In 1980 stelde Audi zij eerste quattro-model voor op het salon van Genève. Een vijfcilinder auto met turbomotor,intercooler en permanente vierwielaandrijving.Het is een coupé ,goed voor zo'n 200pk en een topsnelheid van een kleine 220km per uur . De pers wordt uitgenodigd om dit "monster" te testten en uiteraard zijn de eerste commentaren uiterst lovend !In het wereldkampioenschap rally krijgt de Audi Quattro zijn geloofs brieven door rallyrijders als Michèle Mouton, Hannu Mikola, Stig Blomquist en Walter Rölh.Met de wereldtitel in 1982/1983/19984 !
De quattro is een commercieel succes! Ongeveer 11.500 lopen er van de band. Er wordt zelfs een "kortere" versie ontwikkeld met 4 kleppen per cilinder die veel beweeglijker is en goed voor zo'n 306pk. Dit wordt later verhoogd tot 420pk voor opnieuw de titel van wereldkampioen te behalen voor groep B wagens. Door enige dodelijke ongevallen wordt de groep B echter verbannen om veiligheidsredenen.
Je kan in autoworld (Jubelpark te Bussel) een resem van die wagens zien, bewonderen, nog tot 1 februari 2015.
Toegangsprijs is 9 - Alle dagen open van 10h. tot 18h.
Nu we kerst en nieuw naderen is het uitkijken naar de cadeautjes , wat zal ik geven of wat zal ik krijgen ?
Een boek ? Hopelijk iets met auto's...
Tip ; Special Deluxe ! Een boek geschreven door de alom gekende Neil Young met bijzondere herinneringen aan zijn jeugd in Canada.
Zijn invloeden, het rock' roll leven en één van zijn uitbundige passies ; auto's ! Aan de hand van de vele vervoermiddelen die hij heeft
verzameld en waarin hij zelf ooit heeft gereden, verkent Young zijn liefde voor vintageauto's, vooral de vormgeving van deze "frigo's of jukeboxen " op wielen. Met een plotselinge ontstaan bewustzijn van de negatieve invloed op het milieu die zijn hobby met zich zou meebrengen...
Het boekje telt 304 pagina's en is uit gegeven door A.W. Bruna VIP.Dus bij de betere boekhandel verkrijgbaar.
Pure automobiel passie ! Op vrijdag 28 november tot en met zondag 7 december. De grootste en belangrijkste beurs voor tuning , motorsport, sportieve productie auto's, motorfietsen en classic cars. Een perfecte mix van show en informatie. Ideaal voor uw kerst- nieuwjaars geschenken te kopen. Deze europees gekende automobiel beurs is goed voor een kleine 360.000 bezoekers (2013) Het is wel niet zo bij de deur ,maar het loont de moeite ! De openingstijden zijn op zaterdag &zondag van 09h00 tot 18h00 en van Ma. tot Vr. van 10h00 tot 18h00. De toegangsprijs is 16 per persoon en de parking 8 per wagen... Locatie is Norbertstrasse 2 te 45131Essen (Duitsland)
Meer info : www.essen-motorshow.de/motorsportbeurs/
Door omstandigheden verhuist Dreamcar International terug naar waar deze beurs ,30 jaar geleden, ooit begon.
De allereerste editie vond ook plaats in de expo hallen van Kortrijk en zelfs de datum klopt : 20 & 21 December !
Door deze 'nieuwe' locatie zijn er heel wat 'nieuwe' standhouders uit de omringende landen. Dus u vind er ook alles wat u op een oldtimerbeurs mag verwachten ; autokunst, onderdelen, boeken, tijdschriften, manuals, e.d. Maar ook zijn er speciale stands voor het restaureren van auto's en motorfietsen. En de stands met automobilia mag men zeker niet vergeten . Op deze beurs komen dus niet alleen personenwagens aan bod er is dit jaar ook aandacht voor de fiets, met een terugblik op de geschiedenis van de "vélo" tussen 1865 en 1970.
Deze 30° editie van Dreamcar vind plaats op 20 & 21 December a.s. in Kortrijk Xpo telkens van 9h30 tot 18h00.
Kortrijk Xpo ligt nabij de snelweg E17, aan afrit n° 2.
Bij het horen /lezen van dit woord, denkt menig persoon aan Jules Verne. meer bepaald aan het verhaal "20.000 mijlen onder zee"
De naam van de duikboot is Nautilus...
Het is ook de naam die gegeven werd aan een "race-wagen" ontworpen door Louis Hervé Coatalen. in de vorige eeuw ( 1910)
Coatalen was ingenieur bij het merk Sunbeam, dat is al een beter gekende naam, en tevens was hij een groot autosport liefhebber.
Hij ontwierp zijn 'Brooklands' (Het alom gekende circuit in England) wagen met vooral zijn "motto" in gedachten ; Racing improves the breed.
De wagen was dus een 'sigaar' gebouwd uit houten platen die op ringen gemonteerd werden. De neus en de staart waren koperen kegels. De motor was een 4.2 liter viercilinder met 16 kopkleppen.Deze leppen werden bediend door (2) nokkenassen in plaats van stoterstangen. De Nautilus haalde een top snelheid van 91 km/h. De wagen had wel koelproblemen daar de koellucht voor de radiator door een te klein gat vooraan in de neus moest worden aangevoerd waarna de lucht 'gevangen' zat in de carrosserie. De oplossing was het achterstedeel van de 'sigaar' open te laten om de luchtstroming te verbeteren . Dit was echter onvoldoende en de auto werd nooit betrouwbaar.
Wat betekende een einde aan de loopbaan van Coatalen als igenieur bij Sunbeam en de wagen werd "een legende"...
Voor velen is het waarschijnlijk geen nieuws maar ik weet zeker dat er velen,oldtimer liefhebbers,onder ons het niet weten.
Namelijk hoe kunnen we onze oldtimer aan melden op de autokeuring, meer bepaald ,kunnen we dat zelf ?
Ik heb die vraag gesteld aan het keuringsbureau voor motorvoertuigen ,voor alle misverstanden e.d. te voorkomen.
U mag een particuliere nummerplaat (eventueel oldtimerplaat) aan het voertuig bevestigen voor de keuring als oldtimer.
U dient er wel rekening mee te houden dat het voertuig nadien enkel zal kunnen ingeschreven worden op naam van de titularis
van deze kentekenplaat waaronder het voertuig wordt aangeboden.Uiteraard dient u uw verzekering hiervan op de hoogte te brengen zodat zij hiermee akkoord zijn op de dag dat u het voertuig ter keuring voorrijdt. Daarnaast kunt u ook nog steeds het voertuig voorrijden onder :
- de laatste particuliere nummerplaat waaronder het voertuig is/was ingeschreven.
- handelaarsplaten
- proefrittenplaat
Nu kan ik naar de keuring met mijn cabrio-oldtimer, eindelijk !
In 1974 werd de eerste Skoda Rally georganiseerd, een rally proef die werd opgenomen in de Europese rally kalender . Voor de meesten onder ons is de proef meer gekend als de Bohemia Rally . De naam die de 1800km lange proef kreeg in 1986. Voor de Tsjesche constucteur een ideale gelegenheid om het merk , Skoda, te promoten. In amper zes maanden tijd sleutelden de Skoda-ingenieurs drie prototypes in elkaar op basis van de Skoda Coupé 110. Een 180 RS en twee stuks van de 200RS . Het moest en zou een antwoord worden op de ontklopbare Renault Alpine (A110) van Vladimir Hubacek die zowat alles won waar hij aan de start verscheen. In de 180Rs zat een 1.8 motor , gekoppeld met een Porsche 5-bak, goed voor een 154pk. De 200Rs had een 2.4 motor,een volumetrische compressor van Lancia en 4 kleppen per cylinder, goed voor een 190pk. Uiteindelijk werd de "Alpine A110" geklopt en zodoende werd het pad geeffend voor de 130RS ,de wagen die we aan het werk gezien hebben in menig Belgische Rally's ( Boucles de Spa, 24h. van Ieper e.d.) Het productie aantal zou ergens tussen de 40 à 60 zijn beduidend veel minder dan de vereiste 1000 exemplaren die nodig waren voor de vereiste homologatie van de wagen door de FIA .
Reeds voor de 31°maal wordt de Ronde van België georganiseerd. De eerste vond reeds plaats in 1948 en deze organisatie heeft altijd een zeer aparte plaats gehad in de Belgische -rallye-wereld.Deze wedstrijd werd opgericht op een moment waarop deze bijna verplicht een marathonproef
moest worden. In het begin werd de Ronde van België dan ook omschreven als een regelmatigheidsproef voor auto's. Door de evolutie van auto wedstrijden op een normale weg,open voor iedereen,vooral eind jaren 60' was dit een proef vol van speciale etappes waarbij de deelnemers zo snel mogelijk deze dienden af te leggen. De snelste werd de winnaar. Vanaf 1993 werd de proef omgevormd tot een regelmatigheidsrally voor "oude" voertuigen met nog steeds als streven een "endurance" proef.
De organisatoren gaan dus op 14/15en 16 november opnieuw eenzelfde weg op. Deze editie wordt de eerst wedstrijd die integraal zal toegespitst zijn op "regelmatigheidswedstrijd voor historische wagens."
In de wereld van de elektrische auto's is momenteel de Tesla de meest besproken auto voor alle daags gebruik met toch dat ietsje meer...
Nu komt daar verandering in.Namelijk Detroit Electric heeft hun eerste model, de SP:01 gepresenteerd aan de 'wereld'.
In vergelijking tot de Tesla Model S is deze wel een stuk duurder ; 95.000 = 135.000 Amerikaanse dollars .
Maar daar krijg je een hoop voor terug als je " de rapste" wil zijn . De SP:01 bereikt de 100km/u in een "oogwenk" In 3.7 seconden namelijk.
Het "shuurijzer" heeft een topsnelheid(gelimiteerd) van 250km/u. Indrukwekkend niet ?
Eventjes ter vergelijking : een Ferrari Testarossa haalt de 100km/u in 5.2 seconden. Een Lamborghini Aventador haalt met zijn 690pk. de 100km/u. in maar 4.4 seconden en geeft een "top" van 209 kilometer per uur.Volgens de constructeur is de top snelheid van de SP:01 rond de 290km/u.
Echt een "hebbedingetje" niet ? Interesse? Je zal er dan ook snel moeten bij zijn want er zullen er slechts 999 exemplaren van worden gemaakt!
De AVUS (Automobil Verkehres und Ubungs Strasse) is de oudste renbaan van Europa. Het circuit werd gebouwd in 1913 door keizer Wilhelm II
in Berlijn en tot 1998 werden er wedstrijden gereden ! Dan werd duidelijk dat het circuit echt onveilig werd voor de hedendaagse normen.In 1926 werd er de eerste Grand Prix van Duitsland verreden . Tevens was het een uitermate geschikte omloop voor diverse 'testen' . Onder meer voor Opel die daar de nu reeds vergeten raketauto (RAK2) ten tonele voerde. Het circuit was in dien tijd uitermate snel, twee lange rechte 'stroken' verbonden door twee hellende bochten en goed voor 19.3Km. Vooral beroemd en berucht was de Noorderbocht met een 'helling' van 43.6 graden en dat zonder vangrail !!
Het is een legendarische plek waar o.a. Mercedes en Auto-Union met hun gestroomlijnde bollides reeds voor de oorlog snelheden bereikten van 380km/u en waar er rondjes werden afgelegd met een gemiddelde van 260km/u. Het was ook het circuit waarop de Franse F1- coureur, Jean Behra, het leven liet toen hij in 1959 met zijn Porsche (718 RSK Spyder) over de banking heen schoot.
Dus een weekend trip naar Berlijn, kan best mits een bezoekje aan AVUS !
Het begon anno 1932, de gebroeders Van Doorne richten hun zaak op die vooral bestond uit het maken van opleggers en aanhangwagens voor divers gebruik van daar de naam van Doorne's Aangangwagen Fabriek afgekort tot D.A.F. dus . Pas anno 1958 werd het eerste wagentje voorgesteld aan het publiek. Voor kenners was het een "mini"wagentje.het had een tweecilinderviertakt motortje van 750 cc.en een 'speciale' versnellingsbak nl. de variomatic ! In die tijd een echte "uitvinding" dus in 1958 werd de naam DAF de afkorting van Van Doorne's Automobiel Fabriek.
Van 5 t.e.m. 28 september kan je dit ,voorheen Nederlandse automobiel, gaan bewonderen in Autoworld , Jubelpark 11 te Brussel.
De Daf Club België wordt dit jaar vijftien en daarom deze retrospectieve. Wist je dat 'daf' ook een sportief palmares bezit ?
Met name de DAF 55Marathon, vooral geroemd om zijn prestaties in de London-Sydney Marathon van 1968.En er was zelfs een formule -3 wagen, de Alexis-DAF anno 1965.
Op 20 september vind de start van de rally "Les Pilotes du Coeur" plaats aan Autoworld (Brussel). De eerste 'vip' rally uit de geschiedenis ten voordele van een goed doel (5) Bekende persoonlijkheden stellen die dag hun naam en faam ten dienste van een liefdadigheidsinstelling die hen het nauwst aan het hart ligt.
Het parcours & timing : - 08.00h Onthaal deelnemers en ontbijt in Autoworld
- 09.00h Vertrek van de "rally"
- 12.00h Aankomst aan het kasteel van Vierset
- 15.00h Vervolg van de 'rally' richting circuit van Franchorchamps / Spa
- 16.45h Aankomst op het circuit (via La Source)
- 17.00h Parkeren van de wagens aan de "Vip"-stand, Pit Building F1.
Hoe deelnemen en verdere info : www.lespilotesducoeur.be
Inschrijving is best wel "prijzig" : 400 + een schenking van minstens 250 (fiscaal aftrekbaar)
De Zwitserse wet tegen snelheidsovertredingen is de strengste in gans Europa !
Snelheidsduivels worden er "behandeld" als misdadigers. De wet stelt nameijk dat wie "onverantwoord" met een auto omgaat, een 'wapen' in handen heeft waarmee hij anderen naar het leven staat. Dat is namelijk het geval bij snelheden van meer dan 200km/u op de autosnelwegen. Meer dan 160km/u op de buitenwegen en meer dan 100km/u in de bebouwde kom. Ook wie aan hoge snelheid gevaarlijk inhaalt of over de weg 'zigzagt' is volgens de wet een misdadiger .De wet lijkt zijn effect niet te missen. In 2013 waren er 70 minder dodelijke slachtoffers op de weg, dat is een daling van 21% in vergelijking met 2012.
Op zaterdag 6/9/2014 wordt De Haan en Wenduine ondergedompeld in een "typical British atmosfere". Het betreft hier een organisatie enkel en alleen voor Britse (engelse) wagens . Dus voor oldtimers,sportwagens ,super-cars en kit-cars die allen van britse origine zijn. De organisatie denk hierbij aan ; Triumph's,Lotus, MG,Rovers, Jaguars,Mini's ,Morgans en nog meer van al dat moois.
De organisatie is een samenwerking van het gemeentebestuur, de plaatselijke Horeca en Miniacs .
Er zal een voorbehouden parking wezen voor de deelnemers, de ideale plaats dus voor de liefhebber eens te komen zien.
Rond 11h00 wordt gestart met een rondrit langs de kuststreek.
Deelname prijs werd gesteld op 10 , maar er zijn nog tal van 'opties'
De "British Tour " is een tweejaarlijkse organisatie van KHC. (Kemmel Historic Comité) een organisator die tal van ,puike, ritten organiseert in voornamelijk West-Vlaanderen (voor Old-timers,Exclusieve wagens en de Serge Messine Memorial ook de gaperstour e.d.).
Reeds in 2008,2010,2012 was er reeds een "British"en het was een succes ! Zoals ,voorzien, het bijwonen van de Last-Post aan de Menenpoort, het bezoek aan het flanders-field museum, eten en drinken, eigenlijk is alles inbegrepen !Het contact met engelse oldtimer liefhebbers, dit alles is iets wat je moet beleven !
Tijdens het weekend van 22/3/24 augustus 2014 organiseert KHC dus opnieuw een "oldtimer-Weekend"
Er is de mogelijkheid tot deelname aan het weekend maar ook kan men de sfeer komen "opsnuiven" de zondag en deelnemen aan de dagrit .
(Start op de markt van Ieper )
Dit jaar stapt de organisatie af van het gegeven dat enkel "Britse wagens" kunnen deelnemen.
We kunnen er niet omheen ,overal is er wel iets te doen naar aanleiding van de herdenking van de eerste Wereld Oorlog (1914-1918).
De automobiel had plotseling een andere taak in te vullen: troepen transport, inderhaast omgebouwd tot ambulance of de automobiel werd zelf's omgebouwd tot 'lichte panster wagen". Halfweg 1916 zag, Winston Churchil, het 'nut' hiervan en gaf de automobielbouwers in de Uk. een opdracht voor zo'n vehikel te bouwen !
Voor het uitbreken van de eerste wereld oorlog hadden reeds vele Belgische Automobiel bouwers het opgegeven op te boksen tegen buitenlandse constucteurs (Vooral Franse en Engelse) en gedurende WO.I zijn er "vanzelfsprekend " nog enkelen die hun fabricage stopzetten. Na den oorlog ,1920, werd het zelfs onmogelijk door de komst van " de massa produktie " zoals door General Motors en Ford . België werd dus vooral een land van assemblage. De wagens werden hier "gemaakt".
Enkele namen van Belgisch Fabrikaat die nu gegeerde auto's zijn onder de automobiel verzamelaars : Minerva , Germain , Panhard&Levassor, Dion-Bouton, Vivinus, FN, Pieper ...
Waarschijnlijk kennen velen onder ons het automobiel "magazine" ; de autotoerist. Voor velen was het iets dat je op de hoogte stelde van wat er zoal nieuws was voor andere was het een brok informatie. Ook voor de vele cultuurliefhebbers was het best interessant . Daar ik momenteel woon ,daar waar ooit de Flandria Werkhuizen stonden, is het niet abnormaal dat ik alle documentatie zoek over de automobiel die Flandria ooit produceerde.
Het wagentje werd aan het publiek voorgesteld tijdens het autosalon te Brussel anno 1955 (?) En blijkbaar verscheen er in de autotoerist een beschrijving van het wagentje met foto (?) Dus via deze weg zoek ik achter deze publicatie (mag zelfs een kopie wezen!). Eigenlijk is alle info,tips, welkom !!!!
Hopelijk ids er iemand die me kan helpen. Alle mail worden beantwoord !
Op 20/21 september 2014 is er terug (naar jaarlijkse gewoonte) het evenement dat menig bezitter van een "sportieve" oldtimer niet mag missen !
Zoals gewoonte gaat dit gebeuren door op het Circuit van Spa-Franchorchamps. En voor de "Mustang" liefhebbers is er reeds op 19/9 een "Warm-Up" speciaal bedoeld voor diegene die naar Franchorchamps komen met een mustang. Men wil immers die dag een record vestigen met het grootste aantal mustangs op het circuit. Doch voor leden en supporters van het BVOF is er reeds een "wam-up" op donderdag 18/9. Beperkingen zijn echter: het voertuig moet minstens 25jaar 'jong' zijn en het voortgebrachte geluidsniveau mag niet meer zijn dan 95db..
Wie deelneemt aan deze "warm-up" krijgt de mogelijkheid om een paar rondjes(3) te maken op het mooiste circuit ter wereld (!?)
Reeds in 1949 was er een internationale conventie die onder meer over de algehele veiligheid ging qua verkeersregels,verkeersborden en verkeerswetten.(De Internationale Conventie van Genève) België bekrachtigde deze internationale conventie pas in 1954! (wet van 01/04/01954)
Uiteindelijk werd pas op 1 januari 1967 officieel het rijbewijs voor motorvoertuigen ingevoerd in Belgenland. Voorheen kon iedereen een voertuig besturen.Er bestond echter reeds wel een internationaal rijbewijs. Dit kon men bekomen bij één van de verschillende, erkende,automobielclubs zoals V.A.B, Touring, en dergelijke.De automobielclubs hadden de bevoegdheid over het verdelen van het 'internationaal' rijbewijs. Dit had men nodig alvorens naar een land af te reizen waar het rijbewijs reeds bestond. Het rijbewijs toonde aan dat u geschikt was om te 'sturen' en bijgevolg de nodige kennis bezat en tevens de rijvaardigheid. Het toonde eveneens aan voor welke categorie het afgeleverd werd, immers er waren diverse types van voertuigen en gewichtklasses. Nu is het vaak een dure aangelegenheid doch het geeft door de tijd zijn nut bewezen !!
Mogelijks "vakantie lectuur", vooral niet te missen voor de "kever adept" en goed leesbaar voor de "oldtimerist".
De Volkswagen Kever is de meest populaire wagen ooit. In vijfenzestig jaar productie liepen er ongeveer 21,5 miljoen 'kevertjes' van de band.
De wagen groeide uit tot een icoon vooral geliefd bij de vredeliefende "flower -power" beweging. Wat eigenlijk een schril contrast is met zijn ontstaan.
Het boek is het levensverhaal van Josef Ganz. Deze naam noemen in verband met de VW-Kever werd ooit verboden onder het bewind van Nazi - Duitsland.
Auteur; Paul Schilpenoord vond het privé archief van Jozef Ganz (1898 -1967) en besloot het te ontsluiten en hopelijk de ganse wereld de naam " Ganz" te laten kennen. Het boek draagt eigenlijk de titel : Het geheim van Hitlers Volkswagen. Telt 336 pagina's en geïllustreerd met ruim 400 foto's
Uitgeverij : Just Publishers ISBN : 978908975 220 8 .
Het is bijna "groot verlof"! Een tip voor wie beslist naar het zonnige zuiden te trekken. Mocht je nooit in een Fiat 500 gereden hebben en wil je dit uiteindelijk eens ervaren. Ga dan naar Florence/Firenze in Italië en boek een 'tour' bij de 500 Touring Club Firenze.Kies een 'Tour' en geniet !
Twee en een half uur lang , een tocht door de heuvels rondom Firence , wellicht een stukje parkoers van de beroemde 'Mille Miglia'. Dit alles onder begeleiding,een voorrijder dus ,en een audiogids.Prijs : 70 per persoon. Mocht je aan de roep van Toscane weten te weerstaan , ga dan eens kijken in Mugello,zo'n dertig kilometer ten noorden van Florence.Daar ligt namelijk het gelijknamig racecircuit. Hier wordt ieder jaar de motorrace "Gran Premerio d'Italia verreden en ook de F-3000 race .
Hindustan Motors heeft de productie gestopt van de Ambassador. Meer dan een halve eeuw is de wagen oud en die was en is nog steeds bepalend voor het Indiase straatbeeld. Niet alleen rijden er in de steden, duizenden Ambassadors (Taxi's) rond het wagentje werd ook gebruikt als het officiele vervoermiddel voor de Indiase 'hoogwaardigheidsbekleders' De Ambassador die eigenlijk een Morris Oxford was is de eerst auto ooit geproduceerd in India en gold lang als een status symbool. Er werd mee geraced,de Ambassador werd 'gepimpt' en 'aangepast 'naar de westerse 'mode'.Nu gaat het wagentje heel langzaam verdwijnen en vervangen worden door de "Maruti Suzuki' die al van in de jaren 80 alom geprezen werd doch is dat hetzelfde niet meer. Waarschijnlijk is de Ambassador de enige oldtimer die nog dag -dagelijks gebruikt werd in de chaos van het Indiase verkeer.
Eigenlijk moeten we spreken over : Sir Jack Brabham. Jack verhuisde op 29-jarige leeftijd van Australië naar England (1955) om er op 'internationaal' niveau te racen. Hij was onder meer piloot bij het fabrieksteam van "Cooper". In zijn debuut 'grand-prix' in Monaco (1957)liet hij zich opmerken , hij reed 'derde' tussen al dat groots, ferrari en maserati, tot de Cooper-Climax het begaf. Anno 1959 en 1960 behaalde hij zijn eerste wereldtitels met voor het eerst een 'bolide' met achteraan geplaatste motor. Een jaar later werd de 'Cooper' niet meer toegelaten wegens verandering van 'regels'.
Brabham besloot dan maar het zelf te proberen en richte zijn eigen team op en reed het team met hun eigen wagens gebouwd door Brabham.
In 1964 volgde de eerste zege voor het merk in de GP. van Frankrijk. Jack Brabham kroop zelf achter het stuur en dit resulteerde in een derde wereldtitel in 1966.Hij besloot zijn racecarrière met een deelname in de 24h van Franchorchamps in 1981.
In 1979 werd hij door de Britse Queen geridderd en diende men hem voortaan aan te spreken met 'Sir'.
Op 19/05/2014 is hij overleden op een 'gezegende' 88-jarige leeftijd. De man die ooit drie wereldtitels op zijn naam had en als enige zijn eigen race-wagen ontwikkelde en er dan ook zelf mee aan de start verscheen van menig 'f1' gebeuren...
Als er iemand verdient om als 'legende' te worden omschreven, is hij het wel .
De Corvette is één van de merken uit de General-Motors group.Pas sinds 2005 is het een afzonderlijk automerk.
Tot die tijd was het de modellennaam van waarschijnlijk de sportiefste auto in de Chevrolet familie !
Na W.O.II besloot de directie van Chevrolet dat het tijd was voor een 'sportief' model. Deze taak kwam terecht bij de ontwerper Harvey Earl.
En zowaar reeds in 1952 stond het eerste kleimodel klaar voor bezichtiging. In 1953 werd de Corvette in produktie genomen. Het unieke,en is nog steeds, zijn kunststof carrosserie.
De 1953 corvette had een 3.8 liter,6 cilinder in lijn motor met een vermogen van 150 pk. Omdat alle corvettes met de hand gemaakt werden zijn er dat jaar (1953) slechts 300 stuks geproduceerd. Alle corvettes geproduceerd in dat jaar waren wit van kleur met een rood interieur.
In 1963 debuteert de tweede generatie, en meest gekend bij ons 'europeanen' de Sting Ray met V8-kracht.
Algemeen is de bekendheid van deze 'Amerikaan' te danken aan zijn 'stoere' uitstraling. En anno 2014 een mogelijke concurent voor de Ford Shelby (mustang) en menig ander europees, betaalbare jongens droom.
Net als iedere Belg gaan stemmen geweest, voor een Politieke Partij die oldtimers en zijn gebruikers 'respecteerd' .
Ik heb net het laatste nummer van Classic&Sportscar uit en blijkbaar is de oldtimer wereld,in England, ook aan vernieuwing toe.
Nu is de leeftijd van een oldtimer op 40 jaar gesteld in plaats van 25jaar, datum van produktie, om een groot aantal misbruiken
tegen te gaan want immers die wagens die nu 25jaar worden ,young -timers, zijn 'eigenlijk ' geen oldtimers. Immers Turbo, airco, abs e.d.
zijn pas de laatste decennia op menig wagen geplaatst .
Ook iets wat in het gedrang komt met de nieuwe wet in verband met de 'uitstoot' waarden, dus voor een zuivere (?) lucht in London ,
is de jaarlijkse 'London to Brighton - Run ' Immers bijna geen enkele deelnemende wagen kan aan die normen voldoen ! Nu is er reeds een 'onderhandeling' bezig tussen 'London' en de organisators van deze run om toch dit evenement te laten doorgaan . Want deelnemen aan deze run is toch vooral voor 'pre-war' automobielen. Dus eigenlijk een stuk geschiedenis van de automobiel die rijdend van London naar Brighton puft.
Het circuit in het hart van de Ardennen, bochten waarvan de namen klinken als slagvelden, Een grillig weer. En tevens een sfeer zonder gelijke !
De "Spa -Classic" is er geboren in 2011. Het is een eerbetoon aan alle rijders,wagens die ooit geschiedenis schreven. Dus een ideale "uitstap" voor de auto-fanaat en er is voor iedereen wat. Dit "spektakel" gaat door van 16/5/2014 t.e.m. 18/5/2014.Standen clubs, merkenclubs en vooral de 'races' staan garant voor een belevenis om niet te vergeten !(Franchorchamps is de 'place to be')
Echt iets die aanleunt bij de oldtimer liefhebbers, echt een Retro-Sfeer !
Het festival Retrorama is een "back-to Yesteryears" evenement. Echt eventjes terug 'gaan' naar de glorieuze jaren '30, de swinging sixties, de Disco Zeventies of naar de Pop eighties. Dus voor een gewaarborgd vintage- gevoel .
Het panorama van een halve eeuw (1950-2000) design, looks, mode en grafische tendensen Maar ook een gans gamma van muziek !
Een brede waaier aan animaties zal zorgen voor een unieke belevenis. Dit evenement omvat bijna alles voor groot en klein.
Dit alles gaat door van 30/5 tot 1/6 in paleis 10 van Brussels Expo.
Een "dag"ticket kost je 8 per persoon . Meer info e.d : google ,retrorama en je kan er alles terugvinden.
Ayrton Senna da Silva werd geboren op 21 maart 1960, en op 1 mei 1994 kwam hij om tijdens een ongeval op het circuit van San Marino.
Ayrton Senna begon zijn racecarrière op vierjarige leeftijd in een kart. Later kwam hij aan de start in 161,vaak bewogen races, F1- races.
Waaronder hij 65 maal van pole-position startte en 41 keer won. In een tijdsbestek van tien seizoenen werd hij drie maal wereldkampioen !
In 1988,1990 en in 1991 mocht hij de allerhoogst titel dragen van wereldkampioen Jan Segers schreef een Nederlandstallige biografie met de
titel : "Senna - De rechtervoet van God"
Zijn dood zorgde voor veel opschudding in het F1- milieu wat resulteerde in een hele reeks veiligheidsmaatregelen. Ayrton is tot op heden de laatste coureur die het leven liet in een F1- wedstrijd.
Iedereen kent 'onze' Tom Boonen en sommigen onder ons kennen beslist Jeroom. De gekende cartoonist die in het weekblad 'Humo' aan bod komt.
Blijkbaar zijn beiden 'vrienden ' van elkaar of toch hebben ze een gemeenschappelijke interesse, namelijk Ferrari.
Nu had onze 'tom' , Jeroom de toestemming gegeven om zijn Ferrari F430 te 'pimpen', je moet wel rekening houden dat die een kleine 294.000 kost.Dit alles gekaderd in een actie voor kinderen met bewegingsproblemen, Move To Improve, peter van deze stichting is Tom Boonen.
Dus Jeroom geeft de auto 'gepimpt' met een soort van special painting. Nu was er op de Ferrari te zien een Brabants Trekpaard , een 'bunga-bunga' meisje met het gezicht van Moeder Teresa en een Tekening van Boonen tussen de dolfijnen.
Volgens de garage waar de auto het merendeel gestald is, is het nu de lelijkste auto die ze ooit op 'stal' hadden. Gelukkig gaat de wagen zelden de openbare weg op, volgens Jeroom.Nu is er toch , mogelijks, een einde gekomen aan deze outing van verkeerde kunst op ,zeker,de verkeerde wagen.
Op 19/04 'twitterde' Boonen : Klapband in Blanchimont! Dus op het circuit van Franchorchamps kwam de Ferrari nogal bruuks tot stop . Hopelijk is dit een reden voor de wagen weer in het gekende Ferrari-rood te herspuiten...
Deze, eigenzinnige, Italiaanse wagen bouwer bestaat eind 2014 (14/12/2014) honderd jaar !
Het merk behaalde in de begindagen van de automobiel het ene racesucces na het andere doch hebben weinig van deze bolides de tijd doorstaan. De meest tot de verbeelding sprekend is waarschijnlijk de Tipo 61.
De bijnaam zegt alles van dit model : The Birdcage. Deze bolide geeft als frame,chassis tweehonderd (200) dunne buizen van een diameter van 10 tot 15mm. Deze zijn aan elkaar gelast en het 'kale' geheel lijkt dan ook sprekend op een vogelkooi.
De wagen won in 1959 de ' Delamare -Deboutville cup' in Rouen (FR) met aan het stuur Sir Stirling Moss.
Ook is het het eerst automerk dat een 4 deurs wagen op de markt bracht met redelijke sportieve eigenschappen , de Quatroporte anno 1963.
En dat was een idee die eigenlijk 'simpel' was : stop een racemotor in een sedan.
De Formule E is een autosportklasse van het hoogste niveau georganiseerd door de FIA. Bijzonder aan deze klasse is dat enkel elektrisch aangedreven bolides kunnen deelnemen en dat het verreden zal worden op enkel (!)"straatcircuits" ! Reeds in 2012 ontstond het idee en eind 2014 zou het kampioenschap van start gaan.
In november 2012 werden er reeds 42 auto's besteld, de motor ,transmissie en elektronica komen van het Formule 1 Team McLaren.
De batterijen worden geleverd door het Formule 1 Team Williams. De banden door Michelin en het chassis door Dallara .
Reeds zijn er specificaties voor de Formule E bekendgemaakt door de FIA :
- Er zullen 10 teams, 20 coureurs en 40 auto's deelnemen.
- Elk team heeft 2 renners en 4 auto's.
- De races zullen worden gehouden in 10 steden verspreid over de hele wereld.
- De circuits,straatcircuits, dienen 2,5 km à 3 km lang zijn.
- De auto's kunnen acceleren van 0 tot 100km/h in 3 seconden. De maximumsnelheid staat vast op 220km/h.
- Het geluidsniveau mag de 80db niet te overschrijden !
Het verloop van de races :
- Vroege morgen , vrije training
- Gevolgd door kwalificaties (pole position)
- Pauze, om de wagens op te laden (Max. 2h.)
- De race in de namiddag verplicht 2 pitstops !
- Races zullen 45 minuten duren en altijd op zaterdag .
Bij een pitstop zal van auto gewisseld worden (?) Wanneer de batterijen leeg zijn maakt de coureur een pitstop.
Het volledige kampioenschap zal dus gaan over 10 wedstrijden . De vooropgestelde datums en plaatsen zijn :
- 1/ China,Beijing op 13 september 2014
- 2/Maleisië,Putarajaya op 18 oktober 2014
- 3/Brazilië, Rio de Janeiro op 15 november 2014
- 4/Uruguay, Punta del Este op 13 december 2014
- 5/Argentinië, Buenos Aires op 10 januari 2015
- 6/Verenigde Staten , Los Angeles op 14 februari 2015
- 7/Verenigde Staten ,Miami op 14 maart 2015
- 8/Monaco, Monte Carlo op 9 mei 2015
- 9/Duitsland , Berlijn op 30 mei 2015
- 10/Verenigd Konikrijk, London op 27 juni 2015
Onze landgenoot Jerome d'Ambrosio zal naar alle waarschijnlijkheid een zitje hebben in dit kampioenschap, dus we tellen mee !
Iedereen geeft er al over gehad, iedereen geeft ook zijn mening en zeg niet te gauw : 'tis weer een vrouw!!
Zelfs in de hoogste klasse van de automobielsport ,F1,is het vrouwen aan de macht. Of toch dat men moet rekening houden met de kunde van het geslacht: vrouw. Gedaan met de 'brave' huisvrouw. Onlangs heb ik de film gezien "daggenham" u waarschijnlijk ook ,en daar volgt uit dat de vrouw vaak achter haar idee staat en deze ook onwrikbaar uitvoerd ! Anno 2014 hebben we weer een vrouwelijke F1- coureur ! Het Britse formule 1 team Williams geeft de Schotse Susie Wolf een kans als testrijder en mogelijks een kans op een zitje in een F1 wedstrijd ! Prachtig nietwaar! De laatste vrouwelijke F1 pilote was de Italiaanse Giovanna Amati voor het team Brabham, en ken je nog Maria de Villota ? Van Spaanse nationaliteit ,spijtig genoeg reeds overleden , vooral gekend als de vrouw met het 'ooglapje'.
Anno 2013 hadden we dus de Indisch -Oostenrijkse Monischa Kaltenborn, die aan het hoofd staat van Sauber. En nu hebben we ook Claire Williams dochter van Sir Frank Williams ,teambaas van het F1 Williams. Zij is dus de nieuwe "Deputy Team Principal" bij Williams.
Dus dit jaar iets anders dan alleen maar " pitgirls" in de paddocks !
De Luikenaar , Bernard Julémont , is een importeur van zwitserse horloges. Na een race op het circuit van Franchorchamps beslist hij zijn 'eigen'merk op te richten: Raddillon. Van elke serie worden er maar vijfenvijftig (55) geproduceerd. 55 is namelijk het maximum aantal bolides toegestaan op het circuit. Het laatste nieuwe model 'verenigd' de kleuren van Vlaanderen en België. Kostprijs van zo'n hebbeding is rond de 2850 !!
Meer info op : www.raidillon.be
Een andere "race-legende" namelijk Jacky Ickx is ook een gedreven horloge kenner. Hij draagt al een kwarteeuw uurwerken van het merk, Chopard.
Vijfentwintig jaar geleden raakte Ixckx bevriend met de baas van het 'huis' Chopard tijdens de Mille Miglia (Italy) Binnenkort komt reeds de vijfde uitvoering op de markt! kostprijs is me niet gekend maar het zal ook wel een hebbedingetje wezen . Eerder droeg Ickx een eenvoudige "Omega" hem gegeven destijds zijn eerste 'optreden'.
De "place to be" voor de oldtimer liefhebber. Standen voor alles en nog wat als het maar iets met oldtimers te maken geeft !!!
Boeken ,onderdelen ,clubs, tuners en nog veel meer zoals veilingen,organisaties, verzekeringen , reizen eigenlijk teveel om op te noemen.
Het is echt de interessantste "beurs" op het europees vaste land . Je komt er bijna alle nationaliteiten tegen en bovendien kan je er lekkere "curry-worst" verorberen. (Mijn favoriet) De hallen beslaan een oppervlakte van 120.000m² verdeeld in 20 hallen en 4 "open areas"
Goed voor een 1.250 tal stand houders waaronder 220 clubs. Vorig jaar was de opkomst een goede 193.400 bezoekers !
Wanneer: van 26/3/2014 tot 30/3/2014
Waar : Norbertstrasse 2 te 45131 Essen ,Germany (Duitsland)
Nu we in, een voor sommigen , verlofperiode zijn en de weermannen goed weer voorspellen kan dit
boekje wel best eens van pas komen. Nu we onze oldtimer vanuit zijn winterstalling ophalen en er best
eens een "stevige"rit willen mee doen. Het boekje gaat vooral voor de liefhebbers van de franse wagens maar is werkelijk bruikbaar voor iedere oldtimer fanaat.!
Deze uitgave vertelt natuurlijk de geschiedenis van Ctroën , bijna alles. Zelfs mochten de routebeschrijvingen droog en saai overkomen is dit een leuk boekje vooral voor de "prentjes". Dus over de citroëns die in gebruik waren in "den oorlog" of als reclame-,bezem- of ambulance wagen tijdens de 'Tour de France', de wieler event voor de fietsers.
Het boekje is samengesteld door Rob & Wouter Jansen, geeft dus als titel : Over Frankrijks wegen.
Uitgegeven door Citroexpert telt 280 pagina's en kost u ongeveer 30 eurookes.
Op een 'kleine' 250Km. van onze hoofdstad ,Brussel, is de "Bourse de Reims" uitgegroeid tot een must voor liefhebbers van vooral ,Franse, old-timers.Veel schoon volk en veel schoon materiaal. De sfeer is er goedmoedig en voor elke 'fanaat' die op zoek is naar onderdelen,documentatie e.d. over zijn 'franse' oldtimer is deze beurs een echte 'grot van Ali Baba' Een idiaal moment om de oldie van onder het stof te halen , hem,haar of het te wekken uit zijn winterslaap. Is de beurs niks, geniet dan van de culinaire kunsten in de stad Reims !! Vooral de liefhebbers van 'bubbels' (champagne) zullen er zeker aan hun 'trekken' komen. Reeds 30.000 bezoekers mocht deze "Bourse" tellen vorig jaar. En op de parking is het al de moeite !
Voor de kunstzinnige mens onder ons.Total Loss is het afstudeer project van Lieven Geuns (26).
Hij was al drie jaar aan de slag als garagist/carrossier toen hij begreep dat zijn 'missie' ergens anders lag.
Hij ruilde dus plamuur en spuitpistool voor een 'deftig' fototoestel en werd master in de beeldende kunsten /fotografie.
Het resultaat mag er zijn . Ook interesse? Ga dan eens naar Oostende . Daar loopt nog een expo van zijn werk in galerie; Exposure Value tot 6/4/2014 of ga eens surfen op het www naar het adres LIEVENGEUNS.COM
Wie meer wil van zijn oldie en een beetje sportief onderlegd is of een keer in het "buitenland" wil touren is er op het Pinksterweekend, 7/8/9 Juni 2014,een oldtimer rallye in Frankrijk (Dieppe - Abbeville). Dus na de succesvolle editie van 2013, circuit van Monthléry, richten ze zich nu op een "Rallye".
Start plaats is Temploux, op zaterdag, en gaat door heen het land ; le pays Hennuyer en Picardië.
Logement voor de deelnemers is voorzien in hotel ; La Presidence en op zondag is er de exclusiviteit voor de deelnemers kennis te maken met het circuit van Abbeville .Maandag morgen is er de laatste "etappe" in de omstreken van Amiens en de de afsluitende maaltijd en de "prijzen" worden gegeven in Restaurant Le Vivier.
Prijs van dit alles : 1.250 voor 2 personen alles inbegrepen !
Verdere info :manu.scarmure@retrocarsrally.be of simpel weg een mailtje op info@retrocars.be
Best eens de 'site'bezoeken : www.retrocarsrally.be
Het is nooit anders geweest , 'tja er zijn maar 52 weekends in een jaar hé. Wat betekent dat men vaak moet kiezen .
Op 15 & 16 februari gaat opnieuw de oldtimer beurs door in Flanders Expo te Gent, telkens van 9h30 tot 19h.
let wel je parking te betalen voor je de beurs betreed .
Op 15 & 16 februari is er ook de "beurs" van oldtimerclub; 't Echappementje in het fabriekspand (Veldstraat 59) te Roeselare.
Deuren open van 9h tot 18h.
Beide "beurzen" hebben tal van standjes voor auto's, moto's onderdelen,miniaturen, boeken en documentatie.
Dus voor ieder wat wils ! Het wordt moeilijk "kiezen" maar we zijn toch de dag na "Valentijn" en we hebben nog de fondsen over voor ons zelf te verwennen. (Ik Toch)
We zijn nu reeds op het einde van Jan.2014 aanbeland zonder enig spoor van sneeuw in de Vlaanderen. Dus een moment voor de agenda aan te vullen , plannen te maken voor tripjes met de geliefde "oldie". Dit weekend is te Brugge de Auto Retro Beurs, maar daar had ik het al eerder over .
Andere afspraken die ik opteken in mijn kalender zijn:
Op 2/03/2014 voorjaarsrondrit en de mogelijkheid om lid te worden van Ford Escort Historic Club, meer info op hun webstek.
Op 27/04/2014 De jaarlijkse Gaperstoer ,inrichting door Kemmel Historic Classic club beter bekend onder KHC
Op 04/07/2014 De "Summertour" de avondrit eveneens een organisatie van KHC, meer info vind je op hun web site.
Op 18/10/2014 "Eurobalade" iets over de grens ,ook een organisatie waar KHC een flink stuk mee te maken heeft.
En de kers op de taart : 22/23/24 Augustus 2014 , Britisch Tour In Flanders Field , info KHC
Maar je kan natuurlijk ook je oldie komen tonen iedere laatste zondag van de maand, van Maart tot Oktober, op het Esplanade plein te Ieper
daar kan je best keuvelen met andere liefhebbers tussen 10h. &12h.
Anno 1912 , August Horch begint een autofabriek met de latijnse versie van zijn familienaam : Audi. Reeds eerder leerde hij de knepen van het vak bij een ander genie : Carl Benz.
Anno 1932 besluiten Audi, DKW,Horch en Wanderer hun kennis en krachten te bundelen en gaan verder onder de naam Auto Union. De vier merknamen blijven ze gebruiken elk met hun eigen identiteit. De vier ringen uit het AUDI logo symboliseren de samensmelting,samenwerking van eerder genoemde merken. De merken Horch en Wanderer "overleven" WO.II niet. Enkel D.K.W blijft een simpele maar robuuste wagen op de markt brengen.
Anno 1965 is de nieuwe eigenaar van Auto-Union , Volkswagen en verbiedt de Audi ingeneurs om nieuwe wagens te ontwerpen,het managment wil namelijk "alles" inzetten op de Volkswagen Kever.
Anno 1968 wordt de Audi 100 voorgesteld aan de pers met toestemming van het VW-hoofdkwartier te Wolfsburg.
De aanloop van de gouden jaren voor Audi ! Tevens de geboorte van " Vorsprung durch Technik" zin die alles omvat waarvoor anno 2014 het merk bekend is...
Je bent dan met "pensioen" en wil eventjes van je "geld" genieten met familie en vrienden. Je bent al zeven (7) maal wereldkampioen geweest in de hoogste tak van de autosport (F1) en dan kom je 'stom' ten val (29/12/2013)en beland je in het hospitaal waar je kunstmatig in een coma gehouden wordt en men nog niet weet hoe je zal reageren als men je wakker maakt. Geen "happy Nieuwjaar " voor je familie en geen "Happy Birthday" (03/01/1969) maar alle je supporters dragen je wel in gedachten en hopelijk zien we je weer op TV of in de pit . Op het moment dat ik dit neerpen is er nog geen verder nieuws uit Grenoble (Het ziekenhuis waar men je opgenomen heeft)