Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Post Scriptum
    de dood is wit en niet vijandig

    ze ruikt waar angst en pijn
    ondraaglijk zullen worden
    en snijdt die toekomst af van het verleden
    zo zuiver en rechtlijnig is het leven nooit

    hechten kan niet meer

    dat willen wij niet weten
    we zoeken pleisters nietjes naald en draad
    we liggen plat op onze buik en reiken
    met grijpgrage vingers naar de overkant

    we schreeuwen onze kelen schor
    kom toch terug mijn vriend mijn lief mijn al
    ik heb nog alles van je, dingen en herinneringen

    ik heb... jou had ik

    nooit moeten bezitten

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Obsessie
    2015 - dit is het verhaal
    van de moegetergde politicus
    en de eeuwig stakende vakbonden

    hij stelde het vanmorgen vast
    terwijl hij zijn pantoffel zocht
    het stof onder zijn bed had zich
    nu ook verenigd

    hij zuchtte diep de dichte klodden
    bewogen op zijn adem en bekenden
    kleur in dunne tinten grijs of was
    hij kleurenblind geworden

    na al het willen goed doen
    voor de roodgeverfde groenen
    voor de blauwachtige gelen
    tegen al de rest

    tegen armoe tegen rijkdom
    tegen roet en tegen stilstand
    tegen voor en tegen tegen
    maar toch overwegend voor

    zijn eigen zonen vonden hem 
    de radio op aan een lang pamflet
    lag klaar op 't kastje tegen morgen
    en de bonden

    Categorie:Maatschappijkritiek
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pa!
    de dag leek ingeslapen
    er viel geen enkele bom
    we mochten bovengronds

    mijn moeder zong niet meer
    haar lippen waren dun
    haar ogen dik

    toen stond daar plots oom Jan
    Aline, hij is op komst 
    -hij- was mijn vader

    mijn ma ontbond haar schort
    nadat ze was ontdooid
    en ik, ik zat aan tafel

    ik tekende een stoel


    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ollele Bolleke Pijniging
    O wat een DROE-fe-nis
    AL het scan-DEER-ge-doe
    KNIJPT mij de KEEL toe
    ik LEEF haast niet MEER

    GEEF mij de LUCHT te-rug
    A-dem-be-NE-mend-heid
    TEIS-tert-mijn-DICHT-ziel
    ze IS al zo TEER

                    Ook een OllekeBolleke maken?
                    http://www.bloggen.be/ollekebollekewoordenboek/




    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Desperate housewife's day
    hijs de vlag de Friesche Vlag
    strooi Completa in Moccona
    Petit Déjeuner van Lu
    nog een trekkie aan een sjekkie
    uit en amen en begin

    hou het droog met Compactuna
    Polifila in de scheuren
    Piwel staalwol schuurpapieren
    Levis Mur Fluid Injection
    strijkers spelen Sadolin
    Rubson Trimetal Satijn 
    voor de gladgestreelde wanden

    Fix & Finish was je handen
    zet de ladders aan de kant

    plof en lees de ochtendkrant

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gedichten
    zjoef zjoef zjoef zie ze
    schuiven de gedichten worden
    aangezichten die verkleuren lachen grijnzen
    dieper peinzen ogen boven onder
    rechts en links gluren bij de buren
    hoe ze daar de letters krullen mallen vullen
    tot ze barsten uit hun voegen
    ongezegde woorden wekken
    trekken aan geijkte beelden die veel
    langer dan verlangen wachten bij de
    rode lichten groene lichten
    maanverlichte doden dansen
    in de straten van utopia

    hun gewaden worden vlaggen
    worden kreten worden weten
    ja we weten nee we weten
    het niet meer  

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Compassie

    Compassie 

    er zijn er die roepen
    dat mensen eeneiige
    meerlingen zijn
    dat zijn ze juist niet

    meereiige eenlingen
    zijn het ze leggen
    hun ei in elkanders nest
    ze broeden elkanders

    miserie uit ze noemen dat
    medeleven al heeft het
    van medesterven meer weg
    maar ze móeten

    want stampen ze hard
    met een schild voor hun buik
    het duivelsbroed uit hun gedachten

    dan komt in hun dromen
    een kuiken dat mankt
    het kopje wat scheef
    en oogjes


    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O Michelangelo
    een dichter schrijft niet over kabelbinders
    ritsen klittenband en ander sluitend tuig
    al helemaal niet over dubbelklevend 

    een dichter is het levende
    bewijs van onbenulligheid

    hij tippelt op de rand van een niet kunnen
    van woorden die elkander net niet raken

    hij is waar het niet is, hij is een link 
    tussen de hand van een zwevende god
    en zijn eigenst onzegbare weten

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik bedank...
    wij, we woonden in elkaar
    ons huis had geen muren
    het raakte geen grond
    maar het stond

    de buren die vonden
    dat we moesten bouwen
    een gevel met vensters
    gordijnen die open en dicht
    konden gaan en kamers
    met deuren waarmee je
    kon slaan

    dat gebeurde

    ik ging uit het huis
    de straat stemde in
    van de geraniums
    kreeg ik zelfs gelijk:

    bloedrode bloemblaadjes

    dood op de stoep
    en nog, en nog, en nog...


    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spruitjes
    "Spruitjes" wordt een verzameling kleine gedichten, pretentieloos,
    eerder een soort post-its, her en der verzameld in het huis,
    waarop ik een schets maakte van de tijd toen,
    een mini-dagboek zou je kunnen zeggen.
    Er wordt aan gewerkt, geschikt, gewikt en gewogen,
    toegevoegd en weggewist, niets blijft gelijk.
    Veel leesgenot!




    Nouvelle Cuisine

    men neme een bord
    men schikke daarop
    precies in het midden
    een ronde genetisch
    gemanipuleerde
    gebiologeerde
    gehypnotiseerde
    spruit

    men waaie eromheen
    de flinterdunne
    doorzichtige reepjes
    van ham en de naam

    men siere met schijfjes
    van fröbelframbozen
    één links en één rechts
    van de spruit

    bedek het geheel
    met een zilveren klok

    zie toe dat men
    voor het serveren
    de spruit niet vergeet

    te halveren

    De rotte morgen

    laat mij nu maar
    de badeend is ontploft
    er vallen weer meer doden uit de radio
    dan bladeren uit mijn kastanje

    en hoe ik zonodig moest dromen
    dat er beneden koffie was
    ik kon hem ruiken
    ik kon hem horen doorlopen

    dat alleen al

    We are such stuff...(W.S.)

    geef het geen naam
    omschrijf het niet
    je bent altijd
    te laat

    net iets

    want tussen zien en noemen
    glipt de adem van de tover
    zo verrassend alles lijkt
    nu klaar voor woorden
    maar die zijn er niet

    net niet

    Gij oen...?!

    omwille van het woord
    dat zich met pruillipjes laat openen
    en zalig nazoemt in de holten
    van mijn neus

    oe oe oe oennn

    zoen!  

    Buitenboontje

    er is een boon
    naast het mandje
    met plantgoed gevallen

    ze zoekt een kuiltje

    een vriendelijke
    ongecompliceerde
    wijs-vinger volstaat

    denkt ze

    ze sust haar kiem
    al branden droge dagen
    hem langzaam dood

    Slapen

    het is warm
    in de buik van mijn bed

    mijn moeder heeft een jade maan
    gespeld op haar donkere hoed
    ze draagt satijn

    zou er een dode zijn

    ik wil nu van zwart geen weet
    mijn schoenen zijn al uitgedaan

    het laken voegt zich
    romig als geboortekaas
    naar mijn huid

          
    Wortelgrijs
           
                   voor keun, het wild konijn 

    de kolen staan 
      op hoge stelen de
        rozen zijn vergaan
          de spruiten wachten
            op de smakelijke vorst

    hij op het blauwe uur 

            ze hebben hem belogen
          een flits tussen de nacht
        en wortelgrijze nevels
       van een morgen
     aan de ho...
                       ho ow
    ik zie nog net zijn staartje blozen


    Categorie:Bundeltjes
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ma
    ik droomde dat mijn moeder zong
    van viens le soir descend et
    l' heure est charmeuse


    haar ogen groot als meren weer
    waarin mijn vader hom spoot
    en ik in haar begon

    er zwom ergens een veel te bleke
    blinde vis hij had geen naam
    hij was alleen en bang

    van bang kan ik niet dromen
    ik ben bij haar gegaan
    mijn hand haar hart

    voorzichtig want
    het leefde nog

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het moment

    herdenking slachtoffers W.O.II

    het waren geen zinnen meer
    slechts beladen klanken
    vergeten was betekenis
    waar angst vibreerde
    in bunkers kelders kerken
    de echo moordend koud

    er was geen oor niet één
    dat luisterde naar kelen
    schor van wanhoop

    er is applaus men noemt het
    medeleven hulde nu het doek
    gevallen is de zomerwind
    in bolle vlaggen klettert

    men herdenkt
    dat er niet eerder
    werd gedacht

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die morgen

    ik zag jouw lichaam op het strand

    die morgen was de zee
    wel erg gekrompen
    het strand leek de sahara wel
    alleen er waren geen touaregs
    buiten mij was niemand
    wakker al deed de zon
    een poging

    maar de wolken

    langgerekte wolken
    waren tegen
    ze protesteerden
    luid ik zag armen benen
    koppen rompen honden
    in slow motion

    en

    het duurde maar
    een enkele verzuchting
    ik zag jou je mond
    wilde iets zeggen je ogen ook
    de zon scheen door je ogen

    zoals ooit

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ecce homo

    bij de winnende WorldPressfoto 2012

        zouden ze

    het werkelijk waarderen
    de mannen die hun pijn
    hun zielsverdriet hun
    kolkende woede door
    veel te smalle straten
    persen achter hen de
    blauwe lucht gebarsten
    droom gebroken hoop

    zouden ze nadat ze
    puin hebben geruimd
    zeggen kijk we staan
    op de foto de mooiste
    die gekozen werd door
    World Press lees
    men voelt, men voelt

    iedereen voelt er zijn
    er zelfs die echt gaan
    huilen ingehouden om
    hun lief niet te wekken
    of omdat ze al hun
    nachtmasker op hebben
    zie en lees en hoor

    aasgieren!

        wat zouden ze...

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoothondjes

    kou, laat, scene, overspel


    het water ligt stil
    het speelt niet meer mee
    met de driftige wind
    de scheve sneeuw
    moet buiten slapen

       het is gesloten

    ik wandel naakt
    onder mijn kleren
    leeft mijn hele huid
    tintelt elke porie

       ik ben bereid

    ik weet niet hoe
    hij eruit ziet
    wel hoe hij is: genadeloos
    haar neus

       ik heb jouw deo op

    zo mooi zag ik je nooit
    zo glanzend in de late zon
    kwam je vanuit het niets
    er gingen kamers open
    een vrouw had het laken
    gespreid voor

       je dampende lijf
       mijn hongerziel

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ego te absolvo

    misstappen

    de biechtstoel rook
    naar bijenwas en, mottenballen
    ik zat geknield op een fluwelen
    kussentje achter een dito gordijn

    eerwaarde vader zegen mij
    ik heb een groot probleem

    hij had een ingehouden stem

    mijn kind
    zei hij en nog wat woorden
    uit die vriendelijke tijd
    die nu zouden klinken als:
    en... komt er nog wat van?

    het zijn de haren vader
    er zitten overal haren in
    haren in de boter
    haren in de gortepap
    haren in mijn moeders kam

    en dat is allemaal mijn schuld

    ik heb bijna iedereen
    de haren van het hoofd gepraat

    hij was al kaal

    toen ontplooide hij plechtig
    een zuiver-witte zakdoek
    snoot luid zijn neus

    daar ging mijn akte
    van berouw

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kassa-robot

    tik
    tik tik tik
    tik tok voor meer van 't zelfde

    sensoren schatten de grootte in
    grijpers schuiven waren door
    van rechts naar links om de seconde

    tot

    geen tik hoezo geen tik
    het vacuum-verpakte hammetje
    heeft van robotica geen bras gegeten

    ik zie een frons er is een aangezicht er is
    een vrouw van blos en oogschaduw
    ze is ontwaakt ze strijkt de folie glad

    voert nauwgezet de streepjescode in
    en ja hoor
    tik



    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frambozen

    dat nooit meer


    ze waren bijna bevroren
    de frambozen in het doorzichtig
    doosje met luchtgaatjes opzij

    zwarte vingertoppen
    van handschoenen staken
    spastisch uit je jaszak

    toen je aanbelde ik de deur
    openzwaaide meende
    dat jij het niet was

    mijn lippen vermagerden
    bloed vluchtte uit mijn wangen
    die mijn kin lieten zakken

    ik stond rechtop
    een beetje dood te wezen
    er viel geen woord

    de deur hield gehoorzaam
    de geur van schaap
    Pernod en look

    weer binnen smakelijker
    dan je haastig zaad
    vorig jaar

    Categorie:Themaverzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De langste nacht
    dag jan dag jongen
    ga zitten man jaja
    languit met pet en al
    de stoelen zijn gemaakt
    van onbreekbare
    verbeelding

    ha mieke welkom
    of het niet geeft
    dat je geen kralenkrans
    kon vinden die past
    bij je kringloopjurk
    welnee je bent zo warm
    zo helemaal van vlees
    en  bloed

    hey boy kreeg je alweer
    de bons schuif aan
    er is genoeg aan droom
    en neen je hoeft hier geen
    shirt van bickenbergh
    je bent perfect en vol

    madam hoe heet je hondje
    zo alleen op straat met kerst
    kom effe binnen toe
    er is hier plaats voor velen

    hoezo vies jan is een beste kerel
    mieke heeft een hart van goud
    boy kan swingend gras afrijden
    en jij madam
    ja

    wij hebben armen zachte armen
    die komen er zo aan voor jou

    oh kijk kijk toch
    er valt een ster
    in onze ogen

    we gaan nu samen
    de langste nacht in
    met klein geluk
    en zomaar liefde

    in alle glazen gloeit de wijn
    dat wonderbarend luchtkasteel

    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oervlek
    zie mij hoe ik zuig op mijn lip
    mijn vingertop blauw van de nijvere inkt

    ik zou een gedicht
    in haar poesie-boek schrijven
    mijn klasmaatje marie-josé

    het kader was klaar de viooltjes gedroogd
    tussen krantenpapier en beeldig gekleefd
    in de hoek van een blad
    uit haar album met gouden snee

    links lag het lint
    -ze wist dit niet nee-
    dat ik stiekem
    bewaard had gestreken
    gekoesterd
    een strik uit d'r haar

    nu nog, nu nog enkel...

    een vlek! dikke droppel een ramp
    maar het blad begon zachtjes te golven
    in 't blauw dat daar lag als een meertje
    te klein voor een zwaan
    voor een zwaan?

    toen is het begonnen

    de ho van mijn mond
    blies bomen in 't rond
    een konijn aan de rand
    een riviertje dat uitliep
    tot onder het geel
    van het lint dat
    nu vol van gebladerte stond
    en ik schrok en ik dacht
    en ik draaide en keerde het blad
    als een caleidoscoop

    daar lag het verhaal van de vloeiende vlek
    die voorgoed in mijn denken kroop

    Categorie:Dichten & zo

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs