Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbel
    denkend aan H. die ver weg is gegaan
    naar een beter bestaan
    het huis is dood
    venijnig kleine spinnetjes
    zijn het iedere dag meer 
    aan het verzegelen

    een enkele paardenbloem
    bloeit elke zomer weer
    breed lachend tegen
    de gevel aan

    nu wordt het winter
    en ik mis haar


    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pa!
    de dag leek ingeslapen
    er viel geen enkele bom
    we mochten bovengronds

    mijn moeder zong niet meer
    haar lippen waren dun
    haar ogen dik

    toen stond daar plots oom Jan
    Aline, hij is op komst 
    -hij- was mijn vader

    mijn ma ontbond haar schort
    nadat ze was ontdooid
    en ik, ik zat aan tafel

    ik tekende een stoel


    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Desperate housewife's day
    hijs de vlag de Friesche Vlag
    strooi Completa in Moccona
    Petit Déjeuner van Lu
    nog een trekkie aan een sjekkie
    uit en amen en begin

    hou het droog met Compactuna
    Polifila in de scheuren
    Piwel staalwol schuurpapieren
    Levis Mur Fluid Injection
    strijkers spelen Sadolin
    Rubson Trimetal Satijn 
    voor de gladgestreelde wanden

    Fix & Finish was je handen
    zet de ladders aan de kant

    plof en lees de ochtendkrant

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik bedank...
    wij, we woonden in elkaar
    ons huis had geen muren
    het raakte geen grond
    maar het stond

    de buren die vonden
    dat we moesten bouwen
    een gevel met vensters
    gordijnen die open en dicht
    konden gaan en kamers
    met deuren waarmee je
    kon slaan

    dat gebeurde

    ik ging uit het huis
    de straat stemde in
    van de geraniums
    kreeg ik zelfs gelijk:

    bloedrode bloemblaadjes

    dood op de stoep
    en nog, en nog, en nog...


    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kassa-robot

    tik
    tik tik tik
    tik tok voor meer van 't zelfde

    sensoren schatten de grootte in
    grijpers schuiven waren door
    van rechts naar links om de seconde

    tot

    geen tik hoezo geen tik
    het vacuum-verpakte hammetje
    heeft van robotica geen bras gegeten

    ik zie een frons er is een aangezicht er is
    een vrouw van blos en oogschaduw
    ze is ontwaakt ze strijkt de folie glad

    voert nauwgezet de streepjescode in
    en ja hoor
    tik



    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knor
    knorretje is knor geworden
    knor gaat in de pan
    ik trek mijn harnas aan

    mannen trekken
    knor op zijn stro

    mijn oren staan op uit ik ben
    niet thuis ik heb het niet gehoord
    het mes heb ik slechts in een flits...
    spreek mij niet aan het is al goed
    ik pomp aan zijn poot en jah
    ik roer verdomme 

    mannen zetten
    de ladder op

    daar hangt knor binnenste buiten
    als een gulle gave van de goden
    en al wat in en aan en van hem is
    wordt in blije dank aanvaard

    alleen... wanneer de avond valt
    over de paarse boerderijen
    de Coebergh allen rozig
    heeft gekleurd

    ga ik naar huis 
    langs het modderig slachtveld

    daar

    zie ik zijn snuitje liggen
    zo bleek zo... zo van hem
    mijn harnas valt in duigen
    en het regent op het grafje
    van mijn vriend

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conceptueel zwart
    zwart toch?
    gedurfd
    een helft horizontale
    een helft verticale
    penseeltrekken

    nee maar nee
    het is geen zwart
    zie jij dan niet
    die blauwe schijnen

    schijnen?

    je hoofd op
    tien voor tien
    je schouders
    vijf na zeven

    niet
    te zien dan
    hoe het licht?
    het blauw
    van de gordijnen?

    het is niet dood-
    gewoon maar zwart
    we moeten leren

    ernstig kijken
    hoe 't spiegel-speelt

    met onze voeten

    *bedenkingen bij een schilderijtje dat een mijn broer van een échte kunstenaar kreeg, én ophing!

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van de poezen Mup en Rufus
    Mup en Rufus, zus en broertje
    sliepen warmpjes bij elkaar

    Op een dag, ik zag 't gebeuren
    begon Rufus haar te keuren

    dat liet ze gewillig toe
    van spelen werd ze nimmer moe.

    Rufus wilde verder gaan
    er kwam ergens iets op gang

    een gedrevenheid als nooit tevoren!
    Daardoor liet hij zich bekoren

    om wat dieper in te gaan
    op haar vrouwelijke charme

    maar de jongeheer, ocharme
    kende nog niet goed zijn baan.

    Zoekend naar 't bevrijdend plekje
    reed hij driftig op haar kop

    zij vergaf hem, maar de sloeber
    liet haar plotsklaps in de steek

    hij verdween over de daken
    en is nooit meer weergekeerd.

    Mup is onlangs overleden,
    heeft haar hele kleine leven

    likjes op haar kop gewreven.

    *dit is het waar gebeurd verhaal van de poezen van mijn dochter. Rufus was een zeer mooi symetrisch zwart-wit gekleurd katertje. Mijn dochter troostte zich met de verbeelding dat hij 'naar Parijs vertrokken was en daar fotomodel was geworden'.
    Magere troost... er was veel oprecht verdriet, toen.

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glottisslag
    er was de tram
    er was het kind

    ijzer op ijzer
    ijzig schril

    ik wilde nog niet
    dood
    ik wilde nog wel
    ademen

    'k 'k 'k wilde gillen
    'k onniet

    warme roze
    hersentjes
    tussen de
    rails

    en
    daar omheen...
    er was geen
    daar omheen

    ik was pas twaalf
    ik deserteerde bang
    mijn zusje in mijn hand

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een eind weegs
    ik weet nog: het was
    bijna nacht waar ik stond
    de auto's als haastige beesten
    met ogen te dicht bij de grond,
    de weg met aan 't einde
    de warmte, het nest

    ik hoopte niet meer

    ik ging achteruit en
    de wenk 'neem me mee'
    had eerder het lome
    van wuiven naar niets
    want jou
    had ik niet meer verwacht.

    je zat hoog en je tilde mijn tas

    er was koffie, dat eerst, zei je
    want ik ben moe
    wil je praten, de hele tijd door, wil je dat?
    ik móet niet meer ver...

    maar ik hoorde: ik kán
    niet... ik praatte op leven
    of dood

    *geschreven n.a.v. "autostop" met een vrachtwagenchauffeur die écht voortdurend in slaap dreigde te vallen. Een beetje (?!)bang was ik wel...

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Famke
    hoe het begon:
    we zaten aan een tafel
    weet ik nog

    de boter was heel zacht
    het was zomer buiten, zwoel
    wij zouden praten
    over een tuin geloof ik
    en een groter huis

    ik zei
    hoe zei ik dat
    de hond is vuil
    niet zo ik zei
    je hond zou
    ja
    en zonder overgang
    zag ik je elders

    zitten op de grond
    je rug gerecht de benen
    wijd gespreid de hond
    zo dicht zo daar

    en jij begon haar zijden haren
    te kammen toegewijd aandachtig
    liefdevol omslachtig ook
    geen plekje heb je
    ongemoeid gelaten

    het bliksemde

    ik had je
    lief ik had
    je kunnen haten

    *herinnering aan een geprek met mijn vriend † A.B.

    Categorie:Belevenissen

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs