Zoeken in blog

"Allerlei linken"

Google maps

Google nieuws

Google vertalen

Den Bosrand


Routeplanner

fietsen in Oost-Vlaanderen

Vertalen met AltaVista

Vertalen met Google

Bureaublad achtergrond
Archiefkast

Recepten zoekmachine
 
Zandstorm creatief atelier


Verstuur één kaartje

Infolijn
schoolvakantie's

Millenniumschool

Take my hand

Lucky-Birds

ABC gezondheid

Tuinadvies

Kruiden

"Gastronomisch plezier"

 
Degustation

 Dôme

Het gebaar

 Eric Fernez

Kruidenmolen

 In de Wulf

"Kranten"

Nieuwsblad

Het laatste nieuws

Gazet van Antwerpen

De zondag

De standaard
"Vrouwenblad"

Libelle

Flair

Nina

Plusmagazine

Story

Lili
Archief per maand
  • 12-2024
  • 09-2019
  • 05-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 09-2005
  • 07-2005
  • 01-2005
  • 01-2004
  • 01-2003
    Betoverend veelzijdig

    04-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Hoe duurder een product is, hoe kwalitatiever het lijkt. Toch gaat die vlieger niet altijd ook, ook niet voor shampoo 'dat al bij al een simpel product met een simpele formule is. 90 tot 95 procent van de ingrediënten in shampoos is identiek'. Dat argumenteert de Britse krant Daily Mail op haar website.

    "De ingrediëntenlijst voor shampoos ziet er nagenoeg identiek uit, ook als je goedkope of gewone merken vergelijkt met 'exclusieve' merken die je kapper je aansmeert. De lijst is gerangschikt in volgorde van gewicht aanwezig in het eindproduct.

    Maar slechts één procent van de ingrediënten laat zich ook echt rangschikken, de rest is in zo'n minimale mate aanwezig dat ze er nauwelijks toe doen. Vooral omdat een shamppo voor ongeveer 80 procent gewoon uit water bestaat", klinkt het.

    Vergelijking
    Dat betekent dat slechts zes van de ingrediënten werkelijk het vergelijken waard zijn.  Daily Mail neemt de proef op de som door L'Oréal Professionel Vitamino Color Shampoo en Elvive Colour Protect shampoo met elkaar te vergelijken.

    Vijf van de zes topingrediënten komen overeen, al worden alleen water en natriumlaurylethersulfaat op dezelfde plaats gezet. L'Oreal bevat glycol distearaat terwijl Elvive koos voor cetyl alcohol. Toch kost de L'Oréal shampoo bijna vier keer zoveel als de andere shampoo.

    Eigen test, verschillende resultaten
    Zelf deden we ook een test met vier shampoo's (Head & Shoulders Citrus, Dove intense repair, Garnier Ultra Doux pompelmoes en Nivea diamond gloss). De resultaten waren enigszins anders. Afhankelijk van de vergelijking, hebben ze twee of drie top-6  ingrediënten gemeenschappelijk.

    Water en natriumlaurylethersulfaat (dat de oliën van het haar weghaalt) zijn de enige ingrediënten die in alle shampoos in de top-6 staan. Natriumchloride (zout), natriumbenzoaat en limoneen waren ook terug te vinden op alle ingrediëntenlijstjes. (Zie onderstaande tabel voor de meest voorkomende ingrediënten en hun werking).

    "90 tot 95 procent identiek"
    In welke hoeveelheden ze gebruikt worden is natuurlijk niet bekend, maar de kans lijkt klein dat de verhoudingen enorm veel verschillen. Het is dus redelijk veilig te concluderen dat de meeste shampoos sterk op elkaar lijken

    De Daily Mail gaat verder, en citeert John Hamilton, verkoper van biologische beautyproducten. "Het is afzetterij.  90 tot 95 procent van de ingrediënten van een shampoo zijn identiek. Het grootste verschil tussen de producten is parfum en kleur. Mensen worden misleid door de reclamespots!"

    De (meer onpartijdige) Amerikaanse consumentenjournaliste Paula Begoun treedt hem bij: "Er is hoegenaamd geen verschil tussen dure en goedkope shampoos."

    Geen nut voor het haar
    "De meeste ingrediënten op zo'n ingrediëntenlijst hebben niet eens nut. Ze dienen om de shampoo zelf dikker, glanzender en zachter te maken, zonder enig effect voor het haar. Net zoals de ingrediënten die zorgen voor schuim, dat technisch onnodig is voor het haar. Dat schuim dient enkel om de consument tevreden te houden" somt Hamilton op.

    De natuurlijke ingrediënten zouden volgens hem maximaal 1 procent van het geheel uitmaken. "Alsof je een druppel whisky toevoegt aan water en het een cocktail noemt."

    "De shampoos gebruiken wel verschillende varianten van hetzelfde product, maar het is zeker niet zo dat dure shampoos duurdere ingrediënten gebruiken", voegt Begoun eraan toe.

    "Extra werking"
    De producenten van de duurdere shampoos zijn daar voorspelbaar genoeg niet mee eens . "De goedkope shampoos zullen zeker het basiswerk doen - haar schoonmaken - maar de duurdere shampoos doen zoveel meer. Die doen je haar echt glanzen, geven het volume of ontkrullen het - niet elke shampoo kan dat", argumenteert Philip Kingsley, die zelf al 50 jaar in het vak zit.

    Waarde
    Waarom is de consument toch gecharmeerd door de dure shampoos? "Omdat het niet gaat over wat een product waard is, maar wat de consument bereid is te betalen", zo klinkt een basisles uit de economie. Ook de shopervaring is belangrijk. Een duurdere shampoo lijkt zelfs een duurder flacon te hebben, en maakt de bevrediging van de aankoop groter.

    "Haar is een belangrijk deel van je look. Als je haar goed ligt, voel je je beter en aantrekkelijker, daarom vinden veel vrouwen een goede haarverzorging zo belangrijk", zegt Kingsley nog.

    Het verschil
    Al kan ook geargumenteerd worden dat die 5 tot 10 procent die shampoos verschillend maakt, net het verschil kan maken voor ee persoon. Een beetje zoals zelfgemaakte appelcake altijd de voorverpakte verslaat. 95 procent dezelfde ingrediënten, toch verschillend. (edp)



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



     Eigen hoekje

    't Blogkrantje

    Place2beyvette

    Yvi magazine

    Yvi pagina

    Intro

    Medium 4 you


    "Uit Kuurne"

    Centrumschool

     

    Go santiago


    Mordekoi

    Marc van Roosje




    "Vrije tijd"

    Motel-Saint-Michel

    Le CLos domange
    (Igé)


    Het boerderijleven
    voor kinderen

    Warandehof

    Pieterkenshoeve

    Reutelhoeve

    't Klein Gerigt

    Wilgenhof

    Populierenhoeve

    Schraevenacker

    Klein Burkelhof

    Hof de Abeeleboom

    De Bouwhoeve

    Predikerhof
     
    Jos theys boerderij

    Hageland

    Wambashoeve


    Het Weidehof

    "Franse streken"

    Vakantiestreken in frankrijk

    1/Savoie mont blanc maurienne

    2/Aube en champagne

    3/Ardeche

    4/Aubergne

    5/ De Jura

    Archief per maand
  • 12-2024
  • 09-2019
  • 05-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 04-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 09-2005
  • 07-2005
  • 01-2005
  • 01-2004
  • 01-2003


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs