Deze natte droom voor diverse ford liefhebbers, werd ontwikkeld halfweg de jaren 80. De wagen was gebaseerd op de toen dominante Groep B wagens in de rallysport. Exact werden er per productiejaar 200 wagens geproduceerd. De wagen werd gebouwd van 1984 tot en met 1986. Evenjes rekenen, 3 maal 200 is slechts 600 wagens geproduceerd volgens de regels van de FIA. Met zijn carrosserie voledig in glasvezel, zijn vierwielaandrijving en zijn standaard(!) 450pk was het werkelijk een rallywapen. In 1987 werd zelfs door allerlei ingrepen en tuning het vermogen van de motor opgevoerd naar 550pk en sommige competitie wagens hadden bij de 800pk !!! Ondanks de teleurstellende WK-campagne van Ford wist de RS200 wel succes te brengen in menig nationaal kampioenschap zoals in Groot-Brittanniƫ, Nedreland en Belgiƫ. Na de ban van de Groep B wagens werden de meeste RS200 modellen 'op stal' gezet.Men kon deze krachtige wagen wel zien, gereden door Martin Sanche, in het Europees Rallycross kampioenschap. In 1991 werd deze Europees kampioen met de RS200.