Het is weer zover, alle rallyliefhebbers hebben een afspraak in Ieper!! Dat we erbij zijn is bijna vanzelfsprekend doch is het slechts als toeschouwer (zoals zo velen) met pijn in mijn hart. Maar zoals het spreekwoord zegt; er is een tijd van komen en gaan. Menig liefhebber is er vast mee eens dat de tijd van 'side-ways' voorbij is maar het had toch iets, getuige hiervan zijn de talrijke toeschouwers bij het historiek gebeuren. Voor sommigen een terugblik in het verleden en voor anderen een ontdekking dat sommige 'oude wagens' toch zo rap kunnen gaan.
De Fiesta werd als driedeurs hatchback en als bestelwagen gebouwd. De verschillende uitvoeringen waren met 1,0; 1,1; 1,3 en 1,6 liter benzinemotoren te koop. De Fiesta Super S met 1,1 of 1,3 liter motor geldt als de voorloper van de latere XR2 met 1,6 liter en 84 pk. Deze had ook al de sierstrips aan de zijkant (Bouwjaren 1980 tot 1981). Van de motorsportafdelingen kwam in dezelfde tijd de Fiesta X met 1,1 liter motor en 70 pk. (Als basis diende de Fiesta Ghia.) In de basismodellen werd de 8-kleppen 4-cilinder OHV-motor met carburateur ingebouwd. Dit model motor werd nog tot in 2002 gebouwd, met het verschil dat er mono- en later multipoint benzine-injectie werd gebruikt. Van de Fiesta was ook een actiemodel leverbaar, genaamd "Festival".
Dus daar tegenwoordig prijzen gevraagd worden voor een Ford Mk1/Mk2 heb ik een Fiesta'ke gekocht, en werkelijk het rijden( al is het een voorwiel trekker) valt best mee.
Ben net terug van 'weg geweest', een te korte onderbreking van de dagelijkse bezigheden en om een beetje 'energie' op doen. Men gaat naar het buitenland om te rustten maar wat zag ik daar... Een ford granada cabrio, waarschijnlijk wel zelfbouw maar zeker niet zomaar de slijpschijf gebruikt, een woord : prachtig. En tussen de natuur een kerkhof ! Niet zomaar een kerkhof maar een waar auto kerkhof. Spijtig genoeg had ik mijn foto toestel niet bij maar ik had ogen en geld tekort. Waarlijk, meer dan duizend wagens, alle merken, alle modellen en van een leeftijd tussen de 70 en de 30 jaar oud. Volgend jaar ga ik terug !!
Het is ongeloofelijk, het zal aan de economische toestand liggen zeker? Op een bepaalde web site waar ik enkele onderdelen van Fordjes te koop heb, krijg ik veel reaktie. Beloftes, afspraken en dergelijke maar geen 'Haan' die komt. Is dit nu de ideale verkoop ? Via het 'Net' vind je alles en kan je alles kwijt. Ja, mijn grootje!Als je iets zoekt dan vind je het zeker maar tegen welke prijs. En als je iets verkoopt dan ben je altijd te duur. Ik denk dat ik niet de enige ben die soms gefrustreerd wordt van het niet na komen van afspraken. Het moest toch effekens van mijn hart dus pen ik het hier neer.Maar het zal wel keren, men moet immers altijd positief blijven denken.
In England 1968, werd de escort voorgesteld als de opvolger van de Anglia. Het was een conventionele wagen, met een motor voorin die de achterwielen aandreef.Eerst werd de auto alleen verkocht als een twee deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd pas de vierdeurs versie voorgesteld. Aanvankelijk was een escort alleen te verkrijgen in een 1.1 en een 1.3 versie. Later verscheen een 1300 GTen een 1300 Sport . Een snellere versie van de 'gewone'1.3' door ondermeer een andere nokkenas,carburator en uitlaat 'manifold'. Een speciaal model, enkel voor races en rally's was de escort Twin Cam met een Lotus 1.6 motor met dubbel bovenliggende nokkenas. Deze auto bezorgde Ford veel succes in de autosport vandaar dat de escort wordt gezien als de meest succesvolle rally-auto aller tijden. Een speciale RS 1600 en later zelfs een RS 2000 versie met een 100pk. 2 liter motor werd geïntoduceerd en zorgde voor een flink aantal overwinningen in het autosport gebeuren. De tweede generatie werd in samenwerking met de Keulse (duitsland) Ford afdeling ontwikkeld. Mechanisch waren dus de Mk1 en de Mk2 bijna identiek. Enkel de Mk2 had een 'modernere' carrosserie gekregen. De escort bleef een populaire auto die veel werd verkocht. In de loop der jaren werd het uiterlijk van de Mk2 lichtjes gewijzigd. Zo hadden de eerste modellen ronde koplampen en de losse letters FORD in de grille. De vierkante, halogeen koplampen weren voorbehouden aan de luxe uitvoeringen zoals de escort GL en Ghia. Pas later, omstreeks 1978, kreeg de escort vierkante koplampen, vormgegeven velgen en een andere vorm van stuurwiel. Ook van de Escort Mk2 verschenen enkele bijzondere uitvoeringen. Zoals de RS1800,RSMexico en de RS2000. Deze laatste had in tegenstelling tot de andere escorts een 'aerodynamische' vormgeving bestaande uit een polyurethaan grille met dubbele ronde koplampen. De meest luxueze uitvoering van de Mk1 en de Mk2 was altijd het model Ghia . Zelfs nu rijden er nog escortjes rond, the legend is still living.....
Dat het goed was, was duidelijk. Een wagenpark die bijna alle fordjes toonde en een zon die ook op de afspraak was. Een organisatie die zeker voor herhaling vatbaar is. De kofferbak verkoop was tevens een pluspunt. Menig onderdeel verwisselde van eigenaar. Dus voor ieder wat. Ik zelf heb een schaalmodel van mijn Mk1 aangeschaft. En nog goedkoop ook! Wat de doorslag gaf was dat het schaalmodelleke zelfs in dezelfde kleur is als zijn grote broer. Bij deze inrichting zou men kunnen spreken van een 'Landgraaf' in het (nu nog) klein. De kenners weten vast dat 'Landgraaf' een treffen in Nederland is voor alle 'Ford rijders' Dus meer van dat !Volgend jaar terug.
Zondag was dus de eerste inrichting van KHC, opnieuw een opkomst om U tegen te zeggen. Ongeveer een 200 tal oldies! Van alle merken ,modellen en allen door hun eigenaar gekoesterd en opgeblonken voor deze uitstap. Het weer zat een klein beetje tegen maar zo warm hoeft het voor ons zeker niet te zijn, ik rij namelijk geen cabrio. De toerrit was uitgestippeld langs de vlaamse wegen ook maakten we een klein bezoekje in Frankrijk. We waren tevens uitgenodigt in een brouwerij voor een nieuwe pint (er was ook fruitsap) te proeven . Doch aan alles komt een eind.
Na de middag werd ik achteraan mijn fordje aangereden door een andere deelnemer. Een "old-Timer" die volhoudend beweerde dat ik achteruit reed....
Gelukkig valt de schade best mee en was dat de enige domper die ik te verwerken kreeg. Op tijd thuis dus. Hoe de mensen van KHC het voor elkaar kregen, wel die mannen hebben een feeling voor zo iets.Een pluim verdienen ze wel! Vogend jaar ,bij leven en welzijn ,zijn we er terug.......
Als men een origineel daschbord bekijkt worden alle gegevens dat de bestuurder kan nodig hebben op één plaats gezet : Het Daschbord. Wanneer men een auto verbouwd(zoals ik) wordt men een beetje nieuwsgierig en wil men meer te weten te komen dan de snelheid die je rijd of hoever staat het met de benzine ? Hierbij geef ik een opsomming wat naar mijn mening belangrijk kan zijn.
1/ De snelheidsmeter, zeer belangrijk daar de opgelegde boeten voor te snel rijden niet meer zo 'goedkoop ' zijn. Meestal voor europees gebruik opgesteld in Kilometer per uur maar als men 'veel' in Engeland vertoeft kan Miles per Hour ook zeer interresant wezen. In ieder geval een dagteller is zeer interessant ,zo kan je na enige tijd weten hoeveel je wagen eigenlijk verbruikt. 2/ De benzine meter, zeer interresant om te weten hoeveel nog van die 'dure' brandstof er nog in je tank steekt. Zonder benzine vallen is zo schamelijk en in sommige landen kan je ervoor beboet worden ! 3/ Toerenteller, niet alle wagens hebben deze origineel. Een toerenteller is pas interessant wanneer je voertuig iets sleept anders is het interessant voor sommigen onder ons dat je weet wanneer je moet een versnelling hoger of lager schakelen . 4/ De temperatuur meter, niet de binnen temperatuur maar de temperatuur van je motor, is belangrijk voor het zuinig rijden ! De juiste bedrijfstemperatuur van de motor te weten ook bij zware belasting en of hoge/zeer lage omgevingstemperatuur. Ook deze kan een aanduiding wezen of je motor correct afgesteld is . 5/ De oliedruk meter, bij een goeie oliedruk verloopt de smering van je motor perfekt. Dus een bepaalde oliedruk staat evenredig met het toerental of de temperatuur van je motor. Is ook meestal niet standaard op een wagen gëinstalleerd. 6/ De voltmeter, eigenlijk is het een meter die aangeeft of de batterij opgeladen wordt en toont aan wanneer een verbruiker aangesloten wordt Onder verbruiker verstaat men ,bijkomende lichten enz.....
Weet ook dat de afmetingen van de binnen ruimte werkelijk verschillen!! Dit speelt vooral belang wanneer onderdelen zoals kuipzetels en/of 'roll-bar' ingebouwd worden. De binnen ruimte gemeten van deurstijl naar deurstijl is ongeveer 40mm kleiner . Dit betekent dus dat een Roll kooi uit een Mk2 zeker niet past....
De 'kuipzetels' of gewone zetels zullen dus dichter op elkaar staan , wat mogelijks een probleem kan zijn voor de goede bereikbaarheid van de Handrem.
Toen ik mijn Mk1 restaureerde,opbouwde. Had ik al de beslissing genomen alles van een escort Mk2 onder een Mk1 te plaatsen. Zelfs de elektrische bekabeling, die was veel "jonger" dan die van een escortje Mk1. Dus eerst de oude bekabeling volledig uit gesloopt en begonnen met het inbouwen van de 'nieuwe' Hierbij enkele verschillen. De Mk1 had geen achteruitverwarming, geen kabel voor de verplichte mistlamp(in België), de aansluiting van de achteruitrij- lichten en het vierpinkersysteem is ook niet standaar onder een Mk1. Ik heb de 'draad' voorzien voor de achteruit verwarming gebruikt voor het mistlicht. Het knipperlicht systeem gewoon over gebouwd. Eventjes na gedacht en de achteruit rij lichten aangesloten mat de voorziene draden , let wel die werken op het systeem 'massa sluiting'. Het ruitenwissersysteem van een Mk2 overgenomen Want het sproier pompje van de Mk1 ws met de voet en er was geen simultane samenwerking met de ruiten wissers. Ik heb dan ook de volleige stuurkolom verbouwd, tevens de hendels , het kan dus gemakkelijk als men een beetje handig is. Betreffende de aanjager ,heb ik deze van een Mk1 behouden doch de bediening is deze van een Mk2.
Zondag laatstleden richte de Ford-Historic-Club in samen werking met de Ford Taunus club hun eerste rondrit in van 2009. Eindelijk, mijn escortje van onder het stof gehaald. Rem,water en oliepeil nagezien. De wagen gestart (zonder enig probleem) en laten warmdraaien. De bandenspanning gecontroleerd en een kleine testrit gemaakt. Op de middag mijn co-piloot opgehaald in Brugge en opweg naar de 'start' van het gebeuren. Prachtig weer, een helderblauwe hemel, echt een dag om te genieten. De startplaats, Domein De Gavers, heeft een ruime parking en dat was voldoende voor al die "oude" fordjes ten toon te stellen. Dus genieten was het zeker. De rit, ongeveer 100km, ging voor een stuk langs het parcours van de Ronde van Vlaanderen, zeker gekend door de wieler fanaten. Dit betekende ook een pak wieler liefhebbers en menig strook 'kassei' baan. Wat voor de renners enorm pijn moet doen aan het 'poepke' deed ook pijn aan mijn escortje. Ik heb op dat moment besloten dat ik nieuwe vering nodig heb onder de wagen en dat ik nimmer een wieler toerist ga worden. Een prachtige dag was het, zelfs die korte en hevige hagelbui, kon geen roet in het eten gooien. Hopelijk zal de volgende rit ook genieten worden. Mocht er iemand zijn die nog nieuwe of goeie 'amortiseurs' liggen geeft, laat het me weten.
Wanneer men probeert het ruitenwisser systeem,compleet =motor en armen, van een Mk2 in te bouwen in een Mk1 ziet men duidelijk dat dit geen eenvoudig zaakje is. De motor van het ruitenwisser systeem is dezelfde doch ingebouwd op een andere plaats. Bij een Mk2 is die gemakkelijk te vinden ,onder het dashbord zijde passagier . bij een Mk1 is die meer naar de chauffeurs zijde gebouwd naarst een uitblaas van de verwarmings kachel . Men kan dus niet dezelfde 'armen' gebruiken van het systeem. Het beste is van de twee systemen één maken vooraleer men deze inbouwd bij een Mk1. Ik zeg het u geen makkelijke klus.
Wanneer men de "verbouwing" doet ,zoals ik, de achterste vering van een escort Mk2 onder een escort Mk1 steekt. Zijn er eveneens merkelijke verschillen . De schokdempers achteraan, hebben een andere bevestiging. Bij een Mk1 is boven en onder een oog, bij het model Mk2 is de bevstiging onder een oog en boven een draadstang. Met een beetje doordenken is dit geen probleem. Afhankelijk van de ouderdom (type) van de wagen is er ook een verschil in de 'anti-rollbar' wederom is hier enig aanpassings werk. De bladveren zelf zijn verschillend in breedte en aantal. De bladveren van een Mk1 zijn smaller en hun aantal is drie. Bij een Mk2 is er slechts één bredere bladveer. Verder zijn er ook modellen (RS / Sport) die 'Trekstangen' hebben , verbinding tussen aandrijfas en carrosserie. Meestal neemt dit de paats in van de rolbeugel.
Vooraan is er ook een mogelijk verschil, hier diend men erop te letten dat de veerschotel wel degelijk in de opening past ! Er zijn veerpoten met een kleiner/groter diameter van veerschotel. Er zijn zowel bij de Mk1 als bij de Mk2 verschillen die hangen af van het bouwjaar van de wagen alsook het type of model van de wagen.
Tevens is er een groot verschil in het soort rem. Trommel -remmen of schijf- remmen. Bij oudere of goedkopere uitvoeringen zijn er vooraan meestal trommelremmen.
Dashboard,instrumentenpaneel in een auto of vliegtuig.
Boven staande tekst is de uitleg die je krijgt wanneer je de 'Dikke Van Dale' openslaat bij het woordje 'Dashboard'.
Bij de Ford Escort Mk1 zijn er verschillende uitvoeringen van zo'n instrumentenpaneel. Het meest gezochte is het dashboard met de zes klokken. Twee grote ( Kilometerteller en Toerenteller) en vier kleinere klokjes waaronder men de oliedruk, temperatuur en benzinepeil kan aflezen. Allemaal zeer nuttige info. Dit type dashboard vind je vooral in de duurdere of sportievere uitvoeringen van de MK1. Zoals daar zijn de GT, Ghia en de sport.
Tip : zorg bij aankoop van een zo een instrumenten paneel dat de voelers erbij verkocht worden , olidruk en temperatuur. dat kan je een pak zoekwerk besparen.
Voor het inbouwen van zo'n dashboard in een 'gewone' Mk1 komt er wel wat slijp en aanpassing voor !
De meest voorkomende zijn de 'gewone' dashboarden met twee klokken (Kilometerteller, benzinepeil en temperatuur) . De oudste daschborden hebben geen temperatuur metertje in de klok ingebouwd ! Tevens verschilt de soort van de bekleding naargelang de ouderdom. De oudste (1968 -1969) waren volledig in metaal !
Zoals de titel het inhoud, soms is het interessant "iets" te weten vooraleer men aan iets begint. Een gegeven dat niemand je vertelt of dat net niet in de 'boekskes' staat die in je bezit zijn. Ik heb zo'n lijstje van dingen die ik tegen kwam tijdens de opbouw van mijn Ford Mk1. En via deze blog deel ik gans het 'ford wereldje dat blogt' mijn bevindingen mee.
1/ Bij het 'insteken' van de achterste zijraampjes stelde ik vast dat niet alle zij-ruitjes van een Mk1 model gelijk zijn. Er zit verschil in grootte (oppervlakte) en dikte van de ruit , het glas. Waarschijnlijk is de constructeur, afhankelijk van zijn budget, hiervoor verantwoordelijk. Het is uitgesloten dat men in die tijd aan gewichtsbesparing deed voor onder meer sportievere uitvoeringen.
Enige tijd geleden belde mijn broer me op met de vraag of ik het al gezien had dat 'mijn' wagen te koop stond. Na gevraagd te hebben welke website ben ik gaan 'surfen 'geweest ,en ja daar stond het 'beestje' te koop. De gegevens van de verkoper genoteerd, gebeld en gaan zien.
Het was inderdaad mijn 'oude'rallye wagen. Enkele jaren terug had ik mijn wagen plus een pak onderdelen verkocht. De nieuwe eigenaar was niet de persoon aan wie ik ooit mijn wagentje verkocht had. Hij was pas net eigenaar geworden en het was hem teveel werk dus verkocht hij het terug. Blijkbaar had de wagen al veel eigenaars gehad nadat het mijn garage verlaten had. Positief was dat de volledige 'kas' gerestaureerd was. Opgelast ,nieuw plaatwerk en een nieuwe(rode) laklaag. Tof was dt de voorruit en de achterruit nog de originele klevers droegen die ik er vroeger ophangen had. Ik heb dan ook geen twijfels gehad om mijn 'oude vriend' terug te kopen.
Nu staat mijn escortje terug in zijn 'rallye' outfit. Ik heb er menig uur aan gewerkt want alles was weg ! Motor,vering ,remmen ,interieur,elektriciteit,voor en achter lichten, kortom een lege 'kas' . Tijdens de werken was het wel een moment van mijmering toen ik mijn vroegere sleutelhanger terugvond !!!
Ik heb er zeker geen spijt van, zeven maanden ben ik eraan 'bezig' geweest en menig liefhebber is komen zien naar het resultaat Misschien kom ik jouw ook eens tegen op een evenement.....
Iets wat nu niet met 'The Blue Oval' te maken geeft. Zoals je reeds vermoed ben ik een old-timer liefhebber. Nu is het zo dat ik door mijn 'beroepsbezigheden' over het volgende gevallen ben ;
De Claeys-Fabrieken te Zedelgem, destijds belangrijke producenten van de Flandria-motorrijwielen, toonden op het Brusselse Salon in 1955 het prototype van een kleine auto met achterlliggende JLO ééncilinder 2-tact motor van 250cc. Het chassis bestond uit één centrale buis, de 2-persoons carrosserie had twee portieren, de topsnelheid lag bij de 80km/h. Dit wagentje werd nooit in de handel gebracht.
Ik ben nu opzoek naar allerlei tips,info en foto's over dit wagentje. Alles is werkelijk welkom. Mocht u iets meer weten , aarzel dan niet om me een mailtje te sturen.