Pendelen met de bus veroorzaakt een derde minder stress dan pendelen met de auto. Dat bleek uit een kleinschalig onderzoek van psycholoog David Lewis, de man die het fenomeen 'verkeersagressie' (road rage) in kaart bracht.
Lewis mat bij 30 pendelaars de hartslag en de elektrische reactie van de huid terwijl ze een identieke of gelijkaardige route aflegden als chauffeur in de auto of als passagier in een bus. Gemiddeld genomen duidden de resultaten erop dat de stress als buspassagier 33 procent lager was.
Onzichtbare stress "De elektrische reactie op de huid brengt een meer verborgen vorm van stress aan de oppervlakte. Het is niet zichtbaar of hoorbaar, maar kan wel negatieve effecten hebben op het lichaam en de psyche."
Drie redenen Het stressvolle van zelf rijden zit vooral in zwaar verkeer, dat de hersenen harder doet werken, files die boosheid doen toenemen en tegelijk is er de frustratie dat je je tijd zit te verdoen omdat je moeilijk iets anders kan doen terwijl je achter het stuur zit.
Positief op lange termijn "Volgens de studie zijn de vroegere voordelen van rijden in de eigen wagen verdwenen door de negatieve effecten van de file. Vaker de bus nemen kan dus positieve langetermijneffecten hebben", besluit Lewis.
Britse groene organisaties juichen de studie alvast toe en plannen de conclusie te gebruiken in een 'Greener Journeys' campagne, die de Britten moet aanmoedigen de auto te laten staan ten voordele van de bus.
Geen rekening Maar het lijkt erop dat Lewis met enkele factoren geen rekening heeft gehouden. Blijft het effect overeind als je in de regen moet staan wachten op een bus die een half uur te laat is? En wat als de bus in de file staat, en je alsnog te laat komt voor een vergadering of meeting?
Tot slot: is het ook minder stresserend als de bus er dubbel zolang overdoet als je wagen, ondanks de files, gewoon door de vele omwegen? En blijft de auto stresserend als je niet met files wordt geconfronteerd? Vragen waar vooralsnog geen antwoord voor bestaat. (edp)
|