We laten ons vooral leiden door websites met vakantiebeoordelingen voor en door vakantiegangers, zo blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau WES bij 1.500 Belgen deed. Eén op de vier laat zich leiden door wat hij leest op websites als Tripadvisor, Zoover en Booking.com. 

Een zesde van de ondervraagden werkt met tripplanners, maar ook digitale reisencyclopedieën en toeristische blogs zijn in trek. Populaire sociale netwerksites als Facebook en Twitter spelen geen aanzienlijke rol bij de keuze.

We zoeken niet alleen informatie op internet, één op de acht post ook eigen ervaringen of beoordelingen van bestemmingen of logies.



De Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) beschouwt de websites niet als een bedreiging. ‘Het internet en de reisbureaus zijn complementair’, zegt woordvoerder Paul Van der Moere. ‘De consument verzamelt voor zijn reis heel wat informatie, die dan door reisbureaus gevalideerd kan worden. Een reisbureau begeleidt de consument om de gegevens om te zetten in een reis. Bovendien verschaft een reisbureau extra diensten, zoals reisbijstand, die een computermuis niet vervult.’ (nieuwsblad)