In England 1968, werd de escort voorgesteld als de opvolger van de Anglia. Het was een conventionele wagen, met een motor voorin die de achterwielen aandreef.Eerst werd de auto alleen verkocht als een twee deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd pas de vierdeurs versie voorgesteld. Aanvankelijk was een escort alleen te verkrijgen in een 1.1 en een 1.3 versie. Later verscheen een 1300 GTen een 1300 Sport . Een snellere versie van de 'gewone'1.3' door ondermeer een andere nokkenas,carburator en uitlaat 'manifold'. Een speciaal model, enkel voor races en rally's was de escort Twin Cam met een Lotus 1.6 motor met dubbel bovenliggende nokkenas. Deze auto bezorgde Ford veel succes in de autosport vandaar dat de escort wordt gezien als de meest succesvolle rally-auto aller tijden. Een speciale RS 1600 en later zelfs een RS 2000 versie met een 100pk. 2 liter motor werd geïntoduceerd en zorgde voor een flink aantal overwinningen in het autosport gebeuren. De tweede generatie werd in samenwerking met de Keulse (duitsland) Ford afdeling ontwikkeld. Mechanisch waren dus de Mk1 en de Mk2 bijna identiek. Enkel de Mk2 had een 'modernere' carrosserie gekregen. De escort bleef een populaire auto die veel werd verkocht. In de loop der jaren werd het uiterlijk van de Mk2 lichtjes gewijzigd. Zo hadden de eerste modellen ronde koplampen en de losse letters FORD in de grille. De vierkante, halogeen koplampen weren voorbehouden aan de luxe uitvoeringen zoals de escort GL en Ghia. Pas later, omstreeks 1978, kreeg de escort vierkante koplampen, vormgegeven velgen en een andere vorm van stuurwiel. Ook van de Escort Mk2 verschenen enkele bijzondere uitvoeringen. Zoals de RS1800,RSMexico en de RS2000. Deze laatste had in tegenstelling tot de andere escorts een 'aerodynamische' vormgeving bestaande uit een polyurethaan grille met dubbele ronde koplampen. De meest luxueze uitvoering van de Mk1 en de Mk2 was altijd het model Ghia . Zelfs nu rijden er nog escortjes rond, the legend is still living.....