Je bent jong, je wil hippe schoenen en je hebt een hart voor het milieu. Tot zover het verhaal van Frédéric en Nicolas, twee Parijzenaars die elkaar leerden kennen tijdens hun studies economie en samen een lijn retrosneakers uitwerkten. Eentje met een eco-kantje, want per verkocht paar beloven de ontwerpers plechtig dat ze de uitstoot compenseren met een boom.


Wat willen jullie nu vooral? Sneakers maken of het milieu redden?

We wilden vooral een merk creëren, een modemerk dat in chique zaken zoals Printemps verkocht wordt. Maar tegelijk behoren we tot een generatie die de milieuproblematiek niet meer kan negeren, dus leek het ons logisch dat we aan ons merk ecologische en sociale waarden zouden koppelen.


En gaat het jullie dan echt om het milieu? Of is de eco-kaart vooral goede marketing?
Op blote voeten lopen is nog altijd het meest milieuvriendelijk. En ecologie is goede marketing, maar je moet niet luider staan roepen dan nodig is. Wij zijn eerlijk: eens je met een onderneming begint, vervuil je ook. Daarom hebben we geen eco-certificaat en noemen we onszelf liever niet ecologisch, wel verantwoordelijk. Maar we proberen wel al het mogelijke te doen om onze schoenen zo milieuvriendelijk mogelijk te produceren.


Hoe gebeurt dat concreet?

Onze schoenen zijn gemaakt uit caoutchouc en natuurlijk katoen. Deze grondstoffen komen uit China, en daar worden de schoenen ook geproduceerd zodat ze minder getransporteerd moeten worden. De uitstoot die de productie en het transport toch onvermijdelijk veroorzaken, rekenen we door in de consumentenprijs. We hebben een bedrijf dat bomen plant onder de arm genomen, en per verkocht paar sneakers planten we een boom om de vervuiling te compenseren.


Afgezien van jullie schoenen, draag je zelf ook eco-kleding?

Toen we nog student waren, hadden we geen geld en kochten we vooral kleren die goedkoop waren. Maar nu we de mogelijkheid hebben, proberen we wel rekening te houden met de waarden waar een merk voor staat. Een beetje zoals elke consument, die zich steeds beter informeert en niet meer zomaar alles blind gelooft.
 

In de Bozar-shop kan je nog tot eind september terecht voor een expo rond de sneakers van Faguo, waar een limited edition van de sneakers verkocht wordt. Faguo wordt ook verkocht bij Balthazar (Louizalaan 294, 1000 Brussel) en MAPP (Leon Lepagestraat 5, 1000 Brussel). Richtpijs: vanaf 60 euro. (nieuwsblad)