Inhoud blog
  • Home sweet home
  • Het zit er bijna op!
  • De laatste loodjes (gevonden aan een visdraad aan onze schroefas)
  • Het lek is gedicht!
  • Alles komt goed!
    Zoeken in blog

    Mira-Ceti
    Met ons varend woonschip op de Franse wateren
    20-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitzweten op de Tegelersee

    Dag beste lezer,

    Al even geleden hé.

    We liggen hier nu op een prachtig meer, de Tegelersee. Maar in het hoogseizoen, voor een rustzoeker, de slechtst mogelijke periode (maar dat konden we op voorhand wel bevroeden). Op deze moment mag er hier een dikke Duitser content zijn dat zijn bootje geen banden heeft, of ik had ze plat gezet … zijn groep is hier al uuuuuuren aan het draaien. En gaan reclameren in ons belabberd Duits is één ding, maar het zijn ook nog eens nudisten … ik ben niet zeker dat ik hem rechtstreeks in zijn ogen kan kijken 😊. Blijkbaar hebben we hetzelfde traject afgelegd, ze zijn ons al een keer of 6 tegen gekomen op de kanalen en de meren.  Eén ding is zeker, als we hem nog maar van ver ruiken, varen we wel een kilometerke verder in de toekomst 😊.

    En verder zie je hier op dit drukke meer van alles, varende tuinhuizen met een grasmachinemotor, sups aangedreven met een motor, powerboats, zodiacs, pedalo’s, kano’s, van alles behalve … grote jachten.  En na vandaag beginnen we te begrijpen waarom, de jachthavens zijn hier voorzien op drijvende voorwerpen tot 12 meter, al wat langer is, heeft hier een probleem. We hebben hier verschillende jachthavens bezocht (met ons Mira-Cetitje), niet mogelijk om er te verblijven.  Onze laatste hoop was een mooi gelegen haventje die grotere boten aankon, maar de maximale lengte is 20 meter. We zijn verdoemd om eeuwig op de meren te dobberen 😊.

    Hiervoor hebben we wel 12 dagen in Potsdam in een jachthaven gelegen, eigenlijk aan de zijkant van de pier voor rondvaartboten, maar het was er heerlijk rustig en we lagen veilig achter slot en grendel. Onze boot werd trouwens extra bewaakt door jonge zwaluwtjes, grappig om zien (tot ze wegvlogen en de ‘gevolgen’ achterbleven op ons dek).  En van daaruit hebben we Berlijn bezocht.  In de maanden juni, juli en augustus kost een treinticket 9 euro, voor dat bedrag mag je een maand lang alle openbaar vervoer in Duitsland gebruiken. De eerste keer zaten we ook heerlijk rustig in eerste klasse op de trein, maar dat was niet naar de zin van de kaartjesknipster, tja … voor 9 euro mag je nu ook niet verwachten dat je luxueus mag reizen hé 😊.

    Berlijn is megagroot, we hebben er 4 dagen in rondgelopen, we hebben er uiteindelijk maar een fractie van gezien, maar de belangrijkste monumenten en musea hebben we toch bezocht. We weten niet goed wat we van deze stad moeten vinden, Peter vindt het oude en nieuwe door elkaar niet zo fantastisch. Ik kan moeilijk bevatten dat hier ooit een muur de stad in twee heeft gedeeld.

    Vorige woensdag hebben we opnieuw bezoek gehad van Roland en Dorine, ze waren de avond voordien in België vertrokken. Als je buiten de spitsuren rijdt, kan je hier op een 7-tal uren geraken. We hadden ook nog wat zaken besteld bij Bol.com. Leveringsadres in Destelbergen, vrijdag besteld en woensdag netjes tot aan het schip geleverd, als dat geen service is 😊  Met hen hebben we enkele fietstochten gedaan in de omgeving van Potsdam, mooi fietsen daar langs die meren.  En ook een dagje Berlijn mocht niet op het programma ontbreken, we zijn met zo’n hop on/hop off bus naar en langs de monumenten gereden. Maar we moesten toch nog regelmatig de benenwagen nemen, uiteindelijk hadden we nog meer dan 20.000 stappen op onze teller.

    Maandag zat het bezoek er alweer op, Roland en Dorine zijn verkoeling gaan zoeken aan de Oostzee, zij hebben een prachtige, rustige camperplaats gevonden. Wij zijn doorgevaren naar het hierboven vermelde meer. Het is warm, onze hoofdactiviteit bestaat uit zwemmen of luieren op ons ponton, met onze voeten in het zeer visrijke water. We hebben hier gezelschap van zwanen, gelukkig een minder agressieve soort dan onze Bo in Langerbrugge  (dat was een eenzame zwaan, die alles wat lager was dan haar/hem aanviel).

    Morgen, op de Nationale Feestdag, blijven wij of … de lawaaierige buurman liggen, we zien wel 😊.

    Geniet van de vrije dag(en),

    Peter & Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 18/07

    Vaarroute:  Potsdam via Spandau naar Tegel

    Vaaruren:  5

    Overnachting: Op het Tegelermeer, geen voorzieningen, wel veel te zien 😊.









    20-07-2022 om 19:53 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Potsdam - deel 1
    Dag beste lezer,

    Onmogelijk om alles te beschrijven wat we hier allemaal te zien krijgen. Peter, de huisfotograaf van dienst, heeft enkele collages gemaakt om een idee te geven wat er allemaal te beleven valt.  Het was moeilijk kiezen uit het massaal aanbod. Dit is nog maar het eerste deel van Potsdam Razz. Zolang we niet varen, gaan we de prentjes laten spreken Very Happy.

    Veel groetjes,
    Peter & Conny  










    11-07-2022 om 18:29 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sanssouci

    Dag beste lezer,

    We liggen in Potsdam, en jullie moeten een tijdje geen Shipfinder of Marinetraffic meer bekijken, we blijven hier een dag of 10 liggen 😊.

    Dus nog een laatste vaarverslagje, daarna zal het allemaal over openbaar vervoer, kunst en cultuur gaan.

    Maar goed, terug naar onze laatste dagen op de kanalen, meer bepaald terug naar 2 juli. Die dag hebben we maar een uur of drie in onze stuurhut doorgebracht, we zijn al vrij vroeg gestopt in Cälvorde.  Onze velocycletten van boord gehaald en de omgeving gaan verkennen.  In Cälvorde was het kermis, nog zoÿn echte gelijk bij ons vroeger, met majorettes en bierkraampjes en vette worsten (veel meer was er eigenlijk niet 😊).  Maar wel eens tof om de sfeer mee te maken. Voor de kleinsten was de ook een attractie: kalfjes strelen ….

    Daarna zijn we door dorpjes gereden waar de tijd is blijven stilstaan, prachtige decors om films van vroeger op te nemen. De wegen zijn hier ook speciaal, de hoofdstraat is dan in kasseien gelegd, de zijstraten zijn gewoon grindwegen. Peter heeft de juiste keuze gemaakt door een gravelbike te kopen, hij is hier in zijn nopjes.

    Zondag, 3/7 zijn we van Cälvorde naar Burg gevaren. Burg ligt niet langer aan het Mittellandkanaal, maar aan het Elbe-Havelkanaal.  Uiteindelijk is dit hetzelfde kanaal, de kilometeraanduiding loopt hier ook gewoon door.  Onze overnachtingsplaats stelde niet zo veel voor, beetje marginaal, maar we voelden ons redelijk veilig want we lagen daar met 3 boten (en op eentje zat er een waakhond 😊).  Gelukkig waren we vroeg vertrokken want de 30 graden werden gemakkelijk gehaald. We zagen het niet zitten om te blijven niksen op ons terras, het was er gewoonweg te heet voor. Dus hebben we al onze moed bijeen geraapt en zijn naar het centrum geslenterd.  Over Burg kunnen we kort zijn, er valt niet veel te beleven, behalve als je een torenpoeper bent, want torens hebben ze hier in alle geuren en kleuren.

    The 4th of July opnieuw vroeg vertrokken, want we verruilen het kanaal voor een meer (in Duitsland spreken ze van een See). We kunnen ons Mira nog eens op haar spudpalen leggen, lekker rustig. Maar in eerste instantie waren we er niet 100% gelukkig mee, onze dieptemeter heeft ons opnieuw in de steek gelaten. We hebben meer dan 400 km op kanalen gevaren, waarvan we wisten dat die overal quasi exact 4 meter diep is, dan vindt onze meter het nodig om ons dat ook zonder verpinken door te geven.  We zijn, ik overdrijf niet (deze keer), 10 meter buiten de betonning gevaren en dat rotding valt uit.  Dan maar aan 2 km/uur, op den tast (met onze peilstok), naar onze ligplaats gevaren. Maar de omgeving, het weer (en het feit dat we niet omhoog gelopen zijn 😊- was ook niet echt een risico, op de kaart stond dat de minimale diepte 1,80 meter was) kan ons humeur niet lang bederven.

    Dinsdag, 5 juli hebben we een snipperdag genomen.  Ons ´werkponton¡ opgepompt, maar het toch maar eerst ingewijd met een aperitiefje en gebruikt als zwemtrap. Mijn aperitief is ook nog een verhaal apart. Peter had voor mij een alcoholvrije gin tonic gemaakt. Ik vond die eigenlijk even lekker als een alcoholische variant. Ik zei tegen manlief dat dronken worden vooral in het kopke zit, want dat ik hetzelfde effect had met een 0,0% gin. Het was plezant met onze voetjes in het water, wat zwemmen, zonnen, … Terug aan boord zet ik de fles terug in de kast en merk ik dat ik uiteindelijk toch sterke drank naar binnen gekapt had. Mijn ventje had effen de verkeerde fles genomen, hij had zijn bril niet op 😊. In de late namiddag is de Contessa nog langszij gekomen.  Hun Berlijnavontuur zit er op, ze varen terug het kanaal op.  We hebben nog uren gezellig bij gepraat, veel info en tips gekregen, we zijn helemaal klaar voor de Duitse hoofdstad.

    Gisteren, 6 juli zijn we op onze voorlopige eindhalte aangekomen: Potsdam. Hier blijven we een dag of tien liggen, motor en zonnepanelen krijgen rust, onze voeten daarentegen … die zullen zich vanaf nu van hun beste zijde moeten laten zien.

    Verrassing, Hoop doet Leven (zie ´de wereld is klein¡ van 01/06– nicht van Peter) ligt hier ook, puur toevallig.  Dat wordt verbroederen of beter gezegd verneven en vernichten. We hadden een paar tuinhuisjes op pontons (het krioelt hier van de varende huisjes in allerlei vormen en maten, zelfs varende daken!) naast ons, nogal levendige mensen met luide muziek. Maar uiteindelijk hebben wij de kroon gespannen, we hebben tot een uur of elf op ons dek doorgebracht met de mensen van Hoop doet Leven, we waren nog niet uitgepraat, maar de tuinhuisvaarders waren toen allang binnen en af en toe kwam er iemand kijken waar het gekwebbel vandaan kwam 😊).

    Vandaag, donderdag 7 juli gaan we inkopen doen, enkele machines was erdoor jagen en naar de koers kijken … het is er het weer voor.

    Veel groetjes uit Potsdam

    Peter & Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 02/07/2022

    Vaarroute:  Mittellandkanaal KM 256 (Rühen) naar KM 284 (Cälvorde)

    Vaaruren: 3 uur

    Overnachting: lange rustige kade in Cälvorde, geen faciliteiten

     

    Datum: 03/07/2022

    Vaarroute:  Mittellandkanaal KM 284 (Cälvorde) naar KM 333 (Burg)

    Vaaruren: 6,5 uur

    Overnachting: ligplaats voor jachten, niet de gezelligste plaats, geen faciliteiten

     

    Datum: 04/07/2022

    Vaarroute:  van KM 333 (Burg) – naar de Plauersee

    Vaaruren: 7 uur

    Overnachting: Op onze spudpalen op de Plauersee.

     

    Datum: 05/07/2022

    Vaarroute:  van de Plauersee naar Potsdam

    Vaaruren: 7 uur

    Overnachting: Yachthafen Potsdam – 2,25 euro/meter























    07-07-2022 om 15:17 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grensgeval

    Dag beste lezer,

    Regenachtige dag vandaag, dus tijd om wat neer te pennen.

    Dinsdag, 28/06 zijn we naar Sophiental gevaren. Vandaag onze eerste sluis op het Mittellandkanaal, sluis Anderten.  Impossant sasje, prachtig kunstwerk, het lijkt alsof je een immens gebouw binnen vaart. We moesten een kleine 15 meter naar boven, zo’n watermassa verplaatsen doen ze niet voor pleziervaart alleen, dus moesten we wachten op een vrachtschip. Na drie kwartier hadden we prijs. Alles aan die sluis is groots ook de snelheid waarmee ze gevuld wordt, het is serieus werken geblazen.

    De Contessa had gelijk, het plekje dat ze ons aangeraden hadden was top … behalve … het zat er vergeven van de dazen. En het was snikheet, dus binnen zitten was ook geen optie. Op onze vaarkaart zagen we dat er 2 kilometer verder ook een aanlegplaats was. Maar in plaats van de trossen los te gooien, besloten we met dit goede weer onze benen eens te strekken en te voet op verkenning te gaan. De eerste kilometer hebben we constant moeten slaan naar die rot dazen, iemand die ons gadesloeg moet denken dat er twee molenwiekende gekken ontsnapt waren, gelukkig waren er de laatste kilometer minder struiken, dus minder vliegend gevaarte. Maar het was de kwelling waard: een veelbelovende, rustige, lange kade die we mochten delen met de beroepsvaart, ging ons deel worden.  Maar dan moesten we nog dat ellendig laatste kilometertje ook weer terug, Peter opperde het “lumineuze” idee om mijn T-shirt uit te trekken en daarmee naar de dazen te slaan. Duh, dan hadden ze nog maar pas veel plaats om aan te vallen op mijn bloot vel. Maar daaronder had ik nog iets aan, en dat heb ik gebruikt om rond me heen te slaan, Peter heeft mijn voorbeeld gevolgd, zijn bovenkleding bestond ook uit twee delen. Het moet gezegd,  Marie-Jo en Marcel hebben hun werk perfect gedaan, door onszelf te kastijden met ons ondergoed hebben we geen enkele dazenstek gekregen. De eventuele toeschouwer zal zeker vermoeden dat we ontsnapt waren uit het gekkenhuis. 😊

    De woensdag, 29/06 zijn we blijven liggen. De ideale moment om eens wat proviand te gaan halen in het nabij gelegen dorpje. Hier hadden ze trouwens eens iets anders dan een Aldi of een Lidl, een REWE (beetje vergelijkbaar met Delhaize bij ons). Onze fietstassen zaten goed vol 😊.

    In de namiddag stelde Peter voor om een fietstochtje te doen naar Braunschweig, een kilometer of 12 van onze ligplaats. Ik dacht weer een lieflijk plaatsje te mogen aanschouwen, maar dit was een uit de kluiten gewassen stad, te vergelijken met Gent. Een drukke bedoening, maar de Innenstadt (het oude centrum, verkeersvrij) is zeker het bezoeken waard. Mooie gebouwen, veel restaurantjes en terrasjes, een dom, een groot shoppingcenter, … er is voor elk wat wils.

    Donderdag, tijd om nog wat verder het kanaal af te tuffen. En tijd ook voor nog eens een sluis (Sülfeld), er zijn trouwens maar 2 sluizen op dit kanaal.  In iedere gids staat dat er een wachttijd is van 2 à 3 uur, maar ons Mira mocht direct mee bij aankomst, er lag toevallig en gelukkig een containerschip klaar om binnen te varen. Qua architectuur een minder mooie sluis, maar we mogen eens zakken en dan nog aan drijvende bolders (allez ik toch, Peter moest zijn touw nog iedere keer verleggen 😊).

    Wolfsburg (bekend van de Volkswagenfabriek en van Koen Casteels, die voetbalt er nu) laten we deze keer links liggen, we moeten ooit terug langs deze weg, we willen dan nog iets hebben om naar uit te kijken.

    Weerom, op aanraden van onze “voorvaarder” Contessa, gestopt aan een rustige kaai in de buurt van Rühen. Ook dit wordt weer een plaatsje voor 2 nachten. Enig nadeel, we hebben in Braunschweig een reteduur wifi-abonnement gekocht (eigenlijk een prepaid kaart waar we een maand lang onbeperkt mee kunnen surfen), maar Telekom heeft hier blijkbaar geen dekking .

    Even een grappige anekdote, we (lees ik) willen nog een extra vliegenraam, voor het luik in onze living. Peter kijkt op zijn kaart en ziet dat er in de buurt een Praxis is, we zijn daar in Nederland al een paar keer werkgerief gaan kopen, ze hebben er van alles.  Wij daar naar toe, bloedheet, tegenwind … een mensch moet er wat voor over hebben. Heel raar, die Praxis is in een betere woonwijk … tot onze euro viel … Praxis in het Duits = praktijk. Het ging hier over een kinesistenpraktijk 😊.  Ons lichtelijk onnozel voelend zijn we dan maar terug naar boord gepeddeld. Daar hebben we onze badkleding aangetrokken en hebben een frisse duik genomen (hm, voetje voor voetje langs de reddingtrap het water in eigenlijk) in het kanaal, heerlijk gewoon. 

    Van al dat zwemmen hadden we honger gekregen, en het is hier een beetje zoals in onze oude thuishaven, een restaurant vlak aan ons schip, we moesten niet meer rijden dus we mochten een wijntje meer drinken 😊. Er viel trouwens ook iets te vieren, we liggen met ons Mira exact op de grens (km 256) met de vroegere DDR. Dat van de grens is waar, dat we dat gevierd hebben niet, Peter heeft dit pas de dag nadien ontdekt (klonk toch mooi als verhaaltje niet?). In ieder geval, deze eetgelegenheid is er eentje waar we in het terugkeren ook zullen stoppen, we hebben er lekker gegeten.

    Vrijdag, 01/07 kunnen we kort houden, vrijdag 1 juli was klusjesdag op de grens van voormalig oost en west, dan presteren wij het best 😊.

     

    Fijn weekend beste lezer, zoek gerust een uitvlucht om iets te vieren 😊.

    Peter & Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 28/06

    Vaarroute:  Mittellandkanaal van km 171,8 naar km 213 (Sophiental)

    Vaaruren:  6 uur

    Overnachting: langs kade, geen faciliteiten, zeer rustig

     

    Datum: 30/06

    Vaarroute:  Mittellandkanaal van km 213 naar km 256 (Rühen)

    Vaaruren:  6 uur

    Overnachting: langs kade, geen faciliteiten, zeer rustig. Restaurant ter hoogte van ligplaats pleziervaart.















    01-07-2022 om 19:05 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dit gaat te goed vooruit

    Dag beste lezer,

    Hoog tijd dat we het eens over het Mittellandkanaal hebben, we zijn al over halfweg van dit 325,7 kilometer lange kanaal.  Enfin over het kanaal zelf is niet zo heel veel te vertellen, het is lang en recht 😊.  Voor ons is alles nieuw en wij kunnen genieten van het ontspannen varen, en om de saaiheid te doorbreken wisselen we om het uur af, vergapen we ons aan de kwikstaartjes die ons schip als gratis vervoermiddel gebruiken en moeten we ook regelmatig uitwijken voor een beroepsschip. En zij voor ons. Het moet gezegd, hier wordt door 90 % van de schippers (vooral Polen, Tsjechen en voormalige Oost-Duitsers), echt wel rekening gehouden met de pleziervaart. Het groene water is overal omzoomd door groene bomen en als we dan al eens een open plaatsje passeren, hebben we uitzicht op kilometers lange graanvelden. Huizen zijn er langs dit kanaal praktisch niet gebouwd.

    Eerst hebben we 2 dagen in een oud kanaaltje gelegen, dat was ginder aangenaam vertoeven.  De eerste dag lagen we nog samen met de Contessa aan de kaai. Het was warm, maar we besloten om toch een fietstochtje (20 km) te doen, na amper 3 kilometer zag Peter het al zitten om een terrasje te doen, maar ik kreeg mijn elektrische fiets niet stilgelegd 😊.  Onze toer ging langs de kanalen. Met dit mooie weer zag je jong en oud, in zwembroek of naakt in het kanaal zwemmen, duiken, ploeteren, springen,…  In het terugkeren zijn we dan toch gestopt bij het terrasje van café Clara.  Mooi zulle een terras in een binnentuin van een oud Cisterciënzerklooster, ook een kunstencentrum.  De mensen die opdienden waren mensen met een beperking. Het zou een 100% rustgevende locatie kunnen zijn, alleen jammer van de autostrade in de buurt. Niet panikeren, beste lezer, we gaan niet ieder terrasje dat we aandoen uitgebreid  beschreven, maar dit was ons eerste terrasje in Duitsland, vandaar 😉.

    Terug aan boord stonden onze Nederlandse buren al klaar met een heerlijk helder Heineken.  Nog een paar uur bij hen doorgebracht. Van hieraf scheiden onze wegen zich (voorlopig), hun vaartempo ligt hoger dan het onze (een oud schipper hé 😊), wat zij afvaren op één dag, doen wij in 2 dagen.

    Zaterdag, 25/6, zijn we een goeie 40 kilometer opgeschoten. We hadden een plek voorzien om te stoppen, maar tijdelijk verbod om daar te liggen wegens werkzaamheden. We hadden geen goesting meer om verder te varen met dit warme weer, dus hebben we ons maar op het einde van de zwaaikom gelegd (ze moeten er maar geen bolders in voorzien 😊). Voor het eerst konden we eens testen hoe het liggen op het kanaal ging tegen- of meevallen. Het valt mee, ons Mira is juist een hondje, als er een ander schip in de buurt is wil ze er naartoe, en maar trekken aan haar touw(en). Peter houdt haar kort aan het lijntje, de leiband(en) strak aangespannen. We blijven relatief mooi op onze plaats liggen (behalve als er een speedbootje passeert, dan slingeren we serieus, zelfs ons schilderij zwiert dan over en weer).  Ook hier een fietstochtje (15 km) gedaan.  Hier kwamen de heuvels tot aan het kanaal, een uitloper van het Teutoburgerwoud (een bergrug), dus het was klimmen geblazen (zeker de niet elektrisch rijders puften toch een beetje 😊). Hier in Duitsland hebben ze geen fietsknooppunten, ik heb er een alternatief voor gevonden.  We vertrekken, Maasje op kop, straatje in, straatje uit tot ze geen idee meer heeft waar ze zijn, dan mag Van Laereke het overnemen om ons terug naar huis te loodsen😊. Soms komen we wel voor een verrassing te staan, zoals een diepe greppel, ik durf daar dan niet over, dus Peter wil dan eerst gaan en mij galant overzetten. Zijn afsprong was schitterend, zijn landing iets minder, helemaal onder het zand maar met een big smile heeft deze heer zijn madam aan de overkant geholpen 😊. Deze streek wordt vooral gekenmerkt door de vakwerkhuizen.

    De zondag naar Minden gevaren of toch in de buurt want de ligplaatsen in Minden waren allemaal bezet en in de jachthaven konden maar jachten tot 15 meter.  Onze oorspronkelijke planning om daar twee dagen te blijven is dus niet doorgegaan.  Maar vermits we langs dezelfde weg terug moeten keren, kunnen we de plekken die we nu overslaan bezoeken (of niet).  We liggen een vijftal kilometer van de stad, dus onze stalen rossen terug van boord gehaald en naar het centrum gefietst. We waren onder de indruk van de grote, statige herenhuizen die er stonden (nu meestal opgesplitst in flats). Het centrum zelf wordt gedomineerd door wat kerken en wat stemmige pleintjes (en ongelooflijk veel ijssalons, dat ook).

    Minden ligt aan de splitsing van het Mittelandkanaal en de Wezer. De Wezer hebben we niet bevaren maar toch overgestoken, via een aquaduct. Er zijn eigenlijk 2 kanaalbruggen: de oude, betonnen prachtige, oude constructie wordt niet meer gebruikt.  Voor de nieuwe overspanning hebben ze staal gebruikt, minder fraai maar wel breder en dieper. Toch speciaal, vanaf het Mittellandkanaal daal je 64 trappen af en je bent aan de Wezer.

    Ook de sluis (Schachtenschleuze) om naar de Wezer te varen hebben we met enig ontzag bekeken, schoon kunstwerkje.

    En nu een uitgebreid verslag van ons eerste restaurantbezoek in Duitsland. Het was veel en ook veel 😊.  Ik vroeg een wit wijntje, bij ons is dat 20 cl, gevuld tot aan het streepje, hier staat die aanduiding  ook op het glas, maar dat negeren ze straal, quasi volkappen is hier de boodschap. Ik wou en zou geen jäger-, Wiener- of zigeunerschnitzel eten.  Maar op mijn bord lagen 2 flinke lappen varkensvlees helemaal gepaneerd. Peter had mooie varkenslapjes besteld, duidelijk een betere keuze. Deze massa vlees, waar af en toe zo een heerlijk stukje puur vet aan zit , heb ik niet volledig door mijn keelgat gekregen. We hebben ons onlangs trouwens gewogen …  als we dit soort eten en hoeveelheden blijven eten, mogen jullie ons binnenkort Billie en Bessie (Turf) noemen 😊

    Vandaag, maandag, 27/6 besloten we een klein eindje verder te varen … maar we hebben uiteindelijk meer dan 70 kilometer gevaren vooraleer we konden aanmeren.  In het begin waren we nog kieskeurig, niet aan industrie, niet aan een lawaaierige brug, …   Daarna was mijn hoofdbezigheid van de dag, fenders verhangen van stuurboord naar bakboord en omgekeerd. Iedere plaatsje waar we dachten aan te leggen was een probleem. Een mooi plekje voor pleziervaart mocht je sowieso al vergeten, daar ligt al wel een jacht. De jachthavens bijna allemaal tot maximum 15m. Dan maar geprobeerd aan een kade voor beroepsvaart, de bolders staan veel te ver uit elkaar. Als er al een (minder fraai) plaatsje voor jachten was, moesten we ons vastmaken aan halve ringetjes die in de kade geslagen waren, we krijgen onze touwen er niet eens door. Uiteindelijk hebben we een plaatsje gevonden niet ver van Schleuse Anderten, weer niet bestemd voor pleziervaart, maar wij hebben een beroep gemaakt van te liggen waar het niet mag, dan is dan ook beroepsvaart toch? 😊.

    Als alles meevalt, varen we morgen door de sluis (wachttijden kunnen daar een paar uur oplopen) en stoppen we op het plaatsje dat reeds door de Contessa is verkend en goedgekeurd.

    Beste lezer, we zijn veel sneller gevorderd dan we van plan waren op het Mittellandkanaal, maar gelukkig nog altijd in vakantiemodus 😊.

    Fijne week nog en tot de volgende keer

    Peter en Conny.

     

     

    Afgelegd traject

    Datum: 23/06

    Vaarroute:  Schleuse Altenrheine (Dortmund-Emskanaal) naar oude kanaalarm (Hörstel) op het Mittellandkanaal – km 4,4

    Vaaruren: 3,5 uur (beroepsvaart voor ons kon maar 5 km/u varen). 

    Overnachting: Oude kanaalarm Mittellandkanaal – km 4,4. Geen faciliteiten.

     

    Datum: 25/06

    Vaarroute: Mittellandkanaal van km 4,4 tot km 47,5 (Ostercappeln)

    Vaaruren: 6 uur

    Overnachting: In zwaaikom, na de werken komt hier weer een mooie overnachtingsplaats voor jachten.

     

    Datum: 26/06

    Vaarroute: Mittellandkanaal van km 47,5 (Ostercappeln) tot km 107,5 (5 km boven Minden)

    Vaaruren: 6 uur

    Overnachting:  overnachtingsplaats voorzien voor jachten, rechtover fabriekje, maar in het weekend heerlijk rustig. Geen faciliteiten.

     

    Datum: 27/06

    Vaarroute: Mittellandkanaal van km 107,5 (5 km boven Minden) tot km 171,8 (buurt van Hannover)

    Vaaruren: 7 uur

    Overnachting:  overnachtingsplaats voor beroepsvaart. Geen faciliteiten.















    27-06-2022 om 18:14 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In konvooi van sluis naar sluis

    Dag beste lezer,

    Varen op het Dortmund-Ems kanaal is voor mensen met tijd en geduld. Of je ligt lang voor een sluis te dobberen of je zit achter een beroepschip aan die met een slakkengangetje vooruit gaat. Ons maakt het niet uit, we zijn in verlof van 1 januari tot 31 december, dus het kan en mag allemaal wel.

    Vandaag, 22 juni liggen we ergens op het Dortmund-Ems kanaal, aan kilometer 117, aan de Altenrheine sluis. Wat hebben we allemaal beleefd om hier te geraken? Van beleefd gesproken trouwens, nen goeiendag kost hier een pak meer dan in Friesland, voor de doorgaans stugge Duitser is hallo zeggen een optie. Maar als je een individu dan weer iets vraagt, zijn ze wel heel erg behulpzaam. Tot zover onze eerste indruk van de Duitse medemensch.

    De zaterdag (18/6) voor het eerst buiten op ons dek ontbeten. Ik kan alleen maar superlatieven bedenken voor het zonnetje op ons smoeltje, de natuur, de stilte (afgezien van de vogeltjes die even blij waren als wij), gewoonweg zalig. Enfin over het ontbijt valt dan weer iets te zeggen, dat bestaat bij ons enkel uit vers gemalen koffie. Peter maalt dat elke ochtend met de hand (of had ik dat al ergens eens geschreven?).

    De zondag, zijn we naar Haren (Ems) gevaren, naar de jachthaven deze keer. Er was nog één plaatsje beschikbaar op de steiger voor boten van 15 tot 50 meter, speciaal voor ons vrijgelaten 😊. We hebben achteraan zicht op het kanaal, vooraan op serieuze villa’s, Haren (Ems) grenst aan Nederland en  de iets meer dan modale Nederlander komt dan hier een stekkie kopen (vastgoed is hier goedkoper). We hebben het centrum van Haren bezocht, het marktpleintje wordt gedomineerd door een Dom. Dat is dan ook het enige wat we bezocht hebben, er waren daar ook een pak Biergartens te bezoeken, maar het was niet echt terrasjesweer.

    Voor maandag had Peter een fietstochtje uitgestippeld, maar met rotweer en met harde wind gaan fietsen met dat kind? Lekker niet, want dedju, dedju, ik had platte tube.  Dus wij naar de fietsenwinkel achter 2 nieuwe banden (hopelijk houden deze het ook meer dan 5000 kilometer vol). En nog wat etenswaren en drank gekocht.  Hier worden trouwens weer mondmaskers gedragen in de winkels (niet verplicht wel sterk aangeraden). Van fietsen is er niets meer in huis gekomen, het is klusjesnamiddag geworden, ook leuk 😊😊.

    De dag nadien zijn we naar de oude haven van Lingen gevaren, dat is op wandelafstand  van  het stadje.  Konden we te voet de historische binnenstad bezoeken. Mooi plekje, sehr gemütlich. We hebben massa’s veel telecomwinkels bezocht op zoek naar een simkaartje, maar tevergeefs, in het verenigd Europa is het niet mogelijk om een abonnement af te sluiten als je geen adres en rekeningnummer in het land van aanvraag hebt. In het haventje aan de praat geraakt met Nederlandse oud schippers (nou oud, die vrouw is 14 dagen jonger dan Peter 😊).  Ze varen ook naar Berlijn. En vermits ze vroeger veel naar het Oostblok gevaren hadden, konden ze al heel wat tips geven over onze toekomstige vaarroute.

    Vandaag, 22 juni zijn we samen met de Contessa vertrokken richting Mittellandkanaal. Wij gingen sowieso stoppen aan deze sluis, zij gingen het Mittellandkanaal nog op. Was wel zo gemakkelijk, ze spreken perfect Duits, dus ik had een rustdag aan de marifoon 😊. Maar rustig werd het hoe dan ook, er voer een tanker voor ons, de Eiltank 66, aan een snelheid van 6,6 kilometer per uur (en zeggen dat eilig zoveel als snel, rap betekent in het Duits …).

    Ondanks onze slechte ervaring met de eerste sluizen (geen bolders) vallen de meeste sluizen wel mee. Maar het zijn duidelijk sluizen voor de beroepsvaart, jachten moet zich in het midden van hun schip vastmaken, aan één bolder. Het verval is ook iedere keer minstens een 4 tal meter, en als je bijna boven bent, heb je in sommige gevallen niets meer waar je jouw touw kunt aan vastmaken. Het zijn dus sasjes waar je moet werken voor je geld 😊. Peter heeft er een sport van gemaakt om in iedere sluis een portret van mij te trekken, hij weet dat ik dan toch niet kan weglopen Shocked

    De Contessa zag het ook niet meer zitten om verder te varen in deze hitte en aan dit slakkengangetje, ze zijn ook aangemeerd in Altenrheine.  Op de foto een idyllisch plaatsje, maar helaas, de autosnelweg is niet zo heel erg ver hier vandaan.

    We hebben onze buren getrakteerd op een frisse pint. En ondanks dezelfde taal zijn er toch af en toe Babylonische spraakverwarringen, wij zeiden dat we croque monsieur gingen eten, zij hadden juist tosti gegeten.  Blijkt dat we uiteindelijk krak hetzelfde bedoelden.

    Daarna nog een wandelingetje gemaakt met Peter rond het kanaal (niet gans het kanaal uiteraard, maar van één brug naar een andere). 

    Dan mijn verhaaltje getypt en nu gaan we nog een glas wijn drinken, vroeg zullen we niet onder de wol (dun lakentje is al meer dan genoeg) kruipen want het is bloedheet binnen.

    Warme groetjes van ergens op het Dortmund-Ems kanaal.

    Peter en Conny

    Afgelegd traject:

    Datum: 19.06

    Vaarroute: Dortmund-Emskanaal van kilometer 197 naar Haren (Ems), kilometer 177

    Vaaruren:  voor dit traject van 20 kilometer zijn we 4 uur onderweg geweest

    Overnachting: Jachthafen Emspark (1,2 euro/meter).

     

    Datum: 21.06

    Vaarroute: Dortmund-Emskanaal van kilometer 177  naar Lingen (Ems), kilometer 145,9

    Vaaruren: 6 uur

    Overnachting: oude haven Lingen, geen faciliteiten

     

    Datum: 22.06

    Vaarroute: van Lingen (Ems), kilometer 145,9 naar Schleuse Altenrheine kilometer 117,8

    Vaaruren: 6 uur

    Overnachting: sluis Altenrheine, geen faciliteiten, mooi liggen, helaas is de autosnelweg goed hoorbaar

     

     















    22-06-2022 om 19:57 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schip gedoopt met bruin sop

    Dag beste lezer,

    We zijn er geraakt, in ons land van bestemming toch 😊.

    Maar eerst nog een vertelselke over onze laatste dagen in Nederland, meer bepaald in Delfzijl. We lagen in de binnenhaven, rustig en een beetje uit de wind.

    Delfzijl laat zich moeilijk omschrijven, het is een havenstad met industrie, je moet dan ook geen Porto-Vecchio verwachten. Maar dat had ik eigenlijk wel verwacht: een oude haven. Beetje de schuld van Georges Simenon (bekend van de Maigret verhalen), hij was nogal lyrisch over Delfzijl. Hij is net, zoals wij, ook met zijn jacht in Delfzijl geweest, maar daar houdt de vergelijking op 😊.  In de buurt waar wij lagen was het nogal een  rommelige architectuur, oude leegstaande huizen, moderne flatgebouwen, af en toe een pareltje van een art deco huis, afbraakwerven, … Achteraf heb ik gelezen dat  veel mensen weggetrokken zijn omdat er te weinig werk is in de havens.  Het zijn deze leegstaande huurhuizen die nu staan te verloederen. Maar er wordt hard gewerkt om deze havenbuurt te verfraaien.

    De laatste dag, hebben we nog een fietstochtje gemaakt, en zo zijn we in Termunterzijl beland. Een aangename verrassing, klein dorpje met heerlijke visrestaurants (allez toch zeker eentje, we hebben ze niet allemaal uitgeprobeerd 😊.  Maar de grootste eyecatcher is het sluisje, het achtervoegsel -zijl in de plaatsnamen betekent trouwens sluis.  Het niet meer gebruikte sas dateert van 1725 en heeft een prachtige borstwering (zie de fotoÿs hieronder).

    Toen we ons buikje goed (en dat mag je letterlijk beschouwen, want de eerste en laatste maal dat we echt een compleet deftig maaltijd voorgeschoteld gekregen hebben in Nederland) rond gegeten hadden, zijn we terug op onze tweewielers gekropen om langs de dijk terug te fietsen naar Delfzijl.  Onderweg nog een stokoud kerkhofje tegen gekomen, bijna niet te geloven dat de tekst nog leesbaar was na al die eeuwen.  En uiteindelijk moesten we het laatste stukje door een industriegebied.  Peter was weer even (heel even) terug fabrieksman, hij heeft me o.a. uitgelegd waarom de stoomleidingen zoveel extra bochten heeft.  Als je het ook wil weten, check Wikipedia of bel Peter 😊.

    Vrijdag, 17 juni hebben we Nederland dus geruild voor Duitsland. Het begon al goed, de havenmeester in Emden vertikte het om zijn telefoon op te nemen of te antwoorden op mijn smsje, ik had een beetje een déjà-vu gevoel.  Toen we hem (of haar?) uiteindelijk toch te pakken kregen, kregen we te horen dat er geen ligplaats was. We zijn dan maar Alain Provist vertrokken, we zien wel waar we belanden. De sluis in  Delfzijl was voor ons alleen, maar bij het buitenvaren heeft ondergetekende een nieuw wereldrecord 20 meter lopen gevestigd.  Er waren namelijk 2 meeuwen (visdiefjes cfr) die mij aanvielen toen ik de fenders wou binnenhalen, amai ik voelde mij direct een figurant in de Hitchcock film 😊.

    Dan konden we met een rotvaart van 16 à 17 kilometer/uur de Eemsmonding afvaren, dat gaat verbazend goed vooruit, normaal gezien is onze kruissnelheid 10 km/u). Met een wind op de kop van 3 à 4 Beaufort kregen we af en toe wel een indrukwekkende bruine golf over onze boeg, mooi om te zien.  Achteraf had Peter wel spijt dat hij niet voor een Rijnpatent had gestudeerd… ons schip is nog nooit zo vuil geweest (zelfs niet in Langerbrugge en het kon daar ook een vuil sopje regenen).

    Dan onze eerste ervaring met de Duitse sluizen.  Er is geen voorziening voor de pleziervaart om je vast te maken voor een sluis.  Zouden we wel geapprecieerd hebben, want we hadden nog altijd meestroom, dan is het niet zo evident om ons Mira onder controle te houden, we (lees Peter) moesten constant manoeuvreren.

     

    De tweede sluis, ik had verschillende keren opgeroepen, maar de sluismeester gaf niet thuis.  Uiteindelijk roept hij ons op om te zeggen dat er eerst een beroepsvaart moet invaren en dat wij dan kunnen volgen. Ik antwoord, in mijn beste en dus schier onverstaanbaar Duits, dat ik het begrepen heb.  Maar de brave man herhaalt nog eens dezelfde litanie, maar iets trager deze keer.  Als ik dan met mijn handmarifoon buiten ga om te antwoorden, begrijpt hij me wel.  Onze eerste overtreding, want handmarifoons zijn niet toegestaan voor pleziervaart. En dan varen we binnen … er zijn bijna geen, zoals in 0,0 bolders beschikbaar in de sluis.  Uiteindelijk heb ik me van voor kunnen vastmaken en is Peter in de stuurhut gebleven om de kont recht te houden. Er zijn hier op het kanaal ook sluizen voor jachten, maar die worden (niet, niet meer of nog niet) gebruikt.

    En dan het mysterie van onze dieptemeter, die werkt enkel in zoet water!  Dat betekent dat we (lees nu Conny) de eerste ligplaats na de sluis niet binnen durfden te varen omdat we (nog) niet konden aflezen hoe diep het daar was.  Dan maar verder gevaren naar een jachthaven, ondertussen was de dieptemeter voldoende gespoeld en gelukkig maar want er stond niet te veel water meer onder onze boeg in het begin van de jachthaven in Emstal, dus zijn we er niet verder ingevaren. Uiteindelijk zijn we, moe maar voldaan, iets verder in een dode arm van het kanaal op onze palen gaan liggen en dat beviel ons zo goed dat we er 2 nachten blijven.

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 17.06

    Vaarroute:  Eemsmonding - Eems - Dortmund-Emskanaal

    Vaaruren: 10 

    Overnachting: oude rivierarm Dortmund-Emskanaal, tussen Emstal en Meppen











    18-06-2022 om 00:00 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als we varen dan varen we (soms toch)

    Dag beste lezer

    Het is weer even geleden hé, we varen nu op het Eemskanaal, dus er is tijd zat om nog eens een berichtje te sturen.

    Vorige donderdag onze laatste Marrekrite plek aangedaan in de Goëgarijpsterpoelen. Vorig jaar zijn we hier ook gestopt, maar toen was de wind zo fel dat we genoodzaakt waren om in een kanaaltje te gaan liggen. Ook nu voelden we een stevig briesje, maar pal op de kop, we konden op ons achterdek van de zon genieten.

    We waren van plan om de vrijdag ook nog een Marrekrite aan te doen, nog geen 3 kilometer verder, Peter vroeg al of we er niet beter er naartoe zouden roeien 😊.  Maar we hebben het daar maar een paar minuten uitgehouden, veel te veel wind en maar klotsen en  botsen.  We waren die strak, wapperende vlaggen zo beu dat we besloten hadden om door te varen naar een jachthaven. We hebben zelfs onze favoriete plekjes in het natuurreservaat Alde Feanen links (eigenlijk letterlijk rechts) laten liggen. Burgum (of Bergum voor de niet-Friezen) is het geworden, daar konden ze een lang, dik jachtje een plaatsje geven.  Het was een beetje zoals onze oude thuishaven in Langerbrugge, industrie achter ons, zicht op een loods, enkel de vrachtwagens ontbraken op het appèl.

    In Burgum hebben ze een lokaal biertje: It Lulke Wiif, ik dacht dat dit het lelijke wijf betekende, maar het is de boze vrouw.  Peter heeft het niet geproefd (hij heeft wel een ander biertje ontdekt dat in zijn smaak valt 😊).  Mijn kennis van de Friese taal is nogal beperkt, onze buurman had een jacht met de naam Simmer, dat is zomer in het Fries … echt gelijkenissen toch hé met onze taal 😊.

    Zaterdagnamiddag was het feest in Burgum, een markt in de winkelstraten, wat optredentjes van plaatselijke zang(talenten).  Daar hebben we ons tussen gemengd, maar we vielen wel een beetje op zonder onze klompen 😊.

    Een voordeel van deze jachthaven is dat er ook camperplaatsen zijn, want zaterdagavond zijn Roland en Dorine afgekomen met hun bolide.  Echt bijpraten hebben we pas de zondag gedaan, want het was voetbal , dus moesten de mannen de Belgen gelijk zien spelen tegen Wales 😊 (en onze snoeppot half leeg eten 😊😊).

    De zondag, vaderdag. Onze papaÿs zijn het gewoon dat we in Nederland zitten in deze periode.  Kapitein Jan heeft zelfs twee varende kinderen, mijn broer zit met het schip op de Middellandse Zee in beter weer 😊. Deze dag hebben we een mooie fietstocht gedaan, een kilometer of 45 langs rustige, landelijke wegen.  De planning was dat we ÿs middags eens goed gingen gaan eten, maar als je constant langs boerderijen, schapenweiden en natuurgebieden rijdt, mag je al blij zijn at je iets kan nuttigen aan een treinstation. Een aperitiefje hebben we er ook niet gedronken, we zaten op een terras van een 100% alcoholvrije brasserie.  Maar goed, de soep was toch lekker 😊.

    Omdat onze culinaire uitstap wat tegenviel, hadden we ÿs avonds een barbecuetje gepland op ons achterdek, de ijskast van de camper en boot leeggeroofd en er een smakelijk geheel van gemaakt.

    De maandag opnieuw een fietstochtje, achter het stuur zaten deze keer wat minder enthousiaste sportievelingen, want (het wordt eentonig) weer een dagje van veel wind en regen.  Dat betekent geen terrasje(s) doen, maar in Earnewald binnen wat genuttigd en ondertussen konden we onze kleren wat laten drogen. Maar afgezien van het tegenvallende weer, toch weer een prachtig knooppunten route afgehaspeld.

    Na de avondspits zijn Roland en Dorine terug richting België[PVL1]  vertrokken, na een goeie drie uur waren ze al terug op hun bestemming. Was een leuk weekend, we hebben ervan genoten.

    En nu is het dus dinsdag, en zijn we onderweg naar Delfzijl.  We zijn uit de jachthaven vertrokken met een stralende zon en geen zuchtje wind.  We dachten eindelijk het juiste weer te pakken te hebben.  Maar ik heb een vermoeden dat jullie het goede weer in België houden, want hier is het donker en grijs, gelukkig zonder nattigheid of wind.  En eigenlijk is dit ideaal  vaarweer, geen zon = aangenaam vertoeven in onze stuurhut (met al die ramen heb je algauw een serregevoel als je in de zon vaart, dan ben je na een paar uurtjes lekker gaar gekookt).  Dus in plaats van te stoppen in Groningen, waar we al eens geweest zijn, tuffen we verder naar Delfzijl. Vermits het de eerste keer is dat we dit plaatsje aandoen, blijven we hier enkele dagen om de omgeving  onveilig te maken.  Jullie horen het wel wat we daar allemaal gaan zien en beleven 😊

    Tot de volgende keer, het zal vanuit Delfzijl zijn of … vanuit Duitsland

    Peter & Conny


    Afgelegd traject:

    Datum: 10.06

    Vaarroute: Goëgarypsterpoelen – De Klok – Sneekermeer – Prinses Margrietkanaal (Terherne – Pikmeer – Grouw – Kromme Ee – Burgum)

    Vaaruren: 4

    0vernachting: WSV Bergumermeer (elektriciteit – water en WiFi – 1,3 euro/meter)

     

    Datum: 14.06

    Vaarroute:  Burgum -  Prinses Magrietkanaal – Burgumermar – Kolonelsdiep – Prinses Margrietkanaal – Van Starkenborgh kanaal – Groningen – Eemskanaal – Delfzijl (Oude Eemskanaal).

    Vaaruren: 8

    Overnachting: WSV Abel Tasman Delfzijl (1 euro/meter – WiFi + elektriciteit).

     [











    14-06-2022 om 17:42 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Douwe Egbert koffie, lekkere koffie

    Dag beste lezer,

    Een regenachtige dag, alweer, dus een goed moment om het thuisfront nog eens in te lichten over onze wilde avonturen die we hier allemaal beleven.

    De natuur is zich hier goed aan het herstellen van de droge periode, het krijgt de laatste dagen bakken hemelwater te verwerken. Maar weer of geen weer, om onze gespierde torso te onderhouden (hahaha, ik ben zo grappig) hebben we besloten om iedere dag te wandelen of te fietsen (als we niet varen tenminste).

    Dus pinkstermaandag onze wandelschoenen aangetrokken en ons regenfrakske aan et en route.  We waren die dag zeker niet de enige sportievelingen, die dag werd ook de Elfstedentocht gereden, én vélo naturellement.  Ooit heb ik die tocht ook gereden, 235 km langs de Friese steden, waar is de tijd, nu ben ik al moe als ik 40 km fiets, elektrisch 😊. Deze toeristen in een strak, maar nat fietstenue hadden soms veel geluk, een pak meewind en droog of veel tegenslag, een stevige tegenwind (van een beaufort of 7) en regen.

     De dinsdag, zijn we ietsje verder gevaren, weer niet ver, maar wel ver genoeg om onze motor op temperatuur te krijgen 😊.

    Onze ligplaats is opnieuw een Marrekrite steiger, op anderhalve kilometer van Langweer. We liggen op een paar meter voor een brug (waar heel af en toe een auto passeert) en die draait niet tussen 20u en 9u.  We zijn Langweer te voet gaan verkennen, een dorpje met veel restaurantjes en heel veel haventjes.  Ik kan me voorstellen dat het in het weekend een vrij druk dorpje is, dat teert op het watertoerisme, maar op dinsdag is het er maar stilletjes.

    Voor woensdag voorspelden ze veel regen vanaf 15u.  We hadden gedacht om in de voormiddag een fietstochtje te ondernemen naar Joure en terug aan boord te zijn voor de plensbuien. Maar het is duidelijk, wolken hebben geen uurwerk, het is om 12u al beginnen gieten. Toen waren we nog in Joure, een plaatsje met een grote winkelstraat, de Midstraat. Daar zijn we eerst een koffietje gaan drinken, bij Vanmark Coffee & Cycling. En zoals de naam het zegt, zijn de 2 passies van Mark samengebracht, fietsen en koffie.  Ze branden er zelf hun koffiebonen.  En over bakkies troost  gesproken, Douwe Egberts, van … En dan is er koffie, Douwe Egberts koffie, lekkere koffie!  Zijn bakermat ligt in Joure.  Als je ooit nog eens een pak koffie in handen hebt, moet je er maar eens op letten, op het pak staat JOURE 1753.

    Regen of geen regen, Peter had een knooppuntenroute uitgestippeld en die hebben we gereden. Het was een veel te mooie fietstocht om niet uit te rijden.  Voordeel was wel dat we hier vorig jaar ook gelegen hadden, zo wisten we nog het pontje zijn waar we over moesten want  af en toe zijn de bordjes van de fietsknooppunten overwoekerd door groen en rijdt je er al eens stilletjes eentje voorbij.

    En zo zijn we nat maar toch met een goed gevoel terug aan boord beland.  Nu ons moreel voorbereiden op de voetbalwedstrijd van vanavond, hopelijk doen ze beter dan tegen Nederland! Enfin dat de besten mogen winnen 😊.

    Groetjes uit nat Friesland,

    Peter en Conny

     

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 07.06

    Vaarroute:  Sloten – Waldsleat- Brandemar – Hjerringsleat – De Groote Brekken – Prinses Magrietkanaal – Koevordermeer – Jaansleat – Marrekriteplaats aan brug Janesloot.

    Vaaruren: 1,5

    Overnachting: Marrekritesteiger SN79 aan Janesloot brug. Geen voorzieningen, zeer rustig.

     









    08-06-2022 om 17:07 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wij lopen in geen twee sloten tegelijk

    Dag beste lezer,

    Hier zijn we nog eens een keer met een verslagje. 

    We zijn dus eerst 3 nachten op het Tjeukermeer gebleven, meer bepaald het eiland Marchjepolle. Een mooi, maar heel populair, lees druk, eilandje. We hebben de wijde omgeving eens verkend, na 10 minuten hadden we alles gezien 😊.  Dus veel tijd over om wat klusjes te doen, zo is onze bijboot eindelijk terecht gekomen waar hij thuishoort,  aan de kraan.  Nu hebben we weer lekker extra plaats om de vooronder opnieuw vol te stouwen met andere dingen 😊.

    Zaterdag zijn we dan vertrokken naar Sloten. Plots kwam er een uit de kluiten gewassen rib naar ons gevaren en hij deed tekens dat Peter eens moest buiten komen, ik zat ‘toevalligÿ aan het stuur (sinds onze prachtig werkende joystick vaar ik precies nog meer …. vooral rechtdoor 😊, het manoeuvreren laat ik met veel plezier aan Peter over).  Maar ik wijk af, die rib dus, geen politie zoals we eerst dachten, maar mensen die iets te maken hadden met onze spudpalen. Constructeur, bouwer, uitvinder, dat weten we niet goed, maar hij kende ons Mira in ieder geval wel.  

    Hebben we het al over vogels gehad?  We hebben er een gezien, een roerdomp. Terwijl we aan het wachten waren voor een brug vloog er eentje over onze boot.  Eindelijk de vogel gezien die ons vorige reis zo in de ban hield.

    We blijven 3 nachten in Sloten, er is hier genoeg te zien aan het water, het is Pinksterweekend en beredruk, alles wat drijft en een motor heeft zit hier precies op het water. En hier passeren minstens even veel (of meer) Duitse vlaggen als Nederlandse. Geen wonder dat we constant in het Duits aangesproken worden als onze driekleur vrolijk wappert in de wind. Sloten heeft  700 en een chieke inwoners en mag zich de kleinste stad van Friesland noemen.  Een pittoresk dingske, wel jammer van de fabriek met melkvervangers voor het vee, die het centrum een beetje ontsiert, maar die beestjes moeten ook eten natuurlijk. 

    Ann en Noël van de Flâneur zijn zaterdagmiddag langsgekomen.  Zij liggen deze zomer met hun jacht in Friesland.  We zijn  iets gaan eten in Sloten, we hadden keuze tussen twee periodes, om 17u of om 20u.  We hebben voor dat laatste gekozen, het was mooi weer en zo konden we op ons gemak nog een aperitiefje drinken op ons terras. Leuk, konden we nog eens ongegeneerd met een Gentse tongval klappen. Alhoewel, Tom Waes mag beweren dat het Fries op het Antwaarps lijkt, met Gents of zelfs West-Vlaams kom je hier ook al een end, met andere woorden, het is gewoon een mengelmoes van onze  rijke Vlaamse woordenschat 😊.

    Vertaal maar:

    -          as hy syn holle op it kessen leit, slept syn kont al

    -          een tùtsje

    -          wat de boer net kin, dat yt hy net

     In het restaurant hebben we een stukje vis gegeten en ons kommetje frieten gedeeld met 4 (we waren in eerste instantie niet zeker of het voor één persoon of voor ons allemaal bedoeld was). We hebben een extra portie bij gevraagd zulle 😊.

     

    De zondag, 5 juni, is de Fläneur verder gevaren, maar niet zonder een stukje Gent achter te laten  We zijn nu in het bezit van de Gentse vlag. Wij gaan de sportieve toer op, een kleine 40 km fietsen langs het Slotermeer (dat klinkt in het Fries Sleattermer Mar). Iets gegeten in Woudsend.  Woudsend ligt aan de Ee (voor de oplossers van  kruiswoordraadsels een bekend woordje) en ook al wonen hier dubbel zoveel mensen als in Sloten, hier spreken ze van een dorp. Uiteindelijk moe, want we hadden weer af te rekenen met een pittig tegenwindje, maar voldaan terug op ons bootje beland. 

    Tweede Pinksteren blijven we hier ook nog liggen, dat mag hier niet te rap vooruit gaan 😊

     

    Geniet nog van de extra vrije dag en tot de volgende keer.

    Peter & Conny

    PS Een ‘tùtsjeÿ is geen tutje maar een totje ofte zoentje 😊

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 04.06

    Vaarroute:  Tjeukermeer -  Follegasloot – Groote Brekken – Rijnsloot – Haringsloot – Brandemar – Woudsloot - Ie

    Vaaruren: 1,5 uur

    Overnachting: Jachthaven Lemsterpoort (maar aan een steiger op de Ie zelf niet in het stadje).  Geen voorzieningen (1 €/m).













    05-06-2022 om 17:35 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wereld is klein

    Dag beste lezer,

    Vorige zondag, 29 mei hebben we nog een dagje doorgebracht op de Vecht, rechtover Fort Uitermeer, een torenfort aan de Vecht. We konden niet van boord, maar we hadden ook geen zin om iets te doen, het was er ook het weer niet voor trouwens.

    Maandag, 30 mei voorspelden ze minder wind, tijd om de Vecht achter ons te laten en het Markermeer over te steken.  Meestal varen we Friesland binnen in Stavoren, maar nu gaan we via Lemmer. En waar we den oversteek van Muiden naar Friesland in het verleden op één dag deden, gaan we er nu wat langer over doen.  We gaan halt  houden op Urk. Inderdaad, hier spreken ze van OP en niet IN Urk. Urk was vroeger een eilandje in de Zuiderzee, maar nu maakt het deel uit van Flevoland (wat uiteindelijk een door de mens gemaakt groot eiland is). We delen de kade met 3 historische zeilboten, volgestouwd met Duitse jongeren.  De bewoners op Urk zijn godvruchtig (en ook vruchtbaar), 94% gaat de zondag naar de kerk. Het is hier zeker geen Ibiza of Salou voor de jongeren, dat betekende dat iedereen om 23u alweer aan boord was. Door hen zijn we zeker niet wakker gemaakt, daar zorgde de RWS rond middernacht wel voor, die komt (iedere nacht hebben we helaas de nacht nadien ook gemerkt) met een rotvaart de haven binnen gevaren, goed voor een stevig potje touwtrekken en schommelen.

    Dinsdag, 31 mei blijven we dus een dagje Urken.  Een authentiek vissersdorpje, met leuke steegjes, enkele restaurantjes, waar we – je raadt het nooit- heel lekkere zeetong gegeten hebben. Na een paar uur rondkuieren zijn we terug naar ons bootje gegaan.  Er ligt nog een woonboot langs de kade waar de Belgische driekleur vrolijk wappert, dan is Peter nieuwsgierig en vraagt hij waar ze vandaan komen. De mensen komen uit Gent en varen naar Berlijn. Er zijn al een paar volgers (via Marinetraffic) die al dan niet een ludieke opmerking gemaakt hebben dat we maar traag vorderen, deze Gentenaars zijn een week voor ons vertrokken – om maar te zeggen, gepensioneerden hebben tijd zat 😊.

    Over die schippers, grappig verhaal eigenlijk, Peter is goed in gezichten herkennen, en hij had al eens (lang geleden nog voor de uitbraak van de Corona) met die man gebabbeld … op onze steiger in de jachthaven van Langerbrugge.  Hij kon die man nog thuisbrengen, voor de andere schipper was het gemakkelijker om te weten met wie hij te maken had, hij herkende onze Mira-Ceti (hij had er al eens een foto van  getrokken in de Biesbosch). Achteraf zei Peter, die vrouw komt mij bekend voor (of in zijn woorden: ze staat mij niet vreemd,) ze lijkt op mijn nicht.  Een tak van de familie die hij jaren geleden uit het oog is verloren. Peterÿs  vader wist dat er inderdaad een nicht van hem al jaren op een woonboot woont.  Enfin de puzzelstukjes vallen allemaal in elkaar, ze zijn familie.  Als we hen nog eens tegenkomen, wat niet ondenkbaar is vermits we dezelfde bestemming hebben, kunnen we eens op familiebezoek 😊.

    01 juni varen we dan uiteindelijk toch Friesland binnen, langs het IJsselmeer (windkracht 3, dat kan ons Mira nog gemakkelijk aan), Lemmer binnen.  De sluis is voor ons alleen, het vrachtverkeer komt vooral uit de andere richting.  En dan nog een klein uurtje varen tot onze bestemmening, het Tjeukermeer.  Tijd om een verslag(je) te schrijven want het is geen ‘lekker buiten zonnen op het terrasÿ weer, het is nat, winderig en koud. Maar we laten het niet aan ons hart komen, er komen vast nog mooie zomerdagen op onze weg.

     

    Tot de volgende lezing!

    Peter & Conny


    Afgelegd traject:

    Datum: 30.05

    Vaarroute: Fort Uitermeer (Vecht), Muiden, via Markermeer en Lelystad naar Urk.

    Vaaruren: 8  

    Overnachting: Gemeentehaven Urk (1,8 €/m)

     

    Datum: 01.06

    Vaarroute:  Urk – Ijsselmeer – Lemmer -Tjeukermeer.

    Vaaruren: 4,5

    Overnachting: Marrekrite steiger TJ15E



















    01-06-2022 om 16:44 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zing, vecht, huil, bid, lach, geniet en bewonder

    Dag beste lezer,

    De weken vliegen voorbij, alweer zaterdag, het gaat vooruit hé.

    We liggen nog altijd op de Vecht, waarschijnlijk tot maandag, dan voorspellen ze minder wind, dat vaart wat gemakkelijker op het Ijsselmeer.

    Deze contreien zijn nog altijd bekend terrein voor ons, weinig avontuur hier, we weten op voorhand waar er ligplaatsen zijn, waar de restaurantjes, cafeetjes en winkels zijn.  Alleen het weer, dat is voor ons, zoals voor iedereen, een vraagteken. We  hebben af te rekenen met een straffe wind, maar dat zal in België niet anders zijn.

    Ik weet niet meer exact waar ik vorige keer geëindigd ben. Dus misschien val ik wel in herhaling hier en daar. 

    Normaal gezien gingen we onmiddellijk nadat onze achterbank geïnstalleerd was, doorvaren naar de Volkerak, maar een zwaar onweer heeft ons doen besluiten om nog één nachtje in de vluchthaven van Bruinisse door te brengen. Uiteindelijk zijn we pas op vrijdag vertrokken naar de  Volkerak, om code oranje uit te zweten, maar al bij al hebben we geen extravagante toestanden meegemaakt.

    Enfin, zaterdag zijn we van de Volkerak naar Arkel gevaren.  Alles perfect verlopen, geen noemenswaardigheden te melden. In Arkel (ook daar weten we de Coop zijn) achter een pot Belgische mayonaise geweest (veel beter dan de Nederlandse, dat is veel te zoet voor onze smaakpapillen) want zondag zijn het stoverij met frietjes en daar moet mayonaise bij zijn!

    Zondag tijd om ons favoriete (not) kanaal te bevaren, drie uur klotsen op het Amsterdam-Rijnkanaal. Tijdens  het weekend is het een keuze tussen de cholera en de pest … Amsterdam-Rijnkanaal (is kermisgevoel, constant heen en weer slingeren)  of de Vecht (laveren tussen sloepen, roeiboten en huurboten).  We hebben dus – ondanks alle tijd van de wereld – voor de avance gekozen.  Getuige geweest van de wet van de sterkste, er was een eend aan het oversteken met haar kuikens … zij heeft de overkant gehaald, haar kindjes zijn in de bekken van meeuwen met gemene oogjes beland.  Geen mooi zicht om te zien gebeuren.

    Haast en spoed, komt zelden goed: de brug in Nigtevecht lag in panne.  Het is te zeggen, de lichten werkten niet meer correct,  als de brug openging, werden de lichten niet rood voor het autoverkeer.  Dus hebben we nog twee uur en een half liggen klotsen vooraleer we door mochten varen. 

    We zijn 3 dagen blijven liggen in Nederhorst den Berg (de jachten mogen maar maximum 3x24 u blijven liggen op dezelfde plaats) en zijn dan verder gevaren naar … Nederhorst den Berg (zelfde dorp, maar in het bochtige parcours 5 kilometer verder op de Vecht).

    Onze ene marifoon is van bedenkelijke kwaliteit, gisteren is onze betere beginnen mankeren. We zullen er rekening mee moeten houden dat er na 18 jaar het één en ander zal beginnen verslijten. Ik spreek over de toestellen hé, wij zijn nog lang niet versleten 😊.

    Op de website gekeken, blijkt dat we maar 21 KM (enkel) van George Kniest liggen.  Eens gecheckt op de kaart, dit belooft een mooi fietstochtje te worden langs rustige wegen.  Kettingen gesmeerd, fietszakken uitgehaald en weg waren we richting Flevoland (Almere). Ongeveer halverwege vraagt Peter of de winkel wel open is.  Ik had geen idee, en je raadt het al, sluitingsdag de maandag.  We konden natuurlijk op dat moment de website geraadpleegd hebben, maar ons kent ons, eens we bezig zijn kan niets ons stoppen. Rijden, rijden, rijden en stoempen, stoempen, stoempen.   We hebben van de nood een deugd gemaakt en hebben in de jachthaven van Almere gegeten.

     

    De dag nadien opnieuw 42 kilometers fietsen, heen en terug, naar Georgeke Kniest, was iets pittiger dan de dag voordien, lekker stevig windje.  Opnieuw gaan eten in Almere, deze keer hadden we op de website gekeken voor een restaurantje.  We moesten onze weg zoeken tussen allemaal nieuwbouw appartementsblokken en vonden uiteindelijk de eetgelegenheid. Wat een teleurstelling, een veredelde fastfoodrestaurant.  Maar goed de innerlijke mens moet versterkt worden, zeker als hij (al dan niet ondersteund door een fietsbatterij) een inspanning levert. Toen we buiten stapten uit dit culinair laagstandje zagen we 50 meter verder een gezellig (en met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid)  en veel beter restaurantje.

    De dagen dat we niet fietsen, doet Peter klussen: marifoons en de waterpomp vervangen, we hebben geen tuin maar er is altijd wel iets te doen aan onze schuit.

    Gisteren was het weer fietsdag, tripje naar Hilversum.  Op papier 10 kilometer enkel, maar ik had een knooppuntentrajectje uitgestippeld, fantastisch mooie rit maar … dubbel zolang als de kortste weg 😊. 

    Heb ik het al over vogels gehad?  Gisteren vlogen er minstens (en ondanks mijn zin om lichtelijk te overdrijven, deze keer waren het zeker meer) 100 aalscholvers over de Vecht (en helaas ook over onze boot, we dachten even om haar DIXI te noemen in plaats van Mira-Ceti). Ik heb er Peter vanonder de douche voor laten komen, het was indrukwekkend. Er moet hier veel vis zitten in de Vecht. Peter heeft nog geen tijd gehad om dit daadwerkelijk te controleren.

    Ik wijk af, Hilversum dus, vooraleer daar te geraken, zijn we voorbij een paar dikke villaÿs gefietst, waarschijnlijk optrekjes van de Gooische vrouwen.  Hilversum zelf heeft ons niet echt bekoord, maar goed, we hebben er voor het eerst in Nederland toch lekker gegeten 😊.

    Vandaag, 28 mei sluiten we af met verdrietig nieuws. Vera, een kunstenares, in de letterlijke (ze was pottenbakster en maakte fantastische beelden) en figuurlijke (zij stond zo positief in het leven, dat vonden wij een kunst op zich) betekenis van het woord, heeft deze morgen haar strijd tegen de kanker verloren.  Amper 56 jaar, We vonden het een voorrecht haar te kennen en wensen Danny, haar partner, alle sterkte toe. Rust zacht mooie meid.

     

    Lieve mensen, het leven is zo kort, geniet er met volle teugen van.

     

    Peter & Conny















    28-05-2022 om 11:16 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed begonnen is half gewonnen?

    Dag beste lezer,

    Eindelijk is het ervan gekomen, den blog is gestart (een beetje gelijk vroeger den blok, alsmaar uitstellen).

    Onze eerste 10 dagen zitten er al op zie, de tijd gaat snel.  Even in een notendop vertellen wat er allemaal gebeurd is. Telegramstijl (de lange versie dan toch 😊), leest gemakkelijker.

    Maandag, 09 mei

    Vertrokken vanuit de jachthaven met kapitein Jan en Seppe.

    Kapitein Jan heeft onze Estée S en onze Mira-Ceti daar binnen geloodst, dus vinden we het normaal dat hij de Mira-Ceti symbolisch uit vaart tot Terneuzen. Wij hadden het trouwens veel te druk met zwaaien naar onze ex collegaÿs (stonden her en der verspreid op het kanaal en op Zelzate brug).

    Onze eerste stopplaats, Terneuzen dus, waar we nog een traditie in ere willen houden.  Toen we daar de eerste keer toekwamen zijn we (met kapitein Jan) slibtongetjes gaan eten, de lekkerste die we ooit gegeten hebben.  Dus we wilden dit weer doen, helaas was het restaurant gesloten.  Maar niet getreurd, slibtong in een ander restaurant dan maar, deze keer de slechtste die we ooit gegeten hebben.  Terneuzen krijgt beide titels 😊.

    Dinsdag, 10 mei

    Jammer maar helaas, het Corona beestje heeft ons, na lang zoeken, uiteindelijk toch gevonden. Heel spijtig voor Seppe, hij ging normaal gezien een weekje meevaren, maar hij is in Veere van boord gegaan, gelukkig hebben we hem niet aangestoken.

    Alle andere dagen, hebben we in quarantaine doorgebracht op het Veerse Meer.  Gelukkig hadden we goed weer, zodat we tussen de hoest- en niesbuien toch buiten konden genieten. Ook op het Veerse Meer mogen we niet meer overal liggen, er zijn maar een paar plaatsjes meer waar een boot van meer dan 20 meter welkom is (en dan moeten we duimen dat die niet ingenomen is door andere, kleinere jachten).

    Woensdag, 18 mei

    Op tijd genezen om onze reis te vervolgen naar Bruinisse, want daar wordt onze achterbank vernieuwd. De bank is deze winter klaargemaakt en wordt vandaag en morgen geplaatst.  Het weer is schitterend, we zijn Bruinisse gaan verkennen … goed voor 15.000 stapjes.

    Donderdag, 19 mei

    Onze bank is afgewerkt! Het is gewoonweg prachtig, we kunnen weer 20 jaar genieten op ons zonnebankje (check foto voor én na).

    Vandaag is het Peter ook gelukt om zijn hydraulische stuurinrichting op punt te krijgen. We hebben namelijk een joystick geplaatst, dit laat toe om met een kleine beweging het roer rapper en/of preciezer te laten sturen, gedaan met sleuren aan dat stuur (we worden tenslotte een dagje ouder 😊). Door omstandigheden heeft het (veel) langer geduurd dan voorzien. Normaal installatie door vakman, maar Peter heeft alles zelf uitgezocht en geplaatst.  Er zaten een paar foutjes in het schema, die hebben ze er nu allemaal uitgehaald, hopen we toch. Morgen gaan we proefvaren, op de Oosterschelde, breed genoeg om uit te testen 😊.

    En nu zijn we op zoek naar een werf, want onze dieptemeter valt regelmatig uit, het liefst als we een ligplaats zoeken om onze spudpalen (hier zijn ze dan) uit te zetten, dan mag Maasje met een stok de diepte peilen. Voor mij moet alles werken, maar zonder die 3 meters vind ik het lastig varen: dieptemeter, temperatuurmeter (heeft niets met varen te maken, maar sinds ons akkefietje enkele jaren geleden, hou ik dat ding altijd in het oog en de roerstandmeter. Dus zijn we nu op zoek naar een werf om naar boven te gaan en een nieuwe dieptemeter te plaatsen.  Peter heeft gelezen op internet dat de sonar na een aantal jaren niet meer werkt van het type meter dat we nu hebben.

    Jullie lezen het al, we zijn overmorgen nog niet in Berlijn, maar we hebben tijd zat, geen haast, geen (of toch weinig) stress.  Niks moet, niksen mag 😊.

    We gaan proberen om één maal in de week te bloggen, het bewijs is geleverd, gepensioneerden hebben echt weinig tijd 😊. 

    Fijn weekend alvast en veel groetjes,

    Peter & Conny

    Fotoÿs van hertjes op het Veerse Meer en van enkele ligplaatsen. Naast die stoere schepen is onze huidige ligplaats in Bru.







    19-05-2022 om 15:37 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug op bestemming

    Dag beste lezer,

    Het zit er op, onze bijna 8 weken durende reis.

    Gisteren hebben we nog een, regenachtig, dagje op het Veerse Meer doorgebracht. Lief van de weergoden, want mijn neus is verbrand, dus extra zon zou er teveel aan geweest zijn 😊.

    Vandaag om 6u45 waren onze palen terug ingetrokken en zijn we richting Langerbrugge vertrokken.

    Ik was/ben niet al te goed gezind, niet omdat we terug naar onze thuisbasis varen, maar omdat we bericht gekregen hebben dat we 10 dagen in quarantaine moeten en 2x getest moeten worden.  Ik ben donderdag dus iets te enthousiast geweest over het feit dat Nederland code oranje heeft. Enfin, morgen zullen onze vrienden lekker gezellig samen naar het WK kunnen kijken zonder ons, dat is uiteindelijk veel minder gevaarlijk dan 8 weken tussen de vissen en de vogels vertoeven (en we zijn ook geen Club Brugge supporters). Ook ons werk verwittigd dat het nog langer gaat duren vooraleer we terug naar Ertvelde gaan (onze bazen gaan er gelukkig heel begripvol mee om, een chanceke dat ik geen baas ben 😊).

    In Veere mochten we in de grote sluis schutten, een rustige sluis want ik was voortdurend afgeleid van zeehondjes die in de sluis rondzwommen. Dan via de blauwe golf, dat is varen in konvooi van Middelburg tot Vlissingen. Het konvooi bestaat uit de volgende schepen: Mira & Ceti 😊. In Vlissingen konden we ook onmiddellijk schutten.  De Westerschelde was een spiegeltje, wel  veel beroepsvaart, zeker voor een zaterdag. En we werden goed in het oog gehouden door de post en sluis van Terneuzen, neen, neen … niet omdat we iets mispeuterden, maar om ons zo goed mogelijk te begeleiden. Een top sluiswachter, hij heeft de beroepsvaart 2x gevraagd om hun schroef af te zetten als ze aangemeerd waren. Ons heeft hij een keer of 4 opgeroepen (om ons de positie in de sluis door te geven, om te zeggen dat we moesten opletten dat er een tros op het water dreef, om te vragen wat onze afmetingen waren en een laatste keer om ons goede reis te wensen 😊). Dat laatste is maar gedeeltelijk waar, hij zei dat we de volgende keer onze afmetingen op voorhand moesten doorgeven, dat ze het totaal verkeerd hadden ingeschat. We hadden trouwens ook een grote verantwoordelijkheid, want er was ook nog een zeiljacht aangekomen die tegen ons is komen liggen.  Zijn we direct nog tegengekomen in de jachthaven, ze waren doorverwezen naar Peter om een ligplaats te krijgen … één minuut thuis en al aan het werk gezet 😊.

    Mijn humeur is gelukkig wel verbeterd, dankzij mijn ventje.  Ik ga het hier vertellen, misschien dat het niet zo grappig overkomt, maar ik heb goed gelachen. Op de Westerschelde, we hebben dat -tig zeehondjes gespot.  Peter zegt: ´Er loopt daar op diene dam een man en vlak in de buurt zit er een heel grote zeehond, de grootste die ik hier al gezien heb¡. Ik pak de verrekijker en zie een man met een emmer, kokkeltjes rapen en zijn maat staat voorover gebogen (met een zwarte broek) ook kokkels te rapen (dat was volgens Peter die grote zeehond dus 😊). Hilarisch, maar je moet het meegemaakt hebben om er mee te kunnen lachen denk ik  😉.  

    Het is een beetje onwezenlijk nu met onze quarantaine.  Leonard en Régine stonden ons op te wachten, maar we konden hun niet vragen om iets te komen drinken aan boord. Dus maar een klapke gedaan van op afstand.  Ik denk dat we beter de 1,5 meter afstand houden aan de laars gelapt hadden … we hadden onze deuren laten openstaan … toen we terug binnen gingen werden we verwelkomd door wel 50  … vliegen … die hebben blijkbaar lak aan coronaregels. Wel beste vliegen, wij zijn nu seriemoordenaars 😊.

    En nu doe ik een beroep op jullie medelijden, hier zitten we, moederziel alleen, te kijken naar Wales - Denemarken.  De WIFI van de jachthaven werkt blijkbaar niet meer, dus dan maar via onze laatste data kijken naar de match. 

    Neen zulle, we hebben twee prachtige maanden vakantie gehad, niet altijd schitterend weer (mei was zelfs pover), maar als deze reis een voorproefje was voor ons verdere leven, dan gaan we nog een prachtige toekomst tegemoet.

    Dank je wel beste lezer, om ons gedurende deze reis te volgen.  We wensen jullie nog een fijne zondag en vragen jullie om - net als wij - te genieten van de kleine dingen van het leven.


    Heel veel liefs,

    Peter & Conny

    26-06-2021 om 17:44 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Internationale Feeëndag

    Dag beste lezer,

    Wat later dan normaal, maar we hebben tot de laatste minuut van één van onze laatste vakantiedagen genoten.

    Deze morgen vrij laat opgestaan, op het gemak onze krant gelezen en ons koffietje gedronken. En rond een uur of tien onze motor gestart om naar de Veerse dam te varen (bij Vrouwenpolder). Dit is mijn lievelingsplekje op het Veerse Meer, als je de dijk oversteekt (te voet uiteraard 😊) ben je aan de Noordzee (ik heb er even pootje gebaad, met teenslippers wegens overlast aan kwallen).

    Naast onze steiger is er van alles te zien in het heldere water: visjes, oesters, mosselen, krabbetjes, kwalletjes, algen, wier, … het lijkt wel een aquarium (behalve - weeral - die kwallen dan 😊).

    Big brother is watching us …  het valt ons op dat er in dit ganse gebied webcams zijn: Veerse Meer, Vlissingen, Terneuzen, …..  Mijn broer volgt ons via Marinetraffic, ik heb hem getipt over de webcam van de Veerse dam … dan kan ik tenminste zeggen dat young brother is watching us too 😊.

    ÿs Middags sliptongetjes gaan eten in een beachrestaurant.  Ik ben mee met mijn tijd zulle, vroeger schreef ik altijd slibtong, omdat het over ondermaatse tong ging die zich in het slib verschool.  Maar blijkbaar is de enige correcte schrijfwijze sliptong, omdat het zo klein is dat het gemakkelijk door de mazen van het net slipt.  Misschien dat ik de volgende keer wel weer slib schrijf … hangt af van mijn humeur van de dag 😊.

    Het is schitterend mooi weer vandaag, we wanen ons op vakantie in één of ander exotisch land (komt door de palmbomen op het strand en onze aperitief 😊).  Danny & Vera zitten op hetzelfde moment een kilometer of vijf van ons ook op restaurant, in Veere. Nadat ze hun boerke gelaten hebben, zijn ze bij ons op bezoek geweest.  Het was een aangenaam weerzien, we hebben genoten van een namiddagje kletsen, op de steiger (want dat was uit de wind) maar met ons smoeltje in de zon.

    En ook heuglijk coronanieuws, Nederland kleurt niet langer rood, maar oranje (zoals het hoort voor Nederland 😊). We hebben direct onze PLF ingevuld. Dus normaal gezien moeten we niet opnieuw een Swiffer in onze neus laten steken (niet echt een aangenaam gevoel als ze proberen via je neus je hersenen uit te lepelen 😊) en moeten we niet 10 dagen in quarantaine blijven.

    Nog even genieten van het einde van deze perfecte dag.

    Tot morgen, tot onze laatste vakantiedag,

    Peter & Conny









    24-06-2021 om 19:46 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag van de mantelzorger

    Dag beste lezer,

    Iets later vandaag, is een dag van toevalligheden, van hoe groot is de kans dat …

    Hoe groot is de kans dat je vlot door de Krammersluis geraakt? Is ons nog nooit overkomen. Je mag ook niet meer oproepen via de VHF naar de jachtensluis.  Dus moet je wachten tot ze de deuren openen en het licht op groen zetten. En het schutten duurt ook (gevoelsmatig) erg lang.

    Hoe groot is de kans dat je op het vooropgestelde plekje op het Veerse Meer kan liggen?  Toen wij er aankwamen lag er nog maar één jacht.  Ondertussen zijn alle plaatsjes bezet.

    Hoe groot is de kans dat je de Estée S (nu Watson) zal zien liggen tussen de honderden andere jachten? Klein, maar vandaag zag ik onze groene pruts direct liggen in Wolphaartsdijk.  Ze is nog geen haar veranderd (behalve van naam dan) 😊.

    Hoe groot is de kans dat je een bekende op hetzelfde eilandje aantreft? Oké, zo ver is het hier nu ook weer niet van Belgenland (maar we zijn geen Belgen tegengekomen, het waren BZÿs … bekende Zeeuwen).  Toen we aanmeerden stond er een vrouw te wachten om onze touwen aan te nemen. Ik wuif haar vriendelijk weg (ik vind het altijd zo zielig als er iemand geduldig staat te wachten en wij dan onze palen uitschuiven), maar ze begreep niet goed wat ik bedoelde.  Ze zag dat we van Gent waren en ze vroeg of we Roland & Dorine kenden, want dat waren goede kennissen van hen?  Hoe groot is de kans dat we toevallig deze twee mensen wel kennen in Gent? 😊 Dan zei ze, misschien kennen jullie ook mijn man . Ik dacht al, yeah right, dat is wel echt teveel toeval als we die ook kennen.  Maar jawel, die man was bij ons aan boord geweest in Langerbrugge (om onze kleppen af te stellen – van de motor hé 😊): Fons uit Walsoorden. We werden vriendelijk uitgenodigd om een koffie te komen drinken aan boord bij hen.  Het was er zo gezellig dat ik vrees dat we een beetje te lang zijn blijven plakken.  De Engelsen zeggen zo mooi: Overstay oneÿs welcome …

    Hoe groot is de kans dat jullie zeehonden herkennen op Peter zijn foto?  Klein?  Juist daarom dat ik het voor de zekerheid maar vermeld hier 😊

    Grote kans dat ik morgen weer iets schrijf 😊

    Groetjes,

    Peter & Conny









    23-06-2021 om 18:24 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cirkel is rond

    Dag beste lezer,

    We zijn op een dag varen van onze vaste ligplaats, maar we hebben nog een paar dagen congé payé, dus komen we nog niet naar huis 😊.  Windfinder heeft ons beloofd dat het dit weekend niet te hard gaat waaien op de Westerschelde, dus gaan we den groote oversteek via Vlissingen wagen en niet langs Antwerpen terugkeren.

    Deze morgen, iets voor 7 uur hebben we onze palen al uit de grond getrokken, terug klaar voor een tripje van een kilometer of 60.

    Via Gorinchem naar Werkendam, dan via de Nieuwe Merwede (meestroom, dat scheelt toch een kilometertje of 2 per uur) langs de Biesbosch naar de Moerdijkbruggen, dan het Hollandsch Diep over naar de Volkerak jachtsluis. Voor de letterlijke volgers op de kaart, duidelijk omschreven nu hé 😉.

    Jachtsluis? De sluismeester roept ons op om te vragen of ze (de mannen van de beroepssluizen) ons gevraagd hebben om via de jachtensluis te komen? Het is niet de eerste keer dat ze denken dat we een spits zijn (breed genoeg daarvoor, maar wel wat kort uitgevallen, beetje gelijk Jerommeke 😊). Maar uiteindelijk komt er wel echt een uit de kluiten gewassen vrachtschip de jachtsluis binnen gevaren.  Die mag eerst, en dan is het een race van de andere bootjes om toch maar niet langszij van dat vrachtschip te moeten. We komen dit regelmatig tegen, omdat we traag op gang komen, worden we langs alle kanten voorbij gestoken, maar vandaag hebben we ons niet laten doen 😊.   We hebben ons Mira overal tussen gewrongen, het zeiljacht voor ons een beetje naar voor laten manoeuvreren en we waren mee met de schutting 😊.

    Dan nog een uurtje tuffen op de Volkerak om te eindigen (voor vandaag toch), waar we 7 weken geleden begonnen zijn: de Steenbergsche Vliet.

    Peter heeft nog een hebbedingetje bij de omvormer gezet, we kunnen nu ook elektriciteit aftakken als onze motor draait, want met de zonnepanelen alleen redden we het nu helaas niet.  Dat ligt niet aan onze panelen, maar aan het wolkendek dat al een paar dagen de grote stoorzender is.

    Morgen een tripje van hetzelfde kaliber voor de boeg, naar het Veerse Meer, een beetje zout water opzoeken.  Dus straks onze fietsen in de kelder (vooronder) steken, zodat die alvast gevrijwaard worden van een douche met zout water.

    Zo dat was het voor vandaag, morgen zijn we er weer, zelfde uur, andere plaats 😊

    Tot morgen,

    Peter & Conny  







    22-06-2021 om 16:26 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereldhumanismedag

    Dag beste lezer,

    Wat hadden we een mazzel vandaag, je leest het wel, we toeren al een tijdje rond in Nederland 😊. Het varen ging lekker en de zomer begint vandaag Very Happy

    Onze planning was om vandaag in Gorinchem te stranden, maar de havenmeester had geen plaats in zijn stal voor de os en de ezel, dus zijn we maar tot Arkel gevaren (dat is iets voor Gorinchem, ofte Gorkum voor de connaisseurs 😉) – vlakbij de Linge (mooi varen ook daar).

    Deze morgen hebben we gekozen voor het Amsterdam-Rijnkanaal. We hebben al verschillende combinaties gedaan:

    ¨  Volledige Vecht, Utrecht incluis  (Enfin kapitein Jan heeft die tocht gedaan met de Estée S, was onze maidentrip, hadden wij zelf gevaren, dan zaten we nog vast onder één van de Utrechtse brugjes 😊).

    ¨  Volledige Vecht en binnen (of buiten) gevaren in Maarssen tot Muiden.  Een prachtige rivier, in de week zalig rustig om te bevaren, in het weekend veel concurrentie van huursloepen.

    ¨  Deels de  Vecht, deels het Amsterdam-Rijnkanaal.  Dit is niet de mooiste, maar wel de snelste (en hobbeligste weg).

    Deze laatste was onze keuze, en vandaag viel het varen zeer goed mee, er was amper beroepsvaart (en al helemaal geen pleziervaart).

    Iets voor zevenen waren we al aan het varen.  Het eerste kunstwerk in Nigtevecht beloofde niet veel goeds (is wel een makkelijk systeem om door te varen: je belt een nummer, krijgt een vriendelijke computerstem aan de lijn, je geeft een cijfercombinatie door – dat je aan de brug vindt, en klaar is kees). Het eerste wat we te horen kregen, was dat er wel wat vertraging kon zitten op het draaien van de brug omdat er een panne aan hun paneel was.  Gelukkig hebben we maar een tiental minuutjes moeten wachten.  Voor de rest, op het Amsterdam-Rijnkanaal was er maar één beroepsschip die ons opliep (maar dat heeft hij moeten bekopen, want hij moest in de sluis op ons wachten 😊). In Vianen konden we ook direct de sluis in (na 2 jachten, die we later op het Merwedekanaal achter ons gelaten hebben.  Iedere brug onmiddellijk open, de spoorbrug voor uur open (niet speciaal voor ons, maar voor het beroepsschip dat van de andere kant kwam, mooi meegenomen 😊). Enfin, om 13u45 waren we al op onze bestemming.

    We weten het wel, het is vakantie, geen race … maar (in onwetendheid) liggen dobberen voor een sluis of een brug is niet bevorderlijk voor onze rikketik 😊.  Meestal plannen we geen eindbestemming, dan moeten we ons ook nergens in opjagen, maar volgende week maandag verwacht onze chef ons terug op het werk, dus moeten we nu wel een planning opmaken.

    In Arkel nog wat proviand gehaald, het is voetbal vanavond en er worden hier twee matchen gevolgd, dus we hebben veeeeuuuul chips en nootjes en frieten en frikadellen in huis gehaald 😊.

    Morgen is het de bedoeling om naar de Volkerak te varen.

    Dat de goeie mogen winnen, tot morgen,

    Peter & Conny







    21-06-2021 om 16:17 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wereld vluchterlingendag

    Dag beste lezer, 

    We liggen terug in Nederhorst den Berg (op de Vecht). Het was de bedoeling om iets voor Nigtevecht aan te meren, maar het plaatsje is aan een drukke baan en daar hebben we (minstens nog een week) geen zin in 😊.

    Dat onweer dat we beschreven hebben vorige keer, bleek een supercell te zijn, gelukkig hadden wij te maken met de uitlopers.  Een kilometer of 15 verder waren er heel wat bomen ontworteld (en op vakantiehuisjes gevallen).  We hebben wel de beelden gedownload van ons stormpje (opgenomen met onze camera), dat is wat we noemen, ego ramptoeristen 😊.

    Die nieuwe sluis (Reevesluis) ging pas om 10 uur open, en zeggen dat wij 9 uur al laat vonden. Maar goed, voor de rest kunnen we goed doorvaren en hebben we onze 50 kilometer op 6 uur afgehaspeld, elk op toer een uurtje gevaren, dan gaat het precies wat rapper vooruit.  Veel hebben we niet meer gedaan op de Dode Hond.  Er is daar namelijk ook niet veel meer te doen 😉.

    Deze morgen om 7u30 vertrokken, voor een kleine 40 kilometer.  Terug een stukje Randmeren, dan even op het Markermeer en dan naar Muiden. Vandaag troffen we een excellente sluiswachter aan (meestal is het anders in Muiden).  Hij was zelfs de andere jachten aan het dirigeren (want eens de sluisdeuren open, hebben die de neiging om als aasgieren op hun prooi (de sluis dus) aan te vallen en moeten wij laveren tussen die bloeddorstige veelvraten 😊, nu liet hij ze eerst in de andere sluis varen en dan pas kregen wij groen licht. Voor de rest doen we – weer maar eens – opnieuw - niets meer vandaag.  Morgen en overmorgen zijn nog 2 lange vaardagen, dus we gaan ons op ons rustig houden. Zoals je merkt, we zijn ons al volledig op ons pensioen aan het voorbereiden, alles op het gemakske 😊.  

    Peter kreeg deze middag een berichtje van vrienden met de vraag wanneer we zouden arriveren, dat ze de aperitief zouden klaarzetten. Een weekje te vroeg, hou maar lekker koud tegen volgende week zondag 😊.

    Lieve groetjes,

    Peter & Conny





    20-06-2021 om 15:46 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag van de duurzame gastronomie

    Dag beste lezer,

    Beetje later vandaag, beetje meer gevaren dan gewoonlijk, wat verder gefietst dan gewoonlijk … dan is het rap bedtijd 😊.

    Deze morgen om 7u vertrokken om te varen tot een uur of één.  Een tochtje van een kilometer of 50, maar op brede en heel brede wateren, door brede bruggen en grote sluizen (rubriek sluizen, zie verder).

    In Meppel riepen we de brug op, normaal gezien mag pleziervaart maar 2x per uur door de brug (op het uur en halfuur), maar we mochten toch 10 minuten vroeger dan toegelaten door de 2 bruggen. Door de Meppelerdiep naar Zwartsluis, dan een ellenlang, recht stuk langs het Zwarte Meer, dan nog een stukje Ketelmeer om uiteindelijk via de Roggebotsluis op de Veluwse Randmeren te arriveren.  Alles is diep, alles is breed, alles is saai.  Zo saai dat Peter de boot gekuist heeft, en een chanceke dat hij juist in tijd is binnengekomen of we hadden nog een paar kilometer verder moeten varen, ik had bijna een afslag gemist … Gelukkig hebben we nog onze GPS, die heeft voor een beetje afwisseling gezorgd, het heeft ons een sluizencomplex bezorgd. De officiële definitie van sluizencomplex: een combinatie van meerdere sluizen en een stuw.  Ze mogen bij Wikipedia een nieuwe beschrijving toevoegen: hoe kunnen we Peter & Conny misleiden tijdens een anders saaie tocht.  In Zwartsluis, moesten we volgens onze GPS door een grote sluis, de Meppelerdiepsluis (er stond zelfs nog bij dat de oude sluis niet meer bevaarbaar is).  We konden ons beiden niet meer  herinneren dat we daar in een sluis gelegen hadden (in 2018 en 2019 daar gevaren), toen we aankwamen, wisten we waarom … de sluis staat altijd open bij normale omstandigheden.

    En onze GPS (en we geven eerlijk toe, de kaarten zijn van 2016) sprak ook niet van de Reevesluis, een paar honderd meter voorbij de ons bekende Roggebotsluis.  We hebben in juni 2019 natuurlijk wel gezien dat er tussen Dronten en Kampen serieuze werken aan de gang waren, maar ze moeten goed opgeschoten hebben, want eind 2019 was de sluis al klaar.  Enfin, we hebben niet geschut, ze verwachten deze avond hevige onweders, dus zijn we in een kleine, beschutte baai aangemeerd: De Meerkoet (waarschijnlijk vernoemd naar de honderden meerkoeten – we hebben ze niet echt geteld, maar het waren er wel heel veel 😊).  Vroeger waren dit allemaal gratis plaatsen, nu betalend via een app. Dit is een mooi plaatsje in het groen,  er is een grasveldje en een bankje, maar geen elektra en geen vuilbak (Peter zijn dada 😊).

    Het is warm, zwoel … dus besluiten we een fietstochtje te doen, zolang je niet stilstaat (dan slaat de warmte toe) is het best aangenaam  fietsen (je bent dan je eigen windmolentje 😊).  We hebben meer dan 30 kilometer gefietst over 2 provincies: Gelderland en Flevoland.  Via Roggebot, naar Elburg (Gelderland).  In deze Ganzenstad, waan je je in de middeleeuwen, kasseistraatjes, oude gebouwen, een historische vissershaven. In de verkoophaven lag er nog een klein kapitaal aan jachten te koop, ze spreken van een jacht-en camperboom, op de tweedehandsmarkt zijn zeker nog pareltjes te vinden.  Eens over de brug, zijn we terug in Flevoland (waar ons Mira-Ceti ook aangemeerd ligt). Een groter contrast met het oude Elburg kan je niet vinden, deze provincie bestaat nog maar sinds de jaren 80 van de vorige eeuw (heb ik toch ergens gelezen, dus allemaal moderne gebouwen hier. Flevoland is eigenlijk gebouwd uit niets, op de bodem van de vroegere Zuidzee.

    Na het fietstochtje gingen we wat uitpuffen op ons voordek, met de parasol open, (alcoholvrij, het mag ook eens gezegd 😊) drankje in onze hand, hoorden we het onweer naderen.  Ik dacht om het ‘buitjeÿ onder de parasol te doorstaan, maar Peter zei dat het beter was dat we de stoelen al wegzetten.  We hadden nog juist de tijd om onze parasol (we moesten wel met 2 zijn) op te bergen of er komt daar een wind- en regenvlaag af, nog nooit gezien.  We waren doorweekt tot op het bot (bij manier van spreken, eigenlijk was het tot op onze speklaag 😊) van de 20 meter te overbruggen en ik waaide gewoon naar achteren.  Dit heeft minder dan een minuut geduurd, maar zo een muur van water hebben we nog nooit gezien.  Heel blij dat we vast lagen en niet ergens aan het varen waren.  Vlak erna hoorden we de ganse tijd ambulances, iemand zal hier toch schade van ondervonden hebben. En de pas gekuiste boot … die ligt nu vol met takken en bladeren

    Dus nu zitten we in onze stuurhut, ons derde kostuum van de dag nat te zweten, het is hier nog meer dan 30 graden (pak 1, nat van het zweet tijdens het fietsen, pak 2 van het onweer, pak 3 van de hitte binnen).

     

    Morgen zal ik waarschijnlijk geen blog schrijven, vandaag genoeg lectuur voor twee dagen 😊.

    We moeten een kilometer of 50 doorstomen op de Randmeren, we gaan aanleggen aan een eiland en dat zal het zo ongeveer zijn morgen.

     

    Alvast een prettig weekend,

    Peter & Conny    









    18-06-2021 om 18:26 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 11--0001



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs