gaat er niet zozeer om een goede of een slechte te spelen, maar om iemand die de grip verliest, of net weer vat krijgt op de zaken.'

    'Het publiek houdt niet noodzakelijk van desintegratie: het ziet liever de positieve kant - dat heet een feelgoodfilm. Maar dat is eigenlijk vals spelen. Niemand leidt een feelgoodleven, het zure hoort erbij. Na een feelgoodfilm ben je misschien even opgelucht, maar hij blijft nooit zo lang nazinderen als een grote tragedie.'

    Director Martin Scorsese with actors Ben Kingsley, Leonardo DiCaprio and Mark Ruffalo on the set of "Shutter Island" (2010)
    Martin Scorsese, Ben Kingsley, Leonarde DiCaprio en Mark Ruffalo op de set van Shutter Island


    A clockwork orange, One flew over the cuckoo's nest: de lijst filmpsychiaters is lang -misschien omdat psychiaters ook geobsedeerd zijn door die hersenen die falen of weer gaan functioneren?

    Kingsley kijkt een journalist even doordringend aan, veert recht en grijpt zijn hand. 'Ik kan uw vraag alleen maar beantwoorden met: mijn vader, een dokter, had twee zonen. Een van zijn zonen werd psychiater, de andere acteur.' En praten die artsen en acteurs bij het kerstdiner over de menselijke geest? 'Nee. We kunnen het niet met elkaar vinden, we communiceren totaal anders. Publiceer dat gerust als u wilt, maar wees aardig voor mijn broer.'

    'Is het trouwens niet fascinerend dat we allebei willen genezen? Al denk ik dat het genezen van een patiënt, voor een psychiater, meer heeft te maken met de maakbaarheid van de mens. Mijn soort genezen is: ik vertel een verhaal en doe ermee wat ik voel dat ik moet doen.' 

    Kingsley heeft in Shutter Island geen Amerikaans accent, zoals gebruikelijk is in dit soort films. 'Ik spreek tegenwoordig liever met mijn eigen stem. Accenten doe ik te gemakkelijk, het lijkt wel een masker dat ik opzet. Voor kolonel Behrani, de Perzische immigrant uit House of sand and fog, moest ik natuurlijk een accent hebben. Maar voor sommige rollen is het fijn als ik me niet verberg achter een accent en me ten volle geef. In Shutter Island moest de camera Ben kunnen filmen, in mijn eigen kleren, als het ware. Ik geef me tegenwoordig liever bloot

    Leonardo DiCaprio and Michelle Williams - "Shutter Island" (2010)

    Kingsley wil al een poos een film maken over Shah Jehan, die de Taj Mahal liet bouwen. Het scenario is klaar en hij heeft ook een regisseur gevonden, maar hij zegt niet wie. Het hoeft geen bekende naam als Scorsese te zijn: Kingsley werkt vaak met jonge cineasten, zoals Jonathan Glazer van Sexy beast. 'Goede regisseurs zijn goede regisseurs, of het hun eerste of vijftigste film is. Je haalt ze eruit. Maar creatieve mensen hun eerste stappen zien nemen, is altijd fascinerend. En hun zelfvertrouwen een duwtje kunnen geven door iets neer te zetten zoals het in hun hoofd zit, dat is… heel fijn.'






    20-02-2010 om 15:04 geschreven door Patje007


    19-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dossier 'Shutter Island': deel 2.
    Na The departed uit 2006, schittert Leonardo DiCaprio nu ook in Martin Scorsese's nieuwste psychothriller. Shutter Island, naar de succesroman van Dennis Lehane, dompelt de kijker onder in de benauwende atmosfeer van een tot psychiatrische instelling getransformeerd eiland met maximum security regime. De mysterieuze verdwijning van een van de patiëntes brengt twee marshalls ter plaatse, die meteen op een muur van wantrouwen botsen...

    Mark Ruffalo and Leonardo DiCaprio - "Shutter Island" (2010)

    De première van Gangs of New York, de eerste samenwerking tussen Scorsese en DiCaprio, werd destijds uitgesteld wegens de aanslagen van 9/11. Deze keer strooide de economische crisis in Hollywood roet in het eten. Paramount schoof de releasedatum van de film noodgedwongen vooruit, waardoor de filmploeg van de weeromstuit uit de Oscar-race viel en minstens naast een paar, in de sterren geschreven, beeldjes greep. Want Shutter Island is een grote Scorsese, die de nagelbijtende suspense van Lehanes roman even subtiel als groots weet neer te zetten. Hollywood blijkt het overigens uitstekend te kunnen vinden met het werk van Lehane, zie maar het grote succes bij publiek en critici van Clint Eastwood's Mystic River en recenter Gone baby gone van Ben Affleck.

    Het verhaal speelt zich af in 1954. Het kleine Shutter Island voor de kust van Boston herbergt een instelling voor psychisch zieke misdadigers. De zonderlinge hoofdarts John Cawley, Ben Kingsley, doet een beroep op het rechercheursduo Daniels en Aule - respectievelijk rollen van Leonardo DiCaprio en Mark Ruffalo - om een onrustwekkende verdwijning uit te spitten: patiënte Rachel Solando, gespeeld door Emily Mortimer, is spoorloos. Shutter Island is een thriller die de signatuur van de grootmeester draagt; Scorsese's regie stuurt van in het begin aan op psychologische hoogspanning en trekt die door tot aan de bloedstollende ontknoping. 


    19-02-2010 om 18:11 geschreven door Patje007




    Foto

            ACTEURS/
         ACTRICES

    Foto

  • Andy Garcia

    Foto

  • Charlize Theron

    Foto

  • Robert De Niro

    Foto

  • Sharon Stone

    Foto

  • Al Pacino

    Foto

  • Julia Roberts

    Foto

  • Johnny Depp

    Foto

  • Sandra Bullock

    Foto

  • Christian Bale

    Foto

  • Gwyneth Paltrow

    Foto

  • Denzel Washington

    Foto

  • Nicole Kidman

    Foto

  • Jack Nicholson

    Foto

  • Halle Berry

    Foto

  • Tom Cruise

    Foto

  • Ashley Judd

    Foto

  • Nicolas Cage

    Foto

  • Michelle Pfeiffer

    Foto

  • Michael Douglas

    Foto

  • Meryl Streep

    Foto

  • Tom Hanks

    Foto

  • Angelina Jolie

    Foto

  • Matt Damon

    Foto

  • Jodie Foster

    Foto

  • Daniel Day-Lewis

    Foto

  • Kim Basinger

    Foto

  • Edward Norton

    Foto

  • Renée Zellweger

    Foto

  • Ed Harris

    Foto

  • Helen Hunt

    Foto

  • Russell Crowe

    Foto

  • Cameron Diaz

    Foto

  • John Travolta

    Foto

  • Cate Blanchett

    Foto

  • Mel Gibson

    Foto

  • Demi Moore

    Foto

  • Brad Pitt

    Foto

  • Natalie Portman

    Foto

  • Clint Eastwood

    Foto

  • Scarlett Johansson

    Foto

  • James Franco

    Foto

  • Eva Mendes

    Foto

  • George Clooney

    Foto

  • Keira Knightley

    Foto

  • Richard Gere

    Foto

  • Rebecca Romijn

    Foto

  • Mark Wahlberg

    Foto

  • Diane Lane

    Foto

  • Colin Farrell

    Foto

  • Hilary Swank

    Foto

  • Leonardo DiCaprio

    Foto

  • Jessica Alba

    Foto

  • Gene Hackman

    Foto

  • Megan Fox

    Foto

  • Bruce Willis

    Foto

  • Jennifer Connelly

    Foto

  • Samuel L. Jackson

    Foto

  • Reese Witherspoon

    Foto

  • Will Smith

    Foto

  • Jennifer Garner

    Foto

  • Pierce Brosnan

    Foto

  • Naomi Watts

    Foto

  • Sean Penn

    Foto

  • Famke Janssen

    Foto

  • Harrison Ford

    Foto

  • Uma Thurman

    Foto

  • Kevin Bacon

    Foto

  • Julianne Moore

    Foto

  • James Woods

    Foto

  • Catherine Zeta-Jones

    Foto

  • Jason Statham

    Foto

  • Kate Winslet

    Foto

  • Alec Baldwin

    Foto

  • Penélope Cruz

    Foto

  • Hugh Jackman

    Foto

  • Kate Beckinsale

    Foto

  • Paul Newman

    Foto

  • Madeleine Stowe

    Foto

  • Jude Law

    Foto

  • Jennifer Lopez

    Foto

  • Marlon Brando

    Foto


    Foto

  • Orlando Bloom

    Foto

  • Salma Hayek

    Foto

  • Sean Connery

    Foto

  • Denise Richards

    Foto

  • Clive Owen

    Foto

  • Vera Farmiga

    Foto

  • Keanu Reeves

    Foto

  • Carrie-Anne Moss

    Foto

  • Matt Dillon

    Foto

  • Liv Tyler

    Foto

  • Joaquin Phoenix

    Foto

  • Rebecca De Mornay

    Foto

  • Michael Madsen

    Foto

  • Rachel Weisz

    Foto

  • John Voight

    Foto

  • Sienna Miller

    Foto

  • Sylvester Stallone

    Foto

  • Jessica Biel

    Foto

  • John Malkovich

    Foto

  • Milla Jovovich

    Foto

  • Kevin Costner

    Foto

  • Anne Hathaway

    Foto

  • Ray Liotta

    Foto

  • Diane Kruger

    Foto

  • Paul Walker

    Foto

  • Alicia Silverstone

    Foto

  • Anthony Hopkins

    Foto

  • Neve Campbell

    Foto

  • Tim Robbins

    Foto

  • Kirsten Dunst

    Foto

  • Guy Pearce

    Foto

  • Monica Bellucci

    Foto

  • Tommy Lee Jones

    Foto

  • Christina Ricci

    Foto

  • Lee Marvin

    Foto

  • Michelle Rodriguez

    Foto

  • Jamie Foxx

    Foto

  • Carice Van Houten

    Foto

  • Benicio Del Toro

    Foto

  • Elizabeth Banks

    Foto

  • Robert Duvall

    Foto

  • Helena Bonham Carter

    Foto

  • James McAvoy

    Foto

  • Juliette Lewis

    Foto

  • Liam Neeson

    Foto

  • Jennifer Jason Leigh

    Foto

  • Hugh Grant

    Foto

  • Sigourney Weaver

    Foto

  • Viggo Mortensen

    Foto

  • Kristin Scott Thomas

    Foto

  • Ben Kingsley

    Foto

  • Jennifer Aniston

    Foto

  • James Gandolfini

    Foto

  • Sophia Loren

    Foto

  • Mickey Rourke

    Foto

  • Winona Ryder

    Foto

  • Ben Affleck

    Foto

  • Tery Hatcher

    Foto

  • Daniel Craig

    Foto

  • Julia Ormond

    Foto

  • Chazz Palminteri

    Foto

  • Katie Holmes

    Foto

  • Steve Buscemi

    Foto

  • Kate Hudson

    Foto

  • John Cusack

    Foto

  • Jessica Lange

    Foto

  • Joe Pesci

    Foto

  • Mandy Moore

    Foto

  • Nick Nolte

    Foto

  • Kathleen Turner

    Foto

  • Jean Reno

    Foto

  • Robin Wright

    Foto

  • Morgan Freeman

    Foto

  • Rachel McAdams

    Foto

  • Woody Harrelson

    Foto

  • Susan Sarandon

    Foto

  • Forest Whitaker

    Foto

  • Carey Mulligan

    Foto

  • Kiefer Sutherland

    Foto

  • Meg Ryan

    Foto

  • Kevin Spacey

    Foto

  • Mila Kunis

    Foto

  • Billy Bob Thornton

    Foto

  • Andie MacDowell

    Foto

  • Donald Sutherland

    Foto

  • Ellen Barkin

    Foto

  • Harvey Keitel

    Foto

  • Emily Blunt

    Foto

  • Philip Seymour Hoffman

    Foto

  • Mary Elizabeth Mastrantonio

    Foto

  • Adam Sandler

    Foto

  • Frances McDormand

    Foto

  • Eric Bana

    Foto

  • Faye Dunaway

    Foto

  • Ewan McGregor

    Foto

  • Ali MacGraw

    Foto

  • Dustin Hoffman

    Foto

  • Olivia Wilde

    Foto

  • Sean Bean

    Foto

  • Amanda Seyfried

    Foto

  • Robert Redford

    Foto

  • Michelle Williams

    Foto

  • Cuba Gooding Jr.

    Foto

  • Rebecca Hall

    Foto

  • Jeff Bridges

    Foto

  • Zoe Saldana

    Foto

  • Gerard Butler

    Foto

  • Geena Davis

    Foto

  • Owen Wilson

    Foto

  • Maggie Gyllenhaal

    Foto

  • Sam Worthington

    Foto

  • Franka Potente

    Foto

  • Willem Dafoe

    Foto

  • Minnie Driver

    Foto

  • Edward G. Robinson

    Foto

  • Jamie Lee Curtis

    Foto

  • Sydney Poitier

    Foto

  • Maggie Q

    Foto

  • Dennis Hopper

    Foto

  • Michelle Monaghan

    Foto

  • Robin Williams

    Foto

  • Heather Graham

    Foto

  • James Dean

    Foto

  • Judi Dench

    Foto

  • Michael Caine

    Foto

  • Thandie Newton

    Foto

  • Robert Downey Jr.

    Foto

  • Patricia Arquette

    Foto

  • Michael Keaton

    Foto

  • Rosamund Pike

    Foto

  • Jim Carrey

    Foto

  • Sophia Bush

    Foto

  • Don Cheadle

    Foto

  • Gemma Arterton

    Foto

  • Javier Bardem

    Foto

  • Emma Thompson

    Foto

  • Arnold Schwarzenegger

    Foto

  • Evangeline Lilly

    Foto

  • Gregory Peck

    Foto

  • Marion Cotillard

    Foto

  • Omar Sharif

    Foto

  • Gong Li

    Foto

  • Matthew McConaughey

    Foto

  • Veerle Dobbelaere

    Foto

  • Wesley Snipes

    Foto

  • Elizabeth Taylor

    Foto

  • Liev Schreiber

    Foto

  • Melanie Griffith

    Foto

  • Antonio Banderas

    Foto

  • Antje De Boeck

    Foto

  • Kurt Russell

    Foto

  • Lucy Liu

    Foto

  • Val Kilmer

    Foto

  • Grace Kelly

    Foto

  • Tom Selleck

    Foto

  • Connie Nielsen

    Foto

  • Jet Li

    Foto

  • Ursula Andress

    Foto

  • Richard Burton

    Foto

  • Bridget Fonda

    Foto

  • Ben Stiller

    Foto

  • Amanda Peet

    Foto

  • Eric Roberts

    Foto

  • Freida Pinto

    Foto

  • Tom Sizemore

    Foto

  • Emma Stone

    Foto

  • Pete Postlethwaite

    Foto

  • Courteney Cox

    Foto

  • Adrien Brody

    Foto

  • Evan Rachel Wood

    Foto

  • James Caan

    Foto

  • Kelly Macdonald

    Foto

  • James Cromwell

    Foto

  • Laura Linney

    Foto

  • Humphrey Bogart

    Foto

  • Maria Bello

    Foto

  • Jonathan Rhys Meyers

    Foto

  • Marcia Gay Harden

    Foto

  • Josh Brolin

    Foto

  • Melissa George

    Foto

  • Gary Oldman

    Foto

  • Julia Stiles

    Foto

  • Kirk Douglas

    Foto

  • Michelle Yeoh

    Foto

  • Jeroen Krabbé

    Foto

  • Natalie Wood

    Foto

  • Jan Decleir

    Foto

  • Diane Keaton

    Foto

  • Warren Beatty

    Foto

  • Eva Green

    Foto

  • William H. Macy

    Foto

  • Juliette Binoche

    Foto

  • Vincent Cassel

    Foto

  • Blake Lively

    Foto

  • William Forsythe

    Foto

  • Ashley Greene

    Foto

  • Jeremy Irons

    Foto

  • Kim Novak

    Foto

  • Ryan Reynolds

    Foto

  • Tara Reid

    Foto

  • Casey Affleck

    Foto

  • Amy Adams

    Foto

  • Charles Bronson

    Foto

  • Kristen Bell

    Foto

  • Gary Cooper

    Foto

  • Kristanna Loken

    Foto

  • Dennis Quaid

    Foto

  • Marilyn Monroe

    Foto

  • Ken Watanabe

    Foto

  • Ingrid Bergman

    Foto

  • Ralph Fiennes

    Foto

  • Michelle Yeoh

    Foto

  • Robert Pattinson

    Foto

  • Kristen Stewart

    Foto

  • Colin Firth

    Foto

  • Kate Bosworth

    Foto

  • John C. Reilly

    Foto

  • Olga Kurylenko

    Foto

  • Dwayne Johnson

    Foto

  • Mary Elizabeth Winstead

    Foto

  • Freddie Prinze Jr.

    Foto

  • Lauren Bacall

    Foto

  • Josh Hartnett

    Foto

  • Vanessa Hudgens

    Foto

  • Ving Rhames

    Foto

  • Keri Russell

    Foto

  • Bill Pullman

    Foto

  • Greta Garbo

    Foto

  • Geoffrey Rush

    Foto

  • Rose McGowan

    Foto

  • Daniel Baldwin

    Foto

  • Vivien Leigh

    Foto

  • Christopher Lee

    Foto

  • Emma Watson

    Foto

  • Billy Chrystal

    Foto

  • Anjelica Huston

    Foto

  • Gary Sinise

    Foto

  • Brigitte Bardot

    Foto

  • Gabriel Byrne

    Foto

  • Rooney Mara

    Foto

  • Paul Bettany

    Foto

  • Anna Kendrick

    Foto

  • Danny De Vito

    Foto

  • Ava Gardner

    Foto

  • Christopher Walken

    Foto

  • Maggie Grace

    Foto

  • John Hurt

    Foto

  • Isabelle Adjani

    Foto

  • Koen De Bouw

    Foto

  • Kelly Brook

    Foto

  • Ashton Kutcher

    Foto

  • Bridget Moynahan

    Foto

  • Burt Reynolds

    Foto

  • Marisa Tomei

    Foto

  • Terrence Howard

    Foto

  • Anna Paquin

    Foto

  • Sam Elliott

    Foto

  • Elisabeth Shue

    Foto

  • Ray Winstone

    Foto

  • Noomi Rapace

    Foto

  • Chris Pine

    Foto

  • January Jones

    Foto

  • Chris Evans

    Foto

  • Jennifer Lawrence

    Foto

  • Channing Tatum

    Foto

  • Kate Mara

    Foto

  • Ryan Gosling

    Foto

  • Kelly Preston

    Foto

  • Bradley Cooper

    Foto

  • Alice Braga

    Foto

  • Paul Giamatti

    Foto

  • Amber Heard

    Foto

  • Aaron Eckhart

    Foto

  • Rose Byrne

    Foto

  • Vin Diesel

    Foto

  • Elsa Pataky

    Foto

  • Tobey Maguire

    Foto

  • Leelee Sobieski

    Foto

           REGISSEURS
    Foto

  • Martin Scorsese

    Foto

  • Francis Ford Coppola

    Foto

  • Alfred Hitchcock

    Foto

  • Michael Mann

    Foto

  • Steven Spielberg

    Foto

  • Ron Howard

    Foto

  • Wolfgang Petersen

    Foto

  • Sergio Leone

    Foto

  • Ridley Scott

    Foto

  • James Cameron

    Foto

  • Stanley Kubrick

    Foto


    Foto

  • Christopher Nolan

    Foto

  • Oliver Stone

    Foto

  • Peter Jackson

    Foto

  • Paul Verhoeven

    Foto

  • John Woo

    Foto

  • Orson Welles

    Foto

  • Jonathan Demme

    Foto

  • Spike Lee

    Foto

  • Joel Schumacher

    Foto

  • Brian De Palma

    Foto

  • Steven Soderbergh

    Foto

  • Paul Greengrass

    Foto

  • Tony Scott

    Foto

  • Sydney Pollack

    Foto

  • Tim Burton

    Foto

  • Paul Haggis

    Foto

  • John Frankenheimer

    Foto

  • Curtis Hanson

    Foto

  • Barry Levinson

    Foto

  • David Fincher

    Foto

  • Robert Zemeckis

    Foto

  • William Friedkin

    Foto

  • George Lucas

    Foto

  • Mike Nichols

    Foto

  • Quentin Tarantino

    Foto

  • John Schlesinger

    Foto

  • Bryan Singer

    Foto

  • Elia Kazan

    Foto

  • Sidney Lumet

    Foto

  • John Ford

    Foto

  • John Cassavetes

    Foto

  • Paul Thomas Anderson

    Foto

  • J.J. Abrams

    Foto

  • Gus Van Sant

    Foto

  • Frank Darabont

    Foto

  • John McTiernan

    Foto

  • Peter Weir

    Foto

  • John Huston

    Foto

  • David Lynch

    Foto

  • Darren Aronofsky

    Foto

  • Stephen Frears

    Foto

  • Edward Zwick

    Foto

  • Kathryn Bigelow

    Foto

  • Kevin Macdonald


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs