Als men een origineel daschbord bekijkt worden alle gegevens dat de bestuurder kan nodig hebben op één plaats gezet : Het Daschbord. Wanneer men een auto verbouwd(zoals ik) wordt men een beetje nieuwsgierig en wil men meer te weten te komen dan de snelheid die je rijd of hoever staat het met de benzine ? Hierbij geef ik een opsomming wat naar mijn mening belangrijk kan zijn.
1/ De snelheidsmeter, zeer belangrijk daar de opgelegde boeten voor te snel rijden niet meer zo 'goedkoop ' zijn. Meestal voor europees gebruik opgesteld in Kilometer per uur maar als men 'veel' in Engeland vertoeft kan Miles per Hour ook zeer interresant wezen. In ieder geval een dagteller is zeer interessant ,zo kan je na enige tijd weten hoeveel je wagen eigenlijk verbruikt. 2/ De benzine meter, zeer interresant om te weten hoeveel nog van die 'dure' brandstof er nog in je tank steekt. Zonder benzine vallen is zo schamelijk en in sommige landen kan je ervoor beboet worden ! 3/ Toerenteller, niet alle wagens hebben deze origineel. Een toerenteller is pas interessant wanneer je voertuig iets sleept anders is het interessant voor sommigen onder ons dat je weet wanneer je moet een versnelling hoger of lager schakelen . 4/ De temperatuur meter, niet de binnen temperatuur maar de temperatuur van je motor, is belangrijk voor het zuinig rijden ! De juiste bedrijfstemperatuur van de motor te weten ook bij zware belasting en of hoge/zeer lage omgevingstemperatuur. Ook deze kan een aanduiding wezen of je motor correct afgesteld is . 5/ De oliedruk meter, bij een goeie oliedruk verloopt de smering van je motor perfekt. Dus een bepaalde oliedruk staat evenredig met het toerental of de temperatuur van je motor. Is ook meestal niet standaard op een wagen gëinstalleerd. 6/ De voltmeter, eigenlijk is het een meter die aangeeft of de batterij opgeladen wordt en toont aan wanneer een verbruiker aangesloten wordt Onder verbruiker verstaat men ,bijkomende lichten enz.....