Rundskop, de eerste langspeelfilm van regisseur Michaël R. Roskam, heeft in zijn openingsweekend 62.000 bezoekers naar de bioscoop gelokt. Enkel Loft kon na het openingsweekend betere cijfers voorleggen
Rundskop speelt zich af in het milieu van de Limburgse veeteelt. De jonge vet- mester Jacky Vanmarsenille (Matthias Schoenaerts) wordt door een malafide veearts gevraagd om een deal te sluiten met een beruchte West-Vlaamse vlees- boer. De moord op een federale politieagent en een onverwachte confrontatie met een mysterieus geheim uit Vanmarsenilles verleden zetten een reeks gebeurtenissen in gang met verregaande gevolgen.
De film kreeg grote aandacht in de Vlaamse en Franstalige media en dat werpt vruchten af. "Ik ben enorm opgetogen over de grote toeloop die, eerlijk gezegd, enigszins buiten onze verwachtingen ligt", aldus producent Bart Van Langendock.
De film doet beter dan andere recente Vlaamse films als De Zaak Alzheimer (49.400 bezoekers), De Helaasheid der Dingen (40.000 bezoekers) en Frits & Freddy (57.400 bezoekers).
Volgende week komt de film ook in Wallonië in de zalen. Op 13 februari wordt "Rundskop" op het Filmfestival van Berlijn voorgesteld. Het is meer dan tien jaar geleden dat een Vlaamse film officieel werd geselecteerd voor de Berlinale.
07-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
Deel 2 van het interview met Matthias Schoenaerts n.a.v. de release van Rundskop.
Boenk erop is Rundskop van de naar het Brusselse uitgeweken Truienaar Michaël R. Roskam. Het is een barok, landelijk misdaaddrama geworden over de gefnuikte liefde en de genadeloosheid van het lot. De tragische figuren zijn Amerikanen, Russen noch Sicilianen maar Limburgse vetmesters, West-Vlaamse vleesbaronnen, malafide veeartsen en Waalse femmes fatales. Vooral de vertolking van Matthias Schoenaerts snoert de adem af.
Matthias Schoenaerts is een echte cinema-acteur. Hij heeft een magnetiserende présence en kan een rijk, intens innerlijk leven zichtbaar maken. Zo hoort u het eens van een ander, meer bepaald van Alex Stockman, die Schoenaerts de hoofdrol gaf in Pulsar, dewelke sinds 19 januari 2011 te zien is in de Kinepolis-bioscopen. Eerder blonk de 33-jarige acteur uit in Meisje, Any Way the Wind Blows, Linker- oever, Loft, My Queen Karo en de tv-serie De smaak van de Keyser. Een erg mooi lijstje, maar in dit interview gaat het vooral overRundskop. Zijn vertolking van de Limburgse vetmester Jacky Vanmarsenille is sensationeel. Schoenaerts stunt als menselijk rund.
Zullen we meteen een misverstand rechtzetten? Rundskop gaat meer over de hormonen in de mens dan de hormonen in ons rundvlees. Matthias Schoenaerts: Het verhaal speelt zich af in het universum van de hormonen- maffia maar het gaat duidelijk over de chemie die een mens maakt tot wie hij is. Over hormonen en gevoelens die ons alle kanten opsturen.
Was de fysieke transformatie belangrijker dan kennis van de psychologie van het personage? Matthias Schoenaerts: Tijdens het zoeken naar het personage ontsnap je nooit helemaal aan psychologie, maar ik probeerde wel daar zo veel mogelijk van weg te blijven. Bij Jacky past een dierlijk instinct. Hij reflecteert weinig over de dingen, hij baadt niet in zelfmedelijden, hij draagt zijn lot heel moedig. Daarom wou ik naar een dierlijke staat van zijn toegroeien. De fysieke voorbereiding was daarbij een enorme hulp. Die dierlijkheid zit sowieso in de mensen. Aan de basis zijn we dieren. Maar tot op zekere hoogte beheersen we die dierlijkheid. Van die zelfbeheersing wou ik af. Jacky probeert zich ook wel te beheersen maar hij verliest het gevecht tegen de chemie in zijn lijf, daar waar de meeste mensen het gevecht winnen.
Het is wel een beetje dubbel: als acteur probeer je bewust je zelfbeheersing te verliezen. Die zelfmanipulatie hoort nu eenmaal bij spelen. Maar je moet wel meester blijven van wat je doet. Je moet kunnen bijsturen. Een ongeleid projectiel kan op een set niets doen.
Je mag het een experiment noemen. Ik heb veel dingen ontdekt over mezelf, als mens en als speler. Ik had een beeld voor ogen en dat beeld vergde de constructie van een lichaam. Dus ben ik beginnen te bouwen.
De fameuze extra 27 kilo spiermassa die u kweekte. Hoe doe je dat en waarom? Matthias Schoenaerts: Dat lukt door niet na te denken en te doen wat moet gebeuren. Ik geloof Jerzy Grotowski, die zegt dat een fysieke toestand een bepaalde emotionaliteit in de hand werkt. Niet van binnen naar buiten werken zoals Constantin Stanislawski voorstelt, maar van buiten naar binnen. Vertrekken van een fysieke toestand om te komen tot een staat van zijn en een staat van denken. Zo heb ik het ook ervaren dankzij die doorgedreven fysieke voorbereiding. De verandering was er sneller dan ik dacht. Mijn moeder zag het nog voor ik het zelf doorhad.
Een kostuum hang je s avonds in de kast en je bent weer de oude. Extra spier- massa laat zich niet afwerpen na een zware opnamedag. Matthias Schoenaerts: Zo is dat. Ik ben heel diep gegaan. Na Pulsar heb ik niets meer aangenomen. Ik heb een volledig jaar naar Rundskop toegeleefd. Ik voelde dat ik die radicaliteit nodig had. Ik was op een punt gekomen waarop ik alles professioneel en artistiek in twijfel trok. Ik had behoefte om een soort manifest voor mezelf op te maken. Waar sta ik nu eigenlijk voor? Wat ben ik aan het doen? Dat manifest moest ik niet neer- schrijven maar spelen. Doen.
Wat als die ontzagwekkende overgave een maat voor niets blijkt omdat anderen hun werk niet goed doen? Matthias Schoenaerts: Dat is de kwetsbaarheid van een filmacteur. Je weet nooit wat het wordt. Elke film berust op een broos evenwicht. Maar ik had er vertrouwen in. Ik had al in een kortfilm van Michaël R. Roskam gespeeld en voelde onmiddellijk zijn talent voor cinema. Rundskop is geen tv-film maar cinema pur sang! Toen Michaël me over het project vertelde, voelde ik dat het iets uitzonderlijks kon worden. Je kunt onmogelijk om de grote, existentiële dimensie heen. Dat vraagt iets extreems.
Michaël heeft onmiddellijk aan mij gedacht. Op basis van het scenario lijkt het personage nochtans niets voor mij. Alleen al fysiek: ik ben vrij lang en slank. Dat hij niettemin aan mij dacht, getuigt van veel liefde. Michaël bewees meteen ook dat hij anders durft denken en wéét wat een acteur is. Op dat gebied schieten we in Vlaanderen vaak tekort. Casting directors en regisseurs bieden altijd rollen aan in het verlengde van wat je eerder deed. Ze willen typecasten en denken dat ik ben zoals het personage dat ik speel. Maar dat is niet zo. Ik ben een speler.
Rundskop zag ik als een geschenk. Ik moest daar iets tegenover stellen. Ik moest die liefde teruggeven. Ik ben zielsgelukkig met wat Michaël ervan gemaakt heeft.
Cast van Rundskop tijdens de persvoorstelling in Metropolis
Uw Jacky wil baas zijn over de natuur, grijpt naar elke middel om de runderen zo snel mogelijk dik te krijgen. Maar over zijn eigen leven heeft hij nauwelijks macht. Hij is een speelbal van het lot. Ervaart u het leven ook zo? Matthias Schoenaerts: Het leven zit vol onverwachte onoverkomelijkheden. De ene kan daar goed mee om, de andere is daar het slachtoffer van. Wel geloof ik in de mogelijk- heid om het lot wat naar je hand te zetten. Maar je bent niet verantwoordelijk voor wat op je pad komt, en dat kan wél een enorme impact hebben op je wezen en je denken. Dat de film niet oordeelt over de personages, vind ik een grote kracht. Niemand is goed of slecht. Dat past bij wat ik geloof: de mens is veel dingen tegelijk.
U draaide zelf het filmpje van uw personage in Pulsar. Hebt u eigenlijk genoeg aan acteren? Matthias Schoenaerts: Er zijn veel verhalen die nog verteld mogen en moeten worden. Ik wil vertellen. Acteren is ook vertellen maar ik voel wel de behoefte om dingen te maken: om te schrijven. Alleen besef ik de moeilijkheidsgraad en wil ik mezelf niet overschatten. Ik heb al een paar dingen geschreven maar ik laat ze rijpen. Dat heb ik ondertussen wel achter- haald: dingen hebben tijd nodig. Waarom hebben dingen tijd nodig? Veel tijd wil zeggen veel aandacht. Aandacht is liefde. Reflectie op reflectie op reflectie staat toe de dingen uit te puren, tot de kern te komen.
Maar vaak ontbreekt de tijd, zeker in België. Je kunt moeilijk leven van cinema. Je kunt niet voor elke film een jaar uittrekken. Dat zou een financiële catastrofe zijn. Die dwingende economische realiteit laat zich niet ontkennen. Maar dat neemt niet weg dat je altijd en overal kwaliteit moet voor ogen houden. De schoonheid hoog in het vaandel voeren. Ze verdedigen, ze proberen te creëren, ze proberen te delen. Om uiteindelijk alles weer los te laten. Want uiteindelijk is het ook maar film, maar theater. Het is wat het is. Het is iets, maar ook niet meer dan dat.
07-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
06-02-2011
Filmaffiche 'No Strings Attached'.
No Strings Attached speelt vanaf 9 februari 2011 in de Kinepolis- bioscopen.
Plot: Een jonge vrouw (Natalie Portman) en man (Ashton Kutcher) proberen hun relatie strikt fysiek te houden maar al snel merken ze dat dit niet zo makkelijk is...
Amerikaanse scenaristenbond bekroont 'Inception' en 'The social network'.
De films 'Inception' en 'The social network' werden zaterdagavond in Los Angeles door de Writers Guild of America (WGA) onderscheiden met respectievelijk een prijs voor het beste originele scenario en het beste bewerkt scenario. De awards kondigen vaak een overwinning aan op de Oscars die over drie weken, op 27 februari, worden uitgereikt.
'Inception', geschreven en geregisseerd door Christopher Nolan, is een psychologische thriller waarin Leonardo DiCaprio wegzinkt in het onderbewustzijn van personen om daar informatie te ontfutselen of herinneringen te implanteren. Het scenario van de film werd door de Amerikaanse vakbond van scenarioschrijvers verkozen boven 'Black Swan', 'The Fighter', 'The Kids Are All Right' en 'Please Give'.
Scène uit Inception
Aaron Sorkin, scenarist van 'The social network', werd onderscheiden voor het beste bewerkt scenario. Het scenario won van '127 Hours', 'I love you Phillip Morris', 'The Town' en 'True Grit'. De film vertelt de controversiële geboorte en explosieve groei van de sociale netwerksite Facebook en is een bewerking van het boek 'The Accidental Billionaires: The Founding Of Facebook, A Tale of Sex, Money, Genius, and Betrayal' van de Amerikaanse schrijver Ben Mezrich.
Aaron Sorkin en David Fincher op de set van The Social Net- work
De prijzen van de diverse beroepsverenigingen van de Amerikaanse cinema zijn betrouwbare indicatoren in de race naar de waardevolle Oscarbeeldjes. Veel acteurs, regisseurs, producenten en scenaristen hebben als lid van de Academy of Motion Pictures Arts and Sciences immers stemrecht voor de awards.
06-02-2011 om 11:28
geschreven door Patje007
05-02-2011
Special Maria Schneider n.a.v. overlijden.
Donderdagochtend is, zoals jullie op deze filmblog al konden lezen, Maria Schneider op 58-jarige overleden, dit aan een slepende ziekte.
De carrière van Maria Schneider, dochter van de Franse acteur Daniel Gelin, werd gelanceerd dankzij haar hoofdrol in 'Last Tango in Paris'(1972), de schandaalklassieker van Bernardo Bertolucci over een Amerikaanse weduwnaar (Marlon Brando) die een hitsige seksrelatie begint met een jong Frans meisje (Maria Schneider). Schneider was amper 19 toen zij aan Brando werd gekoppeld voor Bertolucci's film over passie, seksspelletjes en eenzaamheid, gelardeerd met naaktscènes.Tegenspeler Brando was toen 48.
De schandaalfilm over anonieme seks werd in verschillende landen gebannen. Brando en Bertolucci werden voor hun prestaties genomineerd voor een Oscar, Schneider verwierf internationale faam.
Het succes van de film leverde haar de volgende jaren rollen op in enkele andere art-housefilms, waaronderProfessione: Reporter van Michelangelo Antonioni (naast Jack Nicholson), La Dérobade (met Miou-Miou) en Merry-Go-Round van Jacques Rivette (met Warhol-icoon Joe Dallesandro).
In haar glorieperiode speelde zij ook in een Nederlandse film, naast Monique van de Ven en Renée Soutendijk in Een Vrouw als Eva.
Getrouw aan haar 'Tango'-imago verzonk Schneider gaandeweg in een door drugs en alcohol geregeerd leventje. Drugsproblemen waren er onder meer de oorzaak van dat Schneider volkomen verrassend de set voor Bertolucci's epos Novecento verliet. Pas in 1992 deed zij op het witte doek weer van zich spreken, in de aids-film Les Nuits fauves van Cyrille Collard.
Over Last Tango in Paris had Maria Schneider het volgende te zeggen:
Maria Schneider «In 1972 was ik negentien, ik was nog maagd, en ik wist totaal niet waar ik aan begon. Achteraf gezien was het gewoon pervers van Bertolucci om mij die rol te geven en mij te koppelen aan de oude Brando.
»En de filmwereld leert niet bij, hè: Hollywood blíjft maar jonge meisjes aan oudere acteurs koppelen. Nooit eens andersom! Het ergste is dat ze totaal geen rekening houden met de impact van zulke gratuite scènes op de levens van die meisjes.»
Hoezo?
Maria Schneider «De seksscènes in 'Last Tango' hebben mij voorgoed gebrandmerkt; alsof ik met de pest was besmet. Mensen op straat scholden me zomaar uit, of ze sloegen me in het gezicht. De paparazzi volgden me overal, mijn familie keerde me de rug toe, vrienden lieten me vallen. In een poging om mijn herinneringen aan de film uit te wissen, ben ik drugs beginnen te nemen, en toen is mijn tocht door de hel pas écht begonnen.
»Ik heb het allemaal meegemaakt: zenuwinzinkingen, cold turkeys, onmenselijke pijn, psychiatrische instellingen, zelfs dwangbuizen. In de liefde ben ik nooit gelukkig geweest; ik heb trouwens lang gedacht dat ik lesbisch was. Als ik er achteraf op terugkijk heeft Bertolucci, een manipulatieve klootzak van het zuiverste water, me gewoon gebruikt. Ik heb het hem nooit vergeven. Eén goede raad aan jonge meisjes: ga nooit uit de kleren voor oudere mannen die beweren dat het 'voor de kunst' is.»
U heeft sindsdien toch nog in enkele mooie films meegespeeld? Maria Schneider «Ja, maar laten we eerlijk zijn: echt geweldige rollen zaten daar niet tussen. En nu is het te laat: ik ben oud, vermoeid, en mijn gezicht staat vol rimpels. Ik heb nochtans keihard gevochten voor mijn carrière. Ik wou zó graag laten zien dat ik niet alleen borsten en een kont heb, maar ook een ziel. Het is niet gelukt.»
De Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci heeft gereageerd op het overlijden van Maria Schneider. Hij wenste dat hij zich nog had kunnen excuseren bij de actrice voor de expliciete seksscènes in "Last tango in Paris".
"Haar dood komt te vroeg. Ik had haar graag nog een tedere omhelzing gegeven en gezegd dat ik nog steeds aan haar gehecht ben, zoals in het begin. En ik had me graag op zijn minst één keer geëxcuseerd."
"Maria beschuldigde me ervan dat ik haar van haar jeugd beroofd had en pas vandaag vraag ik me af of daar geen waarheid in zat. Ze was te jong om de impact van het onverwachte en brutale succes van de film te weerstaan."
05-02-2011 om 15:42
geschreven door Patje007
04-02-2011
Dossier wereldsterren: deel 15: Interview met Forest Whitaker.
Na zijn Oscar-winnende optreden als de grote griezel in The Last King of Scotland, is het een aangename verrassing als blijkt dat Forest Whitaker in het echt een vriendelijke man is met een opmerkelijk zachtere stem. Een interview met de acteur ten tijde van Street Kings, een schitterende thriller uit 2008 met naast hem nog Keanu Reeves en Hugh Laurie(House M.D.) in de hoofd- rollen.
Knijp je hem nu sinds je film Street Kings voor de politie? Forest Whitaker: Ik maak me niet bezorgd over aangehouden worden door de LAPD. We hebben hier in LA inderdaad een aantal schandalen gehad met betrekking tot corruptie bij de politie dus het is niet helemaal uit de duim gezogen maar ze zijn nu wel bezig de boel op te ruimen. Een vriendin van mij is een bloedspetterspecialist en ik kan soms echt niet luisteren naar de verhalen die zij te vertellen heeft.
Hoe zie jij jouw personage in Street Kings? Forest Whitaker: Mijn personage Jack heeft een heel duidelijk idee van wat goed en slecht is. Hij bouwt een eigen koninkrijkje op, creëert zijn eigen familie en vervolgens wil hij de macht niet meer kwijt die hij daardoor heeft gekregen. Daardoor wordt hij corrumpeerbaar en dat leidt tot zijn teloorgang. Maar volgens mij heeft hij wel een erecode, ik kan hem wel begrijpen. We willen en zouden ook allemaal vechten voor basisbehoeftes zoals voedsel of onderdak en zijn voortdurend in competitie met anderen. De balans slaat echter door als je iemand geweld aandoet alleen maar om je macht te behouden. In films zie je nooit de uitgestrektheid van Los Angeles. Het hele gebied van Santa Monica is bijna groter dan Israël. De meeste mensen praten over LA en zeggen dat de stad zus of zo is, terwijl ze alleen maar een bepaalde wijk kennen en dat zegt helemaal niets.
Wilde je als kind politieman worden of acteur? Forest Whitaker: Als kind dacht ik er nooit over om later acteur te worden. Ik ben inmiddels 49 en toen ik klein was waren er ook nauwelijks zwarte acteurs. Je had Sidney Poitier maar die leek op geen enkel persoon die ikkende. Daarna had je steeds een zwarte ster per keer, zoals Richard Pryor, en die waren allemaal weer heel anders. Als kind was ik dol op dieren dus ik wilde later dierenarts worden. Ik wilde het gedrag van dieren bestuderen. Wat ik nu eigenlijk ook doe, haha! Ik was ook bezig met football, maar uiteindelijk koos ik toch voor muziek en theater.
Is er een bepaalde omslag geweest in jouw carrière? Forest Whitaker: Er is geen specifiek punt geweest, maar toen ik de film Bird maakte, gingen mensen me meer zien als een kunstenaar, serieus artiest. Ik heb ook vijf jaar niet geacteerd om me te richten op regie en productie. Het was niet dat ik toen niet wilde acteren, maar dat ik mijn andere werk goed wilde doen. Voor The Last King of Scotland deed ik het ook even rustig aan.
Hugh Laurie en Forest Whitaker in Street Kings
Wat is de grootste uitdaging in jouw leven? Forest Whitaker: Het gevoel krijgen dat ik het succes heb verdiend, dat dit alles mij overkomt, want het is heel wat. Ik blijf aan mezelf werken, ik blijf spiritueel groeien. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje en dan is het wel even wennen als je ergens naar toe gaat en jouw kind ineens naast Winnie Mandela zit. Mijn familie heeft bescheidenheid hoog in het vaandel staan dus ik beschouw het succes niet als vanzelfsprekend. Ik merk nu dat ik vaker vragen krijg over wat ik doe: waarom heb je voor deze film gekozen? Waarom maak je er zoveel per jaar? Maar ik ben begin jaren tachtig al begonnen met werken. Mensen proberen me nu meer te analyseren.
Forest Whitaker, Dennis Quaid en regisseur Pete Travis op de set van Vantage Point
Ben je veranderd sinds je zelf films regisseert? Forest Whitaker: Nu ben ik niet meer zo hard voor mezelf. I'm easier on myself omdat ik films heb geregisseerd en geproduceerd. Acteren is fantastisch maar regisseren is completer en daarom ook moeilijker. Als ik regisseer voel ik me overal verantwoordelijk voor. Of er nu sprake is van slecht camera- werk of een slechte acteur: ik voel me er schuldig over. Ook al is de acteur zelf slecht, was het de foute keuze van de regisseur om hem de job te geven.
Heb je James Ellroy ontmoet? Forest Whitaker: Ik heb Ellroy ontmoet maar ik had niet eens door dat hij het was. Er kwam een man naar me toe en feliciteerde me met de film en hoopte dat het een succes zou worden. Zodra hij weg was, vroeg ik: Wie was dat? Daar kan ik me nu nog voor tegen mijn kop slaan.
Forest Whitaker won de Oscar voor beste acteur(hoofdrol) voor zijn rol in The Last King of Scotland(2007)
Zo filmfreaks, dit was het dan voor wat het interview met Forest Whitaker betreft. Volgende week kunnen jullie in de reeks interview met wereld- sterren een interview lezen met Drew Barrymore, de actrice uit film zoals Scream, Charlie's Angels en Music and Lyrics.
04-02-2011 om 13:42
geschreven door Patje007
Filmaffiche 'True Grit'.
True Grit speelt vanaf 16 februari 2011 in de Kinepolis-bioscopen.
Regie: Joel & Ethan Coen Cast: Matt Damon, Jeff Bridges, Josh Brolin Genre: Drama Duur: 110 minuten
04-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
Filmtip op TV: Valkyrie.
VT4-Zaterdag 5 februari 2011-21u20
Graaf Von Stauffenbergs echtgenote Nina wordt in Valkyrie gespeeld door Carice van Houten(34). Een gesprek met de Nederlandse actrice over hoe dat beviel.
Hoe raakte je opeens bij zo'n groot Amerikaans project betrokken? Carice Van Houten: Op een simpele, maar toch wel bijzondere manier. Ik heb begrepen dat Tom Cruise en Bryan Singer Zwartboek hadden gezien en toen be- dachten dat ze mij in de film wilden hebben. Het is niet echt des Hollywoods dat een beginneling geen auditie hoeft te doen. Ze belden me en vroegen meteen of ik beschikbaar was. De opnamen liepen toen al. Ik ben naar Berlijn gegaan en heb met iedereen kennisgemaakt. En ik heb nooit de indruk gehad dat ik me nog moest bewijzen.'
Is het een dragende rol? Carice Van Houten: Nee, ik heb maar vier scènes. Maar het is natuurlijk wel het vrouwtje van Tom Cruise. Een opvallende rol, maar niet een heel grote. Ik was heel nerveus voordat ik Cruise zou ontmoeten. Het was vroeg in de middag, maar ik heb serieus overwogen of ik een borreltje zou nemen. Uiteindelijk vond ik dat toch wat overdreven. Maar toen hij binnenkwam moest ik heel erg blozen. Niet een klein blosje of zo, ik werd echt knalrood. Het werd daarna gelukkig een heel leuk gesprek. Hij was heel vriendelijk en vroeg me hoe het met me ging en waar mijn ouders wonen en zo. Diezelfde avond zat ik met Cruise en nog wat van die mannen aan tafel. Het gesprek ging over wat voor vliegtuigen ze wilden aanschaffen. Ik denk zelf meer na over wat voor i-Pod ik zal kopen...'
Tom Cruise en Carice Van Houten
Wat had je op voorhand voor beeld van Cruise? Carice Van Houten: Nou, ik ben niet zo'n fan van actiefilms, dus al die Mission: Impossibles heb ik niet gezien. In Magnolia is hij heel goed. Hij is op z'n best als hij iemand kan spelen die een probleem heeft. Zijn 'crisis-stand' is heel overtuigend. De intensiteit die hij als mens ook heeft kan hij in dat soort rollen goed gebruiken.'
En toen je met 'm werkte, wat vond je toen specifiek aan Cruise? Carice Van Houten: Hij is technisch heel goed. Hij weet precies waar de camera staat en hoe het licht valt. Je merkt aan alles dat hij dit al 25 jaar doet. Ik ben daar nog lang niet zo bedreven in. Hij wist alles over de technische kant van films maken. Er schuilt een regisseur in hem, denk ik. Hij houdt steeds in de gaten of het allemaal wel klopt wat er om hem heen gebeurt. Hij weet precies welke takes ze uiteindelijk in de montage wél en welke ze niet kunnen gebruiken. Maar hij probeert wel van alles uit. Hij durft fouten te maken en staat overal voor open. Hij is bovendien altijd goed voorbereid, en hij heeft echt alle films gezien die je maar kunt bedenken.'
Wat was het grootste verschil met het werken op Nederlandse filmsets? Carice van Houten: Het is gewoon heerlijk om op een set te zijn waar niet elk dubbeltje hoeft te worden omgedraaid. De camera bleef bij wijze van spreken nog draaien als de cameraman koffie ging halen. Dat geeft zoveel rust op de set. Ik heb geen moment druk of stress gevoeld.'
Kon je gewoon op je eigen manier spelen? Carice Van Houten: Het scenario is van de hand van Christopher McQuarrie, een oude vriend van Bryan Singer. Allebei erg leuke mannen. McQuarrie is echt een schrijver, een man van woorden. In de scènes die ik heb wordt eigenlijk helemaal niet veel gesproken. Maar in het scenario stond steeds wel wat er in die scènes duidelijk moet worden gemaakt, wat er aan de personages te zien moet zijn. Dat had hij heel mooi opgeschreven. Prima, dacht ik, dan maar geen tekst. Ik heb genoeg andere manieren om dingen duidelijk te maken. Zet mij het liefst in een stomme film. Ik vind het een uitdaging om alles zoveel moge- lijk zonder tekst te doen. Singer liet me de rol spelen zoals ik dat zelf wilde. Dat vind ik meestal wel fijn. Maar ik kende hem nog niet, dus in het begin was ik vaak bang dat ik het niet goed deed. Gelukkig merkte ik al snel dat hij heel subtiele manieren had om het me te laten weten als het anders moest.
Hoe zie je Nina von Stauffenberg? Carice Van Houten: Claus en Nina weten precies wat ze aan elkaar hebben. Ze hebben een heel bijzondere relatie, houden veel van elkaar. Ze zal hem koste wat kost ondersteunen. Toen Claus betrokken raakte bij het complot om Hitler te vermoorden, wisten ze allebei donders- goed wat er met ze gebeuren kon. Claus zegt dat in de film tegen haar: als ik eraan ga, heeft dat ook desastreuze gevolgen voor jou'. Dat accepteert ze zonder morren. Dat hoorde er gewoon bij.'
Zou het nou niet eens een keertje over moeten zijn met al die films over de Tweede Wereld- oorlog? Carice Van Houten: Wat mij betreft niet. Het gaat natuurlijk nooit alleen over die tijd. Die oorlog is een toneel waar alles zich kan afspelen. Ik geloof dan ook dat we er nog lang niet over uitgepraat zijn. Er zijn miljoenen verhalen over te vertellen, zeker omdat we nu ook toekomen aan films als Valkyrie en Zwartboek, die laten zien dat niet alles zo was als we misschien wel zouden willen dat het was. Als we films kunnen maken die mensen op andere gedachten kunnen brengen en die ze misschien van hun vooroordelen af kunnen helpen, dan mag het wat mij betreft nog lang doorgaan.'
Carice Van Houten en Sebastian Koch op de première van Valkyrie in New-York City dd. 15/12/2008
04-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
03-02-2011
'Last Tango in Paris'-actrice Maria Schneider overleden.
De Franse actrice Maria Schneider, hoofdrolspeelster naast Marlon Brando in de beroemde schandaalprent 'Ultimo Tango a Parigi' (Last Tango in Paris), is deze ochtend in Parijs overleden aan een slepende ziekte. Dat meldden haar nabestaanden. Ze werd 58 jaar.
Marlon Brando en Maria Schneider in Last Tango in Paris
Maria Schneider was amper 19 jaar oud toen zij aan Brando werd gekoppeld voor Bertolucci's film over passie, seksspelletjes en eenzaamheid.
Haar stoffelijk overschot zal op het kerkhof van Père-Lachaise worden bijgezet.
03-02-2011 om 16:40
geschreven door Patje007
02-02-2011
Vanity Fair pakt uit met Hollywoodcover.
Naar aanleiding van de Oscars brengt het magazine Vanity Fair een glamoureuze cover met de meest getalenteerde Hollywoodsterren van dit moment. Op de cover staan Anne Hathaway en James Franco, die dit jaar de Oscars zullen presenteren. Ze krijgen het gezelschap van Jake Gyllenhaal en Ryan Reynolds.
Als je de cover openvouwt, worden nog elf opkomende acteurs en vaste waarden uit Hollywood zichtbaar: Jennifer Lawrence, Anthony Mackie, Olivia Wilde, Jesse Eisen- berg, Mila Kunis, veteraan Robert Duvall, Joseph Gordon-Levitt, Andrew Garfield, Rashida Jones, Garrett Hedlund en Noomi Rapace.
Volgens styliste Jessica Dieh werd inspiratie gezocht bij de glamour van Shangai in de jaren dertig, een periode van elegantie en allure. De mannen laten zich fotograferen in een pak, de dames stralen in jurken van onder meer Gucci en Yves Saint-Laurent waar- bij niet op een glittertje gekeken werd.
02-02-2011 om 22:34
geschreven door Patje007
Diaz met Firth in nieuwe film Coen-brothers.
Cameron Diaz heeft getekend voor een rol in de film Gambit geschreven door de broers Joel en Ethal Coen. De Britse acteur Colin Firth speelt de hoofdrol. Dat schrijft de Amerikaanse filmsite Deadline.
Cameron Diaz
De nieuwe film van de Coen-brothers is een remake van Gambit uit 1966. Daarin spelen Shirley MacLaine en Michael Caine de hoofdrollen. In de film speelt Firth een kunstcurator uit Londen die een rijke verzamelaar een nep- Monet wil verkopen. Hij betrekt een Texaanse cowgirl, gespeeld door Diaz, in het complot. Firth werd vorige week genomineerd voor een Oscar voor zijn rol in The King´s Speech.
Gambit wordt geregisseerd door Michael Hoffman, die vorig jaar de film The Last Station regisseerde over de laatste dagen van Tolstoj. De opnames van Gambit beginnen in mei dit jaar in Londen.
02-02-2011 om 22:33
geschreven door Patje007
Adam Sandler krijgt ster op Hollywood Boulevard.
Adam Sandler mag zich officieel tot een van de grootste Hollywoodsterren ter wereld rekenen. De Amerikaanse acteur kreeg gisterenmiddag een ster op de Walk of Fame op de Hollywood Boulevard.
De Amerikaanse acteur is de 2431ste ster die zo'n naamtegel krijgt. Dat laat Sony Pictures, producent van Sandlers nieuwste komedie Just Go With It, weten.
De 44-jarige Sandler treedt al vanaf zijn zeventiende op als stand-upcomedian, en maakte in 1989 zijn eerste komediefilm. Zijn bekendste film tot nu toe is de comedy Grown Ups, die wereldwijd 271 miljoen dollar opbracht. In totaal brachten Sandlers films wereldwijd ruim drie miljard dollar op. In Just Go With It, vanaf 13 april 2011 te zien in de Kinepolis-bioscopen, speelt Sandler een plastisch chirurg met liefdesperikelen. Hierin zijn ook Jennifer Aniston en Nicole Kidman te zien.
02-02-2011 om 22:33
geschreven door Patje007
Interview met Matthias Schoenaerts naar aanleiding van de release van Rundskop.
De Vlaamse film van het jaar? Er moet in 2011 al een klein mirakel gebeuren indien iemand Rundskop van Michaël Roskam overklast. Helemaal onmogelijk lijkt het ons dat een acteur meer indruk maakt dan hoofd- rolspeler Matthias Schoenaerts als een Limburgse hormonenboer die een zwaar trauma uit zijn kindertijd meedraagt.
Matthias(33) is de zoon van het in 2006 overleden theatermonument Julien Schoenaerts. Hij is een bezield en gepassioneerd acteur die in 'Rundskop' op beklijvende wijze vetmester Jacky neerzet en daarmee nu al de rol van zijn leven speelt. Voor deze rol kwam hij 27 kilo aan. Hij is verrukt dat de opofferingen die de film vroeg, niets voor nieuws waren. Momenteel speelt hij eveneens de hoofdrol in Pulsar van regisseur Alex Stockman, sinds 19 januari 2011 te zien in de Kinepolis- bioscopen.
Het is een film die inslaat als een bom. Is dat waar jij voor gaat: iets maken dat niet vrijblijvend is? Matthias Schoenaerts: 'Natuurlijk. Toen Michaël met het idee kwam, dacht ik: Dit kan bijzonder worden. En toen ik het scenario las, wist ik: dit ís bijzonder. Het was er allemaal: een fantastische ploeg, de grote thema's, het potentieel van grote cinema dus. Dan blijft altijd nog de vraag hoe dat samenkomt in een film, en Michaël heeft mij op dat vlak van mijn sokken geblazen. Ik ben nog nooit zo ondersteboven geweest van een project waaraan ik heb meegewerkt.' En als je voelt dat dat er inzit, ben je bereid om verregaande engagementen te maken. 'Ja. Ik dacht: Die rol is zo'n geschenk, ik moet Michaël nog een groter cadeau doen.'
En dus leer je vlotjes Truiens dialect en kom je zonder morren 27 kilogram bij. Matthias Schoenaerts: 'Ja. Ik heb een jaar niets anders aangenomen. Focussen en laat mij verder maar met rust. Maar op een vreemde manier heb ik dat niet beschouwd als een opgave. Achteraf, denk ik: Tien keer per dag eten, zes keer per week bodybuilding, hoe heb ik het in godsnaam gedaan? Maar op het moment zelf heb ik dat niet zo ervaren. Het enige wat telde, was dat beeld in mijn hoofd van de minotaurus die ik wilde worden.
Zijn mensen anders als je er zo uitziet? Matthias Schoenaerts: 'Ja. En onbewust verander je zelf ook. Dat lichaam moet zich zetten, je beweegt op een andere manier. Op subtiele wijze sijpelde dat binnen.'
Hoe was het om die kilo's weer kwijt te raken? Matthias Schoenaerts: 'Heftig. Het heeft even geduurd voor het begon te verdwijnen. Maar op een bepaald moment schoot het gelukkig toch in gang. Maar ik heb me daarover geen zorgen gemaakt. Ik wist dat het eraf moest, maar hoe? Dat zou ik na de opnames wel zien.'
Je personage in Rundskop is een misdadiger die op het publiek best beangstigend kan overkomen. Toch is het ook een heel dramatische figuur. Matthias Schoenaerts: Ik ging er nooit vanuit dat ik een misdadiger moest spelen. Ik speel een klein kind in een lichaam dat volledig in de war is. Rond dat kind is een gigantische eeltkorst gegroeid die begint af te pellen. Jacky is een heel aandoenlijke figuur.
In 'Rundskop' is vriendschap een belangrijk thema. Wat is echte vriendschap voor jou? Matthias Schoenaerts: 'Dat is moeilijk in woorden te vatten. Ik denk dat het vooral te maken heeft met een soort onvoorwaardelijkheid, een no-matter-whatgevoel.'
Moet je voor elk personage dat je speelt sympathie of minstens begrip kunnen opbrengen? Matthias Schoenaerts: Natuurlijk. Toen ik het script voor het eerst lag, zag ik eerst ook die geweldadigheid. Maar dan zoek je: waar komt dat vandaan? Van liefdeloos- heid en een leven vol pech. En toch draagt hij zijn lot moedig. Deze film velt over niemand een oordeel, en ook daarom vind ik hem zo sterk. Mensen zijn niet zwart of wit. Ze zijn zwart én wit, en alles daartussenin.
Je palmares van de afgelopen jaren-Linkeroever, Loft, De Smaak van de Keyser, My Queen Karo, nue Pulsag en Rundskop-oogt erg mooi. Kies je instinctmatig de juiste rollen? Matthias Schoenaerts: Het script, de regisseur en de andere mensen met wie ik mag samenwerken, zijn ook belangrijk. Maar instinct speelt mee. Ik zoek projecten waar een ziel in zit, een noodzaak en liefde voor cinema. Werken met efficiënte, ervaren mensen als Erik Van Looy en Frank Van Passel, die een grote rust uitstralen, is geweldig. Maar ik werk ook graag met debuterende regisseurs. Als ik voel dat in hun project een ziel zit, wil ik de gok wel wagen.
Die ziel vind je vaak bij mensen uit het art-house-hoekje. Je lijkt me niet het blockbustertype. Matthias Schoenaerts: Ik zoek gewoon goeie cinema, en dan maakt het niet uit of dat mainstream is. Er zijn maar twee soorten films: goeie en slechte. Rundskop is speciaal: een auteursfilm-echte cinema met een eigen stijl-die het potentieel heeft om een groot publiek aan te spreken. Michaël Roskam zou best de Tarantino of Scorsese van Vlaanderen kunnen zijn.
Sommigen zien in jou een donkere , sombere mens. Een film als Rundskop zal dat beel nog bevestigen. Matthias Schoenaerts: Echt? (stil) Ik ben nochtans geen donkere mens en ik geniet van het leven. Maar wat welk klopt is dat ik dat graag opzoek in rollen. Aan de basis van zo'n donkere kant ligt een conflict, en dat maakt een personage interessant. Het is fijn om een vrolijke mens te zijn, maar minder interessant om een vrolijke mens te spelen. Wat knaagt en wringt er aan een vrolijk persoon? (denkt na) Allez, zien mensen mij echt zo? Iemand zei me onlangs ook dat mijn personages weinig lachten. Terwijl ik heel de tijd lach.
Je schrikt er echt van, hé? Dat mensen je soms een donkere figuur vinden? Matthias Schoenaerts: Kom zeg. Ik een duistere mens! Ik heb net een rol gespeeld in een Nederlandse komedie, De president. Daar had ik echt zin in, na Rundskop.Ik wil niet alleen getormenteerde, zware rollen spelen. Ik doe doodgraag komische dingen, al ben ik het wel eens met Charlie Chaplin. Die zei: " Bekijk mensen vanop een afstand, en je ziet een komedie". Maar van dichtbij zie je een tragedie. Wie in de diepte gaat, komt sowieso bij de tragedie terecht. Al kan daarin ook humor liggen.
Droom je ervan om ooit zelf een film te regisseren? Matthias Schoenaerts: Ik voel sowieso de drang om zelf verhalen te vertellen en ooit wil ik zelf een film maken. Maar dat is een proces van hard werken, vechten en zoeken naar hoe je dat verhaal vertelt. Ik wil mezelf niet overschatten-ik heb nog nooit achter een camera gestaan-maar als ik het doe, wil ik me meten met de meesters. De lat moet zo hoog mogelijk.
Rundskop speelt vanaf vandaag in de Kinepolis-bioscopen
Regie: Michaël R Roskam Cast: Matthias Schoenaerts, Sam Louwyck Genre: Drama Duur: 120 minuten
02-02-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
01-02-2011
'Frits en Freddy': succesverhaal ondanks nul euro overheidssteun.
Het is nu zeker: producent en scenarist Marc Punt zal zijn broek niet scheuren aan Frits & Freddy, de komedie die hij zonder één euro overheidssubsidie heeft gedraaid, waardoor hij verplicht was om 350.000 toeschouwers te halen. 'Die halen we zeker. Nu hoop ik op een beetje winst voor mezelf', zegt Punt.
Marc Punt(rechts)
Zo'n 330.000 mensen zijn ondertussen al naar de kaskraker van Guy Goossens gaan kijken en dat is nog slechts een zucht verwijderd van de 350.000 die de film nodig heeft om break-even te draaien. 'Die 350.000 bereiken we beslist', zegt Marc Punt, producent en tevens scenarist van Frits & Freddy. 'De film loopt nog op 40 schermen en trekt nog altijd flink wat volk. Ik zal dus uit de kosten komen, maar nu hoop ik dat er ook nog wat winst te rapen valt. Iedereen die aan Frits & Freddy heeft meegewerkt is ondertussen keurig betaald, alleen mijn kantoor (Independent Films) en ikzelf dus nog niet. Het zou fijn zijn als ik aan de twee jaar hard werk die deze film heeft gekost, ook nog iets over zou houden.'
Of dat sowieso niet het geval is gezien de film het straks allicht ook op dvd goed zal doen? 'De opbrengst van dvd en vod (video on demand op tv) hadden we al ingecalculeerd. Maar als Frits & Freddy meer dan 350.000 toeschouwers haalt, hou ik niet alleen iets over aan de extra ticketverkoop, maar gaat ook de dvd- en vod-prognose naar boven.'
De prent heeft 2 miljoen euro gekost maar kreeg onverwacht geen subsidie van het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds), waardoor er plots een gat van 650.000 euro viel. Punt bracht dan maar zelf dat geld samen. 'Op eigen risico,' verduidelijkt hij, 'en dan hou je je hart vast wanneer je film in de bioscoop komt op een moment dat het land lam ligt door het strenge winterweer.'
Bovendien moest Frits & Freddy, met Tom Van Dyck en Peter Van den Begin in de hoofd- rollen, het opnemen tegen twee andere Vlaamse producties, de Jan Verheyen-blockbuster Zot van A en Hilde Van Mieghems romantische komedie Smoorverliefd. Peter Van den Begin toont zich alvast verheugd dat Frits & Freddy een succes is geworden: 'Dat hebben we te danken aan de mond-tot-mondreclame. De humor, de spitse dialogen en manier waarop het klikt tussen mij en Tom Van Dyck spreken het publiek blijkbaar aan. Bovendien hebben we een beetje genoten van onze underdogpositie: de mensen hadden sympathie voor dat eigenzinnige filmpje dat geen subsidies kreeg.'
Het VAF, dat blijkbaar twijfelde aan de kansen en/of kwaliteiten van Frits & Freddy, heeft nog niet gereageerd op het succes van de film. 'Geen reactie, geen gelukwens', aldus Marc Punt. 'Wat wil je, die mensen krijgen natuurlijk niet graag ongelijk. Daarom ben ik er niet van overtuigd dat ik voor een volgende film wél subsidies zal ontvangen.'
Bij het VAF onderstreept intendant Pierre Drouot desgevraagd dat niemand iets tegen Punt heeft. 'Zijn film werd door de commissie positief beoordeeld, maar een andere film kreeg een nog iets meer positieve beoordeling. Marc Punt had Frits & Freddy opnieuw ter subsidiëring kunnen indienen, maar gezien zijn draaischema kon hij niet wachten. Ik kan nu alleen maar zeggen: Proficiat dat uw film het zo goed doet.'
Punt heeft niet meteen nieuwe filmplannen maar beraadt zich over de toekomst. 'Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat het je nog eens lukt een film te draaien die de top vijf van het jaar haalt. Concluderen dat je in Vlaanderen films kunt draaien zonder subsidies, is onjuist.'
01-02-2011 om 13:46
geschreven door Patje007
31-01-2011
Henry Cavill wordt nieuwe Superman.
De Britse acteur Henry Cavill heeft de eer om binnenkort in de huid van Superman te kruipen. Dat maakte fillmaatschappij Warner Bros. bekend. Cavill (27) speelt mee in de reeks The Tudors. In december 2012 is hij te bewonderen in de zalen in de nieuwe Supermanfilm.
De prent wordt geregisseerd door Zack Snyder. 'In de galerij van superhelden is Super- man het meest erkende en gerespecteerde personage ooit. Ik voel me vereerd dat ik mag meewerken aan zijn terugkeer op het grote scherm', aldus Snyder.
De regisseur is ook bijzonder opgetogen met de hoofdrolspeler. 'Henry is de perfecte man om de cape te dragen.'
31-01-2011 om 18:05
geschreven door Patje007
De SAG awards-de winnaars.
Natalie Portman heeft op de SAG Awards in Los Angeles de prijs voor beste actrice gewonnen voor haar rol als ballerina Nina Sayers in 'Black Swan'. De zwangere actrice straalde in een wit kleedje op de rode loper. Portman is ook favoriete om een Oscar in de wacht te slepen. Die worden op 27 februari uitgereikt. Ze won eerder al de Golden Globe en Critics Choice Award.
Natalie Portman
Tijdens de opnames van 'Black Swan' ontmoette Portman haar verloofde Benjamin Millepied. De 33-jarige Fransman is choreograaf en danser bij het New York City Ballet.
'The King's Speech' mocht twee Screen Actors Guild Awards aan zijn prijzenverzameling toe- voegen. Eerder deze maand won de film een Golden Globe en een Producer Guild Award. Colin Firth werd uitgeroepen tot beste acteur en de hele cast werd ook gezamenlijk bekroond voor zijn acteerprestatie.
Christian Bale en Melissa Leo, die beiden te zien zijn in 'The Fighter', wonnen respectievelijk de prijs voor beste mannelijke en vrouwelijke bijrol. Ze wonnen bij de Golden Globes ook al beiden.
'Inception' kreeg een prijs voor het goede stuntwerk en diezelfde onderscheiding ging naar 'True Blood' in de televisiecategorie. Alec Baldwin won voor de vijfde keer achter elkaar een Screen Actors Guild Awards voor zijn rol in de komedieserie '30 Rock'. De 89-jarige Betty White werd benoemd tot beste actrice in een televisiekomedie voor haar rol in 'Hot in Cleveland'.
De cast van de tv-komedie 'Modern Family' viel ook in de prijzen. Steve Buscemi ('Boardwalk Empire') en Julianna Margulies ('The Good Wife') speelden volgens hun collega's de beste rollen in een televisiedrama. De hele ploeg van 'Boardwalk Empire' won als beste cast in een televisie- drama.
Steve Buscemi
De prijzenregen voor 'The King's Speech' lijkt nog niet voorbij. De film is veertien keer genomineerd voor de Britse filmprijzen de Bafta's en twaalf keer voor de Oscars. De Screen Actors Guild Awards zijn de belangrijkste Amerikaanse prijzen voor film en televisie van de Amerikaanse acteursvakbond.
SAG -Awards: overzicht van de winnaars:
FILM
Outstanding Performance by a Male Actor in a Leading Role Colin Firth, The Kings Speech
Outstanding Performance by a Female Actor in a Leading Role Natalie Portman, Black Swan
Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role Christian Bale, The Fighter
Outstanding Performance by a Female Actor in a Supporting Role Melissa Leo, The Fighter
Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture The Kings Speech
TV
Outstanding Performance by a Male Actor in a Television Movie or Miniseries Al Pacino, You Dont Know Jack
Outstanding Performance by a Female Actor in a Television Movie or Miniseries Claire Danes, Temple Grandin
Outstanding Performance by a Male Actor in a Drama Series Steve Buscemi, Boardwalk Empire
Outstanding performance by a Female Actor in a Drama Series Julianna Margulies, The Good Wife
Outstanding Performance by a Male Actor in a Comedy Series Alec Baldwin, 30 Rock
Outstanding Performance by a Female Actor in a Comedy Series Betty White, Hot in Cleveland
Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series Boardwalk Empire
Outstanding Performance by an Ensemble in a Comedy Series Modern Family
Outstanding performance by a stunt ensemble in a motion picture Inception
Outstanding Performance by a Stunt Ensemble in a Television Series True Blood
Screen Actors Guild Awards 47th Annual Life Achievement Award Ernest Borgnine
31-01-2011 om 18:05
geschreven door Patje007
King's Speech wint Directors Guild Award.
Het historische filmdrama The King's Speech, dat genomineerd is voor liefst twaalf Oscars, heeft een maand voor de uitreiking een belangrijke prijs gewonnen. Regisseur Tom Hooper kreeg zaterdag (lokale tijd) de jaarlijkse onderscheiding van de Directors Guild of America, de vakbond voor Amerikaanse regisseurs.
Tom Hooper
De DGA-award wordt gezien als een belangrijke graadmeters voor de Oscars, die eind februari worden uitgereikt. Bijna altijd is het de winnaar van de DGA-award die ook de Oscars binnensleept.
The King's Speech vertelt over het stotterprobleem van de Britse koning George VI (1895-1952), vertolkt door Colin Firth. De film is onder meer genomineerd voor de Oscars voor beste film, beste acteur, beste regie, beste script, beste mannelijke en vrouwelijke bijrol en beste kostuums.
31-01-2011 om 00:31
geschreven door Patje007
30-01-2011
Koen De Graeve, Vlaanderens beste acteur, had nooit de behoefte om op tv te komen.
Hoogdagen voor acteur Koen De Graeve (37). Twee keer tot beste acteur gekroond, momenteel nog in de Kinepolis-bioscopen te zien in de films Zot van A en smoor- verliefd, en nog nagenietend van zijn rollen die door heel Vlaanderen werden gesmaakt. Van de Mike in 'Van vlees en bloed' tot den dikke in 'Loft'. Om nog maar te zwijgen van het drankorgel Celle uit 'De helaasheid der dingen'.
Hij mag dan wel op Humo's Pop Poll en de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren uitgeroepen zijn tot beste acteur, van enige sterallures is geen sprake. Integendeel.
Twee keer tot beste acteur uitgeroepen. Je kan moeilijk zeggen dat het je niets doet, hé. Koen De Graeve: 'Dat is waar. Maar toch moet ik zeggen dat het me eigenlijk geen - euh - reet kan schelen. Ik ben nog altijd dezelfde, hé. Vroeger, toen ik dertien was, kon ik in bed liggen dromen van een mensenzee die me toejuichte. Nu ben ik daar te realistisch voor. Het is fijn om in de bloemetjes gezet te worden, maar ik voel mij er ook een beetje onwennig bij. Op de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren kwam iedereen een praatje slaan, ook mensen die ik niet kende: Yo, dag Koen. Heel raar. Dat nodigde mij alleen maar uit om heel snel naar huis te gaan, naar mijn vrienden en familie die me echt kennen.'
Je bent nu 37. Je bent laat ontdekt. Koen De Graeve: 'Ik hoor dat geregeld. Ik heb echt geen vijftien jaar zitten wachten om ontdekt te worden. Ik speel al jaren theater en heb me al kostelijk geamuseerd. Ik heb nooit echt die behoefte gevoeld om op tv te komen.'
Was je tijdens de promotie van de Helaasheid der Dingen onder de indruk van de grote sterren in Cannes? Koen De Graeve: 'Toen we in onze smoking op de rode loper liepen, werden we straal genegeerd door al die zeshonderd fotografen. Die vonden ons maar een stelletje vreemde, bebaarde smokinghufters. (glinsterende ogen). Ik zag er wel Robin Wright Penn, een fantastische actrice en een vonk van een vrouw. Plots kwam ook regisseur Quentin Tarantino binnen. Ik zei tegen Wouter (Hendrickx, Lowie 'Petrol' Strobbe in 'De helaasheid') dat ik hem zou aanraken. Maar ik durfde niet. Ik denk dat hij ook bodyguards rond zich had.'
Waarom heb jij eigenlijk slavistiek gestudeerd? Koen De Graeve: 'Ik kom uit een slimme familie. We zijn met zes thuis. Mijn zus en ik waren nakomertjes, de drie andere zussen en mijn broer hebben allemaal universiteit gevolgd. Die vier, daar werd thuis altijd naar verwezen. Zij waren hét voorbeeld. Ik had het gevoel dat ik moest doen wat zij hadden gedaan, namelijk aan de universiteit studeren. Ik was toen nogal een lamzak en heb de richting gekozen die het minste aantal lesuren bevatte. Maar ik wou eigenlijk iets anders: naar Studio Herman Teirlinck gaan om acteur te worden. Op een dag heb ik mijn vader opgebeld om te zeggen dat we eens moesten babbelen.'
Hoe reageerde hij? Koen De Graeve: 'Hij zei onmiddellijk dat hij dat niet kon betalen. Hij was vooral bang dat ik iemand was die van de hak op de tak zou springen en maar wat zou rondlummelen. Maar toen ik slaagde voor het eerste jaar, zag hij dat het menens was. Hij is nu 81 en heel trots op mij. Bij De helaasheid kwam hij zelfs vier keer kijken op de filmset. Hij was onder de indruk, de schellen vielen van zijn ogen.'
Je hebt drie dochters. Je bent dus constant omringd door vrouwen. Koen De Graeve: 'Ik heb nooit iets anders gekend, ik ben opgegroeid met vier zussen. Alleen: nu moet ik alles regelen voor mijn dametjes en dat was vroeger wel anders. Ik heb zeker niet nee gezegd tegen de attenties van mijn zussen. Als jongste heb ik 'verwend zijn' zo'n beetje uitgevonden. (lacht) Wij waren met zes, maar met drie kinderen is mijn gezin groot genoeg. Mijn vriendin is ook actrice, en omdat we allebei onregelmatige uren hebben, is het een hele organisatie om alles geregeld te krijgen. Maar het is prettig dat zowel zij als ik de dingen kunnen doen die we willen doen. Dat is een mooi geschenk dat we elkaar kunnen geven. Maar daarnaast moeten we uiteraard nog die drie kleine leventjes bijsturen, regelen en de mist insturen.
Koen De Graeve(uiterst links) in Loft
Heb je nog tijd genoeg voor hen? Koen De Graeve: 'Ja, als acteur heb je een redelijke nineto five-job, hoor. Zeker in een film. Een theatervoorstelling neemt meer tijd in beslag. Dan ben je de laatste weken voor de première dag en nacht bezig. In een film moet je enkel acteren. '
Kijk je op zondagochtend dan samen met hen naar 'Mega Mindy'? Koen De Graeve: (enthousiast)'Jazeker! Ik probeer dan altijd samen met hen te raden wie de slechterik is. Ik kies vaak partij voor de commissaris, ook al zeggen mijn kindjes dat die alleen maar wil eten en niet goed is voor Mega Mindy. Ik geniet daarvan.'
Zou je ooit willen meespelen in een kinderprogramma? Koen De Graeve: 'Ja, maar nu nog niet. Ik heb ooit sinterklaas gespeeld voor mijn oudste twee dochters. Ik weet nog hoe mijn oudste dochter Anna op mijn schoot zat, haar ogen op vijf centimeter van de mijne. Ik zag de paniek in haar ogen toen men zei dat ze de sint een zoentje mocht geven. Ze begon te wenen. Mijn hart brak. Ik had onmiddellijk zin om die mijter en baard eraf te trekken. Maar ik mocht niet. Kinderen willen keihard in dingen geloven. Dat mag niet worden verbrod. Mocht ik opeens op de televisie naast Mega Mindy verschijnen, dan zouden ze denken: is Mega Mindy dan niet echt? Ik zou dat mezelf nooit kunnen vergeven.'
Koen De Graeve tijdens de uitreiking van de Vlaamse filmprijzen
Is je alomtegenwoordigheid het gevolg van een uitgekiende strategie? Koen De Graeve: 'Nee, het is toeval. Je kunt nog zo strategisch zitten nadenken als je wilt, als er niemand op je zit te wachten, kom je nergens. Ik doe al twaalf jaar theater en voel me daar goed. Maar ik was ook nieuwsgierig naar film en tv, en hoe ik daarin zou functioneren. Ik heb hier en daar een paar gastrollen gespeeld, niet voldoende om er een kick van te krijgen, wel om mijn interesse op te wekken. Dat de films en series elkaar nu zo snel opvolgen, is een samenloop van omstandigheden. Voor Los heb ik gewoon auditie gedaan. Felix Van Groeningen heeft me ooit zien spelen en vroeg me voor Dagen zonder Lief. Erik Van Looy vond dat een goede film, vandaar Loft. Zo gaat die bal aan het rollen.'
Loft en Van Vlees en Bloed waren allebei gigantische successen. Geluk, of heb je daar een neus voor? Koen De Graeve: 'Geluk. Absoluut. Maar soms kun je het geluk wel uitdagen. Ik had bij beide projecten het gevoel dat het resultaat goed zou zijn. Het enthousiasme van de makers, de vakkundigheid van de scenario's, de collega's, het was een extreem groot genoegen om daaraan mee te werken. Het is altijd geweldig als het succes op zijn zachtst gezegd meevalt, maar ik ben even trots op andere dingen die ik heb gedaan en waar minder volk op af is gekomen. (N)iemand van Patrice Toye, daar heb ik maar twee draaidagen aan meegewerkt, maar dat was een plezante set waar ik graag wat meer had rondgelopen.
Kom je uit een creatief gezin? Koen De Graeve: 'Dat is het minste wat je kunt zeggen. Mijn vader heeft vijftien jaar geleden nog een schildersschool opgericht. Hij speelt meer instrumenten dan er bestaan, en is al dertig jaar dirigent van het Klein Kinderkerstmiskerkkoor, waar ik zelf begonnen ben als sopraan en geëindigd ben als bas. Mijn moeder zong ook geweldig. Ik speel gitaar en al mijn zussen en mijn broer spelen of speelden een instrument.
Je moeder is twee jaar geleden overleden aan kanker. Zij heeft het succes van 'Van vlees en bloed' en 'De helaasheid' niet meer kunnen meemaken. Koen De Graeve: 'Nee, en dat is echt jammer. Ze heeft de film Dagen zonder lief, waar ik in meespeelde, nog gezien en vond het fantastisch. Ze glunderde. Ik besefte toen heel goed dat haar klok enorm aan het tikken was. Ik ben blij dat ze wist dat ik zou meespelen in Loft. Ze was een grote fan van regisseur Erik Van Looy. Ze wastrots op me. Maar naar het einde toe praatten we daar niet meer over. Dan wordt alles zo extreem relatief en word je opgeslorpt door het nakende einde.
Denk je nog vaak aan haar? Koen De Graeve: 'Soms is er een dag dat ik niet aan haar denk. Dat is heel raar. Maar ons ma zal niet vervagen. Door haar dood wil ik nu voortdurend aan mensen zeggen dat ik hen graag zie. Dat ik hen apprecieer. Mijn kinderen worden er soms zot van. Ja papa, het is goed zo. In het laatste echte gesprek met mijn ma verklaarde ik ook de hele tijd mijn liefde. Zelfs zij zei toen dat weet ik toch al.' (glimlacht)
Wat wil je nog in je leven? Koen De Graeve: (wijst naar een wereldkaart aan de muur)'Een paar toerkes rond de wereld doen. Met alle respect en liefde voor de film, het theater en de Nacht van de Vlaamse Televisie- sterren, maar de sterren aan de hemel in het echte leven zijn nog zoveel mooier. Ik wil de wereld zien.'
30-01-2011 om 17:42
geschreven door Patje007
29-01-2011
Klassieker op TV: Three Kings.
VT4-Zaterdag 29 januari 2010-23u25
Na twee neurotische familiekomedies - Spanking the Monkey en Flirting With Disaster - gooide David O. Russell(binnenkort komt zijn nieuwe film The Fighter, een boksdrama met Mark Wahlberg en Christian Bale, uit) in 1999 met zijn derde film het roer om. In Three Kings speelt George Clooney een van de drie soldaten die tijdens de laatste dagen van de Golfoorlog in de woestijn van Irak op zoek gaan naar de goudstaven die Saddam van de Koeweiti's heeft gestolen.
Three Kings is een jongensboek over hebzucht en avontuur, in de grote traditie van The Treasure of the Sierra Madre, maar het is ook een film die de keer- zijde laat zien van de mediaoorlog die vooral via cleane computerbeelden onze huiskamer instraalde. Niet alleen toont Russell waar de bommen landden, er zijn ook surrealistische beelden die in gruwelijk biologische details de impact van een kogel op ons lichaam laten zien. In een ander krankzinnig moment wordt een koe aan flarden geblazen (en krijgen de helden de brok- stukken op hun hoofd). Er zijn ook documentair aandoende beelden waarin vogels vastplakken in de olie, een triest spektakel dat zelfs het meest taaie personage te veel wordt - een vrouwelijke correspondente, gemodelleerd naar Christiane Amanpour van CNN.
In de meest schokkende scène wordt Mark Wahlberg ondervraagd en gemarteld door een Irakees die bijzonder veel belang stelt in Michael Jackson. Maar geleidelijk krijgt de folteraar een menselijk gezicht en kunnen we begrip opbrengen voor zijn psychische ontreddering en wraakgevoelens.
Three Kings dompelt ons in de chaos en absurditeit van de oorlog in de Perzische Golf, maar het is een bijzonder knap gecontroleerde warboel die Russell op het doek gooit. De hypernerveuze, snel wisselende en pseudo-arbitraire visuele stijl is grotendeels ook het gevolg van de drie soorten pellicule waarmee de film werd gedraaid. Bijna de helft van de film is gedraaid met Ektachrome, met overbelichte beelden in felle kleuren die de oorlog tegelijk tastbaar en onwezenlijk maken.
De energie op de set (de film werd gedraaid op locatie, in de woestijn van Arizona) werd nog flink aangewakkerd door de twee acteurs die Clooney flankeren: de rapper Ice Cube en de ex-rapper en het voormalig Calvin Klein- model Mark Wahlberg (vroeger Marky Mark).
Schrijver-regisseur David O. Russell en zijn steracteur George Clooney hebben moeten knokken om hun visie op het doek te krijgen. In deze beslist ongewone productie van een studio - Warner Brothers - gespecialiseerd in vrij- blijvend formulevoer, kreeg ook de desastreuze politiek van de regering-Bush meermaals een veeg uit de pan. Een van de centrale thema's is dat de Amerikaanse regering op het einde van de oorlog Iraakse opstandelingen aanmoedigde om Saddam te bestrijden en vervolgens deze vrijheidsstrijders liet stikken.
Een interview met George Clooney over de controversiële Golfoorlogfilm:
Kon u zich vinden in de politieke boodschap van 'Three Kings', met name in wat de film vertelt over de Amerikaanse buitenlandse politiek? George Clooney: Three Kings heeft mijn opinie over de Amerikaanse buitenlandse politiek niet gewijzigd, maar tijdens mijn research heb ik wel een en ander bijgeleerd over het Midden-Oosten. Ook ik kreeg mijn informatie over de Golfoorlog van CNN, dat alleen toonde wat het ons wilde tonen. En als je dan in Los Angeles woont, wordt alles wat met het Midden-Oosten te maken heeft toch op een hoopje gegooid.
De opvoeding die ik meekreeg in Kentucky heeft me tot een liberal democraat gemaakt. Mijn vader was tv-reporter en schreef ook een column voor een plaatselijke krant in Cincinatti. Hij heeft ons altijd aangemoedigd om ons goed te informeren en om bij elke politieke kwestie zo veel mogelijk naar de verborgen achtergronden te peilen. Om te weten te komen hoe de vork precies in de steel zit, zei mijn vader altijd: follow the money!
'Three Kings' is uitdrukkelijk political incorrect
George Clooney: Daar kan ik best inkomen, mijn politieke denkbeelden zijn haast altijd politiek incorrect. In de vroege jaren '60 kon je je nog populair maken met liberaal democratische standpunten, maar sindsdien is dit gedachten- goed niet echt in trek in Amerika.
Ik heb me altijd vierkant uitgesproken tegen de oorlog met Irak, die in mijn land een bijzonder populaire oorlog was. En nog altijd is, want veel Amerikanen vinden het alleen maar jammer dat we de job niet hebben afgemaakt. Terwijl ik me als rechtgeaarde democraat in de eerste plaats afvraag waarom we die oorlog sowieso zijn begonnen en niet hebben geprobeerd om via andere wegen onze eisen af te dwingen. Sommigen zeggen dat economische sancties het zwaarst doorwegen op de burgerbevolking, maar het doet toch minder pijn dan hun huizen te bombarderen. Want dan is niet alleen hun economie om zeep en moeten ze hun verwoest land opnieuw opbouwen, maar moeten ze ook nog eens hun familie begraven.
Bovendien maakt zulke agressie een held van mensen die echt geen held zouden mogen zijn, waardoor Saddam Hoessein nog steviger in het zadel zit. Natuurlijk is Saddam een schurk, maar waarom hij wel en Pinochet niet? Als we ons dan toch geroepen voelen om in de nieuwe wereldorde de politieman te spelen, waarom kiezen we er dan de ene uit en de andere niet? Wat zijn de criteria?
'Three Kings' toont de Golfoorlog als pure waanzin, maar we beleven er wel veel plezier aan: de film is op een wrange manier ontzettend grappig. George Clooney: Het is inderdaad geen documentaire maar entertainment. Als mensen na het zien van Three Kings de behoefte voelen om meer te weten te komen over wat wij, Amerikanen, daar hebben uitgespookt - en wat het heeft opgeleverd - dan is dat prima meegenomen. Ik hoop alleen maar dat ze onze film niet als enige referentie gebruiken in hun kennis van de Golfoorlog. Je komt nu al kinderen tegen die alles wat ze weten over Kennedy uit JFK gehaald hebben en denken dat het om één groot complot ging - Hoffa, Johnson, de maffia, de Cubanen, het militair-industrieel complex, allemaal samen in één kamer om de moord op Kennedy te beramen.
Veel Hollywoodacteurs stappen ook in de politiek. George Clooney: Wees gerust, daar moet je met mij niet bang voor zijn. Ik heb mijn opinies, maar als een burger, niet als filmster. Ik herinner me ooit wat Paul Newman zei toen hij in 1968 campagne voerde voor Bobby Kennedy. Men vroeg hem of het wel fair was dat iedereen naar hem kwam luisteren, omdat hij zo beroemd was. Hij antwoordde dat dit waarschijnlijk onfair was voor anderen, maar dat het feit dat hij beroemd was toch niet wilde zeggen dat hij geen mening mocht verkondigen en opkomen voor mensen en zaken waarin hij geloofde?
Je moet daar als showbizzfiguur een evenwicht in vinden. Het is niet omdat je als acteur in een film speelt die politiek een standpunt inneemt, dat je je moet geroepen voelen om op Crossfire op CNN de expert te gaan uithangen. Tenzij je echt goed beslagen bent, sla je makkelijk een mal figuur en breng je de goede zaak alleen maar schade toe. Ieder zijn vak.
Ik was het roerend eens met de politieke ideeën in Three Kings, maar wat me in de eerste plaats aanspraak, was dat het een verduiveld sterk script was. Dàt is waar je als acteur altijd naar op zoek bent. Bij het begin van je carrière weet je dit misschien niet altijd, want dan heb je maar één doel voor ogen: aan een job geraken. Eens je van de straat bent en wat naam begint te maken, begin je meestal te zoeken naar wat in het jargon een goed vehikel heet, een project dat je carrière vooruit moet helpen en waarin je zelf een goed figuur slaat. Big mistake! Meestal ben je zo geïnteresseerd in je eigen aandeel, dat de rest van de film je gestolen kan worden. Maar het enige wat telt, is het project in zijn totaliteit. Uiteindelijk moet je je leren toespitsen op het script: dat is alles wat je nodig hebt. Probeer maar eens een prima film te maken uit een rot scenario. Onmogelijk. Ik heb geleerd om naar goede projecten te zoeken, niet naar goede rollen voor mijn persoon.
Op het einde neemt 'Three Kings' flink gas terug en wordt het erg sprookjesachtig. George Clooney: U bedoelt dat ze met zijn allen het goud teruggeven en de vluchtelingen helpen de grens over te steken? Ik vond dat dit klopte. Three Kings blijft hoe dan ook een formulefilm die in zekere mate de toeschouwer met een goed gevoel naar huis wil sturen. De man op wie mijn personage is geïnspireerd, sergeant Parker, gaf het goud ook terug. Ik weet dat hij samen met zijn makkers 's nachts in 't geniep klopjacht maakte op Saddams Republikeinse Wacht, uit frustratie omdat ze overdag lijdzaam moesten toezien hoe de sjiieten werden afgeslacht. Bij veel manschappen was er woede en frustratie omdat ze niets mochten ondernemen en tijdens de ontknoping van de film worden die gevoelens uitgeleefd.
Three Kings wordt soms vergeleken met Kelly's Heroes, met M.A.S.H. of Catch 22. Dat zijn valabele vergelijkingen. De humor is bijtend en droog en niemand knipoogt naar de camera, er zijn goddank geen inside jokes. Het wordt allemaal opgediend met een uitgestreken gezicht.
Om uw zin te krijgen, hebt u ook een robbertje moeten knokken met de producerende studio, Warner Bros. George Clooney: De simpelste en beste manier om een film gemaakt te krijgen die een studio niet echt wil maken, is je vraagprijs laten zakken. Ik had deals met Warner Brothers voor diverse projecten. Maar ik wou absoluut Three Kings doen en was bereid mijn salaris in te krimpen, om zodoende tot een budget te komen dat voor de studio aan- vaardbaar was om zijn geld terug te winnen.
Enkele weken voor de opnamen zouden beginnen, belegde co-voorzitter Terry Semel van Warner Brothers een vrij geheime vergadering, die hij me vroeg bij te wonen. Bijna niemand wist van die meeting: zelfs regisseur David O. Russell was niet gevraagd. De Warnertop was ongerust door de veranderingen in het politieke klimaat: Planet Hollywood was gebombardeerd, er kwam een omstreden film in omloop, The Siege, waarvan men verwachtte dat hij voor opschudding bij de Arabische gemeen- schap zou zorgen. De koorts was aan het stijgen en daar zat Warner met een potentieel controversiële film die absoluut niet typisch was voor de productie van deze studio. Ze waren nerveus.
Terry Semel gaf me drie opties: we geven de film terug aan de regisseur en hij gaat bij een andere studio aankloppen; we stellen de opnamen zes maanden uit en zien hoe het klimaat evolueert; we vragen David O. Russell om het script drastisch te herschrijven. David heeft dat laatste ook gedaan: hij gaf ze een versie die een pure actiefilm was, een vreselijk script, niet zijn schuld: hij deed gewoon wat hem werd gevraagd.
Terwijl ik in de zomer van 1998 op het filmfestival van Venetië zat voor Out of Sight, schreef ik Terry een brief met al mijn bezwaren tegen deze nieuwe versie. Ik zei hem ook dat ik niet geloofde dat het maken van die film ons leven in gevaar bracht. Mocht dit toch het geval zijn, dan was het nog een reden te meer om de film te maken. Het is alsof iemand dreigt: als je durft opdagen ga je eraan. Dan moet je wel komen opdagen, zoniet geef je je gewonnen.
Ik schreef Terry ook dat het mijn taak was om het script te beschermen. Zonder dit script, was er voor mij van de film geen sprake meer. Indien hij als baas van Time Warner voor zijn duizenden werknemers vreesde, dan moest hij maar de stekker uittrekken. Het was een beetje een schaakspel. Maar het resultaat was dat ik mijn zin kreeg. Het geweldige is dat ze ons uiteindelijk de film hebben laten maken zoals wij het zagen en dat Warner ons door dik en dun is blijven steunen.
Op de set van 'Three Kings' maakte u flink ruzie met David O. Russell. George Clooney: Ja, we hebben stevig gevochten. Maar het kwam altijd de film ten goede, het had niks met onze ego's te maken. Dit is gewoon een film die aanzet tot uitgesproken opinies. Ruzie maken hoort bij het creatief proces - en dan nog eens vijf maanden in de woestijn van Arizona! Er waren meningsverschillen waar ik plezier aan beleefde. We hebben nooit op elkaars gezicht geslagen. Ik zou trouwens niet durven: heb je David al gezien: zo'n klein kereltje!
Nog altijd geïnteresseerd in romantische komedies? George Clooney: Ja, als het script ook wat meer biedt. Out of Sight was een geweldige romantische komedie omdat er meer achter zit. De film eindigt niet zoals het hoort, speelt met de conventies, maar wordt toch voortgestuwd door de romantiek.
Doorgaans zijn romantische blijspelen totaal voorspelbaar. Neem nu One Fine Day, een prima film, daar niet van, maar we weten altijd precies wat er gaat gebeuren. Dat is het vervelende aan klassieke romantische komedies. Voor mij is het niet voldoende dat je duimt voor twee aardige mensen en hoopt dat ze alle obstakels overwinnen zodat ze eindelijk in elkaars armen kunnen vallen. Het is een heel moeilijk genre om nu nog te beoefenen. Ik denk dat het maar echt werkt en boeit als je het combineert met iets anders, zoals Jerry Maguire.
De scènes met Jennifer Lopez in 'Out of Sight' waren echt erotisch en sprankelend. Wat deden jullie om het zo goed te doen klikken? George Clooney: Sorry dat ik je moet ontgoochelen: ook hier lag het gewoon aan het script. Je kunt zoiets niet plannen, je kunt niet proberen te acteren dat het vonkt tussen twee acteurs. Op toneel kan je twee acteurs dezelfde scène zien doen, en drie van de tien avonden is het pure magie, de andere zeven avonden zakt het als een pudding in elkaar. Hoe komt dat? Het aardige bij een film is dat je een scène vele keren kunt opnemen om er de beste momenten uit te kiezen. Out of Sight was een prima script, Steven Soderbergh is een briljant regisseur en Jennifer is een uitstekende actrice. Het kwam allemaal samen in een goed verteld verhaal.
29-01-2011 om 00:00
geschreven door Patje007
28-01-2011
Ed Harris over zijn bijdrage aan The Way Back.
Op 28 november 2010 is Ed Harris 60 jaar geworden, maar als het aan de acteur zelf ligt is het einde van zijn werkende leven nog lang niet in zicht. Ik houd van het vak en ik hoop er zeker nog twintig jaar van te genieten, zegt de acteur die sinds woensdag 26 januari in The Way Back te zien is.
Harris beseft dat je als acteur niet altijd in de positie bent om je vol passie op een rol te storten. Soms neem je een rol aan omdat er gewoonweg brood op de plank moet komen. Je kunt in de positie komen dat je al een tijdje niet gewerkt hebt en je een bepaald bedrag aan dollars geboden wordt om vijf dagen voor een film te werken, legt hij uit. Dan zeg je: Ja, ik heb het geld nodig. Hopelijk vind je dan nog iets interessants in het verhaal. Je rationaliseert het voor jezelf, je geeft gewoon toe dat het een klus is die je doet voor de toekomst van je gezin. Maar zelfs als je iets doet dat vooral om entertainment en een beetje geld verdienen draait, is het nog steeds een leerzame ervaring om voor de camera te staan.
Gelukkig was The Way Back niet zon klus, Ed Harris deed simpelweg mee omdat hij weer met regisseur Peter Weir wilde werken. Ik had al met hem gewerkt aan The Truman Show twaalf jaar geleden, vertelt Harris, en sindsdien heb ik zitten hopen dat er een kans zou komen om weer met hem te werken. Hij is de meest door- tastende, toegewijde filmmaker die ik ken.
Jim Sturgess, Colin Farrell en Ed Harris in 'The Way Back'
Maar ook het verhaal over een groepje gevangenen dat in 1940 uit een Russisch straf- kamp ontsnapt en te voet duizenden kilometers vlucht, sprak Harris al snel aan. Hoe meer ik betrokken raakte bij het verhaal en de periode, hoe enthousiaster ik ook daarover werd. Zelfs de ontberingen die zijn bijna 60 jaar oude lichaam tijdens de opnames moest door- staan, onderging hij met liefde. Ik heb echt een goed gevoel over mijn bijdrage aan deze film, ik was er goed op voorbereid, mentaal, fysiek en emotioneel. Ik heb veel fysiek werk gedaan voordat ik daar naartoe ging, ik ben zo mager geworden als mijn lichaam toeliet, ik was erg gedisciplineerd.
Ed Harris regisseerde tot nog toe twee films: Pollock, over de Amerikaanse schilder Jackson Pollock en de western Appaloosa. Hij zegt uit te kijken naar een mooie gelegen- heid om opnieuw in de regisseursstoel plaats te nemen. Ik heb al wat projecten bekeken, maar het gaat mij niet om regisseren om het regisseren. Ik wil wel iets vinden waar ik echt bevlogen van raak.