Bijna een op de vijf consumenten zegt al regelingen te hebben getroffen voor zijn eigen begrafenis. Dat blijkt uit de resultaten van het onderzoek "De markt van de Dood" van het Onderzoeks- en informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO), dat vandaag werd gepubliceerd.
Uitvaartplan Het treffen van die regelingen kan gaan van het afsluiten van een verzekering voor de begrafeniskosten, een uitvaartplan of het kiezen van de begrafenisonderneming, tot het kiezen van het soort plechtigheid of kerkhof.
Kerkhofbezoek Allerheiligen blijft een belangrijke dag om de doden te gedenken. Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de Belgische bevolking op 1 november naar het kerkhof gaat. Het kerkhofbezoek op die dag is in 2007 met drie procent gestegen tegenover in 2005. De meerderheid van de bezoekers (93 procent) brengt die dag ook bloemen mee, chrysanten blijven de favoriet. Nog eens 14 procent brengt de dag na Allerheiligen, op Allerzielen, een bezoek aan het kerkhof.
Nagedachtenis Vier op de tien Belgen (41 procent) vinden bovendien dat de nagedachtenis aan de doden in onze maatschappij goed in ere wordt gehouden. Ongeveer de helft (49 procent) zegt zelfs dagelijks aan de overledene te denken. De meerderheid herdenkt de dode door het graf te bezoeken, het te onderhouden en er bloemen op te zetten. Toch vindt een derde van de consumenten (34 procent) dat het gedenken van doden in onze maatschappij niet genoeg onderhouden wordt.
Begrafenisondernemers De meerderheid van de Belgen is ook tevreden over de prestaties van de begrafenisondernemingen. Ze vinden dat de ondernemingen de familie verlossen van de zorg voor het organiseren van de uitvaartdienst, rekening houden met de wensen van de overledene en de familie, alsook met hun pijn. Er is echter een gebrek aan informatie over de prijzen en diensten van die ondernemingen. Maar 39 procent van de respondenten zegt geïnformeerd te zijn over de kostprijs. Zij denken gemiddeld aan een kostprijs rond de 3.500 euro.
Allerheiligen Het onderzoek van OIVO naar de houdingen en het gedrag van de consumenten op het gebied van het gedenken van doden, van Allerheiligen en van uitvaartdiensten, werd gehouden bij 677 Belgen van 18 jaar en ouder in november 2007. De maximale totale foutmarge bedraagt 3,8 procent. (belga/dea)
|