ESCORT68 , de opvolger van de ANGLIA werdt eigenlijk al geproduceerd in 1967, in Groot-Brittanniê. Het was een vrij conventionele wagen met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk alleen als tweedeurs verkrijgbaar pas in 1969 kan men een vierdeurs bestellen. Bijzonder gezocht zijn de 1300 Gt ook de Sport en de uitvoering met de Twin Cam Lotus motor (1600 cc). Ook werd een speciale 1600 RS en later zelfs een 2000Rs voor de liefhebbers aangeboden. Motor had 100pk en zorgde vor de titel de meest succesvolle rally-auto allertyden. ESCORT75, de tweede generatie, MkII, werd in samenwerking met de Keulse Ford afdeling ontwikkeld. Mechanisch zijn de MkI en de MkII bijna identiek. De MkII had een hoekerige ,moderne carrosserie. Van deze escort verschenen op de markt ook enkele bijzondere afgeleiden. Namelijk de Rs 1800,Rs Mexico en de Rs 2000. De sportieve Rs 2000 had in tegenstelling tot de andere MkII's een polyutheraan grille met dubbele,ronde koplampen. ESCORT80 Code naam ERIKA. De MkIII leek totaal niet op zijn voorgangers. De MkIII had namelijk voorwielaandrijving en werd uitgevoerd onder de nieuwe hatchback stijl zoals de concurentie ook op de markt kwam, Opel Kadett en de Volkswagen Golf . In 1981 werd de wagen bekroond met de titel "auto van het jaar" ESCORT86 In dit jaar verscheen de vernieuwde escort de MkIV genoemd, Opvallend is aan deze wagen de motorkap verlengd werd, eigenlijk was dit model niet meer dan een geupdate versie van de MkIII. Wel was de XR3 en de XR3i een gewilde versie onder de sportievelingen. Ook was de 'Cabrio' uitvoering gewild. ESCORT90 Reeds de vijfde generatie en de meest teleurstellende versie. Het enige lichtpunt was de RS 2000 goed voor 150Pk. In 1992 kwam een speciale versie uit met turbomotor en maar liefst goed voor 227Pk, de Escort Coswoth. Speciaal bedoeld voor rally's kreeg de wagen als optie een 4x4 aandrijving. ESCORT 1999 In '93 en verder in '95 werd de escort onder handen genomen met een nieuwe "snuit"en andere kleuren. Maar echte veranderingen bleven uit . Pas in 1999 kwam de opvolger : de FOCUS. Hiermede hoopt Ford opnieuw op de voorgrond te treden in het gebied van de autosport.