Als ford -Freak zijn we dan ook gaan deelnemen aan de 'foto annex rit annex zoektocht' van het ford ,historiek, team. Tevens was het best een test voor mijn Mk1 na de nodige veranderingen van veerpoten(voorste) remmen en radiator,stuur en wat kleine dingetjes. Het was nodig. Dankzij de klimaatveranderingen,( je bent in als je daarover schrijft) was het een zeer vochtige,lees regen,dag. Nog toen we de autosnelweg afreden naar de ontmoetingsplaats ,verloor ik al een ruitenwisser. Een onderdeel dat zeker niet onmisbaar is. Aangekomen bij de 'startplaats' bleek dat de eigenaar van het establischement nog niet ter plaatse was voor ons de benodigde hoeveelheid koffie te geven, waarschijnlijk een zware nacht gehad. Niet dat het soms honden en katten regendede opkomst was zoals verwacht. De oudste wagen was een Ford Anglia, ik was met mijn Escort Mk1 de enige, de rest bestond uit voornamelijk Taunus en Capri. Waaronder één van de capri-rijders wel de pechvogel van de dag was. Eerst zo'n afstand gereden ,Lier is ook niet bij de deur, en dan moeten huiswaarts keren met een nukkige,defekte alternator..... Ik heb me geamusseerd, net als vroeger was mijn broer de Co, en dat we goed waren en nog altijd zijn bewees de eerste plaats!!!! In de euforie of overwinningsroes heb ik de inrichters gezegd dat we een ritje gingen organiseren voor hen in 2010, dat is niet lang meer .Ze kunnen dan ook eens kennismaken met het polderlandschap in de omgeving. Komen jullie ook ? We gaan het zeker vermelden waar en wanneer op deze blog.
Wie de fiesta maar een winkelkarretje vond met motor zal zijn mening moeten herzien. Begin volgend jaar wordt namelijk de nieuwe Fiesta gehomologeerd en dus ook te koop voor het 'grote' publiek. M- sport, ford's partner voor de internationale rallysport heeft het model onthuld . Het 'wagentje' reed nulwagen in dit weekend gereden Rally of Scotland. Negen maanden is er met man en macht aan gewerkt en er zijn liefst 3000 testkilometers mee gemaakt. Wat is er nu zo speciaal aan die 'kleine' ? Wel de Fiesta S2000 heeft alle ellementen voor succes. De motor ,een 2 liter duratec, levert maar liefst 280Pk (!!) en een koppel van 260 Nm. En verder worden alle wielen aangdreven, geen simpele voorwiel trekker dus. Met andere woorden zeg nooit fiesta tegen een winkelwagentje.... Maar wat zijn prijs zal zijn, hopelijk economisch !!!
Soms is het leuk om in ,bijna, het kleinste land van Europa te wonen. Maar ,O, wat is het moeilijk om als niet belg onze "wetgeving" te begrijpen . Men komt zelfs niet overeen , op gebied van bestuur, voor de kleur van een nummerplaat. Arm België, ooit hadden wij bijzondere auto constucteurs, daarna was ons landje een 'paradijs' voor de auto-productie voor wagens : Opel ,Ford, Renault, Vovo e.d. Maar als ze nu niet opletten hebben we er weer ene kwijt !! Waarom is er dan niemand die het touw inhanden neemt en begint aan de ontwikkeling van een deftige ECO wagen. We hebben de wijsheid (?) de mensen en de productie hallen....
Wat me zoal opvalt : - De Belgische regering is zeer verdeeld over de nieuwe nummerplaten voor voertuigen. De staatssecretaris voor verkeer wil de typerende rode letters op de kentekens vervangen door zwarte letters. (Die zouden zichtbaarder zijn ) De verandering zou moeten samenvallen met de invoering van het bredere Europees model. Maar de Franstallige minister Wil vasthouden aan de rode letters omdat ze meent dat de Belgen er erg aan gehecht zijn, vooral als ze in het buitenland een landgenoot tegenkomen...... - De nieuwe Fiat 500 raakt niet door onze 'Belgische ' autokeuring ! Het autootje krijgt telkens een 'rode' kaart omdat de ophanging achteraan onvooldoende veilig is. Het 'rugzakje' uitgeroepen door enkele kranten als de auto van het jaar, kan je nieuw kopen en zonder probleem op de weg "zetten" maar als je het 'bolleke' wil tweedehands verkopen, daar sta je dan !! Het voldoet niet aan de ophangingstest voor kleine wagens met een maximale belasting van 300Kg. Men vraagt zich af hoe is het dan mogelijks goedgekeurd om in Belgiê op de weg te komen.... -Positief nieuws : Vanaf gisteren kan men weer TOP GEAR bekijken op BBC 2 , geen herhalingen maar volledig nieuwe afleveringen !!!
Op 29 november 2009 richt deze club een rondrit +een kleine foozoektocht in als 'jaar afsluiter'. De start en inschrijving is te Harelbeke , aan café The Comix (Kortrijksestraat 99) . Vrije start tussen 10h30 en 11h30. Aan de zoektocht is er uiteraard een prijsje verbonden..... De organisatoren berichten me dat iedereen voor donker kan thuis zijn (?) Ik zou zeggen met zijn allen daarheen , kunnen we lekker doordrammen over wat het is met een oud-fordje te rijden.
Ik neem aan dat iedereen welkom is zolang hij maar rijd met een Ford.
Wist je dat de Escort Mk1 in de 'beginfase' alleen te verkrijgen was als een twee-deurs. Wist je dat de Escort Mk1 rondom geleverd werd met trommel remmen en dat de velg slechts 12" was. Wist je dat de motor slechts 940 cc was. Wist je dat de motorkap enkel van buitenaf kon geopend worden. (Midden voorgrille) Wist je dat de ruitensproeier centraal op de motorkap gemonteerd was,in het midden. Wist je dat de servo pomp,rembekrachtiging, niet bestond, dus hoe harder je duwde op het rempedaal, hoe harder je remde. Wist je dat er een glazen potje,filter, gemonteerd zat op de benzinepomp. Wist je dat de ruitensproier bediend werd door een 'voet'pompje geplaatst links van de de ontkoppelingspedaal. Wist je dat er slechts één portier kon gesloten,worden, kant chauffeur. Wist je dat er geen daschbord bekleding was in de eerste modellen, slechts metaal. Wist je dat de eerst daschbord's geen temperatuur meter hadden . Slechts een benzine meter wat zeer belangrijk is ! Wist je dat er nog geen noodknipperlicht schakelaar of een mistlicht schakelaar ingebouwd was . Wist je dat de vulbuis voor de benzine tank uit de carrosserie stak. Wist je dat er geen dag/nacht binnenspiegel gemonteerd was.
Met andere woorden wat zijn we nu verwend, want " in de beginne"was autorijden nog echt autorijden !
ESCORT68 , de opvolger van de ANGLIA werdt eigenlijk al geproduceerd in 1967, in Groot-Brittanniê. Het was een vrij conventionele wagen met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk alleen als tweedeurs verkrijgbaar pas in 1969 kan men een vierdeurs bestellen. Bijzonder gezocht zijn de 1300 Gt ook de Sport en de uitvoering met de Twin Cam Lotus motor (1600 cc). Ook werd een speciale 1600 RS en later zelfs een 2000Rs voor de liefhebbers aangeboden. Motor had 100pk en zorgde vor de titel de meest succesvolle rally-auto allertyden. ESCORT75, de tweede generatie, MkII, werd in samenwerking met de Keulse Ford afdeling ontwikkeld. Mechanisch zijn de MkI en de MkII bijna identiek. De MkII had een hoekerige ,moderne carrosserie. Van deze escort verschenen op de markt ook enkele bijzondere afgeleiden. Namelijk de Rs 1800,Rs Mexico en de Rs 2000. De sportieve Rs 2000 had in tegenstelling tot de andere MkII's een polyutheraan grille met dubbele,ronde koplampen. ESCORT80 Code naam ERIKA. De MkIII leek totaal niet op zijn voorgangers. De MkIII had namelijk voorwielaandrijving en werd uitgevoerd onder de nieuwe hatchback stijl zoals de concurentie ook op de markt kwam, Opel Kadett en de Volkswagen Golf . In 1981 werd de wagen bekroond met de titel "auto van het jaar" ESCORT86 In dit jaar verscheen de vernieuwde escort de MkIV genoemd, Opvallend is aan deze wagen de motorkap verlengd werd, eigenlijk was dit model niet meer dan een geupdate versie van de MkIII. Wel was de XR3 en de XR3i een gewilde versie onder de sportievelingen. Ook was de 'Cabrio' uitvoering gewild. ESCORT90 Reeds de vijfde generatie en de meest teleurstellende versie. Het enige lichtpunt was de RS 2000 goed voor 150Pk. In 1992 kwam een speciale versie uit met turbomotor en maar liefst goed voor 227Pk, de Escort Coswoth. Speciaal bedoeld voor rally's kreeg de wagen als optie een 4x4 aandrijving. ESCORT 1999 In '93 en verder in '95 werd de escort onder handen genomen met een nieuwe "snuit"en andere kleuren. Maar echte veranderingen bleven uit . Pas in 1999 kwam de opvolger : de FOCUS. Hiermede hoopt Ford opnieuw op de voorgrond te treden in het gebied van de autosport.
Ik heb nieuwe velgen op de kop kunnen tikken vooor op mijn escortje Mk1. Het zijn miniltes, ' look a likes'. De persoon die ze mij verkocht zei dat het groep 4 velgen waren . Geen probleem, betaald en wegwezen. Maar dan begon het. De originele draadeinden (studs)waren tekort dus in mijn oude stock aan het rommelen geweest ,en ja ik heb 16 studs gevonden. Nu nog de moeren (bolts) En in mijn krat ,allelei onderdelen ford, vond ik passende moeren. Men mag nooit iets wegdoen hé. De achterste wiel trommels volledig gedemonteerd voor die studs eronder te krijgen. Een dag werk en achteraan konden de nieuwe 'schoenen ' erop. Ik had ondertussen nieuwe banden besteld en die waren ook geleverd , op de oude manier die banden op de nieuwe velgen getrokken en 'klaar is kees'. Vooraan had ik een probleem, de studs die ik had waren in diameter te klein voor de verbouwing.... Gezocht op het net,bij vrienden en uiteindelijk besteld bij Old Ford Parts in Belgie. Na opnieuw een week wachten had ik ze eindelijk per post toegestuurd gekregen, wat me echter ontbrak waren moeren. Opnieuw gezocht en gevonden. Eindelijk kon ik de voorste velgen monteren ,veilig ,zoals het moet. Alles erop en eronder en dan komt de "wet van Murphy" op de proppen, De rechtse voorvering, bevestiging boven aan, springt ervan. resiultaat op zoek naar een nieuwe veerpoot... Zoals ge ziet een 'werkje' van hooguit een dag kan uitlopen naar een maand. Maar de nieuwe velgen en banden zijn gemonteerd en ik moet zeggen ,het ziet er mooi uit.....
In mijn reeks van -wagens die bijblijven- volgt nu een ander icoon: de volkswagen kever. De oorspronkelijke kever werd ontworpen door Ferdinand Porsche in 1924. De naam kever ontstond vanwege de gelijkenis met een kever en ook zijn naam, in het duits Käfer. Het wagentje werd gebouwd van 1938 tot 2003.Het is zeker de bekendste Duitse auto. In Wolfsburg werd het geproduceerd tot 1978 daarna in Mexico tot in 2003. Oorspronkelijk werd het benaamd ; type 1 , 1200, 1300 en 1500. De grootste verandering is doorgevoerd in de jaren 1970. Dan werden er de zogenaamde "superbeetles" gebouwd, de 1302 en de 1303(cabriolet). We kennen allen het 'ovaaltje' en hiervoor het 'brilletje' maar oorspronkelijk werd het wagentje gebouwd zonder achteruit ! In 2003 werd dan de nieuwe Beetle gelanceerd. De grote ronde lijnen van het oorspronkelijk Kever model zijn in dit retro-model terug te vinden. De techniek is vrijwel identiek aan de volkswagen Golf 4. Maar vanwege het hogere gewicht , heeft de auto een minder hoge topsnelheid. In 2003 werd ook de 'New Beetkle Cabrio' gelanceerd.
Het rugzakje of bolleke werd in 1936 door Fiat geïntroduceerd en is één van de kleinste auto's die in massa werd geproduceerd. De 500 is legendarisch geworden, hoewel de verkopen moeizaam op gang kwam omdat de 500 heel 'kaal' werd afgeleverd, men moest immers het marktaandeel van de Fiat 600 'beschermen'. Tot het eind van de productie, 1975, werden er van het rugzakje zo'n 3.5 miljoen exemplaren van gemaakt. De Fiat 500 Abarth , de sportieve versie, werd slechts gebouwd tussen 1957 en 1971. De tweecilindermotoren hadden een inhoud van 594 cc en 695cc met vermogens van 32 tot 38pk. Exact 50 jaar na de lancering van de Fiat 500 kwam de Fiat 500 Nuova uit, een retroversie van het bolleke.
Citroën is de volgende auto-bouwer die terug grijpt naar een model uit de tijd van toen. De oorspronkelijke 2CV (de geit) werd in 1990 uit productie genomen nadat er toch ,wereldwijd, 3.868.633 stuks van de band liepen. Het was wel een voertuig met een ongeloofelijke baanligging en bovenop was hij zuinig in verbruik. Doch bij de minste aanrijding was het 2pk'tje volledig in flarden. Dus werd dit model opgedoekt wegens onvoeldoende veiligheid ,het was een onverantwoord rijding geworden deze lichte voorwieltrekker. Tegen 2009 zou er weer een 2pk op de markt komen. "De Eend" is na een winterslaap terug !!!
De nieuwe 2pk wordt gebouwd op de bodemplaat van de C3, een toonbeeld van veiligheid, zuinigheid en groen. De koetswerk panelen zullen van Polyster zijn en ditmaal worden de koplampen verwerkt in de spatborden. Maar wat de prijs zal zijn ??? Waarschijnlijk iets hoger dan wat men nu betaald voor een C3.
Geef mij toch maar het oude model, je rijd beslist zuinig met zo'n ding want je kan niet rapper dan zo'n 100Km/u. En qua rijgedrag , met al die rotondes en snelheids drempels is het beslist plezant om met zo'n deusjevoo te rijden.
Dit produkt van de vroegere Oost-Duitse auto-technologie ,gebouwd in een soort 'karton' gaat hopelijk een tweede leven tegemoet. Gedaan met de prutelende (lawaai) twee takt motor die zo typerend was voor de Trabi. Het nieuwe model wordt door elektriciteit aangedreven. Met als handigheidje dat de wagen op een gewoon stopkontakt kan aangesloten worden. De constructeur van de Trabant in zijn nieuw jasje, dat verbazend veel op het 'oude 'model lijkt, gaat er prat op dat men voor één euro elektriciteit , 160 km kan rond rijden. Het nieuwe model werd onlangs voorgesteld op het autosalon van Frankfurt (D). Tegen 2012 zou het wagentje moeten te koop zijn. De initiatief nemers en investeerders zoeken nog een fabrikant om het model in productie te brengen.
Zoals gezegd we zijn naar landgraaf geweest met mijn fiesta , ginder in Nederland wel wat bekijks gehad. Blijkbaar is de Fiesta aan zijn tweede leven toe als 'old-Timer.Tevens een pak Sierra's van de station wagen tot de super-bolides van Cosworth. De Sierra gaat hiermede ook een toekomstig klassieker zijn . Een negatief iets, is dat op de web-site van de inrichters staat of stond dat je de 'flyer' kon afdrukken en mits vertoon van deze kon men 2 korting krijgen op de ingang. Natuurlijk aan de ingang wisten ze van niks dus de volle pot betaald. Voor de rest viel alles nogal mee, persoonlijk vind ik dat de 'kofferbak' verkoop steeds minder wordt. In 2010 gaat het evenement opnieuw door doch op een andere locatie. Een heus vliegveld!! Ik zou zeggen een 7/10 was het evenement voor mij. Wel veel Fordjes gezien, alle soorten en modellen. Dat het evenement iets groots is getuige hiervan is de opkomst van Duitsers, Fransen, Engelsen, Luxemburgers, Belgen en natuurlijk Nederlanders. Ik heb zelfs iemand gezien uit Oostenrijk. Dat is wat we tekort hebben hier in Belgenland.
Zoals de titel het zegt, nu aanstaande Zondag 13/9/9, is het weer zover . Een dag dat voor de ford-people iets bijzonder is. Ik ga alvast met mijn fiesta, een 1300S zie je niet zo vaak... De toegangsprijs is 10 eurookes mits vertoon van de 'flyer' ( afdrukken via de website) en natuurlijk is het voor ons West-Vlamingen een stukske rijden naar Landgraaf (NL) maar het is de moeite voor eens te gaan, de kofferbak verkoop en al die 'Fordjes'. En we zullen maar zwijgen over de ' sprint' waar menig fordje zijn laatste pk uitblaast.See You there ??
Ongeveer vijftig jaar geleden (26 augustus 1959) verbaasde de Britisch Motor Compagny de autowereld met een "schoendoos op wielen dat reed als een go-kart". Het was de goedkoopste op de bestaande markt, een wagen om vier volwassenen er in onder te brengen. De Mini was 3.05m. lang en 1.41m. breed. De ontwerper , Alec Issigonis, plaatste de wielen zover mogelijk uit elkaar en introtuceerde hij enkele opvallende innovaties zoals voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor voorin, in direkte verbinding met de versnellingsbak. De motor inhoud was slechts 848cc. goed voor 34pk. In etappes werd de cilinderinhoud van de 4 cilindermotor verhoogd tot 998cc en 1300cc. Om de mini een sportief imago te bezorgen maakte men een Cooper S met een motor van 1071cc, goed voor 70pk. In 1962 maakte deze Cooper S zijn debuut in de Rally van Monte Carlo. Bekende formule 1 rijders zoals Graham Hill, James Hunt, Niki Lauda, Jochen Rindt en John Surtees stappten ooit in het autosportgebeuren aan het stuur van een Cooper S, officieel werden er slechts 66 van deze 'bom op wielen' gebouwd. Eind jaren tachtig, begin negentig was de zwanenzang voor de Britse autoconstructeurs. In 1994 legde BMW zo'n tien miljoen pond uit voor het zieltogende Rover dat ook Land Rover en Mini in de portefeuille had. Vandaag zien we dus nog enkele BMW 'klonen' van deze kleine schoendoos rond rijden.
Deze natte droom voor diverse ford liefhebbers, werd ontwikkeld halfweg de jaren 80. De wagen was gebaseerd op de toen dominante Groep B wagens in de rallysport. Exact werden er per productiejaar 200 wagens geproduceerd. De wagen werd gebouwd van 1984 tot en met 1986. Evenjes rekenen, 3 maal 200 is slechts 600 wagens geproduceerd volgens de regels van de FIA. Met zijn carrosserie voledig in glasvezel, zijn vierwielaandrijving en zijn standaard(!) 450pk was het werkelijk een rallywapen. In 1987 werd zelfs door allerlei ingrepen en tuning het vermogen van de motor opgevoerd naar 550pk en sommige competitie wagens hadden bij de 800pk !!! Ondanks de teleurstellende WK-campagne van Ford wist de RS200 wel succes te brengen in menig nationaal kampioenschap zoals in Groot-Brittannië, Nedreland en België. Na de ban van de Groep B wagens werden de meeste RS200 modellen 'op stal' gezet.Men kon deze krachtige wagen wel zien, gereden door Martin Sanche, in het Europees Rallycross kampioenschap. In 1991 werd deze Europees kampioen met de RS200.
De Sierra is een middenklasse auto die door ford in 1982 (21/9/82) als opvolger van de Cortina / Taunus . De wagen was 'ver' vooruit qua vormgeving op zijn concurentie, de Opel Ascona of de Volkswagen Passat, doch moest het nog steeds stellen met achterwielaandrijving.
Sierra Mk1 (1982-1987) het eerste model kon men verkrijgen als een driedeurs-hatchback,een vijfdeurs-hatchback en een vijfdeurs stationwagen. Een ietwat luxe versie was de Ghia en de Laser. Van de Sierra werden ook twee sportieve versies daar Ford op de markt gebracht. De Sierra XR4i (2.8 of 2.6 V6 motor en de Cosworth goed voor 204pk! Dit model geeft weinig overeenkomsten met de XR4i. Verschillend was ondermeer het onderstel, remmen, bumpers, sideskirts, verbreders achtervleugel, grille en motorkap.
Sierra Mk2 (1987-1993) In 1987 werd de Sierra gefacelift en een sedan werd aan het gamma toegevoegd. Verder werd de betrouwbare 2.3 dieselmotor vervangen door de 1.8 turbodiesel. Anno 1990 werden er enkele details gewijzigd. Een moderner dashboard, knipperlichten in doorzichtig glas , de achterlicht blokken in rookglas en de Sierra was vanf 1991 leverbaar met in de carrosseriekleur gespoten bumpers.
In totaal zijn er zo'n 2.700.500 wagens geproduceerd, de opvolger van de Sierra werd de Mondeo.
Deze Ford werd gebouwd anno 1963 als "wraak" op dat andere merk Ferrari. Tijdens de strijd om nog een andere constructeur te kunnen opkopen (Fiat). Ford wist dat ze Ferrari maar konden 'pijn' doen op één manier, namelijk Ferrari verslaan op het circuit gebeuren. Eerst waren er prototypes van de wagen, eigenlijk verbouwingen op Lola-wagens. Pas in 1966 kon de GT40 het circuit op. De oorsprong van de naam is de Gran Turismocategorie waarvoor de wagen bedoeld was. De eis in deze categorie was de maximale hoogte van 102 cm gemeten bij het windscherm. Het was een succes, de GT40 won 4 maal achter elkaar de 24 uren race van Le Mans (1966-1969) . Ford gebruikte V8 motoren waartegen de Ferrarie V12 motoren. In 1966 won Ford zelfs de 24 uur van Daytona met een ford GT40 (MkII).
In 1996 toen de GT40 , 30 jaar bestond bracht Ford een model GT90 uit. Het bleef echter bij een concept auto. Pas in 2006, toen de GT40 veertig jaar bestond, bracht men de GT uit die bedoeld was als een volwaardig opvolger. Doch de wagen is slechts gebouwd in een kleine serie en is enkel bedoeld voor de 'uitverkorene' , mensen die echt een passie hebben voor auto's. Bedrijfs zeker is de wagen echter niet . Getuige daarvan is Jeremy Clarkson ( presentator van het engelse programma Top Gear) die reeds zijn Ford GT verkocht heeft wegens talloze problemen en exorbitante verbruikscijfers.
De Ford cortina werd in het bijzonder gebouwd in de Britse afdeling van Ford (Dagenham). De naam zou afkomstig zijn van een wintersport plaats: Cortina d'Ampezzo. Het eerste model (Mk1) werd in 1962 gepresenteerd en het laatste model (de britse taunus) werd tot de introductie van de Ford Sierra in 1983 gemaakt. Gedurende de productie van Cortina's besloot ford de britse en de europese modellen te verminderen. Daardoor werd de Cortina,Mk3, min of meer een Ford Taunus (in Keulen gemaakt.) Van het model zijn ook sportieve afgeleide geproduceerd zoals de GT en de Lotus, alom gekend door de groene band op de zijflanken.
De Capri was een sportieve tweezits coupé van Ford. In 1969 geïntroduceerd op het autosalon van Brussel. Het was een poging van ford om een europese variant van de Mustang te maken. De wagen was gebaseerd op de ford Cortina. In de aanvangs fase wilde men de naam 'Colt' gebruiken maar Mitsubischi was hen hierin voor. De wagen was een echt europees produkt, hij werd gebouwd in Groot-Britanië, België en Duitsland. De wagen werd verkocht met een ruime keuze aan motoren. In 1972 kwam een kleine facelift waar de wagen een andere vering kreeg en rechthoekige koplampen. Anno 1974 kwam de zogenaamde Mk2 uit waarbij het opvalenste was dat de 'neus' ingekort werd en de auto een achterklep kreeg. We schrijven 1977 wanneer de laatste update verscheen de Mk3. De wagen werd vanaf 1984 bijna uitsluitend in Groot -Brittanië verkocht. Een kleine 2 miljoen exemplaren werden van de Capri verkocht. Vele race's werden gewonnen met het model; 24h van Franchorchamps, 24h. van de Nürburgring.
De Ford Taunus was een middenklasse wagen van autobouwer Ford. Tot 1967 werd taunus gebruikt voor alle Duitse modellen ( Taunus is de naam van een duits gebergte) van het europese dochterbedrijf van Ford. Zo bestond er het model de 12M,15M,en de 17M.Nog later de 20M en de 20MRS. Anno '67 werd dit beleid gewijzigd. Nagenoeg hetzelfde model werd in Engeland geproduceerd maar onder de naam Ford Cortina. Daaar werd het model omschreven in de omgangstaal als de 'coke-botlle'. Ergens was de vormgeving van de wagen, de stroomlijn, bijna gelijkaardig aan een cola-flesje. Het mij meest populaire model is de 2-deurs coupé die "gelopen" heeft van 1970-1975.
Van motor inhoud was het latere model verkrijgbaar met een PINTO motor. Vanaf 1300cc tot 2300 cc wel als zes cylinder dan. De meest gegeerde motor is de 2 liter OHC motor met 90PK.
Het voorgaande model van de Taunus is de Ford Eifel en de opvolger is de Ford Sierra.(1983)