Hoppas, het lekkere bierhapje. Onder die naam lanceren de Week van de Smaak en Vlaanderen Lekker Land een campagne die past in het Belgische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.
De rijke traditie van de tapas uit Spanje, dit jaar eregenodigde van de Week van de Smaak, ligt aan de basis van dit nieuwe streekproduct: hop + tapas = hoppas. De hop komt van onze speciaalbieren; de tapa wordt gemaakt met producten en ingrediënten uit Vlaanderen. Een culinaire traditie uit een ander Europees land krijgt hiermee een nieuwe, eigen invulling. Culturele uitwisseling en vernieuwing: daar staat Europa voor.
Hoppas zet het cultureel en culinair erfgoed uit Vlaanderen op de kaart van Europa. Onze rijke brouwerstraditie, de unieke gistingsmethoden, de uitgebreide schakering aan kwaliteitsbieren: niet voor niets maakt onze biercultuur indruk, ook in de rest van Europa. Bij het bier komt nu het hapje, dat qua smaak perfect harmonieert met het bier en bereid wordt met onze beste ingrediënten: groenten en fruit uit eigen streek, vlees en vis van bij ons, of erkende Vlaamse streekproducten.
Restaurants, brouwerijen, eetcafés, burgemeesters, sterrenchefs, verenigingen en hobbykoks: vanaf de Week van de Smaak (11-21 november) gaan ze met hoppas aan de slag.
Voor Hoppas acties tijdens de Week van de Smaak en een overzicht per provincie van horecazaken die hoppas op de kaart zetten, kijk op de website van Week van de Smaak. (lilli)
|