Een verlovingsring was ooit het symbool van liefde, maar nu leven we in een materialistische maatschappij en willen veel vrouwen een zo indrukwekkend mogelijke ring om hun vinger. Zo’n 13 procent van hen gelooft dat de grootte van de diamant hun sociale status benadrukt en aantoont dat hun partner er warmpjes inzit.

Vooral dure verlovingsringen van beroemdheden beïnvloeden de verwachtingen van de modale vrouw. Zij wil immers dat haar ring minstens even mooi is. Zo zou maar liefst 64 procent recht in het gezicht van de partner zeggen dat ze het lelijke exemplaar wil inruilen voor een juweel waarmee wel te pronken valt.

Mannen beseffen maar al te goed dat ze hun aanstaande niet kunnen plezieren met een bescheiden verlovingsringetje en vinden de zoektocht ernaar daarom behoorlijk stresserend. Gemiddeld geven ze duizend euro uit aan het juweel, maar 40 procent van de aanstaande bruiden wil toch nog een duurder exemplaar.

Indien mogelijk zou 41 procent van de vrouwen liefst zelf haar verlovingsring uitkiezen. Ruim 20 procent stuurt haar moeder of beste vriendin op stap met de toekomstige echtgenoot. (nieuwsblad)