Wist je dat de Escort Mk1 in de 'beginfase' alleen te verkrijgen was als een twee-deurs. Wist je dat de Escort Mk1 rondom geleverd werd met trommel remmen en dat de velg slechts 12" was. Wist je dat de motor slechts 940 cc was. Wist je dat de motorkap enkel van buitenaf kon geopend worden. (Midden voorgrille) Wist je dat de ruitensproeier centraal op de motorkap gemonteerd was,in het midden. Wist je dat de servo pomp,rembekrachtiging, niet bestond, dus hoe harder je duwde op het rempedaal, hoe harder je remde. Wist je dat er een glazen potje,filter, gemonteerd zat op de benzinepomp. Wist je dat de ruitensproier bediend werd door een 'voet'pompje geplaatst links van de de ontkoppelingspedaal. Wist je dat er slechts één portier kon gesloten,worden, kant chauffeur. Wist je dat er geen daschbord bekleding was in de eerste modellen, slechts metaal. Wist je dat de eerst daschbord's geen temperatuur meter hadden . Slechts een benzine meter wat zeer belangrijk is ! Wist je dat er nog geen noodknipperlicht schakelaar of een mistlicht schakelaar ingebouwd was . Wist je dat de vulbuis voor de benzine tank uit de carrosserie stak. Wist je dat er geen dag/nacht binnenspiegel gemonteerd was.
Met andere woorden wat zijn we nu verwend, want " in de beginne"was autorijden nog echt autorijden !