In mijn reeks van -wagens die bijblijven- volgt nu een ander icoon: de volkswagen kever. De oorspronkelijke kever werd ontworpen door Ferdinand Porsche in 1924. De naam kever ontstond vanwege de gelijkenis met een kever en ook zijn naam, in het duits Käfer. Het wagentje werd gebouwd van 1938 tot 2003.Het is zeker de bekendste Duitse auto. In Wolfsburg werd het geproduceerd tot 1978 daarna in Mexico tot in 2003. Oorspronkelijk werd het benaamd ; type 1 , 1200, 1300 en 1500. De grootste verandering is doorgevoerd in de jaren 1970. Dan werden er de zogenaamde "superbeetles" gebouwd, de 1302 en de 1303(cabriolet). We kennen allen het 'ovaaltje' en hiervoor het 'brilletje' maar oorspronkelijk werd het wagentje gebouwd zonder achteruit ! In 2003 werd dan de nieuwe Beetle gelanceerd. De grote ronde lijnen van het oorspronkelijk Kever model zijn in dit retro-model terug te vinden. De techniek is vrijwel identiek aan de volkswagen Golf 4. Maar vanwege het hogere gewicht , heeft de auto een minder hoge topsnelheid. In 2003 werd ook de 'New Beetkle Cabrio' gelanceerd.
Het rugzakje of bolleke werd in 1936 door Fiat geïntroduceerd en is één van de kleinste auto's die in massa werd geproduceerd. De 500 is legendarisch geworden, hoewel de verkopen moeizaam op gang kwam omdat de 500 heel 'kaal' werd afgeleverd, men moest immers het marktaandeel van de Fiat 600 'beschermen'. Tot het eind van de productie, 1975, werden er van het rugzakje zo'n 3.5 miljoen exemplaren van gemaakt. De Fiat 500 Abarth , de sportieve versie, werd slechts gebouwd tussen 1957 en 1971. De tweecilindermotoren hadden een inhoud van 594 cc en 695cc met vermogens van 32 tot 38pk. Exact 50 jaar na de lancering van de Fiat 500 kwam de Fiat 500 Nuova uit, een retroversie van het bolleke.
Citroën is de volgende auto-bouwer die terug grijpt naar een model uit de tijd van toen. De oorspronkelijke 2CV (de geit) werd in 1990 uit productie genomen nadat er toch ,wereldwijd, 3.868.633 stuks van de band liepen. Het was wel een voertuig met een ongeloofelijke baanligging en bovenop was hij zuinig in verbruik. Doch bij de minste aanrijding was het 2pk'tje volledig in flarden. Dus werd dit model opgedoekt wegens onvoeldoende veiligheid ,het was een onverantwoord rijding geworden deze lichte voorwieltrekker. Tegen 2009 zou er weer een 2pk op de markt komen. "De Eend" is na een winterslaap terug !!!
De nieuwe 2pk wordt gebouwd op de bodemplaat van de C3, een toonbeeld van veiligheid, zuinigheid en groen. De koetswerk panelen zullen van Polyster zijn en ditmaal worden de koplampen verwerkt in de spatborden. Maar wat de prijs zal zijn ??? Waarschijnlijk iets hoger dan wat men nu betaald voor een C3.
Geef mij toch maar het oude model, je rijd beslist zuinig met zo'n ding want je kan niet rapper dan zo'n 100Km/u. En qua rijgedrag , met al die rotondes en snelheids drempels is het beslist plezant om met zo'n deusjevoo te rijden.
Dit produkt van de vroegere Oost-Duitse auto-technologie ,gebouwd in een soort 'karton' gaat hopelijk een tweede leven tegemoet. Gedaan met de prutelende (lawaai) twee takt motor die zo typerend was voor de Trabi. Het nieuwe model wordt door elektriciteit aangedreven. Met als handigheidje dat de wagen op een gewoon stopkontakt kan aangesloten worden. De constructeur van de Trabant in zijn nieuw jasje, dat verbazend veel op het 'oude 'model lijkt, gaat er prat op dat men voor één euro elektriciteit , 160 km kan rond rijden. Het nieuwe model werd onlangs voorgesteld op het autosalon van Frankfurt (D). Tegen 2012 zou het wagentje moeten te koop zijn. De initiatief nemers en investeerders zoeken nog een fabrikant om het model in productie te brengen.
Zoals gezegd we zijn naar landgraaf geweest met mijn fiesta , ginder in Nederland wel wat bekijks gehad. Blijkbaar is de Fiesta aan zijn tweede leven toe als 'old-Timer.Tevens een pak Sierra's van de station wagen tot de super-bolides van Cosworth. De Sierra gaat hiermede ook een toekomstig klassieker zijn . Een negatief iets, is dat op de web-site van de inrichters staat of stond dat je de 'flyer' kon afdrukken en mits vertoon van deze kon men 2 korting krijgen op de ingang. Natuurlijk aan de ingang wisten ze van niks dus de volle pot betaald. Voor de rest viel alles nogal mee, persoonlijk vind ik dat de 'kofferbak' verkoop steeds minder wordt. In 2010 gaat het evenement opnieuw door doch op een andere locatie. Een heus vliegveld!! Ik zou zeggen een 7/10 was het evenement voor mij. Wel veel Fordjes gezien, alle soorten en modellen. Dat het evenement iets groots is getuige hiervan is de opkomst van Duitsers, Fransen, Engelsen, Luxemburgers, Belgen en natuurlijk Nederlanders. Ik heb zelfs iemand gezien uit Oostenrijk. Dat is wat we tekort hebben hier in Belgenland.
Zoals de titel het zegt, nu aanstaande Zondag 13/9/9, is het weer zover . Een dag dat voor de ford-people iets bijzonder is. Ik ga alvast met mijn fiesta, een 1300S zie je niet zo vaak... De toegangsprijs is 10 eurookes mits vertoon van de 'flyer' ( afdrukken via de website) en natuurlijk is het voor ons West-Vlamingen een stukske rijden naar Landgraaf (NL) maar het is de moeite voor eens te gaan, de kofferbak verkoop en al die 'Fordjes'. En we zullen maar zwijgen over de ' sprint' waar menig fordje zijn laatste pk uitblaast.See You there ??
Ongeveer vijftig jaar geleden (26 augustus 1959) verbaasde de Britisch Motor Compagny de autowereld met een "schoendoos op wielen dat reed als een go-kart". Het was de goedkoopste op de bestaande markt, een wagen om vier volwassenen er in onder te brengen. De Mini was 3.05m. lang en 1.41m. breed. De ontwerper , Alec Issigonis, plaatste de wielen zover mogelijk uit elkaar en introtuceerde hij enkele opvallende innovaties zoals voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor voorin, in direkte verbinding met de versnellingsbak. De motor inhoud was slechts 848cc. goed voor 34pk. In etappes werd de cilinderinhoud van de 4 cilindermotor verhoogd tot 998cc en 1300cc. Om de mini een sportief imago te bezorgen maakte men een Cooper S met een motor van 1071cc, goed voor 70pk. In 1962 maakte deze Cooper S zijn debuut in de Rally van Monte Carlo. Bekende formule 1 rijders zoals Graham Hill, James Hunt, Niki Lauda, Jochen Rindt en John Surtees stappten ooit in het autosportgebeuren aan het stuur van een Cooper S, officieel werden er slechts 66 van deze 'bom op wielen' gebouwd. Eind jaren tachtig, begin negentig was de zwanenzang voor de Britse autoconstructeurs. In 1994 legde BMW zo'n tien miljoen pond uit voor het zieltogende Rover dat ook Land Rover en Mini in de portefeuille had. Vandaag zien we dus nog enkele BMW 'klonen' van deze kleine schoendoos rond rijden.
Deze natte droom voor diverse ford liefhebbers, werd ontwikkeld halfweg de jaren 80. De wagen was gebaseerd op de toen dominante Groep B wagens in de rallysport. Exact werden er per productiejaar 200 wagens geproduceerd. De wagen werd gebouwd van 1984 tot en met 1986. Evenjes rekenen, 3 maal 200 is slechts 600 wagens geproduceerd volgens de regels van de FIA. Met zijn carrosserie voledig in glasvezel, zijn vierwielaandrijving en zijn standaard(!) 450pk was het werkelijk een rallywapen. In 1987 werd zelfs door allerlei ingrepen en tuning het vermogen van de motor opgevoerd naar 550pk en sommige competitie wagens hadden bij de 800pk !!! Ondanks de teleurstellende WK-campagne van Ford wist de RS200 wel succes te brengen in menig nationaal kampioenschap zoals in Groot-Brittannië, Nedreland en België. Na de ban van de Groep B wagens werden de meeste RS200 modellen 'op stal' gezet.Men kon deze krachtige wagen wel zien, gereden door Martin Sanche, in het Europees Rallycross kampioenschap. In 1991 werd deze Europees kampioen met de RS200.
De Sierra is een middenklasse auto die door ford in 1982 (21/9/82) als opvolger van de Cortina / Taunus . De wagen was 'ver' vooruit qua vormgeving op zijn concurentie, de Opel Ascona of de Volkswagen Passat, doch moest het nog steeds stellen met achterwielaandrijving.
Sierra Mk1 (1982-1987) het eerste model kon men verkrijgen als een driedeurs-hatchback,een vijfdeurs-hatchback en een vijfdeurs stationwagen. Een ietwat luxe versie was de Ghia en de Laser. Van de Sierra werden ook twee sportieve versies daar Ford op de markt gebracht. De Sierra XR4i (2.8 of 2.6 V6 motor en de Cosworth goed voor 204pk! Dit model geeft weinig overeenkomsten met de XR4i. Verschillend was ondermeer het onderstel, remmen, bumpers, sideskirts, verbreders achtervleugel, grille en motorkap.
Sierra Mk2 (1987-1993) In 1987 werd de Sierra gefacelift en een sedan werd aan het gamma toegevoegd. Verder werd de betrouwbare 2.3 dieselmotor vervangen door de 1.8 turbodiesel. Anno 1990 werden er enkele details gewijzigd. Een moderner dashboard, knipperlichten in doorzichtig glas , de achterlicht blokken in rookglas en de Sierra was vanf 1991 leverbaar met in de carrosseriekleur gespoten bumpers.
In totaal zijn er zo'n 2.700.500 wagens geproduceerd, de opvolger van de Sierra werd de Mondeo.
Deze Ford werd gebouwd anno 1963 als "wraak" op dat andere merk Ferrari. Tijdens de strijd om nog een andere constructeur te kunnen opkopen (Fiat). Ford wist dat ze Ferrari maar konden 'pijn' doen op één manier, namelijk Ferrari verslaan op het circuit gebeuren. Eerst waren er prototypes van de wagen, eigenlijk verbouwingen op Lola-wagens. Pas in 1966 kon de GT40 het circuit op. De oorsprong van de naam is de Gran Turismocategorie waarvoor de wagen bedoeld was. De eis in deze categorie was de maximale hoogte van 102 cm gemeten bij het windscherm. Het was een succes, de GT40 won 4 maal achter elkaar de 24 uren race van Le Mans (1966-1969) . Ford gebruikte V8 motoren waartegen de Ferrarie V12 motoren. In 1966 won Ford zelfs de 24 uur van Daytona met een ford GT40 (MkII).
In 1996 toen de GT40 , 30 jaar bestond bracht Ford een model GT90 uit. Het bleef echter bij een concept auto. Pas in 2006, toen de GT40 veertig jaar bestond, bracht men de GT uit die bedoeld was als een volwaardig opvolger. Doch de wagen is slechts gebouwd in een kleine serie en is enkel bedoeld voor de 'uitverkorene' , mensen die echt een passie hebben voor auto's. Bedrijfs zeker is de wagen echter niet . Getuige daarvan is Jeremy Clarkson ( presentator van het engelse programma Top Gear) die reeds zijn Ford GT verkocht heeft wegens talloze problemen en exorbitante verbruikscijfers.
De Ford cortina werd in het bijzonder gebouwd in de Britse afdeling van Ford (Dagenham). De naam zou afkomstig zijn van een wintersport plaats: Cortina d'Ampezzo. Het eerste model (Mk1) werd in 1962 gepresenteerd en het laatste model (de britse taunus) werd tot de introductie van de Ford Sierra in 1983 gemaakt. Gedurende de productie van Cortina's besloot ford de britse en de europese modellen te verminderen. Daardoor werd de Cortina,Mk3, min of meer een Ford Taunus (in Keulen gemaakt.) Van het model zijn ook sportieve afgeleide geproduceerd zoals de GT en de Lotus, alom gekend door de groene band op de zijflanken.
De Capri was een sportieve tweezits coupé van Ford. In 1969 geïntroduceerd op het autosalon van Brussel. Het was een poging van ford om een europese variant van de Mustang te maken. De wagen was gebaseerd op de ford Cortina. In de aanvangs fase wilde men de naam 'Colt' gebruiken maar Mitsubischi was hen hierin voor. De wagen was een echt europees produkt, hij werd gebouwd in Groot-Britanië, België en Duitsland. De wagen werd verkocht met een ruime keuze aan motoren. In 1972 kwam een kleine facelift waar de wagen een andere vering kreeg en rechthoekige koplampen. Anno 1974 kwam de zogenaamde Mk2 uit waarbij het opvalenste was dat de 'neus' ingekort werd en de auto een achterklep kreeg. We schrijven 1977 wanneer de laatste update verscheen de Mk3. De wagen werd vanaf 1984 bijna uitsluitend in Groot -Brittanië verkocht. Een kleine 2 miljoen exemplaren werden van de Capri verkocht. Vele race's werden gewonnen met het model; 24h van Franchorchamps, 24h. van de Nürburgring.
De Ford Taunus was een middenklasse wagen van autobouwer Ford. Tot 1967 werd taunus gebruikt voor alle Duitse modellen ( Taunus is de naam van een duits gebergte) van het europese dochterbedrijf van Ford. Zo bestond er het model de 12M,15M,en de 17M.Nog later de 20M en de 20MRS. Anno '67 werd dit beleid gewijzigd. Nagenoeg hetzelfde model werd in Engeland geproduceerd maar onder de naam Ford Cortina. Daaar werd het model omschreven in de omgangstaal als de 'coke-botlle'. Ergens was de vormgeving van de wagen, de stroomlijn, bijna gelijkaardig aan een cola-flesje. Het mij meest populaire model is de 2-deurs coupé die "gelopen" heeft van 1970-1975.
Van motor inhoud was het latere model verkrijgbaar met een PINTO motor. Vanaf 1300cc tot 2300 cc wel als zes cylinder dan. De meest gegeerde motor is de 2 liter OHC motor met 90PK.
Het voorgaande model van de Taunus is de Ford Eifel en de opvolger is de Ford Sierra.(1983)
Enkele modellen uit de tijd van toen er nog geen 'groene' waren en de economische crisis iets was als een slechte droom.
Ford Mustang, een echt succespaard, knapdesign gekoppeld aan betrouwbare motoren en dat voor een redelijke prijs. Ford verkocht massa's mustangs vanaf zijn lancering van het model in 1964, een oldtimer uit 1966 met 141.000km op de teller wordt nog verkocht voor een kleine 11.000 euro. Ford Capri, een sportieve coupé. De sportwagen van de gewone man, dat was de sierlijke Ford Capri. Gelanceerd in 1969 als een tegenzet in Europa voor de Mustang. Alhoewel de capri met zijn 'lichte' motoren vele maten te klein is voor de Amerikaanse 'muscle car'. Het model verkocht goed en werd ook in Genk gebouwd. Ford Anglia, tot in 1967 bouwde het Britse Ford de Anglia, een niet onknappe sedan met als opvallendste kenmerk de naar binnen gekeerde achteruit (Zo bleef deze proper bij regen) We kennen tegenwoordig de Anglia uit de film Harry Potter Er bestaat van de wagen ook een sport versie, de clubman, genaamd. Als optie kon men het reservewiel achteraan gemonteerd verkrijgen ,dit was een Belgische 'uitvinding'. Ford Thunderbird, deze wagen moest de rivaal worden van de Chevrolet Corvette, maar behalve het koetswerk was deze ford niet zo'n snelle wagen. Nu kan je een thunderbird (Bwj. 1964) aanschaffen voor de luttele som van 13.000
Zonet een 'oude krant" gelezen waarin een artikel stond over onze heilige koe. Ik citeer: Ford T : eerste serie product van de automobiel wereld. De Ford T was de eerste auto die op grote schaal werd geproduceerd vanaf 1908. Meer dan vijftienmiljoen (15.000.000) werden ervan verkocht. In 1918 was de helft van de auto's op de wereld een Ford T. Nu ,anno 2009, kan men nog zo'n oer wagentje kopen voor de luttele som van +/- 30.000 eurookes.
Tijdens dit warme, maar zalig , weder eventjes een vriend uit de nood geholpen, Gaan zien naar een spitfire die al enkele jaren 'stilstaat'. Dus nieuwe batterij, de ontsteking nagezien, endankzij de 'spuitbus' de motor gestart gekregen. En dan begint het, lek hier en ginder. Nieuwe afdichtingen, waterdarmen en wat nog niet meer. Maar toch een mens gelukkig gemaakt. Nu nog de remmen en dan kunnen we gaan 'toeren' En tijdens dit weder gaan we vast wat 'terrasjes' doen zoals ze het zeggen. Bijgaande pic. is niet van de Tiumph waar aan gesleuteld werd, dit wagentje op de pic. is een ander verhaal.
Zoals beloofd ben ik naar de 24h van Ieper geweest, op uitnodiging. Ik heb een prachtige dag gehad met al dat moois rond me. Als je het tegenwoordige vergelijkt met wat is geweest . Een pak nieuwe wagens met een hoeveelheid pk onder de motorkap waar de meeste autosport liefhebber 'natte' dromen van krijgt. Gevaarlijk ook, want die wagens zijn niet in de handel verkrijgbaar, dus als je zo'n model koopt is het niet de bedoeling als een rallye piloot de bochten te nemen !!!! Speciale remmen,vering en dergelijke meer zijn vaak een dure optie.
Wat wel mijn hart deed bloeden was de 'oldtimer' deelnemers zowel de piloot,de co als de wagen bedoel ik hier mee. Lekker 'side-ways' en spektakel gewaarborgd.
Zo iets doet je weer 'goesting' krijgen, dus deze week gaan we weer sleutellen !!!!!
Het is weer zover, alle rallyliefhebbers hebben een afspraak in Ieper!! Dat we erbij zijn is bijna vanzelfsprekend doch is het slechts als toeschouwer (zoals zo velen) met pijn in mijn hart. Maar zoals het spreekwoord zegt; er is een tijd van komen en gaan. Menig liefhebber is er vast mee eens dat de tijd van 'side-ways' voorbij is maar het had toch iets, getuige hiervan zijn de talrijke toeschouwers bij het historiek gebeuren. Voor sommigen een terugblik in het verleden en voor anderen een ontdekking dat sommige 'oude wagens' toch zo rap kunnen gaan.
De Fiesta werd als driedeurs hatchback en als bestelwagen gebouwd. De verschillende uitvoeringen waren met 1,0; 1,1; 1,3 en 1,6 liter benzinemotoren te koop. De Fiesta Super S met 1,1 of 1,3 liter motor geldt als de voorloper van de latere XR2 met 1,6 liter en 84 pk. Deze had ook al de sierstrips aan de zijkant (Bouwjaren 1980 tot 1981). Van de motorsportafdelingen kwam in dezelfde tijd de Fiesta X met 1,1 liter motor en 70 pk. (Als basis diende de Fiesta Ghia.) In de basismodellen werd de 8-kleppen 4-cilinder OHV-motor met carburateur ingebouwd. Dit model motor werd nog tot in 2002 gebouwd, met het verschil dat er mono- en later multipoint benzine-injectie werd gebruikt. Van de Fiesta was ook een actiemodel leverbaar, genaamd "Festival".
Dus daar tegenwoordig prijzen gevraagd worden voor een Ford Mk1/Mk2 heb ik een Fiesta'ke gekocht, en werkelijk het rijden( al is het een voorwiel trekker) valt best mee.
Ben net terug van 'weg geweest', een te korte onderbreking van de dagelijkse bezigheden en om een beetje 'energie' op doen. Men gaat naar het buitenland om te rustten maar wat zag ik daar... Een ford granada cabrio, waarschijnlijk wel zelfbouw maar zeker niet zomaar de slijpschijf gebruikt, een woord : prachtig. En tussen de natuur een kerkhof ! Niet zomaar een kerkhof maar een waar auto kerkhof. Spijtig genoeg had ik mijn foto toestel niet bij maar ik had ogen en geld tekort. Waarlijk, meer dan duizend wagens, alle merken, alle modellen en van een leeftijd tussen de 70 en de 30 jaar oud. Volgend jaar ga ik terug !!