Eén derde van de Belgische vakantiegangers maakt gebruik van internet om zijn bestemming of logement te kiezen.
Vooral voor buitenlandse bestemmingen en touroperatorreizen laat de Belg zich door het net beïnvloeden. Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau WES bij 1.500 Belgen.
Vakantiebeoordelingen De Belgische toerist laat zich in zijn keuze vooral leiden door websites met vakantiebeoordelingen voor en door vakantiegangers.
Eén op de vier vakantiegangers baseert zich op websites als Tripadvisor, Zoover en Booking.com.
Tripplanners Een zesde van de ondervraagden werkt met tripplanners, maar ook digitale reisencyclopedieën en toeristische blogs zijn in trek. Populaire sociale netwerksites als Facebook en Twitter worden het minst ingeschakeld om toeristische informatie te vergaren. De Belg zoekt niet alleen informatie op internet, één op de acht post ook eigen ervaringen of beoordelingen van bestemmingen of logies op het net. Geen bedreiging voor reisbureaus De Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) beschouwt de websites niet als een bedreiging. "Het internet en de reisbureaus zijn complementair", zegt woordvoerder Paul Van der Moere. "De consument verzamelt voor zijn reis heel wat informatie, die dan door reisbureaus gevalideerd kan worden. Een reisbureau begeleidt de consument om de gegevens om te zetten in een reis. Bovendien verschaft een reisbureau extra diensten, zoals reisbijstand, die een computermuis niet vervult". (belga/ee)
|