Inhoud blog
  • Eindejaars groeten
  • Essen Motorshow
  • Classic Car Show Brussel
  • 24 H 2CV
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    BUCK SPEED RACING
    The experience of having the automobiel virus
    30-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2021
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik wens iedereen het beste voor het nieuwe jaar  met heel veel

    Lente "hoop"
    Zomerse  " warmte"
    Herfst "geluk"
    Winterse "geborgenheid"

    Op naar het nieuwe "normaal"

    30-12-2020 om 08:45 geschreven door JPDB  


    Tags:2021
    >> Reageer (0)
    23-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanwall
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanwall was een Brits formule 1- team dat deelnam aan het kampioenschap tussen 1954 en 1960. Het werd opgericht door een industrieel , met name Tony Vandervell. Het team won het constucteur kampioenschap anno 1958.  Mr. Vandervell was een van de oorspronkelijke financiers van BRM. Begin de jaren vijftig zette hij zijn eigen racewagens in in de "Formula Libre" oder de naam 'Vanwall Thinwall Special'. Vanaf 1954 nam het team deel aan het wereld kampioenschap F1. De eerste overwinning voor het team kwam er tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 1957. In totaal behaalde het team negen overwinningen en races met Stirling Moss en Tony Brooks op de tweede en derde plaats in de eindstand bij de rijders. Brooks reed tijdens de Grand Prix van Frankrijk anno 1960 de laatste grand prix voor het team. De Britse Vanwall-rijder Stuart Lewis liet het leven aan de gevolgen van de kwetsuren die hij opliep tijdens de Grand Prix van Marokko in 1958. Wat meteen als gevolg had ; het einde van het Vanwall team in de Formule 1   

    23-12-2020 om 09:30 geschreven door JPDB  


    Tags:VANWALL
    >> Reageer (0)
    16-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Sheila Van Damm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze "Racing Queen" werd geboren op 17 januari 1922 en verliet ons op 23 augustus 1987. Sheila Van Damm was een Britse vrouw die in de jaren vijftig deelnam aan autorally's. Ze begon haar competitieve carrière in 1950  en won de Coupe des Dames, de hoogste onderscheiding voor dames in de Alpine Rally van 1953. Het jaar daarop won ze het European Touring Championship voor dames. Anno 1955 won ze de Coupe des Dames bij de Monte Carlo Rally. Op 17 maart 1953 stelde ze met een Sunbeam MKW 969 het snelheid record op de openbare weg op 120.135 Mph. te Jabbeke. Deze Dame was sneller dan Stirling Moss met dezelfde wagen op hetzelfde traject. Nadat ze met racen was gestopt werd ze president van de "Doghouse Club" die speciaal was opgericht voor vrouwen en dames die deelnamen aan diverse disciplines in de autosport. Ze werd zelfs voorzitster van het Sunbeam Talbot Alpine Register. Ter verduidelijking 120.135 Mph = 193.3385 Km/Uur !

    16-12-2020 om 07:55 geschreven door JPDB  


    Tags:Sheila Van Damm
    >> Reageer (0)
    09-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 125 jaar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Skoda verhaal begon met de L&K voiturette A die tussen 1905 en 1907 werd gebouwd. Al vroeg dook een bekende naam op ; de Superb . De automobiel die van 1943 tot 1949 werd geproduceerd. Uit  dezelfde periode dateerd ook de ; Popular Monte Carlo (1936 tot 1939 ) De "Popular" reed al in 1936 in de Monte Carlo Rally als het ware rechtdoor naar het podium. Andere types van Skoda waren ook zeer geliefd bij het rally gebeuren. De Felicia (1959 -1964) bestond zelfs als een Convertible.
    Ander populaire wagen was de 1000MB (1964-1969), de Trekka (1966-1972) en de 110R coupé (1970 -1980). Vanaf de jaren 80 werd er een nieuw hoofdstuk geschreven in de Saga van Skoda , waar de samenwerking met Volkswagen zeer duidelijk tot uiting komt, met modernere opgebouwde wagens . zoals de Favorit die van 1987 tot 1994 van de band liep. Dan volgde de eerste generatie van de Octavia(1996 -2010) en de Yeti die van 2009 tot 2017 werd geproduceerd. Tegenwoordig zijn de Skoda's niet meer "weg" te denken in het verkeer. Een betrouwbare moderne auto voor een iets "zachtere" prijs.
     Van 12/12/2020 tot 24/12/2020 wordt deze 125 jaar tentoon gesteld in Auto World Brussel. Maar neem zeker vooraf een kijkje op de website van Auto World want mogelijks zijn er bepaalde COVID maatregelen te voldoen voor een rustig bezoek Corona vrij.

    09-12-2020 om 08:25 geschreven door JPDB  


    Tags:Skoda 125 jaar
    >> Reageer (0)
    02-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat Panda
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Fiat Panda is 40jaar jong ! De panda bezit eenzelfde cultstatus in Italië als de Renault R4 in Frankrijk Of de VW kever in Duitsland. Er zijn ruim 7.5 miljoen exemplaren op de openbare weg wat meteen een bewijs is van een commercieel succes. Het wagentje oogt klein van buiten maar is uitermate ruim ,groot, van binnen.
    En uitermate flexibel en gebruiksvriendelijk, goedkoop in aankoop en onderhoud. Zo gewenst ook met vierwielaandrijving. Volgens de Fiat - directeur Dhr. Luca Napolitano, was de Panda zes jaar lang de populairste wagen in Italië, in 2003 de best verkopende stadswagen in Europa. Daarnaast heeft de Panda een reeks  'records' op zijn naam ; de eerste 4x4 stadswagen, de eerste stadswagen met automaat en de eerste wagen die de Mount Everest 'beklom' Alle Panda -generaties en afgeleide modellen zijn hedendaags te bewonderen in het Heritage Hub in Mirafiori (Ital.) De panda is zonder twijfel de meest rationele de meest toegankelijke en meest democratische Fiat auto aller tijden. Klein van buiten en ruim van binnen, veelzijdig en functioneel, karaktervol en betaalbaar, de Panda bezit het allemaal .En toch wordt de Panda smalend een schoenendoos genoemd

    02-12-2020 om 08:23 geschreven door JPDB  


    Tags:Fiat Panda
    >> Reageer (0)
    25-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le Jamais Contente
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste elektrische auto ooit was van Belgische Makelij ! In 1899 zorgde een Belg voor opschudding in de autowereld. Zijn naam ; Camille Jenatzy Zijn creatie ; de Jamais Contente . Zijn creatie was dan ook lange tijd de inspiratie voor elk huidig elektrisch voertuig. Aan het stuur van de Jamais Contente was Camille de eerste man die de kaap van 100 km/u doorbrak. dat was op 29 April 1899 . In Achères, in de buurt van Parijs, bereikte deze bolide uit de 19°eeuw een snelheid van 105,8 km/uur.
    Best een snel "ding" voor die tijd. 750 kg aan batterijen voor 750 kg koetswerk, interieur en ophanging van de motor. De twee elektromotoren op de achteras ontwikkelden samen 50Kw (68pk) of het dubbele van wat de automobiel op benzine ,gas of stoom presteerde in die tijd. Het koetswerk was vervaardigd uit partinium, een legering van wolfraam en aluminium. Het model viel op door zijn aerodynamisch profiel dat sterk geleek op een 'obus' of een Torpedo. De besturing van de wagen gebeurde met twee hendels, in de ene hand enkel het sturen en in de andere hand de "gashendel". Het remmen was enkel mogelijk door het vertragen van de motor! De legende zegt dat de benaming Jamais Contente een verwijzing was naar het karakter van de echtgenote van Camille Jenatzy. Een replica van deze "bolide" behoort tot de 'vaste' collectie van Auto World (Bx)

    25-11-2020 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Jamai Contente
    >> Reageer (0)
    18-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo P2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De viering van "110 jaar ALFA ROMEO" op 14 juni ll. was niet zo geweldig als vooropgesteld. Mede door Covid , een financieel tekort en een F1 team dat maar ondermaats presteert. Maar toch Alfa Romeo won al autoraces lang voordat er sprake was van Ferrari ! Er was eens een industrieel, Nicola Romeo, die zich vooral bezig hield met het bouwen van vliegtuigmotoren en spoorweg materiaal, na WO 1 begon hij met de productie van exclusieve sportwagens. Zijn naam bekendheid kwam er door de sportieve successen. In die tijd was er een eigen raceteam onder aanvoering van een nog volslagen onbekende jong autopiloot met de naam Enzo Ferrari. De eerst successen werden behaald met de nu legendarische Alfa Modellen P2 en Tipo B. Beide wagens zijn nu een astronomisch bedrag waard. Maar dat is slechts een onbruikbaar detail op de lijst van problemen bij Alfa. We hopen dat er vlug één of ander mecenas opstaat die het merk opnieuw op de 'rails' zet....

    18-11-2020 om 07:57 geschreven door JPDB  


    Tags:Alfa Romeo P2
    >> Reageer (0)
    11-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SUZUKI FRONTE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Suzuki bestaat een eeuw (100 jaar) maar is pas als autoconstructeur actief sinds de jaren '60 . Momenteel , anno 2020, met net geen vier miljoen verkochte auto's behoort Suzuki tot de top tien in de autowereld. De grootste afnemer is India , mede door de samenwerking met Toyota. Op 12 Augustus 1968 rijd de Britse race legende, Sir Stirling Moss,  met een Suzuki Fronte SS in een sensationele tijd van 4 uur en 27 minuten van Milaan naar Rome, 575 km, tegen een gemiddelde snelheid van 125km /h. Toegegeven in die tijd was het "verkeer" minder druk maar toch een pluim voor Stirling Moss die toen de meest succesvolle racer was op de aardbol. Momenteel restaureert Suzuki (Belgium) één van de eerste Fronte modellen die in België gelopen hebben. De Fronte was uitgerust met een driecilinder Tweetakt motor , 360 cc.
     

    11-11-2020 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Suzuki Fronte SS
    >> Reageer (0)
    04-11-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SSC TUATARA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De SSC TUATARA , had de ambitie de snelste wagen ter wereld te worden. Dat is dus gelukt in de voorlaatste week van Oktober 2020.
    De Tuatara die werd bestuurd door de Britse piloot Oliver Webb, wordt aangedreven door een V8 biturbo van 5900 cc die maar eventjes 1750 pk ontwikkeld.
    Op een weg in Arizona, dezelfde waarop de vorige record houder Koenigsegg zijn snelheidsrecord van 475 km/uur had gevestigd met de Agera Rs ,zette de SSC de puntjes op de i met een topsnelheid van 537,2 km/uur en een gemiddelde snelheid van 508,7 km/uur . In beide rij richtingen, dus van "wind" in de rug die de recordpoging zou kunnen geholpen hebben was er geen sprake. Hiermee is dit de snelste seriewagen ter wereld. Dit model van de Tuatara is wel een beperkte reeks.
    Met andere woorden duur en exclusief .

    04-11-2020 om 08:52 geschreven door JPDB  


    Tags:SSC Tuatara
    >> Reageer (0)
    28-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spirit of Extasy
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een verandering in de regelgeving in de Europese Unie maakt de lichtgevende Spirit of Extasy waar sommige Rolls-Royces mee zijn uitgerust ILLEGAAL .
    De oplichtende "Dame" was voor het eerst te zien in 2011 op een concept car met de naam 120EX, is een optie geworden op alle modellen in het gamma van R&R.
    Dit kitscherig accessoire dat 3.800 Euro kostte wordt dus niet meer aangeboden vanwege deze wijziging in de EU-regelgeving. Wat onmiddellijk een jacht deed ontstaan bij automobilia verzamelaars. De reden van het 'verbod' is dat de mascotte als lichtvervuiling word beschouwd. Rolls-Royce is verplicht om ervoor te zorgen dat dit probleem wordt rechtgezet en dus dit  uit te voeren op eigen kostten bij de reeds verkochte wagens met zo'n oplichtend figuurtje. Niet getreurd ,want de fabrikant bereidt nu een alternatieve oplossing voor , wie het kan betalen, een verzilverd beeldje van de Spirit of Extasy......

    28-10-2020 om 09:09 geschreven door JPDB  


    Tags:Spirit of Extasy
    >> Reageer (0)
    21-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamborghini Urraco 50 !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In oktober 1970 werd de Lamborghini Urraco voorgesteld op het autosalon van Turijn. De super bolide trok onmiddellijk de aandacht van het publiek om twee redenen ;
    zijn "elegante" ontwerp en de vele technische innovaties. Urraco is de naam gegeven aan een bepaald ras van runderen, stieren en zoals je kan zien op het logo ,de stier moet en zal aanwezig zijn op alle Lambo's ! De Urraco was uitgerust met een V8-motor achterin gemonteerd en een onafhankelijke wiel ophanging. Voor eerst werd een productie- wagen uit gerust met Mac -Pherson veerpoten, zowel voor als achteraan. De coupé was uitgerust met een 2.5 liter V8 die 220 pk. kon leveren. Een andere innovatie waren de vier Weber dubbellichaams 40 IDF Carburatoren . Wat resulteerde in een topsnelheid van 245 km/h. en 220 pk. op de wielen. Van de Urraco werden er van 1970 tot 1979 slechts 500 stuks gemaakt . De kostprijs van een model Urraco -250-  een 'kleine' 85.394 Eurookes.

    21-10-2020 om 10:27 geschreven door JPDB  


    Tags:Lamborghini URRACO
    >> Reageer (0)
    14-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda 100 !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hiroshima is niet alleen bekend om "de bom" maar ook omdat er honderd jaar geleden het bedrijf MAZDA werd opgericht. Het eerste voertuig dat Mazda produceerde was een soort motorfiets met drie-wielen, achterop was er een open bak gemonteerd en droeg de naam Mazda-Go. De eerste echte auto die uit de Mazda-Fabriek rolde was de Mazda R360 anno 1960. Het was een coupé met vier zit plaatsen, twee deuren en een motor met 16 pk,356 cc en luchtkoeling. Mazda is een pionier in rotatie motoren (Wankel motoren ) een innovatie die vele autoconstructeurs als onmogelijk achten. Vanaf 1967 werd de technologie gebruikt door Mazda bij de productie van personen wagens, seriewagens zoals de Mazda Cosmo Sports. Dezelfde motor zat in de Mazda 787B . De wagen die MAZDA in 1991 de overwinning opleverde in de 24 uur van Le Mans. Zo werd Mazda het eerste Japanse merk dat deze legendarische uithouding-race in de wacht sleepte. In Auto World word de geschiedenis van Mazda in de kijker gezet,  van 16 oktober tot 13 december, met een overzicht van de meest legendarische wagens van het merk Mazda tentoon gesteld. Mede door de samenwerking en steun van Mazda Motor Benelux is er de legendarische Mazda 787B te zien, speciaal voor deze gelegenheid overgebracht uit het Le Mans museum.
    Meer info ,tickets e.d. via de webstek van het museum Auto World Brussel. 

    14-10-2020 om 09:07 geschreven door JPDB  


    Tags:Mazda 100 !
    >> Reageer (0)
    07-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgan 3 Wheeler
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De MORGAN 3 wheeler is autorijden op zijn puurst ! De eerste iconische Morgan drie wieler was er al in 1909. Het is een synoniem als het ware voor sportief rijden als in de "tijd van toen" veel plezier, opwinding, avontuur en tegenwoordig extreme prestaties. Nu staat de Morgan 3 wieler in de 21°eeuw er opnieuw. Het idee, concept is hetzelfde de technologie geeft een "up-date" gekregen . Een 2.0 V -twin krachtbron die 86 pk met een vijf-bak en het achterwiel wordt aangedreven via een cardanas en een getande riem. dit concept vertaalt zich in een soepele bediening. Gevolg spectaculaire prestaties Verder geeft Morgan wel degelijk aan de veiligheid gedacht van de
    "piloot" en zijn eventuele passagier De 3 wieler geeft een versterkt buizenframe en een roll-bar en minimum 3 punt gordels .Bij de fabrikant kan je  een eigen stempel drukken op de bouw van je eigen persoonlijk ontwerp. De optie lijst is lang, zelfs een fotoreportage van de bouw van je bestelde 3 wieler behoort er tot de mogelijkheden.
    Het is niet goedkoop en een tweede hands kan je al vinden op het www -net  voor een prijs tussen de 38.000€ - 54.000€ Best prijzig maar wat een plezier!!!

    07-10-2020 om 08:36 geschreven door JPDB  


    Tags:Morgan 3 Wheeler
    >> Reageer (0)
    30-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mini Cooper S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 56 jaar geleden won Paddy Hopkirk de Monte Carlo Rally samen met zijn co-piloot Henry Liddon. We schrijven het jaar 1964. Hun overwinning werd in het Verenigd Konikrijk massaal gevierd. De Mini presteerde in de rally uitstekend, hoewel de meeste concurenten met veel krachtiger wagens aantraden. De combinatie van voorwielaandrijving en een efficiënt onderstel wat vooral de "weg ligging" ten goede kwam maakte de Mini ongenaakbaar op de heuvels rond Monaco.
    De volgende editie in 1965 was de winnaar opnieuw een Mini . Ook in 1967 was het een Mini die als eerst over de eindstreep kwam. In het jaar 1966 was het eveneens 'Paddy' die als eerste binnenkwam maar werd gediskwalificeerd . De reden; er waren andere koplampen gemonteerd die niet gehomologeerd waren. Tja, regels zijn regels ,en als je niet kan winnen op de weg dan maar via de "papieren" weg... Nu lanceert Mini een bijzondere versie van de Mini Cooper S als hommage aan Paddy Hopkirk.
    Deze bijzondere versie is te herkennen aan de rode koetswerkkleur, het witte dak , de witte lijn over het koetswerk en het legendarische start nummer 37.
    Paddy, rally legende, is ondertussen al 87 'lentes' en nog steeds  "a live and kicking".

    30-09-2020 om 08:59 geschreven door JPDB  


    Tags:Mini Cooper S
    >> Reageer (0)
    23-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Corsa-e Rally
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel Corsa -e Rally is de eerste elektrische rallywagen ! Naar aanleiding dat er werd bekendgemaakt dat het WRC in 2022 overgeschakeld naar hybride wagens gaat Opel nu nog een stapje verder. Door een rallywagen te bouwen op basis van de elektrische Corsa-e .Opel heeft de wagen omgebouwd tot rallywagen voor jonge talenten.  Het gaat hier echter niet om een WRC - bolide, maar een auto die het bestaande model , de Adam R2, moet vervangen in de opstap klasse van de Rallysport. Daarvoor werkt Opel nauw samen met de ADAC voor de ADAC Opel Rally Cup en het ADAC Opel Rallye Junior Team. Qua aandrijflijn is de Opel Corsa-e Rally identiek aan de gewone Corsa-e, wat neerkomt op een elektromotor van 136 pk. en 260Nm. De batterij blijft ook even groot. Wel zijn er de nodige aanpassingen gebeurt om hem geschikter te maken voor rallyproeven, zoals een rallyophanging, een nieuw remsysteem met aanpasbare rem druk, een rolkooi, kuipzetels, een volledige bodembescherming en een High-Voltage veiligheidssysteem. Teams kunnen de auto bestellen bij Opel Motorsport voor minder dan 50.000 €, wat goedkoper is dan een Adam R2. De auto zou tegelijk minder onderhoudsgevoelig wezen (?) Is dit de toekomst ??

    23-09-2020 om 08:53 geschreven door JPDB  


    Tags:Opel Corsa-e Rally
    >> Reageer (0)
    16-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bugatti Type 59
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onlangs ,September 2020, is er in London een Bugatti Type 59 uit 1934 geveild voor omgerekend ruim 9,5 miljoen euro. Deze raceauto heeft een bijzondere geschiedenis, de bolide is namelijk eigendom geweest van onze koning ,Leopold III. De auto was een item van een grote verkoop van klassieke auto's door het Londons kantoor van het Amerikaans veilinghuis Gooding & Compagny. Het uiteindelijk bedrag van 9.5 miljoen lijkt hoog maar was minder dan verwacht. Men hoopte op iets van een 11 miljoen. De auto maakte deel uit van het Grand Prix team van Bugatti in het seizoen 1934 -1935. De Franse coureur René Dreyfus haalde destijds in de GP van Monaco de derde plek op het podium. Later won hij met de zelfde wagen de Grand prix van Franchorchamps (B) De auto is daarna omgebouwd met een nieuwe versnellingsbak,  chassis en koetswerk en werd de wagen "zwart" geschilderd. In 1937 werd de wagen verkocht aan de grootvader van onze huidige koning Filip , die een fervent Bugatti - liefhebber was . Bij de veiling kon alleen per telefoon geboden worden. Wie de nieuwe eigenaar is, is dus niet gekend.

    16-09-2020 om 07:24 geschreven door JPDB  


    Tags:Bugatti Type 39
    >> Reageer (0)
    09-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Ascona 400
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Opel Ascona 400 was het resultaat van een project dat in 1979 startte en ontleende zijn naam aan het aantal exemplaren dat voor homologatie nodig was.
    Irmscher en Cosworth werden ingehuurd voor de 'creatie ' van Opels Groep 4 auto.In januari 1979 wordt de Ascona B 400 voorgesteld .( Totale productie 268 stuks )
    met een2.4 liter injectie motor van 140 pk voor de straatversie. De rally versies voor het  Opel Rothmans Rally team hadden rond de 360 pk! Het injectie systeem van de "straat versie" werd vervangen door 2 dubbele Weber '45' carburateurs.Wat resulteerde dat ene Walter Röhl in 1982 er de wereld titel behaalde en ene Ari Vatanen reed in 1983 in de de zwaarste rally ooit  ( de Marlboro Safari Rally , Afrika ) naar een eerste plaats ! Wat dus een 'speciaal' iets was. Immers de achterwiel aangedreven Opel Ascona haalde het van de 4 wiel aangedreven Audi's . Eind 1983 stond bij Opel de opvolger al klaar  ; de Manta 400. Maar door de verandering in de reglementering in het WRC gebeuren en de ban van groep B wagens was het doek gevallen voor de Ascon's en Manta's 400.
    Onlangs werd de originele Walter Röhl Ascona 400 te koop gesteld voor 89.500 Eurookes.

    09-09-2020 om 09:26 geschreven door JPDB  


    Tags:Opel Ascona B 400
    >> Reageer (0)
    02-09-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUDI QUATTRO 40 !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 40 jaar geleden zorgde Audi op het salon van Genève voor opschudding met de voorstelling van de Quattro. Het was ongezien dat er een krachtige en sportieve coupé
     ( 200 pk /147 Kw ) met vierwielaandrijving werd voorgesteld. Dit aandrijvingsconcept was tot dan toe voorbehouden voor trucks en 4x4's. De Audi- ingenieurs deden hun inspiratie op in de winter van 1976/1977 tijdens testritten met de volkswagen Iltis off roader die door Audi werd ontwikkeld voor het Duitse leger.
    De uitstekende rijeigenschappen op sneeuw en ijs gaven de ingenieurs het idee  om zo'n integrale aandrijving te monteren onder een Audi 80.
    Het rally debuut van de Audi Quattro volgde een jaar later en zette de rally wereld op zijn kop. Gaande weg werd de Quattro aandrijving ook geïntroduceerd op het gamma personenwagens van Audi. Van 11/9 tot 7/10 zijn er enkele van deze pareltje uit de Audi Quattro geschiedenis te bewonderen in Auto World.( Jubelpark 11 te 1000 Brussel).
    Voor meer info;  info @ autoworld.be

    02-09-2020 om 09:03 geschreven door JPDB  


    Tags:Audi Quattro 40!
    >> Reageer (0)
    26-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mistsubishi Starion
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aanvankelijk zette Mitsubishi in op een aan de Groep B-reglementering aangepaste Groep 4-versie van de Mitsubishi Lancer 2000 Rally Turbo.
    Al zagen de Japanners ook gauw in dat de rally wagens van Audi en Peugeot technologisch superieur waren. De motorsport afdeling van Mitsubishi , Ralliart, trok Alan Wilkinso aan , de ingenieur die mee had ingestaan voor de Audi Quattro , en begon met de ontwikkeling van een rally prototype op basis van de Mitsubishi Starion.De sport coupé kreeg een ingekorte "frontpartij" (zonder opklap lichten) en een permanente vierwielaandrijving. Deze Groep B - rallye wagen raakte nooit gehomologeerd !
    In het WRC  kampioenschap tussen 2001 - 2005 werd er deelgenomen met Mitsubishi Lancer evolution WRC , 41 deelnames doch zonder enig resultaat.

    26-08-2020 om 08:14 geschreven door JPDB  


    Tags:Mitsubishi Starion
    >> Reageer (0)
    20-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgium WRC Rallye
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een manche van het FIA World Rally Championship in België vereden worden. De FIA heeft de Renties Ypres Rally Belgium als slotwedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Rally 2020 op de kalender gezet. De Rally van België wordt tussen 19 en 22 november de laatste manche in de strijd om de wereldtitel. Ypres Rally neemt de plaats in van de Rally van Japan. Er worden telkens twee lussen van 5 klassementsproeven afgewerkt per dag. Op de slotdag van de wedstrijd trekt het wrc-circus naar een ander icoon van de Belgische autosport, het circuit van Spa-Franchorchamps, met zijn mytische Raidillon. De slotdag telt twee klassemenstproeven in de omgeving van het circuit, nl. in Ster en Malmedy en een classementsptoef waarbij het F-1 circuit wordt gebruikt. Deze proef zal ook gebruikt worden als "Power - stage". In totaal zal de Renties Ypres Rally Belgium een parkoers van 300 km tegen de klok presenteren. Omdat de wedstrijd georganiseerd wordt in november, zullen meerdere proeven in het donker moeten afgewerkt worden. Daarmee is de link gelegd met het roemrijke verleden van de Ieperse rally. Immers de stad Ieper heeft al 56 jaar de rally in de genen. Wegens "corona" wordt de Ypres Rally Masters en de Ypres Historic Rally dit jaar niet georganiseerd.

    20-08-2020 om 11:23 geschreven door JPDB  


    Tags:Belgium WRC Rallye
    >> Reageer (0)
    19-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TOYOTA CELICA TCT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Toyota Celica TCT, Twin Cam Turbo, is een rallyauto die door Toyota werd ingezet in het groep B-segment in het wereld kampioenschap rally tussen 1983 en 1986.
    De wagen had een merkwaardig ontwerp voor die tijd, Toyota besloot immers geen gebruik te maken van  vierwielaandrijving die alle andere wagens gebruikten zoals Audi,Lancia ,e.a. en gebruikten een relatief conventionele achterwiel aangedreven wagen. Een achteras met bladveren en een voorin geplaatste motor die enkel twee kleppen per cilinder telde, waardoor het een vrij gedateerd ontwerp bleek. Een flink opgevoerde injectie motor met turboaandrijving zorgde er wel voor dat de auto erg krachtig was en dat er hoge topsnelheden werden bereikt. Het conventionele ontwerp betekende ook dat de auto zeer betrouwbaar was. Maar de wagen had toch zijn limieten. De wagen was niet competitief in de Europese evenementen maar in lange afstandsevenementen ,vooral in Afrika, was de Toyota de norm !
    In 1983 winnaar van de Rally van de Ivoorkust, in 1984 winnaar van de Safari Rally.hiermee werd de basis gelegd voor de toekomstige successen in het WK.
    Eerst rally was anno 1983 (Finland) Laatste rallye was anno 1986 (Amerika)

    19-08-2020 om 09:48 geschreven door JPDB  


    Tags:Toyota Celica TCT
    >> Reageer (0)
    12-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN 240 RS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Anno 1982 introduceerde Nissan de Silvia en met de introductie van Groep B in 1983 maakte de hierop gebaseerde 240RS zijn debuut in het kampioenschap.Het was een conventioneel ontwerp, die nog veel weg had van een Groep 4 auto, onder meer doordat de wagen nog steeds gebruik maakte van achterwiel aandrijving.De motor produceerde 275 pk. Wat hoe dan ook een stuk minder krachtig was in vergelijking met de concurrentie grotendeels omdat Nissan ervoor koos turboaandrijving uit te sluiten. Door het gebruik van diverse lichtgewicht body-panelen was het gewicht van de auto maar net onder de 1000 kg. De 240RS maakte zijn competitieve debuut in het Wereldkampioenschap Rally in 1983 in de Monte Carlo Rally. Zoals te verwachten was kon de auto weinig indruk maken maar later speelde Nissan wel een rol in langeafstandswedstrijden. Tijdens de Safari rally, met fabriek rijder Timo Salonen, lag Salonen tot aan de slotdag aan de leiding tot dat de motor het begaf en hij dus niet voorkwam in de eindresultaten. Een verrassend resultaat kwam echter later dat jaar in Nieuw -Zeeland waar Salonen een tweede plaats behaalde. Een tweede podium kwam pas in de WK-Ronde van 1984 in de Rally van de Ivoorkust (1984) In de Safari rally van 1985 was er opnieuw een derde podium plaats met als rijder Mike Kirkland (privé- rijder) en ene Alain Ambrosio behaalde een derde plaats in de rally van de Ivoorkust (1985, eveneens een privé-inschrijving) Nissan stote de fabrieksactiviteiten na 1985 en zou pas terugkeren in de "debatten" met een NISSAN 200SX in de 'nieuwe' groep A klasse.
    Kostprijs van een 240 RS ,  tweede hands , is iets tussen de 65.000 € & 75.000 € ,afhankelijk van de staat en originaliteit.

    12-08-2020 om 08:27 geschreven door JPDB  


    Tags:Nissan 240RS
    >> Reageer (0)
    05-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Talbot Sunbeam Lotus.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Chrysler Sunbeam is geproduceerd van 1977 tot 1981, het was een compacte ,kleine, personenauto gemaakt door de Britse tak van autofabrikant Chrysler.
    De wagen was zeer succesvol in de motorsport onder de naam Talbot Lotus. In 1978 werd de 1600 Ti uitgebracht.De Ti had een 1600 cc motor met twee Weber-Carburateurs goed voor standaard 100 pk. De auto was achterwiel aangedreven. In Groot-Brittannië experimenteerde men inmiddels al met een door het Competition Centre geprepareerde Lotus versie van de Sunbeam -Hatchback om zo eerst in Groep 4 en later in Groep 2 te kunnen deelnemen aan internationale rally's. In november 1979 won Henri Toivonen met een 240 pk sterke Lotus de RAC rally.  Tegen het eind van het jaar ,1981, won Talbot nog het wereldkampioenschap rally met de Talbot Lotus. De fabrieksrijder, Guy Fréguelin,werd tweede eveneens met een Lotus Talbot. De Talbot Sunbeam Lotus werd daarmee wereldkampioen op het moment dat de productie van het model al was gestaakt. Op 24/06/2020 ll. werd er een Talbot Lotus te koop aangeboden voor 28.500 €uro.

    05-08-2020 om 09:41 geschreven door JPDB  


    Tags:Talbot Lotus
    >> Reageer (0)
    29-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia Rallye
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Lancia Fulvia werd geproduceerd van 1963 tot 1976 , het model was de opvolger van de Lancia Appia. De Fulvia deed meerdere malen mee in het Internationaal Kampioenschap Rally voor constructeurs welke ook gewonnen werd anno 1972 . Tijdens de productie periode werd de Fulvia continue vernieuwd en verbeterd. De motorinhoud van de V4 steeg in stapjes van 1098cc tot 1584 cc . De exemplaren van na 1970 worden Series 2 genoemd en deze hadden een betere rembekrachtiging en een betere ophanging. Uit de coupé ontstond de "Rallye" , deze uitgeklede en "opgefokte" versie van de Fulvia werd al snel de "rallye" wagen . Er werd zowel door particulieren als fabrieksteams geracet in diverse klassen . Het winnen van het wereldkampioenschap Rally in 1972 zorgde dan ook voor een ongekende populariteit van het merk en zorgde er voor dat menig "coupé" in kleine schuurtjes en garages omgebouwd werd tot een "Rally". Aspirant kopers van een tweede hands Lancia Fulvia HF Rallye doen er goed aan om te letten op tekenen van deze huis-tuin-en keuken versies. Onlangs werd er een echte Lancia Fulvia, 1.6 HF rallye verkocht in Duitsland voor een bedrag van 84.000 €

    29-07-2020 om 09:10 geschreven door JPDB  


    Tags:Lancia Fulvia 1.6 HF Rallye
    >> Reageer (0)
    22-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIAT 131 MIRAFIORI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Fiat 131 , ook bekend onder de naam Mirafiori, genoemd naar de buitenwijk in Turijn waar deze auto's geproduceerd werden. De productie liep van 1974 - 1984.In 1976 werden er 400 wagens gemaakt voor homologatie doeleinden qua deelname aan het auto rally kampioenschap . De Mirafiori  was een samenwerking van Fiat , Bertone en Abarth. De wagens zijn tweedeurs carrosserieën met kunststof spatborden (voor en achter) ,kunststof motorkap en kofferdeksel. Verder werd de carrosserie aangepast voor montage van de onafhankelijke wielophanging. De straatversie van de wagen had een zestien klepper DOHC motor met dubbele carburatoren (Webers) gemonteerd ,goed voor 140 Pk.Verder een standaard versnellingsbak en een ondermaats remsysteem afkomstig van de kleine Fiat 127. Dit ter zijde geaten was de Fiat Abarth 131 een zeer succesvolle Groep 4 rally auto. Deze wagen behaalde dan ook de eerste plaats in het wereldkampioenschap voor constructeurs in 1977 ,1978 en 1980. Tussen 1976 en 1981 won de Fiat 131 maar liefst 20 wedstrijden in het WRC. gebeuren. Bekende namen zoals Marku Allen, Timo Salonen, Walter Röhl en Michèle Mouton namen plaats achter het stuur van deze bolide. Kostprijs tegenwoordig, gezien op autoscout24.it ; 160.000 €

    22-07-2020 om 11:30 geschreven door JPDB  


    Tags:Fiat 131 Mirafiori
    >> Reageer (0)
    15-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lada Samara T3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het merk uit de Sovjet Unie wilde namelijk laten zien ook op sportief vlak mee te tellen en dus werd de Samara T3 ontwikkeld, een rally wagen met midden motor.
    De motor was een opgepepte 1.8 vier cylinder met een turbo . De auto was goed voor 300 pk en het plan was deelname in de befaamde Groep B. Maar zover kwam het nooit. In 1986 kwam de Groep B tot een dramatisch einde. Zonde, anders was de wereld 200 verplichte straat legale homologatie modellen rijker geweest. Nu moeten we het doen met een tweetal prototypes klaar gemaakt voor de rallysport. Vering, besturing , remmen en het 4x4 systeem waren idem aan de reeks van de Dakar-spec. 959.
    Idem dus wat het Franse Lada -Poch team gebruikte zonder de 2.9 turbomotor maar wel een 3.6 atmosferische motor die uit de Porsche 911 kwam. Goed voor een kleine 300 pk ! En verder zoals bij een echte Porsche ligt het blok achter de achteras. Het Lada - Poch team wist met niemand minder dan Jacky Ickx wel twee keer in de top 10 van de "monster rally" Dakar te eindigen. Gelukkig zijn er maar 2 Samara's T3 want de wagen  'oogt' toch niet zo mooi.

    15-07-2020 om 09:24 geschreven door JPDB  


    Tags:Lada Samara T3
    >> Reageer (0)
    08-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 130 RS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 130 RS was actief in de rally sport vanaf 1985 tot december 1989 . In totaal nam het model deel aan 126 Internationale, Europese en WRC wedstrijden. Het verhaal begint in 1969 met de Skoda 1100 GT. Voor competitie werd de wagen , model 110 R, uitgerust met zwaardere motoren , de zestien klepper in het 130 RS model had 110 pk. de 180 RS en de 200 RS respectievelijk 154 pk  en 166 pk. En behaalden topsnelheden van 200 en 220 km/h. Uiteraard hadden de wagens een verlaagd onderstel, stabilisatoren en schijfremmen rondom. Deze Skoda's, met de bijnaam "Praagse Porsche" ,waren wel degelijk wagens die hun plaats verdienden in het rallye gebeuren.
    Wat de wagen tekort kwam werd opgelost door de rijstijl, moed en durf van de piloten. Er was toen nog sprake van het "ijzeren gordijn", de rijders dienden te winnen !
    In de jaren zeventig en tachtig won Skoda Motorsport er zeventien keer op rij de RAC-rally !  De 200 RS won in 1977 de rally van Monte Carlo. Het is opvallend dat het team van Skoda Motorsport met een ontwerp van een gezinsauto uit 1964 zulke successen kon boeken tegenover de nieuwste speciaal ontworpen wagens van de 'concurrentie'. Er was ook nog een Skoda 110 R Coupé, ontwikkeld met een fiberglas carrosserie een opgevoerde 1100 cc motor met een kleine 75 pk. goed voor een maximum snelheid  van 175 km/h. Van deze werden er slechts een honderd tal gebouwd tot de productie in 1971 werd gestaakt. 

    08-07-2020 om 09:31 geschreven door JPDB  


    Tags:Skoda 130 RS
    >> Reageer (0)
    01-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Alpine A110
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Alpine A110 werd in 1962 voorgesteld aan de wereld tijdens het salon "Mondial de l'automobile " in Parijs . De grote bekendheid van de A110 kwam echter pas rond 1970. En dit dankzij de successen in de diverse rally's. Zowel nationaal (Fr.)als inter nationaal. De bekendste zege was die van de Rally van Monte Carlo anno 1971.
    met als rijder de Zweed Ove Anderson. Nadat Renault het "tuning" bedrijf Alpine volledig had overgenomen werd de wagen ingeschreven voor het Wereldkampioenschap Rally en werd de A110 anno 1973  wereldkampioen . De A110 werd geproduceerd in vele ander landen dan Frankrijk die de wagen onder licentie bouwden van Renault. De Alpine A110 was leverbaar in 2 uitvoeringen. De aanschaf prijs tegenwoordig is een bedrag tussen de 65.000 € en 68.000 €.
    De snelste Alpine A110 acceleert in 4.5 seconden van stilstand naar 100 km/h.

    01-07-2020 om 09:23 geschreven door JPDB  


    Tags:Renault Alpine A110
    >> Reageer (0)
    24-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche 356
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf woensdag 1 Juli tot 30 Augustus is er de "zomer expo" in Autoworld (BX) . Een twintigtal modellen van de Porsche 356, van de oudste tot het laatste model, vertellen het verhaal van deze mythische sportwagen die dit jaar 70 wordt. De 356, ontwikkeld in 1950 door Ferry Porsche is de eerste auto die de naam Porsche mocht dragen. De 356 is een kleine lichte sportwagen met een 1100 cc, luchtgekoelde 4-cilinder boxer-motor  die tal van sportieve successen behaalde.Er zijn er daar ook diverse uitvoeringen van gemaakt zoals de speedster ,de cabrio en de coupé . Enkele van deze zijn dus terug te vinden in Autoworld. Bovendien wordt er een "Cars & Coffee" georganiseerd op zondag 12 Juli (tussen 10h & 14h ) indien er geen verdere "corona" beperkingen zijn .
    Meer info : www.autoworld.be

    24-06-2020 om 08:41 geschreven door JPDB  


    Tags:Porsche 356
    >> Reageer (0)
    17-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche 959
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als personenwagen was de 959 één van de eerste auto's waar men het begrip super car op toepaste. De permanent vierwielaangedreven auto met een rijhoogte die zich automatisch aanpaste naargelang de snelheid. De 959 was de eerst productie wagen met zes (handgeschakelde) versnellingen. Een aantal carrosserie delen werden vervaardigd uit het lichte materiaal ; Kevlar. De voorvleugel was van polyurethaan en de voorklep in aluminium. De auto was uitgerust met een 2.85 liter achterin geplaatste boxer motor met 6 cilinders, een dubbele turbo met intercooler die meer dan 45o pk produceerde. Dit maakte het mogelijk om van 0 tot 100 km/h te accelereren in 3.7 seconden en een top van 317 km/h. te halen. Aanvankelijk was de ze bolide bedoeld om in de Groep B te gaan racen heeft men de wagen op de markt gebracht om de auto (rally)auto gehomologeerd te krijgen. Toen de groep B werd 'verboden' werden er drie 959's ingezet in de Dakar Rally. De dakar van 1986 werd door de 959 van Réne Metge gewonnen , de ander twee wagens haalden de tweede en zesde plaats. De prijs van zo'n wagen "tweede hands" ligt tussen 1,5 en 2 miljoen Euro.

    17-06-2020 om 08:30 geschreven door JPDB  


    Tags:Porsche 959
    >> Reageer (0)
    10-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford RS 1800
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De FORD Escort RS 1800 is de meest legendarische van automobiel constucteur FORD. De auto werd van 1975 tot 1983 geproduceerd en won tal van rally's.
    De rallywagen werd aangedreven door een 2.000 cc. viercilinder Ford -Coswoth -BDA motor met twee dubbele Weber carburatoren. Zo leverde de motor 240 pk bij 7.800 tpm. Door gebruik te maken van injectie in plaats van de "webers" haalde men 280 pk. uit de motor. In 1979 bouwde Ford twee speciale Escorts RS 1800 voor de rally van Monte Carlo.Deze extra brede wagens hadden motoren met een kleine 270 pk's om het op te nemen tegen de Lancia Stratos . De Fin Ari Vatanen, ster- rijder van het M-Sport team die toen deelnam aan het WRC met steun van Ford werd wereldkampioen in 1981. De enige privé rijder ooit die de titel behaalde.De Noor Martin Schance won in 1978,1979 en 1981 het FIA-Europees kampioenschap rally cross met een Ford Escort RS 1800. Spijtig genoeg moest de RS 1800 ,achter wiel aangedreven,het vaak afleggen tegen de opkomende wagens met  vier-wiel aandrijving zoals de Lancia's en Audi's.

    10-06-2020 om 09:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford RS 1800
    >> Reageer (0)
    03-06-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hypercars @Autoworld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na twee maanden lockdown gaat Autoworld terug open met een Knaller !!
    Autoworld is er zich van bewust dat het nog eventjes zal duren eer er terug buitenlandse auto fans  de weg naar Autoworld zullen vinden.
    Daardoor is het plan ontstaan om de Belgische Auto Fanaat eventjes "te verwennen". Het museum kon een handvol importeurs en verzamelaars van super cars in ons land overtuigen om enkele van hun "exooten" uit te lenen. En nu staan er nog tot 28 juni een twintigtal absoluut buitengewone bolides tentoongesteld in verschillende zones van het museum. Het is dus zeer uitzonderlijk om Ferrari's , Mclaren's , Bugatti's op één plaats te kunnen bewonderen , zonder lastig gevallen te worden door een verkoper ;) 
    Bovendien is er een speciale regeling voor de bezoekers gedurende "Vader dag" Meer info en dergelijke vind je terug op de web stek van Autoworld.

    03-06-2020 om 08:13 geschreven door JPDB  


    Tags:Hypercars @ Autoworld
    >> Reageer (0)
    27-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FERRARI 288 GTO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Ferrari 288 GTO is ontworpen door Pininfarina en gebouwd door Ferrari in 1984.Om toegelaten te worden tot de Groep B-rally's moest Ferrari minimum 200 exemplaren bouwen. Uiteindelijk zijn dat er 272 geworden. Door dat de auto als racewagen werd ontwikkeld,levert de motor 400 pk bij 7000 Rpm. In 1986 bouwde Ferrari 5 modellen, de 208 GTO Evoluzione , met een motor die 650 pk leverde.Dit model vormde uiteindelijk de basis voor de Ferrari F40. De wagen was in staat buitengewone prestaties neer te zetten ; extreem licht (1200Kg ) en met een V8 biturbo kon hij in 4.8 seconden van 0 naar 100 km/h.Zijn topsnelheid ; een magische 300 km/h ! Na de beslissing van de FIA om de Groep B divisie op te heffen werden de meeste 288 GTO's gestald in Musea de wereld rond. Een exemplaar werd nieuw verkocht in Japan, aan ene meneer Matsuda. Een verzamelaar van Ferrari's want hij bezat niet minder dan 250 diverse modellen. De 288 GTO deed voor hem dienst als dagdagelijkse wagen. Met slechts 9.500 km op de teller in 2010 werd het voertuig naar de USA gestuurd waar de wagen geveild werd door Sotheby's. De wagen verwisselde van eigenaar voor een 'kleine' 2 miljoen euro !

    27-05-2020 om 08:39 geschreven door JPDB  


    Tags:Ferrari 288 GTO
    >> Reageer (0)
    20-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 205 T16
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Peugeot 205 T16 waarbij de T staat voor Turbo, is een rallyauto die door Peugeot werd ingezet tijdens het Groep B Segment in het wereldkampioenschap Rally. Vanaf het seizoen 1984 tot en met het seizoen 1986. Met de 205 T16 won Peugeot anno 1985 en 1986 beide kampioenschappen , het rijders en constructeurs kampioenschap.Immers won Peugeot maar liefst 16 van de 28 rallywedstrijden waaraan het Peugeot Rally Team  deelnam. Later werd de wagen ingezet in lange afstand evenementen zoals Parijs -Dakar met als rijder de Fin ; Ari Vatanen. Het kleine hatchback model , de Peugeot 205 had een centraal geplaatste motor, gelegen in 'transverse' positie, het was een Turbo aangedreven 16 klepper motor.Verder was de wagen  vierwiel aangedreven. De 206 T 16 was daarnaast de eerste auto die gebruik maakte van een achterzijde die geheel los kon worden gemaakt waardoor de monteurs met meer gemak aan de motor konden werken. Er werden 200 van deze wagens gemaakt. Als er zo'n wagen op de 'markt ' komt is die dus heus wel prijzig !
    Onlangs werd bij RM Sotheby's , de 205T16  waar mede de Fin  (Ari Vatanen) de Rallye van Monte Carlo won (anno 1985) aangeboden ter veiling. De instelprijs was geschat op 450 à 550.000 Euro, maar de 'insiders' spreken dat de wagen voor iets minder dan 1 miljoen euro van eigenaar zal veranderen.

    20-05-2020 om 10:29 geschreven door JPDB  


    Tags:Peugeot 205T16
    >> Reageer (0)
    13-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford RS200
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Ford RS200 is een rallyauto, die halverwege de jaren '80 door Ford werd ontwikkeld. De auto was gebaseerd op de toenmalige , dominante, Groep B klasse in de rallysport,waar Ford met de RS200.De wagen werd van 1984 tot en met 1986 gebouwd, en is ontworpen volgens de regels van de FIA , waar 200 geproduceerde modellen de vereiste was.De wagen had een vrij uniek ontwerp ontwikkeld door Ghia. Vrijwel de gehele carrosserie bestond uit glasvezel.Verder had de auto een centraal geplaatste motor en vierwielaandrijving, een dubbele nokkenas met ook dubbele schokdempers op alle vier de wielen. Wat werd aanzien als een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. De kracht kwam uit een 1.8 liter,turbo aangedreven motor, een Ford Cosworth BDT , goed voor 450 pk.De wagen maakte zijn debuut in 1985. Anno 1987 werd een tweede evolutie van de RS200 geproduceerd met standaard 550 pk. en met een mogelijkheid 800pk (!) in de top WRC klasse.Er werd gezegd dat de sterkste evolutie kon accelereren van 0 naar 100 km/h in iets van een 2 seconden ! Dat hing natuurlijk af van de verhoudingen in de versnellingsbak. De FIA verbood de Groep B klasse ingaand het seizoen van 1987. De RS200 heeft daarom slechts 4 - WK. optredens. Na de ban van groep B wagens stonden de meeste RS200 modellen op 'stal' ,er werden enkele wagens ingezet in Rallycross kampioenschappen in Europa. Van 1987 tot en met 1992, in 1991 won de Noor Martin Schanche het Europees Rallycross Kampioenschap met een RS200.
    In 1986 werd onze landgenoot Robert Droogmans ,Belgisch Kampioen Rally met zijn Ford RS200 in de "Belga Kleuren" 
    Een weg versie van de Ford RS200 (250 pk) werd recent verhandeld voor een prijs van 400.000 Euro.

    13-05-2020 om 08:55 geschreven door JPDB  


    Tags:Ford RS200
    >> Reageer (0)
    06-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault R5 Turbo 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Renault 5 Turbo 1 dateert nog van voor de Groep B-regels. Renault liet de wagen voor het eerst zien op het autosalon van Brussel in 1980. Voor de homologatie in de rallysport was een productie aantal van 400 wagens nodig.De wagen is zo complex als hij eruit ziet.De motor verhuisde van voor naar de achterbank. De wielen moesten zelfs buiten het koetswerk worden geplaatst om alle aandrijving elementen een plaats te geven. De motor is een 1.4 benzinemotor met een turbo ontwikkeld door de Renault Sport afdeling die hun ervaring gebruikten uit de Formule 1.Geen vierwielaandrijving maar wel een vlot schakelende 5-bak. Resultaat : 160 pk. goed voor in een tijd van 6.9 seconden de 100 km/h.te halen.Voor die tijd was dat best "snel". Verder was de opbouw uit aluminium panelen voor het dak ,deuren ,motor en koffer klep.Wat resulteerde in een gewicht van 970 kg !
    De sportieve successen waren dan ook beperkt ; winst in de WRC rally van Monte Carlo (1981) en de WRC rally van Corsica (1982). Heden is de Renault R5 Turbo 1 een zeer gewilde klassieker.Tussen 1980 én 1982 zijn er slechts 1.678 wereld wijd verkocht, vandaag de dag zijn ze moeilijk te vinden en dan mag je rekenen op een prijs van rond de 75.000 Euro.

    06-05-2020 om 10:11 geschreven door JPDB  


    Tags:Renault R5 Turbo
    >> Reageer (0)
    29-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi Sport Quattro S2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Audi kreeg eind jaren zeventig goedkeuring van de FIA om te beginnen met de ontwikkeling van een vierwielaangedreven model, puur bedoeld voor de rallysport.Toentertijd domineerde nog de achterwiel aangedreven Groep 2 /4 wagens. Audi was bij de eerste die serieus werk maakte van het vierwielaangedreven systeem. Het merk debuteerde in 1980 met de eerste Audi Quattro in het Wereldkampioenschap Rally. Anno 1983 werd de Groep B- klasse geïntroduceerd in het WRC en Hannu Mikola won dat jaar de eerste rijders titel voor Audi.Anno 1984 werd Stig Blomqvist wereld kampioen voor Audi die meteen ook een tweede maal de constucteurs titel binnen haalde.Dit was ook het debuut van de Sport Quattro , die een kortere wielbasis had en daarnaast ook een stuk krachtiger was. Een volgende stap was de spectaculaire Sport Quattro S1 evolution 2 met 560 Pk !
    De bekendste piloot van dit "monster" is een vrouw ! Namelijk ; Michèle Mouton ,ze behaalde vier overwinningen met de Audi in het wereldkampioenschap rally en werd in 1982 vice wereld kampioene . Een Audi Sport Quattro S1 kost u heden (tweede hands) ; 555.000 Euro.

    29-04-2020 om 08:38 geschreven door JPDB  


    Tags:Audi Quattro Sport
    >> Reageer (0)
    22-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MG METRO 6R4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De MG Metro 6R4 is een rallyauto die door Austin Rover werd ingezet tijdens het Groep B-segment in het Wereldkampioenschap rally in het seizoen 1985 -1986.
    De wagen was geen echt succes en behaalde slechts één keer het podium. Zodoende zijn er slechts 200 stuks geproduceerd. De 6R4 geeft geen turbo-geblazen 1.3 'tje in het vooronder maar een atmosferische 3.0 V6 achter de voorstoelen liggen. Daarmee is het één van de weinige groep B-rallywagens die niet over een turbomotor beschikt. Vierwielaandrijving behoorde wel tot de standaarduitrusting en dat is maar goed ook met ruim 410 pk. Dankzij de versnellingsbak met bizzare korte verhoudingen lag de topsnelheid
    onder de 200km/h ! Ietwat "traag"  maar je haalde binnen de twee seconden reeds  100km/h. Dat was een pak sneller dan een Formule1 wagen destijds. Deze zomer wordt er een MG Metro 6R4 geveild door Silverstone Auctions . De auto is nog volledig nieuw ,tot op alle schroeven en enkele ongespoten onderdelen na ,en heeft slechts 11 kilometer op de teller. De instelprijs is tussen de 225.000 € en 275.000 € . Ik weet niet of in deze prijs de veiling kost is inbegrepen.  

    22-04-2020 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:MG METRO 6R4
    >> Reageer (0)
    15-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Delta S4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Lancia Delta S4 was één van de meest geavanceerde en meest radicale Groep B monsters ooit. Deze machine speelde een sleutelrol in de geschiedenis van de rallysport. In Corsica vonden Henri Toivonen en bijrijder Sergio Cresto immers de dood in een Lancia Delta S4, een fatale crash die het einde betekende voor de Groep B. Een verschrikkelijk slot akkoord voor wat één van de meest fascinerende en meest spectaculaire periodes uit de autosport is. De Lancia Delta S4 was nu eenmaal geen stadswagentje. Centraal achterin lag een 1.8 liter 'blokje' ondersteund door zowel een compressor als een turbo lader. Goed voor minstens 550 pk, dat zijn weg naar alle vier de wielen vond via een manuele vijfversnellingsbak. Uiteindelijk zou dit in Martini-kleuren gestoken monstertje vier wrc proeven achter zijn naam schrijven. En zonder de "technische onregelmatigheden" in de Rally van San Remo zou de delta rijder Markku Alen , wereld kampioen geworden zijn in 1986. Wat is nu het prijskaartje voor 550 schreeuwende pk's over de vier wielen verdeeld ?
    Laatst werd er een standaard ,grijze, waarschijnlijk een "trainings wagen", met nauwelijks 1000 km op de teller verkocht voor 500.000 eurookes.

    15-04-2020 om 09:33 geschreven door JPDB  


    Tags:Lancia Delta S4
    >> Reageer (0)
    13-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sir Stirling Moss
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De autosport wereld heeft gisteren afscheid moeten nemen van Sir Stirling Moss één van de pioniers van de Formule 1. Zijn actieve racecarrière duurde van 1948 tot 1962.Hij nam deel aan 529 races, waarvan hij er maar liefst 212 won. Moss werd wereld beroemd in 1955 met de overwinning , een eerste plaats, in de Mille Miglia met een Mercedes Benz 300SLR . Ook reed hij 16 Formule 1 races maar die ene wereldtitel was hem nooit gegund.Tussen 1955 en 1958 eindigde Moss viermaal op rij op de tweede plaats in het wereldkampioenschap. Moss wordt daarom ook wel eens de beste autocoureur genoemd die nooit wereldkampioen werd in de Formule 1. Een van de redenen hiervoor was dt hij erop stond om in een Britse auto te rijden zijn motto was dan ook " Je kunt beter eervol verliezen in een Britse auto dan winnen in een buitenlandse" Op 23 april 1962 kreeg Moss een ongeluk in een Lotus op het Goodwood circuit. Hij was een maand in coma en de linkerkant van zijn lichaam was gedeeltelijk verlamd Het volgende jaar besloot hij te stoppen met racen. Na zijn actieve carrière bleef Moss een veelgevraagde gast  in de media en op allerlei race gerelateerde evenementen. Moss werd geboren in london op 17/9/1929 en verliet deze wereld op 90 jarige leeftijd op 12 april 2002 te London.

    13-04-2020 om 10:18 geschreven door JPDB  


    Tags:Stirling Moss
    >> Reageer (0)
    08-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LANCIA ABARTH 037
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat, de overkoepelende organisatie, gaf Lancia de kans om in het nieuwe Groep B project te stappen. Onder de vlag van Martini Racing, debuteerde het merk in 1982 met hun Rally 037.De auto werd net als de vorige "Stratos" ontwikkeld en geprepareerd door Abarh. De auto had geen voorspoedig debuut jaar in het WRC, maar in het seizoen van 1983 stelde het Lancia Team, nu met een door geëvalueerd model, orde op zaken door met vijf (5) WRC overwinningen de constructeurs titel in de wacht te slepen. Na het  het wereldkampioenschap Rally van 1982 tot en met 1985 werd de auto nogmaals ingezet in de Safari Rally in 1986. De Lancia Delta S4 ,de opvolger van de 037 was nog niet klaar....
    Prijs kaartje voor deze Groep B Rally wagen, tweede hands ; 995.000 Euro ! En gezien andere klassiekers voor vele miljoenen verkocht worden is dit een koopje voor de "Die Hard" rally fan. 

    08-04-2020 om 11:14 geschreven door JPDB  


    Tags:LANCIA P037
    >> Reageer (0)
    01-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Stratos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Lancia Stratos HF was de eerste speciaal voor de rallysport ontwikkelde wagen.Het koetswerk was ontworpen door Marcello Gandini, de hoofdontwerper van het ontwerp bureau Bertone. De centraal geplaatst, 2418 cc motor was afkomstig van de Ferrari Dino V6 en had standaard 140 Kw en in wedstrijden 209 Kw.Zijn lengte en wielbasis zijn vergelijkbaar met die van een Fiat 600, maar de auto is net zo breed en hoog als een Ferrari 308. De Lancia Stratos weegt slechts 870 kilogram. Deze "Mix" is dus goed voor een tijd van 0 - 100 van slechts 6,8 seconden en een topsnelheid van 232 km/u. Het prototype van de Stratos werd gepresenteerd in 1971. In 1972 en 1973 werd de "wig" getest bij diverse wedstrijden in de Groep 5 klasse. Anno 1973 werden er 400 exemplaren geproduceerd, dit was de voorwaarde om met een wagen/model aan rally's te mogen deelnemen in de groep 4 autosport klasse . In 1974,1975 en 1976 won Lancia met de Stratos de constructeurstitel in het Wereldkampioenschap Rally. Laatst werd zo'n rally "wapen" verkocht voor een "niet misselijke" prijs van 395.000 €uro

    01-04-2020 om 10:06 geschreven door JPDB  


    Tags:Lancia Stratos
    >> Reageer (0)
    25-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Colin McRae
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Colin McRae (5/8/1968 -15/9/2007) was een Brits rally rijder afkomstig uit Schotland. Hij was één van de meest succesvolle rijders in het wereldkampioenschap rally, Hij behaalde er vijfentwintig overwinningen en schreef één keer de wereldtitel op zijn naam . Dit was anno 1995 met SUBARU. Daarmee was hij ook de eerste Brit die tot dit resultaat wist te komen. Colin  brak door in de jaren 1991/1992 waar hij de Britse titel behaalde met het team ' Prodrive' Hiermede volgde hij dus zijn vader op ; Jimmy McRae die zelf een vijfvoudig Brits rally kampioen was. Colin was ook de piloot die twee jaar lang het meest aantal zeges in het WK had. McRae stierf in september 2007 in een ongeluk met een helikopter die hij zelf bestuurde. Zijn zoon Johny en nog twee andere personen kwamen hierbij ook om het leven.
    Zijn broer Alister McRae volgde in diens voetsporen en kende uiteindelijk ook een Carrière in het WK rally. Wat mij persoonlijk bij blijft van Colin  is zijn raad ;" If in doubt,go flat out."

    25-03-2020 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags:Colin McRae
    >> Reageer (0)
    24-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORONA VIRUS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze tijden waarin de economie stilvalt, er technische werkeloosheid heerst en velen van ons in quarantaine moeten, overwegen sommige mensen misschien een ritje te maken met hun oldtimer, wagen of motorfiets,  zodoende om hun tijd te doden. Maar dat is GEEN goed idee. Net nu het mooie weer stilaan zijn intrede doet, is de zin opnieuw hoog om eens een "toerke" te maken. Het rijden met oldtimers word niet specifiek genoemd in het Ministerieel besluit als iets dat verboden zou zijn. Maar de basis aanbeveling van de overheid is zich om ENKEL en ALLEEN te verplaatsen voor strikt noodzakelijke doeleinden, om zo een halt toe te roepen aan de verspreiding van het CORONAVIRUS!! Een ritje met je "oldie" is geen noodzakelijke verplaatsing. Spendeer je tijd eerder om bepaalde herstellingen of restauraties uit te voeren. Verder werden tal van evenementen afgeschaft of verschoven naar een latere datum.  Noteer ook dat de autokeuring zijn deuren heeft gesloten tot 5 April (voorlopig). Hierdoor kan men misschien niet zijn oldtimer tijdig aanbieden voor de periodieke keuring. De BFOV heeft daarom aan de diverse overheden gevraagd om hiervoor geen boetes te innen voor het eventueel laattijdig aanbieden.
    Hou het veilig !

    24-03-2020 om 15:43 geschreven door JPDB  


    Tags:CORONA VIRUS
    >> Reageer (0)
    18-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Henri Toivonen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Henri ,Pauli, Toivonen  (25/08/1956 - 02/05/1986) was een Fins Rallyrijder.Hij was één van de kopstukken in het Groep B tijdperk in de rallysport, ondermeer actief in het wereldkampioenschap rally. Zijn internationale doorbraak was het winnen van de Lombard RAC rally in 1980 met een Talbot Sunbeam Lotus.Dit resultaat droeg bij aan de start van zijn carrière als fabrieksrijder bij Talbot en Opel voordat hij in het 1984 seizoen tekende bij Lancia als officiële rijder van het Martini Racing team met de Lancia Rally 037.Succes en verlies kenmerkt de carrière van Toivonen.In 1985 raakte hij bijna verlamd na een ongeluk tijdens de Costa Smerald Rally op Sardinië , maar Toivonen wist na een maandenlange revalidatie terug te keren en won de 1985 editie van de RAC rallye in de debuterende Lancia Delta S4. De wagen waarmee hij vervolgens ook zou triomferen tijdens de seizoenopener van 1986 in Monte Carlo. Henri Toivonen verongelukte in een crasch met dodelijke afloop tijdens de WK Ronde van Corsica, op de flanken van de Col d'Ominanda..Zijn navigator Sergio Cresto kwam eveneens in het ongeval om. Het ongeval resulteerde in het competitieverbod voor de Groep B wagens ingaand vanaf het seizoen 1987. Een beslissing die door de FIA president J-M. Balestre slechts een paar uur na het ongeval werd verkondigd.

    18-03-2020 om 09:30 geschreven door JPDB  


    Tags:Henri Toivonen
    >> Reageer (0)
    11-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het jaar van de "legendes"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel Ascona en Opel Manta zijn vijftig (50) jaar oud ! Opel zette de jaren zeventig in met een modeloffensief. De nieuwe modellen hadden als naam; ASCONA en MANTA.
    Als twee- en vierdeurs berline positioneerde de Ascona zich exact tussen de Kadett en de Rekord. De Ascona was een trend setter. Met het sportieve zuster model de Manta maakte Opel tegelijk ook zijn interded in de groeiende markt voor "gezinssportcoupés" Bij beide modellen zijn het Chassis, ophanging en de aandrijflijn identiek. Beide modellen hadden viercilinder motoren  ,die van het fabriek uit, 60 tot 105 pk leverden. De Ascona ging in première op het autosalon van Turijn in 1970. De sportievere Manta maakte zijn debuut op een uitgelezen locatie; het Timmendorfer Strand aan de Oostzeekust. Dus alles begon met de Manta A en de Ascona A Wegens het succes van beide modellen werd er nog een Manta B en Ascona B op de markt gebracht.  De Manta A was in produktie van 1970 - 1975 De Manta B was verkrijgbaar vanaf 1975 tot 1988. De Ascona A liep van 1970 tot 1975 en de Ascona B werd geproduceerd van 1975 tot 1981. Op rally sport gebied was er dus nog een MANTA B 400 en de ASCONA B 400 ook was er nog iets speciaals ; De Manta B 400 van Guy Colsoul die er de monster raid "Parijs -Dakar" ermee aanpakte ! 

    11-03-2020 om 09:26 geschreven door JPDB  


    Tags:Manta & Ascona
    >> Reageer (0)
    04-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Classic Salon Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgend weekend , 6 - 8 Maart 2020 is het reeds 43 jaar dat het Antwerp Classic Salon de ontmoetingsplaats wordt voor de Belgische Oldtimer Fans.Het thema dit jaar is : La Storia Abarth. Dus vele wagens getuned door het bekende en fameuse merk ABARTH.
    Het is immers een vaste waard geworden voor vele Belgische, en intussen ook meerdere Nederlandse,Oldtimer clubs. De deelnemende clubs steken veel energie in de thematische decoratieven van hun stand en zetten dus hun beste beentje voor om hun leden te plezieren, info te verstrekken en mogelijks nieuwe leden aan te trekken. Je kan er met allerlei vragen terecht bij de "merken clubs". Verder nemen ze deel aan de interclub competitie waardoor ze kans maken op een financiële "beloning" die ze vast kunnen gebruiken in hun "club kas".
    Verder , in samenwerking met de BFOV ,worden de drie mooiste tentoongestelde wagens verkozen ! Wilt u graag met uw eigen oldtimer naar deze Classic Salon, die plaatsvind in de gebouwen van Antwerp Expo ? Geen probleem , Antwerp Expo waar het salon plaatsvind is makkelijk te bereiken en de parking is ruim. De organisatie geeft er ook aan gedacht om hoe dan ook de Lage Emissie Zone te ontwijken, meer info hierover en richtlijnen check de website van Classic Salon Antwerpen.

    04-03-2020 om 09:49 geschreven door JPDB  


    Tags:Classic Salon Antwerp
    >> Reageer (0)
    26-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTO RETRO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Auto Retro viert op 29 februari en 1 maart aanstaande de 40° editie van het evenement met als merk,wagen in the spotlights ; Maserati .
    Het thema Maserati komt bij deze aan bod met bijzondere en exclusieve modellen die er tentoongesteld worden. Plaats van het gebeuren ; de Roeselaarse Expo -hallen langs de Diksmuidse steenweg. Deze locatie zorgt dan ook voor een ruime ,gratis, parking. Wat is er zoal te zien ? Aut's maar ook bromfietsen en moto's ,verkopen of zelfs ruilen.Er worden vele onderdelen aangeboden ,nieuw of tweede hands. Automobilia, miniaturen of gespecialiseerde literatuur. Dus voor ieder "wat wils" Er zullen ook diverse oldtimer clubs aanwezig zijn.En zoals de "traditie" het wil is er ook een gezellige " bar" tussen al dat moois. Openingsuren , zaterdag en zondag telkens van 9h30 tot 18h30 .

    26-02-2020 om 07:35 geschreven door JPDB  


    Tags:Auto Retro
    >> Reageer (0)
    19-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes 710 SS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens het Salon Retro Mobile te Parijs werd een Mercedes 710 SS uit 1929 geveild door Artcurial. De waarde van de wagen was geschat op zo'n 6 tot 8 miljoen euro.De ,duitse, klassieker wisselde uiteindelijk voor 4.9 miljoen euro van eigenaar exclusief de kostten en B.T.W . Dit is zowat de prijs voor twee nieuwe Bugatti's. Is deze wagen dan zoveel waard ? Deze Mercedes is één van de meest prestigieuze modellen van het merk ooit geproduceerd. Na de voorstelling van de wagen op de New York National Automobiel show in 1930 werd de wagen naar Frankrijk gestuurd om door een zekere "Dutch" Darrin te worden ' verbouwd' , getuned als het ware. De auto werd voorzien van een Sport-Tourer-carrosserie,twee verchroomde hoorns (claxon's) die de grille omlijsten en de uitlaat pijpen werden eveneens verchroomd. Verder is de wagen voorzien van een enorme 7-litre zes cylinder motor in lijn  die ervoor zorgt dat de wagen 140 pk telt, maar dank zij een compressor gaat het vermogen omhoog tot 200 pk. Hierdoor werd er een topsnelheid mogelijk van 200 km/h. Best iets ongelooflijks voor een wagen anno 1929. Er zijn er maar amper 111 exemplaren geproduceerd.

    19-02-2020 om 09:29 geschreven door JPDB  


    Tags:Mercedes 710 SS
    >> Reageer (0)
    12-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flanders Collection Cars
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Reeds de 31° editie ! Deze beurs gaat door van zaterdag 15 februari tot en met zondag 16 februari telkens van 10h tot 18h.
    Plaats van het event is Flanders Expo , (hallen 3/5/7) , te Gent. Wat kan je er verwachtende zijn ?
    Het thema is 110 jaar Alfa Romeo. De totale oppervlakte is zo'n 12.000m². Goed gevuld met 175 diverse deelnemers die elk op hun eigen manier gekend zijn.
    Dus een pak classic cars te koop. Onderdelen en boeken , miniaturen, automobilia  en ook retro meubelen en Kunst .Ideaal dus om een valentijns cadeauke te kopen !
    Verder info  ;  www.flanderscollectioncars.be

    12-02-2020 om 10:27 geschreven door JPDB  


    Tags:Flanders Collection Cars
    >> Reageer (0)
    05-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RETRO MOBILE 2020
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van 5 tot en met 9 februari 2020 is er weer het Salon Retro Mobile ,Het salon vind plaats in het expositiecentrum Porte de Versailles te Parijs (Fr.). Er zijn dit jaar zo'n 620 exposanten op een oppervlakte van 6500 m². Dit betekent ruimte voor 1000 voertuigen en ongeveer 120 Clubs. Dit betekent ook meer comfort voor de bezoekers en een pak meer kansen om te kopen ,dromen en de kans om een pak meer aan informatie te vinden. Immers er zijn meer nieuwe en oude producten te vinden,meer clubs, meer federaties, meer onderdelen, meer schaalmodellen, meer restaurateurs, meer.... Erfgoed en Geschiedenis.Iedere standhouder doet immers zijn best om de bezoekers uit de vier hoeken van de wereld zijn beste waren ,kennis e.d. voor te stellen. De openingstijden zijn ruim genoeg waardoor u op uw gemak kan ronddwalen tussen al dat moois. De toegangsprijs is ongeveer 22€ per dag en per persoon , kinderen tot 12 jaar hebben er een gratis toegang. Verdere info  op de site van Retro Mobile . Dit is een totaal andere ervaring dan een romantisch week-endje Parijs !

    05-02-2020 om 09:40 geschreven door JPDB  


    Tags:Retro Mobile 2020
    >> Reageer (0)
    29-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.V.W. specials & Love Bugs Parade
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende maand ,van 01/02 tot 01/03 zet AUTOWORLD , naar gewoonte een bepaald aspect van de Volks Wagen Kever in de kijker. Dit jaar richt het museum de spotlights op auto's die op een opvallende manier zijn getransformeerd. Immers het klassieke "kever-chassis" is een echte basis voor creatievelingen die het autootje zelf hebben omgetoverd tot iets dat menig auto fan zijn wenkbrauwen doet in "de hoogte schieten" bij al dat moois . Van ultieme vrijetijds-en sportwagens. Herinnert je nog de Formule V of de dragsters of de VW. Fun Cup ? Was iedereen niet "verliefd" op een buggy ? Van 1 februari tot 1 maart worden in de thema zone van het Auto World Museum nog heel wat andere  'transformaties' en enkele busjes tentoongesteld.  En de dag bij uitstek om langs te komen is op ZONDAG 16 FEBRUARI ! Dan gaat er opnieuw, voor de twaalfde maal , de LOVE  BUGS PARADE van start. De deelnemers worden vanaf 11 uur 's ochtends verwacht aan het museum AUTOWORLD , op de Esplanade van het Brusselse Jubelpark. Daar verkrijgen de deelnemers hun roadbook, rallyplaat en andere documenten. Om 14 uur klinkt het startschot ! Het parkoers loopt over de grote Brusselse Boulevards tot aan het Ter Kamerbos.De terug weg gaat via de vorstlaan,een kleine omweg via het Africa museum door naar de Tervuren laan waar de parade op zijn eindpunt terug komt. Geschatte tyd van terugkeer aan AUTOWORLD is rond 15h30. Eigenaars van een Volkswagen Kever, Beetle of Combi kunnen gratis aan de "Love Bug Parade" deelnemen. Inschrijven is verplicht want het aantal plaatsen in de parade is beperkt. Inschrijven via ; p.raes@autoworld.be  Verdere info op de webstek van het museum. 

    29-01-2020 om 00:00 geschreven door JPDB  


    Tags: Love Bugs Parade & V.W. specials
    >> Reageer (0)
    22-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jacky Ickx 75 !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Naar aanleiding van de 75ste verjaardag van Jacky Ickx op 1 januari ll. brengt de Belgische Porsche - invoerder een Belgian Legend Edition van de Porsche 911 Carrera S4 op de markt. Let wel slechts 75 exemplaren ! Met acht formule 1-zeges en twee titels van vicewereldkampioen reed Mr. LeMans (Jacky) een fraai palmares bij elkaar.Zes overwinningen in de 24 Uren van Le  Mans en een resem zeges in diverse woestijnrally's zoals de "Dakar". De vierwielaangedreven 911, Belgian Legend Edition, word aangedreven door een 6 cyl. ,3 liter boxermotor met een vermogen van een kleine 450pk. De kostprijs is 199.911 Euro . (Leuk detail ; xxx.911) Voor deze prijs ontvangen de mogelijke kopers een leuke attentie in de vorm van een miniatuurversie van de auto, met serienummer en een foto boek over de productie van de wagen met vermelding van het chassisnummer en een door Jacky Ickx persoonlijk gesigneerde brief. Jammer dat de tijd van kerst en nieuwjaar geschenken net voorbij is.......

    22-01-2020 om 08:28 geschreven door JPDB  


    Tags:Jacky Ickx 75 !
    >> Reageer (0)
    15-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.InterClassics Maastricht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen InterClassics Maastricht vindt plaats van donderdag 16 tot en met zondag 19 januari 2020 in MECC Maastricht (NL).De klassieke autohandel beurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers van de automobiel.InterClassics is met 35.000 m² beursoppervlakte goed voor 800 klassiekers en 275 exposanten één van de grootste oldtimer evenementen in de Benelux. Het thema voor deze editie is "Forgotten Classics", waarbij herinneringen worden opgehaald aan de meest memorabele automerken die er niet meer zijn, maar die prachtige wagens hebben geproduceerd. Onder deze noemer kan je er de volgende "epische" modellen zien  ; de Talbot Laggo, Hispano Suiza, Pegaso, Spyker, Minerva, Bristol, Horch en dergelijke exoten. Dee automobielen zijn beschikbaar gesteld door diverse international musea en privé verzamelaars. Met ander woorden het is al een uniek iets dat deze wagens hun "garage" verlaten hebben. Meer info ; www.interclassicsmaastricht.nl

    15-01-2020 om 08:59 geschreven door JPDB  


    Tags:InterClassics Maastricht
    >> Reageer (0)
    08-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.98° Autosalon Brussel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een nieuwe wagen kopen ?  Of ben je op zoek naar een mobiliteitsoplossing ? Of wil je gewoon "weg" dromen ? Een bezoek aan de 98° editie van het Brussels Autosalon , gehouden van 10 Jan. tot 19 Januari 2020 in Brussels Expo kan je best op weg helpen. Het salon is met ruim 100.000 m² de grootste showroom van het land. In tegenstelling tot andere internationale autosalons zijn in Brussel alle automerken van de Europese markt aanwezig. je kan er profiteren van uitzonderlijke condities en je vind er een antwoord op al je mobiliteitsvragen. Mooie wagens spreken altijd tot de verbeelding. Vandaar "Dream Cars" Een tentoonstelling apart van de tentoonstelling ; Het Dream Cars Salon !  Je vind er tal van exclusieve modellen en blitse bolides in een uitzonderlijk decor. Je moet wel iets bijbetalen voor je toegang maar dit komt de drukte ten goede.

    08-01-2020 om 08:37 geschreven door JPDB  


    Tags:98°Autosalon Brussel
    >> Reageer (0)
    01-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hispano Suiza
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zijn twee Hispano Suizas in deze wereld. Een V10 (motor) van Lamborghini en één met elektromotor goed voor 1.000 pk (de Carmen). Als je het "stok oude" auto merk kent wel dan ben je in voor een verrassing ! Want nu kan je kiezen uit twee nieuwe voertuigen met dezelfde naam. Ga je voor een benzine verslindende wagen kan u terecht bij de Duitse constructeur van de Hispano Suiza Manguari HS1 GTC. Voor de alternatievelingen onder ons ,heeft de Spaanse constucteur de Hispano Suiza Carmen gebouwd. Deze elektrische auto is geïnspireerd op de Hispano Suiza H6C Dubonnet Xenia uit 1938 en ziet er daarom ook erg 'retro' uit. Maar alle verwijzingen naar het 'oude' stoppen daar, want de aandrijving kan niet moderner.Deze bestaat uit twee elektro motoren die de Carmen vlot in drie (3) seconden van 0 naar 100 km/h. katapulteert. De topsnelheid ligt rond de 250 km/h.. Dit is dus niet zo "retro" . De Carmen blijft een redelijk unieke wagen,want Hispano maakt er maar vijftien van. Anno 2020 is de kostprijs zo'n 1.5 miljoen euro.
    Voor 2020 belooft Hispano Suiza (Sp.)een up- grade naar de magische limiet van 400km/h.

    01-01-2020 om 09:56 geschreven door JPDB  


    Tags:Hispano Suiza Carmen
    >> Reageer (0)


    Archief per jaar
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs