Ik wens iedereen en in het bijzonder de oldtimerfanaat een succesvol 2011, veel zon(voor de cabrio rijders), veel km's, weinig pannes(defekten) en vooral een goeie gezondheid !
'tJa als je een wagenliefhebber bent is het soms een verslaving . Ik omschrijf mezelf als een autoliefhebber,vooral oudere wagens (old-timers) kunnen mij bekoren. En als de wagen het merk Ford draagt ben ik al helemaal verkocht. Nu had ik via een advertentie een 'enig' fordje opgemerkt. Een Tarragon genaamd. Dit is een 'kitcar ' uit de jaren tachtig gebouwd op ,rond en met onderdelen van een escort Mk1/Mk2. Dus net na-kerstmis staat hij bij mij thuis. Nog één er bij, mijn schuur wordt te klein... Prettig meegenomen is dat er slecht 35 van die wagentjes ooit gebouwd zijn,hoeveel er nu nog 'bollen' is een vraag! In ieder geval ga ik er niet direkt mee rijden eerst moet mijn Mk2 afgewerkt worden, maar ja nu is het van Koud Hé !!!
Zoals alles in België zal er weer een 'hoop' problemen wezen bij het toekennen van de 'nieuwe' nummerplaten. Van de federatie "BFOV" heb ik een mailtje gekregen ter verduidelijking van hoe,wie ,wanneer en wat. Dus neem eens een kijkje op de site van de 'BFOV' het zal u een pak minder 'kopzorgen' geven.
Eindelijk kunnen we kennismaken met de 'nieuwe' nummerplaten in België ! Sinds deze maand kan men,moet men de nieuwe nummerplaat dragen op uw voertuig,zelfs de voorste nummerplaat diend bij een 'officiele' handelaar gemaakt te worden. Ook is het gedaan met zelf de nummerplaat af te halen,alles gaat nu via de post.... Met die nieuwe nummerplaten is het voor sommige een dure aangelegenheid , zeker als men iets wil dat persoonlijk is. Ergens gelezen dat het kan oplopen tot 1.000 !!! Tja ,als België geld nodig geeft....... Ben benieuwd hoe men zal reageren met eventuele aanvragen voor een chassisnr. Ik wacht nu al een paar maanden op een verdict maar blijkbaar zijn ze daar ingesneeuwd. Tja ,ambetenaren doen hun best hé. Tussen alle stakingen ,weersveranderingen en regeringswissels door........
Een winterband is een band die gemaakt is van een zachter rubber dan een gewone band. Daarnaast heeft een winterband zogenaamde lamellen waardoor het profiel beter ingrijpt op de ondergrond. Bij temperaturen onder de 7 graden wordt het rubber van de winterbanden minder snel hard. Hierdoor houdt de auto een betere grip op de weg.
Wettelijk is een winterband gemarkeerd met de codering M + S of M & S. Dit is echter een achterhaalde codering voor Mud en Snow.Waar ouderwetse winterbanden alleen in sneeuw goed presteerden heeft een moderne koudweerband onder de 7 graden op zowel nat als droog wegdek meer grip.
Het rijden op winterbanden is in Nederland en België niet verplicht. In landen als Duitsland en Oostenrijk wel. De verplichting geldt vaak alleen voor 'winterse' omstandigheden.
Vroeger had men die keuze niet, je kocht banden bij de banden boer en rijden maar....
Zoals in vorig berichtje vermeld is het inderdaad de maand van de 'Lijstjes' zo heb ik er eentje gevonden en ik dacht zo dit moet ik zeker aan jullie meegeven. Het gezegde is 'Rome zien en sterven' en dit lijstje komt aardig in de buurt. 1/ HIGHWAY 89 in the USA door Arieona,Utah,Idaho ,Wyoming en Montana. 2/ DENALI HIGHWAY in Alaska 3/ RUTA 40 in Argentinië bijna 5000km parallel aan het Andes gebergte. 4/ NUBURGRING in Duitsland, racebaan die soms wordt opengesteld voor het publiek. 5/ Van DAVOS naar STELVIO in Zwitserland en Italië een zigzagweg door de Alpen. 6/ E6 in Noorwegen van Oslo tot de Noordkaap. 7/ Col de TURINI bergweg in Zuid-Frankrijk,gekend door rally minded people. 8/ A18 Snaefell Mountain Road op Isle of Man, beroemde route gebruikt tijdens Isle of Mann TT en de Manx Rallye 9/ B4560 in Wales, een route met machtige 'vergezichten' 10/ Atlas Mountains in Marokko, bochtige weg van Marrakech naar Ouarzazate. Alles een beetje ver weg ,maar dromen mag men toch hé
Ik ben nog 'altijd'bezig aan mijn Fordje (Escort Mk2) en zie nu al uit wanneer ik er mee de weg op kan. In mijn maibox kreeg ik het programma toegestuurd van de vrienden van KHC. Waarschijnlijk zal ik daar de eerste km's doen met mijn escortje. Ik geef jullie dan ook hun programma . Inlichtingen via hun website of je mag me gerust mailen....
29 januari 2011 : Winter + Darkness rit (Start in Frankrijk aankomst in België) 24 April 2011 : 10° internationale Gapers Tour te Kemmel 3 juli 2011 : Summer Gapers Tour te Ieper 3 September 2011 : 2° Euro-balade in samenwerking met Legend Car Organisation (Fr.)
Hopelijk zie ik jullie op één van deze evenementen.......
Anno 1952 en 1953 werd de autosnelweg ter hoogte van Jabbeke afgesloten voor een poging het wereldrecord 'snelheid' te doorbreken . Dit gebeurde met een Jaguar C-Type. Men klokte 152 mijl per uur of op zijn europees 245km/u !!!! Het jaar daarop verbeterde een Pegasso dat rekord, wat niet paste in de Britse leefwereld van Jaguar. Dus kreeg Norman Dewis de opdracht de Jaguar opnieuw van stal te halen en het rekord opnieuw op naam van de Britse autobouwer te plaatsen. Norman gooide het windscherm van de wagen af en verving deze door een perspexbubbel en nam het besluit ; rijden maar ! Zij relaas: Het was een perfekte ochtend, zonder wind wat mist boven de velden. Ik zweettte me te pletter in de 'bubbel' Had een akelig gevoel( omdat ik nooit op eigen kracht uit de 'cockpit' kon ontsnappen) Ik had geen keuze dus ik ging snel zeer snel. Het record werd gezet op 172 mijl per uur (277km/h). Op een publieke weg ! Een record dat nooit meer werd verbeterd! De politie had gezien hoe de auto 'lift' kreeg en een beetje zigzaggend voorsnelde. Men besloot een punt te zetten achter de snelheidsrecords in Jabbeke.
Het zijn weer van die dagen, boekenbeurs, 1 november, halloween e.d. Tijdens mijn speurtocht naar boeken over het "automobiel" ontdekte ik ; De blijde intrede van de automobiel in België. geschreven door Donald Weber , een kleine 'must' om te lezen en plaatjes te kijken. Daaruit putte ik het volgende; Een 'mijlpaal' in de geschiedenis van het automobiel was het jaar 1899. De Belg van poolse afkomst, Camille Jenatzy, doorbrak met zijn elektrisch aangedreven (!) automobiel voor het eerste maal in de geschiedenis de magische grens van de 100km/h. Dus zowat een eerste lid van -les barons du cent à l'heure-. Anno 1902 vestigde een andere Belg, Baron Pierre de Caters, een wereldrecord ,snelheid was nu 120km/h. Nog eens twee jaar later, in 1904, werd het record op 150km/h. gebracht. Ergens anders in het boek lees ik volgende zinssnede : Het automobilisme is een geestesziekte. En ze heeft een erg fraaie naam : snelheid. "Den automobiel" leverde ook toen al verkeersdoden op, deze werden voor het eerst geregistreerd in 1912/1913, en het aantal was dan 83 !
Ik ben dus gestart met de opbouw, restauratie van mijn Mk2. Het eerste wat men doet is eens zien wat men zo nogal in voorraad heeft. Daar ik reeds verschillende escorts afgebroken heb betekent dit dus een massa onderdelen allerhande. Maar zoals steeds is dat wat ik dacht te hebben ,verkocht,verdwenen of afgevoerd. Kennelijk is dit bij velen zo . Denken dat je dat hebt en blijkt dat je het ooit had. Pech dus. Het is een hobby,een levenswijze. Ook wat me weer opvalt is dat je op het internet alles kan kopen. Maar van kopen wordt je alleen maar armer! Dus 'surf' ik iedere dag op het www. ,speurend naar onderdelen. Nieuw ,tweedehands ,nooit gebruikt, verkeerde aankoop e.d. Wat ik geleerd heb van het web, geloof nooit de bijgevoegde picture ! Bied ,en zie : het item staat al enkele maanden te koop en wanneer ik een bod uitbreng is het plots 'geactiveerd' want de prijs stijgt ! Maar we zijn toch dankbaar voor het www. want hier en daar vind je nog iets . De prijs , afwachten !
Het is een pak werk ,het rijklaar maken van mijn Mk2. Spuiten,elektrische bekabeling,ander motor. Het voorbije weekend bezig geweest te zien wat ik zoal nog heb van onderdelen. Niet veel maar toch genoeg om een paar vierkante meter mee te vullen. Terwijl ik bezig was aan het nazien van de elektrische kabels en het uitbouwen van de heater box heb ik toch zo'n idee gekregen wat ik zoal nodig heb. Het wordt dus een zilvergrijze Mk2 met RS velgen. Een stevige motor erin met een dubbele carb. met een KN luchtfilter. Een Rol-Kooi, anti -dive kit,strut-bar ,quick-shift en kuipzetels erin, Britax-gordels zijn een must !Vering en remmen komen ook aan de beurt. Het verbouwen zal wel een tijdje duren maar de winter staat toch voor de deur. Enne een mens moet zich toch ergens mee bezighouden !
Het "Fordvirus" slaat weer toe ! Na lang onderhandelen,kijken,prijs vergelijken en dromen , heb ik me deze week een "nieuwe" Ford aangeschaft. Dus veel werk in het vooruitzicht. Het wagentje is een tweedeurs(gezocht door menig Ford liefhebber) en origineel een 1100cc,4- bak . Mijn plan is nu de wagen te verbouwen naar hetgene wat ik ooit wilde. Roll-kooi,kuipzetels, anti -dive kit,5-bak,pinto-motor. En dus ergens mijn afdruk op de wagen na-laten. Het eerste werk wordt de wagen "Hard" te maken. Dus alles eruit en de eventuele roest wegwerken. Klaarmaken dus voor het opnieuw in kleur zetten.... Zoals aan het begin van deze blog ik mijn Mk1 herbouwde, begin ik nu aan een Mk2. Menig persoon vraagt zich dus af of het werkelijk een ziekte is maar wanneer je eenmaal met een Ford 'paradeerd' en de blikken ziet van anderen en bovenal kan zeggen: dat heb ik gemaakt, waarop men vol ongeloof je aankijkt. Dat doet het hem !
Echt iets voor de "Tuf-Tuf" - club. Gisteren was het op het nieuws.Zowel nationale radio als TV. (B) Op het internet kon je er ook al niet naarst kijken en in sommigen kranten kreeg het ook enkele lijntjes. Een gefrustreerd weggebruiker wist zijn woede te koelen op een flitspaal. Nadat hij "geflitst" werd nam hij wraak door de flitspaal af te zagen en daarna de camera in het omhulsel mee te nemen en ergens te begraven. Doch hij werd gevat en veroordeeld tot 69.992 euro inbegrepen de gerechtskostten. Veel duurder dus dan een boete. De man werd waarschijnlijk 'verlinkt' door de "buren "die hij wakker maakte door het lawaai terwijl hij bezig was de paal door te zagen. Als men eventjes 'googeld' op afbeeldingen van flitspalen kan men diverse "in memoriam" flitspalen zien die ook op een akelige manier zijn bewerkt. Ergens heb ik bewondering voor die man en waarschijnlijk velen met mij.....
Wij, gebruikers van oude wagens,old-timers, worden krijgen vaak het verwijt dat we groot verontreinigers zijn. De B.F.O.V gaf hierop een antwoord in de vorm van een kleine milieugids. Een kleine uitgave doch die ieder die de liefde voor een wagen bezit best wel kan lezen. Zodoende dat hij menig ,anti -oldtimer' gebruiker kan van antwoord dienen. Hierna som ik enkele "antwoorden "op die mijn gedachten over het onderwerp samenvatten. - Oude voertuigen worden minder frequent en met meer aandacht gebruikt. - Oude voertuigen nemen niet deel aan de problematiek van het massaverkeer. - Er is een enorm verschil tussen oldtimers en tweedehands voertuigen. - Ze zijn lichter dan hedendaagse wagens,dit geeft zijn gevolg in het benzineverbruik.(soms) - Het vermogen en de maximale snelheid van old-timers ligt meestal lager.(soms) - Oldtimers zijn niet uitgerust met energievretende accessoires zoals stuurbekrachtiging,airco, electrische ruiten of electrisch verstelbare zetels. Kortom het milieu gidsje zou iedere oldtimer liefhebber moeten lezen,zo doende is hij gewapend tegen diverse aantijgingen. En het spreekwoord zegt toch ; een verwittigd man is er twee waard !
Dinsdag , 7 september 2010 "Vrouw past niet in nieuwe sportwagen door grote boezem". De 37-jarige Rebecca Kelly uit Wales heeft een streng dieet gevolgd om in haar nieuwe Japanse sportwagen te passen. Door haar omvangrijke boezem met cupmaat 110H kreeg ze de veiligheidsgordel niet omgegord. "Ik denk dat ik te graag eet." Bekende ze in het Britse Tabloid The Sun. Maar had ze niet voldoende ruimte kunnen creëren door gewon de overtollig geworden airbags te verwijderen,vragen wij ons af...
Auto's omvatten een groot medium. We hebben nieuwe wagens,oude wagens,speciale wagens,race en rallye wagens, dure en goedkope wagens. Iedreen is met "wagens" bezig, ze brengen ons van punt A naar punt B, ongeacht het weer,de afstand en de dag waarop we wensen ze te gebruiken. Nog anderen knutselen aan wagens,ontwerpen ze, vervaardigen ze. Sommigen maken er een film ,over anderen maken er een lied over, Sommigen schilderen ze zelfs of maken schilderijen over wagens. Wel zo iemand is mijn vroegere collega rallye -rijder ;Luc Crop. En zoals men zegt auto's liefhebben is een microbe in je leven waar je zomaar niet vanaf geraakt.Luc zegde co-piloot zijn vaarwel en ging werken aan een gezin. Doch zijn grote liefde bleef bestaan. Van fotograferen ,dromen maakte hij schilderijen. Schilderijen van wagens. Oud en nieuw, race-bollides,rallye wagens ,oude glorieën kortom alles wat hij mooi vond als het maar met een wagen te maken had. Erg leuk, we kunnen hem catalogeren onder de noemer auto-mobilia. Tot eind september 2010 stelt hij zijn werken tentoon in het casino van Middelkerke. Als je van het medium houd ,ga eens zien en een babbel met de kunstenaar is zo meegenomen.
Gisteren ,zaterdag, was het dan zover de eerste eurobalade schoot uit zijn startblokken. Waarom die naam?wel we begonnen in Frankrijk en eindigen in België. Dus hebben we twee landen van Europa.... Ik weet het kritiek is gemakkelijk maar een echt old-timer event vond ik het niet. Men kan wel veel kwijt onder de noemer 'special cars' maar toch een citroën Xantia en een Jeep vind ik toch nikskes speciaal zunne. Na de middag was het ietsje beter maar toch..... Prachtig weer en een mini die zijn wiel verloor, maakte voor mij de dag goed. Organisatie geef ik een 7/10 maar ja ,je doet het maar hé. Nu gaan we deftig sleutelen voor de komende rit : "navigation by darkness" Een akelige of veelbelovende naam is het niet ???
Een organisatie waar er best wat meer publiciteit mag rond gemaakt worden. Het is dan wel uitsluitend voor diegenen die een Oldtimer bezitten van een Brits merk maar toch het is niet de bedoeling van de organisatie(KHC) iets in te richten voor de 'upper-class'. Kortom ik nam deel! Waarschijnlijk als enige Belg maar mijn Engels is verstaanbaar. Prachtige rit, historische locaties,lekker eten in het hotel en leuke engelanders. Die hebben blijkbaar allemaal familie die de verschrikking meemaakte in "Flanders Fields". En natuurlijk het bijwonen van de "Last Post" in de Menenpoort was iets speciaals. Het was Belgisch weder dus voor de cabrio rijders niet ideaal. We zijn gelukkig gespaard gebleven van een regenbui doch het was wel frisjes. Voor mij was het werkelijk top wanneer we op zondag kennismaakten in Mesen met de club aldaar . Allemaal race car's, echt van die oude 'bakken' ......
Dat we een klein landje zijn weten we allemaal. We mogen dan ook zo klein zijn maar een auto-geschiedenis hebben we! Nu nog rijdende,werkende auto's van eigen fabrikaat hebben we zoveel niet meer.De enige autoconstucteur ,waar ik nog van weet, is Gillet( later daar over meer). En al dat overige moois ,enigszins industriele archeologie, kunnen we voor een gedeelte nog terugvinden in auto musea. Na enig 'gegoogle' vond ik er slechts een vijftal,verspreid over gans België. De meest gekende(?) is AUTOWORLD te vinden in Brussel ( Jubelpark) Eigenlijk is het meeste van de ons beroemde verzamelaar MAHY die ook een museum heeft te Leuze-en Hauinaut. Een derde kunnen we terug vinden langs de N8 van Ieper naar Veurne, namelijk het Automuseum BOSSAERT. Uitraard mag het museum van ons Nationaal Circuit : Spa-Franchorchamps niet ontbreken .Dit is terug te vinden in de abdij van Stavelot. En "last but no least" is de jongste, het ABARTH-Museum te Lier; Opgericht door Guy Moerenhout. De oudere garde van rallye en circuit piloten zullen zich waarschijnlijk deze naam nog herinneren. Eigenlijk hebben we geen reusachtige verzamelingen die te bezichtigen zijn. Wel hebben we een heel resem aan clubs,oldtimer liefhebbers dus.Mocht er iemand geroepen zijn om een 'nieuw' museum uit de grond te stampen in de omgeving van Brugge, ik wil best mijn steentje bijdragen.....
De Vlaamse overheid telde de borden die langs de Vlaamsche wegen staan. Daarvoor is een firma aangesproken die met haar wagens,twee jaar , het Vlaamse land doorkruiste. Waarschijnlijk heb je zo'n wagen gezien. De wagentjes waren wit van kleur met rood-witte strepen en een oranje knipperlicht. Verder had elke wagen vier camera's op het dak die om de vijf meter een detailopname maakten en of een panaromatisch beeld .Nu na twee jaar zou Vlaanderen ongeveer 62.000km wegen hebben waarlangs zo een kleine drie miljoen borden. De overheid is van plan in deze wildgroei stevig te snoeien. Vele borden zijn oud en zijn dringend aan vervanging toe. Vele borden zouden onnodig geplaatst zijn of tegenstrijdig zijn met elkaar op het zelfde punt. Enkel borden zullen defenitief verdwijnen zoals het bord voor paardengespannen en het verbodsteken voor stootkarren. Andere zouden vervangen worden door 'opgefriste' borden die meer in het heden herkenbaar zijn. Dit alles volgens de Europese richtlijnen die voor een minimalistisch design zijn aangepast aan de omgeving. Vandaar dat tegen eind 2010 een verbodsteken voor Quads verschijnt. Wat wel behouden blijft is de afbeelding van een stoomtrein, er rijden al zo'n vijftig jaar geen stoomtreinen meer doch is dit bord in het bewustzijn van iedere bestuurder gegrift . (Bord geplaatst voor een onbewaakte overweg). Het mooiste bord voor mij persoonlijk, is het gebodsteken of verbodsteken met daarop afgebeeld de motard met regencape. Iets uit vervlogen tijden.
Een kleine elektrische wagen ,Reva Electric was op het autosalon te zien . Deze auto kan je ook aanschaffen. Wel opletten met de prijs, deze kleine wagen kost een redelijke bom geld, namelijk 14900.In België zijn er reeds een twintigtal van verkocht. De Reva wordt geproduceerd door een Joint Venture tussen India en Amerika, gevestigd in Bangalore, India. Sinds 2001 wordt deze vierwieler al gecommercialiseerd in India, en hij is ook te koop in de UK sinds 2003. En vanaf 2007 is deze Reva wereldwijd te verkrijgen. In de stad Londen is het wagentje bijvoorbeeld een enorm succes.Het wagentje heeft een topsnelheid van 80km/h en een bereik van 80km. Na twee uur opladen heeft de wagen al 80% van zijn totale capaciteit bereikt.Het belangrijkste voordeel van deze auto is ongetwijfeld het feit dat je hem thuis in het stopcontact kunt opladen (op 230V). Na een ganse nachtelijke laadbeurt ben je slechts een halve euro aan energie kwijt !In gebruik is de wagen dus ongeveer 10x goedkoper. Het grootste gebrek van deze wagen is wel zijn kleine afmetingen en zeer kleine koffer.Niet te vergeten natuurlijk de spanning die er is als je de snelweg op rij en een vrachtwagen je inhaalt .
Persoonlijk vind ik dat het niet moeders mooiste is
Zoals je ziet ben ik er een weekje van tussen geweest, iedereen is nu toch in vakantiestemming dus wegwezen maar. In 2014 wordt den grooten Oorlog herdacht, dus doen we dit jaar opnieuw mee aan de drie daagse ingericht door KHC. Een organisatie die reeds bekend was voor hun 'kei goeie' inrichtingen,er is namelijk voor elk wat wils. Dus ingeschreven met mijn oudste wagen. Want de organisatie wenst enkel Britse wagentjes en liefst iets speciaals te laten deelnemen. Zelfs de zondag-rit (voor iedereen) is groots !!! Verdere info kan je vinden op hun website( Kemmel Historiek Comité) En zoals altijd een toffe 'rit' . Heb jij ook zin ,neem dan contact op !!! Grtz.
Uiteraard mag ik niet vergeten u de datum van het evenement van het jaar aan te kondigen .Op 24, 25en 26 september 2010 is er opnieuw de grote jaarlijkse afspraak voor de clubs aangesloten bij de Federatie. Een spektakel bewonderen van meer dan 600 historische racewagens. De BFOV heeft opnieuw talrijke voordelen kunnen bekomen die ze uitgebreid zullen bespreken in hun magazine Retro Classic News ,in de loop van de maand augustus. We hebben dus best nog wat tijd voor onze "heilige koe" van stal te halen. Best de moeite om eens sommige wagens in hun "natuurlijke" biotoop te bewonderen. - Legends never Die-
De RACB en de BFOV nodigd opnieuw uit om deel te nemen aan een uitzonderlijk evenement, namelijk de RACB GT Parade op 31.07.2010. En dit aan een zeer voordelig tarief. Dit jaar hebben ze gekozen voor een evenement gespreid over de ganse dag, met een start in le Château de Harzé, Als deelnemer wordt u daar een ontbijt geserveerd .Gevolgd door een toeristische rondrit om zo aan te komen aan het circuit van Spa-Francorchamps. Daar wordt dan de start gegeven voor de parade op het circuit gevolgd door een bezoek aan de Total 24 H of Spa. Kortom, een dag om niet te missen! Verdere info vind je terug op de web-pagina van de RACB. See you there ?
Ze hebben het geflikt bij Bugatti. De Veyron was al bizar duur en ontaards snel, maar er kon nog een schepje bovenop. Dit is de Veyron SuperSport, de snelste straatauto ooit gemaakt.
De 8,0-liter grote W16-motor levert niet langer 1.001 pk. Dankzij een flink aantal aanpassingen, waaronder grotere turbo's, zijn het er nu 1.200. Combineer dit met een ongelooflijk koppel van 1.500 Nm, en je hebt alleen nog een stel vleugels nodig om daadwerkelijk op te kunnen stijgen.
Op het testcircuit van Volkswagen in Ehra-Lessien, , bereikte de SuperSport een gemiddelde topsnelheid van 431 km/u. Hij bereikte eigenlijk 434 km/u, maar dat was met de wind mee. Hoe dan ook heeft Bugatti hiermee opnieuw een record gevestigd. Alle verkochte SuperSports zullen begrensd zijn op 415 km/u vanwege de banden, dus helaas ben je toch nog net iets langer onderweg naar de buurtsuper. Maar ze kúnnen het, en daar gaat het natuurlijk om.
In deze tijd van gsm's,I-Pods,Mp4 spelers,notebooks en laptops krijg je wanneer je een pc-ke heb een gevoel dat je nog in een tijdperk leeft waar alles wat 'nieuw'is vandaag,morgen al 'oud' is. Iedereen die zowat met computers e.d. bezig is,al is het maar voor je mails te lezen, heeft wel eens van het merk acer gehoord. Deze fabrikant van reeds eerder vermelde 'dingetjes' heeft een samenwerking met het rode wagenmerk met het steigerend paard afgesloten. Acer lanceert dus een knalrode smartphone waarmee het gebrek aan een echte Ferrari eventjes opzij gezet wordt. Met zo'n ding trek je de aandacht. Het is een soort 'gsmmeke' met een 3.5 tochscreen met hoge resolutie en draaid op het open 'androidplatform' van Google.( Een stevige zin !). De aandacht gaat vooral uit naar de kleur,Ferrari -rood, en het Suderia Ferrari-logo op de achterzijde van het toestel. Als ultieme knipoog naar alle autoliefhebbers heeft de microfoon iets die doet denken aan de ventilatie -ingang van een Ferraribolide. Het gamma omvat niet alleen een 'gsm'ke' maar ook een LapTop en /odf een Note-book.
Wanneer de scheiding tussen kunst en automobilia vervaagt. Van de Lamborghini Reventon werden er slechts twintig exemplaren van gemaakt. Elk 'beest' kost zo'n miljoen euro, dus niet voor 'jan met de pet'. Omdat wij gewone stervelingen waarschijnlijk nooit de kans zullen hebben voor zo'n wagen te zien, hebben ze het laatste exemplaar in het Lamborghini museum nabij Bologna (italie) geplaatst. De krachtpatser oogt als een buitenaards object en nu is er een mogelijkheid gekomen om die te 'aanbidden'. Een mooie vakantietip, is het niet ??
27 juni toeristische rondrit richting Harelbeke oldtimertreffen.
Toeristische rondrit 50 km, start om 10u aan terrein F.c Telstar,Roombaardstraat 9810teNazareth. het thuis terrein van de Ford-escort-historic-club. Heel éénvoudig beschreven roadboek. Deze rit brengt jullie doorheen een stukje vlaamse ardennen richting Harelbeke, waar we rond de middag verwacht worden voor een statische show op de grote markt van Harelbeke.
deelnameprijs rondrit 2,50 leden en niet leden 5.
Met de ford-Historiek-Club zijn we naar de UK geweest. Ja ,we zijn over het kanaal naar het Mekka van de old-timer gaan zien. Meer bepaald naar de Classic Ford show. In de vroege ochtend aangekomen ,in een nevelig poddington. En zie op de Santa Pod Raceway was het reeds een drukte van "jewelste"! Voor ieder wat wils Fordjes van alle soorten en modellen. Getuned tot het maximum, gerestaureerd ,beter dan nieuw, en ook de diverse standjes met onderdelen. Wat je zoekt vind je hier! Nieuw of 'second-hand' op een soort markt omgeven door het gebrul van de wagens die deelnemen aan de 1/4mile . Om te rapst dus. Verder was er zoiets als een 'foor'maar dan op zijn engels. En dat het goed was dat weten we. Het weder was goed voor een 'shop till you drop' en om vijf uur in de namiddag(engelse tijd) was het gedaan. De weergoden besloten hun steentje bij te dragen dus een hevige regen-bui als afsluiter. En dat het regende. Was verplicht een nieuwe jas en eenT-shirt (mooie souvenir) aan te schaffen want we waren "nat tot op het vel' ! Het ligt niet bij de deur ,maar voor ons (echte Ford liefhebbers) was het zeker de moeite het kanaal over te steken Een aanrader en zeker voor herhaling vatbaar. Santa Pod Raceway iets om zeker te onthouden !
België is de laatste lidstaat van de Europese unie die de uniforme Europese nummerplaat nog niet heeft ingevoerd . Enerzijds omdat we nu in België een 'aftredende' regering hebben (m.a.w. veel wordt uitgesteld ! ) Anders is het ook zo dat er geen beslissing kon gemaakt worden betreffende de kleur. De ene partij is aanhanger van zwarte letters tegen een witte ondergrond, qua duidelijkheid bij flitscontroles. Een andere partij kiest voor de klassieke kleur van rode letters op een witte achtergrond, vele Belgen zouden gehecht zijn aan rood/wit daar ze in het buitenland gemakkelijkler herkenbaar zijn . Dit wordt dan één van de ' belangrijke beslissingen' die de nieuwe regering zal moeten nemen. Nu is de nummerplaat GRATIS dit kan ook veranderen in de toekomst. Ietwat vervelend toch is dat wanneer we weten dat het houden van een Europese nummerplaat niet verplicht is al hebben de andere Europese lidstaten er wel voor gekozen.
Na het mooie zonnige weekend van laatst zijn we nu terug in het "Belgisch" weder . Op de thermometer lees ik slechts 8° graden af . Een pak minder dus dan gisteren (21°). Gisteren ,tijdens het mooi weer, heb ik samen met mijn broerke ,een goeie 700km afgelegd. En nee, niet in een cabrio maar een road-trip voor nog een wagentje op te halen voor in onze collectie van Ford's. Tevens enkele onderdelen 'in den vreemde' gaan ophalen. Tussen al de fille door en de vergissingen die de GPS maakte zijn we toch ,moe maar tevreden thuis geraakt. Dat het mooi en warm weder was is zeker, automatisch is me een zinnetje uit een song in mijn brein 'geschoten' en gans de dag speelde het deuntje in mijn gedachten. Het zinnetje : 'When the weather is fine you got wimen on your mind' doet me dit neerpennen. Bijna vanzelf gaat je gedachten uit naar pitspoezen. Dus na wat gegoogle heb ik de hierbij gevoegde picture gevonden. Een echte PitsPoes ,is het niet.......
Ford en de WRC rally van Nieuw Zeeland zorgen al jaren voor opwinding in het rally gebeuren. En vorig weekend was het dan opnieuw raak. Ford behaalde namelijk daar zijn 75° overwinning. Daarmede is het merk één overwinning rijker dan het vroegere Lancia-rallye team ! Jari-Matti Latvala (Ford Focus), heeft na een ongeloofelijk spannende finale de zege behaald in deze rallye. Pas in de slot km. was de zege voor deze Fin. De vreugde bij Ford was groot, zeker toen de Ford fiesta -S diverse ereplaatsen wegkaapte. Nu is het uitkijken naar de volgende overwinning , meschien Portugal op het einde van deze maand ???
Een vraag die menig 'leek' stelt. Voor velen is het hebben van een oldtimer pure verkwisting van geld. Maar ik zie dat een fiets of een hengel of een jaar abonnement voor de voetbal ook enkele eurookes kost. Voor de aanschaf van een oldtimer is de reden vaak te zoeken in jeugdsentiment. Vader reed met zo'n auto of 'nonkel'. Soms is het ook een droom van de kleine mens: ooit rij ik nog in zo'n wagen. Die wagen dus kan een sportmodel wezen a la Porsche,Ferrari of een 'gewone' alle daagse wagen a la Lada, Fiat of Citroën. Ook is de aanschaf binnen het gezinsbudget en het mogelijks opknappen is een mogelijke therapie. Soms is het een vlucht uit het alledaagse. Mijn reden is voornamelijk de herinnering. Ook de uitdaging van de pas aangeschafte (vaak een hoop roest) wagen weer opnieuw op de baan te krijgen in zijn glorie van weleer. En als het eventjes kan ,meschien beter!! De wagens die ik eruit pik zijn makelijk aan te schaffen doch ze moeten dat net iets meer hebben. Bijvoorbeeld een sport uitvoering . Vaak hoort bij de hobby ook het zoeken naar onderdelen, je komt dan in contact met mensen van allerlei standing. Van allerlei levenswijze,mening en opvatting. Dus nog zo'n rare hobby is het niet
Ik ben naar de 'jaarlijkse' kofferbak verkoop geweest . Een organisatie van de Escort Historic Club. Het weder zat niet mee, wel enkele opklaringen gehad maar evenveel regen. Doch dit was geen domper op de talrijke opkomst van diverse 'fordjes'. Amerikaanse, Hot-Rod's, de klassiekers kortom alles was er. Zelfs iemand die zijn eigen ,gekweekte ,produkten verkocht . Het had zoiets weg van een typische 'boerenmarkt' Maar verder was het zien en zoeken naar allerlei onderdelen. Best leuk !! Vooral dat ik de kans kreeg 'oude' bekenden te zien. Veel tips uitgewisseld en evenvaak de beste aankoop adressen gekregen. Ik had de indruk dat er zelfs een ganse vloot Nederlanders gestrand was in Nazareth. Voor een Koopje ??
Die Hollanders hebben een eigen taal ontwikkeld. Voorbeeld ; Sleurhut = Caravan / Autoremorque = autoambulance /Scheurijzer = snelle wagen Ik zou zeggen; voor herhaling vatbaar !!!
Zondag laatst was dus de eerste rit voor het jaar 2010 ingericht door het Kemmel Historic Comité (KHC). Dat deze jongens niet de eerste de beste zijn bewees het deelnemersveld. Een 200-tal wagens waarvan zeker 90% zo de showroom in kunnen. De naam en Faam van KHC gaat blijkbaar over de 'grenzen' heen , we telden diverse Franse deelnemers, Nederlanders en natuurlijk enkel UK'ers. De enige die niet van zijn woord was, was het weer. Warm was het wel doch de ganse dag een donkere hemel en in de namiddag enkele 'dikke' druppels regen. Niet onverwacht trouwens want het was 'voorspelt'. Voor de eerste keer mijn escortje vanonder het stof gehaald. Gans de dag zonder enige problemen. Voor herhaling vatbaar dus Nu is het uitzien naar de pictures. Die zijn massaal genomen of was het 'de politie uw vriend' ?
Op zondag 25/04/2010 tijdens vlaanderens erfgoeddag verzoekt de BFOV de oldtimmerliefhebbers die op die dag geen andere activiteit hebben om zich naar Oudenaarde te begeven. Daar wordt de 'start' gegeven van een ritje met de geliefde Old-Timer langs en op het parkoers van de wielerwedstrijd de Ronde van Vlaanderen. Deze 'ronde' is erkend als Vlaams Erfgoed en op deze datum is het erfgoeddag over gans Vlaanderen. Een ideale gelegenheid dus om aan de overheid te tonen dat onze oldtimers ook belangrijk zijn. De deelnemers worden verwacht op de Grote Markt van Oudenaerde tussen 10 en 14 uur, men kan kiezen tussen een parkours van 45 en 75 km.'s Het parcours van 75Km. is dan nog verschillend voor de motorfietsen. Praktische info : eric.vanbesien@edpnet.be
En wat kost het? 15 eurookes per voertuig voor een rallyplaat ,roadbook en een aandenken. (Hopelijk is het souvenierke geen kasseisteen !)
Dat onze mobiliteit langzaam maar zeker Groen wordt is een feit. De vraag is nu, is deze wel geschikt voor onze oldies ! Groen is bijvoorbeeld een elektrische wagen, mooi maar ik heb enkele oudere wagens nog uit de tijd dat 'lood' standaard aanwezig was in de brandstof . Het verminderen van CO2 kan gebeuren door verschillende ingrijpen . Het meest eenvoudigste is kortere afstanden rijden dit wil zeggen minder verbruik dus 'groener' . De automobiel constuctuer kan hierop ingrjpen door nieuwere motoren te maken die ondermeer door hun constructie zuiniger zijn met de brandstof of hij kan overschakelen naar andere brandstoffen. De zogenaamde bio-brandstioffen.
Enkele jaren terug was er de mogelijkheid om 'Super' te tanken, loodhoudende benzine. Die pompen zijn nu verdwenen en kan men slechts loodvrij tanken. De handel vond direkt een middelke uit om bij die benzine te voegen ,de loodvervanger. Nu is het een totaal andere soort van brandstof die bio-brandstof. Dus naarmate de tijd vordert, zal het percentage van de biotoevoeging verhogen en zou dit eventuele schade kunnen veroorzaken aan de motoren, en dit niet alleen bij oldtimers. De compatibiliteit tussen de brandstof en de gebruikte materialen bij, bijvoorbeeld de dichtingen, brandstofleidingen, benzinetank en carburators.
Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, de huidige brandstoffen zullen zomaar niet verdwijnen, doch een verwittigd man is er twee waard....
Vandaag heb ik zowat geprobeerd de mooiste, meest indruk makende wagen dat ik gezien heb op TV voor de geest te halen. Het begon met het amfibie voertuig uit de reeks 'Kapitein Zepos' ,inderdaad dat is een tijd geleden. Wat me ook is bijgebleven is de 2CV. uit de films van Louis de Funes (hopelijk is zijn naam correct geschreven) Gevolgd door de VW kever , Herbie genaamd. Wat ook indruk maakte zijn de mini's in de 'Italian Job' De 'General Lee' en de wagen van Starsky en Hutch maakten ook indruk,of was het de talrijke stuntten. Gemoedelijker is de oude Puegeot van Colombo Of de driewieler die nu en dan vescheen als voorwerp die de lachspieren deed werken in de series van mr. Bean. Eleanor, van de film 'gone in 40 seconds' is ook een pracht kar. Er zijn er veel zoals de wagens in de Bond films of de diverse wagens van Batman. Waarschijnlijk heb ik er nog een pak vergeten. Doch de enige echte (persoonlijk dan ) is waarschijnlijk de wagen waar Sylvester Stallone mee rondtoerde in de film Cobra. Een Top chop met aan het lawaai te horen goed getuned. Zo zie je : "Boys and there toys"
Het kan toch verkeren! Je koopt een 'nieuwe' auto, een wagentje die moet zorgen voor plezier, vele kilometers,en als het eventjes kan bewonderende of vragende blikken. De wagen eindelijk in je hobbyschuur beslis je voor een 'groot' onderhoud. Radiootje inbouwen, alle olie verversen, nieuwe remmen en dan begint het. Je merkt dat er geen enkel wiel van onder de wagen kan. Ieder wiel (licht metalen velg) is namelijk beveiligd tegen diefstal door middel van één wielbout te vervangen door een anti - diefstal bout. Geen probleem, zal wel ergens in de wagen liggen . Verwoed keer je de wagen binnenste buiten, onderste boven maar geen wieldop te vinden. Je zoekt in je eigen,schamel, onderdelen magazijn, niets. Dan maar eventjes de verkoper bellen, die weet van niks en zijn naam is haas. Niet geklaagd, eventjes de 'bandenboeren' in de streek langsgeweest, maar geen enkele ,passende, wielbout te vinden. Er bestaan wellicht 1001 verschillende soorten en heb ik net het 1002 model nodig. Uitboren dus ! Na vele uren zwoegen, boren breken en linkse tappen gekocht te hebben, eindelijk drie van de vier wielen ervan onder gekregen. Het vierde wiel ,zoals altijd het laatste, wil er niet af ! Dan na een nachtje slapen beslist om die velg er dan maar zwaar te mischandelen. Slijpschijf en beitel ter hand genomen en kappen maar. Resultaat één velg volledig naar de filistijnen. Nu staat de wagen op blokken zonder wielen . In al mijn frustaties heb ik blijkbaar een remtrommel gemold. Remtrommel vinden, geen probleem ware het niet dat deze ook 'speciaal' zijn !
Nu heb ik dus een pracht van een wagen met slechts 12 wielbouten, 1 goede remmtrommel en 3 velgen en banden. Ja, een auto als hobby,houd je zeker uit de kroeg weg........
Sinds enige tijd nu ben ik de trotse eigenaar geworden van een Quantum !!! Wat is nu een Quantum ? Wel een derivaat van een Ford ( natuurlijk, wat anders had je gedacht ) Het is volledig gebouwd op een Ford (fiesta) onderstel. Het is een 'voor'trekker met een vijf bak. Normaal is de motor van een fiesta XR2 de gebruikte kracht bron. Eigenlijk zijn alle onderdelen : remmen , elektrische toestanden en interieur van een Fiesta XR2. Voor sommigen is het een "Kit-Car" nog voor anderen is het een antwoord op de Fiat Barchetta of de Mazda MX-5 (?) Voor mij is het in ieder geval iets speciaals. Men geeft het wagentje ooit aan Jeremy Clarkson (Hoofd kloot van het gekende programma Top Gear) in leen gegeven om zijn rij -indrukkente kennen. Het verdict was : Een erg snelle winkelwagen met als enige nadeel de sterke polyester geur ! (Ja .1n 1984 was het nog maar pas nieuw)
Zijn er hier nog lezers die een Quantum bezitten en ermee rijden ? Laat het me weten!
Vanaf 1/7/2010 zullen wij Belgen een nieuwe nummerplaat krijgen, volgens europees model. Maar wat het ons gaat kostten heb ik nog niet kunnen uitpluizen. Het wordt dus een nummerplaat met witte achtergrond en zwarte cijfers en letters. De afmetingen van deze nieuwe nummerplaat zou veel breder dan de huidige worden. Voor bepaalde old-timers gaat dit wel een probleem worden. In het begin zullen de nieuwe inschrijvingen voorzien worden van deze nieuwe nummerplaat en langzaam maar zeker zullen de bestaande nummerplaten vervangen worden waarbij hun huidige samenstelling van cijfers en letters behouden zal blijven. Het verschil in combinatie zit hem in het aantal karakters. Vroeger hadden we er zes nu zullen we er zeven hebben. De nummerplaat van een ingeschreven old-timer zal waarschijnlijk beginnen met een 1 gevolgd door de zes karakters van de nummerplaat .
Vb: Vroeger had men OBR-961 dit zal worden : 1-OBR961
Maar zoals alles gaat in België zal het niet voor morgen zijn.....
Dat we een klein landje zijn met toch zo'n groot een ingewikkeld systeem van regeringen ,gewestten en wetten dat weten we. Of andere europeers dat weten ?? Is een vraag waarop niet iedereen kan antwoorden. Nu Heb ik hetvolgende gelezen : Ecomalus in Wallonië ! Enkel voor onze "Waalse" old-timer liefhebber . Dus niet voor de Vlamingen,Brusselaars of de Duitse gemeenschap. De "Waalse" regering heeft een Ecobonus en een Ecomalus ingevoerd. Die van toepassing is op het inschrijven van de wagen. Het doel zou zijn om de inschrijver van een "Groene" wagen te belonen en iemand die een ,lood verslindende ,on-economische,wagen inschrijft te bestraffen ! Enkel de wagens ingeschreven onder een "0-plaat" ,zeker ouder dan 25 jaar dus worden hiervan vrijgesteld. Dit wil zeggen een old-timer ,ouder dan 25 jaar, inschrijven op een gewone nummerplaat betaald!
De waalse regering denkt dat iedere old-timer vervuilend is, wij weten anders.....
Vandaag zijn we dan den1 maart. De maand maart, het begin van een nieuwe lente (hopelijk). Dus onze geliefde van onder het stof gehaald, wakker gemaakt uit zijn winter slaap. Deftig gepoetst, eerste onderhoud,getest en klaar voor 2010.
Waar gaan we naartoe ? Daar Duitsland iets te ver is en voor problemen te vermijden kunnen we naar het 33° Antwerp Classis Salon. Vorige edities waren beslist de moeite, voor allen iets en vooral veel blink,blink ! Het gaat dus door in het weekend van 4/5/6 maart in de gebouwen van Antwerp Expo. De inrichters geven opnieuw aan old-timer liefhebbers van allerlei pluimage, de kans om al dat moois te gaan bezien. Het grote salon in Essen in Duitsland is hier de norm. Dus allen daargeen.
Maart is ook de maand dat het F1 seizoen begint en voor onze Belg begint het! Hij is dringend op zoek naar een pak geld om zich een plaatsje te kopen in de F1dus waarschijnlijk zal hij niet te zien zijn in 2010. We zullen het maar toeschrijven aan de economische crisis dat hij aan de kant geschoven is......
Dat we ondertussen 2010 zijn weten we waarschijnlijk allemaal. Zoals iedere goede club , gaf de 'Ford Escort Historic Club' zijn receptie, met een hapje en een drankje. Ondertussen werd van de gelegenheid gebruikt gemaakt tot het betalen van het 'lidgeld' voor 2010. In deze tijd van economische teleurgang is 10 euro een kleine bijdrage. Veel bekende gezichten gezien,de 'echte' doch wegens het weder geen oude Ford te zien....
Ook werd het programma voor 2010 gepresenteerd met als hoogte punt de kofferbak verkoop op 1mei aanstaande. Het beloofd, 1 Mei is ook voor de nederlandese vrienden een verlofdag ,dus zijn we veel 'Hollanders' verwachtende. Het prettige aan zo'n receptie is dat je veel nieuwe gezichten zie en verhalen hoort. Zo hoorde ik dat op een andere receptie het 'nieuws' rondging dat ik overleden was.... Nou ja ,prettig om te horen met een drankje in de hand.
Dat 'groen' zijn , bijna een verplichting wordt is ook te merken in de auto-industrie, wat bv. Ford voor ons in petto geeft is het volgende .
Ford komt met nieuwe ECOboost benzinemotoren, een combinatie van turbodruk en directe injectie. Dit zou betekenen een optimale verbranding van de brandstof. Deze wordt in minieme hoeveelheden in de cilinder gespoten bij een 'erg' hoge druk. Deze technologie maakt de wagens krachtiger en 20% zuiniger (?). Dit jaar pakt Ford uit met een 1.6 en 2.0 motoren, volgend jaar krijgen de kleinste modellen de nieuwe 1000 cc. motor. De FORD Focus ECOnetic die nu al beschikbaar is, verkleint zijn uitstoot van CO2 tot 99gram per 100Km. Dit dankzij een start-stop systeem en een regeneratorsysteem. Hett systeem zorgt dat een deel van de energie gerecupereerd wordt die anders verloren gaat tijdens het remmen. Elektrisch aangedreven accu-auto's staan ook vanaf dit jaar op het programma maar voorlopig alleen in de VS.
2010 kan voor de autoliefhebber en -rijder een curciaal jaar worden, Elk merk heeft zijn eigen strategie om de klant te overtuigen van zijn 'groen' imago . Voor het ogenblik ligt de elektrische wagen in poleposition. Doch mijn bedenking en waarschijnlijk, die van anderen ook. Is elektrisch rijden gelijk aan 'groen' rijden ? Moet men niet alles in rekening brengen, als het ware de hele levensloop van een wagen in rekening brengen,van wieg tot graf ?
Maar dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn(we spreken niet van hoeveel het kost), is de ontwikkeling van een heuse sportieve tweezitter. Reeds eerder vernoemden we de Tesla Roadster.Nu een mogelijke concurrent : de Dodge EV. Is een achterwiel aangedreven sportwagen met twee zitplaatsen. De 200Kw sterke elektromotor accelereert van 0 tot 100km/u in minder dan 5 seconden. De topsnelheid bedraagt 193km/u en zijn bereik valt met 240 tot 320 kilometer erg mee. Het is beslist iets anders dan de elektrische stadswagentjes maar wat zijn prijs zal zijn, daarvoor hebben we een 'oude' kristallen bol voor nodig want Chrysler is pas van plan op het eind van 2010 de wagen in Europa voor te stellen.
Ergens vernomen dat het automerk Saab 'te koop' staat, algemene verontwaardeging bij de Saab-adepten! Maar nu blijkt dat er een oplossing is , namelijk de eigenzinnige autofabrikant Spyker zou Saab overnemen. Wellicht zullen we nog veel nieuwe modellen van Saab (Spyker) mogen verwachten. De Zweedse overheid heeft nog wel even de tijd nodig om de overname te bekijken, maar staat wel garant voor een lening bij de European Investment Bank. Naar verwachting is half februari alles in kannen en kruiken. Toch nog een automerk gered ! Waar blijft onze Belgische regering ? Na VW,Renault nu Opel zullen we dan werkelijk alles kwijt raken ? Volvo en Ford hebben ook al moeilijkheden hier in ons belgenlandje.
Wat is nu Spyker ? Spyker was de naam van een Nederlandse automobielfabriek die begin 20°eeuw internationaal doorbrak. De schrijfwijze was dan ook Spijker. In 1926 werd de naam en de fabriek opgeheven. De merknaam SPYKER is opnieuw geregistreerd in 1999 en stond voor het ontwikkelen en bouwen van exclusieve sportwagens. Onder de naam Spijker werden er verscheidene sportieve prestaties en records neergezet. Vooral in de twintger jaren had het merk een omvangrijk en ambitieus programma. In 1907 reed een Spijker als één van slechts vier auto's de monster rit Peking-Parijs uit. Spijker was lange tijd hofleverancier voor het koninklijk huis van Nederland. De eerst "koninklijke" Spijker werd aangeschaft in 1911.
Na het autosalon en de voorstelling van Bugatti te Brussel is het te Brugge opnieuw tijd voor een, klein maar fijn, retro salon in de Beurshallen. Tijdens het week-end van 30 en 31/1 vindt de jaarlijkse oldtimer beurs plaats. Het inrichtende team is reeds aan zijn dertigste editie toe, Telkenjare staat er een automerk centraal. Dit jaar is het " Bentley".Een wagen die reeds een betekenis heeft in de auto-wereld van een honderdtal jaren. Op de beurs zullen er inderdaad Bentley's te zien zijn waaronder ene uit 1936 en wellicht ook een Bentley Continental waarvan er slechts een tiental van gemaakt zijn. Verder is de beurs ook een must voor de automobilia verzamelaars, onderdelen zoekers, boeken verslinders en nog tal van andere adepten die aan de auto "verslaafd" zijn. Men kan er diverse club's, diverse merken bezoeken uit het brugse ommeland. De beurs opent zijn deuren iedere dag van het week-end om 9h30 en men kan zich 'verliezen' tussen al dat moois tot 18h30.
Voor de mens die het soms 'beu' wordt in het Autosalon, of die door het bos van kortingen, eco-bonus en Co-uitstoot het bos niet meer ziet. Ga dan eens een frisse neus halen in Autoworld. Daar loopt een tentoonstelling vol van benzine verslindende, oneindig veel pk's en een prijskaartje waar men een heel menseleven voor moet werken. Geen rijen voor een proefrit want deze zijn er niet. Daar vind men de snelste wagen ter wereld : De Bugatti Veyron Grand Sport . Deze wagen vind men niet in het salon terug en is voor het eerst in ons land te bezichtigen . Verder zijn er nog prachtstukjes van dit mytische merk te bewonderen, velen komen uit privé collecties of zijn ontleend aan het automuseum van Mulhouse. Van oud naar nieuw,deze wagens (elk afzonderlijk met een eigen ziel) zijn er te bewonderen . Net iets voor de gedreven aanbidder van de heilige koe !!!!
Het is weer zover, ode aan de 'Heilige Koe', van 14 tot en met 24 januari 2010 op den Heizel in Brussel. Het thema van dit jaar : Onderweg naar morgen. Voor sommigen is de auto een vorm van vrijheid voor anderen een must en nog voor anderen een gedwongen iets. De automobiel industrie neemt haar verantwoordelijkheid op en past (?) haar producten aan de sociale en economische omgeving. Ook het klimatologisch effect speelt een duidelijke rol in ontwikkeling van de Auto. Bewijs hiervan zijn de "Hybride-aandrijving", de energie ontwikkeling (en opslag), de elektrische wagen. Een voorbeeld dat "groen" ook werkt bij sportwagens is de voorgestelde,100% electrische, Tesla ! De Tesla Roadster is een Amerikaanse auto die ontwikkeld werd in samenwerking met het Britse Lotus. Zijn 288pk sterke elektromotor zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 in amper 3.9 seconden ! De autonomie is ongeveer 370 km. En de oplaadtijd is 3.5 uur. Opladen kan aan elk 220v - stopkontakt. Doch zijn prijskaartje maakt dat de wagen niet weggelegd is voor iedereen. De tesla is te bewonderen in paleis 6. In paleis 11 is er een tentoonstelling,demostraties van andere elektrische voertuigen. Dus met zijn allen ,per trein, daarheen !
Gehoord: Het decenium 2010-2020 wordt het decenium van de verkeersveiligheid.
Gezien : Er mag niet meer getankt worden tijdens een formule 1 race. De rijder mag wel nog de pitstraat inrijden om banden te wisselen en voor andere technische ingrepen. De puntentelling is ook veranderd. Er worden punten toegekend voor de eerste tien plaatsen in plaats voor de eerste acht, dit komt omdat er 6 auto's meer op de grid (baan) zullen staan in 2010. Kwestie van de spanning te verhogen .
Gelezen : De Tarieven van de autokeuring stijgen ! Wie met een personenauto die op benzine rijdt betaald vanaf 1/1/10 , 31euro in plaats van 27.50 euro. Voor dieselwagens zal de schouwing 38 euro kosten in plaats van 33.50 euro. Laattijdig keuren betekent een boete van 7 euro, voor de eerste maand . Dit kan oplopen tot 25 euro per maand voor de zes maanden te laat.....
En er is weer een autosalon te Brussel, dus met zijn allen in de file.....