Foto
deze gedichten
overwegend
geschreven tussen 
2000-2015
zijn
-tenware anders vermeld-
©
helena e.m. de clercq
°1935

Categorieën
  • Belevenissen (11)
  • Bundeltjes (1)
  • Dichten & zo (20)
  • Gepubliceerd (12)
  • Haiku-Senryu (3)
  • Ik-verzen (14)
  • Korte verzen (15)
  • Lichtjes typo (3)
  • Maatschappijkritiek (1)
  • Nonsens-Bizar (8)
  • Op rijm gezet (9)
  • Over dieren (8)
  • Over dingen (12)
  • Over mensen (21)
  • Parlando (7)
  • SeiZoenen (14)
  • Sonnetten (18)
  • Themaverzen (7)
  • Vr.Vorm-rest (6)
  • Waar is de tijd (11)
  • Inhoud blog
  • Even wennen
  • De media
  • Dubbel
  • November liefste
  • Post Scriptum
  • Obsessie
  • Pa!
  • Ollele Bolleke Pijniging
  • Desperate housewife's day
  • De gedichten
  • Compassie
  • O Michelangelo
  • Ik bedank...
  • Spruitjes
  • Ma
  • Het moment
  • Die morgen
  • Ecce homo
  • Schoothondjes
  • Ego te absolvo
  • Kassa-robot
  • Frambozen
  • De langste nacht
  • Oervlek
  • Winterwende
  • Shoppen
  • Dolce far niente
  • Knor
  • Brood op de plank
  • Poëmata
  • Verstilling
  • Romantisch uitje
  • Liefde
  • De scrabblepoëet
  • Product
  • Positivo
  • De trouwerij
  • Zalig gestoord
  • De negende maan
  • Nachtdier
  • De dichter
  • In rook
  • Scheppen
  • Voilà
  • Ontaard
  • Niksen
  • Mimespeler
  • Spleen
  • Stoelendans
  • Zo maar zondag
  • Ruïne Sint-Baafsabdij - Gent
  • De hof van Heden
  • Van een aardappel
  • Aan mijn kastanje
  • Boerenkost
  • Oma en ik en oma
  • Stoepkinderen
  • Conceptueel zwart
  • Zijn schoenen
  • Oud en eenzaam
  • Blue screen of death
  • Van die dip-dagen
  • Van een baksteen
  • Die god van mij
  • Muzenissen
  • Plannen
  • Palaveren
  • Vleugels van papier
  • Aan de late dag
  • Sonnet voor Sophia
  • Diepdenken
  • Vertwijfeling
  • Self´oMatic
  • Peptalk
  • Liefde's lust
  • Erato
  • Luchtschrijven
  • Writersblock
  • Stil even
  • Wervelwind
  • V-echtgenoten
  • Vermist
  • Toe nou...
  • Kieskoorts
  • Voor wie...
  • Thanatos
  • De rechtbank
  • Herfstblues
  • Van de poezen Mup en Rufus
  • Dit is een lied alleen voor kinderen
  • Kleine herfstsonate
  • Ik zie
  • Traumdeutung
  • Pijnpunt
  • In gedichten
  • Kids
  • Grumpel
  • Total loss
  • Het lied van de vis
  • Mail-vrienden
  • Verliefd
  • Rebels
  • Fatrasie
  • Hic et nunc!
  • Ouder - Wijzer
  • In dromen
  • Een nette vrouw
  • Een bushalte te ver
  • Nemo zal hangen
  • Oranje boven!
  • Regelneven
  • Portret
  • Het sonnet, een vader
  • Niet eens een zondag
  • Nummer 46.07.17
  • Plots - drie kortverhalen
  • Heremietkreeft
  • Logos - Tao
  • Van de boer
  • Happy Meal™
  • Kliederen
  • ...die zo sierlijk zijn
  • Akkefietje
  • Amen en uit
  • Tegendraads
  • Dichtersverdriet
  • 38° Celsius
  • De clown
  • Zorba
  • Samen één
  • Ik en Chloë
  • Geode
  • De trek
  • Identiteit
  • Huilen op de plee
  • Lijkje is gevonden...
  • Nostalgie
  • De haptische misleiding
  • Goed van toen?
  • Nurks fruit
  • Het bad loopt leeg
  • Overzomer
  • Bekentenis
  • Jozefien's wens
  • Requiem
  • Glottisslag
  • Kwinkslag
  • De vernieuwing
  • Mensje
  • Maartse buien
  • Hoogmis
  • Lente-equinox
  • 5-7-5-jes
  • Valentijntje
  • Cilja's wedstrijd
  • De Theetjes
  • Testament
  • Aliënatie
  • De zevende dag
  • Gemis
  • De terugkeer
  • Meeting
  • Laat mij
  • Perelieren
  • Dichterbij
  • Life sucks
  • Boegbeeld
  • Het dagje wel
  • Kleding-ketens
  • Een bloemetje
  • Zomerjeremiade
  • Van de hitte
  • Zonneslag
  • Zotte zomer
  • De belofte
  • Breekpunt
  • Alluretje
  • Een eind weegs
  • Bevroren God
  • Tu es sacerdos
  • Ach en wee
  • Het huis
  • Het nieuws
  • Het werk
  • Hip wil wat
  • Wilde ego(s)trip
  • Ondraaglijke lichtheid
  • Astrologica
  • Het Grote Gevoel
  • Kwatrijntjes
  • Doffe ellende
  • En de winnaar is... DRIEK
  • Spoorzoeken
  • De man die
  • Aan mijn moni
  • Het weekje in de ruimte
  • Loslaten
  • Goddank
  • Gij badt... G.G.
  • Februari
    TOP
    Verzamelde Gedichten 

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stil even
    de dag gaat plat
    ik zie het aan mijn schoenen
    ze neuze-neuzen op de mat
    de rechter links de linker rechts
    wat maakt het uit
    ze zijn een paar

    ik had de vaat nog kunnen vragen
    hoe het voelt om dagen
    schots en scheef gestapeld
    overeind te blijven staan
    heb ik maar niet gedaan

    zo net voor 't slapen gaan

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wervelwind
    het rukt zich los
    de wind slaat door
    weet zich met zich
    geen blijf meer

    -YES WE CAN-

    de dingen denken
    dat het is gekomen

    voor hoge ramen dansen
    flarden kranten ongericht

    een colablik raced in de goot
    met een fles van ouwe klare
    de cola haalt het aan de meet
    en wordt ontvangen
    door
    een menigte klein vuil

    het is de stormloop van
    het stof der aarde
    het is verheffing
    en onthechting
    bevrijding en
    beweging
    almaar door
    het vrije vliegen is het

    enkel
    het landen

    dat
    moet nu nog komen

    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.V-echtgenoten
    de papegaai ligt op de grond
    ruift weerbarstig in de winter
    daagt de goden de kanarie
    de hyacintenbollen
    uit

    geen gedagje meer voor mij
    stoere stilte. hij bezint. de bek
    verzegeld. kopje krabben
    kan niet langer boos
    oogt hij me
    weg

    als de slaap hem overmant
    frazelt hij iets over treinen
    dat ze staken dat het ijzelt dat
    de bruggen onder water
    staan
     
    zou hij weten van mijn koffers
    in de gang zal het kraken van
    de trap mij niet verraden nu
    ik ze weer boven draag
    en ga zoeken 
    naar

    het warmste dekentje
    voor hem?

    Categorie:Parlando
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vermist

    hij wist: dag pa
    het ga je goed

    hij zei het niet

    hij voelde ma d'r open armen
    al keek ze weg

    hij zag ze niet

    hij trok de wijde wereld in
    onttrok zich aan de wetten van het huis
    aan al wat voor z'n goed van hem geëist werd

    hij ging - o neen - hij vloog!
    de vleugels die al lang vanuit zijn schouders groeiden
    waren zo dwingend geworden

    en hij genoot, mijn god, wat mocht hij nu genieten!

    maar toen de avond viel en de zoveelste nacht
    toen sliep hij ergens in, de vleugels toegevouwen
    over hart en buik

    daar huilde hij

    maar zei het niet.


    Categorie:Parlando
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toe nou...
    mol mol mol
    kom es uit je hol
    zelfs al ben je stekeblind
    maak me één keer welgezind

    zijn je poten goed bedeeld
    is je snuitje scherp
    oh, je pelsje is zo zacht
    laat me één keer, deze nacht
    strelend langs je rugje gaan

    één klein keertje in de palm
    van mijn warme hand
    dan leid ik je zachtjes weer
    naar je onderland

    Categorie:Op rijm gezet
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kieskoorts
    een taals kabaal klabettert
    tussen tong en tanden
    lettert al wie stompt

    ze hebben oren
    snuiven hoorbaar ook

    hij merkt de vuisten
    in hun uitgezakte vesten
    verraderlijk

    de schrik slaat toe dat ooit...
    daarom beloofd: hij laat hen nooit
    met lege handen


    Categorie:Korte verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor wie...
    voor wie een strak sonnetje schrijven wil
    zo eentje naar de regel van de ouden
    en later dan een écht om van te houden
    kaboem kaboem die kletste op z'n bil

    die meet en telt scandeert en weegt als zouden
    de lettergrepen nu eens zwaar dan licht
    in rotten opmarcheren naar hun plicht
    getrimd getemd in vijf- of zevenvouden

    maar als de avond valt zijn daar de vinders
    de liefste Chibiabos draait de lier
    er danst muziek de vleugels vrij en vlinders

    ontelbaar zij, met elegante zwier
    een rondedans gelijk van blije kinders
    verstrooien het sonnetje op papier

    Categorie:Sonnetten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thanatos
    dat ik nog zo graag zou leven
    later als ik over-leden ben

    nu sterf ik elke dag
    een beetje meer en geef ik
    aan de aarde weer
    wat ik van haar gekregen heb

    mijn ijdel zorgen 
    de vergaarde tafels stoelen
    kasten vol herinnering de vrienden
    dingen en een lijf dat hoorde
    wat de mensen zegden vogels
    kende en de wolken zag

    ze neemt het zo gedwee terug
    mijn aarde, als een wijze moeder doet
    met de scherven van te dwaze overmoed.

    zal ik nog wonen buiten haar? 

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rechtbank
    zeven roze varkenskoppen
    zaten voor
    ze droegen zwart-satijnen
    tabbaarden

    onder hun dikke nek
    een witter nog dan Dashgewassen
    stijve geplisserde

    zeverlap

    het meisje werd geroepen
    twee zware blonde vlechten
    wogen op haar stoute borstjes

    wacht maar tot ik groot ben!

    -zeg iets-
    zei een miss
    verstandig buiten schot
    boven gebreide blauwe kousen

    -waarover-?
    er viel een stilte
    als na de doodstrijd
    van een bromvlieg

    -over het afval-
    dat was een lapsus

    het meisje zag ze praten
    de koppen
    ze zei, zonder te spreken:
    hoe houden uedele heren in godsnaam
    die zeverlappen zo wit

    toen zakten de blauwkousen van miss
    verstandig af

    het meisje groette
    boog, flikte in de gauwte nog
    een revérence

    Categorie:Nonsens-Bizar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herfstblues

    de oude boom liet
    aan de storm een dikke tak
    jong is de wonde
                
                *

    een kind in windjak
    met boekentas langs de ka
    bootjes onder zeil
                
                *

    de geraniums
    staan uitgedund bij het raam
    opa ziet nu meer

                *

    bloesems walsen nog
    op mijn jurk in de droger
    buiten rijpt het fruit

                *

    blaadjes vallen niet
    ze mogen één keer vliegen
    los als vogels zijn


    Categorie:Haiku-Senryu
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van de poezen Mup en Rufus
    Mup en Rufus, zus en broertje
    sliepen warmpjes bij elkaar

    Op een dag, ik zag 't gebeuren
    begon Rufus haar te keuren

    dat liet ze gewillig toe
    van spelen werd ze nimmer moe.

    Rufus wilde verder gaan
    er kwam ergens iets op gang

    een gedrevenheid als nooit tevoren!
    Daardoor liet hij zich bekoren

    om wat dieper in te gaan
    op haar vrouwelijke charme

    maar de jongeheer, ocharme
    kende nog niet goed zijn baan.

    Zoekend naar 't bevrijdend plekje
    reed hij driftig op haar kop

    zij vergaf hem, maar de sloeber
    liet haar plotsklaps in de steek

    hij verdween over de daken
    en is nooit meer weergekeerd.

    Mup is onlangs overleden,
    heeft haar hele kleine leven

    likjes op haar kop gewreven.

    *dit is het waar gebeurd verhaal van de poezen van mijn dochter. Rufus was een zeer mooi symetrisch zwart-wit gekleurd katertje. Mijn dochter troostte zich met de verbeelding dat hij 'naar Parijs vertrokken was en daar fotomodel was geworden'.
    Magere troost... er was veel oprecht verdriet, toen.

    Categorie:Belevenissen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit is een lied alleen voor kinderen

    ik zou je willen zeggen, pukkelkop
    of meisje dat een moodswing om de tien
    minuten kent, doe maar, wind je niet op
    over sonnet, rondeel en Tante Trien

    die plotsklaps alles beter lijkt te weten
    van rijm en metrum, jambe of alexandrijn
    en zelf de vrijheid neemt de kreten
    en gefluister recht uit het hart

    zomaar in fladderende vlinders te herkennen
    of in een appel die te rotten ligt
    op oma's aanrecht want de kinders
    zijn niet gekomen deze zondag, neen

    wat sneu, maar voor de kleine vliegjes
    maakt dit alles helemaal niet uit
    ze lijken vrij en lustig in hun doen
    en dansen vrolijk om de appel heen

    *de titel is van Dimitri van Toren


    Categorie:Op rijm gezet
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleine herfstsonate

    de bladeren verkleuren aan de bomen
    omen

    een trage rups kruipt naar een ander leven
    even

    haastig gaat de kruisspin aan het spinnen
    innen

    het duistert vroeg, ik sluit de ramen
    amen


    Categorie:SeiZoenen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik zie

    Ik zie
    Dali

    een nest vol ogen
    waarop de wereld broedt
    en kuikens baart
    van allerlei pluimage
    op hoge poten 't meest
    een enkele keer
    een dodo

    maar die
    speelt niet meer mee

    hoewel want uitgeleefd
    en naderhand
    herboren

    inwisselbaar

    als doden zijn in dromen


    Categorie:Over dieren
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Traumdeutung


    plots...
    [de daken bloosden onder de opkomende zon]

    zat daar een grote vogel
    machtig, donker-purper glansden
    de veren op zijn borst

    ik opende wijdarms het raam
        ik riep hem niet
        of toch

    hij spreidde langzaam zijn vleugels
    zo statig, behoedzaam schier

    verlangen zwol in mij
    hij naderde werd groter donkerder de lucht
    werd zwart er was geen open blauw geen vluchtweg meer

    angst sloot het raam
    en alles

    werd bloed



    Categorie:Over dieren
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pijnpunt
    zal ik

    mijn cynisme slijpen
    aan de zoetsteen van je ziel
    vlijmen
    langs het wetleer van je huid

    durf ik

    builen bij je opensnijden
    etter van verwording zien

    kan ik

    neen ik kan niet
    woede bruist over mijn handen
    keer op keer
    kerf ik in mijn eigen hals

    Categorie:Ik-verzen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In gedichten
    landschappen lándschappen
    heb ik gezien overal land
    schappen vol zonnen die rijzen
    en dalen als kazen op 't schab
    van de kaasboer van dienst

    en vogels die vlinderen
    vlinders die vogelen liefdes
    veel liefdes in tranen gesopt
    pikant of met zoet

    zure saus opgediend
    in het bekertje 
    bedelaar die als wees
    of als stakker of staker
    of dronken verdronken

    in nissen van erger
    dan erg. maar het ergst
    is de wereld, die hangt
    nu al eeuwen te tikken
    en nog loopt hij niet
    op die sisser af

    naar verluidt zijn 't de
    dichters geweest hun
    gedachten verpakt
    in cadeautjespapier
    gingen over de toon
    van een bank en het stel

    dan mee met de duiven
    post voor wie hunkert
    naar muisjes gewoon
    zonder schuit zonder

    nood is een zaak voor
    wie rijmelaar is

    Categorie:Dichten & zo
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kids
    de school is uit
    de winterzon loenst met een halftoe oog
    naar moedertjes die bol
    van naarstigheid verzamelen

    oh! voor wanneer? vraagt iemand
    nog en het hoeveelste
    telt ze al niet meer als plots
    de poorten opengaan en ronde
    kinderstemmen stuiteren
    tegen glad gezemelapte ruiten aan

    ze rollen weg, de huizen in
    ik blijf nog even

    buiten staan

    Categorie:Over mensen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grumpel
    grumpel groeit op krakke ronden
    steentjes teentjes toten luid

    bruilenpest de broeken uit
    moe rast appeltjes vandiege

    zonde kneel en zegelkruid
    schuur de haartjes van je huid

    blode brodeloze kneuzen
    niezen neuze reuzedol

    broest een wolluk dunne gruppen
    gaat de grumpel uit de bol

    Categorie:Nonsens-Bizar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Total loss
    zo lodderlam mijn ogen
    lezen rondjes uit een vers
    gebakken hostiebrood

        en eet, dit is mijn lichaam

    woorden krassen diep in
    deerlijk gecastreerd papier

        drink, dit is mijn bloed

    ik mep een mug ik kus een draak
    ze vraagt aan mij waarheen ik loop

        laat alle hoop


    Categorie:Nonsens-Bizar

    TOP

    -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs