Schoolmaaltijden kunnen een belangrijke rol spelen om 'moeilijke' etertjes meer soorten eten te laten kennen én waarderen. Dat blijkt uit een Brits onderzoek dat op de website van de BBC werd gepubliceerd.
Een enquête in opdracht van de School Food Trust wijst uit dat vier op vijf kinderen die schoolmaaltijden eten, daar gerechten proeven die ze thuis nog nooit gegeten hebben. De helft van de ondervraagde ouders stelde dat hun kinderen al vroegen om thuis iets klaar te maken dat ze op school hadden leren kennen.
Het onderzoek werd uitgevoerd bij zo'n 1.000 ouders, van wie er 628 kinderen hadden die warme maaltijden op school gebruikten. Het kwam er nadat voedingsverantwoordelijken merkten dat steeds meer mensen voorverpakte lunches meegeven naar school, uit schrik dat hun kinderen te kieskeurig zijn om iets anders te eten.
Positieve groepsdruk "Het is voor iedere ouder een nachtmerrie dat zijn kind iets voorgeschoteld krijgt dat het echt niet lust", zegt School Food Trust-voorzitter Rob Rees. "Dit onderzoek toont echter aan dat schoolmaaltijden geen drama hoeven te zijn, maar integendeel kunnen bijdragen om meer smaken en ingrediënten te leren waarderen. Terwijl ouders thuis vaak een strijd moeten leveren om hun kinderen gezond te laten eten, zijn diezelfde jongeren op school vaker vatbaar voor de groepsdruk. als ze merken dat andere kinderen iets lusten, zullen ze het ook zelf eens proberen."
Wortelen, maïs en erwtjes blijken overigens de populairste groenten bij schoolgaande jongeren, aubergine, kikkererwten en spinazie bengelen onderaan het lijstje. (hlnsydney/tw)
|