Op datum van 18, 19 en 20 November aanstaande te Brussel, ter ere van 75 jaar bestaan van Ferrari presenteert
InterClassics een internationale car show met een selectie van de meest bekende sportwagenfabrikant. Naast deze mijlpaal wordt ook de unieke relatie tussen België en de "Scuderia belicht. Al in 1952 stond het eigen Belgische Francorchamps-team aan de start van Le Mans en vele F1-races met zijn kenmerkende gele Ferrari's
Op 29 -30 Oktober aan staande is het circuit van Spa terug " the place to be" Zeker voor die van "Racing Duck 'S " houd.
Een heuse 24H race over een aangepast circuit van 7Km. Komen zien ? Parking kost u 8 euro per dag. Er is geen voorverkoop van toegang tickets, Betaling aan de ingang enkel met bankpas . De organisatie wordt gesteund en is met de medewerking van de RACB. Er zouden nu al een kleine 60 wagens deel nemen in diverse klassen van Standaard tot extreme. De hoofd prijs is uiteraard de titel maar ook een 5.000 Euro. Verdere info zie; www.24h2cv.be
Dit moet je ooit eens gezien hebben en de sfeer rond het gebeuren , echt uniek !!
Nieuwe naam , nieuwe look ! Waregem Oldtimer Event wordt Classic Event Waregem ! Na 5 succesvolle edities nieuw ingeblazen door het team die staat achter Gentelmen's Fair (www.gentlemasfair.be) Gevolg een nieuwe aanpak. waar er best iets te zien en te beleven valt. Getrouw zijn de stands met diverse old en Young timers
Te koop of te huur ook miniaturen ,boeken en gereedschap, kunst is er ook aanwezig Dus voor een automobillia beurs onder het motto "klein maar fijn"
Moet je op 28/29/30 Oktober een bezoek brengen aan Classic Event Waregem in de Waregem expo . Vragen :HTTP://WWW.CLASSICEVENT.BE
Op zondag 16/10 is er op de THOR Parking te Genk een samenkomst voor oldtimer liefhebbers allerlei . Het evenement start rond de klok van 10 met diverse gastsprekers over de mogelijke toe van ons rijdend erfgoed. De deelname prijs (toegang) is slechts 3€. Kom langs met uw "oldie" en maak kans op de trofee "oldtimer van de dag. Verder is het programma als volgt;
12.00 Opening met welkomst rede van de Burgemeester van Genk dhr. Wim Dries
12h15 Minister Mobiliteit mevr, Lydia Peeters
12h30 P1 Fuels , fossiel vrije brandstof
12h45 Minister van begroting Dhr. Matthias Diependaele
13h00 Fehac , vertegenwoordiger van de Nederlandse Nationale oldtimer vereniging.
13h30 BEHVA , de belgische nationale oldtimer vereniging
13h45 Dhr. Chris Janssen
Verder zijn er nog diverse eet en drank standjes. De dag wordt afgesloten met live muziek van Kettle Band.
Na twee jaar terug op de kalender ! De SPA SIX HOURS CLASSIC Vanaf donderdag 29/9 is het feest op het mooie circuit van Stavelot . Enkele honderden legendarische wagens zullen zich van hun beste (snelste) kant laten zien. De zes uren van Soa is een prestigieuze bijeenkomst van historische racewagens die op deze vierdaagse zullen deelnemen aan de "mythische" zes uren race ! Uiteraard i, diverse klassen qua ouderdom/aantal cc / etc. Er zijn al 60 Pre-War cars ingeschreven die al op hun eentje de moeite waard zijn. Verder zal er telkens in sessies gereden worden van 40 oldtimers / 5 sessies. Een wedstrijd die zeker niet te missen valt is op 1 Oktober. Tussen 15h33 en 21 h55, een fantastisch startveld met minstens 20 FORD GT40 ! Eventjes in het kort ; 4 dagen ronkende motoren , vanaf 29/9 tot en met 2/100.
Er is een stand van BEHVA aanwezig ! Verdere info ; http://www.spasixhours.com
Van 23/9 tot 04/12/ 2022 organiseert Autoworld de tentoonstelling over één het meest beroemde en legendarisch sportwagen merk FERRARI. Autoworld stelt daarom meer dab twee maanden een vijftiental uitzonderlijke Ferrari's tentoon. Elk van deze bolides heeft een bijzonder verhaal. Ze zijn Historisch bijzonder enkele werden slechts meer eventjes geproduceerd. Wagens eigendom van beroemdheden die zo'n bollide konden veroorloven of gewoonweg de eigen race wagen van bekende autocoureurs. Zo als de DINO 206, eigenaar Eric Clapton, de unieke DAYTONA van Michelotti, de 195 Inter Ghia, de 500 Superfast ( Peter Sellers), de 250Gt Spider LWB of de 308GT's , dit zij er slechts enkele.... Op zondag 25 September is er een speciale >Cars and Coffee< op de esplanade van het Jubelpark voor het Autoworld Museum.. Autorld organiseert tevens een tentoonstelling ; 75 anni di Ferrari , in samenwerking met Interclassics (Brussels Expo 18-20 November) Best ook de moeite !
Volgend week end (17&18 sept.) is te place to be ; Heestert ,Belgie. Immers de Waterhoek Classic is het evenement voor iconische en exclusieve wagens. Op zaterdag is er een rondrit in "ware" rallystijl met checkpoints voor zowel sportieve als voor de ietwat ouder wagens. Op zondag zijn de klassieke auto's er welkom voor een culinaire rit met enkele mooie haltes om de inwendige mens te versterken. De startplaats en het einde van beide ritten is Heester (op enkele Km's van, Kortrijk) . Op zaterdag is het dus het "sportieve" gedeelte et ongeveer 125 Km. aan rijplezier. Alles piekfijn georganiseerd met de medewerking van de Ford Performance Club. Deze laatste zorgt ook voor een extra sportief deelnemersveld. De dag word afgesloten met een avondfeest bij Garage Dumont. De zondag is het "Classics Only". Een rondrit , een parkoers langs landelijke wegen door de Vlaamse Ardennen met leuke bezienswaardigheden. De dag begint met een ontbijt na de start een 'Apero' stop verder een lunch op locatie, een koffie stop en de sfeervolle finish op en rond het podium bij de Waterhoek in Heestert. Meer info ; waterhoek classic.be
In het Prins Mauritspark, op wandelafstand van de zee, vindt op 10&11 september de 4°editie plaats van de Newports Driver Days. Deze editie staat volledig in het teken van vernieuwing en vermaak. De Newport Drivers Day zit in een volledig nieuw (Vintage) Jasje waarvan iedereen kan genieten ; jong en ietsje ouderen , zowel als deelnemer of bezoeker. Je kan er komen genieten van mooie en zeldzame Classic Cars. Er zijn meerder food en drank trucks, diverse verkoopstandjes en nog zoveel meer. Als deelnemer kan je op zaterdag of op zondag of op beide dagen deelnemen. Er is op beide dagen een prachtig parcours uitgestippeld doorheen de regio. Deelnemen ? schrijf je dan vlug in via de webstek ; https://www.newportdriversdays.com/ Er zijn diverse mogelijkheden tot deelname. Best een interessante mix .
De Mercedes 230 SL Pagode, ex- privé wagen van Sir Stirling Moss, wordt geveild! Stirling Moss die in 2020 overleed , een waar icoon in de autosport wereld, in 1966 kreeg hij de gelegenheid om een proefrit te maken in een 230 SL Pagode, waarop hij onmiddellijk smoorverliefd werd. Niet alleen op de carrosserie maar ook op de rijeigenschappen van het model. Moss wilde eigenlijk een 250 Sl kopen, uitgerust met een 150Pk sterke 2.5 liter (wat een hoog vermogen was in die tijd), maar die versie was enkel op de Amerikaanse markt verkrijgbaar, voor de Engelsman die Stirling Moss was , dus met het stuur aan de verkeerde zijde (Links) ! Mercedes was bereid voor een 250 SL motor in de "Engelse" 230Sl in te bouwen. Verder vroeg Mr. Moss de wagen te voorzien van een Hardtop met een luik om lucht in het passagierscompartiment te laten , net als bij bepaalde 300Sl modellen. Dat was ook geen probleem voor Mercedes. De wagen werd in 1968 verkocht en in 1970 lichtgrijs gespoten. Vervolgens kwam de wagen in een privécollectie terecht en stond jarenlang tentoongesteld in de biljartkamer van een Brits Landhuis. Nu zal het de firma ; Silverstone Auctions , de wagen veilen. De waarde van de wagen wordt geschat tussen de 140.000 en de 175.000. Wat er nog bekent is is de Km stand ; 127.920km en dat de remmen dienen na gezien te worden !
Van een schuurvondst gesproken ! In September veilt Gooding & Co een ongelooflijke schuurvondst; een Porsche 550 Spyder van 1956 die sinds het einde van de jaren 1980 niet meer gereden. Dit exemplaar werd in het Verenigd Koninkrijk ontdekt . Onder de aluminium carrosserie ligt een 'vlakke' viercilinder met een manuele vier bak.
Volgens het chassisnummer dateert de wagen van 2 Februari 1956. Anno 2022 verkeert de Porsche in een behoorlijk goede staat (?) Uit de identificatie van van het motor nummer, blikt het een 1.680 cc-motor te zijn van het type 547/2. Aanvankelijk was deze gemonteerd in een " Fabrieks" Porsche-RS 60 die in 1961 geeft deelgenomen aan de 24H. van Le Mans. Jammer genoeg ontbreken de carburateurs en de nokkenas deksels evenals de brandstoftank en het meeste van de binnen vloeren. Ondanks deze tekortkomingen wordt de waarde van deze Porsche, die compleet moet worden herbouwd geschat op een bedrag van 1.7 miljoen Euro. Wat het uiteindelijk kostten plaatje zal worden volledig opgemaakt??? Ik denk dat je de weg op kunt voor een totaal bedrag van 3.5miljoen Euro
Auto World Expo van 12 Augustus tot 18 September 2022 . België heeft in zijn geschiedenis veel mooie motoren merken gehad, waaronder Saroléa . De fabriek was gevestigd in Herstal nabij Luik en kreeg al snel een wereldwijde, solide, reputatie omwille van zijn constructie eigenschappen en het gebruik van superieure technieken. Het bedrijf startte als een kleine wapensmederij die overstapte op de bouw van fietsen. In 1901 verschijnen de eerste motorfietsen, letterlijk , want het waren fietsen uitgerust met een kleine één cilinder viertaktmotor die vooraan op het kader was gemonteerd. De verkoop van motorfietsen start pas echt in 1902 wanneer Sarolea op de markt komt met zijn 240cc, 1 driekwart PK model. In 1962 werd Sarolea overgenomen door concurrent Gillet...
Aan de hand van een 75-tal motorfietsen wordt de hele geschiedenis van het merk voorgesteld op het gelijkvloers van het museum. Op 11 september is er een internationale bijeenkomst van Sarolea motoren op de Esplanade van het Jubelpark. Dit wordt gekoppeld aan een demo van nieuwe elektrische motoren. En over de tentoonstelling van het merk Sarolea zal er een boek verschijnen, eerste uitgaves zullen te verkrijgen zijn in Autoworld.
Stoffel Vandoorne kroont zich voor het eerst tot Wereldkampioen Formule E 2022. Stoffel heeft zijn eerste wereldtitel in de formule E niet meer uit handen laten glippen, ook in de laatste E-Prix van het seizoen , in Seoul ( 14/08/2022 ) toonde onze West-Vlaming zijn regelmaat; met een 2° plek veroverde hij zijn 8° podiumplaats van het seizoen, waaronder een 1°plaats in de formule E race van Monaco , meer dan voldoende dus voor de wereldtitel. Voor Stoffel is het zijn 4° titel op zijn palmares . In 2010 won hij de F4 Eurocup 1.6 , daarna volgden nog successen in de Eurocup Formule Renault 2.0 (2012) en de GP2 (2014). Vandoorne volgt zijn ploegmaat Nyck de Vries op als wereldkampioen. Als kers op de taart gaat Mercedes -EQ- in hun laatste seizoen in de sport- met de constructeurs titel lopen Immers Mc laren geeft alles overgenomen van Mercedes voor het seizoen 2023 !
Super Stage is de drijvende kracht achter de Ypres Rally die door gaat op 18/05 - 21/08 ! Ten opzichte van de Rally van vorig jaar blijft de Belgische WRC rally drie dagen lang in en rond Ieper. De Kemmelberg vormt het decor voor de afsluitende Power Stage. De Ypres rally behield dit jaar zijn plaats op de kalender van het World Rally Cup en dus mag het publiek zich klaarmaken voor vier dagen van ronkende motoren, gillende banden en de geur van verhitte banden. Dus van 18 Augustus tot 21 Augustus. Geen lange trip naar Spa-Franchorchamps. Veel teams mopperden over de verre verplaatsing van de Westhoek naar de Ardennen, en dat werd gehoord ! Dus de rally is terug in de Westhoek, te beginnen met een "shakedown" op donderdag avond. Die vind terug plaats in Nieuwkerke wat de traditionele plaats was onder de kerktoren van Nieuwkerke. Daarna volgen drie wedstrijddagen, goed voor 282 km tegen de klok, ofwel ruim 40% van de totaal af te leggen kilometers. Een compacte wedstrijd dus. Vrijdag volgen twee lussen van vier proeven, te beginnen in Vleteren. Daarna volgt Westouter , Mesen - Middelhoek en Langemark. Zaterdag zijn er opnieuw twee lussen van vier ritten ; Reninge, Dikkebus, Wijtschate en Hollebeke. Deze laatste zal opnieuw een 'scherprechter' wezen met zijn 22,41 km. Op zondag volgen er nog twee passages over de snelle proef van Watou en nog een dubbele passage over de Kemmelberg ( het decor van de Power Stage). De regroup vindt plaats in het pittoreske Loker. Hopelijk is er geen "hitte" golf het zal er al genoeg 'heet' aan toe gaan. Vergeet niet te supporteren voor onze Belg , Thierry Neuville !!
The Houtkampp Collection is een gepassioneerd familiebedrijf met een lange staat van dienst in de verkoop van historische weg -en raceauto's. Onder meer "1000 Miglia Participants , dit zijn de wagens die tussen 1927 en 1957 deelnamen aan de oorspronkelijke snelheidsrace. Ook voor de zogenaamde "zuster auto's"( zelfde model en bouwjaar). Vader en zoon , John & Rutger, Houtkamp reden in 2009 hun eerst Mille Miglia en hebben sindsdien met succes 14 edities van deze race gereden. Sinds 2019 is de "Houtkamp Collection" met trots een officiële Sponsor van deze legendarische race. Het doel is niet alleen een auto te verkopen maar ook een uitstekende service te bieden die mogelijks de verwachtingen van de klant overtreft. Ze begeleiden de nieuwe eigenaar bij het maken, onderhouden van zijn wagen, en gaan ook naar specifieke evenementen zoals de Mille Miglia. Hun diensten variëren van transport tot registratie, onderhoud, reiniging, detaillering en voorbereiden van de auto. De Houtkamp Basis ligt op ongeveer 15 min. van Amsterdam Airport / Centrum Amsterdam. Bezoek de website van het bedrijf ; www.houtkamp.nl om hun huidige voorraad mooie historische auto's te zien en om meer te weten over hun diensten.
De Eifel-Ardennen klassik is een rally, die loopt, door het Groothertogdom Luxemburg, de Duitse Eiffel, de Ardennen en de Oost-kanton's van België. Deze Rally is geen snelheidsrally maar een orienterings tocht verspreid over diverse dagen. Daarom moet iedere deelnemer zich houden aan de geldende verkeersregels ! Er zijn drie klassen vooropgesteld , de toeristische klasse , de touring klasse en de experten klasse . Telkenmale met hun eigen roadboek. (gaande van het bolleke-pijl systeem tot ingetekende kaarten en in de experten klasse een regularity test en diverse seconden -tests ( Slalom e.d.) De toegelaten wagens , oldtimers, youngtimers, sportauto's en Cabrio's. Het inschrijfgeld bedraagt 150 per team . Hierin zit vervat een ontbijt, middagmaal, avond eten , roadboek en rallyplaten per team Datum van het gebeuren het WE van 30/7/2022. meer info en inschrijven op : www.eurorallye.eu
Is de naam Aero je bekent ? Het is een fabrikant die van oorsprong vliegtuigen produceerde en later overging op automobielbouw. In die tijd was de Aero auto zeer vooruitstrevend. De wagen had een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke wielophanging, remmen rondom (wat voor die tijd niet vanzelfsprekend was) en de aandrijving op de voorwielen. Van de Aero werden er drie uitvoeringen gemaakt, een cabriolet een "sport" Roadster en een limousine. De wagen werd aangedreven door een tweecilinder tweetakt motor van 998 cc, 30 pk sterk. Wat in die bouwperiode 1934 tot 1943 best kon meetellen. Bijzonder is dat alle productiecijfers nog bekend zijn.
Van de Roadster 299 stuks, van de Sport 2162 stuks en van de Cabriolet 600 stuks. De limousine was het populairs met 3285 stuks. Begin jaren 70 (1970) reden die nog rond in Praag, gewoon als dag dagelijks vervoermiddel. Het land van herkomst is dus Tsjecho- Slowakije , en het merk is later opgeslorpt door Skoda. Later is er nog de 4x4 geweest inde jaren 1980.
Dit is een lijstje die mogelijks een deel van het Auto -Virus verklaart, beginnende op zeer jeugdige leeftijd tot heden.
Renault Dauphine, Fiat 500, Datsun 100A, Ford Escort Mk1 (1100, 1100L, 1300, 1300Gl, 1300GT, 1300Sport , Break ,Sunshine, Mexico), Ford Escort Mk2 ( 1100 ,1300, 1300GL, 1300Sport, 1600 Harrier ) Ford Ossi , Ford Escort RS2000, Ford Taunus 26M RS, Ford Popular (Hot Rod), Renault Juvaquatre Camionette (2pct.), Ford Escort Mk3 (1100, 1300) , Ford Escort Mk3 XR3, Turnier , Mk3 1600i, Ford Escot Mk 4 Van , Ford Escort Mk4 Cabrio, Renault R5 Campus , Fiat 126 , Fiat 127, Fiat 127 Sport, Fiat Ritmo Abarth, Suzuki LJ 80 ( Hard & Soft Top) Triumph Spitfire Ex Works , Triumph Spitfire 1300 (2pct) Triumph Spitfire 1500 (3 pct.) Triumph Stag, Daihautsu Rocky , Toyota Landcruiser BF40 (Ex Dakar) ,Suzuki 413, Ford Fiesta Mk1 1100 Sport, Ford Fiesta XR2, Porsche 911 Carrera Coupé, Porsche 924S, Daihatsu Charade, Honda CRX, Ford Quantum , Ford Tarragon , Dutton , Spartan ,VW Kever , Volkswagen Transporter T4 (2 pct. 6 cyl. benzine), Nissan Navarra, Volvo 244, Volvo 245 Break (2pct.) Renault 20TS , Peugeot 405 Break, Ford Sierra Saphire, Ford Sierra Break, Ford Sierra RS , Ford Fiesta Titanium. Waarschijnlijk ben ik er nog vergeten!
Op 8,9 & 10 Juli aanstaande is er op het domein van het Kasteel van Loppem een samenkomst van oude militaire voertuigen uit de tijd van WO II. De bezoekers zullen op alle drie de dagen het wagenpark kunnen bezichtigen en deelnemen aan één van de vele randanimaties. Op zaterdag is er een rondrit met oldtimers. Hierbij zal er onderweg worden stilgestaan bij enkele plaatsen die getuigen waren van enkele gebeurtenissen tijdens de Tweede wereldoorlog. Dit evenement is ten voordele van 'T Wit Huis te Loppem, 'T Wit Huis is een woonproject voor slechtziende of blinde volwassen personen die omwille van hun meervoudige beperkingen geen zelfstandig leven kunnen uitbouwen. Voor de rondrit en avondfeest is er een verplichte inschrijving. Dit kan je doen via de website www.camplophem.be . Voor meer info kan u steeds terecht bij Arnold Verhaeghe ; arnold.verhaeghe@telenet.be Onder rand animatie vond ik verder; huifkar tocht , boogschieten en granaat werpen (?)
Tijdens het weekend van 2&3 Juli 2022 , organiseert het Circuit Zolder opnieuw een Historic Grand Prix ! Iedereen die met de oldtimer komt (minstens 25 jaar oud ), zal GRATIS kunnen parkeren in de paddockzone 6, mits aankoop van een toegangsticket . Een dag ticket (met kortingscode) bedraagt 20 € en een weekendticket 35 €. Kinderen tot 12 jaar gratis. Een tent in het midden van de paddock met infostands van diverse Clubs is ook 'the place to be' voor de leden van BEHVA , Belgian Historic Vehicle Association ,is daar de infostand met mogelijk alle partners van BEHVA aanwezig. Elk lid kan er op vertoon van zijn lidkaart een gratis drankbonnetje verkrijgen.
Na de 'races' , volledig programma te zien op de webstek ; www.Circuit Zolder. Be , is er op zondag opnieuw een Concours d'Elégance . Interesse voor deelname contacteer Jan Bovè via jzn.bove1@telenet.be. Hopende op een zonnige dag, See You At the Races.
De TATRA 87 is een wagen met een verhaal . De wagen werd ontwikkeld door de heren Ledwinka en Jarray anno 1934 in Tsjecho -Slowakije ,met een uiterst onconventioneel design. Terwijl luxe wagens in die tijd vooral aangedreven werden door zware motoren voorin, had de TATRA een luchtgekoelde V8 achterin. Verder werd er volop gebruikt gemaakt van magnesium en aluminium in diverse componenten van de wagen ; de motor, de transmissie ,de ophing van het koetswerk ( voor de eerste maal werd een wagen voorzien van een volledig onafhankelijke ophanging ) En voor al was er het gestroomlijnde profiel met een opmerkelijke 'vleugel' en de vinnige 3.4L. V8. Goed voor 75 Pk. en een topsnelheid van 150km/h. Voor die tijd dus buitengewone prestaties ! Met zijn motor achterin was de TATRA geen gemakkelijke auto om te besturen. Wat resulteerde in een groot aantal overlijdens, vooral onder het officieren korps van het Duitse leger. Met als gevolg dat Mr. Hitler het zijn officieren verbood om met zo'n wagen te rijden. Van de TATRA 87 zijn er maar 3.000 exemplaren van gebouwd. Er is er veel vraag naar bij liefhebbers, recent werd een exemplaar verkocht door RM Shotebey's voor 113.000 Euro.
De SBARRO Challenge is ontworpen door een zeer creatieve Zwitser namelijk Dhr. Franco Sbarro. Hij verkocht er uiteindelijk maar liefst tien exemplaren van. Het interieur werd volledig op maat gemaakt voor de toekomstige eigenaar, vooral de zitplaatsen. Die waren namelijk niet verstelbaar ! (?) Ze waren bekleed met "Connoly-leer", evenals de rest van het interieur. Dus extravagant en duur. In 1985 introduceerde de Sbarro Challenger op de motorshow van Genève. Deze unieke super car was voornamelijk gebaseerd op de bestaande Mercedes Benz techniek. Achter in was een Duitse V8 van 5.000 cc gemonteerd, die met behulp van een dubbele Turbo zo'n 'kleine' 350 Pk op de achterwielen losliet. De aandrijving, transmissie was van een Jeep Cherokee. De luchtweerstand was fenomenaal klein, mede door zijn wig vorm ; een Cw-waarde van 0,26 ! Dat is zelfs vandaag nog uniek te noemen . Kostprijs, anno 1985, ruim 300.000 Zwitserse Frank (293.000 euro ), op maat gemaakt ! Van de slechts 10 gebouwde wagens was de eerste wagen gebouwd voor niemand minder dan Yves Saint Laurent , op zich al een stijl icoon.
Een Aston Martin DB2 Vignale uit 1954 die ooit toebehoorde aan onze Koning, Boudewijn wordt te koop aangeboden in Groot- Brittanië. Je moet er wel een pak centen te veel hebben. De vraagprijs op de gespecialiseerd zoekertjes site voor klassieke en exotische wagen "DYLER" is 4.4 miljoen Euro ! Het is Aston-Workshop, een brits bedrijf dat Aston Martins restaureert en verkoopt, die de wagen op de markt zet. Hij werd in opdracht van Koning Boudewijn gemaakt door Carrozzeria Vignale , een Italiaans bedrijf dat van 1946 tot 1974 exclusieve auto's ontwierp op bestaande auto modellen van diverse automerken. Volgens Aston Workshop is de DB2/4 Vignale uit 1954 een speciaal koetswerk en bezit de wagen een uniek interieur. Ergens weten we dat ons koningshuis een voorliefde heeft voor mooie en exclusieve wagens. In de jaren negentig werd de Aston Martin teruggevonden op een schroothoop in de Amerikaanse staat Virginia. Aanvankelijk wist niemand dat het om de wagen ging die ooit toebehoorde aan Boudewijn. Aston Workshop ging zien en kocht het wrak exporteerde het terug naar England maar begon niet direct aan de renovatie. Het was pas toen het bedrijf ontdekte dat de wagen ooit eigen dom was van.de Belgische Koning werd alles in een stroomversnelling in het werk gezet om de wagen compleet te restaureren. Tja , een wagen met een "adel brief".......
De start van de grote zomertentoonstelling in AUTOWORLD , van 01/07/2022 tot 28/08/2022. De naam van het gebeuren is : ALFA ROMEO STORICO.
Zoals de naam het doet vermoeden is de tentoonstelling gewijd aan het legendarische Milanese automerk. Je krijgt er een overzicht te zien van de belangrijkste modellen en er wordt ook de nodige aandacht gevestigd op de sportieve geschiedenis van het Cuore Sportivo. Voor deze tentoonstelling werd er samengewerkt met de belangrijkste Alfa Clubs in België. Zodoende werd er ook iets gepland op 3Juli aanstaande ! De grote Iconic Alfa Rallye Day op de esplanade voor het museum. Zo'n 150 tal wagens vertrekkende van de Grote Markt te Brussel richting het Jubelpark, bij aankomst is er een Concours d'Elégance voor een 300 tal deelnemende wagens .
Allen Alfa's !(?) Niet te missen dus, het feest voor de adepten van het "klavertje" Meer info & Contact via WWW.AUTOWORLD.BE
Het record bedrag voor de duurste auto ooit geveild, verkocht is verbroken ! Het gaat om één van de twee ooit gebouwde Mercedes 300SLR 'Uhlenhaut'Coupé , uit de verzameling van het merk zelf. Voor het raceseizoen van 1956 bouwde Mercedes twee 'dichte' versies van de 300SLR - raceauto waarmede Sir Stirling Moss de Milli Miglia won in de jaren 1950, maar uiteindelijk werden deze nooit op het circuit gebruikt. In plaats daarvan mocht het hoofd van de testafdeling ene Rudolf Uhlenhaut ze als bedrijfswagengebruiken . (Van daar de naam). De achtcilinder produceerde een 302 Pk, wat destijds al goed was voor een top van 290 km/h. De wagen werd geveild in een selecte groep, slechts 14 mogelijke kandidaten vooraf geselecteerd door Mercedes zelf, die kapitaal krachtig genoeg waren. De wagen wisselde van eigenaar voor een bedrag van 135 miljoen Euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het vorige record voor de duurste auto ooit. In 2018 werd een Ferrari 250 GTO verkocht voor 66 miljoen Euro. Het zou trouwens gaan om de 'Uhlenhaut Coupé' met chassisnummer 0008/55 mede te herkennen aan een rood (lederen)interieur. De andere auto, met een blauw ((lederen) interieur is waarschijnlijk nog altijd te bewonderen in het Mercedes Museum te Stuttgart .
Na twee lange jaren wachten kan de SPA-Classic opnieuw doorgaan ! Tevens een ietsje speciale editie , want op 20 -21-22 Mei aanstaande gaat deze voor de tiende maal door. Het wordt dus een verjaardag ! Snuif de unieke sfeer van historische autoraces op langs het mooiste circuit ter wereld ! In totaal kan het publiek meer dan 300 racewagens bewonderen op de stans en in de paddocks om ze later door de vernieuwde 'Radillion' te zien scheuren. In het hart van het circuit worden er een 1000 tal oldtimers, collectie wagens tentoongesteld. Er is ook een handelaarsdorp met tal van vintage animaties. En natuurlijk zijn er ook de traditionele wedstrijden. Speciaal voor de eigenaars van een Pre-War bolide organiseren ze op donderdag 29/9/2022 een extra dag event om deze juweeltjes te laten rijden op het circuit. Bent U eigenaar van zo'n bolide, dan mag u zeker dit evenement niet missen. Verdere info ; https://www.peterauto.fr/en/events/spa-classics-2022/
Het nieuwe seizoen is daar, corona is er nog maar we kunnen weer genieten van onze "oldie" en het weder zorgt er voor dat we volop "Top Less" kunnen genieten van het ronkende geluid van onze oldtimer! Dit is wat de "Coupe De Belgique" voor staat. Dit evenement gaat door van 1/05/2022 tot 31/07/20220. Alleen of in groep met gelijk gestemden. Schilderachtige Landweggetjes, unieke routes met als achter grond enkele van Belgie's meest betoverende landschappen. Geen tijdsdruk of stress. Enkel een zorgvuldig uitgewerkt roadbook met onderweg enkele opdrachten. Snelheid is niet van belang , nauwkeurigheid des te meer. Met als mogelijke beloning één van de prijzen uit de rijkelijk gevulde prijzenpot ter waarde van 5.000 €. Gaande van Dolce Fahr Niente -merchandise , kortings bonnen allerlei en de kans op een stel Koni schokdempers. Meer info en inschrijven : www.thegrandtouringcompany.com. (Het gaat hier niet om een één dags evenement maar je kan het spreiden over een weekend een maand , of je kan het meermalen "afrijden" voor zeker te zijn van een prijs.
Zondag aanstaande is ( 08/04) er weer de Classic Ford Meeting te Nazareth. Zoals gewoonte getrouw is deze totaal gratis !
Bovendien is er een parking voorzien voor allen die met een Ford langskomen, wat zeer geliefd is bij anderen.
Dus veel kavelen en keuren.... Bovendien zijn er tal van standen ; onderdelen nieuw en tweede hands, miniaturen , drink's & food.
Wat vaak ook de moeite is: de kofferbak verkoop !
De "Zon" is al besteld. Deze gaat door van 8h30 tot 19 h. op het veld gelegen in de Roobaardstraat 28 te Nazareth , op loop afstand van het station van Nazareth (O.Vl)
Met vragen kan je terecht bij Sven Vertriest , tel 0479298807 / mail : sven.vertriest@telenet.be
Een Zwitserse bankdirecteur heeft Morgan een geheel eigen auto laten bouwen (anno 2009) ! In samenwerking met de ontwerpers en engineers van Morgan is een ontwerp neergezet ,compleet exclusief. Daarvan is een kleimodel gemaakt wat daarna compleet is fijn geslepen. Een Morgan is al handwerk maar bij deze Aeromax ging dat nog veel verder dan normaal, de complete carrosserie is met de hand 'geklopt' en 'gewreven'. Toch heeft het gehele proces, van de eerste schets tot een rijdend model ,maar vier maanden geduurd. Het chassis van de wagen is compleet van aluminium en is gebaseerd op dat van de Morgan Aero 8. De motor in de Aeromax is van BMW. De V8 levert een vermogen van 333 Pk. En doordat de Aeromax ontzettend "Light" is sprint de auto in slechts 4.5 seconden naar 100 Km/h. De topsnelheid ligt iets boven ede 260Km/h.
Verder is de Aeromax voorzien van Airbags , ABS, airconditioning , banden spanning & banden warmte controle systeem en cruise control. Wie er eentje wil heeft pech, de Aeromax is exclusief gebouwd voor deze klant en zal dus niet in productie gaan .
Het chassis, is van een Amerikaanse La France uit 1908, met kettingaandrijving, lange tijd gebruikt als aandrijving in de USA, uit 1907 vormt de basis van het experimentele voertuig genaamd BRUTUS. Op dit chassis is een 12 cilinder BMW vliegtuig motor gemonteerd met een Cilinderinhoud van bijna 47 Liter ! ( stamt nog uit WO I .) De Motor levert 550pk bij 1500 t/pm. als continu vermogen en 750pk bij 1700t/pm. voor korte prestaties. Het motorvermogen komt tot stand via de originele versnellingsbak en ketting overbrenging op de achteras. De remmen werken alleen op de achteras. De wagen heeft geen tussenschot, wat betekent dat de bestuurder direct achter de motor zit, waarvan de bewegende delen (bijvoorbeeld het vliegwiel) slechts door een rooster van de bestuurdersruimte zijn gescheiden. De Bestuurder wordt dus min of meer direct zonder bescherming blootgesteld een de rest warmte van de motoren eventuele lekkages. De sensatie van dit voertuig zit in zijn vermogen om een snelheid van meer dan 200km/u te bereiken met een laag toerental. BRUTUS produceert een snelheid van 100km/u bij een schamele 800 t/min. De BMW BRUTUS zal niet goed passen in de huidige "wereld" van Milieu vriendelijk , energiebesparend en lucht vervuiling met zijn 47 Liter V12. En het geluid dat is is een aanslag op je trommelvliezen. En toch wie zou niet een ritje willen maken, op zondagmorgen bijvoorbeeld rond de kerk....
Anno 1995 onthulde FORD tijdens de Detroit Auto Show deze 'bizar' gelijnde supercar met achterin een dikke V12 met 4 turbo's die op papier goed zou zijn voor 720Pk. Die V12 bestond overigens uit twee Lincoln's V8's waarvan bij elke motor een cilinderrij werd verwijderd. Het resultaat was een V12 met een blokhoek van 90°. Met een voldoende turbodruk zou een vermogen bereikbaar zijn van 900pk. Een deel van de wielophanging en de versnellingsbak waren afkomstig van de Jaguar XJ220, want Ford was immers eigenaar van zowel Aston Martin als van Jaguar. De monocogue is gemaakt van aluminium en de body is gemaakt in carbonfiber. De Ford GT90 is ook de eerste wagen die het zogenaamde 'New Edge' design aan de wereld liet zien. Later zagen we dit terug in de eerste generatie van de Ford KA, Focus en de daarop volgende modellen. Helaas ging deze 'Blitse' supercar met een theoretische topsnelheid van 378 km/h nooit in productie. Het Ford minnend publiek moest wachten tot 2004 toen de Ford GT op de markt kwam als opvolger van de GT40. Persoonlijk vind ik deze meer geslaagd al is het aantal Pk's veel minder.
In the spotlights at AUTOWORLD van 01/04 tot 26/06 ; Cars and Rock'n Roll.
Er worden niet enkel iconische auto's op diverse podia voorgesteld, maar ook doorheen het museum loopt een parcours langsheen modellen die een voetnoot zijn in de muziek geschiedenis. Bij een 20 tal wagens uit de vaste collectie staan er speciale info bordjes met daarop de anekdote en een QR code, waarmee je als bezoeker de bijpassende muziek kan beluisteren. Verder is de tijdelijke expositie aangevuld met een 12-tal typische wagens die een link hebben met Rock'n Roll geschiedenis.
Zoals een roze Cadillac, een Oldsmobile Rocket, een BMW 507, een Lamborghini Miura , een De Tomaso Pantera,...
Ook te koop in de shop; het boek "Garage Rock" van Peter Rijckaert, een boek vol anekdotes van de auto in de muziek geschiedenis. Een aanrader !
Schoonheid is in het oog van de kijker, maar als er een consistente vermelding is in een lijst van 's werelds mooiste auto's , dan is het wel de Talbot -Lago T150C SS Teardrop Coupé, gebouwd door de Parijse Carrosserie Figoni en Falaschi aan het einde van de jaren dertig (1930). De 140 Pk sterke, 3.996 cc zescilinder lijnmotor (met halfronde verbrandingskamers) en drievoudige Stromberg - carburateurs was zo sterk dat de auto in de vroege naoorlogse jaren competitief bleef en in 1948 de 24- uursrace van Spa , Franchorchamps won. Het chassis en de aerodynamische efficiëntie van de 'Teardrop' afgeleid van het racen zorgde ervoor dat hij zeer competitief was op het circuit, met een "showroomvoorraad" Talbot-Lago T150C SS Teardrop behaalde een derde plaats 'overall' tijdens de 24 uur van Le Mans in 1938, met een gemiddelde van 123,515 Km/h. Een Talbot Lago T150C Special Teardrop coupé uit 1938 was tevens een klasse winnaar tijdens de 24Hours off Spa anno 1948. Het was tevens de enige Teardrop coupé met lange wielbasis ooit gemaakt. Deze werd in 2010 verkocht voor 4.185.000 Euro. Ja iets unieks ,kost iets !
Techno Classica Essen is de wereldshow voor klassieke en prestige auto's, motorfietsen, motorsport, reserveonderdelen en restauratie. Er zijn meer dan 1250 exposanten uit zeker 30 verschillende landen, De beurs geeft een totale oppervlakte van 120.000m², verdeeld over 12 hallen en 4 'buiten' parkings vol met moois te koop . Zeker 200 clubs en meer dan 2700 auto's te koop. Dit is dan ook de reden voor het niet missen van deze Show voor iedere echte oldtimer liefhebber ! Dankzij deze tentoonstelling segmenten is deze wereldtentoonstelling het belangrijkste ontmoetingspunt en handelscentrum ter wereld ! Dit zal dit jaar dus opnieuw plaatsvinden van 23 tot en met 27 maart. De toegangsprijzen ; 22 € per dag , voor tieners en studenten 18 €, kinderen van 8 tot 14 jaar betalen 11 € . Parking is apart te betalen . Het adres van Techno Classic is Messeplatz 1te 45131 Essen , Duitsland. Hou toch er toch rekening mee dat Corona nog altijd rondwaard . Meer info zie de webstek van Techno Classica Essen
De Karma Fisker is een luxe, plug-in hybride sportsedan ontwikkeld in Amerika anno 2007.Echter over genomen door een Finse fabrikant. Gekend productie aantal is slechts 2500 in een tijdspanne van 2007 tot 2012. Het was de auto van de toekomst ! Blijkbaar beslisten "de goden" er anders over. Dat de Karma als sportauto mocht gelden bleek duidelijk uit de vermogenswaarden. De Fisker had een vermogen van wel 300 Kw of 408 Pk ( beide motoren in werking) . De Karma had een instelling 'Sport Modus' en op deze manier haalde de wagen een top snelheid van 200Km/h en trok in iets onder de zes seconden van 0 tot 100 km/h. In zuiver elektrische modus bleef er een topsnelheid van 150km/h en de 100km/h werd behaald in 8 sec. Met zijn opvallende lage golvende lijnen was het toch een prachtige verschijning. Maar het mocht niet zijn. Sporadisch duiken er op de tweedehands automarkt Karma's op voor een prijsje van rond de 102.745 Euro.Tja het was een goede concurrent voor de Tesla.
Je hebt restomods en restomods, Deze Dodge Challenger behoort tot de overtreffende trap, deze 9.4 liter V8 is dan ook extreem. Er werd niet gekeken op een pk meer of minder noch wat het verbruik is. De Dodge Challenger staat bekend als een van de meest begeerde muscle cars ter wereld. De eerste generatie van deze Amerikaanse krachtpatser dateert van 1969.Het exemplaar dat je hier onder ogen krijgt is iets 'abnormaal' voor deze tijd, benzine prijzen die ongekend hoog zijn. Normaal opteert een 'tuner' voor motoren zoals een 6.2 liter met compressor of een 5.7 liter Hemi 345. Geen van die V8's volstond echter voor de Australische tuner "Rides by Kam". Hij bouwde een motor in van 9.4 liter V8 met super charger, goed voor 2.500Pk ! Al dit geweld wordt losgelaten op de achteras via een manuele zes bak met sperdifferentieel. Vanzelfsprekend werd de ophanging aangepast en ook de remmen. Is die wagen wel straat legaal ? In een land als België kunnen we daar alleen maar van dromen, want hier moet zelfs de kleinste aanpassing de technische keuring voor oldtimers doorstaan. De wagen is het wel in Amerika en Australië. Zullen we dan maar emigreren ??
De lente is op komst en de CORONA cijfers gaan de goede kant op . Stilaan kunnen we terug de wereld in met onze geliefde wagen .
De Esplande Meeting te Ieper kan zo'n doel wezen. Deze is GRATIS en vind plaats elke eerste zondag van de maand tussen Maart en Oktober.
Telkens van 9h30 tot 16h. Deze gaat telkens door op dezelfde plaats; op de randparking van het winkelcentrum "Rijselsepoort" Er zijn twee parkings volledig voorbehouden . Eentje van 125 plaatsen bestemd voor de deelnemer/bezoekers die komen met een Old Timer Pré 1986. En de tweede parking met zijn 100 plaatsen is voor de bezoeker/deelnemer met een Young timer of een exclusieve bolide. In Augustus is er dan de "XL" uitvoering , die doorgaat op de volledig parking van 9h30 tot 16h.met diverse standjes met onderdelen ,demo's, allerlei auto mobilia . Tevens zijn er dan diverse eet & drink standen zodanig dat de inwendige mens kan verzorgt worden.
Wil je met je club eens af zakken naar de Esplanade Meeting ,neem dan vooraf contact op met de inrichters dan zorgen deze ervoor dat de je club lekker gezellig samen staat. Het contact adres ; info@esplanade-ieper.be
De Plymouth Superbird (Road Runner) was speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse NASCAR - races. Het was de eerst Amerikaanse auto die aerodynamisch werd ontworpen met behulp van een windtunnel en computer analyse. De achtervleugel was gemonteerd op hoge verticale steunen die hem in minder verstoorde lucht brachten, waardoor de efficiëntie van de neerwaartse luchtstroom, die de vleugel op de achteras van de auto toenam. Bijna 30 jaar lang werd gedacht dat de wiskundige formule die werd gebruikt om de exacte hoogte van de 'enorme' vleugel te bepalen een extreem sterk bewaakt Chrysler geheim was In de jaren 1990 beweerde een gepensioneerde Chrysler-ingenieur dat dit een "broodje aap" verhaal was. De hoogte van de vleugel werd bepaald door het gemak om de kofferklep vrij te laten openen. De Superbird is uitgerust met een 7.0 Liter Hemi-motor, die 425 pk produceerde en kon versnellen van 0 tot 100 km/h in 5.6 seconden . De wagen stond ook voor de toen geldende normen vrij hoog op zijn 19 Inch velgen.
Skoda Motorsport bestaat 120 jaar en dat mocht gevierd worden ! Zo werd beslist, in Tsjechië, een 1100 Ohc Coupé opnieuw op te bouwen. Van deze 'racewagen' werden destijds (1959 - 1960) maar twee exemplaren gebouwd . Omdat de competitieklasse waarin deze auto reed werd stopgezet anno 1961.Beide exemplaren hebben dan ook aan niet zoveel officiële races deelgenomen. Beiden werden verkocht in 1966 aan privé eigenaars. Zowel het model van 1959 als dat van 1960 kwamen echter brutaal aan hun einde door een crash, het model van 1960 brandde zelfs volledig uit. Deze 1100 OHC Coupé wordt aangedreven door een aluminium viercilindermotor van 1100 cc, die gebaseerd was op een productie krachtbron met enkele aanpassingen zoals een dubbele bovenliggende nokken as en een hogere compressieverhouding wat resulteerde in een verhoging van het aantal pk. Van standaard 40 pk naar 90 pk. Dankzij zijn lage gewicht , slechts 550 kilo !) kon de auto een top halen van 200km/h.
De wagen zal anno 2022 ingezet worden als blikvanger in diverse landen ,bij diverse Skoda dealers om het sportieve verleden van Skoda in de verf te zetten.
Als er een Duits automerk is met een rijke historie is is dat wel Mercedes -Benz. De meest bijzondere is misschien wel de Mercedes waar er slechts twee exemplaren van zijn gemaakt. De 300SLR Uhlenhaut-Coupé. Een van deze is te bewonderen in het Mercedes-Benz museum in Stuttgart (D.) Anno 1955 en 1956 racete Mercedes met zijn 300 SLR's over Le Mans. Hoewel de naam suggereert dat er sterke overeenkomsten waren met de 300SL. Gullwing hadden deze wagens een ander chassis en was de motor geen zes cilinder, maar een acht cilinder in lijn. Deze was afgeleid van de eerder Formule 1 wagen van Mercedes en opgeboord tot een 3.0 liter. Er werden zeven auto's gebouwd. Hiervan werden er twee gemaakt die een soort van kruising waren tussen de 300SLR en de 300 SL Gullwing en kreeg de naam ; de 300 SLR Uhlenhaut. Wat betreft het uiterlijk van de wagen lijkt deze sprekend op de Gullwing vanwege de vleugeldeuren en de door de hoge dorpels. Maar verder waren de verschillen groot. De acht cilinder in lijn kon 302 pk leveren waar door de wagen in staat was een topsnelheid te hebben van 290 km/h. Wat zowaar bewezen werd door in die tijd om in 1 uur van Stuttgart naar München te rijden , meer dan 200km van elkaar gelegen. De rijder was ene Rudolph Uhlenhaut. Met een geschatte prijs van 100 miljoen Euro is het momenteel de duurste wagen ter wereld.
De Apollo is een Amerikaanse sportwagen vervaardigd van 1962 tot 1964 . De naam komt waarschijnlijk van het Amerikaanse ruimte programma dat met de Apollo 11die de eerste mens, Neil Armstrong anno 1969, op de maan plaatste. ( Het Apollo programma liep van 1961 tot 1972) De wagen werd ontworpen door Milt Brown & Ron Plescia meer bekend als de drijvende kracht achter International Motor Cars , Oakland California. De Apollo kenmerkte zich door handgemaakte , Italiaanse, aluminium carrosserieën van Intermeccanica. Er was een keuze tussen een tweezits cabriolet of een "fastback"model. Het vermogen kwam van een 3.5Liter of een 4.9 liter Buick V8 motor gekoppeld aan een handgeschakelde 4 - versnellingsbak. Het oorspronkelijke bedrijf bouwde 42 auto's tot in 1966. Na een fusie door geld problemen werden de wagens verder geproduceerd onder de naam Vetta Ventura. Doch dit was ook een kort leven beschoren , in 1966 was het afgelopen met de productie van de Apollo . In totaal zijn er slechts 88 bolides geproduceerd.
Wanneer Ferdinand Porsche zijn eerste Roadster ontwierp was het direct een succes ! De veranderingen ten opzichte van de Porsche nr 1; hadden onmiddellijk hun impact op het gebruik van de wagen . De motor werd verplaatst achter de achteras om zoals bij de Volkswagen Kever meer plaats te geven aan de eventuele passagiers achter. Bovendien was de 356 coupé volledig in aluminium (carrosserie en chassis). Tussen 1949 en 1951 werden er slechts 50 exemplaren van gebouwd. In de Oostenrijkse stad , Gmünd. Later verplaatste men de productie lijn van de 356 naar Stuttgart (D). De in 1951 gebouwde 356 ,aluminium coupé, werd de basis voor de deelname van Porsche in de wereld van "automotive racing" Na enkele ingrepen , speciaal voor racing, zoals het vergroten van de inhoud van de benzine tank tot 78 liter en werd hij meer vooraan geplaatst en was zo van vorm dat het reserve wiel er in kon geplaatst worden. Om het tanken te vergemakkelijken tijdens de "pitstop" werd de vul opening verplaatst naar het midden van de voorste "kap". Bij de eerste deelname aan de 24h.van Le Mans behaalde Porsche Gmünd een overwinning in hun Klasse met een gemiddelde snelheid van 140km/h. Niet slecht voor een 4 cyl. boxer motor met slechts 46 Pk.
Sinds de oprichting in 1981 heeft GEMBALLA zich gevestigd in Leonberg (D.) en sindsdien is het beroemd geworden om de meest ongebruikelijke, extreem dure voertuigconversies. Het bedrijf schreef autogeschiedenis met "limited editions". Volledig verfijnde iconische sportwagens zolas daar zijn de GEMBALLA Avalanche, De Mirage GT, de Mig U1, de Tornado en de Mistrale. Naast Porsche's heeft Gemballa ook voertuigen aangepast van Mercedes, BMW, Ferrari en McLaren.Sinds 1985 is het bedrijf geregistreerd bij het Duitse Federal Motor Transport Authority met zijn eigen nationale 'Fabrikanten sleutel nummer' (HSN) en als world Manufacturer Inentifier (WMI). De Porsche Gemballa Mirage GT V12/650 pk, hield het ronderecord voor straatauto's op de Nürburgring aan het einde van de jaren negentig en opnieuw in 2001.
Het record was 7.32.52 min. Het werd ondertussen al verslagen door Bugatti en opnieuw door Audi. De aankoopprijs (tweede hands !) voor een Porsche Gemballa Mirage GT is iets van tussen de 775.000 en 875.000 Euro !
Een vergeten concept, de BMW NAZCA ,de vermeende opvolger van de BMW, M1. In 1991 was het precies tien jaar geleden dat de legendarische M1 uit productie ging. BMW overwoog een opvolger. Voor het ontwerp van een opvolger ging BMW aankloppen bij de tekenaar van de M1 ; Giorgetto Giugiaro. Diens designstudio "Italdesign" ging aan de slag en kwam met de Nazca op de proppen. Het resultaat werd de Nazca M12 genoemd. De motor was 'geleend' van de BMW 850 i, een 5 liter V12 goed voor een 300Pk. Deze werd centraal achterin geplaatst en was gekoppeld aan een manuele 5 bak. Het aerodynamische koetswerk was uit koolstofvezel en aluminium. Dit zorgde ervoor dat het gewicht beperkt bleef ; 1.100 kg ! De topsnelheid was rond de 290 km/h. Uiteindelijk besliste BMW om de Nazca niet in productie te nemen. Geen productie dus, toch glipte er één proyotype tussen de mazen van het net. De Sultan van Burnei strikte een exemplaar en enkele jaren geleden wisselde de Nazca M 12 van eigenaar voor een prijs van 700.000€.
De eerste elektrische auto reed 133 jaar geleden al rond....
De Duitse Flocken Elektrowagen uit 1888 wordt gezien als de eerst elektrische auto ter wereld. Elf jaar na het debuut van de Flocken Elektrowagen, in 1899, werd een eerste elektrisch snelheidsrecord geboekt. Dat jaar reed de Belg ,Mr. Camille Jenatzy 105.88 Km/h in zijn ' La Jamais Contente'.. Aan het einde van de 19° eeuw werd de auto op elektriciteit gezien als het vervoermiddel van de toekomst. Tijdens de tweede wereldoorlog beleefden elektrische taxi's door het brandstof tekort een opleving. Er was een taxi die anno 1941 die in Den Haag (Nl.) reed die een actieradius had van 70 km, en dat met een gemiddelde snelheid van 22 km/h. Hadden we in het begin van de twintigste eeuw al een groter elektriciteit netwerk gehad dan was de elektrische wagen sinds 1900 wel de standaard geworden. Maar de stroomnetten kwamen er pas in de jaren 1930. Toen had de auto industrie al lang voor aandrijving door fossiele brandstoffen gekozen. De wereld had er vandaag dus helemaal anders kunnen uitzien !