Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ego te absolvo

    misstappen

    de biechtstoel rook
    naar bijenwas en, mottenballen
    ik zat geknield op een fluwelen
    kussentje achter een dito gordijn

    eerwaarde vader zegen mij
    ik heb een groot probleem

    hij had een ingehouden stem

    mijn kind
    zei hij en nog wat woorden
    uit die vriendelijke tijd
    die nu zouden klinken als:
    en... komt er nog wat van?

    het zijn de haren vader
    er zitten overal haren in
    haren in de boter
    haren in de gortepap
    haren in mijn moeders kam

    en dat is allemaal mijn schuld

    ik heb bijna iedereen
    de haren van het hoofd gepraat

    hij was al kaal

    toen ontplooide hij plechtig
    een zuiver-witte zakdoek
    snoot luid zijn neus

    daar ging mijn akte
    van berouw

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kassa-robot

    tik
    tik tik tik
    tik tok voor meer van 't zelfde

    sensoren schatten de grootte in
    grijpers schuiven waren door
    van rechts naar links om de seconde

    tot

    geen tik hoezo geen tik
    het vacuum-verpakte hammetje
    heeft van robotica geen bras gegeten

    ik zie een frons er is een aangezicht er is
    een vrouw van blos en oogschaduw
    ze is ontwaakt ze strijkt de folie glad

    voert nauwgezet de streepjescode in
    en ja hoor
    tik



    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frambozen

    dat nooit meer


    ze waren bijna bevroren
    de frambozen in het doorzichtig
    doosje met luchtgaatjes opzij

    zwarte vingertoppen
    van handschoenen staken
    spastisch uit je jaszak

    toen je aanbelde ik de deur
    openzwaaide meende
    dat jij het niet was

    mijn lippen vermagerden
    bloed vluchtte uit mijn wangen
    die mijn kin lieten zakken

    ik stond rechtop
    een beetje dood te wezen
    er viel geen woord

    de deur hield gehoorzaam
    de geur van schaap
    Pernod en look

    weer binnen smakelijker
    dan je haastig zaad
    vorig jaar

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De langste nacht
    dag jan dag jongen
    ga zitten man jaja
    languit met pet en al
    de stoelen zijn gemaakt
    van onbreekbare
    verbeelding

    ha mieke welkom
    of het niet geeft
    dat je geen kralenkrans
    kon vinden die past
    bij je kringloopjurk
    welnee je bent zo warm
    zo helemaal van vlees
    en  bloed

    hey boy kreeg je alweer
    de bons schuif aan
    er is genoeg aan droom
    en neen je hoeft hier geen
    shirt van bickenbergh
    je bent perfect en vol

    madam hoe heet je hondje
    zo alleen op straat met kerst
    kom effe binnen toe
    er is hier plaats voor velen

    hoezo vies jan is een beste kerel
    mieke heeft een hart van goud
    boy kan swingend gras afrijden
    en jij madam
    ja

    wij hebben armen zachte armen
    die komen er zo aan voor jou

    oh kijk kijk toch
    er valt een ster
    in onze ogen

    we gaan nu samen
    de langste nacht in
    met klein geluk
    en zomaar liefde

    in alle glazen gloeit de wijn
    dat wonderbarend luchtkasteel

    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oervlek
    zie mij hoe ik zuig op mijn lip
    mijn vingertop blauw van de nijvere inkt

    ik zou een gedicht
    in haar poesie-boek schrijven
    mijn klasmaatje marie-josé

    het kader was klaar de viooltjes gedroogd
    tussen krantenpapier en beeldig gekleefd
    in de hoek van een blad
    uit haar album met gouden snee

    links lag het lint
    -ze wist dit niet nee-
    dat ik stiekem
    bewaard had gestreken
    gekoesterd
    een strik uit d'r haar

    nu nog, nu nog enkel...

    een vlek! dikke droppel een ramp
    maar het blad begon zachtjes te golven
    in 't blauw dat daar lag als een meertje
    te klein voor een zwaan
    voor een zwaan?

    toen is het begonnen

    de ho van mijn mond
    blies bomen in 't rond
    een konijn aan de rand
    een riviertje dat uitliep
    tot onder het geel
    van het lint dat
    nu vol van gebladerte stond
    en ik schrok en ik dacht
    en ik draaide en keerde het blad
    als een caleidoscoop

    daar lag het verhaal van de vloeiende vlek
    die voorgoed in mijn denken kroop

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterwende
    er zullen gasten komen
    zie de tafel vlekkeloos
    het stijfgestreken laken
    wacht

    de zon werd bijgehaald
    ze schijnt in  bollen
    onder de takken van
    een afwasbare spar

    bubbels begroeten
    omarmen verwarmen
    breken het ijs
    en de thermometer

    in kwieke kwinkslagen
    blijft het kwik een avond lang
    op het vloerkleed lachen
    om de scherven

    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shoppen
    languit ligt de trein
    op mij te wachten
    nacht is buiten

    van de dag
    rest nog de buit
    verpakt in namen
    zakjes doosjes
    die ik straks
    weer openmaak
    en heel de stad
    een beeldverhaal
    ook de trein
    de zachte zetels
    uitstal

    op de keukentafel

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dolce far niente
    werken is een vader
    weelde is een moeder

    ik zuig mij aan haar welgevallen
    vol van tijd
    en wieg gedragen op haar rug
    de uren zoet

    de zon is keurig
    en de maan
    zit goed

    waaraan ik niet begin
    hoeft niet voleind
    er blijven altijd
    dromen
    over
                                               eind

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knor
    knorretje is knor geworden
    knor gaat in de pan
    ik trek mijn harnas aan

    mannen trekken
    knor op zijn stro

    mijn oren staan op uit ik ben
    niet thuis ik heb het niet gehoord
    het mes heb ik slechts in een flits...
    spreek mij niet aan het is al goed
    ik pomp aan zijn poot en jah
    ik roer verdomme 

    mannen zetten
    de ladder op

    daar hangt knor binnenste buiten
    als een gulle gave van de goden
    en al wat in en aan en van hem is
    wordt in blije dank aanvaard

    alleen... wanneer de avond valt
    over de paarse boerderijen
    de Coebergh allen rozig
    heeft gekleurd

    ga ik naar huis 
    langs het modderig slachtveld

    daar

    zie ik zijn snuitje liggen
    zo bleek zo... zo van hem
    mijn harnas valt in duigen
    en het regent op het grafje
    van mijn vriend

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brood op de plank
    ik heb een kat ze is van huis
    ik heb een wolk die overdrijft
    een dak een regenpijp die vangt
    er is de tafel haar verzameling
    van stoelen rond een blad

    met enkel

           korenvelden
           boterbloemen volle koeien
           scharrelkippen zout-met-zout
           bruingebrande koffieboeren
           lezen Multatuli en zijn rede
           tot de hoofden

    dat belooft

    Categorie:Vr.Vorm-rest
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poëmata
                il faut les cajoler, ma belle

    bestaat er wel een raad
    die eleganter wandelt op de loper
    tussen tong en hemel

    neen!

    kom in mijn armen arme woorden
    die ik kreeg, gevleid natuurlijk,
    kom, ik zal jullie omkleden
    met muziek en beelden
    die verschuiven als

    uit wolken
    geplukt

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verstilling
    nu hangen er geen hazen meer
    in koele kelder te besterven
    totdat het vuur de wijn
    de lach van warme
    vrouwen geuren
    kleuren weeft
    doorheen
    orgieën

    onverzadigbaar.

    de dichter is mijn jager nu
    hij brengt de buit
    die lichter is dan 't blad
    waarop ze ligt

    een woord

    dat hij getroffen heeft
    gehaald
    voor mij uit 't grijze

    van teveel


    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romantisch uitje
    o dichter minne-
    streel voor mij de lier
    gevleugeld lied je hand
    zozeer nabij de adem van
    het al het grenzeloze
    zijn waarin wij

    jij en ik en tussen ons
    niets anders dan...

    hij knabbelt iets
    kraakt een walnoot
    pelt de driehoek van
    een beukennootje
    spuwt de pellen

    uit

    half-time
    ik heb het koud
    als de arbiter fluit

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde
    we leggen alles voor elkander neer
    de zaden die we droog bewaarden
    binnenshuis een winter lang

    om beurten keuren we de gaven
    eerst nog trillen handen
    aarzelt een voet

    even later laten we elk oordeel
    varen duiden onbevangen
    de gebaren naderend

    het nu het uur de eeuwigheid
    een ogenblik het splijten
    van het niets

    het zwellen van de vliezen
    eindelijk uiteindelijk
    het water
                     in de wijn

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De scrabblepoëet
    nee meneertje
    vraag me niet
    ik hou niet van vol
    zinnen vind ik saai
    zo wol
    lig ik luier
    liever onder
    bovenlaken
    van katoen
    geef ik
    tussen slaap
    en waken
    blokjes weg
    gooi ze op
    een hoop

    van zege

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Product
    hup hup zei de vader
    toen hij mij aardde
    er zwaaide die dag wat
    de moeder nam mij
    in het ei van haar buik

    de vader die zag
    dat het goed was sloot
    zelf-genoegzaam de poort

    hij had nog gezegd
    wat je hebt wat je zoekt
    wat je verder wilt kunnen
    zit opgeplooid achter je ogen

    was het dat maar geweest
    ik was graag begonnen
    maar ik kwam te laat
    er lag al een straat

    Categorie:Korte verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Positivo
    zo hangt de bleekgestreepte
    regen hier als zie ik hem

    tussen andere gordijnen
    neem de blauwe die met pluis

    van wolken of de zachtste
    zegt men waarop roze ligt

    te wachten tot de avond valt
    hoewel nog vaker wordt de stof

    geprezen waarop mensen staan die
    vriendelijk langsheen hun hond

    handjes wuiven ook kon
    ik die frisse kiezen lentegroene

    jonge blaadjes boterbloemen
    boerenjongens en een koe

    maar de bleekgestreepte
    regen is van zilver...

    ik wil denken dat hij mij
    gekozen heeft

    Categorie:Over dingen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De trouwerij
    Beurré Hardy en Bonne Louise d'Avranches
    beloven jullie trouw als man en vrouw
    tezamen in dezelfde schaal te rotten
    elkander na te zijn in vreugd en rouw?

    ze keken wat opzij, dan naar de Dubbel Flip
    die hen in deze monotone slaap verbond

    met links van hem Comtesse de Paris
    en rechts de bastaardzoon van dikke Saint Rémy

    de peren in de kerk kregen op slag
    het buikbruin van dit zoeterig vertoon

    de Gieser Wildemannen en de Winterjannen
    pokdalig in hun huid maar vast in 't vlees

    die hoopten dat nu snel de klokken zouden luiden
    onder de wimpels op de torenspits

    maar wee o wee die toren was op sterven
    na dood: de top eraf de lol 't gelui voorbij!

    ze schaakten schielijk de Triomphe de Vienne
    en klommen met de buit de hoogte in

    ja, zo is het geschied, geloof me toch!
    Triomphe mocht op de toren staan en staat er nog.

    Categorie:Parlando
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zalig gestoord
    er mogen in gedichten geen roze slierten meer verschijnen
    aan de horizon de kim de einder en de monotone zon
    zijn afgeschaft te fnuikend voor lantaarnopstekers
    die voorbijgaan aan de mens waar hij gezeten

    op het laatste bankje naast een doodgezwegen park
    zich uit voldragen leegte een amfitheater bouwt
    en lacht en wijst en huilt en slaat gemeend zijn
    handen in elkaar wanneer antigone het zand
    niet vindt eurydike het struikelen moet
    overdoen en orfeus' lier verloren
    in een apenbroodboom hangt

    zeg niets als je hem bezig ziet die heerlijk wijze
    gek leg niet je hand al was het maar heel even
    op zijn arm genees hem niet zijn ziekte is
    zijn troost zijn roeping en zijn leven

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De negende maan
    Een speeltuin slaapt. In 't roestige scharnieren
    van schommels krassen griffels op een lei.
    De glijbaan doffer, nergens snoeppapier, een
    vergeten jasje hangt gewezen bij

    het hek dat ik omzichtig open. Jij,
    was jij maar hier mijn kind, je grappig zwieren,
    jij tomeloze, tuimelende meid.
    Nu wil je enkel nog mijn zuchten sieren.

    Je daagt mij uit? Ik hoor je klare lach
    ik zie je plots uit fotolijsten springen.
    Je zipt de jaren tot een ogenblik.

    En óver vragen, vóór het weten van
    sta ik met ons en met vandaag te zingen.
    Jij werd geen jij, je blijft voor altijd ik.

    Categorie:Sonnetten

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs