Ik lees of hoor geregeld: 'Jullie stellen het daar precies goed?' De foto's die passeren op facebook en de berichten die we de wereld rondsturen, geven inderdaad deze indruk. We stellen het ook goed, maar het leven in La Viñuela is niet al rozengeur en maneschijn. Toen we aan dit avontuur begonnen, hadden we een aantal 'droom'beelden over hoe het leven in Spanje zou zijn. Veel van de droombeelden kloppen, andere komen niet echt overeen met de realiteit. Dit is natuurlijk normaal. Wanneer je aan zo'n groot avontuur begint, zijn er veel dingen onzeker en probeer je alles ideaal voor te stellen. De hoofdreden van onze verhuis, minder of zelfs geen pijn voor mama, die is bereikt. Ondanks de hele zware weken voor en na de verhuis is de pijn zo goed als weg. Ik voel wel dat mijn lichaam nog veel recuperatie nodig heeft en ik denk dat die recuperatie pas echt kan beginnen wanneer er een beetje structuur in ons leven komt en wanneer de administratieve stress wegvalt. Ik kan wel terug veel dingen met de kinderen en Steffen doen en voel me meer ontspannen. De warmte van de zon doet ook heel veel wonderen. Er waren ook nog andere redenen waarom de stap naar Spanje werd genomen. Het leven zonder stress (of alleszins met minder stress) zou ons allen goed doen. Deze reden is nog niet echt bereikt. We moeten aan zoveel wennen, zoveel in orde brengen en vooral een nieuw ritme vinden waar oa het werk van papa en de school van de kinderen een plaats moeten in vinden. De manier van werken in Spanje en het omgaan met allerlei openbare diensten gaat zo anders hier dan in België. Voor ons Belgen zijn de Spanjaarden erg nonchalant. Zij zien dat zelf zo niet en snappen ook niet altijd waar wij ons druk in maken. Het Ikea-verhaal is daar een voorbeeld van, maar ook Axartel (telefonie en wifi), Sabadell (bank), de gemeentediensten en de aanvraag van een NIE (vreemdelingennummer) passen in dit plaatje. Wij moeten dus leren om dingen los te laten en erop te vertrouwen dat het wel in orde zal komen. Niet te veel te stressen dus! Zo zie je maar dat het leven in België ons tot stresskippen maakt. Dit gaat een proces zijn en moeten dus wat tijd geven. Dan is er weer die administratie. Ik had al heel veel nagevraagd in België en rond de verhuis was de admin een beetje stilgevallen, maar nu draait de adminmolen weer volop. Een lijstje: kinderbijslag regelen, bijzondere aangifte belastingen doen, telenet opzeggen, NIE aanvragen voor de kids, kids inschrijven op school, een voetbalclub voor Miel zoeken, zorgkrediet aanvragen, een nieuw paspoort aanvragen, een zonneboiler laten installeren, een nieuwe Spaanse bankkaart aanvragen, de auto inschrijven met Spaanse plaat ... Begrijpelijk dat een mens hier stress van krijgt? Dit zal hopelijk ooit stilvallen of alleszins verminderen. En tenslotte het ritme vinden. Dat zal er ook geleidelijk aan komen wanneer de school terug start. Dan kan Steffen ook duidelijke werkuren in zijn agenda zetten en kan hij in alle rust werken. Een dagritme is er al wel een beetje, opstaan 's morgens, 's avonds slapen, eettijden, maar evengoed winkelen (wanneer en waar), de was doen ... Als je naar een nieuw huis verhuist, moet je altijd zoeken naar een nieuw ritme, maar wij moeten dit doen in combinatie met een nieuwe cultuur. Dus stellen we het goed? Ja hoor, geleidelijk aan wel. Ik ben er nog steeds 100% van overtuigd dat dit een goede beslissing was en dat we ooit echt veel minder stress gaan voelen. Maar dit gaat effe duren. Normaal niet? Ondertussen hebben we ook een nieuwe naam voor ons huis gekozen. Het is heel toepasselijk 'Dulces sueños' geworden. Zoete dromen... Soms vloeken we wel eens dat het niet altijd zoete dromen zijn, maar dat vloeken gaat ooit verdwijnen. Hasta luego, Lies!
Op woensdag 18 juli gingen we voor de eerste keer naar Ikea. We hadden een heel boodschappenlijstje, voornamelijk kasten en een nieuw bed voor Sam. Aangezien dit niet allemaal in onze auto paste, hadden we op voorhand beslist om de goederen te laten leveren. We brachten meer dan vier uur door in de showroom en het magazijn, maar we geraakten uiteindelijk gesteld. De levering werd afgesproken en geregeld en we reden tevreden terug naar huis. Wisten we veel dat dit het begin van een lijdensweg zou zijn... Op vrijdag 20 juli werden de kasten en het bed geleverd. Deze levering verliep oké. Alles was aanwezig, de werkmannen plaatsten alles in de juiste kamer. Plannetjes lezen en het vijzen kon beginnen: 1 bed, 1 badmakermeubel, 1 paxkast, 4 billykasten met bovendeel en 1 kallaxkast. De deuren van de paxkast waren er niet bij, maar dat wisten we reeds bij de bestelling, ze waren immers niet voorradig. De kasten in elkaar zetten lukte goed, met heel veel zweet en enkele blaren. De problemen begonnen bij het bed van Sam. Deze hoogslaper is gemaakt uit ijzeren buizen en op 1 plaats was er ijzervijlsel achterbleven in de lak. Als je met je hand over de buis ging (en het was op een plek waar je je al eens vasthield), dan sneed je je stevig. Mijn linkerwijsvinger was het eerste slachtoffer. Natuurlijk ontdek je dit euvel pas als het hele bed in elkaar steekt. Sam was onmiddellijk teleurgesteld, wanneer ze haar papa hoorde zeggen dat dit bed geruild moest worden. Gelijk had hij, het was te gevaarlijk. We lieten het bed voorlopig staan, wikkelden een handdoek rond de slechte plek zodat er geen nieuwe slachtoffers vielen en Steffen besloot de klantendienst te bellen. Bij de klantendienst van Ikea Malaga kan je kiezen voor 'Engels'. Een goed idee om deftig je probleem te kunnen uitleggen. Daar begon het al... de persoon die we aan de lijn kregen (na 40 minuten wachten) kon geen Engels. (dit zou ook bij de volgende telefoons telkens zo zijn) Dan maar met de hulp van Google Translate geprobeerd om het probleem duidelijk te maken. Ze zouden ons terug contacteren. Later kregen we telefoons om bv een stickertje te zoeken met een specifieke nummer voor dat bed, met de vraag om nog eens duidelijk te omschrijven wat er scheelde aan een andere dienst, om een klachtenformulier in te vullen online... Gewoon zeggen dat ze snel een nieuw bed zouden leveren, was te gemakkelijk. Uiteindelijk kregen we telefoon van de klantendienst van Ikea Spanje met een hele lieve meneer in gebroken Engels (sorry, mister Steffens ;-)) die ons beloofde dat ze op dinsdag 7 augustus een nieuw bed zouden leveren en in elkaar zouden komen steken. Steffen vroeg toen ook achter de deuren voor onze paxkast die nog ontbraken. Konden die ook meegeleverd worden? Bleek dat deze helemaal niet in de bestelling zaten. Foutje van de dame aan de balie, ze had de deuren niet mee besteld. Om dit euvel te herstellen en ze toch meegeleverd te krijgen op 7 augustus, moesten we op zaterdag 5 augustus terug naar Ikea Malaga om de deuren te bestellen en te betalen. Zo gezegd, zo gedaan. We trokken terug naar Ikea, met een bang hartje... Terecht, de dame aan de klantendesk in Ikea Malaga kon wel iets terugvinden van onze klacht in haar computer maar niets van de belofte over de levering van de deuren. Als we deuren voor de kast wilden, moesten we deze levering betalen. 49,90 dus... Dit lieten we niet passeren, eerst in het Spaans, daarna met steeds groeiende woede en in het Engels, probeerden we het arrogante dametje duidelijk te maken dat ons dit beloofd was en dat we hier niet vanaf gingen. Na een uur wachten en drie kwartier vechten kregen we het toch in orde. Het bed en de deuren zouden gratis geleverd worden op 7 augustus. We hadden ook nog extra billykasten nodig, maar het gevecht om die mee in de gratis levering te krijgen, durfden we zelfs niet aan te gaan. Dus wij terug de winkel in, bestelling van de billykasten in orde gemaakt en opnieuw een levering aangevraagd. Bleek dat de billykasten konden geleverd worden in hetzelfde tijdvak als de deuren en het bed. Dan maar 49,90 betaald voor de levering van de billykasten. Het grappige zou zijn dat uiteindelijk alles in één vrachtwagen zou zitten. We keerden uitgeblust terug naar Viñuela. Op dinsdag 7 augustus werd er geleverd: in de loop van de namiddag stonden twee werkmannen aan onze deur met een nieuw bed, met 5 billykasten en toebehoren, ZONDER deuren voor de kast en ZONDER werkman om het bed in elkaar te steken. Ze hadden ons ook eerst ontelbare keren gebeld en gesmst omdat ze de weg niet vonden. Hoe kan dat? Ze waren hier toch al voor een eerdere levering geweest???? We sloegen groen uit: niet alleen waren de deuren er niet bij en hadden we dus nodeloos betaald voor een levering, het bed kon niet in elkaar gezet worden. De werkman die dit moest doen was afwezig door ziekte van zijn kind. En we gingen het heus niet zelf doen. Opnieuw aan de telefoon, aan het mailen, aan het chatten via messenger, uren wachten en afgescheept worden. Ze zouden ons "mañana" bellen om de montage van het bed in orde te brengen. Mañana werd twee dagen, drie dagen, vier dagen... Dan nog maar eens zelf gebeld en ons goed kwaad gemaakt. Na veel geduld werd een nieuwe datum afgesproken om het bed te monteren: 17 augustus tussen 9u en 13u. Die dag, na een korte nacht (we hadden Kim en co uitgewuifd) verwachtten we de werkmannen opnieuw (hopelijk vonden ze nu wel de weg?). Om 12u40 kwam er telefoon dat ze vertraging hadden. GRRRR! Ze zouden tussen 15u en 16u komen. Steffen opnieuw razend! En opnieuw aan de telefoon naar de klantendienst en aan de chat via messenger. Alle kanalen gebruiken! Uiteindelijk daagden twee werkmannen op om 16u40. Ze hadden de weg gevonden! Binnen het half uur was het bed in orde en konden de mannen vertrekken. We bleven achter met een hersteld bed maar met dubbel zoveel grijs haar dan tevoren. De dame aan de telefoon die dag had ons aangeraden om een officiële klacht in te dienen, we hadden immers heel veel tijd (voor Steffen werkuren) verloren. Een schadevergoeding zou welkom zijn. Dus ik vraag via de chat of ze ons zo'n klachtenformulier konden doormailen. Antwoord: 'Mevrouw, u moet dit formulier in Malaga komen invullen volgens vaste procedures." Opnieuw GRRRR! Ze verwachtten dus dat we opnieuw een uur rijden naar Ikea Malaga, dan wachten aan de klantendesk (waarschijnlijk ook weer een uur) en dan een klachtenformulier invullen als schadevergoeding voor het tijdsverlies door hun fouten. Ironie, niet???? Ondertussen is het 28 augustus, een maand en tien dagen na ons eerste bezoek aan Ikea. Alle kasten zijn geïnstalleerd, het bed is in orde en wordt goed gebruikt door onze prinses maar we missen nog steeds twee deuren. Deze zouden op 20 augustus terug voorradig zijn. Ik ben eens benieuwd wanneer we hier iets van gaan horen... Spaans geduld hebben, noem ik dat... Hasta luego, Lies!