Dag beste lezer,
We liggen in Potsdam, en jullie moeten een tijdje geen
Shipfinder of Marinetraffic meer bekijken, we blijven hier een dag of 10 liggen
😊.
Dus nog een laatste vaarverslagje, daarna zal het allemaal
over openbaar vervoer, kunst en cultuur gaan.
Maar goed, terug naar onze laatste dagen op de kanalen, meer
bepaald terug naar 2 juli. Die dag hebben we maar een uur of drie in onze
stuurhut doorgebracht, we zijn al vrij vroeg gestopt in Cälvorde. Onze velocycletten van boord gehaald en de
omgeving gaan verkennen. In Cälvorde was
het kermis, nog zoÿn echte gelijk bij ons vroeger, met majorettes en
bierkraampjes en vette worsten (veel meer was er eigenlijk niet 😊). Maar wel eens tof om de sfeer mee te maken. Voor
de kleinsten was de ook een attractie: kalfjes strelen ….
Daarna zijn we door dorpjes gereden waar de tijd is blijven
stilstaan, prachtige decors om films van vroeger op te nemen. De wegen zijn
hier ook speciaal, de hoofdstraat is dan in kasseien gelegd, de zijstraten zijn
gewoon grindwegen. Peter heeft de juiste keuze gemaakt door een gravelbike te
kopen, hij is hier in zijn nopjes.
Zondag, 3/7 zijn we van Cälvorde naar Burg gevaren. Burg
ligt niet langer aan het Mittellandkanaal, maar aan het Elbe-Havelkanaal. Uiteindelijk is dit hetzelfde kanaal, de
kilometeraanduiding loopt hier ook gewoon door.
Onze overnachtingsplaats stelde niet zo veel voor, beetje marginaal,
maar we voelden ons redelijk veilig want we lagen daar met 3 boten (en op
eentje zat er een waakhond 😊). Gelukkig waren we vroeg vertrokken want de 30
graden werden gemakkelijk gehaald. We zagen het niet
zitten om te blijven niksen op ons terras, het was er gewoonweg te heet voor. Dus
hebben we al onze moed bijeen geraapt en zijn naar het centrum geslenterd. Over Burg kunnen we kort zijn, er valt niet
veel te beleven, behalve als je een torenpoeper bent, want torens hebben ze
hier in alle geuren en kleuren.
The 4th of July
opnieuw vroeg vertrokken, want we verruilen het kanaal voor een meer (in
Duitsland spreken ze van een See). We kunnen ons Mira nog eens op haar
spudpalen leggen, lekker rustig. Maar in eerste instantie waren we er niet 100%
gelukkig mee, onze dieptemeter heeft ons opnieuw in de steek gelaten. We hebben
meer dan 400 km op kanalen gevaren, waarvan we wisten dat die overal quasi
exact 4 meter diep is, dan vindt onze meter het nodig om ons dat ook zonder
verpinken door te geven. We zijn, ik
overdrijf niet (deze keer), 10 meter buiten de betonning gevaren en dat rotding
valt uit. Dan maar aan 2 km/uur, op den
tast (met onze peilstok), naar onze ligplaats gevaren. Maar de omgeving, het
weer (en het feit dat we niet omhoog gelopen zijn 😊- was ook niet echt een risico, op de kaart
stond dat de minimale diepte 1,80 meter was) kan ons humeur niet lang bederven.
Dinsdag, 5 juli
hebben we een snipperdag genomen. Ons ´werkponton¡
opgepompt, maar het toch maar eerst ingewijd met een aperitiefje en gebruikt
als zwemtrap. Mijn aperitief is ook nog een verhaal apart. Peter had voor mij
een alcoholvrije gin tonic gemaakt. Ik vond die eigenlijk even lekker als een
alcoholische variant. Ik zei tegen manlief dat dronken worden vooral in het
kopke zit, want dat ik hetzelfde effect had met een 0,0% gin. Het was plezant
met onze voetjes in het water, wat zwemmen, zonnen, … Terug aan boord zet ik de
fles terug in de kast en merk ik dat ik uiteindelijk toch sterke drank naar binnen
gekapt had. Mijn ventje had effen de verkeerde fles genomen, hij had zijn bril
niet op 😊.
In de late namiddag is de Contessa nog langszij gekomen. Hun Berlijnavontuur zit er op, ze varen terug
het kanaal op. We hebben nog uren gezellig
bij gepraat, veel info en tips gekregen, we zijn helemaal klaar voor de Duitse
hoofdstad.
Gisteren, 6 juli
zijn we op onze voorlopige eindhalte aangekomen: Potsdam. Hier blijven we een
dag of tien liggen, motor en zonnepanelen krijgen rust, onze voeten daarentegen
… die zullen zich vanaf nu van hun beste zijde moeten laten zien.
Verrassing, Hoop
doet Leven (zie ´de wereld is klein¡ van 01/06– nicht van Peter) ligt hier ook,
puur toevallig. Dat wordt verbroederen
of beter gezegd verneven en vernichten. We hadden een paar tuinhuisjes op pontons
(het krioelt hier van de varende huisjes in allerlei vormen en maten, zelfs
varende daken!) naast ons, nogal levendige mensen met luide muziek. Maar
uiteindelijk hebben wij de kroon gespannen, we hebben tot een uur of elf op ons
dek doorgebracht met de mensen van Hoop doet Leven, we waren nog niet
uitgepraat, maar de tuinhuisvaarders waren toen allang binnen en af en toe kwam
er iemand kijken waar het gekwebbel vandaan kwam 😊).
Vandaag, donderdag 7
juli gaan we inkopen doen, enkele machines was erdoor jagen en naar de koers
kijken … het is er het weer voor.
Veel groetjes uit
Potsdam
Peter & Conny
Afgelegd traject:
Datum: 02/07/2022
Vaarroute: Mittellandkanaal KM 256 (Rühen) naar KM 284
(Cälvorde)
Vaaruren: 3
uur
Overnachting:
lange rustige kade in Cälvorde, geen faciliteiten
Datum: 03/07/2022
Vaarroute:
Mittellandkanaal KM 284 (Cälvorde) naar KM 333 (Burg)
Vaaruren: 6,5 uur
Overnachting: ligplaats voor jachten, niet de
gezelligste plaats, geen faciliteiten
Datum: 04/07/2022
Vaarroute: van
KM 333 (Burg) – naar de Plauersee
Vaaruren: 7 uur
Overnachting: Op onze spudpalen op de Plauersee.
Datum: 05/07/2022
Vaarroute: van
de Plauersee naar Potsdam
Vaaruren: 7 uur
Overnachting: Yachthafen Potsdam – 2,25 euro/meter










|