Nieuwpoort en Genk knoeien bij opening restaurants
Het moment van de waarheid is aangebroken: de restaurants in de realityreeks 'Mijn Restaurant' gaan open voor het publiek. Dat verloopt zoals steeds met de nodige kinderziektes, maar het ene restaurant is wat zieker dan het andere. Halle lijkt er zich het best door te slaan, de avondservice liep vooral in Nieuwpoort en Genk in het honderd. Halle versterkt hiermee zijn favorietenrol, terwijl favoriet-op-papier Nieuwpoort steeds verder wegzinkt.
In Halle hebben ze zwaar gefeest bij de opening, waarbij zelfs Nicole en Hugo hun opwachting maakten, maar ze stonden er de volgende dag allemaal voor twee volgeboekte services. Jurgen en Ludo kozen voor de korte pijn en lieten de klanten à la carte bestellen. Dat leek zonder veel problemen te verlopen, en de klanten van 'Halletwee' waren tevreden.
Zo tevreden dat ze lang bleven napraten. Kelner Gianni scoorde weer slechte punten, deze keer door te laat te komen. De barvrouw moest nog fel bijgestuurd worden en kreeg de stapel glazen niet weggewerkt.
Scoren bij kinderen Isaura worstelde nog altijd met het kassasysteem, maar kreeg dat in de loop van de avond onder de knie. Helaas had ze daardoor wat klanten verwaarloosd, die hun aangepaste wijnen niet hadden gekregen.
Jeroen scoorde dan weer bij het kleine grut door een aangepast kindermenu te serveren, de borden te dresseren en achteraf nog een praatje te gaan maken.
SOS Piet Ondertussen blijft de ontslagen maître Piet zichzelf opwerpen als SOS Piet en loopt hij tussendoor een boel raad te geven. Dat wordt op het randje van bemoeiallerig, en hoewel Isaura blijft herhalen 'dat hij het goed bedoelt' schijnt ze met moeite haar rollende ogen te kunnen tegenhouden.
Jeroen roddelde er ook al over in de keuken, en Piet kreeg uiteindelijk pas eten nadat de laatste klanten het restaurant hadden verlaten. Hoewel we kunnen aannemen dat de man een beetje irritant is, vonden we toch dat hij meer verdiende dan twee plakken paté.
Twee klanten voor eerste service Dat deed bijna de magere middagservice vergeten, waarbij maar twee klanten kwamen opdagen. "De zaterdagen zijn overal een beetje rustig", probeerde Jeroen dat goed te praten, "ik maak mij geen zorgen op basis van één service". Hij ging dan maar een babbeltje slaan met de klanten.
Stressy Jimmy Genk had geen last van een magere opkomst, wel van de zenuwen. Jimmy 's stress straalde door de tv de huiskamers binnen. Jammer genoeg liep het uiteindelijk ook mis: het kassasysteem had hij niet in de vingers, en daardoor draaide ook de keuken in de soep.
"Ge moogt er niet mee lachen, maar het is een dikke ramp", zei chef Lucie. Enkele uren later was het lachen haar ook vergaan en klonk het kort 'dat het een dikke catastrofe was'.
Lang wachten Het resultaat was dat sommige mensen in Terrae uren hebben moeten wachten om te eten. Een klant: "Ze hebben gepusht om de menu te nemen zodat het vlotter zou verlopen, maar wij hebben nog altijd geen eten". Her en der klonk het 'dat het nu toch wel erg lang begon te duren'. Ook de maître gaf toe dat er fouten zijn gebeurd. Veel meer dan er uit leren kunnen ze niet doen.
Slechte communicatie Ook in Nieuwpoort was het soms lang wachten: anderhalf uur voor een voor- of hoofdgerecht. Dat lag niet aan de keuken, die was perfect voorbereid, aldus chef Kristof. De communicatie tussen keuken en zaal en tussen het zaalpersoneel liep wel compleet mank. Bovendien had La Muse gekozen voor de 'gemakkelijkheidsoplossing' en serveren ze de eerste week alleen een menu.
Kristof nam na de service het heft in handen en stelde Dieter aan als 'verantwoordelijke', die de communicatie met de zaal zou voeren. Silke is in de eerste plaats gastvrouw van La Muse. Beetje verwonderlijk, gezien Silke ervaring in de horeca had.
Favorieten Daarmee is Nieuwpoort van favoriet-op-papier weggezakt naar de middenmoot. In een poll van HLN.BE staat La Muse op de derde plaats als potentiële winnaar (10 procent). Ze volgen op grote afstand van Genk (17 procent) en Halle (20 procent). Aalst, dat eigenlijk nog van start moet gaan, scoort in die poll zelfs beter dan Mechelen.
Ken & Karel Of ze dat kunnen waarmaken, moet nog blijken, maar Ken en Karel zijn er alvast ingevlogen. Ze maken op vraag van de jury 'liefst vandaag nog' een businessplan, en organiseren en passant ook nog een klein try-out voor het zaalpersoneel voor enkele familieleden en vrienden.
De twee kelners worden getest en goedgekeurd, wat Ken en Karel meteen netjes afhandelen in een duidelijke, korte en to the point debriefing. Als ze die managementskills kunnen doortrekken, lijkt hun groeiende underdogpositie alvast gerechtvaardigd. (Elke De Pourcq)
|