Inhoud blog
  • Eindejaars groeten
  • Essen Motorshow
  • Classic Car Show Brussel
  • 24 H 2CV
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    BUCK SPEED RACING
    The experience of having the automobiel virus
    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dashboard,instrumentenpaneel in een auto of vliegtuig.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven staande tekst is de uitleg die je krijgt wanneer je de 'Dikke Van Dale' openslaat bij het woordje 'Dashboard'.

    Bij de Ford Escort Mk1 zijn er verschillende uitvoeringen van zo'n instrumentenpaneel. Het meest gezochte is het dashboard met de zes klokken.
    Twee grote ( Kilometerteller en Toerenteller) en vier kleinere klokjes waaronder men de oliedruk, temperatuur en benzinepeil kan aflezen.
    Allemaal zeer nuttige info. Dit type dashboard vind je vooral in de duurdere of sportievere uitvoeringen van de MK1. Zoals daar zijn de GT, Ghia en de sport. 

    Tip : zorg bij aankoop van een zo een instrumenten paneel dat de voelers erbij verkocht worden , olidruk en temperatuur. dat kan je een pak zoekwerk besparen.

    Voor het inbouwen van zo'n dashboard in een 'gewone' Mk1 komt er wel wat slijp en aanpassing voor !

    De meest voorkomende zijn de 'gewone' dashboarden met twee klokken  (Kilometerteller, benzinepeil en temperatuur) . De oudste daschborden hebben geen temperatuur metertje in de klok ingebouwd ! Tevens verschilt de soort van de bekleding naargelang de ouderdom. De oudste (1968 -1969)  waren volledig in metaal !

    09-03-2009 om 10:04 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soms een interessant weetje.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals de titel het inhoud, soms is het interessant "iets" te weten vooraleer men aan iets begint. Een gegeven dat niemand je vertelt of dat net niet in de 'boekskes' staat die in je bezit zijn. Ik heb zo'n lijstje van dingen die ik tegen kwam tijdens de opbouw van mijn Ford Mk1. En via deze blog deel ik gans het 'ford wereldje dat blogt' mijn bevindingen mee.

    1/ Bij het 'insteken' van de achterste zijraampjes stelde ik vast dat niet alle zij-ruitjes van een Mk1 model gelijk zijn.
        Er zit verschil in grootte (oppervlakte) en dikte van de ruit , het glas. Waarschijnlijk is de constructeur, afhankelijk van zijn budget, hiervoor verantwoordelijk. Het is uitgesloten dat men in die tijd aan gewichtsbesparing deed voor onder meer sportievere uitvoeringen.

    02-03-2009 om 08:41 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)
    09-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude liefde terug!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enige tijd geleden belde mijn broer me op met de vraag of ik het al gezien had dat 'mijn' wagen te koop stond.
    Na gevraagd te hebben welke website ben ik gaan 'surfen 'geweest ,en ja daar stond het 'beestje' te koop.
    De gegevens van de verkoper genoteerd, gebeld en gaan zien.

    Het was inderdaad mijn 'oude'rallye wagen. Enkele jaren terug had ik mijn wagen plus een pak onderdelen verkocht. De nieuwe eigenaar was niet de persoon aan wie ik ooit mijn wagentje verkocht had. Hij was pas net eigenaar geworden en het was hem teveel werk dus verkocht hij het terug. Blijkbaar had de wagen al veel eigenaars gehad nadat het mijn garage verlaten had. Positief was dat de volledige 'kas' gerestaureerd was.
    Opgelast ,nieuw plaatwerk en een nieuwe(rode) laklaag. Tof was dt de voorruit en de achterruit nog de originele klevers droegen die ik er vroeger ophangen had. Ik heb dan ook geen twijfels gehad om mijn 'oude vriend' terug te kopen.

    Nu staat mijn escortje terug in zijn 'rallye' outfit. Ik heb er menig uur aan gewerkt want alles was weg ! Motor,vering ,remmen ,interieur,elektriciteit,voor en achter lichten, kortom een lege 'kas' . Tijdens de werken was het wel een moment van mijmering toen ik mijn vroegere sleutelhanger terugvond !!! 

    Ik heb er zeker geen spijt van, zeven maanden ben ik eraan 'bezig' geweest en menig liefhebber is komen zien naar het resultaat
    Misschien kom ik jouw ook eens tegen op een evenement.....
     





    09-02-2009 om 14:00 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (1)
    30-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Claeys-Flandria
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iets wat nu niet met 'The Blue Oval' te maken geeft.
    Zoals je reeds vermoed ben ik een old-timer liefhebber. Nu is het zo dat ik door mijn 'beroepsbezigheden'  over het volgende gevallen ben ;

    De Claeys-Fabrieken te Zedelgem, destijds belangrijke producenten van de Flandria-motorrijwielen, toonden op het Brusselse Salon in 1955 het prototype van een kleine auto met achterlliggende JLO ééncilinder 2-tact motor van 250cc. Het chassis bestond uit één centrale buis, de 2-persoons carrosserie had twee portieren, de topsnelheid lag bij de 80km/h. Dit wagentje werd nooit in de handel gebracht.

    Ik ben nu opzoek naar allerlei tips,info en foto's over dit wagentje. Alles is werkelijk welkom. Mocht u iets meer weten , aarzel dan niet om me een mailtje te sturen.

    Hopelijk krijg ik via deze weg enige reaktie....

    30-01-2009 om 10:19 geschreven door JPDB  


    >> Reageer (0)


    Archief per jaar
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs