Deze Ford werd gebouwd anno 1963 als "wraak" op dat andere merk Ferrari. Tijdens de strijd om nog een andere constructeur te kunnen opkopen (Fiat). Ford wist dat ze Ferrari maar konden 'pijn' doen op één manier, namelijk Ferrari verslaan op het circuit gebeuren. Eerst waren er prototypes van de wagen, eigenlijk verbouwingen op Lola-wagens. Pas in 1966 kon de GT40 het circuit op. De oorsprong van de naam is de Gran Turismocategorie waarvoor de wagen bedoeld was. De eis in deze categorie was de maximale hoogte van 102 cm gemeten bij het windscherm. Het was een succes, de GT40 won 4 maal achter elkaar de 24 uren race van Le Mans (1966-1969) . Ford gebruikte V8 motoren waartegen de Ferrarie V12 motoren. In 1966 won Ford zelfs de 24 uur van Daytona met een ford GT40 (MkII).
In 1996 toen de GT40 , 30 jaar bestond bracht Ford een model GT90 uit. Het bleef echter bij een concept auto. Pas in 2006, toen de GT40 veertig jaar bestond, bracht men de GT uit die bedoeld was als een volwaardig opvolger. Doch de wagen is slechts gebouwd in een kleine serie en is enkel bedoeld voor de 'uitverkorene' , mensen die echt een passie hebben voor auto's. Bedrijfs zeker is de wagen echter niet . Getuige daarvan is Jeremy Clarkson ( presentator van het engelse programma Top Gear) die reeds zijn Ford GT verkocht heeft wegens talloze problemen en exorbitante verbruikscijfers.