Inhoud blog
  • Eindejaars groeten
  • Essen Motorshow
  • Classic Car Show Brussel
  • 24 H 2CV
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    BUCK SPEED RACING
    The experience of having the automobiel virus
    28-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Iets nieuws ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn nu in de schemerzone beland, tussen kerst en nieuw. We verteren nog de kerstmaaltijden en maken ons op voor 2009 te eindigen.
    Een tijd dus voor bezinning. Wat gaat het volgend decennia ons brengen ? Het merk SAAB wordt verkocht, Spijker (ndl.) bracht al een hoger bod uit.
    Volvo gaat in Chinese handen. Schumacher de ' Golden Ferrari Boy' gaat opnieuw deelnemen in de Formule 1 dankzij de centen van MERCEDES.
    Music For Live is afgelopen en onze regeringen schonken 1.300.000 Euro. De klimaattop in Copenhagen was een flop en in gans België is er slechts één oplaadpunt voor de wagen van de toekomst ! (Elektrisch) We zullen maar hopen op warmer weer( dat komt toch dankzij de klimaatopwarming) dan kunnen we weer met zijn allen gaan sleutelen aan onze 'Heilige Koe' . En nog anderen maken al plannen voor een nieuw project. Hetzij een nieuwe,oldtimer, dag uitstapjes of een weekend erop uit met de oldie. Nog anderen breken hun hoofd op die nukkige remmen,startproblemen en/of verbruik. Zowel van olie of benzine.
    Zolang men leeft streeft men toch iets na. Ik heb alvast enige onderdelen in Korea besteld , hopelijk zie ik ze nog in 2009 . Ja ,dankzij het web is men niet meer afhankelijk van de sloop, men kan nu werkelijk alles krijgen en het is slechts een muisklik van ons verwijderd. Leve het Net  !!!!!

    28-12-2009 om 14:05 geschreven door JPDB  


    Tags:2009/2010/2009/2010/2009/2010
    >> Reageer (0)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seasenal Greetings
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We zijn weer zover, allen onder de Kerstboom en maar zingen van "Merry Xmas".
    Weer een paar duizende kalkoenen minder en maar naar buiten zien of het niet sneeuwt.
    Nieuwjaarsgeschenken kopen ,geven en hopelijk er zelf krijgen.
    Wat zou het dit keer zijn ? Een tijdschrift, een set sleutels, een lange onderbroek of een nieuw stel velgen....
    In ieder geval wens ik iedereen via deze weg een Merry Xmas and a Happy New Year !!!

    En vooral een goede gezondheid, dat kan je namelijk niet kopen.

    HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!!!

    21-12-2009 om 11:38 geschreven door JPDB  


    Tags:Merry Xmas / Happy New Year
    >> Reageer (0)
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'T is weer voorbij....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week was mijn PC 'ziekjes' dus geen mogelijkheid gehad om aan het Blog te werken. Nu ,na een bezoek aan de PC dokter is het opgelost en kan ik weer naar hartelust surfen op het 'world wide web'

    Ja, het is weer voorbij, koud en vriesweer, geen regen dat wel niet maar  het is Koud ! Dus weeral startproblemen ( Neuwe batterij staat in de garage),slot van deur niet open te krijgen( defrost ligt in de wagen), voorruit aangevroren( speciale deken ligt in de koffer) en het duurd een eeuwigheid voor je het warm krijgt in de wagen( Lange onderbroek is uit de mode).Maar wacht, ze spreken in het weerbericht van sneeuw! Dat is pas fun! Glijden door de bochten als een volleerd rally-piloot. Of de wagen dwars zetten voor de bocht. Alles leuk tot je op een boom knalt of in een greppel (gracht) terecht komt. O, wat kan sneeuwpret leuk zijn.
    Daar neem je best de koude op de koop toe.

    Maar daar zijn ook de Kerstmarkten  en ijspistes zelfs een heuse sneeuwafdaling (ergens in België , het is maar een afdaling van een goede 70 meter )het volgende zal zijn een heuse Bobslee- circuit. Ik hoop op een vast circuit zoals in Frankrijk. Niet met bobs maar een heus autocircuit . Lekker scheuren en op het parkoers blijven dankzij de sneeuwmuur.

    Maar ,ja dat zal wel 'wischfull thinking ' zijn en blijven.

    14-12-2009 om 09:26 geschreven door JPDB  


    Tags:Escort,Fiesta,Capri,Taunus,Granada
    >> Reageer (0)
    30-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie afsluiter en tevens een proef !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als ford -Freak zijn we dan ook gaan deelnemen aan de 'foto annex rit annex zoektocht' van het ford ,historiek, team. Tevens was het best een test voor mijn Mk1 na de nodige veranderingen van veerpoten(voorste) remmen en radiator,stuur en wat kleine dingetjes. Het was nodig. Dankzij de klimaatveranderingen,( je bent in als je daarover schrijft) was het een zeer vochtige,lees regen,dag. Nog toen we de autosnelweg afreden naar de ontmoetingsplaats ,verloor ik al een ruitenwisser. Een onderdeel dat zeker niet onmisbaar is.
    Aangekomen bij de 'startplaats' bleek dat de eigenaar van het establischement nog niet ter plaatse was voor ons de benodigde hoeveelheid koffie te geven, waarschijnlijk een zware nacht gehad. Niet dat het soms honden en katten regendede opkomst was zoals verwacht. De oudste wagen was een Ford Anglia, ik was met mijn Escort Mk1 de enige, de rest bestond uit voornamelijk Taunus en Capri. Waaronder één van de capri-rijders wel de pechvogel van de dag was. Eerst zo'n afstand gereden ,Lier is ook niet bij de deur, en dan moeten huiswaarts keren met een nukkige,defekte alternator.....
    Ik heb me geamusseerd, net als vroeger was mijn broer de Co, en dat we goed waren en nog altijd zijn bewees de eerste plaats!!!!
    In de euforie of overwinningsroes heb ik de inrichters gezegd dat we een ritje gingen organiseren voor hen in 2010, dat is niet lang meer .Ze kunnen dan ook eens kennismaken met het polderlandschap in de omgeving.
    Komen jullie ook ? We gaan het zeker vermelden waar en wanneer op deze blog.

    30-11-2009 om 08:07 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford Escort Historiek, Fiesta, Capri, Taunus,Anglia,Granada
    >> Reageer (0)
    23-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford's nieuwe rallywagen ??
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie de fiesta maar een winkelkarretje vond met motor zal zijn mening moeten herzien.
    Begin volgend jaar wordt namelijk de nieuwe Fiesta gehomologeerd en dus ook te koop voor het 'grote' publiek.
    M- sport, ford's partner voor de internationale rallysport heeft het model onthuld . Het 'wagentje' reed nulwagen in dit weekend gereden Rally of Scotland.
    Negen maanden is er met man en macht aan gewerkt en er zijn liefst 3000 testkilometers mee gemaakt.
    Wat is er nu zo speciaal aan die 'kleine' ?
    Wel de Fiesta S2000 heeft alle ellementen voor succes. De motor ,een 2 liter duratec, levert maar liefst 280Pk (!!) en een koppel van 260 Nm.
    En verder worden alle wielen aangdreven, geen simpele voorwiel trekker dus.
    Met andere woorden zeg nooit fiesta tegen een winkelwagentje....
    Maar wat zijn prijs zal zijn, hopelijk economisch !!!

    23-11-2009 om 09:16 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford, Fiesta,Ford,Fiesta
    >> Reageer (0)
    16-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit Is België
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Soms is het leuk om in ,bijna, het kleinste land van Europa te wonen. Maar ,O, wat is het moeilijk om als niet belg onze "wetgeving" te begrijpen . Men komt zelfs niet overeen , op gebied van bestuur, voor de kleur van een nummerplaat. Arm België, ooit hadden wij bijzondere auto constucteurs, daarna was ons landje een 'paradijs' voor de auto-productie voor wagens : Opel ,Ford, Renault, Vovo e.d. Maar als ze nu niet opletten hebben we er weer ene kwijt !! Waarom is er dan niemand die het touw inhanden neemt en begint aan de ontwikkeling van een deftige  ECO wagen. We hebben de wijsheid (?) de mensen en de productie hallen....

    Wat me zoal opvalt : 
    - De Belgische regering is zeer verdeeld over de nieuwe nummerplaten voor voertuigen. De staatssecretaris voor verkeer wil de typerende rode letters op de kentekens vervangen door zwarte letters. (Die zouden zichtbaarder zijn ) De verandering zou moeten samenvallen met de invoering van het bredere Europees model. Maar de Franstallige minister Wil vasthouden aan de rode letters omdat ze meent dat de Belgen er erg aan gehecht zijn, vooral als ze in het buitenland een landgenoot tegenkomen......
    - De nieuwe Fiat 500 raakt niet door onze 'Belgische ' autokeuring ! Het autootje krijgt telkens een 'rode' kaart omdat de ophanging achteraan onvooldoende veilig is.
    Het 'rugzakje' uitgeroepen door enkele kranten als de auto van het jaar, kan je nieuw kopen en zonder probleem op de weg "zetten" maar als je het 'bolleke' wil tweedehands verkopen, daar sta je dan !! Het voldoet niet aan de ophangingstest voor kleine wagens met een maximale belasting van 300Kg. Men vraagt zich af hoe is het dan mogelijks goedgekeurd om in Belgiê op de weg te komen....
    -Positief nieuws : Vanaf gisteren kan men weer TOP GEAR bekijken op BBC 2 , geen herhalingen maar volledig nieuwe afleveringen !!!

    16-11-2009 om 09:37 geschreven door JPDB  


    Tags:België,Autokeuring
    >> Reageer (0)
    09-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort Historic Club
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 29 november 2009 richt deze club een rondrit +een kleine foozoektocht in als 'jaar afsluiter'.
    De start en inschrijving is te Harelbeke , aan café The Comix (Kortrijksestraat 99) . 
    Vrije start tussen 10h30 en 11h30. Aan de zoektocht is er uiteraard een prijsje verbonden.....
    De organisatoren berichten me dat iedereen voor donker kan thuis zijn (?)
    Ik zou zeggen met zijn allen daarheen , kunnen we lekker doordrammen over wat het is met een oud-fordje te rijden.

    Ik neem aan dat iedereen welkom is zolang hij maar rijd met een Ford.

    See You There ????
     

    09-11-2009 om 10:57 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford, Historic,
    >> Reageer (0)
    02-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weetjes over de Escort Mk1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wist je dat de Escort Mk1 in de 'beginfase' alleen te verkrijgen was als een twee-deurs.
    Wist je dat de Escort Mk1 rondom geleverd werd met trommel remmen en dat de velg slechts 12" was.
    Wist je dat de motor slechts 940 cc was.
    Wist je dat de motorkap enkel van buitenaf kon geopend worden. (Midden voorgrille)
    Wist je dat de ruitensproeier centraal op de motorkap gemonteerd was,in het midden.
    Wist je dat de servo pomp,rembekrachtiging, niet bestond, dus hoe harder je duwde op het rempedaal, hoe harder je remde.
    Wist je dat er een glazen potje,filter, gemonteerd zat op de benzinepomp.
    Wist je dat de ruitensproier bediend werd door een 'voet'pompje geplaatst links van de de ontkoppelingspedaal.
    Wist je dat er slechts één portier kon gesloten,worden, kant chauffeur.
    Wist je dat er geen daschbord bekleding was in de eerste modellen, slechts metaal.
    Wist je dat de eerst daschbord's geen temperatuur meter hadden . Slechts een benzine meter wat zeer belangrijk is !
    Wist je dat er nog geen noodknipperlicht schakelaar of een mistlicht schakelaar ingebouwd was .
    Wist je dat de vulbuis voor de benzine tank uit de carrosserie stak.
    Wist je dat er geen dag/nacht binnenspiegel gemonteerd was.

    Met andere woorden wat zijn we nu verwend, want " in de beginne"was  autorijden nog echt autorijden !

    02-11-2009 om 11:27 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford Escort Mk1
    >> Reageer (0)
    26-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford escort ,historiek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ESCORT68 , de opvolger van de ANGLIA werdt eigenlijk al geproduceerd in 1967, in Groot-Brittanniê. Het was een vrij conventionele wagen met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk alleen als tweedeurs verkrijgbaar pas in 1969 kan men een vierdeurs bestellen. Bijzonder gezocht zijn de 1300 Gt ook  de Sport en de uitvoering met de Twin Cam Lotus motor (1600 cc). Ook werd een speciale 1600 RS en later zelfs een 2000Rs voor de liefhebbers aangeboden. Motor had 100pk en zorgde vor de titel de meest succesvolle rally-auto allertyden.
    ESCORT75, de tweede generatie, MkII,  werd in samenwerking met de Keulse Ford afdeling ontwikkeld. Mechanisch zijn de MkI en de MkII bijna identiek. De MkII had een hoekerige ,moderne carrosserie. Van deze escort verschenen op de markt ook enkele bijzondere afgeleiden. Namelijk de Rs 1800,Rs Mexico en de Rs 2000.
    De sportieve Rs 2000 had in tegenstelling tot de andere MkII's een polyutheraan grille met dubbele,ronde koplampen.
    ESCORT80  Code naam ERIKA. De MkIII leek totaal niet op zijn voorgangers. De MkIII had namelijk voorwielaandrijving en werd uitgevoerd onder de nieuwe hatchback stijl zoals de concurentie ook op de markt kwam, Opel Kadett en de Volkswagen Golf . In 1981 werd de wagen bekroond met de titel "auto van het jaar"
    ESCORT86 In dit jaar verscheen de vernieuwde escort de MkIV genoemd, Opvallend is aan deze wagen de motorkap verlengd werd, eigenlijk was dit model niet meer dan een geupdate versie van de MkIII. Wel was de XR3 en de XR3i een gewilde versie onder de sportievelingen. Ook was de 'Cabrio' uitvoering gewild.
    ESCORT90 Reeds de vijfde generatie en de meest teleurstellende versie. Het enige lichtpunt was de RS 2000 goed voor 150Pk. In 1992 kwam een speciale versie uit met turbomotor en maar liefst goed voor 227Pk, de Escort Coswoth. Speciaal bedoeld voor rally's kreeg de wagen als optie een 4x4 aandrijving.
    ESCORT 1999 In '93 en verder in '95 werd de escort onder handen genomen met een nieuwe "snuit"en andere kleuren. Maar echte veranderingen bleven uit .
    Pas in 1999 kwam de opvolger : de FOCUS. Hiermede hoopt Ford opnieuw op de voorgrond te treden in het gebied van de autosport.

    26-10-2009 om 10:21 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford,Escort,Mk1,Mk2
    >> Reageer (1)
    19-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minilite velgen groep 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb nieuwe velgen op de kop kunnen tikken vooor op mijn escortje Mk1. Het zijn miniltes, ' look a likes'. De persoon die ze mij verkocht zei dat het groep 4 velgen waren . Geen probleem, betaald en wegwezen. Maar dan begon het. De originele draadeinden (studs)waren tekort dus in mijn oude stock aan het rommelen geweest ,en ja ik heb 16 studs gevonden. Nu nog de moeren (bolts) En in mijn krat ,allelei onderdelen ford, vond ik passende moeren. Men mag nooit iets wegdoen hé. De achterste wiel trommels volledig gedemonteerd voor die studs eronder te krijgen. Een dag werk en achteraan konden de nieuwe 'schoenen ' erop.
    Ik had ondertussen nieuwe banden besteld en die waren ook geleverd , op de oude manier die banden op de nieuwe velgen getrokken en 'klaar is kees'. Vooraan had ik een probleem, de studs die ik had waren in diameter te klein voor de verbouwing....
    Gezocht op het net,bij vrienden en uiteindelijk besteld bij Old Ford Parts in Belgie. Na opnieuw een week wachten had ik ze eindelijk per post toegestuurd gekregen, wat me echter ontbrak waren moeren. Opnieuw gezocht en gevonden. Eindelijk kon ik de voorste velgen monteren ,veilig ,zoals het moet.
    Alles erop en eronder en dan komt de "wet van Murphy" op de proppen, De rechtse voorvering, bevestiging boven aan, springt ervan. resiultaat op zoek naar een nieuwe veerpoot...
    Zoals ge ziet een 'werkje' van hooguit een dag kan uitlopen naar een maand.
    Maar de nieuwe velgen en banden zijn gemonteerd en ik moet zeggen ,het ziet er mooi uit.....

    19-10-2009 om 10:39 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford Escort Mk1, Velgen ,Minilights
    >> Reageer (0)
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Volkswagen Kever
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In mijn reeks van -wagens die bijblijven- volgt nu een ander icoon: de volkswagen kever. De oorspronkelijke kever werd ontworpen door Ferdinand Porsche in 1924.
    De naam kever ontstond vanwege de gelijkenis met een kever en ook zijn naam, in het duits Käfer. Het wagentje werd gebouwd van 1938 tot 2003.Het is zeker de bekendste Duitse auto. In Wolfsburg werd het geproduceerd tot 1978 daarna in Mexico tot in 2003. Oorspronkelijk werd het benaamd ; type 1 , 1200, 1300 en 1500. De grootste verandering is doorgevoerd in de jaren 1970. Dan werden er de zogenaamde "superbeetles" gebouwd, de 1302 en de 1303(cabriolet). We kennen allen het 'ovaaltje'  en hiervoor het 'brilletje' maar oorspronkelijk werd het wagentje gebouwd zonder achteruit ! In 2003 werd dan de nieuwe Beetle gelanceerd. De grote ronde lijnen van het oorspronkelijk Kever model zijn in dit retro-model terug te vinden. De techniek is vrijwel identiek aan de volkswagen Golf 4. Maar vanwege het hogere gewicht , heeft de auto een minder hoge topsnelheid. In 2003 werd ook de 'New Beetkle Cabrio' gelanceerd.

    12-10-2009 om 10:44 geschreven door JPDB  


    Tags:Volkswagen,Kever,Beetle
    >> Reageer (1)
    05-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Fiat 500.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het rugzakje of bolleke werd in 1936 door Fiat geïntroduceerd en is één van de kleinste auto's die in massa werd geproduceerd.
    De 500 is legendarisch geworden, hoewel de verkopen moeizaam op gang kwam omdat de 500 heel 'kaal' werd afgeleverd, men moest immers het marktaandeel van de Fiat 600 'beschermen'. Tot het eind van de productie, 1975, werden er van het rugzakje zo'n 3.5 miljoen exemplaren van gemaakt.
    De Fiat 500 Abarth , de sportieve versie, werd slechts gebouwd tussen 1957 en 1971. De tweecilindermotoren hadden een inhoud van 594 cc en 695cc met vermogens van 32 tot 38pk.
    Exact 50 jaar na de lancering van de Fiat 500 kwam de Fiat 500 Nuova uit, een retroversie van het bolleke.

    05-10-2009 om 09:05 geschreven door JPDB  


    Tags:Bolletje,rugzakje,Fiat 500
    >> Reageer (0)
    28-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Deusjevoo...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Citroën is de volgende auto-bouwer die terug grijpt naar een model uit de tijd van toen.
    De oorspronkelijke 2CV (de geit) werd in 1990 uit productie genomen nadat er toch ,wereldwijd, 3.868.633 stuks van de band liepen.
    Het was wel een voertuig met een ongeloofelijke baanligging en bovenop was hij zuinig in verbruik. Doch bij de minste aanrijding was het 2pk'tje volledig in flarden.
    Dus werd dit model opgedoekt wegens onvoeldoende veiligheid ,het was een onverantwoord rijding geworden deze lichte voorwieltrekker.
    Tegen 2009 zou er weer een 2pk op de markt komen. "De Eend"  is na een winterslaap terug !!!

    De nieuwe 2pk wordt gebouwd op de bodemplaat van de C3, een toonbeeld van veiligheid, zuinigheid en groen. De koetswerk panelen zullen van Polyster zijn en ditmaal worden de koplampen verwerkt in de spatborden. Maar wat de prijs zal zijn ??? Waarschijnlijk iets hoger dan wat men nu betaald voor een C3.

    Geef mij toch maar het oude model, je rijd beslist zuinig met zo'n ding want je kan niet rapper dan zo'n 100Km/u. En qua rijgedrag , met al die rotondes en snelheids drempels is het beslist plezant om met zo'n deusjevoo te rijden.

    28-09-2009 om 10:12 geschreven door JPDB  


    Tags:2pk , 2CV, Geit , Eend
    >> Reageer (0)
    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trabant
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit produkt van de vroegere Oost-Duitse auto-technologie ,gebouwd in een soort 'karton' gaat hopelijk een tweede leven tegemoet.
    Gedaan met de prutelende (lawaai) twee takt motor die zo typerend was voor de Trabi. Het nieuwe model wordt door elektriciteit aangedreven. Met als handigheidje dat de wagen op een gewoon stopkontakt kan aangesloten worden. De constructeur van de Trabant in zijn nieuw jasje, dat verbazend veel op het 'oude 'model lijkt, gaat er prat op dat men voor één euro elektriciteit , 160 km kan rond rijden. Het nieuwe model werd onlangs voorgesteld op het autosalon van Frankfurt (D). Tegen 2012 zou het wagentje moeten te koop zijn. De initiatief nemers en investeerders zoeken nog een fabrikant om het model in productie te brengen
    .

    21-09-2009 om 09:02 geschreven door JPDB  


    Tags:Trabant ,Trabi
    >> Reageer (0)
    14-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Landgraaf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals gezegd we zijn naar landgraaf geweest met mijn fiesta , ginder in Nederland wel wat bekijks gehad. Blijkbaar is de Fiesta aan zijn tweede leven toe als 'old-Timer.Tevens een pak Sierra's van de station wagen tot de super-bolides van Cosworth. De Sierra gaat hiermede ook een toekomstig klassieker zijn . Een negatief iets, is dat op de web-site van de inrichters staat of stond dat je de 'flyer' kon afdrukken en mits vertoon van deze kon men 2€ korting krijgen op de ingang. Natuurlijk aan de ingang wisten ze van niks dus de volle pot betaald.
    Voor de rest viel alles nogal mee, persoonlijk vind ik dat de 'kofferbak' verkoop steeds minder wordt.
    In 2010 gaat het evenement opnieuw door doch op een andere locatie. Een heus vliegveld!!
    Ik zou zeggen een 7/10 was het evenement voor mij. Wel veel Fordjes gezien, alle soorten en modellen.
    Dat het evenement iets groots is getuige hiervan is de opkomst van Duitsers, Fransen, Engelsen, Luxemburgers, Belgen en natuurlijk Nederlanders. Ik heb zelfs iemand gezien uit Oostenrijk.
    Dat is wat we tekort hebben hier in Belgenland.

    14-09-2009 om 09:29 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford ,Escort,Fiesta,Sierra
    >> Reageer (0)
    07-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.European Ford Event
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals de titel het zegt, nu aanstaande Zondag 13/9/9, is het weer zover . Een dag dat voor de ford-people iets bijzonder is.
    Ik ga alvast met mijn fiesta, een 1300S zie je niet zo vaak...
    De toegangsprijs is 10 eurookes mits vertoon van de 'flyer' ( afdrukken via de website) en natuurlijk is het voor ons West-Vlamingen een stukske rijden naar Landgraaf (NL) maar het is de moeite voor eens te gaan, de kofferbak verkoop en al die 'Fordjes'.
    En we zullen maar zwijgen over de ' sprint' waar menig fordje zijn laatste pk uitblaast.See You there ??

    07-09-2009 om 10:50 geschreven door JPDB  


    Tags:European Ford Event
    >> Reageer (0)
    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eventjes een anders stijlicoon : De Mini !!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ongeveer vijftig jaar geleden (26 augustus 1959) verbaasde de Britisch Motor Compagny de autowereld met een "schoendoos op wielen dat reed als een go-kart".
    Het was de goedkoopste op de bestaande markt, een wagen om vier volwassenen er in onder te brengen. De Mini was 3.05m. lang en 1.41m. breed. De ontwerper , Alec Issigonis, plaatste de wielen zover mogelijk uit elkaar en introtuceerde hij enkele opvallende innovaties zoals voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor voorin, in direkte verbinding met de versnellingsbak. De motor inhoud was slechts 848cc. goed voor 34pk. In etappes werd de cilinderinhoud van de 4 cilindermotor verhoogd tot 998cc en 1300cc. Om de mini een sportief imago te bezorgen maakte men een Cooper S met een motor van 1071cc, goed voor 70pk. In 1962 maakte deze Cooper S zijn debuut in de Rally van Monte Carlo.
    Bekende formule 1 rijders zoals Graham Hill, James Hunt, Niki Lauda, Jochen Rindt en John Surtees stappten ooit in het autosportgebeuren aan het stuur van een Cooper S, officieel werden er slechts 66 van deze 'bom op wielen' gebouwd.
    Eind jaren tachtig, begin negentig was de zwanenzang voor de Britse autoconstructeurs. In 1994 legde BMW zo'n tien miljoen pond uit voor het zieltogende Rover dat ook Land Rover en Mini in de portefeuille had. Vandaag zien we dus nog enkele BMW 'klonen' van deze kleine schoendoos rond rijden.

    31-08-2009 om 09:41 geschreven door JPDB  


    Tags:Mini, Mini Cooper
    >> Reageer (0)
    24-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford RS200
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze natte droom voor diverse ford liefhebbers, werd ontwikkeld halfweg de jaren 80. De wagen was gebaseerd op de toen dominante Groep B wagens in de rallysport. Exact werden er per productiejaar 200 wagens geproduceerd. De wagen werd gebouwd van 1984 tot en met 1986.
    Evenjes rekenen, 3 maal 200 is slechts 600 wagens geproduceerd volgens de regels van de FIA.
     Met zijn carrosserie voledig in glasvezel, zijn vierwielaandrijving en zijn standaard(!) 450pk was het werkelijk een rallywapen.
    In 1987 werd zelfs door allerlei ingrepen en tuning het vermogen van de motor opgevoerd naar 550pk en sommige competitie wagens hadden bij de 800pk !!!
    Ondanks de teleurstellende WK-campagne van Ford wist de RS200 wel succes te brengen in menig nationaal kampioenschap zoals in Groot-Brittannië, Nedreland en België. Na de ban van de Groep B wagens werden de meeste RS200 modellen 'op stal' gezet.Men kon deze krachtige wagen wel zien, gereden door Martin Sanche, in het Europees Rallycross kampioenschap. In 1991 werd deze Europees kampioen met de RS200. 

    24-08-2009 om 09:57 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford, RS200
    >> Reageer (0)
    17-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Sierra Mk1 / Mk2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Sierra is een middenklasse auto die door ford in 1982 (21/9/82) als opvolger van de Cortina / Taunus . De wagen was 'ver' vooruit qua vormgeving op zijn concurentie, de Opel Ascona of de Volkswagen Passat, doch moest het nog steeds stellen met achterwielaandrijving.

    Sierra Mk1 (1982-1987) het eerste model kon men verkrijgen als een driedeurs-hatchback,een vijfdeurs-hatchback en een vijfdeurs stationwagen. Een ietwat luxe versie was de Ghia en de Laser.
    Van de Sierra werden ook twee sportieve versies daar Ford op de markt gebracht. De Sierra XR4i (2.8 of 2.6 V6 motor en de Cosworth goed voor 204pk! Dit model geeft weinig overeenkomsten met de XR4i. Verschillend was ondermeer het onderstel, remmen, bumpers, sideskirts, verbreders achtervleugel, grille en motorkap.
     
    Sierra Mk2 (1987-1993) In 1987 werd de Sierra gefacelift en een sedan werd aan het gamma toegevoegd. Verder werd de betrouwbare 2.3 dieselmotor vervangen door de 1.8 turbodiesel. Anno 1990 werden er enkele details gewijzigd. Een moderner dashboard, knipperlichten in doorzichtig glas , de achterlicht blokken in rookglas en de Sierra was vanf 1991 leverbaar met in de carrosseriekleur gespoten bumpers.

    In totaal zijn er zo'n 2.700.500 wagens geproduceerd, de opvolger van de Sierra werd de Mondeo.

    17-08-2009 om 09:16 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford, Sierra
    >> Reageer (0)
    10-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORD GT 40
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze Ford werd gebouwd anno 1963 als "wraak" op dat andere merk Ferrari. Tijdens de strijd om nog een andere constructeur te kunnen opkopen (Fiat).
    Ford wist dat ze Ferrari maar konden 'pijn' doen op één manier, namelijk Ferrari verslaan op het circuit gebeuren. Eerst waren er prototypes van de wagen, eigenlijk verbouwingen op Lola-wagens. Pas in 1966 kon de GT40 het circuit op. De oorsprong van de naam is de Gran Turismocategorie waarvoor de wagen bedoeld was. De eis in deze categorie was de maximale hoogte van 102 cm gemeten bij het windscherm.
    Het was een succes, de GT40 won 4 maal achter elkaar de 24 uren race van Le Mans (1966-1969) .
    Ford gebruikte V8 motoren waartegen de Ferrarie V12 motoren.
    In 1966 won Ford zelfs de 24 uur van Daytona met een ford GT40 (MkII).

    In 1996 toen de GT40 , 30 jaar bestond bracht Ford een model GT90 uit. Het bleef echter bij een concept auto. Pas in 2006, toen de GT40 veertig jaar bestond, bracht men de GT uit die bedoeld was als een volwaardig opvolger. Doch de wagen is slechts gebouwd in een kleine serie
    en is enkel bedoeld voor de 'uitverkorene' , mensen die echt een passie hebben voor auto's. Bedrijfs zeker is de wagen echter niet . Getuige daarvan is Jeremy Clarkson ( presentator van het engelse programma Top Gear) die reeds zijn Ford GT verkocht heeft wegens talloze problemen en exorbitante verbruikscijfers.

    10-08-2009 om 10:23 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford, GT40
    >> Reageer (0)
    04-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Cortina
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Ford cortina werd in het bijzonder gebouwd in de Britse afdeling van Ford (Dagenham). De naam zou afkomstig zijn van een wintersport plaats: Cortina d'Ampezzo.
    Het eerste model (Mk1) werd in 1962 gepresenteerd en het laatste model (de britse taunus) werd tot de introductie van  de Ford Sierra in 1983 gemaakt. Gedurende de productie van Cortina's besloot ford de britse en de europese modellen te verminderen. Daardoor werd de Cortina,Mk3, min of meer een Ford Taunus (in Keulen gemaakt.)
    Van het model zijn ook sportieve afgeleide geproduceerd zoals de GT en de Lotus, alom gekend door de groene band op de zijflanken.

    04-08-2009 om 14:50 geschreven door JPDB  


    Tags:ford, cortina
    >> Reageer (0)
    28-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Capri (EU.)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Capri was een sportieve tweezits coupé van Ford. In 1969 geïntroduceerd op het autosalon van Brussel. Het was een poging van ford om een europese variant van de Mustang te maken. De wagen was gebaseerd op de ford Cortina. In de aanvangs fase wilde men de naam 'Colt' gebruiken maar Mitsubischi was hen hierin voor. De wagen was een echt europees produkt, hij werd gebouwd in Groot-Britanië, België en Duitsland. De wagen werd verkocht met een ruime keuze aan motoren.
    In 1972 kwam een kleine facelift waar de wagen een andere vering kreeg en rechthoekige koplampen.
    Anno 1974 kwam de zogenaamde Mk2 uit waarbij het opvalenste was dat de 'neus' ingekort werd en de auto een achterklep kreeg.
    We schrijven 1977 wanneer de laatste update verscheen de Mk3. De wagen werd vanaf 1984 bijna uitsluitend in Groot -Brittanië verkocht.
    Een kleine 2 miljoen exemplaren werden van de Capri verkocht.
    Vele race's werden gewonnen met het model; 24h van Franchorchamps, 24h. van de Nürburgring. 

    28-07-2009 om 19:18 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford Capri
    >> Reageer (1)
    22-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Ford Taunus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Ford Taunus was een middenklasse wagen van autobouwer Ford. Tot 1967 werd taunus gebruikt voor alle Duitse modellen ( Taunus is de naam van een duits gebergte) van het europese dochterbedrijf van Ford. Zo bestond er het model de 12M,15M,en de 17M.Nog later de 20M en de 20MRS.  Anno '67 werd dit beleid gewijzigd. Nagenoeg hetzelfde model werd in Engeland geproduceerd maar onder de naam Ford Cortina.
    Daaar werd het model omschreven in de omgangstaal als de 'coke-botlle'. Ergens was de vormgeving van de wagen, de stroomlijn, bijna gelijkaardig aan een cola-flesje. Het mij meest populaire model is de 2-deurs coupé die "gelopen" heeft van 1970-1975.

    Van motor inhoud was het latere model verkrijgbaar met een PINTO motor. Vanaf 1300cc tot 2300 cc wel als zes cylinder dan.
    De meest gegeerde motor is de 2 liter OHC motor met 90PK.

    Het voorgaande model van de Taunus is de Ford Eifel en de opvolger is de Ford Sierra.(1983) 

    22-07-2009 om 09:43 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford taunus
    >> Reageer (0)
    14-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford World
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enkele modellen uit de tijd van toen er nog geen 'groene' waren en de economische crisis iets was als een slechte droom.

    Ford Mustang, een echt succespaard, knapdesign gekoppeld aan betrouwbare motoren en dat voor een redelijke prijs.
    Ford verkocht massa's mustangs vanaf zijn lancering van het model in 1964, een oldtimer uit 1966 met 141.000km op de teller wordt nog verkocht voor een kleine 11.000 euro.
    Ford Capri, een sportieve coupé. De sportwagen van de gewone man, dat was de sierlijke Ford Capri. Gelanceerd in 1969 als een tegenzet in Europa voor de Mustang. Alhoewel de capri met zijn 'lichte' motoren vele maten te klein is voor de Amerikaanse 'muscle car'. Het model verkocht goed en werd ook in Genk gebouwd.
    Ford Anglia, tot in 1967 bouwde het Britse Ford de Anglia, een niet onknappe sedan met als opvallendste kenmerk de naar binnen gekeerde achteruit (Zo bleef deze proper bij regen) We kennen tegenwoordig de Anglia uit de film Harry Potter Er bestaat van de wagen ook een sport versie, de clubman, genaamd. Als optie kon men het reservewiel achteraan gemonteerd verkrijgen ,dit was een Belgische 'uitvinding'.
    Ford Thunderbird, deze wagen moest de rivaal worden van de Chevrolet Corvette, maar behalve het koetswerk was deze ford niet zo'n snelle wagen. Nu kan je een thunderbird (Bwj. 1964) aanschaffen voor de luttele som van 13.000€

    14-07-2009 om 14:49 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford
    >> Reageer (0)
    07-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auto' van vroeger en nu
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zonet een 'oude krant" gelezen waarin een artikel stond over onze heilige koe. Ik citeer:
    Ford T : eerste serie product van de automobiel wereld. De Ford T was de eerste auto die op grote schaal werd geproduceerd vanaf 1908.
    Meer dan vijftienmiljoen (15.000.000) werden ervan verkocht. In 1918 was de helft van de auto's op de wereld een Ford T.
    Nu ,anno 2009, kan men nog zo'n  oer wagentje kopen voor de luttele som van +/- 30.000 eurookes.

    07-07-2009 om 15:05 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford
    >> Reageer (0)
    30-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken,warm,zweten,werken,veel zweten...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens dit warme, maar zalig , weder eventjes een vriend uit de nood geholpen, Gaan zien naar een spitfire die al enkele jaren 'stilstaat'.
    Dus nieuwe batterij, de ontsteking nagezien, endankzij de 'spuitbus' de motor gestart gekregen. En dan begint het, lek hier en ginder.
    Nieuwe afdichtingen, waterdarmen en wat nog niet meer. Maar toch een mens gelukkig gemaakt. Nu nog de remmen en dan kunnen we gaan 'toeren' En tijdens dit weder gaan we vast wat 'terrasjes' doen zoals ze het zeggen.
    Bijgaande pic. is niet van de Tiumph waar aan gesleuteld werd, dit wagentje op de pic. is een ander verhaal.

    30-06-2009 om 14:16 geschreven door JPDB  


    Tags:ford,triumph,spitfire,escort
    >> Reageer (0)
    23-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is die "goeie ouwe" tijd ????
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals beloofd ben ik naar de 24h van Ieper geweest, op uitnodiging.
    Ik heb een prachtige dag gehad met al dat moois rond me. Als je het tegenwoordige vergelijkt met wat is geweest .
    Een pak nieuwe wagens met een hoeveelheid pk onder de motorkap waar de meeste autosport liefhebber 'natte' dromen van krijgt.
    Gevaarlijk ook, want die wagens zijn niet in de handel verkrijgbaar, dus als je zo'n model koopt is het niet de bedoeling als een rallye piloot de bochten te nemen !!!! Speciale remmen,vering en dergelijke meer zijn vaak een dure optie.

    Wat wel mijn hart deed bloeden was de 'oldtimer' deelnemers zowel de piloot,de co als de wagen bedoel ik hier mee.
    Lekker 'side-ways' en spektakel gewaarborgd.

    Zo iets doet je weer 'goesting' krijgen, dus deze week gaan we weer sleutellen !!!!!

    23-06-2009 om 17:42 geschreven door JPDB  


    Tags:ford,escort
    >> Reageer (0)
    18-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24H. YPRES RALLY
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is weer zover, alle rallyliefhebbers hebben een afspraak in Ieper!!
    Dat we erbij zijn is bijna vanzelfsprekend doch is het slechts als toeschouwer (zoals zo velen) met pijn in mijn hart.
    Maar zoals het spreekwoord zegt; er is een tijd van komen en gaan.
    Menig liefhebber is er vast mee eens dat de tijd van 'side-ways' voorbij is maar het had toch iets, getuige hiervan zijn de talrijke toeschouwers bij het historiek gebeuren. Voor sommigen een terugblik in het verleden en voor anderen een ontdekking dat sommige 'oude wagens' toch zo rap kunnen gaan.

    See you

    18-06-2009 om 00:00 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    11-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Fiesta Mk1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Fiesta (05/76–08/81)

    De Fiesta werd als driedeurs hatchback en als bestelwagen gebouwd. De verschillende uitvoeringen waren met 1,0; 1,1; 1,3 en 1,6 liter benzinemotoren te koop. De Fiesta Super S met 1,1 of 1,3 liter motor geldt als de voorloper van de latere XR2 met 1,6 liter en 84 pk. Deze had ook al de sierstrips aan de zijkant (Bouwjaren 1980 tot 1981). Van de motorsportafdelingen kwam in dezelfde tijd de Fiesta X met 1,1 liter motor en 70 pk. (Als basis diende de Fiesta Ghia.) In de basismodellen werd de 8-kleppen 4-cilinder OHV-motor met carburateur ingebouwd. Dit model motor werd nog tot in 2002 gebouwd, met het verschil dat er mono- en later multipoint benzine-injectie werd gebruikt. Van de Fiesta was ook een actiemodel leverbaar, genaamd "Festival".

    Dus daar tegenwoordig prijzen gevraagd worden voor een Ford Mk1/Mk2 heb ik een Fiesta'ke gekocht, en werkelijk het rijden( al is het een voorwiel trekker) valt best mee.

    11-06-2009 om 11:12 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    02-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Schatten in turkije"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ben net terug van 'weg geweest', een te korte onderbreking van de dagelijkse bezigheden en om een beetje 'energie' op doen.
    Men gaat naar het buitenland om te rustten maar wat zag ik daar...
    Een ford granada cabrio, waarschijnlijk wel zelfbouw maar zeker niet zomaar de slijpschijf gebruikt, een woord : prachtig.
    En tussen de natuur een kerkhof ! Niet zomaar een kerkhof maar een waar auto kerkhof. Spijtig genoeg had ik mijn foto toestel niet bij maar
    ik had ogen en geld tekort. Waarlijk, meer dan duizend wagens, alle merken, alle modellen en van een leeftijd tussen de 70 en de 30 jaar oud. 
    Volgend jaar ga ik terug !!

    02-06-2009 om 15:09 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    20-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prijzen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is ongeloofelijk, het zal aan de economische toestand liggen zeker? Op een bepaalde web site waar ik enkele onderdelen van Fordjes te koop heb, krijg ik veel reaktie. Beloftes, afspraken en dergelijke maar geen 'Haan' die komt. Is dit nu de ideale verkoop ? Via het 'Net' vind je alles en kan je alles kwijt. Ja, mijn grootje!Als je iets zoekt dan vind je het zeker maar tegen welke prijs. En als je iets verkoopt dan ben je altijd te duur. Ik denk dat ik niet de enige ben die soms gefrustreerd wordt van het niet na komen van afspraken. Het moest toch effekens van mijn hart dus pen ik het hier neer.Maar het zal wel keren, men moet immers altijd positief blijven denken.

    20-05-2009 om 15:55 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    11-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geschiedenis,Histoire,History
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In England 1968, werd de escort voorgesteld als de opvolger van de Anglia. Het was een conventionele wagen, met een motor voorin die de achterwielen aandreef.Eerst werd de auto alleen verkocht als een  twee deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd pas de vierdeurs versie voorgesteld. Aanvankelijk was een escort alleen te verkrijgen in een 1.1 en een 1.3 versie.
    Later verscheen een 1300 GTen een 1300 Sport . Een snellere versie van de 'gewone'1.3' door ondermeer een andere nokkenas,carburator en uitlaat 'manifold'. Een speciaal model, enkel voor races en rally's was de escort Twin Cam met een Lotus 1.6 motor met dubbel bovenliggende nokkenas. Deze auto bezorgde Ford veel succes in de autosport vandaar dat de escort wordt gezien als de meest succesvolle rally-auto aller tijden.
    Een speciale RS 1600 en later zelfs een RS 2000 versie met een 100pk. 2 liter motor werd geïntoduceerd en zorgde voor een flink aantal overwinningen in het autosport gebeuren.
    De tweede generatie werd in samenwerking met de Keulse (duitsland) Ford afdeling ontwikkeld. Mechanisch waren dus de Mk1 en de Mk2 bijna identiek. Enkel de Mk2 had een 'modernere' carrosserie gekregen. De escort bleef een populaire auto die veel werd verkocht. In de loop der jaren werd het uiterlijk van de Mk2 lichtjes gewijzigd. Zo hadden de eerste modellen ronde koplampen en de losse letters FORD in de grille. De vierkante, halogeen koplampen weren voorbehouden aan de luxe uitvoeringen zoals de escort GL en Ghia. Pas later, omstreeks 1978, kreeg de escort vierkante koplampen, vormgegeven velgen en een andere vorm van stuurwiel.
    Ook van de Escort Mk2 verschenen enkele bijzondere uitvoeringen. Zoals de RS1800,RSMexico en de RS2000. Deze laatste had in tegenstelling tot de andere escorts een 'aerodynamische' vormgeving bestaande uit een polyurethaan grille met dubbele ronde koplampen.
    De meest luxueze uitvoering van de Mk1 en de Mk2 was altijd het model Ghia .
    Zelfs nu rijden er nog escortjes rond, the legend is still living.....

    11-05-2009 om 09:39 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford. Escort. Mk1. Mk2.
    >> Reageer (0)
    04-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort Club Meeting '09
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat het goed was, was duidelijk. Een wagenpark die bijna alle fordjes toonde en een zon die ook op de afspraak was.
    Een organisatie die zeker voor herhaling vatbaar is. De kofferbak verkoop was tevens een pluspunt. Menig onderdeel verwisselde van eigenaar.
    Dus voor ieder wat. Ik zelf heb een schaalmodel van mijn Mk1 aangeschaft. En nog goedkoop ook! Wat de doorslag gaf was dat het schaalmodelleke zelfs in dezelfde kleur is als zijn grote broer. Bij deze inrichting zou men kunnen spreken van een 'Landgraaf' in het (nu nog) klein.
    De kenners weten vast dat 'Landgraaf' een treffen in Nederland is voor alle 'Ford rijders' Dus meer van dat !Volgend jaar terug.

    04-05-2009 om 09:48 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    28-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KHC 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zondag was dus de eerste inrichting van KHC, opnieuw een opkomst om U tegen te zeggen. Ongeveer een 200 tal oldies!
    Van alle merken ,modellen en allen door hun eigenaar gekoesterd en opgeblonken voor deze uitstap. Het weer zat een klein beetje tegen maar zo warm hoeft het voor ons zeker niet te zijn, ik rij namelijk geen cabrio. De toerrit was uitgestippeld  langs de vlaamse wegen ook maakten we een klein bezoekje in Frankrijk. We waren tevens uitgenodigt in een brouwerij voor een nieuwe pint (er was ook fruitsap) te proeven . Doch aan alles komt een eind.

    Na de middag werd ik achteraan mijn fordje aangereden door een andere deelnemer. Een "old-Timer" die volhoudend beweerde dat ik achteruit reed....

    Gelukkig valt de schade best mee en was dat de enige domper die ik te verwerken kreeg. Op tijd thuis dus.
    Hoe de mensen van KHC het voor elkaar kregen, wel die mannen hebben een feeling voor zo iets.Een pluim verdienen ze wel!
    Vogend jaar ,bij leven en welzijn ,zijn we er terug.......

    28-04-2009 om 12:18 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    20-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metertjes ?!?!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als men een origineel daschbord bekijkt worden alle gegevens dat de bestuurder kan nodig hebben op één plaats gezet : Het Daschbord.
    Wanneer men een auto verbouwd(zoals ik) wordt men een beetje nieuwsgierig en wil men meer te weten te komen dan de snelheid die je rijd of hoever staat het met de benzine ? Hierbij geef ik een opsomming wat naar mijn mening belangrijk kan zijn.

    1/ De snelheidsmeter, zeer belangrijk daar de opgelegde boeten voor te snel rijden niet meer zo 'goedkoop ' zijn. Meestal voor europees gebruik opgesteld in Kilometer per uur maar als men 'veel' in Engeland vertoeft kan Miles per Hour ook zeer interresant wezen. In ieder geval een dagteller is zeer interessant ,zo kan je na enige tijd weten hoeveel je wagen eigenlijk verbruikt.
    2/ De benzine meter, zeer interresant om te weten hoeveel nog van die 'dure' brandstof er nog in je tank steekt. Zonder benzine vallen is zo schamelijk en in sommige landen kan je ervoor beboet worden !
    3/ Toerenteller, niet alle wagens hebben deze origineel. Een toerenteller is pas interessant wanneer je voertuig iets sleept anders is het interessant voor sommigen onder ons dat je weet wanneer je moet een versnelling hoger of lager schakelen .
    4/ De temperatuur meter, niet de binnen temperatuur maar de temperatuur van je motor, is belangrijk voor het zuinig rijden ! De juiste bedrijfstemperatuur van de motor te weten ook bij zware belasting en of hoge/zeer lage omgevingstemperatuur. Ook deze kan een aanduiding wezen of je motor correct afgesteld is .
    5/ De oliedruk meter, bij een goeie oliedruk verloopt de smering van je motor perfekt. Dus een bepaalde oliedruk staat evenredig met het toerental of de temperatuur van je motor. Is ook meestal niet standaard op een wagen gëinstalleerd.
    6/ De voltmeter, eigenlijk is het een meter die aangeeft of de batterij opgeladen wordt en toont aan wanneer een verbruiker aangesloten wordt
    Onder verbruiker verstaat men ,bijkomende lichten enz.....

    20-04-2009 om 10:28 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    13-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."binnen- ruimte"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Weet ook dat de afmetingen van de binnen ruimte werkelijk verschillen!! Dit speelt vooral belang wanneer onderdelen zoals kuipzetels en/of 'roll-bar' ingebouwd worden. De binnen ruimte gemeten van deurstijl naar deurstijl is ongeveer 40mm kleiner . Dit betekent dus dat een Roll kooi uit een Mk2 zeker niet past....

    De 'kuipzetels' of gewone zetels zullen dus dichter op elkaar staan , wat mogelijks een probleem kan zijn voor de goede bereikbaarheid van de Handrem.

    13-04-2009 om 12:24 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elektriciteit.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik mijn Mk1 restaureerde,opbouwde. Had ik al de beslissing genomen alles van een escort Mk2 onder een Mk1 te plaatsen. Zelfs de elektrische bekabeling, die was veel "jonger" dan die van een escortje Mk1. Dus eerst de oude bekabeling volledig uit gesloopt en begonnen met het inbouwen van de 'nieuwe' Hierbij enkele verschillen.
    De Mk1 had geen achteruitverwarming, geen kabel voor de verplichte mistlamp(in België), de aansluiting van de achteruitrij- lichten en het vierpinkersysteem is ook niet standaar onder een Mk1.
    Ik heb de 'draad' voorzien voor de achteruit verwarming gebruikt voor het mistlicht. Het knipperlicht systeem gewoon over gebouwd. Eventjes na gedacht en de achteruit rij lichten aangesloten mat de voorziene draden , let wel die werken op het systeem 'massa sluiting'. Het ruitenwissersysteem van een Mk2 overgenomen Want het sproier pompje van de Mk1 ws met de voet en er was geen simultane samenwerking met de ruiten wissers. Ik heb dan ook de volleige stuurkolom verbouwd, tevens de hendels , het kan dus gemakkelijk als men een beetje handig is. Betreffende de aanjager ,heb ik deze van een Mk1 behouden doch de bediening is deze van een Mk2. 

    06-04-2009 om 09:22 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    31-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1° Rondrit 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zondag laatstleden richte de Ford-Historic-Club in samen werking met de Ford Taunus club hun eerste rondrit in van 2009.
    Eindelijk, mijn escortje van onder het stof gehaald. Rem,water en oliepeil nagezien. De wagen gestart (zonder enig probleem) en laten warmdraaien. De bandenspanning gecontroleerd en een kleine testrit gemaakt. Op de middag mijn co-piloot opgehaald in Brugge en opweg naar de 'start' van het gebeuren. Prachtig weer, een helderblauwe hemel, echt een dag om te genieten. De startplaats, Domein De Gavers, heeft een ruime parking en dat was voldoende voor al die "oude" fordjes ten toon te stellen. Dus genieten was het zeker.
    De rit, ongeveer 100km, ging voor een stuk langs het parcours van de Ronde van Vlaanderen, zeker gekend door de wieler fanaten.
    Dit betekende ook een pak wieler liefhebbers en menig strook 'kassei' baan. Wat voor de renners enorm pijn moet doen aan het 'poepke' deed ook pijn aan mijn escortje. Ik heb op dat moment besloten dat ik nieuwe vering nodig heb onder de wagen en dat ik nimmer een wieler toerist ga worden.
    Een prachtige dag was het, zelfs die korte en hevige hagelbui, kon geen roet in het eten gooien. Hopelijk zal de volgende rit ook genieten worden.
    Mocht er iemand zijn die nog nieuwe of goeie 'amortiseurs' liggen geeft, laat het me weten. 
      

    31-03-2009 om 15:01 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij regen : Goeie ruitenwissers !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wanneer men probeert het ruitenwisser systeem,compleet =motor en armen, van een Mk2 in te bouwen in een Mk1 ziet men duidelijk dat dit geen eenvoudig zaakje is. De motor van het ruitenwisser systeem is dezelfde doch ingebouwd op een andere plaats. Bij een Mk2 is die gemakkelijk te vinden ,onder het dashbord zijde passagier . bij een Mk1 is die meer naar de chauffeurs zijde gebouwd naarst een uitblaas van de verwarmings kachel . Men kan dus niet dezelfde 'armen' gebruiken van het systeem. Het beste is van de twee systemen één maken vooraleer men deze inbouwd bij een Mk1. Ik zeg het u geen makkelijke klus.

    23-03-2009 om 15:59 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vering,schokdempers...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wanneer men de "verbouwing" doet ,zoals ik, de achterste vering van een escort Mk2 onder een escort Mk1 steekt. Zijn er eveneens merkelijke verschillen . De schokdempers achteraan, hebben een andere bevestiging. Bij een Mk1 is boven en onder een oog, bij het model Mk2 is de bevstiging onder een oog en boven een draadstang. Met een beetje doordenken is dit geen probleem. Afhankelijk van de ouderdom (type) van   de wagen is er ook een verschil in de 'anti-rollbar' wederom is hier enig aanpassings werk. De bladveren zelf zijn verschillend in breedte en aantal. De bladveren van een Mk1 zijn smaller en hun aantal is drie. Bij een Mk2 is er slechts één bredere bladveer.
    Verder zijn er ook modellen (RS / Sport) die 'Trekstangen' hebben , verbinding tussen aandrijfas en carrosserie. Meestal neemt dit de paats in van de rolbeugel.

    Vooraan is er ook een mogelijk verschil, hier diend men erop te letten dat de veerschotel wel degelijk in de opening past !
    Er zijn veerpoten met een kleiner/groter diameter van veerschotel. Er zijn zowel bij de Mk1 als bij de Mk2 verschillen die hangen af van het bouwjaar van de wagen alsook het type of model van de wagen.  

    Tevens is er een groot verschil in het soort rem. Trommel -remmen of schijf- remmen. Bij oudere of goedkopere uitvoeringen zijn er vooraan meestal trommelremmen.

    17-03-2009 om 00:00 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dashboard,instrumentenpaneel in een auto of vliegtuig.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven staande tekst is de uitleg die je krijgt wanneer je de 'Dikke Van Dale' openslaat bij het woordje 'Dashboard'.

    Bij de Ford Escort Mk1 zijn er verschillende uitvoeringen van zo'n instrumentenpaneel. Het meest gezochte is het dashboard met de zes klokken.
    Twee grote ( Kilometerteller en Toerenteller) en vier kleinere klokjes waaronder men de oliedruk, temperatuur en benzinepeil kan aflezen.
    Allemaal zeer nuttige info. Dit type dashboard vind je vooral in de duurdere of sportievere uitvoeringen van de MK1. Zoals daar zijn de GT, Ghia en de sport. 

    Tip : zorg bij aankoop van een zo een instrumenten paneel dat de voelers erbij verkocht worden , olidruk en temperatuur. dat kan je een pak zoekwerk besparen.

    Voor het inbouwen van zo'n dashboard in een 'gewone' Mk1 komt er wel wat slijp en aanpassing voor !

    De meest voorkomende zijn de 'gewone' dashboarden met twee klokken  (Kilometerteller, benzinepeil en temperatuur) . De oudste daschborden hebben geen temperatuur metertje in de klok ingebouwd ! Tevens verschilt de soort van de bekleding naargelang de ouderdom. De oudste (1968 -1969)  waren volledig in metaal !

    09-03-2009 om 10:04 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soms een interessant weetje.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals de titel het inhoud, soms is het interessant "iets" te weten vooraleer men aan iets begint. Een gegeven dat niemand je vertelt of dat net niet in de 'boekskes' staat die in je bezit zijn. Ik heb zo'n lijstje van dingen die ik tegen kwam tijdens de opbouw van mijn Ford Mk1. En via deze blog deel ik gans het 'ford wereldje dat blogt' mijn bevindingen mee.

    1/ Bij het 'insteken' van de achterste zijraampjes stelde ik vast dat niet alle zij-ruitjes van een Mk1 model gelijk zijn.
        Er zit verschil in grootte (oppervlakte) en dikte van de ruit , het glas. Waarschijnlijk is de constructeur, afhankelijk van zijn budget, hiervoor verantwoordelijk. Het is uitgesloten dat men in die tijd aan gewichtsbesparing deed voor onder meer sportievere uitvoeringen.

    02-03-2009 om 08:41 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    09-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude liefde terug!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enige tijd geleden belde mijn broer me op met de vraag of ik het al gezien had dat 'mijn' wagen te koop stond.
    Na gevraagd te hebben welke website ben ik gaan 'surfen 'geweest ,en ja daar stond het 'beestje' te koop.
    De gegevens van de verkoper genoteerd, gebeld en gaan zien.

    Het was inderdaad mijn 'oude'rallye wagen. Enkele jaren terug had ik mijn wagen plus een pak onderdelen verkocht. De nieuwe eigenaar was niet de persoon aan wie ik ooit mijn wagentje verkocht had. Hij was pas net eigenaar geworden en het was hem teveel werk dus verkocht hij het terug. Blijkbaar had de wagen al veel eigenaars gehad nadat het mijn garage verlaten had. Positief was dat de volledige 'kas' gerestaureerd was.
    Opgelast ,nieuw plaatwerk en een nieuwe(rode) laklaag. Tof was dt de voorruit en de achterruit nog de originele klevers droegen die ik er vroeger ophangen had. Ik heb dan ook geen twijfels gehad om mijn 'oude vriend' terug te kopen.

    Nu staat mijn escortje terug in zijn 'rallye' outfit. Ik heb er menig uur aan gewerkt want alles was weg ! Motor,vering ,remmen ,interieur,elektriciteit,voor en achter lichten, kortom een lege 'kas' . Tijdens de werken was het wel een moment van mijmering toen ik mijn vroegere sleutelhanger terugvond !!! 

    Ik heb er zeker geen spijt van, zeven maanden ben ik eraan 'bezig' geweest en menig liefhebber is komen zien naar het resultaat
    Misschien kom ik jouw ook eens tegen op een evenement.....
     





    09-02-2009 om 14:00 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (1)
    30-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Claeys-Flandria
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iets wat nu niet met 'The Blue Oval' te maken geeft.
    Zoals je reeds vermoed ben ik een old-timer liefhebber. Nu is het zo dat ik door mijn 'beroepsbezigheden'  over het volgende gevallen ben ;

    De Claeys-Fabrieken te Zedelgem, destijds belangrijke producenten van de Flandria-motorrijwielen, toonden op het Brusselse Salon in 1955 het prototype van een kleine auto met achterlliggende JLO ééncilinder 2-tact motor van 250cc. Het chassis bestond uit één centrale buis, de 2-persoons carrosserie had twee portieren, de topsnelheid lag bij de 80km/h. Dit wagentje werd nooit in de handel gebracht.

    Ik ben nu opzoek naar allerlei tips,info en foto's over dit wagentje. Alles is werkelijk welkom. Mocht u iets meer weten , aarzel dan niet om me een mailtje te sturen.

    Hopelijk krijg ik via deze weg enige reaktie....

    30-01-2009 om 10:19 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)


    Archief per jaar
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs